سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۳ - Mar.11,2003
رئيس شوراي اسلامي بخش مركزي اسلامشهر:
نقص قانون شوراها مانع از رشد و شكوفايي بسياري از بخشها و روستاها شد
رئيس شوراي اسلامي بخش مركزي اسلامشهر دريافت نكردن عوارض مردمي توسط شوراها را نقص قانون شوراها دانست.محمدعلي انصاري گفت: طبق قانون، درآمدهاي مالياتي و عوارض مردمي بايد توسط دهداري ها دريافت مي شد، ولي متأسفانه به علت نبود دهداري در اين بخش، ما نتوانستيم راهكار اجرايي آن را پيدا كنيم.وي گفت: تعداد زيادي كارخانه و شركت توليدي در اين بخش فعاليت دارند كه عوارض متعلقه را شهرداري دريافت مي كند و ميزان دريافت عوارض براي شوراهاي بخش مشخص نيست.انصاري تصريح كرد: به علت نقص قانون ما نتوانستيم از عوارض مردمي در جهت رشد و شكوفايي اين بخش استفاده كنيم.وي مسايل ورزشي، فرهنگي و بهداشتي را از مهمترين مشكلات روستاييان اين بخش ذكر كرد.

بودجه سال آينده شهرداري قم در شوراي شهر به تصويب رسيد
004730.jpg
بودجه۲۲۰ ميليارد و ۴۶۸ ميليون ريالي سال ۸۲ شهرداري قم به تصويب شوراي اسلامي اين شهر رسيد.
به گزارش خبرنگار ما لايحه بودجه شهرداري قم دي ماه گذشته توسط شهردار قم به شوراي اسلامي شهر تقديم شد كه پس از يك ماه كار كارشناسي و بررسي، با تغييرات و اصلاحاتي به تصويب رسيد.
بر اساس بودجه مصوب، مبلغ ۲۳ ميليارد و ۸۰۷ ميليون ريال در بخش خدمات اداري، ۶۹ ميليارد و ۳۴ ميليون ريال در بخش خدمات شهري و ۱۲۶ ميليارد و ۷۳۶ ميليون ريال براي اجرا و تكميل ۲۳۸ طرح عمراني هزينه مي شود.به گفته تكيه اي رئيس شوراي اسلامي شهر قم، اولويت بودجه سال ۸۲ شهرداري در بخش طرح هاي عمراني تكميل پروژه هاي نيمه تمام سال جاري است. وي افزود: لايجه بودجه پس از ساعت ها كار كارشناسي با حضور اعضاي كميسيونهاي مختلف و كارشناسان شهرداري در كميسيون تلفيق مورد بحث و بررسي قرار گرفت و با اصلاحات و تغييراتي به تصويب رسيد.
وي با ابراز اميدواري نسبت به تحقق درآمدهاي شهرداري در سال ۸۲ تا ميزان ۹۰ درصد گفت: در لايحه تقديمي شهرداري ۳۵۳ طرح، پيش بيني شده بود كه به منظور واقعي تر كردن آن، اين تعداد به ۲۳۸ طرح كاهش يافت. اين طرح ها شامل بازگشايي خيابان ها، بالا بردن سرانه فضاي سبز، روان سازي ترافيك، شادابي و نشاط شهري و زيباسازي شهري است كه به تدريج در سال آينده به اجرا در خواهد آمد.
رئيس شوراي اسلامي شهر قم با بيان اين كه تركيب شوراي شهر در دوره دوم و در سال ۸۲ دچار تحولاتي خواهد شد، گفت: به همين دليل لايحه بودجه با انعطاف لازم تنظيم شده و از پيش بيني طرح هاي بزرگ با سرمايه هاي كلان خودداري شده است. تكيه اي بر لزوم كمك مالي دولت به شهرداري قم به عنوان يكي از پرجمعيت ترين شهرهاي كشور كه داراي درآمدهاي متعارف شهرداري ها نيست، تأكيد كرد و گفت: علت عمده كم درآمدي شهرداري قم فرهنگي بودن شهر، ساخت و ساز فراوان مراكز علمي و فرهنگي و سطح درآمد پايين شهروندان است و لذا ضرورت دارد دولت به اداره اين شهر كه به كل كشور و جهان اسلام خدمات ارايه مي دهد كمك كند تا وضعيت شهر قم از حالت نامطلوب فعلي خارج شود.

جوهره
شيراز- مهندس اميرفلاح نيا
رشد فزاينده جمعيت، تحولات سريع در عرصه دانش و فناوري، فروريختن مرزهاي انديشه بشري در سايه حاكميت نظام اطلاع رساني، عدم توانمندي انسان در همسان سازي خود با اين تحولات شگرف، پيچيدگي روزافزون روابط اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي ميان جوامع انساني تصويري است كه بشر در آستانه قرن بيست ويكم با خود به همراه دارد. مديريت اين مجموعه كار بسيار و پيچيده اي است كه پرداختن به آن رويكردي جامع نگر و داشتن درك و شناختي درست از موقعيت ها و منابع مادي و ارزش هاي معنوي و اجتماعي را مي طلبد.
در آستانه اين قرن چالشي بزرگ پيش روي مديران و برنامه ريزان است كه چگونه با حفظ كرامت انساني و پاسداري از ارزش هاي الهي جوامع مدني را اداره كنند. بدون ترديد انسان با همان صفات و ويژگي هاي ذاتي و نفساني كه قرآن كريم از آن ياد مي كند محور اصلي توسعه است و از ميان تمامي عوامل پيچيده مديريتي ،مردم
تعيين كننده ترين عنصر در اداره جامعه هستند. مشاركت جمعي در مسايل اجتماعي، سياسي و اقتصادي و در فرايند مديريت برنامه ريزي سكونتگاه ها مي تواند زمينه هاي حاكميت انسان برسرنوشت خويش را به همراه داشته باشد. در اين چهارچوب فكري و عقيدتي است كه شوراها به عنوان ارزنده ترين دستاوردهاي نظام جمهوري اسلامي محسوب مي شوند.شوراهاي اسلامي در نخستين گام مديريتي خود بايد شناخت كامل و جامعي از ويژگي هاي يك جامعه كسب كنند و براي مديريت اسلامي شهرها تعاريف و الگوهاي روشني ارائه دهند. تحقق اصول مديريت اسلامي شهرها در گرو حفظ و رعايت معيارهاي ارزشي است كه در سايه آن بحث عدالت اجتماعي، عدالت اقتصادي، امنيت و آسايش قابل حصول مي شود.
شوراها بايستي با نگرشي آسيب شناسانه نيازهاي شهر و شهروندان را در همه زمينه ها شناسايي و با كالبد شكافي دقيق، تعاريف روشني از اين نيازها ارائه كنند و براين اساس زمينه و مدارهاي فعاليتي خويش را تعيين كنند و همچنين با ساير عوامل دستگاه هاي اجرايي تأثيرگذار رابطه خود را تعريف كنند و براي اجراي اين فعاليت هاي تعريف شده، تشكيلات اداري كارا و منطبق با اصول مديريت و هماهنگ و همخوان با ساختار مديريتي كلان كشور بنانهند.
تشخيص مقياس فعاليت و مسئوليت شوراها با توجه به بزرگي شهرها و تفاوت در ويژگي هاي اجتماعي و اقتصادي و توسعه اي آنها، امري ضروري است. اين بدان معناست كه شوراها نمي توانند و نبايد يك الگوي برنامه ريزي و مديريت اجرايي يكسان را براي اداره شهرها و روستاها انتخاب كنند. الگويي كه براساس شناخت ظرفيت هاي توسعه محلي پايه ريزي شده باشد به واقعيت نزديك تر و امكان موفقيت آن بيشتر است. شوراها بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه شهر يك موجود زنده و پويا است و همانند هر موجود زنده ديگري نيازمند برنامه ريزي مستمر براي حيات و سرزندگي و شادابي است. محور و جهت گيري فكري مديريتي و كاري شوراها بايستي مبتني بر اصول توسعه پايدار شكل گيرد.شوراها بايد اين مقوله را خوب بشناسند و براي تحقق آن با محور قرار دادن اصل مشاركت مردمي و شناخت امكانات و قابليت هاي دروني و بيروني ظرفيت سازي كنند.
مردم هم نبايد بعد از شركت در انتخابات كار را خاتمه يافته تلقي كنند، بلكه بايد مشاركتي جدي و يا به عبارتي مشاركت اساسي خود را در تمامي زمينه ها به ويژه تأمين هزينه هاي شهر خود صورت دهند.
شوراها با همه ترديدهاي بجا و نابجا بالاخره تشكيل شد و بخش سياسي اين كار به پايان رسيد. حال نوبت ساير بخش هاي وزارت كشور و ديگر وزارتخانه هاست كه از يك طرف سازمان و ساختار خود را به گونه اي تغيير دهند كه پذيراي شوراها باشند و از دل و جان بپذيرند كه اموري را كه سالهاي سال به جاي سازمانهاي مردمي انجام مي داده اند به خود آنها واگذار كنند. بديهي است كه اين سازمان مردمي به دليل بي تجربي، تخصص و توان فني لازم براي اين امر مهم را به يكباره ندارد. بلكه بايد مرحله اي را از سر بگذرانيم كه در آن كاركنان و كارشناسان دولت دست در دست نهادهاي مردمي، ضمن دادن آموزش هاي لازم، آنها را به جلو ببرند كه خوشبختانه با همه نارسايي و چالش ها تجربه يك دوره شوراها را گذرانديم و نقاط ضعف و قوت بسياري را شناختيم. همه مي دانيم كه هندوستان پيشرفت هاي قابل توجهي را در امور دموكراسي و گسترش شوراها در همه رده ها داشته است، ولي شايد ندانيم كه نهرو چه مشكلاتي را در اين طريق تحمل كرده و چه مقدار مقاومت ساختار اداري به خاطر كندي پيشرفت امور و ندانم كاري هاي اعضاي شوراها و اختلاف بين اعضاي شوراها را پذيرفته و با سعه صدر و آموزش عمومي به رفع آنها اقدام كرده است.
كاركنان اداري از سپردن اموري كه مربوط به آنها بوده زياد خوشحال نيستند ولي هرچه به رده هاي بالاتر نزديك شويم به دليل بالا بودن اراده واگذاري كار مردم به مردم قبول اين جابجايي آسان تر است.

استاندار لرستان:
طرح مشكلات شوراها به معني تضعيف اين نهاد نيست
استاندار لرستان گفت: طرح مشكلات شوراهاي اسلامي شهر وروستا نبايد به معناي تضعيف اين نهاد تلقي شود.«قربانعلي سعادت» در جمع خبرنگاران افزود: انتقاد و طرح دلسوزانه كاستي ها در نخستين دوره شوراها، منجر به تقويت و تشكيل شوراهايي توانمند و كارآمد در دوره بعد خواهد شدبا مثبت ارزيابي كردن نخستين دوره شوراهاي اسلامي، تصريح كرد: با وجود اين، برخي گروههاي افراطي كه از ريشه و اساس با تشكيل شوراها مخالف هستند، قصد دارند شوراها را ناكارآمد جلوه دهند.وي از سياست محوري به عنوان معضل گريبانگير شوراها ياد كرد و افزود: شوراي اسلامي نهال نوپايي است كه همه وظيفه دارند با نقد دلسوزانه و سازنده در جهت بارور شدن آن گام بردارند.

با تأكيد بر ايجاد مراكز فرهنگي
شوراي شهر اصفهان هرگونه ساخت و ساز در اراضي واحدهاي نساجي قديمي خيابان چهار باغ بالا را ممنوع كرد
004715.jpg
شوراي  اسلامي   شهر اصفهان  خواستار جلوگيري  و ممنوعيت  هرگونه 
ساخت  و ساز در اراضي  واحدهاي  نساجي ، بافندگي  و ريسندگي  قديمي  واقع  در خيابان  چهارباغ  بالاي  اين  شهر شد.
اراضي  مذكور به  مساحت  بيش  از۲۰ هزار متر مربع  متعلق  به  چندين  واحد بافندگي  و ريسندگي  قديمي  است  كه  در ۶۰ سال  اخير از مراكز مهم  اشتغال  و توليد انواع  پارچه  بوده است. فعاليت  اين  واحدها در سال هاي  اخير در محل  استقرار قديمي شان  ممنوع  شد و طبق  مصوبه هاي  قانوني  به  بيرون  از شهر منتقل  شدند.
به  گزارش  روابط عمومي  شوراي  اسلامي  شهر اصفهان ، اعضاي  شورا در جلسه  علني خود از شهردار اصفهان  خواستند تا در اراضي  ياد شده ، مراكز و مجموعه هاي  فرهنگي ، اماكن  و خدمات  عمومي  ايجاد شود.
اعضاي شورا  تأكيد كردند كه  شهرداري  اصفهان  بايد به  طور سريع  و عملي  براي  خريد اراضي  واحدهاي  نساجـي  قديمي  اصفهان  و تبديل  كاربري  آنها اقدام  كند و اين در حالي است كه اين  شورا اعلام  كرده  كه  حتي  يك  متر از اراضي  اين  واحدها نبايد با تغيير كاربري ، به  واحد مسكوني  تبديل  شود.
جوادي شهردار اصفهان  در اين  نشست گفت : در يك  محدوده ۲۰ هزار و ۴۰۵ مترمربعي  از اين  اراضي، مركز اصفهان شناسي ، كتابخانه  تخصصي ، موزه  و گالري هاي  دايم  و موقت ، مراكز اطلاع  رساني  و موسيقي ، انتشارات  و مركز همايش هاي  سمعي  و بصري  و چاپخانه با توقفگاه هاي  لازم  احداث  خواهد شد.
خيابان  چهار باغ  بالاي  اصفهان  سومين  قطعه  از بافت  قديمي  و تاريخي  خيابان  چهارباغ   است  كه  با اتصال  به  محدوده هاي  چهارباغ  عباسي  (مركزي ) و چهارباغ  پايين  ، اصفهان  قديم  را به  دو قسمت  شرقي  و غربي  تقسيم  مي كند.محدوده  خيابان  چهارباغ  بالاي  اصفهان   جديدترين  هسته  تجاري  اصفهان  محسوب  مي شود و قيمت  اراضي  آن  در زمره  گرانترين  نرخهاست .

شوراي شهر شيراز نسبت به سوءاستفاده از زمينهاي حاشيه شمال غرب اين شهر هشدار داد
004720.jpg
شوراي  اسلامي  شهر شيراز   با صدور اطلاعيه اي  نسبت  به  سوء استفاده  از زمينهاي  محور شمال  غرب  اين  شهر هشدار داد.
در بخشي  از اين  اطلاعيه  آمده  است : در پي  اقدامات  غير مسئولانه  برخي  از مجموعه ها تحت  عنوان  تعاوني ، بنياد خيريه  و ساير موارد، در فروش  و واگذاري  زمينهاي  حوزه  استحفاظي  و حريم  شهري  شيراز و صدرا بويژه  در محور شيراز- سپيدان  كه  فاقد هر گونه  كاربري  مسكوني  است  توسط مسئولان  ذي ربط تصميمات  هماهنگي  اتخاذ شده  است .
در اين  اطلاعيه  اضافه  شده  است : از مسئولين  محترم  قضايي ، امنيتي  و اطلاعاتي استان  تقاضا داريم  با توجه  به  اهميت  موضوع  با متجاوزين  به  حقوق  اجتماعي  شهر برابر قانون  برخورد كرده و اجازه  ندهند با اقدامات  غير قانوني خود يا مؤسسه  مربوطه  به  كلان  شهر شيراز زيان  وارد شود.
شوراي  شهر شيراز از شهرداران  و مديران  مناطق  خواسته  است  تا همانند گذشته  با هرگونه  اقدام  مغاير با اصول  شهرسازي  و مصالح  شهر با سرعت  و جديت  برخورد كنند.
شوراي شهر همچنين از رسانه ها و تشكل هاي 
غير دولتي  نيز خواستار همكاري  در اين  زمينه  و آگاهي  بخشي  به  شهروندان  شده  است .
پيش  از اين،  استاندار فارس ، فرماندار شيراز و جمعي  از مسئولان  اجرايي  اين  استان  نسبت  به  عملكرد برخي  از تشكل هاي  خيريه  در زمينه تملك  و واگذاري  زمينهاي  شمال  غرب  شيراز هشدار داده  بودند.

در همايش شوراهاي اسلامي، رويكردها، كاركردها و راهكارها عنوان شد:
رويكرد شوراهاي اسلامي، افزايش احساس تعلق اجتماعي است
معاون  وزير كشور انتقال  تجربه  نخستين  دوره  شوراهاي  اسلامي  شهر و روستا به  دوره  دوم  را براي  رفع  مشكلات  اين  شوراها ضروري  دانست .
اشرف  بروجردي  در همايش  «شوراهاي  اسلامي - رويكردها، كاركردها و راهكارها» شوراها را تجربه  نويني  دانست  كه  جامعه  جهاني  اين  تجربه  را پشت  سر گذاشته  و به  مرحله اي  رسيده  كه  خود مردم  خواهان  اجراي  آن  هستند.
وي همچنين  بر تداوم  برگزاري  چنين  همايش هايي  تأكيد كرد و گفت : برگزاري  اين  همايش  نشان  داد كه  نيازمند تحقيق  و تفحص  از وضعيت  كنوني  شوراها هستيم  تا بتوانيم  اين  وضعيت  را بهبود بخشيم .
دكتر «پرويز پيران» استاد دانشگاه  علامه طباطبايي  نيز در اين  همايش  مهمترين  مشكل  شوراها را نبود بلوغ  سياسي  عنوان  كرد.
وي  اين مسئله  را به  دليل  فقدان  ساختار و فرصت  سياسي  دانست  و گفت : جامعه  بايد اجازه  دهد تشكل  شكل  گرفته  ، ساخته  شده  و عمليات  هدفمند را انجام  دهد، يعني  جامعه  حق  اعتراض  را بپذيرد.
وي  گفت : در كشور چون  نقد نيست  ، هر چه  بخواهيم  مي گوييم  و مي نويسيم  كه  اين  علاوه  بر كمك  نكردن ، بدآموزي  را نيز رواج  مي دهد.
اين  استاد دانشگاه  تصريح  كرد: شوراها در جامعه  چند قومي ، فرهنگي و اقليمي  به  دنيا آمده اند  و در هر استان  شرايط خاص  خود را دارند و با وجود داشتن  مشابهاتي  در سطح  كلان ، اختلافات  زيادي  نيز دارند.
اين  استاد دانشگاه  اظهار داشت : اگر شوراها در ايران  ۳۰ درصد موفق  شده   باشند معجزه  شده  است .
وي  تصريح  كرد: نيازي  نبود كه  مشكلات  شوراي  شهر تجربه  شود زيرا به  راحتي مي توان  يكسري  از مشكلات  شورا را با نگاه  به  شورا متوجه  شد.
وي  يكي  ديگر از مشكلات  شوراها را قانون  شورا دانست  و افزود: از ابتداي تدوين  قانون  شورا انواع  تبصره ها به  آن  اضافه  شده  است  تاجايي  كه  سطح  مطالبات  مردم  بالا رفت  و آنها خواستار حل  مشكلات  خانوادگي  خودشده اند.
اين  استاد دانشگاه  با بيان  آن كه  آموزش  يكي  از مواردي  است  كه  در شوراهابه  آن  توجه  نشده است ، تاكيد كرد: نخستين  چيزي  كه بايد آموزش  داده  شود شيوه هاي  حل  تضاد بين  خود اعضاي  شوراهاست .
پيران  خاطرنشان  كرد: مشاركت  اجتماعي  به  معناي  فني  و تخصصي  انجام  نشده ،زيرا هويت  ما بر محور قبيله  و عشيره  است  ، بنابر اين  طرز انجام  مشاركت  رانمي دانيم .
دكتر «جواد اطاعت » استاد دانشگاه  شهيد بهشتي  نيز در اين  همايش  گفت : ايران  جزو كشورهايي  است  كه  به  لحاظ ساختار سياسي  از نوع  عقب ترين  آن  يعني  به صورت  متمركز سياسي  اداره  مي شود در حالي كه  بايد تمركززدايي  شود، زيرا در دنياي  پيشرفته  بحث  عدم  تمركز مطرح  است .
وي  افزود: زماني  دولت  بايد وارد عمل  شود كه  مردم  توانايي  انجام  آن  كار را نداشته  باشند، زيرا به  دليل  حجم  شرح  وظايف ، دولت  امكان  سازماندهي  تمام كارها را ندارد.
وي  با بيان  اين كه  در بعد اجرايي  نيازمند تمركز زدايي  هستيم  ، تاكيد كرد:شورا مي تواند نخستين  قدم  در اين  تمركززدايي  ارزيابي  شود.
اين  استاد دانشگاه  تصريح  كرد: ضروري  است  مجالس  محله اي  را تقويت  و امور  مردم  رابه  خودشان  واگذار كنيم  تا مجلس  شوراي اسلامي بتواند اقدامات  اساسي  خود را انجام  دهد زيراحجم  كار نمايندگان  بسيار زياد است  و توانايي  رسيدگي  به  مسائل  جزيي و خرد را ندارند.
به  گفته وي ، در ايران  برعكس  كشورهاي  پيشرفته  همه  كاركردها در مجلس  شوراي اسلامي  متمركز شده  و آنها امكان  مرتفع  كردن  مسايل  را ندارند ، از اين  رو بايد شوراها را تقويت  كرد تا به  عنوان  پارلمان  محلي  عمل  كنند.
«وهاب  كريمي » كارشناس  ارشد جامعه شناسي  نيز در اين  همايش  در خصوص  تجارب  شوراهاي  محلي  استقرار يافته  در كشورهاي  مختلف  جهان  ، گفت : براي  استفاده  از تجارب  دنيا بايد از وضعيت  كنوني  و شرايط جهان  و ملي  خود تحليلي  داشته  باشيم .
وي  افزود: در تجربه  جهاني  ، شوراها نوعي  ساخت  حكومتي  است  كه  به  عنوان يك  نهاد يا انجمن  باري  از دوش  حكومت ها برمي  دارند و يا وظايف  دولت  را درعرصه هاي  محلي  و در سطوح  مختلف  به  دوش  مي گيرند.
به  گفته  وي ، كمتر كشوري  بوده  كه  شوراها در آن  بدون  تهيه  مقدمات  ، تشكيل  شود، زيرا در هر جامعه  ، قانوني  به  نام  قانون  حكومت  محلي  و با سياست  عدم  تمركز وضع  و در اين  فضا شوراي  خود را تشكيل  مي دهند.
اين  كارشناس  مسايل  اجتماعي  گفت : در تمام  كشورها حقوق  شهروندي  براي  مردم  قايل  هستند، ضمن  آن كه  چگونگي  مشاركت  به  مردم  آموزش  داده  مي شود.
وي  تأكيد كرد: جامعه  بايد در شرايطي  قرار گيرد تا از تجاربي  كه  در جهان  است  بتواند استفاده  كند.
وي  ابراز اميدواري  كرد كه با مجموعه اي  از اصلاحات  در شوراها بتوان  از آن  به درستي استفاده  كرد، ضمن آن كه  وظايف  شوراها در تمامي  سطوح  مختلف  طبقه بندي  شده  و سياست  عدم  تمركز نيز اعمال  شود. به  گفته  وي ، منظور از سياست  عدم  تمركز يعني  واگذاري  اختيارات  در تصميم سازي  و ايجاد ظرفيت  و تجهيزمنابع  براي  شوراها است، زيرا اين  امر سبب  تقويت شورا، كاهش  مشكلات  دولت  و تشويق  مردم  در رفع  مشكلات  خودشان  مي شود.
دكتر محمدجواد ناطق پور مدير كل  دفتر برنامه ريزي  و آموزش  شوراها و دبير علمي  همايش  نيز تأكيد كرد: مجموعه  مباحث  مطرح  شده  در اين  همايش  بايد در مسير رويكرد توسعه  در كشور در ابعاد مختلف  اجتماعي ، اقتصادي  و سياسي  مورد توجه  قرار گيرد.
وي  افزود: رويكرد حوزه  توسعه  افزايش  احساس  تعلق اجتماعي است ، زيرا شوراها بايد مشاركت  مردم  را افزايش  دهند تا مردم  در توسعه  منطقه اي  خود شركت  كنند.
ناطق پور تصريح  كرد: بايد ضريب  انتظارات  از شورا با دوره  اول  سنجيده شود و اين در حالي است كه بايد به  شوراها اميد داشت ، نه  آن كه  از آنها  انتظار داشت .
به  گفته  وي ، شوراها مي توانند در وارد كردن  مردم  به  مجموعه مديريت  و طرح  حقوق مدني  شهروندان  موفق  باشند.

با تصميم شوراي شهر
سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تبريز به زودي تأسيس مي شود
004725.jpg
مخبر كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي از تأسيس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تبريز خبر داد.
علي اصغر امير شعردوست  گفت : بررسي هاي  لازم  در خصوص  تأسيس  اين  سازمان  در شوراي  اسلامي  شهر تبريز صورت  گرفته  و كارتصويب  اساسنامه  آن  روزهاي  پاياني  خود را در اين  شورا سپري  مي كند.
وي  ابراز اميدواري  كرد كه پيــش  از پايان  نخستين  دوره  فعاليت  شوراي  اسلامي شهر تبريز، سازمان  فرهنگي  و هنري  شهرداري  اين  شهر تاسيس  شود.
وي  افزود: اميد مي رود  با تاسيس  اين  سازمان ، جريان  فعاليت هاي  فرهنگي  گسترش فرهنگسراها و خانه هاي  فرهنگ  در تبريز شتاب  بيشتري  به  خود بگيرد.

رئيس  شوراي  عالي  استانها:
شوراهاي اسلامي در مقام تصميم گيري بايد با دست باز عمل كنند
رئيس  شوراي  عالي  استانهاي  كشور گفت : شورايي  پويا و قدرتمند خواهد بود كه  بر طبق  نص  قانون  اساسي  در مقام  تصميم گيري  و تصميم سازي  با دست باز عمل كند.
دكتر محسن  بهشتي  سرشت  افزود: اگر شورا تنها جنبه  نظارتي  داشته  و در رابطه  با شهرداري  محل  شور باشد، بايد در دوره  دوم  شوراها با اصلاح  قانون اين  نقيصه  رفع  شود.
وي افزود: در تدوين  قانون  اجرايي  شوراها به  اين  هدف  مهم  توجه  نشد و عليرغم  توجه  و تاكيدي  كه  قانون  اساسي  بر وجه  تصميم گيري  شوراها دارد همچنان  محدوديت  و نارسايي  در قانون  شوراها ديده  مي شود.
به  گفته  وي  در دوره  اول  ، شوراها را به  عنوان  اركان  نظارتي  تعريف  و محدود كردند. وي  با اشاره  به  اهميت  اطلاع  رساني  به  مردم  اظهار داشت : دستگاهها در زمينه  شورا اطلاع  رساني  خوبي  براي  مردم  انجام  ندادند كه  اين  نقص  بايد در دوره  دوم  رفع  شود.
دكتر بهشتي  سرشت  افزود: در كل  كشور شوراها زحمات  زيادي  كشيدند و اكثريت  قريب  به  اتفاق  در چهار چوب  قانون  ناقص  فعلي  خوب  عمل  كردند.
وي  اظهار داشت : هزاران نيرو به  عنوان  حلقه  ارتباط بين  مردم  و نظام اجرايي  كشور در شوراها قرار خواهند گرفت  تا در مواجهه  قانونمند با دولت  از حقوق  مردم دفاع  كنند، لذا اين  به  نفع  مردم  و نشانگر وجه  دموكراسي  و دموكراتيك  بودن نظام  سياسي  و اجتماعي  كشور است .
رئيس  شوراي  عالي  استانهاي  كشور افزود: شوراها ركن  اساسي  جمهوريت  نظام اسلامي  ماست  و بدون  شوراها نظام  جمهوري  ناقص  است  و با اجراي  شوراها نظام تمام  عيار مردم  سالار ايجاد مي شود.
همايش شوراهاي اسلامي
و توسعه پايدار در مراغه برگزار شد
 همايش  شوراها و توسعه  پايدار با حضور جمعي از دانشجويان  و مسئولان  محلي  در مراغه  برگزار شد.
مدير كل  سياسي،  انتظامي  استانداري  آذربايجان  شرقي  در اين  همايش  گفت:  توسعه  پايدار و متوازن  مفهومي  است  كه  از دو جهت  تقدم  و تأخر در ابعاد مختلف  توسعه  يعني  اقتصاد، فرهنگ  و سياست  محك  زده  مي شود.
بهرام  سرمست  افزود: به  غير از دو سال  اول  بعد از پيروزي  انقلاب   كشور ما تقريبا سه  دوره  هشت  ساله  را در ابعاد سه گانه  توسعه  پشت   سر گذاشته  است .
وي  اظهار داشت:  در هر يك  از اين  دوره ها فقط يكي  از ابعاد توسعه  مد نظر بوده  و توسعه  فرهنگ  در دوران  جنگ ، اقتصاد در دوران  آقاي  رفسنجاني  و توسعه  سياسي  در عصر مشاركت  سياسي  انجام  شده  است . وي  گفت:  در رابطه  با مفهوم  توسعه  ما دچار افراط و تفريط شده ايم  و توسعه  پايدار در سايه  توجه  به  هر سه  بعد توسعه  ميسر مي شود. وي  افزود: شوراها به  لحاظ سنخيت  با توسعه  سياسي  يك  رابطه  تنگاتنگ  دارند و بحث  ما بر روي  كاركرد اصل  شوراهاست  نه  عملكرد يك  عضو از شورا.
سرمست  گفت:  شوراها به  عنوان  يك  نهاد مدني  از اعمال  خواستهاي  مستبدانه  دولت  بر مردم  جلوگيري  مي كنند و خواستهاي  منطقي  مردم  را به  دولت  انتقال  مي دهند.
وي  افزود: در ايران  بحث  جمهوريت  نظام  ناظر بر شوراهاست  و شوراها به  عنوان  ركن  تصميم گيري  در نظام  جمهوري  اسلامي  جايگاهي  مشخص  دارند.
فرماندار مراغه  نيز در اين  همايش  گفت:  شوراهاي  اسلامي  يكي  از مهمترين  دستاوردهاي  نظام  بوده  است و آنها امكان  حضور جدي  مردم  را در اداره  امور و حل  مشكلات  جامعه  بوجود مي آورند.
خريد و اهداي كتاب
به مراكز فرهنگي و تربيتي در كاشان
عضو شوراي اسلامي شهر كاشان از خريد دو هزار جلد كتاب و اهداي آن به مراكز تربيتي، پايگاه هاي بسيج و مدارس اين شهر خبر داد. به گفته حميدرضا فهيمي تبار براي خريد اين كتابها ۲۰ ميليون ريال از اعتبارات شوراي اسلامي شهر كاشان هزينه شده است.

امام جمعه اصفهان:
شوراهاي اسلامي بايد بر تمامي امور شهري نظارت كامل داشته باشند
نماينده ولي  فقيه  و امام  جمعه  اصفهان  گفت  : شوراهاي  اسلامي  بايد بر تمامي امور شهرها ازجمله  اجراي  صحيح  طرح ، عمران  شهري ، مسايل  فرهنگي  و هزينه ها نظارت  كامل  داشته  باشند.
«آيت  الله سيد يوسف  طباطبايي » در ديدار با اعضاي  شوراي  اسلامي  شهر اصفهان  تصريح  كرد: زيباسازي  و تميزسازي  شهر در روحيه  شهروندان  اثر مطلوبي  دارد   و زيباسازي بايد با فرهنگ  جامعه  اسلامي  تطبيق  داشته  باشد.
وي  با بيان  اين كه  كسب  درآمد و هزينه  كردن  درآمدها بايد با تدبير  صورت  گيرد، تاكيد كرد: حفظ و نگاهداري  آثار فرهنگي-  تاريخي  شهر اصفهان  بسيار حائز اهميت است .
امام  جمعه  اصفهان  گفت  : اعضاي  شوراي    شهر اصفهان  بـه  عنوان  برگزيدگان مردم بايد با در نظر گرفتن  اولويتها در جهت  عمران  و آباداني  شهر بكوشند.
آيت  الله  طباطبايي  همچنين  گفت  : دولت  خدمتگزار در ۲۴ سال  گذشته  با وجود جنگ  تحميلي  ، امكانات  كم  و افزايش  جمعيت  كشور خدمات  زياد و ارزنـده اي  را در تمامي  نقاط مختلف  كشور انجام  داده  است .
رئيس  شوراي  اسلامي  شهر اصفهان  نيز در اين  ديدار، آمادگي  شوراي  اسلامي  شهر اصفهان  را براي  پيگيري  مسايل  شهرداري  و حتي  سازمانهاي  ديگــر براي  تبيين سياستها در جهت  انجام  مطلوب  امور اعلام  كرد.
حسين  ملايي  گفت  : شهرداري  اصفهان  براي  احداث  و توسعه  مراكز و ميدانها، كتابخانه ها ، فرهنگسراها و نيز زيباسازي  و نصب  تنديسها و يادمانها و انجام  ساير طرحهاي  عمراني  ،تحول  بزرگي  در شهر اصفهان  به وجود آورده  است .
عبدالله  كوپايي  يكي  از اعضاي  شوراي  شهر اصفهان  نيز در اين  ديدار گفت:  طرحهاي  زيباسازي  شهر اصفهان  به  گونه اي  اجرا شده  است  تـا زمينه  جذب گردشگران  فراهم  شود.
وي  اضافه  كرد: نصب  تنديس  براي  زيبايي  شهر براساس  فتواي  رهبر معظم  انقلاب مجاز است .
قدرت الله  نوروزي  فرماندار اصفهان  نيز عملكرد شوراي  اسلامي شهر اصفهان  را مثبت  ارزيابي  كرد و گفت  : مصوبات  اين  شورا در طـول  چهار سال  فعاليت ، دقيق  و كارشناسي  شده  است .

شوراها
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |