سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۳ - Mar.11,2003
وزير نفت در آستانه اجلاس فوق العاده وين:
افزايش توليد اوپك غيرمنطقي است
اوپك در چند ماهه اخير از تمام توان خود براي ارائه به موقع و كافي نفت خام به بازار استفاده كرده است
افزايش احتمال حمله به عراق و پيامدهاي آن بر بازار نفت موجب شده است كشورهاي عضو اوپك با برگزاري يك اجلاس فوق العاده شرايط دوران جنگ احتمالي و پيامدهاي آن را بررسي كنند. درحالي كه وزيران تعدادي از اعضاي اوپك معتقدند توانايي هاي عرضه نفت در حدي نيست كه بتوانند كمبود نفت صادراتي عراق و ارقامي بيش از آن را جبران كنند، خبرهايي منتشر شده است كه اوپك خواستار افزايش عرضه قابل توجهي هستند. بيژن زنگنه وزير نفت ايران معتقد است اوپك نبايد تابع شرايط سياسي باشد و افزايش عرضه بيش از نياز بازار را كه توجيه منطقي ندارد كنار بگذارد. كارشناسان ارشد بازارهاي نفت نيز عموما معتقدند عرضه بيش از حد نفت به بازارهاي جهاني در شرايط مبهم فعلي مي تواند عرضه و تقاضا را از تعادل خارج كند و اين به زيان اوپك است.
در روزهاي گذشته برخي خبرگزاري ها بدون ذكر منبع خاص تأكيد داشتند كه احتمال دارد در جلسه فردا، اعضاي اوپك مسئله رها كردن سهميه بندي را در دستور كار قرار دهند كه با تكذيب وزيران نفت تعدادي از كشورهاي عضو اوپك مواجه شد.

وزير نفت: افزايش سقف توليد نفت اوپك توجيه اقتصادي ندارد
004860.jpg
تهران- خبرگزاري جمهوري اسلامي: وزير نفت ايران گفت: در شرايط كنوني افزايش سقف توليد نفت اوپك از نظر اقتصادي به هيچ وجه توجيه پذير نيست.
«بيژن زنگنه» روز دوشنبه در آستانه برگزاري اجلاس اوپك در وين در گفتگوي اختصاصي با خبرگزاري جمهوري اسلامي، افزود: قيمت هاي فعلي نفت در بازار نمايانگر وضعيت عوامل بنيادين بازار نيستند.
وي گفت: ترس و نگراني از جنگ، اطمينان نداشتن و ترديد درباره تحولات سياسي آينده خاورميانه و منطقه خليج فارس، آثار و پيامدهاي بورس بازي، مشكلات سوق الجيشي (لجستيكي) مربوط به فرآورده و مشكلات بازار گاز آمريكا از جمله عوامل تأثير  گذار بر بازار نفت مي باشند، ولي به سقف توليد اوپك ارتباطي ندارند.
به گفته زنگنه، تا آنجايي كه به عوامل بنيادين بازار ارتباط دارد، كمبود نفت در بازار ديده نمي شود.
وي تأكيد كرد: در صورت نبود تنشهاي سياسي حاصل از جنگ احتمالي آمريكا با عراق، اوپك بايد نسبت به كاهش سقف توليد نفت خود اقدام مي كرد.
وزير نفت با اشاره به اينكه اوپك در همه حال و به خصوص در چند ماهه اخير از تمام توان خود براي ارائه به موقع و كافي نفت خام به بازار استفاده كرده، گفت: آمار و ارقام نشانگر اين واقعيت است كه بازار نفت در حال حاضر با كمبودي روبرو نيست.
زنگنه افزود: چنانچه ميزان توليد كنوني نفت اوپك و افزايش عرضه ونزوئلا ادامه پيدا كند، در سه ماهه دوم سال ميلادي جاري ۱/۳ ميليون بشكه در روز مازاد عرضه نفت به وجود خواهد آمد.
وي گفت: از نقطه نظر سياسي و در چارچوب شرايط جاري بين المللي، اختلاف نظرهاي موجود در شوراي امنيت سازمان ملل، نقطه نظرات و ديدگاههاي ابراز شده در اجلاس سران غيرمتعهدها، اجلاس اتحاديه عرب و كنفرانس اسلامي مبني بر اينكه براي مسأله عراق بايدبه دنبال راه حل صلح آميز بود، لذا اوپك از دست زدن به اقدامهاي سياسي بايد خودداري كند.
وزير نفت با اشاره به اينكه ايران ازتصميم ها با انگيزه هاي سياسي حمايت نمي كند، ابراز اطمينان كرد كه اوپك تصميم هايي اتخاذ نخواهد كرد كه از منظر افكار عمومي مسلمانان و اعراب حمايت از تهاجم نظامي آمريكا عليه يكي از كشورهاي عضو اوپك تلقي شود.

مشكلات خاص تعدادي از واحدهاي توليدي با اختصاص وام حل شد
گروه اقتصادي: وزراي عضو كميسيون منتخب دولت مأمور رسيدگي به مشكلات واحدهاي توليدي با استناد به اصل ۱۳۸ قانون اساسي تصميماتي اتخاذ كردند.
به موجب اين تصميم ، با پرداخت سه ميليارد ريال وام از محل قانون بودجه سال جاري موافقت شد.
شركت صنايع ابريشم شرق گيلان مبلغ يك ميليارد و دويست ميليون ريال وام به موجب تصميم وزراي عضو كميسيون منتخب دولت دريافت و بدهي اين شركت به بانكها به مدت يك سال استمهال مي شود.
اين كميسيون همچنين موافقت خود را با پرداخت مبلغ دو ميليارد ريال وام از محل قانون بودجه سال جاري به شركت صنايع چوب رشت اعلام و مقرر نمود بدهي اين شركت به بانكها و وزارت امور اقتصادي و دارايي بابت ماليات عملكرد به مدت يك سال استمهال شود.
شركت ابريشم طوس نيز مبلغ يك ميليارد ريال وام براساس اين تصويبنامه دريافت مي كند.
شركت كاشي گيلان مبلغ سه ميليارد ريال وام، شركت خشك پونه خراسان مبلغ پانصد ميليون ريال وام و شركت چيني نور هم مبلغ يك ميليارد و پانصد ميليون ريال دريافت مي كنند.
كميسيون مذكور وام اختصاص يافته به شركت نختاب فيروزان را سه ميليارد ريال اعلام و مقرر كرد بدهي شركت هاي كاغذ پارس، ايران كنف، آجر ماشيني رومان، گچ جانگي و واحدهاي توليدي اصغرقلي وكيلي به بانكها با رعايت مقررات به مدت يك سال استمهال شود.

سرما ۲۵۰ ميليارد ريال به مزارع چغندر كشور آسيب زد
كرج - خبرگزاري جمهوري اسلامي: معاون  زراعت  وزارت  جهاد كشاورزي  گفت : امسال  سرمازدگي  ۲۵۰ ميليارد ريال به  مزارع  چغندرقند در كشور خسارت  وارد كرده  است .
حسين  شريعتمدار روز دوشنبه  در همايش  بررسي  راه هاي  كاهش  ضايعات  سرمازدگي  محصولات  زراعي  و باغي  كشور در كرج  افزود: اين  ميزان  خسارت  در استانهاي خراسان ، آذربايجان  شرقي  و قزوين  بيشتر از ساير مناطق  كشور بوده  است .
وي  خاطرنشان كرد: هم اكنون  طرح  جبران   اين  خسارت  از طريق  بيمه  به  كشاورزان و كارخانه ها در دست  اجرا است .
شريعتمدار گفت : كنترل  خسارات  ناشي  از سرمازدگي  و حوادث  طبيعي  در مزارع و باغها نياز به  برنامه ريزي  اصولي  دارد.

يادآوري
توصيه ناخوشايند
اصطلاح «رانت» و مشتقات آن مثل رانت خواران، و «اقتصاد رانتي» چند سالي است در ادبيات اقتصاد سياسي ايران رواج يافته است.
«اقتصاد رانتي »به مثابه يك موجود بيمار كه سلامت كل جامعه را تهديد مي كند توسط اقتصاددانان، انديشمندان علوم اجتماعي و سياستمداران و روشنفكران طرد شده و اقشار مختلف مي دانند كه رانت خواران تهديدكنندگان آسايش و سلامت جامعه و فعاليتهاي اقتصادي به شمار مي روند. در كشورهايي كه اقتصاد متمركز دارند جريان رانت جويي يك پديده رايج است كه به دلايل مختلف ايجاد و توسعه پيدا مي كند.
در شرايطي كه كارشناسان اقتصادي و مسئولان كشور تلاش دارند پديده رانت خواري را افشا و رانت خواران را از اقتصاد طرد كنند، معاون اقتصادي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در گفت و گو با ايرنا ضمن تأكيد بر اينكه نبايد فريفته لفظ خصوصي سازي شد و نبايد شتابزده كاركرد درباره مسأله رانت گفت: «وجود رانت در همه كشورها وجود دارد و در ايران نيز بايد باشد » و توصيه كرده است« دولت به جاي يك عده معدود از رانت ها استفاده كند» كه توسط يك مقام ارشد برنامه ريزي توصيه چندان خوشايندي نيست. وقتي دولت تشويق به رانت خواري مي شود نمي توان از مردم و فعالان اقتصادي انتظار داشت كه در مسير اين جريان مخرب و اخلالگر سلامت اقتصاد قرار نگيرند.

كارخانه هاي فولاد مستقر در خوزستان ادغام نمي شوند
گروه اقتصادي: سياست دولت و وزارت صنايع و معادن يكپارچه سازي كارخانه هاي فولاد مستقر در خوزستان نيست.
يك منبع آگاه در شركت ملي فولاد ايران به خبرنگار ما گفت: درباره ادغام اين كارخانه ها تصميمي اتخاذ نشده و با توجه به سياست دولت مبني بر تمركزگرايي از فعاليتهاي اقتصادي دولتي، كارخانه هاي فولاد مستقر در خوزستان با شكل كنوني به فعاليتهاي خود ادامه خواهند داد.
وي درباره ميزان توليد فولاد گفت: پيش بيني مي شود توليد فولاد تا پايان امسال به ۵/۷ ميليون تن برسد. در روزهاي گذشته اعلام شد توليد فولاد تا ۷ ميليون تن محقق شده است.

هفته آينده و با همكاري چين
عمليات اجرايي اكتشاف نفت و گاز در بلوك آران و بيدگل آغاز مي شود
آران و بيدگل - خبرنگار همشهري: هفته آينده و با همكاري چين، عمليات اجرايي - اكتشاف نفت و گاز در بلوك آران و بيدگل آغاز مي شود.
دكتر محمدرضا زارع - فرماندار شهرستان آران و بيدگل - در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار ما با اعلام اين خبر افزود: كار مطالعات اكتشاف نفت و گاز در منطقه كاشان و آران و بيدگل از سال ۲۰۰۱ با همكاري شركت سينوپك چين آغاز و مراحل مختلفي از آن تاكنون انجام شده است. وي در ادامه گفت: براي حفر چاه نفت ۲ نقطه يكي در كاشان و ديگري در ۳ كيلومتري شمال آران و بيدگل مكان يابي شده كه كار حفاري در منطقه آران و بيدگل هفته آينده آغاز مي شود.
دكتر زارع با اشاره به جايگاه و موقعيت كشور ايران به لحاظ داشتن استعدادهاي بالقوه در زمينه هاي مختلف، از كوير ايران به عنوان يكي از مكانهاي بكر و دست نخورده ياد كرد و اظهار اميدواري نمود؛ با انجام عمليات حفاري و دست يافتن به نفت و فرآورده هاي آن، تحول عظيمي در ساختار اقتصادي منطقه بوجود خواهد آمد و نقش بسزايي در اشتغال زايي منطقه و نيز كشور خواهد داشت.

تخلف  برخي  تجار فولاد اين  صنعت  را با مشكل جدي مواجه كرده است
گروه اقتصادي: عضو انجمن  توليدكنندگان  فولاد ايران  اعلام  كرد: تخلف وبهره جويي طلبي (رانت  طلبي ) برخي  تجار، صنعت  فولاد داخلي  را در آستانه  نابودي  قرار داده است .
سيد محمد احراميان    در جمع  خبرنگاران  گفت : برخي  تجار و شركت هاي  تجاري  واردكننده  فولاد، مواد اوليه اي  را كه  به  سفارش  كارخانه هاي  فولاد كشور تقبل  كرده اند، به  سفارش دهنده  اصلي  تحويل  نمي دهند و با ايجادجو التهاب  و گراني  كاذب ، آن  را در بازار به  قيمت  گرانتر عرضه  مي كنند. وي  افزود: اين  تجار كالاهايي  را كه  به  سفارش  كارخانه هاي  فولاد داخلي  از كشورهاي  خارجي  خريداري  كرده اند، در بنادر مبدأ نگه  مي دارند و با ايجاد كمبود مصنوعي  در بازار داخل ، همان  كالا را به  بهاي  بيشتر به  نام  خريدار ديگري ، بارگيري  و در بازار داخلي  عرضه  مي كنند.
وي  با ابراز تاسف  از ادامه  اين  روند اضافه  كرد: اين  وضع  موجب  گراني كاذب  فولاد خام  در بازار داخل  و افزايش  بهاي  تمام  شده  محصولات  فولادي  دركشور شده  و اين  روند كماكان  ادامه  دارد.مديرعامل  نورد فولاد يزد با اشاره  به اينكه  اين  سوءاستفاده  واردكنندگان تنها طي  چند ماه  گذشته  بيش  از صدها ميليون  ريال  به  واحد تحت  مديريت  وي خسارت  وارد كرده ، از مسئولان  وزارت  بازرگاني  و قوه  قضاييه  درخواست  كرد چنانچه  به  دنبال  مبارزه  با مصاديق  فساد اقتصادي  هستند، با اين  فساد آشكار به  طور قاطع  برخورد كنند.
احراميان  در ادامه  افزود: دلالان  دست  دوم  پس  از دريافت  فولاد سفارش كارخانه هاي  داخلي  از تجار واردكننده  كه  اغلب  به  صورت  عامل  هستند، آن  را براي  نورد يا ساير فرآوري ها به  صورت  كارمزدي  به  همان  واحد سفارش دهنده  اصلي  كه  در اثر تحويل  نشدن  سفارش ، تعطيل  شده ، با كارمزد ناچيزي  مي دهند و محصول  توليد شده  را باز به  بهاي  گران تر در بازار توزيع  مي كنند.

آزادسازي واردات،قيمت خودرو را سال آينده كاهش مي دهد
تهران - واحد مركزي خبر: مديركل  ماشين  سازي  و نيرو محركه  وزارت  صنايع  و معادن  اعلام كرد : وزارت  صنايع  و معادن  براي  تعادل  قيمت  خودروها، طرح  واردات  خودرو را تهيه  وبه  دولت  تقديم  كرده  است. نعمت  بخش گفت : بعد از ادغام  وزارتخانه هاي  صنايع  و معادن  و فلزات  سياست  وزارت  صنايع  و معادن  در زمينه  خودروسازي  حذف  انحصارات  در اين  بخش  است  كه  در اين  زمينه تاكنون  براي  سرمايه گذاري  بخش  خصوصي  در صنعت  خودرو، مجوزهاي  لازم  صادرشده  است.
وزارت  صنايع  و معادن  قوانين  دست  و پاگير براي  سرمايه گذاري  در زمينه  خودروسازي  را حذف  كرده،  به  طوري  كه  براساس  اين  اصلاحات  هر شركتي  در زمينه  مونتاژ بدنه ، خط رنگ  و مونتاژ نهايي  خودرو سرمايه گذاري  و اقدام  كند مي تواند كارخانه  خودروسازي  ايجاد كند.
مديركل  ماشين  سازي  و نيرومحركه  وزارت  صنايع  و معادن  اعلام كرد : با توجه  به  تغيير قوانين  خودروسازي  به  تازگي  چهار شركت  خصوصي  براي  سرمايه گذاري  و توليد خودرو اقدام  كرده اند.
نعمت  بخش  افزود: يكي از اين  شركت  هاي  خصوصي  قرار است  خودرويي  از چين مونتاژ و وارد بازار كند كه  قيمت  اين  نوع  خودروها براي  مصرف  كننده مناسب  خواهد بود.
وي  سهم  تسهيلات  بانكي  را براي  سرمايه گذاري  در بخش  خودرو ناچيز خواندو اعلام  كرد : سالانه  پنج  هزار ميليارد تومان  خودرو در كشور به  فروش مي  رسد و باتوجه  به  تسهيلات  اندك  بانكها خودروسازها براي  سرمايه گذاري جديد و تامين  منابع  مالي  متكي  به  كسب  سرمايه  از فروش  هستند.با افزايش  توليدات  خودرو و آزادسازي  واردات ، قيمت  خودرو در سال  آينده كاهش  خواهد يافت .

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۱۱-
۱۱۰۹
۲۱۰۴۵
توسعه معادن روي ايران
۱۰۰-
۲۴۰۰
۱۹۶۸
دشت مرغاب
۴۸
۲۸۹۰
۴۰۰۰
قند مرودشت
۱۱۳۶-
۲۱۵۸۴
۱۰۶۶
قند اصفهان
۱۰۴-
۴۹۵۰
۲۰۱۰
توليدي مهرام
۱۳-
۵۲۸۵
۴۳۸
بهنوش ايران
۱۶۲
۳۴۱۴
۲۰۲۱۶
كارتن ايران
۴۲۱-
۴۱۷۲۴
۵۳۰
افست
۵۹۹-
۴۹۴۰۰
۵۳۷۰
نفت بهران
۲۴۳-
۲۴۱۵۰
۱۰۰۰
صنايع شيميايي ايران
۱۰۰-
۱۶۴۰۰
۷۸۸۰۳۸۸
پتروشيمي اصفهان
۲۵۷
۵۹۳۶
۳۳۳۱۹
لعابيران
۱۰۰-
۶۸۰۰
۳۷۳۵
كيميدارو
۱۵۳-
۱۵۱۹۴
۱۹۸۰
داروپخش
۱۳۹-
۱۳۸۳۱
۷۶۷۶
داروسازي كوثر
۱۴۶-
۱۴۴۹۶
۱۲۵۷
پارس دارو
۱۵۲-
۱۵۱۱۱
۲۵۰۰
داروسازي فارابي
۶۶-
۷۲۶۰
۸۴۰۹۷
كارخانجات داروپخش
۷۱۷
۷۲۴۷۸
۳۸۹۲۵
توليد مواد اوليه داروپخش
۱۰۵-
۲۲۰۰
۸۶۶۹۲
كف
۳۰۰
۱۳۸۰۰
۵۹۳۷
كربن ايران
۸۲
۱۷۳۲
۱۴۵۱۲۰
ايران تاير
۳۶
۱۴۹۵
۱۰۰۰
شيشه همدان
۳۰۰-
۱۱۴۰۰
۱۰۷۸۹۸
كاشي اصفهان
۳۱۲-
۱۱۵۸۴
۷۶۱۷۴
چيني ايران
۷۹-
۱۳۲۹۰
۱۴۹
كاشي و سراميك سينا
۲۷۲-
۲۶۹۹۲
۲۳۱۶
سيمان تهران
۳۵۴-
۳۵۱۴۵
۵۹۱
سيمان كرمان
۱۰۸-
۱۰۷۵۳
۱۴۰۱
سيمان شرق
۳۵۶-
۳۵۲۸۴
۱۷۰۳
سيمان سپاهان
۲۰۰-
۴۲۰۰
۱۴۷۶۱
لوله و ماشين سازي ايران
۱۳
۱۳۱۴
۵۱۳۶
بسته بندي ايران
۲۶-
۵۶۴۸
۹۱۰
صنعتي آما
۱۱۰
۲۹۱۰
۱۳۱۳
لوازم خانگي پارس
۹۰
۵۰۰۰
۲۵۰۰
موتوژن
۹۸-
۸۹۰۰
۲۵۰۰
ايران ترانسفو
۱۰-
۲۹۹۰
۲۱۸۴۰
صنايع مخابراتي راه دور ايران
۱۳
۳۲۱۷
۱۰۹۷۰۲
ايران خودرو ديزل
۱۵
۲۲۹۰
۲۰۳۲۸۷
ايران خودرو
۵۲-
۳۷۹۸
۴۶۶۰۸
سايپا
۲۰-
۱۷۵۰
۱۰۴۴۸
نيرو محركه
۲۴-
۱۷۶۹
۳۸۹۰۷
محورسازان ايران خودرو
۲۵۲-
۴۷۹۷
۶۷۰۰
كاربراتور ايران
۵۰-
۴۸۰۰
۶۵۰۰
سايپا آذين (سهامي عام)
۳۹
۲۴۵۰
۳۷۴۱۲۳
سرمايه گذاري غدير
۵۰
۴۰۰۰
۱۰۰۰
سرمايه گذاري پارس توشه
۲۰-
۱۴۰۰
۸۷۷۰۰
سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات
۱۰-
۶۹۹۰
۳۳۳۵
قند نقش جهان
۲۲۰
۴۶۳۰
۸۱۳
قند هكمتان
۴۹۵-
۱۲۰۰۰
۳۲۴۱
دارويي لقمان
۹۳
۳۳۰۹۳
۱۶۶۲۹
داروسازي دكتر عبيدي
۷۵-
۱۴۴۲
۱۵۰۰
الياف
۵۴-
۴۸۶
۱۴۲۹۵
پارسيلون
۳۲۲-
۹۱۰۲
۵۵۲۷۴۷
صنايع لاستيكي سهند
۶۵۷-
۱۲۴۹۶
۲۰۰۰
كاشي پارس
۱۲۲
۲۵۶۳
۱۴۸۳۹
نورد و لوله اهواز
۱۱۹۸-
۲۵۰۰۱
۶۱۱۵
آلومتك
۴۲-
۴۳۱۰
۳۳۸۱۵۶
ماشين سازي اراك
۵۵-
۶۱۴۸
۱۰۸۱۴
صنايع آذرآب
۱۹۹-
۱۹۴۵
۶۷۰
صنايع بسته بندي مشهد
۱۴۳-
۳۷۵۲
۹۰۵۱۵
تراكتورسازي ايران
۴-
۴۴۵۴
۸۷۵۲
سايپا ديزل
۸۸
۱۸۵۸
۱۰۰
مرتب
۱۷۶
۳۷۰۷
۲۲۶۷۲۰
كمك فنر ايندامين
۳۳۷
۷۰۸۷
۶۵۶۸
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۱۵۵۹۹-
۱۵۰۰۶
۲۴۶۲۷۱
صنعتي دريايي ايران
۹۲/۱۸-
۳۴/۵۰۴۵
-
شاخص كل قيمت سهام
۵
۹۸۵
۸۴۱۹۱۳
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۴۷/۲۲-
۲۸/۵۰۶۴
-
شاخص كل قيمت سهام

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۹۰۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۰۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۴۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۰۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۱۶۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۰۲۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۸۶۶۷

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |