سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۳ - Mar.11,2003
ادامه تحصيل كاركنان؛ حقي كه بايد تأمين شود
004710.jpg
تشويق و حمايت از كاركنان دستگاههاي دولتي به ادامه تحصيل و كسب تخصص هاي جديد در چهارچوب هاي قانوني يك كارمند مفيد است.
طبعا كاركنان دانشگاه علوم پزشكي تهران هم توقع دارند همچون ديگر همكاران خود از جمله در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي از چنين حقوقي برخوردار باشند، در حالي كه مأموريت هاي آموزشي در دانشگاه علوم پزشكي تهران به شدت محدود شده است و ادامه تحصيل كاركنان اين دستگاه تا مقطع دكترا، منع شده است.
ظاهرا به اين دليل كه شمار دانش آموختگان اين مقطع به حد اشباع رسيده است. با عنايت به اين واقعيت كه در سالهاي پيش امكان ادامه تحصيل براي كاركنان دانشگاه علوم پزشكي تهران وجود داشته و دهها نفر موفق شده اند با برخورداري از حمايت هاي قانوني اين دانشگاه از جمله مأموريت  آموزشي و... تحصيلات خود را به پايان برسانند،  روا نيست، اكنون در مسير ادامه تحصيل كاركنان در چهارچوب مقررات، مانع ايجاد شود.
اميدواريم در صورتي كه، استنباط بنده و يا امثالهم، ناشي از سوء تفاهم باشد با ايجاد گشايش در راه ادامه تحصيل براي كاركنان علاقه مند دانشگاه علوم پزشكي تهران، اين مانع برطرف شود.
يكي از قبول شدگان در مقطع دكتري رشته هاي علوم پايه  پزشكي

موانع را برداريم
در جمهوري اسلامي ايران، همواره سعي بر اين بوده است كه از مخترعين و مكتشفين كه محصول فكر و تلاششان در خدمت مردم و كشور قرار بگيرد، حمايت شود. اما گاهي پاره اي مشكلات، مانع از بروز و به ثمر رسيدن استعدادها مي شود. اينجانب حدود ۱۴ سال پيش يعني در ارديبهشت سال ۱۳۶۸، با توجه به نياز جانبازان عزيزمان،  موفق به طراحي نوعي توالت شدم كه پس از ثبت اختراع در ارگان هاي ذيربط نيز مورد تأييد قرار گرفت.
از جمله مركز بهداشت بنياد جانبازان، علاوه بر تأييد اين طرح سفارش ساخت ۵ هزار دستگاه را نيز صادر كرد، اما در عمل مساعدتي براي توليد توسط اينجانب يا دستگاه ذيربط صورت نگرفت و در نتيجه اينجانب در ازاي وامي كه براي توليد از صندوق مالي حمايت از مخترعين با سپردن ضامن و سفته و غيره دريافت كردم، دچار مشكلات و فراز و نشيب هاي فراواني شدم كه هنوز عواقب آن رهايم نكرده  است. يك بار نيز طي نامه اي به رئيس جمهور محبوب آقاي خاتمي، خواستار رسيدگي شدم و ايشان دستور رسيدگي صادر كردند، اما هنوز به نتيجه نرسيده ام. پيشنهادم اين است كه در كشور ما، اهرم هاي قانوني لازم براي حمايت از مكتشفين و مخترعين ايجاد شود تا كساني كه مي خواهند حاصل تلاشهاي فكري و جسمي خود را صرف خدمت به مملكت و مردم كنند با اين گونه مشكلات روبه رو نگردند.

از ميان نامه ها و پيام ها
خواستهاي ساكنان يك محله
ساكنان يك محله در دركه تهران از بسياري از امكانات و خدمات شهري محروم اند. اين محله كه در خيابان احمدپور، خيابان شهيد سيدخيري واقع شده است، ازامكانات اوليه شهري از جمله آب آشاميدني سالم، گاز شهري، خطوط مخابرات محروم است و حتي جمع آوري زباله ها در اين محل طبق برنامه انجام نمي گيرد. خواستار رسيدگي مي باشيم.
ساكنان مجتمع ياس، مريم، سرو
تخلف در ساخت و …
حدود ۲ سال پيش يك ملك مصادره اي را بنا به شرايطي كه اعلام شده بود در حوالي ميدان وليعصر خريداري كردم. زمستان امسال با مشكل تازه اي تحت عنوان تخلف در ساخت توسط مالك قبلي روبه رو شدم و ساير مالكين اين مجموعه بدون مراجعه به شهرداري يا بنياد براي حل معضل، خود رأسا درصدد تخريب ديوار و آشپزخانه برآمده اند و متأسفانه تاكنون شكاياتم براي برخورد با اين عمل خلاف به جايي نرسيده است. حال اميدوارم نسبت به آخرين شكايتي كه تسليم دستگاههاي قانوني كرده ام، به طريقي، ضمن برخورد با تخلفات ساختماني فروشنده ملك، نسبت به احقاق حقوق اينجانب اقدام گردد.
نام محفوظ
درخواست از شركت پست
از ساكنين فلاح هستيم، دفتر پستي واقع در ساختمان شهرداري به علت تعطيلي بعد از ظهرها، خدمات ارائه نمي  دهد و اهالي اين منطقه براي انجام كارهاي پستي خود با تحمل زحمت و سختي بايد به چهار راه لشگر مراجعه نمايند. لذا خواهشمند است ترتيبي اتخاذ گردد تا ساكنين اين محله بزرگ بعداز ظهرها حداقل تا ۷ شب از خدمات پستي بهره مند شوند.
استادي
تقاضا از شهرداري منطقه ۱۳
ما ساكنان خيابان زاهد گيلاني واقع در خيابان دماوند از شهرداري منطقه ۱۳ تقاضا داريم در جهت رفع مزاحمت يك تعميرگاه بزرگ خودرو در اين خيابان ما را ياري دهد.
از طرف اهالي محل
ضرورت كنترل رفتار در مجتمع هاي
در حال ساخت
نقش كارگران اعم از ايراني و خارجي در عمران و آبادي شهرها و جاي جاي كشورمان انكارناپذير است، اما، اداره كردن اين قبيل مجتمع هاي كارگري، براي جلوگيري از مزاحمت هاي احتمالي يك ضرورت است كه متأسفانه شماري از كارفرمايان به آن توجه ندارند. به عنوان مثال، خانه ما در كنار يك ساختمان چند طبقه در حال ساخت قرار دارد و با اين كه چندين بار در مورد رفع پاره اي مزاحمت ها كه از سوي بعضي از كارگران بروز مي كند، شكايت كرده ايم و با وساطت كارفرما منجر به جلب رضايت شده است، اما مزاحمت ها هنوز باقي است مهم آن است كه ضوابط اصولي براي كنترل كارگاهها و رفتار كارگران در نظر گرفته شود، تا بدون اين كه به اصل آزادي قانونمند آنها خدشه وارد گردد از مزاحمت هاي احتمالي نيز جلوگيري گردد.
ثقه الاسلامي - تهران
اين چاه خطرناك
در انتهاي خيابان سبلان شمالي، تقاطع گلبرگ، و در مسير بزرگراه در دست احداث شهيد عراقي، چاه عميقي دهان باز كرده است و متأسفانه، اقدامات احتياطي لازم براي پيشگيري از خطرات احتمالي نيز به عمل نيامده است. پيشنهاد مي كنم، پيش از آن كه، اين چاه خطرناك بويژه به هنگام شب، حادثه ناگواري بوجود آورد، اقدام لازم توسط شهرداري منطقه ۷ به عمل آيد.
سبزواري - تهران
تقاضاي نصب پل عابر پياده
ورزشگاه بزرگ شهيد شيرودي كه يكي از معدود ورزشگاههاي بزرگ موجود در داخل شهر تهران است در حاشيه يكي از خيابانهاي پررفت و آمد اين شهر كه از شيب نسبتا  قابل توجهي نيز برخوردار است، واقع شده است.
خيابان شهيد مفتح كه در مقابل در بزرگ ورودي اين ورزشگاه واقع است، يك خيابان يك طرفه از شمال به جنوب است كه معمولا اتومبيلهاي خارج شده از شلوغي بخش جنوبي ميدان هفت تير، با سرعت در آن رفت و آمد كرده و با همان شتاب خود را به جلوي اين ورزشگاه مي رسانند.
حركت شتاب آلود خودروها در اين مسير باعث مي شود كه متأسفانه در طول مسابقات ورزشي كه رفت و آمد بسيار زياد است، به طور ميانگين يك نفر در اين گذرگاه دچار حادثه شود.
اين حوادث باعث شده است تا مراجعين به اين ورزشگاه، به صورت مكرر از مسئولان مربوطه جهت احداث يك پل روگذر بر روي اين خيابان و در جلوي در ورودي اين ورزشگاه استمداد بخواهند كه درخواست و اعتراض آنان براي احداث چنين پلي بر روي اين خيابان تاكنون به جايي نرسيده است.
جا دارد طرح احداث پل روگذر عابر پياده در اين گذرگاه مورد مطالعه جدي قرار بگيرد.
گروهي از شهروندان
ضرورت نصب سرعت گير
«در مهرآباد جنوبي- خ ۲۰ متري شمشيري- كوچه شهيد نوروزي با توجه به وجود تعداد زيادي مدارس ابتدايي، راهنمايي و چندين مجتمع مسكوني، شهروندان و دانش آموزان به علت عبور و مرور وسائط نقليه و موتورسيكلت با سرعت زياد از امنيت جاني برخوردار نبوده و شاهد تصادفاتي نيز بوده ايم، لذا از مسئولين محترم شهرداري منطقه ۹ تهران درخواست داريم:
۱- نسبت به نصب سرعت گير در كوچه نوروزي اقدام نمايند.
۲- نسبت به نصب مجدد ميله فلزي در جهت مسدود نمودن انتهاي كوچه نوروزي به خيابان قزوين اقدام مقتضي معمول نمايند. (با توجه به اين كه قبلا ميله فلزي در انتهاي كوچه بوده وليكن مدتي است به علت كندن زمين ميله ها برداشته شده است.)
۳- نظافت كوچه نوروزي و كوچه هاي جانبي آن. (به خصوص كوچه بن بست يكم)
۴- با توجه به از بين رفتن آسفالت كوچه بن بست يكم در داخل كوچه نوروزي نسبت به آسفالت نمودن كوچه فوق اقدام نمايند.
ساكنين كوچه شهيد نوروزي

پاسخ مسئولان
مطرح نشده است
عطف به مطلب مندرج مورخ ۱۶/۱۰/۸۱ صفحه ۲۲، با عنوان «مصرف بيش از اندازه قرص شادي سبب مرگ مي شود» به استحضار مي رساند:
۱- منبع خبر فوق، خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران (ايرنا) است كه لازم است در خبرهاي مندرج ذكر شود.
۲- نام فارسي براي «اكستسي» در اين مصاحبه ذكر نشده و نام «قرص شادي» توسط خبرنگار مطرح شده است.
۳- خبر ورود اين دارو به ايران توسط آقاي دكتر وزيريان، رئيس اداره پيشگيري و درمان سوء مصرف مواد، مطرح نشده است.
قابل ذكر است كه طبق ماده ۱۴ مقررات جاري وزارت بهداشت و درمان مصوب ۱۳۳۴ ورود هر نوع اقلام دارويي با مجوز قبلي و رسمي از اداره كل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر امكان پذير است و اداره كل مذكور موظف به كنترل و نظارت بر روي اقلام دارويي مي باشد كه از مجاري قانوني وارد يا توليد شده باشند. همچنين جلوگيري از استفاده فرآورده هايي كه به نام دارو (بدون استنادات علمي) عرضه مي شوند، از مسئوليتهاي ارگانهاي امنيتي و... مي باشد و به طور يقين اين وزارتخانه نمي تواند كنترل  كننده بازارهاي غيرمجاز در هر كشوري باشد.
وزارت بهداشت و درمان
فرصت هاي تحصيلي براي همه اقشار
عطف به مطلب مندرج در صفحه ۲۵ آن روزنامه در تاريخ ۲۶/۱۱/۸۱، تحت عنوان «بحران دختران تحصيل كرده»، دستور تسريع در چاپ جوابيه ذيل به منظور روشن شدن افكار عمومي موجب امتنان است.
۱- استناد به برخي اخبار سايتهايي كه در آنها، منبع خبري، «يك منبع مطلع» ذكر مي شود و به طور مستقيم، موجب اغتشاش خبري و تشويش اذهان عمومي مي شود، از جمله خبر مذكور به يقين در شأن روزنامه وزيني چون همشهري نيست.
۲- اصل تحقق عدالت اجتماعي و اصل برابري فرصتها براي همه انسانها، بخصوص در زمينه كسب علم و دانش، از اصول بسيار مهم و بنياديني است كه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به عنوان منظر متعالي و هدف نهايي، هميشه مد نظر قرار داده است، بر اين اساس تحرك اميد بخش دختران و زنان در حوزه آموزش عالي از جمله افتخارات اين بخش است. دغدغه هميشگي وزارت علوم، فراهم آوردن فرصتهاي برابر تحصيلي براي همه اقشار جامعه، بدون در نظر گرفتن، سن، جنس و طبقه اجتماعي بوده است، حال كه دختران و زنان فعال جامعه ما خود به اين دغدغه جامه عمل پوشانده اند و اصولا سهميه اي نيز در كنكور مطرح نبوده كه وزارت علوم در صدد كم كردن آن سهميه براي دختران باشد، لذا بديهي است كه هيچ «منبع مطلعي» نمي تواند خبري از آن دست كه درج شده است، داشته باشد.
۳- به اين ترتيب، وزارت علوم نه تنها در صدد محدود كردن پذيرش دختران در رشته هاي مختلف نيست، بلكه به جد معتقد است كه بقيه بخشهاي جامعه، از جمله حوزه مسئوليتهاي اجرايي و حوزه هاي اقتصادي و اجرايي نيز بايد از اين تحول ها استقبال كنند تا زنان توانمند و هوشمند كشورمان بتوانند در ساير عرصه هاي جامعه هم مثل آموزش عالي، توان و قابليتهاي خود را به منصه ظهور برسانند.
با احترام
مهدخت بروجردي علوي
مدير كل روابط عمومي
وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري

شما هم يك روز دويده ايد!
004705.jpg
گوشه خياباني در تهران عزيز و بي اشكال ايستاده اي تا يك جوري خودت را به خانه ات يا اداره برساني و انواع اتومبيل از فرسوده تا نافرسوده با سرعتي كه دوست دارند از مقابلت مي گذرند. غير از تاكسي كه شناخته شده است نمي داني بقيه اتومبيل ها كدامش مسافر سوار مي كند يا سوار نمي كند؟! وقتي چند بار گفتي تاكسي تاكسي يكيشان برايت نگه مي دارد، منتهي حداقل صد متري جلوتر يا بالاتر! خوب شايد اين قبيل رانندگان مربيان مادام العمر دوهاي سرعت هستند ودوست دارند مسافر دائما در حال تمرين باشد و از فرم ايده آل خارج نشود! جانم برايتان بگويد، كه وقتي ماشين چند ده متر يا چند صد متر آنطرف تر ايستاد، شما براي اينكه فرصت از دست نرود، بايد قبراق، چابك و باور نكردني مثل شهاب ثاقب از جا كنده شويد درست به فاصله چند ثانيه خودتان را مقابل اتومبيل ترمز كرده برسانيد و مبادا نا غافل بگوئيد بابا من واريس دارم يا قلبم ضعيف است يا با اين خرت و پرت ها نمي شه دويد چون اين بهانه ها و معاذير مقبول نمي افتد و ممكن است يكي دو تا لغز هم بشنوي.
اين صحنه هاي دوهاي سرعت كه از پير و جوان در حاشيه خيابان هاي تهران سر مي زند، براي ما عادي شده است اما اگر يك هموطن شهرستاني كه براي اولين بار به تهران مي آيد، اين صحنه ها را ببيند، مي پندارد، دارند مسابقه دو سرعت برگزار مي كنند!... بدون تعارف رانندگاني هم هستند كه درست مقابل پاي مسافر مي ايستند و بسيار هم خوش برخوردند، كه به آنها خدا قوت مي گوييم، علاوه بر همه دلايل، نبود تابلوهاي مخصوص توقف تاكسي در همه خيابانها، ترس از جريمه، مخصوصا در گلوگاه ميادين و غيره هم در برقراري دوهاي سرعت مسافران بي تأثير نيستند. حسينعلي مكوندي

نگين سرسبز كوير در معرض تخريب است
004700.jpg
دره كركس منظره زمستاني
در حاشيه كوير مركزي ايران يكي از نواحي خوش آب و هواي ايران به نام شهرستان نطنز قرار دارد.(۱) درخشش كاشي كاريهاي مناره مسجد جامع و همچنين گنبد مقبره ميرزا عبدالصمد نطنزي عارف معروف قرن هفتم به هر رهرو مژده ورود به شهري را مي دهد كه مردمانش ديانت، عرفان، علم، هنر، شعر، اخلاق و سختكوشي از مشخصات كويرنشينان است.
در چشم انداز و دورنماي اين ناحيه سرسبز در انتهاي دره كركس در غرب نطنز قله كركس(۲) و در دامنه آن دهستان اوره(۳) واقع شده است. اهالي ده عمدتا باغدار و دامدار مي باشند كه كار در اداره جات را نيز چاشني درآمد خود كرده اند. محصولات سردرختي نيز در اوره بسيار متنوع است كه معروفتر از همه گلابي آن است كه در خوبي ضرب المثل مي باشد. زيرا علاوه بر طعم و بوي مطبوع با اينكه از نوع آبدار مي باشد تا مدت مديدي پس از چيدن سالم مي ماند. اين ده در طول جغرافيايي ۵۱ درجه و ۵۴ طول شرق گرينويچ و عرض جغرافيايي ۲۲ درجه و ۲۲ دقيقه از خط استوا و ۱۷۰۰ متر از سطح دريا ارتفاع دارد. اين ده داراي آب و هواي سردسيري با زمستانهاي سرد و توام با برف و يخ و تابستانهاي معتدل با آب و هواي لطيف و فرح بخش و بهار و پاييز معتدل و خنك مي باشد. از ديگر ويژگي هاي اين منطقه پوشش گياهي بسيار فراوان آن است. آب و هواي كوهستاني و مسيرسخت قله كركس و ديوارهاي بلند جهت سنگنوردي و پيست هاي طبيعي پاراگلايدر و كايت در رده هاي مختلف مهارت، مكان خوبي جهت گذراندن اوقات فراغت و همچنين جذابيت خاصي براي كوهنوردان و گردشگرهاي ايراني و خارجي دارد كه مي توان با تبليغ و شناساندن اين مناطق به جذب گردشگران پرداخت.
متأسفانه تنها در چند سال اخير منطقه اوره دستخوش چنان دست اندازي و تخريب باورنكردني قرار گرفته كه نمي توان آن را از چهره قبلي خود بازشناخت. برخوردهاي سودجويانه با طبيعت منطقه در مواردي صدمات جبران ناپذيري به آن وارد كرده است. عمده ترين اين تغييرات را مي توان در موارد زير خلاصه كرد:
۱- معدنكاري بي رويه: وجود كان سنگ هاي آذرين دروني و دگرگوني ناشي از آن نظير گرانيت و صدور غيرقابل توجيه آن هم در منطقه اي حفاظت شده(۴) اين ده را كه به نگين سبز حاشيه كوير معروف است در معرض تخريب قرار داده است.
۲- دست اندازي به طبيعت: قطع بي رويه درختان در ناحيه مزبور و عدم كاشت مراتع سبب سرعت بخشيدن به تخريب و نابودي ده گرديده است.
در حالي كه محيط زيست استان تهران منطقه كركس را كه در همين ناحيه واقع شده شكار ممنوع اعلام كرده است، اما معدنكاري هاي بي رويه، اكوسيستم  اين منطقه را روبه نابودي مي برد.
۳- نابودي حيات وحش: تجاوز و تهاجم بي رحمانه آدمي به حريم حيات وحش، همچنين سروصداي انفجارات و آتشبازي در معادن، نهايتا زندگي حيات وحش ناحيه اعم از گله هاي بز و كل و كبك و... را در معرض خطر جدي قرار داده است.
از ذخاير سنگ هاي تزئيني منطقه در حالي استفاده مي شود كه در جاي جاي كشور نهشته هاي عظيمي از سنگ هاي همنام و مشابه وجود دارد كه مي شد با واگذاري آنها هم در جهت عرصه بازار داخلي و خارجي بهره برداري نمود و هم منطقه كركس را با تمامي جاذبه ها و ارزش هاي زيست محيطي آن حفظ كرد.
شايد اين سؤال پيش بيايد كه با توجه به اجتناب ناپذير بودن تخريب بخشي از طبيعت براي احداث كارخانه يا معدن آيا با توسعه منطقه مخالفيد، بايد گفت: هيچ انساني با توسعه به روش پايدار مخالف نيست، نكته اين است كه به بهانه كسب درآمد داريم تيشه به ريشه و اصل سرمايه خود مي زنيم. آيا نمي توانستيم از نواحي ديگري كه داراي ويژگي هاي منحصر به فرد كركس نبودند بهره برداري معدن كنيم تا از سرمايه هاي طبيعي اين ناحيه از طريق اكوتوريسم و جلب جهانگرد بتوانيم درآمد مضاعف ايجاد نماييم؟ به زعم تمامي معضلات اجتماعي و اقتصادي موجود، مسئولين بايد بدانند كه فردا دير است شركتهايي كه غير مسئولانه يا ناآگاهانه به ضرورت يا بهانه عمران و توسعه در حريم ده به تخريب مشغولند(۵)، با كمترين نظارت و بازرسي و ارزيابي به كار خود ادامه مي دهند. لذا پيشنهاد مي كنم:
۱- عمليات كارخانه ها كه فاقد فيلترهاي خروجي هستند و معادن ارزيابي نشده از لحاظ زيست محيطي متوقف شود.
۲ - شركت هاي فوق به اخذ گواهينامه و استانداردهاي زيست محيطي جهت ادامه فعاليت خصوصي در حريم طبيعت ملزم شوند.
۳- نظارت مستمر برعملكرد شركت هاي فوق در حين كار و بازرسي مستمر جهت كنترل موازين زيست محيطي در حين فعاليت انجام گيرد.
۴- اعمال نظارت و مديريت بر مناطق كوهستاني خصوصا نواحي و مسيرهاي پر رفت و آمدكوهنوردي از طريق نهادي تحت عنوان كوهداري در شوراهاي منطقه اي،  تا به اين طريق متولي و مسئول مستقيم كليه مسائل در نواحي و مسيرهاي كوهستاني باشد. دهي با اين قدمت تاريخي و محيطهاي طبيعي گردشگري و از همه مهمتر محيطي سالم جهت زندگي در شروع تخريب و نابودي قرار دارد. كاري نكنيم كه با توجه به سيل ماسوله و نكا كه علت آن تخريب جنگلها و مراتع بوده اين شهر بار دگر مصداق عيني پپدا كند كه گفتا زچه ناليم كه از ماست كه برماست.
مهندس علي اصغر رضايي نيا(رضايي اوره)
زيرنويس ها:
۱- شهرستان نطنز در سال ۱۳۳۶ از كاشان جدا شده است.
Karges -2كه در پهلوي باستان gargesh ناميده مي شده است gar به معني كوه و gesh نام كوه بوده است(استاد دكتر منوچهر ستوده) اين كوه با ارتفاع ۳۹۸۶ متراژ سطح آبهاي آزاد يكي از قطب هاي كوهنوردي ايران است.
ooreh -3اور، به معني شهر مثل اورميه يعني شهر آب يا اورشليم به معني شهر صفا و (ه) علامت تصغير است، به معني شهرك (دكتر عزت الله نگهبان باستان شناس و كاشف تپه مارليك(
۴- ده اوره ۷۰ كيلومتر تا اصفهان و ۴۰ كيلومتر با ابيانه فاصله دارد. اين منطقه در تاريخ ۳۱ فروردين ۱۳۷۶ باهدف تأمين امنيت حيات وحش و آرامش آنان ورود شكارچيان و مردم محل را ممنوع و جزو مناطق شكار ممنوع و حفاظت شده اعلام گرديده است.
۵- ذرات ريز و گردهاي كارخانجات ريسندگي و بافندگي بوته ها و گونهاي پيرامون را تا شعاع چندين كيلومتر به رنگ هاي مختلف درآورده و همچنين عبور و مرور كاميونهاي حامل سنگ، انفجار و تخريب در حاشيه ده نه تنها كشاورزي و زنبورداري بلكه افراد ساكن در ده را نيز مورد تهديد جدي قرار داده است كه اين خود توجه سريع مسئولان را طلب مي كند.

سخنگاه آزاد
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |