سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۳ - Mar.11,2003
ريشترهاي پنهان
هنوز يك هفته از برگزاري همايش بافتهاي فرسوده تهران نمي گذرد كه در نيمه شب پريشب صداي غرش ديوارها به مانند كوبيدن جسمي سنگين بر زمين بلند مي شود... گزارش ها از وقوع زلزله در شرق تهران، و مركز آن ميني سيتي حكايت دارد. ميني سيتي البته بافت كهنه اي به لحاظ شهرسازي ندارد ولي در همايش مربوطه تأكيد شده بود در زلزله اين فقط فرسوده ها نيستند كه فرومي ريزند بلكه زيانها بيشتر متعلق به غيراستانداردها خواهد بود و فرار از اين پديده طبيعي البته ممكن نيست. تصور رفتن به شمال، به جنوب، به شرق به غرب، هيچكدام نمي تواند اين ايمني را در خاطر بياورد كه... «اينجا امن است» ، جايي بافتهاي فرسوده و فشرده در دل هم ناامنش مي كند، جايي غيراستاندارد بودن ساخت و ساز، جايي وجود گسل هاي بزرگ و مهيب، جايي متراكم شدن ساختمانها و جمعيت و عدم دسترسي به جاده فرار، و جايي.... همه اينها با هم.
زلزله مرتب مي آيد، ما حس نمي كنيم مثل پريروز حدود ساعت ۱۲ ظهر ۱۸/۱۲/۸۱ كه يك زلزله
۸/۲ ريشتري آمد (به نقل از مركز لزله نگاري تهران) و مثل پريشب كه زلزله ۱/۴ ريشتري آمد و همه ما به لوسترها و آويزها خيره شده بوديم... تكان خوردند... تكان نخوردند... تكان خوردند... ودلهايمان لرزيد، برخي باور نمي كردند در شهري مثل تهران آمدن زلزله هاي ۵-۴ ريشتري مسئله اي جدي باشد حتي اگر صداي مهيب زمين و ديوارها فقط ما را بر آن ترديد بياندازند...
نگراني هاي دانشمندان زمين شناس كه سالهاست از ترس زلزله بزرگ و مهيب تهران خواب به چشمشان نمي آيد را جدي بگيريد.
نوشين توفيقي

طرح هاي تازه ترافيكي براي شهر تهران
تاكسي هاي خطي تهران،  خودرو «ون» مي شوند
004865.jpg
گروه شهري: طرح ويژه ترافيك نوروزي در تهران با هماهنگي سازمان ترافيك و اداره راهنمايي و رانندگي به اجرا گذاشته مي شود.
معاون حمل و نقل شهرداري تهران ديروز به خبرنگار ما گفت: در آستانه سال نو، علاوه بر اعمال مقررات خاص ترافيكي در خيابان ها و بزرگراههاي تهران، محدوديت هايي نيز براي ترافيك ساكن و پارك خودروها در نظر گرفته شده است.
دكتر عليرضا غفاري با اشاره به ممنوعيت حفاري ها در آستانه سال نو و تأثير آن بر ترافيك شهر گفت: توقف حفار ي ها در سطح شهر محدود به پايان سال جاري نيست بلكه براساس مصوبه شوراي حمل و نقل و ترافيك شهر تهران، شروع آن نيز تابع ضوابط و مقررات خاصي از جمله محدودبودن آغاز و فرجام حفاري و نيز اصلاح به موقع منطقه تخريب شده، خواهد بود.
وي با اشاره به لزوم ايجاد تحول و گسترش ناوگان اتوبوسراني و هماهنگ ساختن آن با شبكه مترو گفت: اخيرا مجوز خصوصي سازي از قائم مقام شوراي شهر گرفته شده و مطالعات تطبيقي در اين زمينه با استفاده از تجارب ساير كشورها در رابطه با مديريت اتوبوسراني نوين و هماهنگ ساختن آن با شبكه مترو آغاز گرديده است.
غفاري با اشاره به فرسوده بودن تاكسيراني گفت: با توجه به مطالعات انجام شده، ناوگان تاكسيراني تهران نوسازي خواهد شد و قرار است براي تاكسي هاي خطي از خودروهاي «ون» (استيشن با ظرفيت بالا) استفاده شود.
وي همچنين افزود: مطالعات در زمينه فرد و زوج شدن تردد خودروها آغاز شده و در اين باره از مردم نظرسنجي خواهد شد، ولي اين مطالعات هنوز به نتيجه قطعي نرسيده است.

گزارشها دربا ره زلزله پريشب
زلزله تهران خسارتي در پي نداشت
گروه شهري: رئيس  دبيرخانه  طرح  جامع  مديريت  بحران  شهر تهران  اعلام  كرد: هيچ  گزارشي  از خسارات  زلزله  بامداد ديروز در شهر تهران  از ستادهاي  مديريت  بحران  مناطق  مختلف  شهرداري  دريافت  نشده  است .
زلزله اي  با قدرت  ۱/۴ درجه  در مقياس  ريشتر ساعت  ۲۰/۲ دقيقه  بامداددوشنبه  تهران  را لرزاند.
اگرچه  اين  زمين  لرزه  موجب  وحشت  شهروندان  تهراني  شد، اما خوشبختانه  هيچ گونه  خسارات  مالي  يا تلفات  جاني  برجاي  نگذاشت .
دكتر «محسن  ابراهيمي» ديروز دوشنبه  در گفتگو با ايرنا افزود: به  طور معمول  زلزله هايي  با قدرت  پنج  ريشتر و بالاتر مي تواند به  شهر تهران  خساراتي  را وارد كند.
وي  اظهار داشت : براساس  اطلاعات  دريافتي  از مركز ژئوفيزيك  دانشگاه  تهران ، كانون  زلزله  در شمال  شرق  تهران  و اطراف  منطقه  «ميني  سيتي » رخ  داده  است .
مقصر گسل سوهانك بود
احمد سديد خوي، رئيس شبكه لرزه نگاري تهران درباره زلزله پريشب به شبكه خبري تهرانشهر گفت: عمق اين زلزله ۱۵ كيلومتر بوده و احتمالا مربوط به گسل سوهانك است.
رئيس شبكه لرزه نگاري تهران در مورد صداي شبيه انفجار كه همزمان با وقوع زلزله شنيده شده گفت: اين صدا مربوط به شكستگي سنگ در عمق زمين بوده است، كه به دليل سكوت شب به خوبي شنيده شده است.
همچنين مهدي زارع استاديار پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله در گفت وگو با تهرانشهر افزود: زلزله پريشب گذشته تهران به احتمال زياد به دليل فعال شدن پهنه گسل شمال تهران رخ داده است.
وي گفت: عمق اين زلزله حدود ۷ تا ۱۰ كيلومتر بوده و شتاب ثبت شده آن تاكنون ۵۰ گال گزارش شده است.
وي گفت: اين نخستين زلزله اي است كه در اثر فعال شدن گسل شمال تهران در محدوده تهران اتفاق افتاده و از آن داده شتاب نگاري ثبت مي كنيم.
زارع گفت: اين هشداري براي شهر تهران است، چرا كه گسلي كه تاكنون فكر مي كرديم هيچ ركورد شتاب نگاري مربوط به آن را نداشته ايم فعال شده و تهران را تكان داده است.وي تاكيد كرد: گسل شمال تهران نزديكترين گسل بزرگ به محدوده شهري تهران است كه اكنون نشانه هاي فعال شدن آن را مشاهده مي كنيم.

افزايش  پايگاههاي  اورژانس  تهران
گروه شهري: از سال  ۷۹ تاكنون  تعداد پايگاههاي  اورژانس  تهران  از ۲۳ پايگاه  به  ۴۵پايگاه  افزايش  يافته  است  .
به  گزارش  روابط عمومي  وزارت  بهداشت  در سه  سال  اخير، زمان  رسيدن  آمبولانس  بر بالين  بيمار از ۲۵ دقيقه  به  ۱۵ دقيقه  كاهش  يافته  و با استقرار ۱۲ پايگاه  اورژانس در ايستگاههاي  آتش  نشاني  و راه اندازي  امداد هوايي  با بيش  از ۱۲۵۰ماموريت  تاكنون ، تعداد ماموريت  هاي  محول  شده  از ۱۸۰ ماموريت  در شبانه روز به ۴۳۰ ماموريت  رسيده  است .

حركت در مسيرهاي شيبدار بر مصرف سوخت مي افزايد
گروه شهري: حركت در مسيرهاي كوهستاني و شيبدار بين ۲ تا ۲۵ درصد بر مصرف سوخت مي افزايد.
به گزارش قلم سبز ايران، انتخاب مسير هموارتر باعث كاهش مصرف سوخت خودرو مي شود كه اين ميزان صرفه جويي معادل حداقل ۳۶ و حداكثر ۴۷۲ هزار ريال مي شود.
گزارش ديگري مدعي است اگر فعاليت هاي انجام شده در زمينه آلودگي هوا صورت نمي گرفت، آلودگي هوا حدود ۳۰ درصد افزايش مي يافت.
معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اين مطلب به شبكه خبري آسمان آبي ايران گفت: «در سه سال اخير به طور تقريبي تعداد خودروها ۳۰ درصد افزايش يافته است و با وجود متغيربودن يارانه ها، آلودگي هوا ثابت مانده است». وي ادامه داد: «سال آينده وضعيت هواي تهران بهتر خواهد بود كه البته اين امر منوط به خروج خودروهاي فرسوده از تهران است و در صورت عدم جمع آوري خودروهاي فرسوده اميد چنداني به بهبود وضعيت هوا نخواهيم داشت».

نگاه
داوود كاظمي
004800.jpg

اهالي نواب از زلزله نترسند
مديرعامل سازمان نوسازي شهرداري تهران گفت: ساختمان هاي احداث شده در طرح «نواب» در برابر وقوع زلزله احتمالي تا هفت ريشتر در شهر تهران مقاوم هستند.
اسماعيل زاده اضافه كرد: سازه هاي اين طرح از ايستايي بالايي برخوردار است و ساختمان هاي آن به گونه اي طراحي شده كه در برابر وقوع زلزله احتمالي مقاوم بوده و با زلزله هاي متداول در كشور تخريب نشوند.

تهران به ۲۰۰ هزار هكتار جنگل نياز دارد
گروه شهري: تهران براي جذب دي اكسيد كربن موجود در هوا به ۲۰۰ هزار هكتار جنگل نياز دارد.
چنگيز اشرفي، كارشناس بازنشسته سازمان حفاظت محيط زيست در گفت وگو با خبرنگار ما با اعلام اين مطلب افزود: «معضل آلودگي هوا در تهران با جنگلكاري حل نخواهد شد بلكه كنترل منابع آلاينده بايد در دستور كار قرار گيرد.»
وي همچنين اظهار داشت: «تبديل مراتع به جنگل و توسعه جنگلكاري تنها زماني پسنديده است كه اين جنگلكاري پايدار باشد وقتي نياز آبي درختان را با تانكر آب بر آورده
مي سازيم اين ديگر جنگلكاري پايدار نيست.»
اين كارشناس همچنين از نابودي جنگل هاي
دست كاشت كاج و سرو در شمال كشور خبر داد و افزود: متاسفانه سياست سازمان جنگل ها و مراتع از سال ۶۸ - ۶۰ واردات گونه هاي سريع الرشد بود تا نياز چوبي كشور برآورده شود ولي از اوايل دهه ۷۰ متوجه شدند كه اين گونه هاي غيربومي آسيب هاي فراواني به جنگل هاي طبيعي وارد ساخته است، ضمن اين كه به تدريج اين جنگل هاي دست كاشت هم رو به زوال رفتند.

طرح يك طرفه شدن خيابانهاي «ولي عصر » و«آفريقا »
سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران اعلام كرد: طرح يك طرفه شدن خيابانهاي «ولي عصر(عج)» و «آفريقا» هنوز به طور كامل منتفي نشده است وامكان اجراي آن در دست بررسي است .
در صورت اجراي اين طرح، خيابان هاي ولي عصر(عج) و آفريقا حدفاصل ميدان ونك و پل شهيد چمران يك طرفه خواهد شد.
اين طرح قرار بود كه از ابتداي سال جاري، اجرا شود. يك كارشناس ترافيك ديروز در گفتگو با همشهري از منتفي شدن اين طرح خبر داده بود.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |