يكشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۶ - Feb 5, 2006
شرحي و دردي از يك مسافركش شخصي
آري، براي لقمه اي نان
002685.jpg
چندماهي كه از بازنشستگي ام گذشت، تازه ياد حرف هاي همكارم افتادم كه زودتر از من به سن تقاعد رسيده بود و ياد پدر مرحومم افتادم كه چقدر وضعيت بازنشستگي اش با من فرق داشت.
همكارم مي گفت، در اين زمانه وقتي كارمندي بازنشسته مي شود، تازه مي فهمد كه بايد شغل تازه اي پيدا كند تا چرخ زندگي اش لنگ نماند و چقدر درست مي گفت. پدرم بعد از بازنشستگي حدود ۵۰۰ تومان حقوق مي گرفت.
سفره اش هميشه پهن بود، دوازده ماه سال به نوادگان پسري و دختري، هداياي ريز و درشت مي داد. من و يك برادر و سه خواهرم، پس از ازدواج هم هر وقت كم و كسري داشتيم مي رفتيم سراغش و دستكم ۱۰۰ يا ۲۰۰ توماني به ما كمك مي كرد و شرط هم مي گذاشت كه سر فلان برج بايد پس بدهيد. اما نشان به آن نشاني كه از هيچكس مطالباتش را قبول نكرد.
اما من فقط سه ماه بعد از بازنشستگي ام بايد دنبال كار مي گشتم و آنقدر پيش اين فاميل و آن فاميل كه دستشان به جايي بند بود، رفتم و به قول معروف ريش  گرو گذاشتم كه خسته شدم، تا بالاخره، به پيشنهاد يكي از همكاران بازنشسته ام، يك قطعه زمين ۵۰ _ ۶۰ متري را كه با قرض از اين و آن، فراهم كرده بودم و در حوالي توتستان هاي سابق فرحزاد قرار داشت فروختم و يك دستگاه پيكان دست دوم خريدم و باقي اش را هم به زخم زندگي زدم و بدهي هايم را صاف كردم.
اول، به صورت گردشي يا به عبارت درست تر خيابانگردي به مسافركشي پرداختم اما چون ناشي بودم، خرجم افزون بر دخل بود و شب با تني كوفته و اعصابي داغان وارد خانه مي شدم و مثل برج زهرمار به اين و آن مي پريدم. بالاخره همان همكار پادرمياني كرد و به خيل رانندگان خطي در يكي از مسيرهاي شرقي _ غربي تهران پيوستم.
فكر مي كردم حالا نانم توي روغن خواهد بود. اما زهي خيال باطل! كشمكش با جوان هايي كه هم سن پسر من هستند و دستكم روزي يكي دو بار فرياد كشيدن و نام مقصد را به زبان راندن بيرون از طاقت و توان من بود، ولي كم كم به قول معروف پوست كلفت شدم و به اين مشكلات عادت كردم. اما دوندگي هاي بسيار براي گرفتن آرم و نشان ماشين خطي و بعد هم، شل كن سفت كن هاي، تاكسيراني در مورد نرخ جديد تاكسي هاي خطي، خلق و خويم را بسيار تنگ كرده بود.
چند ماهي كنار كشيدم و ماشين را دادم دست پسرم كه او كار كند، اما يك روز در ميان، دعوا مي كرد. حق هم داشت ترافيك تهران و سر و كله زدن با اين و آن اعصاب پولادين مي خواهد، جوان هم غرور دارد و از طرفي بردباري پيرها را ندارد. به ناچار، خودم دوباره مشغول به كار شدم.
اما واقعاً، بريده ام و بسيار مايلم كه طبق طرح خروج خودروهاي فرسوده، ماشينم را بفروشم و فكر ديگري بكنم. اما وقتي خبرها را مي خوانم، مي بينم، به جز بعضي مسئولان، كمتر كسي به فكر مردم زحمتكش است كه از روي ناچاري و براي تأمين مخارج زندگي به شغل طاقت فرساي مسافركشي روي آورده اند. همه جور صحبت مي شود و خودروساز ها، حاضر نيستند گوشه چشمي هم به اين جماعت داشته باشند.
مدام مي شنويم يا مي خوانيم كه از شغل مسافركشي شخصي با عنوان «غيرقانوني» نام مي برند. بسيار خوب، اگر چنين است، بياييد مسئله را به صورت ريشه اي حل كنيد. چرا بازنشستگان اين مملكت بعد از ۳۰ سال كار و صرف انرژي و جواني شان ناچار باشند براي تأمين حداقل هزينه هاي زندگي، به رانندگي به عنوان شغل دوران بازنشستگي روي بياورند؟!.... يا چه دليلي دارد هزاران نفر از هموطنان ما زادگاهشان را در اقصي نقاط ترك كنند و بيايند تهران مسافركشي كنند، آيا نياز اقتصادي نيست؟ پس حقوق بازنشستگان را به تناسب كار و شغلي كه داشته اند تامين كنيد تا ناچار به روي آوري به مشاغل سخت نباشند.
ثانياً، به وضع مردم استانهاي ديگر رسيدگي بشود تا از سرناچاري به تهران مهاجرت نكنند. هر مشكلي را كه به مسافربرهاي شخصي نسبت مي دهند، در يك جمله كوتاه خلاصه مي شود: آري، براي لقمه اي نان است.
الف.م. خشنودي- تهران
عكس تزئيني است

جاده طالقان و يك دهه انتظار
در سال ۱۳۶۹ پروژه احداث جاده نوبنياد طالقان - هشتگرد آغاز شد. مردم طالقان انتظار داشتند اين جاده در سال ۱۳۷۰ به بهره برداري برسد، اما به دلايل نامعلوم و حرف و حديث هايي از اين دست كه در مسير احداث جاده گنج پيدا شده و ... اين پروژه به تعويق افتاد. اكنون با گذشت ۱۵ سال از زمان آغاز پروژه، هنوز اين جاده آماده نشده و به بهره برداري نرسيده است.
در نبود يك جاده مناسب و لوله كشي و با توجه به ركود فعاليت هاي كشاورزي در اين منطقه، روند مهاجرت تشديد شده و بسياري از روستاهاي طالقان به حالت متروكه درآمده است.
مردم طالقان بارها از طريق مكاتبه با وزارت راه خواستار حل مشكلات و موانع مربوط به جاده جديد طالقان شده اند، اما هنوز پاسخ درستي دريافت نكرده اند.
مردم انتظار دارند همزمان با آبگيري سد طالقان و با عنايت آقاي دكتر احمدي نژاد رئيس جمهور محترم، گره اين معضل چندساله گشوده شود، زيرا انتقال سوخت گاز به طالقان كه براي مردم اين منطقه حياتي است، منوط به احداث جاده جديد شده است، يا بهانه اي است كه شركت گاز در مقابل مردم طالقان مطرح مي كند.
با توسعه پايدار طالقان مي توان به رشد قارچ گونه شبكه هاي دلالي زمين كه محيط زيست و آينده كشاورزي اين منطقه را به صورت جدي به خطر انداخته اند، پايان بخشيد و از استعدادهاي فراوان اين منطقه در جهت رشد اقتصاد ملي بهره برد.
جمعي از مردم طالقان

تجربه هاي آزاد
خاطره اي از دوردست...
002688.jpg
قد رشيد مادربزرگ كماني شده بود و عصا از او جدا نمي شد، اما هنوز هوش و حواسش برجا بود. هر وقت پلوخورشت يا آش رشته بار مي گذاشتيم و عطر غذا و نعنا سيرداغ در خانه مي پيچيد، سهم همسايه ها را كنار مي گذاشت و در مقابل نق و نوق ما كوچكترها دائم مي گفت: گناه داره، مشمول ذمه مي شيم...
اين نجابت و بزرگواري مادربزرگ را همسايه ها جواب مي دادند و هميشه، برايمان غذا و پختني هاي جور واجور مي فرستادند. ما هم، دوباره به محبت آنها جواب مي داديم و سرتاسر سال، غذا بردن ها و غذا آوردن ها در محله ما ادامه داشت. وقتي كمي بزرگتر شدم و به دبيرستان رفتم تازه فهميدم كه توصيه ها و سفارش مادربزرگ چه رازهاي شگفت انگيزي در خودش داشته است. آن رفت و آمدها، انس و الفت و مهرباني ها را بيشتر مي كرد و دوستي و همدلي ميان همسايه ها بيشتر مي شد. امروز كه ما در طبقه هفتم يك برج ۱۲ طبقه سكونت گزيده ايم احساس مي كنم زندگيمان دگرگون شده است. خيلي از مشكلات گذشته وجود ندارد گو اينكه سروصدا و ترافيك شهر، كلافه مان كرده است. اما به راستي جاي خالي آن محبت ها و انس و الفت هاي ميان همسايه ها را چه چيزي پر خواهد كرد. نه اينكه بعد از دو سال و نيم هنوز همسايه هايمان را نمي شناسيم و با آنها رابطه اي نداريم.
راحله حقي- تهران
نقاشي:فريده ايزدي

وقتي تبليغات با واقعيت نمي خواند
دو تلويزيون، دو خريدار، دو شاكي
002682.jpg
با خريد يك دستگاه تلويزيون ۲۱ اينچي با مارك يكي از كارخانه هاي معروف كه در حوزه توليدات رايانه اي و كامپيوتري هم تبليغات وسيع و فراگيري دارد، خوشحال شدم كه پس از مدتها انتظار، اهل خانه ما هم به تماشاي برنامه هاي تلويزيوني با شيوه هاي جذابي كه در تبليغات كارخانه سازنده همه جا به چشم مي خورد، نايل مي آيند.
اما اين آرزوي شيرين نه تنها برآورده نشد، بلكه تنها پس از سه روز كه نصب و راه اندازي تلويزيون سپري مي شد، تصوير آن ناگهان به صورت مارپيچ درآمد و هر آنچه كه بر صفحه تلويزيون آمد به قول اهل فن «ارور» بود و بس!
با درخواست ما نماينده شركت بلندآوازه توليدكننده تلويزيون به خانه آمد و طبق راهنمايي وي، تلويزيون را به نمايندگي شركت سازنده واقع در خيابان پيروزي، خيابان نبرد بردم. پس از چند روز، بدون آنكه تلويزيون را تعمير كنند، آن را تحويل دادند و به ناچار و طبق راهنمايي آنها تلويزيون را به نمايندگي اصلي شركت در خيابان آزادي، بردم.
لامپ تصويرش را عوض كردند. اما اين تعويض لامپ هم تاثيري نبخشيد و در پي اعتراض هاي شديد من و مراجعه به كارخانه سازنده، تلويزيون جديدي به من تحويل شد.
اما اين تلويزيون هم پس از ۱۰ دقيقه كه از روشن شدن آن مي گذشت، خراب شد!
تلويزيون را دوباره به تعميرگاه خيابان پيروزي بردم اما نيم ساعت دوام نياورد و به مصداق؛ دلبر جانان من برده دل جان و من.... براي آخرين بار و در حالي كه نزديك به ۲۵ درصد بهاي تلويزيون را صرف كرايه تاكسي و وانت و... براي انتقال به تعميرگاه ها كرده بودم، آن را بار ديگر به تعميرگاه بردم و هنوز هم تعمير نشده است. آيا اين نوع توليد، تحويل محصول و انجام خدمات بعد از فروش با آگهي هاي پرطمطراق شركت سازنده آن كه شب و روز از طريق رسانه ها گوش فلك را كر مي كند، همخواني دارد؟!
بهروز مهرپور شيجاني
تصوير در تصوير
تصوير در تصوير تلويزيون ۲۹ اينچ.... تحت ليسانس ايران! من هم گول اين آگهي تلويزيوني را خوردم.
اما پس از خريدن تلويزيون متوجه شدم كه تلويزيون ما به جاي ۲۹ اينچ ۷/۲۶ اينچ است! در تماس با مسئولان شركت توليدكننده، آنها هم تاييد كردند كه اساسا تلويزيون ۲۹ اينچ ندارند.
به سازمان بازرسي و نظارت كالا مراجعه كردم. رسيدگي به طول انجاميده است چون شركت توليدكننده مدعي است كه استاندارد تلويزيون همان ۷/۲۶ اينچ است و آنها نمي توانند خارج از استاندارد به من تلويزيون بدهند. پس از دو هفته انتظار سازمان بازرسي و نظارت كالا اعلام كرده است كه تلويزيون در ايران مشمول استاندارد نيست و بايد منتظر پاسخ وزارت صنايع بمانيم.
راستي، چرا آگهي شركت با عنوان فريب دهنده تلويزيون ۲۹ اينچ پخش مي شود؟!
شعبانعلي زماني

پاسخ به نامه هاي شما
آقاي محمد خليل كنعاني _ تهران
در مورد مسائلي كه در خصوص حمايت از حيات وحش در كشور ما وجود دارد، آنچه مطرح كرده ايد، حق با شماست. بخشي از اين مسايل نيز در مطبوعات كشورمان از جمله همشهري مطرح شد. اما سيماي جمهوري اسلامي ايران در مواردي به نمايش مثبت حمايت از حيات وحش نيز مبادرت ورزيده است كه اميدواريم همچنان تداوم يابد.
جناب آقاي حيدر ويسي _ تهران
بخش اول مطالب مطرح شده در نامه شما مستدل و مطلوب است كه در شماره هاي آينده از  آنها استفاده خواهيم كرد.
در خصوص نحوه برخورد دستگاه هاي ذيربط و رسانه ها با مسايل مربوط به حيات وحش، توجه شما را به پاسخي كه به آقاي كنعاني داده ايم، جلب مي كنيم.
جناب آقاي محمد شقاقي _ تهران
۱- از حسن توجه شما در مورد راه حل هايي كه براي مسايل كلان شهر تهران ارائه كرده ايد، تشكر مي كنيم. فهرستي كه شما بر شمرده ايد مستلزم ارائه دقيق و فني راه حل هاست.
۲- مي توانيد، پيشنهادات و طرح هاي خود را براي شهرداري تهران نيز ارسال فرمائيد، ضمن آن كه، ما نيز آماده ايم طرح هايي را كه در قالب پيشنهادات فني، مستدل و دقيق ارائه مي شود، در همشهري درج كنيم.
آقا يا خانم زماني _ تهران
در خبر مورد اشاره شما در همشهري مورخ دوشنبه ۲۶ ديماه صفحه ۳ نكاتي نيز مبني بر بروز آبگرفتگي، ترافيك سنگين و راهبندان هاي طولاني نيز درج شده بود در كنار آن اقداماتي كه شهرداري تهران براي حل مشكلات ناشي از بارش برف به كار گرفته بود، ذكر شده با اين حال از يادآوري شما ممنونيم.
خانم شكوفه سليمي _ شهر ري
۱- شما هم مي توانيم مطالبي را كه مايليد با سردبير همشهري در ميان بگذاريد، براي ستون آخر روزنامه كه همه روزه در صفحه آخر همشهري درج مي شود ارسال فرماييد.
۲- پيشنهاد شما مبني بر راه اندازي ستوني به منظور آموزش نحوه استفاده از كامپيوتر را درج مي كنيم، تا چنانچه ميسر بود، توسط همكارانمان به اجرا درآيد.
۳- دشوار بودن جدول كلمات متقاطع از نقاط قوت يك جدول است. اما اگر اشكالات دستوري و مسايلي از اين قبيل وجود داشته باشد، قابل مطرح كردن است كه به طراح جدول همشهري يادآوري خواهيم كرد.

فرهنگياني كه مي خواستند صاحب خانه شوند
از آن تعاوني تا اين تعاوني
شركت هاي تعاوني مسكن در مجموع كارنامه موفقي نداشته اند.
بخشي از ناكامي ها مربوط به مشكلات ناشي از تهيه زمين در محدوده شهرهاست و بخش ديگر نيز از ناكارآمدي هيأت هاي مديره و بعضاً سوءاستفاده ها سرچشمه مي گيرد.
جمعي از اعضاي شركت تعاوني مسكن فرهنگيان منطقه ،۴ طي نامه اي، ضمن شرح مشكلات مربوط به يكي از پروژه هاي اين شركت واقع در تهرانپارس، خواستار رسيدگي به اين مسائل شده اند. در بخشي از اين نامه، آمده است:
گروهي از اعضاي شركت به قصد تفكيك با ايجاد يك شركت تعاوني جديد۵۰۰ نفره موفق به ثبت شركت تعاوني مسكن فرهنگيان تهران پونك شدند تا قدرالسهم زمين و تسويه حساب مالي به تعاوني جديد واگذار گردد و خود را از گرداب مسائلي كه در تعاوني قبلي به وجود آمده بود، رهايي بخشند.
اما متأسفانه حدود يك سال از آن تاريخ مي گذرد و تعاوني منطقه ۴ از انتقال و واگذاري قدرالسهم اعضا به صورت مشاعي و يا وكالتي خودداري مي كند و به دستورات هيچ كدام از مسئولان وقعي ننهاده است. در اين راستا ده ها جلسه حضوري با دو تعاوني در اداره كل تعاون استان و با حضور مسئولان ذيربط برگزار شده،  اما به دلايل نامعلوم، آنها ملزم به اين واگذاري نشده اند و اداره كل تعاون استان تهران نيز آنچنان كه بايد از وظايف و اختيارات قانوني خود استفاده نمي كند.
اميد است، اداره كل تعاوني استان تهران با توجه به تخلفات انجام شده در جهت احقاق حقوق جمعي از افراد زحمتكش اين مملكت، اقدامات لازم را به عمل آورد.
جمعي از فرهنگيان

از ميان پيام ها
تماس: ۹ تا ۱۱ صبح - ۲۲۰۲۱۱۳۰
گراني حبوبات
بهاي انواع حبوبات از جمله لوبيا، نخود، عدس و... به شدت رو به افزايش است. حبوبات بخش مهمي از غذاي مردم را تشكيل مي دهد و كم توجهي به سيرصعودي قيمت اين اقلام، مي تواند پيامدهاي ناگواري بر اقتصاد خانوار به ويژه خانواده ها و اقشار كم درآمد داشته باشد.
مدني _ تهران
سرگرداني خريداران مسكن
شركت عمران سازه شهر (شفق) در سال ۸۰ با پيش فروش كردن ۱۲۴ واحد مسكوني واقع در شهرك راه آهن، انتهاي اتوبان همت، نرسيده به شهيد باقري، تا به امروز به قرارداد منعقده عمل نكرده است و متقاضيان اين پروژه كه اغلب از اقشار كم درآمد مي باشند، همچنان سرگردان اند.يكي از مؤثرترين روش ها براي كاهش بار ترافيك شهر تهران تعيين ساعات كار براي پيشه وران مي باشد كه در كاهش مصرف انرژي مثل برق و بنزين بسيار مؤثر خواهد بود.
م _ ناجي
حفره هاي پر دردسر
براثر برف و باران زمستاني در بسياري از خيابان ها و گذرگاه هاي تهران، حفره هاي عميق به وجود آمده كه به خودروها خسارت وارد مي كند. خوب است تا ترميم اساسي آسفالت معابر، براي اين حفره ها، چاره انديشي شود.
سيد خليلي
در خدمت مردم يا ...
ساخت و ساز برج هاي متراكم در شمال تهران در مناطقي مثل قيطريه و ولنجك، عملاً رفت و آمد خودروها را بحراني كرده است. عمران و آباداني و هر نوع توسعه اي بايد در خدمت مردم و زندگي شهروندان باشد، نه آن كه زندگي آنها را مختل سازد.
م. صلحي
اسكناس فانتزي!
چاپ اسكناس هاي جديد با نام برره و درج عكس ها و تكيه كلام هاي به  كار برده شده در اين مجموعه تلويزيوني پرمخاطب، به هر دليلي كه انجام شده باشد با هويت و ارزش هاي ملي ما مغايرت دارد. اگر استدلال مسئولان صدا و سيما اين است كه مجموعه هاي تلويزيوني بايد تأمين كننده سليقه هاي متفاوت باشد، مانعي ندارد، اما صحيح نيست، در حجم بسيار وسيع اسكناس فانتزي كه مخدوش كننده ارزش اصيل اين سند ملي است در چنين سطحي چاپ و منتشر گردد.
عطاءالله سعيدخاني
به اهلش واگذار كنيد
اميدواريم رئيس جديد دانشگاه علوم پزشكي گيلان با تكيه بر تخصص و شايسته محوري در زمينه آموزشي، تحقيقاتي، پژوهشي، درماني و بهداشتي، پست هاي اداري و دانشگاه را پس از مطالعه و بررسي لازم به اهلش واگذار كند.وضع بيمارستان هاي دولتي استان را بهبود بخشد تا قادر به رقابت با بيمارستان هاي خصوصي و تأمين رضايت مردم باشند. انتظار معجزه نداريم، اما توقع داريم، سايه بحران كنوني از بهداشت و درمان استان گيلان برچيده شود.
جمعي از پزشكان گيلان
نوعي سوءاستفاده
بعضي از كارخانه ها و كارگاه ها وقتي براي يكي از كالاها نشان استاندارد دريافت مي كنند، آن را براي همه فراورده هاي خود مورد استفاده قرار مي دهند. اين نوعي سوءاستفاده است كه مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي بايد بي درنگ جلوي آن را بگيرد.
يك بسيجي از تهران
جمع آوري كاغذ باطله
اگر سازمان بازيافت شهرداري تهران به صورت منظم و طبق جدول اعلام شده، كاغذهاي باطله را از خانه ها جمع آوري كند، علاوه بر كمك شايان به صنعت بازيافت كاغذ در كشور، اقتصاد ملي نيز تقويت خواهد شد.
محمد رنجبر
محروم از هديه دولت
امسال از سر توجه دولت محترم به مناسبت عيدغدير خم، مبلغي به كارمندان اهدا شد. اما كساني كه به صورت پيماني و قراردادي در دستگاه ها و سازمانهاي مختلف فعاليت دارند از دريافت اين هديه يا عيدي محروم ماندند. اميد است حداقل در آينده جبران شود.
يك كارمند قراردادي

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |