يكشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۶ - Feb 5, 2006
ساعتي با كودكان فقر در كوچه پسكوچه هاي كرج
رؤياهاي دست نيافتني در كيسه هاي نان خشك
002640.jpg
با تابيدن خورشيد بر تارك ارتفاعات منطقه «عظيميه» كرج، تعدادي كودك و نوجوان نفس نفس زنان چرخ دستي ها را از سينه كش حسن آباد به سوي بالا مي رانند تا به ناني برسند كه از ته سفره هاي باقي مانده است و اين كار هر روزشان است آنان پس از رسيدن به ده حسن آباد خانه به خانه فرياد «نون خشكيه» را سر مي دهند شايد پس از گشوده شدن دري، چند تكه نان خشك نصيبشان شود.
چهره هاي آفتاب سوخته، لباسهاي كهنه، قامتهاي نحيف و دستهاي ترك خورده وجه مشترك ظاهر آنهاست كه بين ۶ تا ۱۸ سال سن دارند.اغلب آنان اعضاي چند خانواده، فاميل يا همسايه هستند كه به صورت دسته جمعي به اين كار روي آورده اند.
با شنيدن صداي زني كه مي گويد: «آي نون خشكي، كيلويي چند مي خري؟» كودك بلافاصله چرخ دستي را متوقف مي كند و به سمت در منزل مي رود.او با زباني كودكانه جواب مي دهد: «خانم نون خشكاتو بيار، هر جوري باشه مي خريم» ، بعد هم چهار كيلو نان خشك تحويل مي گيرد.
زن اما با مهرباني توام با ترحم به كودك مي گويد: «مادرت چطور راضي به كار كردن تو شده؟ تو الان بايد در خانه يا مدرسه باشي نه در اين هواي سرد دنبال نون خشك؟»
دستان كودك از شدت سرما مي لرزد و ريزش آب بيني امانش نمي دهد، اما در مقابل صحبتهاي زن ساكت است و به كار خود ادامه مي دهد، گويا مي خواهد بگويد كه تو كجا از وضع ما خبر داري؟
سر صحبت را با كودك باز مي كنم، نامش محمود است و ۹ ساله او در هل دادن گاري در جاهاي ناهموار و جمع آوري نان خشك از در خانه ها به دو برادر ديگر خود كمك مي  كند.
محمود، مجيد، موسي، خداداد، رحيم، سالم و نورسعيد به عنوان اعضاي كاروان گاريها مي گويند: فاميل هستيم و خانواده هايمان چند سالي است كه از مناطق شرقي كشور به كرج مهاجرت كرده اند.
بيكاري، بيماري پدر، فقر مالي خانواده و نداشتن سرپناه، واژگاني است كه بر زبان تك تك آنان جاري مي شود.
يكي از آنان مي گويد مدرسه را ول كردم، ديگري از الفباي خواندن و نوشتن اظهار بي اطلاعي مي كند و بعدي با پوزخندي مي گويد: «مدرسه به چه درد مي خوره؟ اينجا پول براي سير شدن شكمها، خريد لباس و داشتن سرپناه مهمه» .
رحيم، گاري كش درباره رفتن به مدرسه مي گويد:«آقا چطور درس بخوونم، پدرم كارگر ساختمونه هشت تا خواهر و برادرم آب و نون مي خوان اون وقت شما از مدرسه و درس و كتاب حرف مي زني؟»
او به همراه ديگر دوستانش با جمع آوري نان خشك، آنها را به مراكز خريد در شهر كرج مي فروشند و از اين طريق روزانه بين ۲ تا ۴ هزار تومان درآمد دارند.
اين نوجوان ۱۵ ساله، آرزو مي كرد كه بتواند درس بخواند، معمار ساختمان شود و به پول زيادي برسد و با آن خانه اي براي خانواده اش بسازد هر چند كه خودش مي گفت: «اينا همه ش خياله» .
معاون امور اجتماعي بهزيستي كرج در همين زمينه به خبرنگار ايرنا گفت: اصولاً كودكان آسيب ديده اجتماعي به دو دسته كودكان خياباني و كودكان كار تقسيم مي شوند.ناصر زماني تصريح كرد: كودكان خياباني بيشتر به سمت بزهكاري مي روند و كودكان كار در كارهاي سخت مشغول فعاليت مي شوند.وي گفت: بخشي از اين كودكان در واقع فرزندان طلاق هستند يا پدر خانواده معتاد است و در زندان به سر مي برد.
زماني افزود: بخش ديگري از اين كودكان متعلق به خانواده هاي پرجمعيت و ناتوان مالي هستند كه بناچار براي تأمين معاش به كارهاي سخت روي مي آورند. وي گفت: طبق قانون، سازمان بهزيستي مسئوليت شناسايي، جمع آوري و ساماندهي اين كودكان را بر عهده دارد.
معاون امور اجتماعي بهزيستي كرج خاطرنشان كرد: به رغم گستردگي آسيبهاي اجتماعي منطقه، اين اداره امكانات، اعتبارات و نيروي انساني لازم براي جمع آوري و ساماندهي آسيب ديدگان اجتماعي را ندارد.زماني اضافه كرد: ستاد جمع آوري و ساماندهي آسيب ديدگان اجتماعي با همكاري بهزيستي، نيروي انتظامي و شهرداري در فرمانداري كرج تشكيل شده و ماهانه حدود ۳۰ تن از اين افراد كه تعدادي از آنان كودك هستند، جمع آوري مي شوند.وي گفت: تعدادي از اين كودكان به مراكز نگهداري كودكان خياباني در تهران منتقل مي شوند.
معاون امور اجتماعي بهزيستي كرج افزود: به رغم اينكه اين اداره نيرو و تيم سيار براي جمع آوري كودكان آسيب ديده اجتماعي ندارد، اما آماده است در صورت دريافت اطلاعات لازم از طريق شهروندان به اين گونه افراد كمك كند. وي تأكيد كرد: اختصاص امكانات و اعتبارات لازم براي تحقيق، شناسايي و جمع آوري كودكان و افراد آسيب ديده اجتماعي در شهرستان كرج ضروري است. زماني افزود: هر چند آمار دقيق از كودكان و نوجوانان آسيب ديده اجتماعي در شهرستان كرج وجود ندارد، اما شواهد حكايت از بالا بودن تعداد آنان در منطقه دارد.

پرورش گران ترين شاه ميگوي جهان در ايران
درياچه سد ارس تنها منبع تكثير و پرورش اين آبزي گران قيمت است
002643.jpg
اروميه _ خبرنگار همشهري: ايران پس از كشور تركيه دومين كشور صادركننده شاه ميگوي شيرين در جهان است.
اين مطلب چندي پيش در كارگاه آموزشي ملي تكثير و پرورش شاه ميگوي آب شيرين كه با حضور كارشناسان شيلات هفده استان كشور در پلدشت ترتيب يافته است عنوان شد.
در اين كارگاه آموزشي، كارشناسان شيلات با آخرين دستاوردهاي جهان درباره پرورش _ تكثير شاه ميگوي آب شيرين آشنا  شدند.
مدير كل شيلات آذربايجان غربي درباره اهداف اين كارگاه به «همشهري» گفت: آشنايي مسئولان شيلاتي با نحوه تكثير _ پرورش _ بسته بندي و عمل آوري اين موجود ارزشمند و اقتصادي كشور از عمده اهداف برپايي كارگاه بوده است.
با توجه به اينكه شاه ميگو موجود منحصر به فرد است از ارزش اقتصادي و ارز آوري بالايي برخوردار است و سالانه ۲۰۰ تن از اين گونه با ارزش از درياچه سد ارس توسط ۵ شركت بهره بردار صيد و به كشورهاي اروپايي صادر مي شود كه علاوه بر اشتغالزايي و بهره وري منبع آبي سد ارس، باعث ارز آوري بالايي براي كشورمان مي شود.
درياچه پشت سد ارس تنها منبع تكثير و پرورش گونه با ارزش و اقتصادي شاه ميگو در كشور به شمار مي رود.

فرمانده نيروي انتظامي تربت حيدريه:
۹۰ نفر از عاملان اخلال در نظم يك روستا بازداشت شدند
ايسنا:فرمانده نيروي انتظامي تربت حيدريه از دستگيري ۹۰ تن از اهالي يكي از روستاهاي بخش «رخ» اين شهرستان در جريان يك درگيري خبر داد.
سرهنگ پاسدار جلالي افزود: اين افراد در پي بروز اختلاف بين اهالي يكي از روستاهاي بخش مذكور با مسئولان شركت تعاوني كشاورزي، دستگير شدند.
وي ادامه داد: اين مسأله مربوط به مخالفت حدود ۹۰ تن از اعضاي شركت تعاوني يكي از روستاهاي شهرستان با رئيس اين شركت تعاوني مي شود كه اجازه حضور در محل كار را به وي نمي دهند.
جلالي اضافه كرد: اين عده خواستار برگزاري انتخابات و تشكيل هيات مديره جديد بودند كه مورد مخالفت گروهي ديگر از اهالي قرارگرفت و محل تجمع براي تعيين تاريخ انتخابات متشنج  شد.
وي با بيان اين كه مخالفين رييس شركت تعاوني، جلوي منزل يكي از بستگان او را با شن و ماسه مسدود كردند، افزود: با شكايت فرد مورد نظر قاضي دادگاه به عاملين ابلاغ كرد كه اقدام به جمع آوري شن و ماسه كنند، اما آنان تمرد كرده و در نتيجه اين امر ۱۵ تن از متمردين بازداشت شدند.
جلالي تصريح كرد: در پي اين جريان در مجموع ۷۵ نفر ديگر بازداشت شده اند كه ۴۵ تن را مردان و ۳۰ نفر را زنان تشكيل مي دهند.
وي در پايان با بيان اين كه اين عده به اتهام اخلال در نظم عمومي و بر هم زدن آرامش و حركت غيرقانوني بازداشت شده اند، اضافه كرد: در حال حاضر پرونده اين افراد در دادگستري در حال پيگيري است.

عوارض صدور پروانه ساختمان در تبريز
تا ۲۵ درصد بخشوده مي شود
مهندس نوين شهردار جديد تبريز در نشستي با خبرنگاران از بخشودگي ۲۵ درصد از عوارض صدور پروانه ساختماني در كلانشهر تبريز خبر داد.
وي خاطرنشان كرد به هر يك از شهروندان كه حاضر به پرداخت تمام مبلغ عوارض صدور پروانه به صورت نقدي باشند تا ۲۵ درصد و به افرادي كه ۵۰ درصد مبلغ عوارض را نقدي پرداخت كنند. ۵/۱۲ درصد و كساني كه ۳۰ درصد عوارض را بپردازند تا ۵درصد از بخشودگي برخوردار خواهند شد و مي توانند بقيه آن را به صورت قسطي پرداخت كنند.
شهردار تبريز همچنين گفت: در زمينه پرونده هاي قطعي شده در كميسيون ماده ۱۰۰ براي متقاضيان به ميزان ۲۰-۱۰-۵ درصد تخفيف اعمال خواهد شد.
وي در مورد قطار شهري تبريز گفت: از اول سال ۸۵ با شروع به كار دستگاه حفار TBM اجراي پروژه سرعت بيشتري خواهد گرفت و البته در سال جاري هم سعي مي كنيم اجراي خط دوم و سوم آن نيز به تصويب برسد.

شروع به كار شوراي حل اختلاف مساجد تبريز
سرويس شهرستانها: شوراي حل اختلاف مساجد تبريز هر يك از ۳ عضو اصلي، ۳ عضو علي البدل و يك نفر حقوقدان جهت رسيدگي به اختلافات ميان نهادها در اداره مساجد در محل اداره كل اوقاف و امور خيريه آذربايجان شرقي شروع به كار كرد.
رئيس كل دادگستري استان در سخناني بدين مناسبت با عنوان اينكه در مساجد نبايد به روي مردم بسته باشد گفت: تحميل روحاني خاص هر مسجد به صاحبان آئين مجالس تعزيه و عزاداري امري ناپسند است و با اصول اسلامي سازگار نيست.
وي افزود: اجتناب نهادهاي اداره كننده مساجد براي انحصاري كردن اين مكانهاي مذهبي ضروري است و تأمين مالي روحانيون مساجد از ناحيه برگزاري آئين  هاي تعزيه، مترادف با بستن آنهاست.
وي همچنين خواستار اهتمام اعضاي شوراهاي حل اختلاف براي حفظ شأن و جايگاه خود در اين نهاد شبه قضايي شد.

جوان مبتكر شيرازي، دستگاه هاي هشداردهنده زلزله
و خاموش كننده آتش در خودرو ساخت
ايرنا-شهرام  كرمي اهل  داريون  شيراز، دستگاه هاي «هشداردهنده  زلزله  با خبردهنده  صوتي  و قطع كننده  آب و برق  و گاز» و خاموش كننده  خودكار آتش  در خودرو با خبردهنده  صوتي  و تصويري  ساخت .
اين  مخترع  گفت : دستگاه  هشداردهنده  زلزله  مي تواند هفت  تا هشت  ثانيه  پيش  از وقوع  زلزله  را پيش بيني  كند و به  محض  رخ دادن  زلزله ، آب و برق  و گاز يك  منطقه  و شهر را قطع  مي كند تا از بروزخسارات  مالي  و تلفات  جاني  جلوگيري  كند.
كرمي همچنين مخترع دستگاه  خاموش كننده  خودكار آتش  در خودرو با خبردهنده  صوتي  وتصويري ، داراي  نشت  ياب  مخزن  بنزين  در خودرو نيز هست .
وي در مورد اين دستگاه گفت: هنگام  تصادف ، اين  دستگاه  به  صورت  خودكار، برق  ماشين  را سريعاً قطع  مي كند، آژير مي زند و به  طور خودكار، ماده اي  خاموش كننده  بر روي  مخزن بنزين  و موتور خودرو مي ريزد تا از آتش  سوزي  احتمالي  جلوگيري  كند.
اين  مخترع  گفت : هرگاه  مخزن  بنزين  خودرو به  هردليل  نشت  كند، يا سوراخ  شود، در صفحه  كيلومترشمار خودرو، لامپ  هشداردهنده  روشن  مي شود و راننده  را مطلع  مي سازد.

بهره برداري از نخستين نيروگاه خصوصي كشور در اصفهان
بهره برداري تجاري از واحدهاي اول و دوم نيروگاه جنوب اصفهان كه نخستين نيروگاه خصوصي كشور است، آغاز شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه برق ايران، انتظار مي رود هر ۶ واحد گازي نيروگاه جنوب اصفهان به عنوان اولين نيروگاه خصوصي كشور در خردادماه سال آينده راه اندازي شوند.
اين گزارش مي افزايد: اين دو واحد هر يك با ظرفيت ۱۳۲ مگاوات به شبكه سراسري متصل مي  شوند.

درياچه اي زيبا در جانب شرقي علم  كوه
چشم هايي كه حصار چال را نديده اند
002646.jpg
در ارتفاعات پربرف البرز مركزي و در ضلع شرقي قله «علم كوه» درياچه اي طبيعي و كوهستاني وجود دارد كه به «حصار چال» موسوم است و در ارتفاع ۳ هزار و ۸۰۰ متري اين قله واقع شده است.
اين درياچه زيبا را فقط كوهنوردان، گله داران و شكارچياني كه از مسير قديمي و تاريخي كلاردشت به طالقان عبور كرده باشند از نزديك ديده اند.
با اين وجود، درياچه «حصارچال» از ديدگاه كوهنوردان و گردشگران خارجي پنهان نمانده و اين نقطه شاهد حضور علاقه مندان به طبيعت و كساني است كه دوست دارند برفها و بهمن هاي باقي مانده از زمستانهاي سالهاي پيش را در مرداد ماه به تماشا بنشينند.
درياچه «حصارچال» از طرف شمال بعد از دشت زيبايي با همين نام و در پاي دو قله لشگرك بزرگ و لشگرك كوچك قرار گرفته و بيش از سه هزار متر از سطح درياي خزر ارتفاع دارد و يكي از راههاي قديمي و مالرو شمال به طالقان و قزوين و در مسير زيبا و كوهستاني كلاردشت به طالقان است.
اين مسير قديمي از رودبارك كلاردشت آغاز شده و پس ازعبور ازاين منطقه قديمي و نداربن و «برير» ، به نقطه اي به نام خرم دشت متصل مي شود.
خرم دشت محل استقرار گله داران درفصل تابستان بوده و دراين نقطه جاده اي كه فقط خودروهاي مناطق كوهستاني قادر به عبور از آن هستند، به اتمام مي رسد و اولين بهمن در برفچال قديمي  و «تنگ گلي» زمستان سالهاي گذشته را تداعي مي كند و سپس مسير مالرو و پياده رو آغاز مي گردد.
عبور از شيب تند «تنگ گلي» ساعت ها به طول مي انجامد و پس از آن دشت زيباي حصار چال كه هرگز تابستان را به خود نديده است در مقابل ديدگان قرار مي گيرد.بهار اين منطقه از اواسط تيرماه آغاز مي گردد و اولين برف زمستاني نيز اواسط شهريور ماه آغاز مي شود و دشت و كوههاي اطراف آن را مي پوشاند و به همين خاطر اين منطقه هرگز تابستان را به خود نمي بيند.
پس از پايان اين دشت، درياچه «حصارچال» در مقابل ديدگان قرار مي گيرد و در كنار آن گردنه معروف لشگرك و هزار چم و راه مالروي قديمي  طالقان تا ارتفاع چهار هزار متري ادامه پيدا مي كند.مساحت اين درياچه حدود سه هكتار برآورد شده و شيب آن به سوي شمال است.
هر از چند گاهي، هياهوي كوهنوردان و چوپانان و در پاره اي موارد آوازهاي بومي «چاروادارني» كه به سوي طالقان رفت و آمد مي كنند سكوت غريبانه درياچه حصار را مي شكند اما اين منبع زيباي آبي از نظر گردشگران خارجي و عاشقان طبيعت چندان ناشناخته نيست.
حاشيه اين درياچه در مردادماه محل استقرار گردشگراني است كه به اين منطقه زيبا سفر كرده اند.
رنگ آب درياچه حصار چال به سان آسمان آبي رنگ به نظر مي رسد و از جمله درياچه هاي متعلق به دوران چهارم زمين شناسي محسوب مي شود.
علاه بر درياچه مذكور دو درياچه كوچكتر هم در پايين دست اين منبع آبي قرار دارد كه اهالي منطقه و چوپانان در مجموع به آن دريوئك مي گويند و اين واژه در اصطلاح گويش اهالي كلارستاق به معناي درياي كوچك است.
پوشش گياهي دشت «حصارچال» گياهان دارويي و مرتعي است و اما در اطراف درياچه به لحاظ ارتفاع بالا و وجود برف هاي پراكنده، گياهان مرتعي كمتر رشد مي كنند و محل رشد گياهان دارويي و قارچ هاي خوراكي است كه پس از درخشش آذرخش پديد مي آيند و اگر زود مورد استفاده قرار نگيرند، خشك خواهند شد.
منابع آبي اين درياچه از برف ها و بهمن هايي است كه از ديواره هاي كوه لشگرك به اين نقطه سرازير مي شوند و توده هاي عظيم بهمن در اطراف و مخصوصا ضلع جنوبي آن در تمام سال وجود دارد و هرگز به طور كامل ذوب نمي شود، عمق درياچه چندان زياد نيست.
آب درياچه ازطريق يك جوي طبيعي بسوي شمال سرازير مي شود و پس از پيوستن به رودخانه «برير» رودخانه معروف سرد آبرود چالوس را تشكيل مي دهد.اين رودخانه معروف پس از عبور از رودبارك وارد دشت وسيع كلاردشت شده واز طريق جنگلهاي دانيال نبي به جلگه چالوس مي رسد و درنقطه اي به همين نام به دريا مي ريزد.
درياچه حصار چال به دليل مقياس نقشه هاي جغرافيايي و وسعت اندك درياچه در تصاوير و نقشه هاي ايران قابل رويت نيست، اما در نقشه هاي مربوط به كوه ها و قلل معروف ايران كه از طرف فدراسيون هاي كوهنوردي تهيه گرديده كاملا مشهور و شناخته شده است.
002649.jpg
براي ايجاد امكانات و توسعه گردشگري در منطقه «حصارچال» و درياچه هاي آن، به رغم برخورداري از مناظر طبيعي زيبا و داشتن علاقه مندان بسيار به ويژه در بين كوهنوردان و دوستداران طبيعت، اعم از ايراني و خارجي، برنامه ريزي خاصي از سوي مسئولان و متوليان امر نشده است.
در اطراف اين درياچه حتي محلي براي بيتوته شبانه گردشگران و كوهنوردان وجود ندارد در حالي كه اين منطقه اي داراي پتانسيل هاي بالاي ايرانگردي و گردشگري و حتي ورزش هاي زمستاني است.مسئولان ذيربط منطقه به علت  اطلاع نداشتن از قابليتهاي گردشگري اين منطقه، در اين خصوص اظهار نظر نكردند.

شهرها و روستاهاي ايران در عزاي آزاد مرد جهان
002652.jpg
حسين(ع) انساني كه پس از گذشت قرن ها همچنان در قلب ها زنده است و همه ساله ميليون ها مسلمان دلباخته اهل بيت عصمت و طهارت با فرا رسيدن ماه محرم چنان دل به قافله او مي سپارند كه گويي شميم خوش كربلا را احساس مي كنند.
شهرستاني ها نيز در ماه محرم با نصب پرچم هاي سياه بر سر در منازل، حسينيه ها، مساجد، تكايا، هيات ها و معابر و پوشيدن جامه سياه براي غافله سالار عشق عزاداري مي كنند.
شبيه خواني، برپايي محفل قرآني، قرائت زيارتنامه عاشورا، طبخ و پخش غذا بين مردم و توزيع آب و شربت به ياد تشنه لبان صحراي نينوا توسط خردسالان، از ديگر سنت هاي مشترك ميان مردم شهرهاي گوناگون در پاسداشت اين قافله سالاران راه عشق و شهادت است.
زمان اوج عزاداري، در ايام تاسوعا، عاشورا و شام غريبان است كه در مناطق مختلف كشور با آيين هايي ويژه هر منطقه همراه مي شود.
عكس از: زهرا فلاحي

موزه هاي محلي در شهرستانها ايجاد مي  شود
مهر-مديركل امور موزه هاي كشور گفت: با توجه به برنامه ريزي هاي انجام شده، سال آينده در اغلب شهرهاي كشور موزه هاي محلي ايجاد مي شود.
مسعود نصرتي افزود: با توجه به اينكه اكثر شهرستانهاي كشور فاقد موزه هستند. بنابراين به شدت نيازمند ايجاد موزه هاي محلي هستيم. به همين دليل به منظور جلوگيري از نابودي آثار مردم شناسي ، هويت فرهنگي و همچنين معرفي فرهنگ و آداب و رسوم مردم منطقه، در اين شهرستانها موزه هاي محلي تاسيس خواهد شد.وي خاطر نشان كرد: تا پايان سال جاري نيز در شهرستانهاي فومن ، ديلمان ، تالش ، لاهيجان ، كاشان و... اقدام به راه اندازي موزه هاي محلي خواهيم كرد.وي همچنين از ايجاد خانه موزه ها در روستاها خبر داد و افزود: ايجاد خانه موزه در روستاهايي كه داراي آثار فرهنگي و مردم شناسي فراواني نيز هستند ، از ديگر برنامه هايي است كه به منظور توسعه و احداث موزه انجام خواهد شد. به طوري كه در هر روستا يكي از خانه ها به موزه تبديل مي شود.

حمله پرندگان مهاجر به مزارع «پارس آباد» اردبيل
ايسنا-حمله پرندگان مهاجر به مزارع «كلزا» در حاشيه رودخانه ارس در «پارس آباد» ، خساراتي به جاي گذاشت.
اين پرندگان كه از نوع فاخته و فرفر هستند، به بيش از يكصد هكتار از مزارع كلزاي اين شهرستان خسارت كلي زدند. كشاورزان منطقه ضمن نارضايتي از اين خسارت و با توجه به اين كه شكار هر نوع پرنده در اين منطقه ممنوع اعلام شده است، مساعدت مسوولان ذي ربط در اين باره را خواستار شدند.

اجراي طرح ضربتي اشتغالزايي در فارس
استاندار فارس گفت در برنامه چهارم توسعه مبلغي معادل ۸۵ هزار ميليارد تومان براي اشتغالزايي به صورت ضربتي در كشور اختصاص يافته كه از اين ميان سهم استان فارس ۳۹۶ ميليارد تومان خواهد بود.
رضازاده در جلسه كار گروه اشتغال وتوسعه سرمايه گذاري فارس خاطر نشان كرد: مبلغ مزبور براي ايجاد بنگاه هاي اقتصادي كوچك، متوسط و زود بازده اختصاص مي يابد.در اين جلسه ميزان يارانه اعطايي به هر بخش به اين شرح اعلام شد: بخش كشاورزي ۳۵ درصد، بخش صنعت ۴۰ درصد، بخش خدمات ۲۵ درصد و صنايع تبديلي كشاورزي ۱۰ درصد.

تازه هاي ورزش از شهرستانها
مسابقه كشتي باچوخه در آشخانه برگزار شد
يك دوره مسابقه كشتي باچوخه در شهر «آشخانه» در شهرستان مانه و سملقان خراسان رضوي برگزار شد.
۱۰۲ كشتي گير از شهرستانهاي مشهد، فاروج، بجنورد، شيروان، جاجرم، مانه و سملقان و آشخانه و در چهار وزن شركت داشتند و پس از سه روز زورآزمايي نفرات برتر بدين ترتيب معرفي شدند:
در ۶۰ كيلوگر محمد قلي پور، حسين شادمهري و جواد چادرنشين هر سه از شهر آشخانه عناوين نخست تا سوم را كسب كردند.
در ۷۰ كيلوگرم مهدي باغچقي از بجنورد اول شد و حسن حق شناس و حجت قوي هيكل از شيروان دوم و سوم شدند.
در ۸۰ كيلوگرم علي اكبر ميدان جنگ از آشخانه اول شد و مسلم نوري و اميد معين از شيروان عناوين بعدي را به دست آوردند.
در وزن به اضافه ۸۰ كيلوگرم نيز علي محمدنيا از آشخانه رتبه نخست را كسب كرد و عباس عباسپور از فاروج و محسن دلير از مشهد در جايگاههاي بعدي ايستادند.
در رده تيمي نيز تيمهاي آشخانه، شيروان و بجنورد به ترتيب عناوين نخست تا سوم را كسب كردند و در پايان به نفرات برتر جوايزي چون قوچ و سكه بهار آزادي اهدا شد.
استان خراسان شمالي به عنوان مهد و خاستگاه ورزش سنتي و اصيل كشتي باچوخه در كشور شناخته مي شود.

شهرستان ها
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |