يكشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۶ - Feb 5, 2006
داود فتحعلي بيگي ، هنرمند پيشكسوت تعزيه و نمايش هاي آييني:
تعزيه امروز نسخه دست و پا شكسته تكيه دولت است
زنده ياد هاشم فياض در يكي از تعزيه ها
002691.jpg
گروه ادب و هنر: تعزيه اي كه به ما رسيده، نسخه دست و پا شكسته اي از تعزيه دوران قاجار است. چه بسا اگر تعزيه تا امروز ادامه مي يافت، شكل جديدي از دل آن به وجود مي آمد و ديگر اين سئوال مطرح نمي شد كه چرا تعزيه امروزي نمي شود.
داود فتحعلي بيگي ، كارگردان تئاتر و از
چهره هاي نامي نمايش هاي آييني سنتي ، به خصوص تعزيه ، ضمن اعلام اين مطلب مي گويد: تعزيه در طول حيات خود هميشه در حال تغيير و تحول بوده و سعي كرده با زمانه حركت كند. در هر دوره اي هم يكسري مضامين جديد را مطرح كرده تا از زمانه خود غافل نباشد. اما اگر منظور از به روز شدن برداشت تازه اي از قيام امام حسين (ع) باشد، در اين صورت بهترين نمونه آن انقلاب اسلامي است. بنابراين تعزيه به خودي خود كامل و به روز است.
وي با اشاره به نسخه هاي مرحوم هاشم فياض (تعزيه خوان نامي) كه دو سال قبل و در سن ۸۵ سالگي درگذشته بود مي گويد: «در نسخه هاي مرحوم آقاي فياض من ديده بودم كه ايشان هر نقش را در چند نسخه نوشته بود و بر اساس موقعيت و فضاي مجلس، بعضي نسخه ها را كوتاه مي خواند و بعضي ها را بلند. براي همين تعزيه قابليت اعجاب آور تغيير شكل و به روز شدن بر اساس ظرفيت مجالس را دارد.»
رئيس اداره تئاتر گفت: «تعزيه اي كه در تكيه دولت اجرا مي شد، چه به لحاظ معماري، موسيقي، ادبي و قراردادهاي اجرا به نهايتش رسيده بود. تعزيه اواخر قاجار نهايي ترين شكل تعزيه در ايران بود كه در طول سال اجرا مي شد. اما چند عامل باعث شد اين رشد تا به امروز متوقف شود .»
فتحعلي بيگي ادامه داد: «بعد از اين كه دولت پهلوي روي كار آمد، چون از تجمعات مردم به دلايل سياسي خوشش نمي آمد و از طرفي اينگونه حركات و دستجات را خرافات مي دانست، شروع به ممنوع كردن اين عزاداري ها و تعزيه خواني ها كرد. ضمن اين كه در همين زمان خيلي ها معتقد بودند تعزيه در دين تحريف ايجاد مي كند. همين عوامل باعث ركود و ويراني تكاياي مختلف در سطح كشور شد و تعزيه شكل جديدي پيدا نكرد.»
وي متذكر شد: «اگر هنرهاي سنتي و ملي ساير كشورها ماندگار مي شود به دليل حمايت هاي رسمي دولت است. تعزيه در دوران صفويه به يك باره شكل نگرفت، بلكه دولت وقت چون مي خواست دولت شيعي را در ايران نهادينه كند، از تعزيه و دستجات عزاداري حمايت كرد. در واقع دولت صفوي با ميدان دادن به اينگونه جريان ها سبب شكوفايي تعزيه در ايران شد.»وي افزود: «اپراي پكن اگر امروز هم اجرا مي شود به دليل حمايت و حفاظت دولت از آن است. اپراي پكن در چين داراي آكادمي تحصيلي است. همين امروز هم اگر براي تعزيه بنيادي تاسيس و ترتيبي داده شود تا همه مباني آن استخراج و روش آموزش علمي آن تدوين شود، چون از علم موسيقي و ادبيات گرفته شده، مي توانيم تئاتري داشته باشيم بر اساس قول و قرارهاي تئاتر روايي تعزيه.»
وي در پايان به بررسي همايش آيين هاي عاشورايي پرداخت و گفت: «حركتي كه مركز هنرهاي نمايشي آغاز كرده تحت عنوان همايش آيين هاي عاشورايي حركت مثبتي است، به شرطي كه درست هدايت شود. يعني در ابتدا بايد اين اتفاق مستمر بيفتد و مختص آثار برگزيده نباشد. بعد هم بايد اجراي عموم داشته باشد و آثار برگزيده چاپ شود و در اختيار عموم قرار بگيرد. در ضمن در كنار اين ها كارگاه هايي برگزار يا سفارشي براي توليد آثار داده شود كه حامل پيام عاشورا باشد، ولي در عين حال روضه خواني هم نباشد.»

كاريكاتوريست هاي ايراني چاپ كاريكاتورهاي
اهانت آميز را محكوم كردند
002700.jpg
گروه ادب و هنر: كاريكاتوريست هاي ايران با امضاي بيانيه اي انتشار مكرر كاريكاتورهايي عليه رسول گرامي اسلام حضرت محمد(ص) را محكوم كردند.
در اين بيانيه نام كاريكاتوريست هايي چون: محمدحسين نيرومند، محسن نوري نجفي، غلامعلي لطيفي، بهرام ارجمند نيا، مسعود شجاعي طباطبايي، علي درخشي، محمدرضا دوست محمدي، جمال رحمتي، كيارش زندي، حسين صافي، سيد حسن موسي زاده، رسول آذرگون، داود ياراحمدي، مهدي صادقي، محمد رفيع ضيايي، بهمن عبدي، جواد عليزاده، بهرام عظيمي، ابوالفضل محترمي، امين مويدي، توكا نيستاني، سيد امير سقراطي، سيد محمد شريفي، داود صفري، امير حسين داودي و... آمده است.
در عين حال در اين ليست نام خانه كاريكاتور ايران، مؤسسه گل آقا، كيهان كاريكاتور، طنز و كاريكاتور و انجمن هاي كاريكاتور تبريز، اصفهان، رشت، كرج، قم، مشهد، اردبيل و اهواز به چشم مي خورد.
متن اين بيانيه بدين شرح است:
«هنر مقوله اي است كه به دنبال زيبايي است. هنرمند دنيا را زيبا مي خواهد. از اين منظر هنر با آموزه هاي قدسي كه به دنبال مهرورزي و ترويج صفات ستوده انساني و زيبايي معنوي است، تقارن و همخواني دارد.
پر واضح است كه هنر اگر بخواهد ريشه بدواند و شاخه بگستراند بايد مجال رويش بيابد چرا كه بيان آزاد با بيان هرزه تضاد دارد. ما كاريكاتوريست هاي ايراني اقدام موهن و سخيف تعدادي از كاريكاتوريست ها و ژورناليست هاي دانماركي را كه باورها و حريم هاي قدسي مسلمانان را به سخره گرفته اند، شديداً تقبيح مي كنيم و رسالت خود مي دانيم، ضرورت احترام به باورهاي ديني را به رسانه هاي گروهي جهان يادآور شويم و نسبت به اين بي مبالاتي ها و غرض ورزي ها هشدار دهيم.»

كتاب راهنماي نمايش فيلم هاي عاشورايي منتشر شد
كتاب راهنماي نمايش چشم انداز فيلم هاي كوتاه آيين هاي عاشورايي به كوشش واحد سينما تك موزه هنرهاي معاصر تهران منتشر شد.
همزمان با برگزاري همايش هنر عاشورايي و برگزاري جلسات نمايش فيلم و نقد و بررسي، كتاب راهنماي نمايش چشم انداز فيلم هاي كوتاه آيين هاي عاشورايي منتشر و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.
در اين كتاب علاوه بر معرفي فيلم هاي مستند و داستاني كه به نمايش درآمده اند نوشته هايي از عليرضا قاسم خان (مدير سينماتك)، اردشير صالح پور (مدرس دانشگاه) و مطالبي با عنوان «سينماي مستند آييني از چند منظر» ، به روايت محمدرضا اصلاني، بهرام عظيم پور، مجتبي ميرطهماسب (فيلمساز)، محمد آفريده (مدير سابق مركز گسترش سينماي مستند و تجربي)، عليرضا ياراحمدي (مردم شناس) و عليرضا قاسم خاني به چاپ رسيده است.
در اين كتاب كه از سوي موسسه توسعه هنرهاي تجسمي و با همكاري موزه هنرهاي معاصر تهران به چاپ رسيده است، فرانك آرتا (كارشناس سينماتك)، روزبه سلطان محمدي، شيرين ارديبهشتي، ناصر بهي زاديان، آهنگ نخعي راد و مهناز صحاف همكاري داشته اند.
علاقه مندان براي تهيه اين كتاب مي توانند به واحد سينماتك موزه هنرهاي معاصر تهران مراجعه كنند.

ناصر شفق:
سينماي ايران را كشورهاي ديگر تقليد مي كنند
نمايي از فيلم سينمايي « سفر به هيدالو»
002694.jpg
ايرنا: نشست  سينماي  امروز ايران  در قالب  هفته  فيلمهاي  جمهوري  اسلامي ايران  در جمهوري  آذربايجان ، با حضور پوران  درخشنده  و ناصر شفق دو تن  از فعالان  حرفه  سينمايي  كشورمان  در باكو برگزار شد.
ناصر شفق  و پوران  درخشنده  در اين  نشست  كه  با حضور برخي  از نمايندگان محافل  فرهنگي  هنري  جمهوري  آذربايجان  و همچنين  سينماگران  جوان  اين  كشور برگزار شد، دلايل  پيشرفت  سينما در جمهوري  اسلامي ايران  و جايگاه  آن در سطح جهاني  را براي  حاضران  تشريح  كردند.
پوران  درخشنده  با اشاره  به  حضور فعال  بانوان  در امور سينماي  ايران ، گفت : زنان  سينماگر جمهوري  اسلامي ايران  پس  از انقلاب  اسلامي در عرصه هاي  مختلف  سينماگري  حضور پيدا كرده اند.
وي  افزود: در زمان  حاضر پنج  بانوي  كارگردان  بطور جدي  سرگرم  فيلم سازي  در ايران  هستند كه  در هيچ  كشور جهان  اين  تعداد زن  كارگردان  وجود ندارد.
درخشنده  با تأكيد بر اين  كه  تعداد بانوان  كارگردان  و تهيه كننده  فيلمهاي  مستند در ايران  زياد است ، گفت : پس  از انقلاب  اسلامي ، پيشرفت  قابل توجهي  در امور سينماگري  روي داد؛ به طوري كه  در زمان  حاضر سالانه  از ۷۰ تا۱۰۰ فيلم  مختلف  تهيه  مي شود.
وي افزود: سينما سرگرمي نيست  و بايد پيامي و حرفي  براي  گفتن داشته  باشد.
وي  افزود: به  همين  خاطر سينماي  ايران  كه  به  هر جاي  جهان  مي رود، يك جريان  معنوي  و آرامش  بخش  براي  قلب  مردم  غرب  به  شمار مي آيد.
ناصر شفق  نيز طي  سخناني  در اين  نشست  گفت : بر خلاف  دوره  قبل  از انقلاب اسلامي  كه  فيلمهاي  برخي  كارگردانان  روسي  و غربي  براي  سينماگران  ايراني الگو بود، سينماي  امروز جمهوري  اسلامي ايران  از سبك  خاص  خود برخوردار است .
وي  تصريح  كرد: سينماي  ايران  قبل  از انقلاب  اسلامي ضعيف  بود و همه  ساله بيش  از ۲۰ فيلم  ساخته  نمي شد و جايگاهي  نيز در سطح  بين المللي  نداشت .
شفق  افزود: پس  از انقلاب  اسلامي در ايران  فيلمهاي  مبتني  بر ارزشهاي  بشري ساخته  مي شود كه  مايه  افتخار است .
اين  فعال  سينمايي  تأكيد كرد: در زمان  حاضر سينماي  ايران  توسط كشورهاي زيادي  تقليد مي شود و همچنين  مي تواند الگويي  براي  فيلم سازان  كشورهاي  منطقه باشد.

امسال نه
اسامي داوران ارشاد از سال آينده اعلام مي شود
فارس: معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي  با بيان اين مطلب كه معيارهاي داوري از سال آينده شفاف خواهد شد، گفت: سياست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از دوره بعد مبتني بر معرفي اسامي  داوران خواهد بود. محمدعلي شعاعي در نشست خبري بيست و سومين جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي ايران و سيزدهمين دوره برگزاري جايزه جهاني كتاب سال جمهوري اسلامي ايران افزود: در انتخاب كتاب هاي برتر در حوزه هاي مختلف،  داوران معيارهاي علمي  را رعايت كرده اند.وي با اشاره به اين كه از انتخاب كتابي در حوزه ادبيات داستاني و شعر استقبال مي كنيم، افزود: نگاه ما به جريان كتاب سال جمهوري اسلامي  ايران يك شاخص است و انتخاب هر كتابي در اين جريان، سياست هاي دولت جمهوري اسلامي ايران را محك مي زند.
شعاعي با تأكيد بر اين نكته كه امسال آخرين سالي است كه اسامي داوران اعلام نمي شود، تصريح كرد: در مورد روند انتخاب كتاب ها و اعلام اسامي داوران تلاش هاي جديدي را به عمل آورده ايم، به گونه اي كه سياست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از دوره بعد مبني بر معرفي اسامي  داوران خواهد بود.

يادگاران مردان آن سالها
002697.jpg
مهر: از قلم زنده ياد نصرالله مرداني  - شاعر و پژوهشگر- از سال ۱۳۷۰ تا سال ،۱۳۸۱ شش عنوان مجموعه شعر و يك عنوان اثر پژوهشي به چاپ رسيد.
نخستين كتابي كه از نصرالله مرداني به چاپ رسيد «خون نامه خاك» نام دارد، اين كتاب در تاريخ اول فروردين ۱۳۶۴ توسط نشر مؤسسه كيهان در تهران به چاپ رسيد.
نخستين مجموعه شعر مرداني ۴۰۰۰ ريال قيمت داشت و شعرهاي آن مضامين گوناگوني مانند دفاع مقدس انقلاب و شعر اهل بيت ( ع ) را شامل مي شود.
«آتش ني» دومين كتاب وي است كه شش سال پس از انتشار «خون نامه خاك» در اول مرداد ۱۳۷۰ از سوي نشر اطلاعات در تهران به چاپ رسيد.
«سمند صاعقه» عنوان كتاب بعدي اين شاعر  است كه در هشتم بهمن ۱۳۷۴ با موضوع جنگ و توسط نشر سوره مهر به دست چاپ سپرده شد.
«قانون عشق» چهارمين كتاب مرداني است كه در تاريخ چهارم آبان ماه ۱۳۷۶ با موضوعات مختلفي چون شعر جنگ، اهل بيت و موضوعات مختلف ديگر از سوي نشر تهران صدا به چاپ رسيد.
نكته جالب درباره اين كتاب، مقدمه مفصلي است كه دكتر غلامحسين ابراهيمي ديناني براي اين كتاب نوشته است.
«قانون عشق» همچنين يك بار ديگر در سال ۱۳۷۸ از سوي همين همين ناشر روانه پيشخوان كتابفروشي ها شد.
پنجمين كتاب مرداني «شعر اربعين» است كه در تاريخ دوم اسفند ۱۳۷۷ از سوي نشر شاعر روانه پيشخوان كتاب فروشي ها شد و يك بار ديگر نيز در سال ۱۳۷۹ به چاپ مجدد رسيد.
كتاب بعدي نصرالله مرداني پژوهشي است با عنوان «شهيدان شاعر» كه با همكاري دفتر تحقيق و پژوهش معاونت پژوهشي و تبليغاتي بنياد شهيد در ۲۰ ارديبهشت ۱۳۷۸ در تهران به چاپ رسيد.
«شهيدان شاعر» نگاهي بود به زندگي و آثار شهيداني كه آثار منظومي از ايشان بر جاي مانده و يا در زمان حيات خود با عنوان شاعر شناخته شده بودند.
هفتمين كتاب به چاپ رسيده از نصر الله مرداني از مجموعه شعر و گزيده اي از آثار وي است كه در مجموعه گزيده ادبيات معاصر در نشر كتاب نيستان در ۱۳ تير ۱۳۷۸ به چاپ رسيد.
هشتمين و آخرين كتابي كه از اين شاعر دفاع مقدس و اهل بيت در زمان حيات وي به چاپ رسيد، مجموعه شعر «گل باغ آشنايي» است كه موضوعات جديدي را علاوه بر شعر انقلاب، جنگ و اهل بيت در آثار اين شاعر به نمايش مي گذارد.
«گل باغ آشنايي» براي نخستين بار از سوي نشر فرزام با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه و با بهاي ۳۰۰۰۰ ريال در تهران به چاپ رسيد.

نمايش خياباني در نياوران
همزمان با ماه محرم جلسات نمايش خياباني و نمايشنامه خواني فرهنگسراي نياوران به نمايش هايي با حال و هواي اين روزها اختصاص يافته است.
سومين جلسه نمايش خياباني پنج شنبه و جمعه ۱۳ و ۱۴ بهمن در حياط فرهنگسراي نياوران برپا  شد. قرمز يا سياه با نويسندگي و كارگرداني حميدرضا طوبائي و بازي بابك والي و حميدرضا طوبائي ساعت ۳۰:۱۷ اجرا مي شود.
نهمين جلسه نمايشنامه خواني نيز امروز در سالن گوشه فرهنگسراي نياوران برپا مي شود.
«خوان خون» نوشته «محمد سيم زاري» با كارگرداني «محسن فيض» و نقش خواني نگين زماني و محسن رنجبر ساعت ۱۶ روخواني مي شود.

آسيب شناسي سروده هاي عاشورايي
فرهنگسراي علوم به مناسبت ايام سوگواري محرم، ماه محرٍٍِم شدن دل هاي عاشق، اقدام به برگزاري همايش آسيب شناسي سروده هاي عاشورايي و جلسه شعرخواني كرده است.به رغم گذشت قرن ها بار ديگر با فرا رسيدن محرم، خيمه اندوهي بي پايان بر دل و جان همه شيفتگان و آزادگان جهان سايه افكنده است. قريب ۱۴ قرن است كه خون سرخ امام حسين(ع) بر گستره صحراي آتش خيز ماريه مي جوشد و مي خروشد و شيعه هر ماهي را محرم مي بيند و هر روزي را عاشورا و هر زميني را كربلا. در همين راستا همايش آسيب شناسي سروده هاي عاشورايي و مراسم شعرخواني با حضور فكورزاده _ شاعر معاصر- و خالقي _ آهنگساز- روز دوشنبه ۱۷ بهمن ماه از ساعت ۱۶ الي ۱۹ در فرهنگسراي علوم برگزار مي شود.
علاقه مندان جهت شركت در اين مراسم مي توانند به نشاني بزرگراه نواب، خيابان شهيد محبوب مجاز(سينا)، خيابان شهيد كاظمي، خيابان شهيد اميرقلي(نيكو) فرهنگسراي علوم مراجعه كنند.

نقاشي هاي قهوه خانه اي
نقاشي هاي قهوه خانه اي و پرده خواني در فرهنگسراهاي هنر، قرآن و نگارخانه آفرينش به نمايش گذاشته مي شود.
نمايشگاه عكس جانبازان و همايش فرهنگ عاشورايي در فرهنگسراهاي هنر، قرآن و نگارخانه آفرينش برگزار مي شود.نمايشگاه نقاشي قهوه خانه اي و پرده خواني، شعرخواني، موسيقي عزا، فيلم عاشورايي، كارگاه قهوه خانه اي و تعزيه از برنامه هايي است كه به مناسبت ماه محرم در فرهنگسراي هنر برگزار مي شود.

نمايشگاه عكس جانبازان
نمايشگاه عكس جانبازان در نگارخانه آفرينش به مناسبت فرا رسيدن ايام محرم الحرام و دهه فجر، نمايشگاه عكس  با عنوان ورزش و جانباز در نگارخانه آفرينش فجر برگزار مي شود.در اين نمايشگاه عكس هاي ورزشي شهيد پوركاظمي با عنوان ورزش و جانباز به نمايش گذاشته مي شود.اين نمايشگاه از پنج شنبه ۱۳بهمن تا ۲۴ بهمن ماه در نگارخانه آفرينش فجر برپا خواهد بود.

اسلايد با كاروان حسيني
نمايشگاه عكس و اسلايد با كاروان حسيني در فرهنگسراي قرآن برگزار مي شود.از برنامه هاي فرهنگسراي قرآن در ماه محرم و ايام پيروزي انقلاب اسلامي ايران، برگزاري نمايشگاه عكس و اسلايد با كاروان حسيني است. اين نمايشگاه كه از اول بهمن ماه آغاز شده تا ۲۲بهمن ماه ادامه خواهد يافت.همچنين نمايشگاه عكس فرهنگ عاشورا نيز از ۱۵بهمن ماه تا پايان ماه محرم همراه با مراسم عزاداري و سوگواري در فرهنگسراي قرآن برگزار خواهد شد.همچنين همايش هايي نيز با عنوان فرهنگ عاشورا در سه دهه ماه محرم توسط اين فرهنگسرا در دانشگاه علم و صنعت برگزار مي شود.

سه اثر موسيقايي
سه اثر موسيقايي ويژه محرم توليد شد.اداره كل توليد مركز موسيقي و سرود سازمان صدا و سيما اين آثار را براساس اشعار يوسف مير شكاك، فاطمه سالاروند و نادر بختياري توليد كرده است. اين آثار عبارتند از:آهنگ «آفتاب عشق» با ساختار پاپ، آهنگساز و تنظيم كننده كوروش عرب، شاعر يوسف مير شكاك، خواننده بهمن سلحشور؛ «سلام بر حسين» آهنگساز و تنظيم كننده محمدعلي كياني نژاد - مرحوم مجتبي ميرزاده، شاعر فاطمه سالاروند، خواننده اسحاق انور؛ «تشنگان كربلايي» آهنگساز و تنظيم كننده اصغر فلاح بابايي، محمد مهدي گورنگي، شاعر نادر بختياري، خواننده سيدرضا طيبي،   ساختار هر دو اثر سمفونيك.

سفينه النجاه
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به مناسبت تقارن دهه اول محرم با دهه فجر پوستري نفيس از خوشنويسي، تذهيب و تشعير را به صورت كتيبه منتشر كرد.اين پوستر نفيس كه حاصل هنر پنجه هاي زرين هنرمندان كشورمان است، در ۶ رنگ و قطع ۳۵*۱۰۰ سانتي متر به چاپ رسيده است.اين پوستر با عنوان «سفينه النجاه» مزين به حديث شريف پيامبر اكرم حضرت محمد(ص) «ان الحسين مصباح الهدي و سفينه النجاه» بوده و نهادها و سازمان هاي دولتي و غيردولتي، حسينيه ها، تكايا، مؤسسات و... جهت دريافت اين پوستر مي توانند با ارائه معرفينامه به ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان ها در سراسر كشور مراجعه كنند.همچنين با همكاري انجمن عكاسان انقلاب و دفاع مقدس، روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ۴۰ قطعه عكس با موضوع روزهاي پيروزي انقلاب اسلامي به چاپ رسانده و به ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان ها ارسال كرده تا در قالب نمايشگاهي در سطح استان ها براي بازديد عموم عرضه شود.

تارا و شازده كوچولو
شازده كوچولو هنوز وجود دارد. قهرمان مشهور داستان آنتوان سنت اگزوپري را مي گويم. او هنوز براي بسياري از داستان سرايان ما يك الگو است. تهمينه بهرام عليان نويسنده جوان ايران با وام گيري از اين قهرمان داستاني كتاب «راز تارا» را نوشت كه قرار است به زودي منتشر شود.
اين كتاب كه براي گروه سني دبستان نوشته شده ماجراي برخورد دختري به نام تارا با شازده كوچولو و گل سرخش است و قرار است در ۴۸ صفحه توسط نشر ايرانبان تا پايان امسال در اختيار مخاطبان قرار بگيرد.

كتاب سال رضوي
اين بار در دومين دو سالانه انتخاب كتاب سال رضوي كتاب «المعجم في فقه لغه القرآن و سربلاغه» اثر محمدواعظ زاده خراساني و همكاران به عنوان كتاب سال انتخاب شد.
اين دوسالانه دو سال است كه در استان خراسان رضوي برگزار مي شود. و ضمن تجليل از پديدآورندگان و خالقان ماندگار اثر در حوزه مكتوب، كار رونمايي و معرفي كتاب نيز انجام مي شود.

دسترسي فوري به تازه هاي نشر
معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كاري كرده كارستان. اين حوزه با راه اندازي پايگاه دائمي نمايش و اطلاع رساني تازه هاي نشر در تهران، از اين پس هر ماه حدود ۱۰۰۰ عنوان كتاب را از تازه هاي نشر در كشور به نمايش عمومي خواهد گذاشت.
با همكاري موسسه خانه كتاب، اين پايگاه به شبكه اطلاع رساني رايانه اي كتاب متصل شده و كليه بازديدكنندگان مي توانند به راحتي از نوآوري ها و خلاقيت هاي پديد آورندگان داخلي و خارجي مطلع شده و از كتاب هاي منتشر شده مطلع شوند.

فؤاد سزگين در ميراث مكتوب
گروه ادب و هنر: نشست اين هفته دفتر نشر ميراث مكتوب به بزرگداشت فؤاد سزگين پژوهشگر نامدار ترك اختصاص دارد كه در ساعت ۱۶ امروز در محل دفتر نشر ميراث مكتوب واقع در خيابان انقلاب روبه روي سينما سپيده برگزار خواهد شد.

فرهنگسرا
فرهنگسراي بهمن: براي اولين بار همايش نجوم در قرآن در فرهنگسراي بهمن برگزار مي شود
اين ويژه  برنامه با هدف آشنايي جوانان و نوجوانان با علم نجوم و ستاره شناسي و ارتقاء سطح آگاهي آنها برگزار مي شود.
اين برنامه با سخنراني استاد سليمي، مؤلف كتاب كهكشانها در قرآن در تاريخ ۱۶ بهمن ماه ساعت ۱۶ در تالار مبارك برگزار مي شود.
علاقه مندان به علم نجوم و ستاره شناسي مي توانند جهت شركت در اين برنامه به فرهنگسراي بهمن مراجعه نمايند.
فرهنگسراي اشراق: ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر با همكاري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران همايشي را در هفته امر به معروف و نهي از منكر با موضوع تقدير از بانوان شاخص برگزار مي نمايد.
اين همايش با حمايت مالي نهادها و سازمانهاي مختلف، ۱۷ بهمن ماه در فرهنگسراي اشراق برگزار مي شود.
لازم به ذكر است دكتر غفراني، دكتر عسگري (رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري) و هاشميان (معاونت كارخانجات و ادارات ستاد احياء) در اين همايش سخنراني خواهند كرد.
فرهنگسراي طبيعت: براي كمك به جلوه هاي سبزينگي شهر، كلاسهاي آموزشي در فرهنگسراي طبيعت برگزار مي شود.
اين كلاسها از قبيل آموزش طراحي در محيط و منظر با هدف ايجاد تنوع و تغيير بهينه وضع موجود با بهره مندي از الگوهاي جديد در طراحي محيط و منظر در جهت كاهش خستگي روح افراد، سبزيكاري در منزل با هدف ايجاد زمينه مناسب در جهت تهيه مواد خوراكي سالم با امكانات محدود  آپارتمان نشيني و تأمين سلامت و بهداشت غذايي شهروندان، شناخت و كاربري گياهي دارويي با هدف شناخت معرفي خواص گياهان دارويي و آشنايي با نحوه استفاده از اين گياهان و همچنين اشاعه فرهنگ بازگشت به طبيعت، طب طبيعي و تشخيص مزاج با توجه به مباني طب طبيعي در سلامت و تندرستي، آموزش يوگا با بهره مندي از حكمت و انديشه نهفته در عرفان در جهت پويايي و سلامت انسان در جامعه و توجه به پتانسيل هاي موجود ورزشي در ايجاد نشاط و شادماني، انرژي هاي پنهاني در غذاهاي طبيعي، پرورش قارچ هاي خوراكي در منزل با هدف كمك به تأمين پروتئين مورد نياز خانواده برگزار مي شود.
علاقه مندان مي توانند جهت ثبت نام و شركت  در كلاسهاي مذكور به نشاني فلكه دوم تهرانپارس _ انتهاي خيابان جشنواره- فرهنگسراي طبيعت سالن طبيعت مراجعه نمايند.
فرهنگسراي انقلاب: ۱۲۷ نفر از دانشجويان دانشگاههاي تهران پس از گذران دوره هاي آموزشي، از سوي فرهنگسراي انقلاب دستاوردهاي انقلاب را براي نسل سوم روايت مي كنند.
اين دانشجويان كه در مقاطع دكترا و كارشناسي ارشد هستند پس از اتمام دوره هاي آموزشي به تبيين و بازخواني مراحل خاص انقلاب مي پردازند.
بررسي فرآيند و وقايع انقلاب، دستاوردها، اشاعه الگوهاي برگرفته شده از انقلاب در زندگي ديني و فرهنگي و در نهايت بازخواني خيانت و ظلم ستيزهاي رژيم پهلوي، از وظايف اين مبلغان هستند.

جشنواره هنرهاي تجسمي
سيزدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان كشور برگزار مي شود. جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان كشور توسط اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان خوزستان و مركز هنرهاي تجسمي از ۷ تا ۱۱ اسفند در شهرستان آبادان برگزار مي شود. عباس بسي خاسته، دبير سيزدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان كشور هدف از برپايي اين جشنواره را ايجاد رقابت در عرصه خلاقيت هاي هنري و ارتقاء سطح تخصصي هنرجويان كشور ذكر كرد. بسي خاسته گفت: تا كنون حدود ۲۵۰ نفر از ۳۰ استان كشور در اين جشنواره شركت كرده اند. مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان خوزستان آماده سازي خوابگاه و موزه  هنرهاي معاصر آبادان و تعيين مسئولين اجرايي جشنواره را از جمله اقدامات صورت گرفته جهت برپايي اين جشنواره ذكر كرد.

روي پرده
مكس(سامان مقدم)
قيام، عصرجديد،۲ ملت، عصرجديد،۳ ماندانا، پارس،۱ ايران ۳
من بن لادن نيستم(احمد طالبي نژاد)
فلسطين،۱ ناهيد، كانون، شهر تماشا، جمهوري
مرثيه برف(جميل رستمي)
سپيده۲
چپ  دست(آرش معيريان)
آستارا، رودكي، قدس، جوان، پيروزي، ميلاد، پايتخت، فردوسي، شاهد، شهرقشنگ، گلريز،۱ اروپا، تهران،۱ سروش، سپيده،۱ مركزي۱
تقاطع(ابوالحسن داوودي)
آفريقا، عصرجديد،۱ بهمن،۱ فرهنگ۱
سرت رو بدزد رفيق(علي عبدالعلي زاده)
مركزي،۲ استقلال، دهكده المپيك، پيام انقلاب، بلوار

علمي فرهنگي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |