يكشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۶ - Feb 5, 2006
پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت گزارش شد
همكاريهاي داوطلبانه ايران با آژانس متوقف شد
002637.jpg
گروه سياسي: ظهر ديروز به وقت تهران شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي گزارش پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل را با رأي گيري تصويب كرد و درپي اين تصميم شوراي حكام، بلافاصله دستور رئيس جمهور براي تعليق همكاري هاي داوطلبانه ايران به سازمان انرژي اتمي كشور ابلاغ شد.
با ابلاغ دستور شماره ۵۶۱۹۱ رياست جمهوري مبني بر اجراي مصوبه مجلس شوراي اسلامي با عنوان «طرح الزام دولت به تعليق اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي» به مهندس آقازاده رئيس سازمان انرژي اتمي، سطح همكاري هاي جمهوري اسلامي و آژانس بين المللي انرژي اتمي به معاهده P.T. N. كاهش مي يابد و بازرسان آژانس امكان بازرسي هاي فوري و ويژه از بسياري از مراكز هسته اي ايران را از دست دادند.بر همين اساس ايران پس از رفع تعليق از مراكز هسته اي به زودي فعاليت هاي معلق شده در زمينه غني سازي اورانيوم ازجمله مركز فرآوري اورانيوم نطنز را از سر مي گيرد.
در جلسه شوراي حكام چه گذشت
شوراي حكام آژانس پس از برگزاري سه روز نشست ويژه براي بررسي مسئله هسته اي ايران طي رأي گيري با ۲۷ رأي موافق از مجموع ۳۵ رأي شورا با گزارش پرونده ايران به شوراي امنيت موافقت كرد.
نشست اخير شوراي حكام كه به درخواست سه كشور اروپايي فعال مذاكرات هسته اي ايران تشكيل شده بود سرانجام بدون اجتماع درمورد پيش نويس قطعنامه آلمان، فرانسه و انگلستان با ۲۷ رأي موافق، ۵ رأي ممتنع و مخالفت سه كشور سوريه، ونزوئلا و كوبا به كار خود پايان داد.
الجزاير، اندونزي، بلاروس، آفريقاي جنوبي و ليبي پنج كشوري بودند كه به اين قطعنامه رأي ممتنع دادند و ۲۷ كشور؛ آمريكا، استراليا، انگلستان، آلمان، فرانسه، كانادا، كره جنوبي، نروژ، يونان، كلمبيا، سنگاپور، غنا، اكوادور، سوئد، مصر، بلژيك، برزيل، ژاپن، پرتقال، اسلواكي، يمن، سريلانكا، روسيه، چين، هند و آرژانتين موافقت خود را با اين پيش نويس اعلام كردند.
دربند ۲ قطعنامه شماره Gov/2006/12/Revت.1 كه بدون اجماع به تصويب رسيد آمده است: از مديركل آژانس مي خواهيم كه خواسته هاي ضروري شوراي حكام از ايران را به شوراي امنيت گزارش كند و همچنين تمامي قطعنامه ها و گزارش هاي پيشين مطرح شده در شوراي حكام را به شوراي امنيت گزارش كند.
همچنين در بند ۸ اين قطعنامه از مديركل آژانس خواسته شد در نشست عادي بعدي شوراي حكام (ماه مارس) گزارشي درباره اجراي اين قطعنامه و قطعنامه هاي قبلي براي شوراي حكام تهيه كند و گزارش مذكور به همراه هرگونه قطعنامه تصويب شده را به شوراي امنيت منعكس كند.
گفتني است به دليل اصرار برخي كشورهاي عدم تعهد ازجمله مصر عباراتي مبني بر تلاش آژانس براي عاري شدن منطقه خاورميانه از سلاح هاي كشتار جمعي در قطعنامه لحاظ نشده است كه اشاره غيرمستقيم آن به فعاليت هاي تسليحات هسته اي رژيم صهيونيستي است.
شبكه خبري بي.بي.سي با انتشار گزارش زنده تلويزيوني اعلام كرد كه گزارش مسأله هسته اي ايران به شوراي امنيت به اقدام فوري اين شورا عليه ايران نمي انجامد و صرفاً وزن شوراي امنيت را براي اعمال فشار بر ايران به آژانس اضافه خواهد كرد.
بر اساس اين گزارش، سفير انگليس پس از پايان اين نشست با قرائت بيانيه اي ايران را به همكاري با آژانس فراخواند و در ادامه هشدار داد كه اگر ايران به اين همكاري تن ندهد فشار شوراي امنيت افزايش خواهد يافت.اين شبكه خبري خاطر نشان كرد كه براساس توافق دوشنبه گذشته لندن ميان پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت و نيز آلمان قرار نيست گزارش مسأله هسته اي ايران به شوراي امنيت به اعمال تحريم بينجامد و صرفاً يك ماه زمان باقي است تا درباره مسأله هسته اي ايران تصميم گيري  نهايي صورت بگيرد.اين شبكه خبري در پايان گزارش كرد كه غرب منتظر واكنش ايران به اين قطعنامه  است.
واكنش رئيس تيم مذاكره كننده ايران
به قطعنامه
جواد وعيدي معاون امنيت بين الملل دبير شوراي عالي امنيت ملي و سرپرست تيم مذاكره كننده هسته اي پس از تصويب قطعنامه شوراي حكام عليه ايران تاكيد كرد طرح روسيه ديگر موضوعيتي ندارد. وي افزود: با وجود چنين قطعنامه اي، ايران چگونه مي تواند به طرح روسيه فكر كند؟
وي با اشاره به اينكه اين قطعنامه راه را براي ادامه اقدامات داوطلبانه ايران بست اظهار داشت: دولت ايران هيچگاه از پيچيده تر شدن اوضاع استقبال نكرده است. ما پيش از اين به غربي ها گفته بوديم كه آماده مذاكره  هستيم و امكان بررسي طرح روسيه وجود دارد اما دولت ايران هم اكنون موظف است همه فعاليتهاي مرتبط با غني سازي از جمله غني سازي صنعتي را آغاز كند و با توجه به آغاز غني سازي اورانيوم در ايران طرح روسيه ديگر معنايي ندارد.وي تاكيد كرد: ايران از همين امروز به سرعت كليه تعليق هاي فعلي را برداشته و غني سازي در حد صنعتي را نيز آغاز خواهد كرد. اقدامي كه تا همين امروز و طي مدتي نزديك به ۳ سال در تعليق مانده بود.

متن كامل قطعنامه شوراي حكام عليه ايران
شوراي حكام
الف) با يادآوري تمام قطعنامه هاي تصويب شده شوراي حكام درباره برنامه هسته اي ايران،
ب) همچنين با يادآوري تمام گزارش هاي مديركل،
ج) با يادآوري ماده چهارم پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي كه در آن تصريح شده كه هيچ چيز نبايد در پيمان به گونه اي تفسير شود كه بر حقوق لاينفك طرف هاي پيمان در انجام تحقيق، توليد و استفاده از انرژي هسته اي بدون تبعيض و مطابق با مواد اول و دوم پيمان تاثير بگذارد،
د) با تحسين مديركل و دبيرخانه به خاطر تلاش هاي حرفه اي و بي طرفانه در اجراي پادمان هاي ان.پي.تي در ايران، به منظور حل موضوعات برجسته مربوط به پادمان ها در ايران و راستي آزمايي مربوط به اجراي تعليق در ايران، با يادآوري توصيف مديركل از اين امر به عنوان يك مورد خاص راستي آزمايي آژانس،
ه) با يادآوري اين كه در گزارش هاي فوق الذكر مديركل خاطرنشان كرده كه پس از حدود سه سال فعاليت گسترده راستي آزمايي، آژانس هنوز در موقعيتي نيست كه برخي از موضوعات مهم مربوط به برنامه هسته اي ايران را روشن كند يا به اين نتيجه برسد كه مواد يا فعاليت هاي هسته اي اعلام نشده در ايران وجود ندارد.
و) با يادآوري بسياري از كوتاهي ها و قصورهاي ايران در عمل به الزامات خود در پيروي از توافق نامه هاي پادمان هاي ان.پي.تي و فقدان اين اعتماد كه برنامه هسته اي ايران صرفا براي مقاصد صلح آميز است، موضوعي كه ناشي از تاريخچه پنهانكاري فعاليت هاي هسته اي ايران است، ماهيت اين فعاليت ها و ديگر موضوعات برخاسته از راستي آزمايي آژانس از اظهارنظر ايران از سپتامبر ۲۰۰۲ مي باشد،
ز) با يادآوري اين كه مديركل اعلام كرد شفافيت كامل ايران براي آژانس لاينفك و با تاخير است تا آژانس بتواند موضوعات باقي مانده را روشن كند (۶۷ GOV/2005/)،
ح) با يادآوري درخواست هاي آژانس براي همكاري ايران در بررسي گزارش هاي مربوط به تجهيزات مواد و فعاليت هايي كه در حيطه متعارف نظامي و حيطه غيرنظامي كاربرد دارند، علاوه بر اينكه در حيطه هسته اي نظامي هم كاربرد دارند (همانطور كه توسط مديركل در گزارش (۶۷/۲۰۰۵ ‎/ GOV) ذكر شده است)،
ط) با يادآوري اين كه در نوامبر ۲۰۰۵ مديركل گزارش داد (۸۷/ ۲۰۰۵ GOV/) كه ايران مدركي در اختيار دارد كه مربوط به طرز عمل شرايط احيا هگزا فلورايد اورانيوم به فلز در مقادير كوچك و درباره ريخته گري و تراش ماشيني فلز اورانيوم غني شده، طبيعي و تهي شده به شكل هاي نيم كره اي است.
ي) با اظهار نگراني هاي جدي درباره برنامه هسته اي ايران و اعلام موافقت با اين موضوع كه دوره گسترده اعتمادسازي از سوي ايران لازم است،
ك) با تاكيد مجدد بر عزم آژانس براي ادامه كار بر روي يك راه حل ديپلماتيك براي موضوع هسته اي ايران، و
ل) با به رسميت شناختن اين كه راه حل موضوع ايران به تلاش هاي جهاني منع اشاعه كمك خواهد كرد و به محقق شدن هدف خاورميانه عاري از سلاح هاي كشتار جمعي از جمله وسايط پرتابي شان منجر خواهد شد،
۱- تاكيد مي كند كه موضوعات باقي مانده به بهترين شيوه مي تواند حل شود و اعتمادسازي درباره ماهيت منحصرا صلح آميز برنامه هسته اي ايران مي تواند ايجاد شود، اگر ايران به درخواست هاي مربوط به تدابير سازنده پاسخ مثبت دهد، تدابير اعتمادسازي كه شوراي حكام از ايران درخواست كرده است و در اين متن براي ايران ضروري به نظر مي رسد، عبارتند از:
* بار ديگر تعليق كامل و پايدار تمام فعاليت هاي مرتبط با غني سازي و بازفرآوري را كه شامل تحقيق و توسعه است، برقرار كند تا توسط آژانس راستي آزمايي شود؛
* در ساخت راكتور تحقيقاتي آب سنگين تجديدنظر كند
* فورا پروتكل الحاقي را تصويب و به صورت كامل اجرا كند
* تا زمان تصويب، به اقدام مطابق با منشور پروتكل الحاقي كه ايران آن را در ۱۸ دسامبر ۲۰۰۳ امضا كرده، ادامه دهد؛
* اقدامات اعتمادساز مورد درخواست مديركل از جمله در (۶۷/۲۰۰۵  GOV/) كه به ملزوماتي فراتر توافقنامه پادمان و پروتكل الحاقي اشاره دارد و شامل دسترسي به افراد، اسناد مربوط به دستيابي، تجهيزات داراي كاربرد دوگانه، كارگاه هاي در اختيار ارتش و تحقيق و توسعه  است كه امكان دارد آژانس درخواست بازرسي از آنها را مطابق با تحقيقاتش بكند.
۲- از مديركل مي خواهد كه به شوراي امنيت سازمان ملل گزارش دهد كه اين گام ها از سوي آژانس براي ايران ضروري اعلام شده اند و به اين شورا همه گزارش ها و قطعنامه هاي تصويب شده آژانس مرتبط با اين موضوع را گزارش دهد؛
۳- ابراز نگراني جدي مي كند كه آژانس هنوز در موضعي نيست كه برخي موضوعات مهم مربوط به برنامه هسته اي ايران را روشن كند، از جمله اين واقعيت كه اين كشور مدركي در اختيار دارد كه درباره توليد نيمكره هاي فلز اورانيوم مي باشد، آنگونه كه دبيرخانه گزارش كرده است، اين روند به ساخت و توليد اجزاي سلاح هسته اي مربوط مي شود، اما خاطرنشان مي كند كه تصميم به قرار دادن اين مدرك تحت مهر و موم آژانس گامي مثبت است و از ايران درخواست مي كند اين مدرك را تحت مهر و موم آژانس نگه دارد و يك نسخه كامل آن را براي آژانس فراهم كند؛
۴- عميقا ابراز تاسف مي كند كه با وجود درخواست هاي مكرر شوراي حكام براي ادامه تعليق تمام فعاليت هاي مرتبط با غني سازي و بازفرآوري كه شورا آنها را براي پرداختن به موضوعات مهم ضروري اعلام كرده، ايران فعاليت هاي تبديل اورانيوم را در تاسيسات اصفهان در هشتم اوت ۲۰۰۵ از سر گرفت و در دهم ژانويه ۲۰۰۶ گام هايي را براي از سرگيري فعاليت هاي غني سازي اورانيوم برداشت؛
۵- از ايران درخواست مي كند، درك كند كه اعتماد شورا به نيات ايران در جستجو براي توانايي توليد ماده شكاف پذير دچار نقص است، موضوعي كه به سوابق ايران در پادمان، همانطور كه در قطعنامه هاي قبلي و موضوعات باقي مانده ثبت شد، برمي گردد و از ايران مي خواهد در موضع خود در ارتباط با تدابير اعتمادسازي كه داوطلبانه و از لحاظ حقوقي غيرالزام آور هستند، نيز تجديدنظر كند و همچنين مي خواهد كه رويكرد سازنده اي را در ارتباط با مذاكرات كه مي تواند منجر به افزايش اعتماد شود، اتخاذ كند؛
۶- از ايران مي خواهد به طور كامل و بي درنگ همكاري با آژانس را گسترش دهد. موضوعي كه از ديدگاه مديركل لاينفك و به ديرهنگام محسوب مي شود و به خصوص به آژانس كمك كند كه فعاليت هاي احتمالي را كه مي تواند بعد هسته اي نظامي داشته باشد، روشن كند؛
۷- تاكيد مي كند كه كار آژانس در راستي آزمايي اظهارنامه هاي ايران در جريان است و از مديركل تقاضا مي كند به تلاش هايش در اجراي توافق نامه هاي پادمان هاي آژانس با ايران، اجراي پروتكل الحاقي به اين توافقنامه تا زمان عملي شدن، با داشتن ديدگاه فراهم كردن اطمينان هاي معتبر درباره فقدان مواد و فعاليت هاي هسته اي اعلام نشده در ايران و پيگيري تدابير شفاف سازي بيشتر كه براي آژانس لازم است ادامه دهد تا آژانس قادر باشد موضوعات برجسته را حل كند و تاريخ و ماهيت تمام جنبه هاي فعاليت هاي هسته اي ايران را در گذشته بازسازي كند؛
۸- از مديركل درخواست مي كند درباره اجراي اين قطعنامه و قطعنامه هاي قبلي به اجلاس عادي بعدي شوراي حكام گزارش دهد تا مورد بررسي قرار گيرد و اين گزارش را به همراه هرگونه قطعنامه تصويب شده در ماه مارس در شوراي حكام به شوراي امنيت سازمان ملل بفرستد؛ و
۹- تصميم مي گيرد همچنان به بررسي اين موضوع به صورت مقتضي ادامه دهد.

حداد عادل: مصوبه مجلس در توقف تعليق فعاليتهاي
داوطلبانه هسته اي ايران لازم الاجراست
فارس: رئيس مجلس تأكيد كرد: مجلس شوراي اسلامي بر مصوبه خود در مورد توقف فعاليتهاي داوطلبانه ايران در صورت ارجاع و يا گزارش پرونده ايران از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي به شوراي امنيت پافشاري مي كند و مصوبه مجلس لازم الاجراست.
رئيس مجلس ديروز در حاشيه مراسم هفتمين جشنواره ابن سينا در گفت وگو با خبرنگاران در پاسخ به سؤالي مبني بر اقدام احتمالي ايران در مقابل تصميم شوراي حكام، گفت: اجازه بدهيد از نتيجه مطلع شويم، فعلا براي صحبت كردن وقت داريم و منتظر هستيم ببينيم نتيجه اجلاس شوراي حكام چه مي شود.
وي در عين حال تصريح كرد: از نظر ما مصوبه مجلس لازم الاجراست. رئيس مجلس در پاسخ به اين پرسش كه چه زماني اين مصوبه اجرا مي شود، گفت: آن را بعد از تصميم شوراي حكام بررسي مي كنيم. بايد ببينيم آژانس چه مواردي را تصويب مي كند.

مجمع تشخيص، تقويت سياست هاي كلي نظام درباره
وحدت و همبستگي ملي را به پايان رساند
ايسنا: تدوين سياست هاي كلي نظام درباره وحدت و همبستگي ملي در مجمع تشخيص مصلحت نظام در قالب ۱۸ بند پايان يافت.
در ادامه  تشكيل جلسات مجمع تشخيص مصلحت نظام براي بررسي و تدوين سياست هاي كلي نظام درباره وحدت و همبستگي ملي، در جلسه  روز شنبه مجمع با تصويب چهار بند باقي مانده، كار تدوين اين سياست ها پايان يافت.
مصوبات جهت تأييد نهايي تقديم رهبري معظم انقلاب خواهد شد.
در اين جلسه كه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رئيس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي نيز حضور داشتند پس از طرح پيشنهادات كميسيون سياسي، دفاعي و امنيتي مجمع تشخيص مصلحت نظام و استماع اعضاي مجمع اين موارد به تصويب رسيد:
- تقويت وفاق بين گروه ها و تشكل هاي سياسي و اجتماعي و نخبگان و افزايش مشاركت آنان در فرآيندهاي تصميم سازي و بهره گيري از ساز و كارهاي گفت وگو و مفاهمه.
- ترويج اصول وحدت ملي و مباني هويت ساز اسلامي، ايراني در متون درسي، رسانه ها و نهادهاي فرهنگي و آموزشي.
- افزايش اعتماد ملي و احساس عدالت اجتماعي با رفع تبعيض و تامين فرصت برابر براي آحاد مردم.
- ارتقاء خودباوري و افتخار به ايراني بودن و تقويت انگيزه هاي ملي در ايرانيان خارج از كشور با اهتمام به پيشرفت همه جانبه و ارتقاء كارآمدي نظام.

از سوي وزير اطلاعات تأييد شد
ارتباط افراد دستگير شده انفجارهاي اهواز با
نيروهاي انگليسي
ايسنا: وزير اطلاعات گفت: تاخير سفر رئيس جمهور به خوزستان به ناامني در اهواز ارتباطي ندارد.غلامحسين محسني  اژه اي، همچنين از تأييد ارتباط افراد دستگير شده و تشنج آفرين جريانات اخير اهواز با نيروهاي انگليسي خبر داد.وي پيش از اين درباره بمب گذاري هاي اخير اهواز و آنچه توطئه هاي دولت انگليس در برخي از اين امور خوانده شده است، همچنين عدم تعطيلي سفارت اين كشور گفته بود: در اين نوع تصميمات بايد جميع جوانب رعايت شود.در همين راستا مصطفي پورمحمدي وزير كشور تهديدات دشمنان انقلاب به خصوص در حوادث اخير اهواز و كشته و مجروح شدن تعدادي از هموطنان را نشانه «دستور كار قرار دادن موج خشن و سخت دشمنان» ارزيابي و تأكيد كرده بود: رو آوردن سرويس هاي اطلاعاتي انگليس به روش هاي سنتي، اوج استيصال آنها را نشان مي دهد.
وي اظهار داشت: اطلاعات ما ردپاي انگليسي ها را در انفجارهاي اهواز تأييد مي كند.
پورمحمدي با بيان اين كه انگليسي ها اين مساله را تكذيب خواهند كرد، ابراز اميدواري كرد كه ديگر اين آخرين حادثه باشد.

وزير دفاع:
براي تأمين امنيت منطقه به نيروهاي فرامنطقه اي
نيازي نيست
ايسنا: وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح از اوج قدرت دفاعي كشور خبر داد.
سردار سرتيپ مصطفي محمد نجار با بيان اين كه نيروهاي مسلح آمادگي لازم را در خليج فارس دارند ادامه داد: ما در خليج فارس خواهان صلح و دوستي هستيم و معتقديم امنيت منطقه با مشاركت كشورهاي منطقه و همسايگانش تامين مي شود و نيازي به نيروهاي فرامنطقه اي نيست.وي تأكيد كرد: اگر خطري متوجه نيروهاي مسلح و كشور عزيزمان باشد به شديدترين حالت پاسخ مي دهيم.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |