يكشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۶ - Feb 5, 2006
تصادفات جاده اي نيمي از درآمد كشور را مي بلعد
مدير عامل رجاء: اولويت را به ما بدهيد
گروه شهري- اميرموسي كاظمي: در حالي كه به طور متوسط روزانه ۷۲نفر به علت حوادث رانندگي در كشور جان خود را از دست مي دهند، مديرعامل شركت قطارهاي مسافري رجاء اميدوار است با افزايش جابه جايي مسافر و توسعه ناوگان حمل ونقل ريلي از تلفات جاده اي كاسته شود.
پور سيد آقايي با اشاره به آمار بالاي تلفات جاده اي در كشور گفت: «با احتساب سالي ۲۶هزار كشته در جاده  هاي ايران، بيش از نيمي از درآمد كشور در تصادفات جاده اي از بين مي رود و هدف ما در توسعه بخش مسافري راه آهن كاستن از اين تلفات است.»
رئيس هيأت مديره و مديرعامل شركت قطارهاي مسافري رجاء افزود: «تلاش ما در برنامه چهارم توسعه افزايش صددرصدي جابه جايي مسافر از ۵/۱۷به ۳۴ميليون نفر است كه تحقق اين امر تأثير زيادي در كاهش تلفات جاده اي خواهد داشت.»
وي با اشاره به اينكه در شش سال گذشته ميزان جابه جايي مسافر از ۹ميليون نفر به حدود ۲۰ميليون نفر رسيده است. خاطر نشان كرد: «توسعه راه آهن مي تواند بسياري از محدوديت ها و مشكلاتي را كه در ساير بخش هاي حمل و نقل به ويژه در بخش هوايي وجود دارد، حل كند.»
پورسيد آقايي هزينه تصادفات جاده اي كشور را بيش از نيمي از درآمد سالانه نفت عنوان كرد و افزود: «هدف نهايي در حوزه حمل ونقل ريلي، دستيابي به ۳۴ميليون مسافر سالانه با قطار تا پايان سال ۱۳۸۷ است كه تنها با رضايت مندي مردم از اين صنعت محقق مي شود.»
اين در حالي است كه پيش از اين مدير عامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران سهم جابه جايي مسافر با ناوگان حمل ونقل ريلي را تنها ۵درصد ذكر كرده و گفته بود: «اين شرايط آثار منفي بسياري به سيستم حمل و نقل كشور گذاشته، به گونه اي كه ميزان تصادفات و تلفات جاده اي، مصرف سوخت و آلودگي محيط زيست روزبه روز در حال افزايش است.»
سعيدنژاد با اشاره به اينكه ميزان تراكم راه آهن به ازاي هركيلومتر مربع از خاك كشور تنها چهارمتر است، خاطر نشان كرده بود: «براي تحقق ۸درصد رشد اقتصادي در برنامه چهارم و پاسخگويي به توسعه فعاليت هاي اجتماعي و اقتصادي، توسعه حمل ونقل ريلي نه تنها يك انتخاب، بلكه يك ضرورت است.»
از سوي ديگر با وجود بيش از سه هزار نقطه حادثه خيز در كشور و وقوع سالانه بيش از ۶۲۰هزار تصادف درون شهري و برون شهري، سالانه حدود ۶۰۰ميليارد تومان به اقتصاد كشور ضرر وارد مي شود.
اين در حالي است كه هريك درصد كاهش تصادفات و تلفات جاده اي حداقل ۵۰ميليارد تومان صرفه جويي اقتصادي براي كشور ايجاد مي كند. براساس تحقيقات سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور، كاهش يك درصدي تصادفات و تلفات جاده اي در سال ،۸۴ علاوه بر اين به معناي نجات جان حداقل ۳۰۰ انسان، جلوگيري از فروپاشي حداقل ۱۰۰ خانواده و كاهش بسياري از آسيب هاي اجتماعي در كشور است.
همچنين بررسي هاي صورت گرفته به روي هزينه هاي ناشي از تصادفات جاده اي در سال هاي گذشته نشان مي دهد ميزان هزينه درماني مجروحان تصادفات جاده اي كشور حدود ۱۸ميليارد تومان، ميزان هزينه اوقات تلف شده مجروحاني كه زنده مانده اند ۴ميليارد تومان، هزينه افراد كشته شده و معلوليت هاي دائم حدود ۳۶۰ميليارد تومان، هزينه تجهيزات و ماشين آلات از بين رفته ۱۷۴ ميليارد تومان و هزينه هاي اداري آن ۶۰ميليارد تومان بوده است. براين اساس جمع هزينه هاي تصادفات جاده اي ايران در چهار سال گذشته و با توجه به نرخ تورم سه هزار و ۹۵۷ميليارد تومان برآورد شده است كه اين رقم بيش از ۵/۳درصد توليد ناخالص ملي كشور در سال هاي اخير بوده است.
همچنين براساس آمار سازمان پزشكي قانوني كشور، در شش ماهه نخست سال جاري، ۱۵هزار و ۴۳۳نفر و به عبارتي در هر روز ۷۲نفر به علت حوادث رانندگي در كشور جان خود را از دست داده اند كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳/۶ درصد رشد داشته است. هم اكنون تعداد جان باختگان حوادث جاده اي در كشور به ازاي هر ۱۰۰هزار نفر به ۳۴نفر رسيده، در حالي كه ميزان اين تلفات در كشورهاي توسعه يافته به كمتر از ۱۰نفر رسيده است. طبق آمار منتشر شده، كشته شدن روزانه ۷۰ تا ۸۰ نفر در حوادث جاده اي موجب شده است كه ايران سالانه با بيش از ۲۶هزار كشته ناشي از حوادث جاده اي، مقام اول را در اين زمينه در جهان به خود اختصاص دهد. بر همين اساس هم هست كه كارشناسان بر توسعه ناوگان حمل ونقل ريلي و افزايش جابه جايي مسافر با قطار به عنوان يكي از راهكارهاي كاهش تلفات جاده اي در كشور تأكيد دارند.

چشم انداز
002655.jpg
گفته مي شود كه متوسط زمان خواندن يك روزنامه براي روزنامه خوان هاي ايراني ۲۰ دقيقه است. (البته به نظر مي رسد اين زمان براي روزنامه همشهري قدري طولاني تر باشد.) همچنين در خبر ستون اول همين صفحه خوانديد كه نرخ تلفات جاده اي در ايران به هر روز ۷۲ نفر رسيده است، يعني هر ساعت ۳ نفر و هر ۲۰ دقيقه يك نفر. و يعني اين كه وقتي كه اين روزنامه را زمين بگذاريد يك هموطن ديگر ما در جايي از جاده هاي ايران براي هميشه سر بر زمين گذاشته است.
اجبار شهروندان به استفاده از خودروهاي فاقد سيستم ترمز استاندارد(ABS)، نقائص ساختاري جاده ها و كمبود خطوط ريلي (و البته نامناسب بودن وضعيت رفاهي و كندي سرعت قطارهاي موجود) و سرانجام راهداري نامطلوب از جمله عوامل بالا بودن نرخ تصادفات جاده اي در ايران محسوب مي شود.
شايد بهتر باشد در كشور پهناوري همچون ايران بيشترين سهم از حمل و نقل عمومي به عهده راه آهن باشد.

عضو انجمن بين المللي مهندسي زلزله:
ايران، آسيب پذيرترين كشور خاورميانه
در برابر زلزله است
002661.jpg
پايگاه اطلاع رساني معماري و شهرسازي: ضريب آسيب پذيري ايران در برابر زلزله ۱۰‎/۷۴ است در حالي كه اين رقم در تركيه يك سوم ايران و در ژاپن و آمريكا به ترتيب نه و نه دهم است.
دكتر ساسان عشقي- عضو انجمن بين المللي مهندسي زلزله- ضمن بيان اين مطلب افزود: «بر اساس آمارهاي رسمي به طور متوسط در هر سال ۴ هزار نفر جان خود را از دست مي دهند. در حالي كه اگر افرادي را كه بر اثر نتايج زلزله نيز جان خود را از دست مي دهند، در نظر بگيريم اين رقم افزايش فراواني مي يابد.»
عشقي گفت: «آنقدر كشته هاي ناشي از زلزله در كشور ما زياد است كه گاهي چند هزار نفر كشته رقم قابل توجهي نيست و در حالي كه بايد تعداد كشته ها بر اساس جمعيت منطقه مقايسه شود و تنها در اين زمان است كه مي توان به عمق فاجعه پي برد.»
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه زلزله در كشور ما جدي گرفته نمي شود، اظهار داشت: «ما از ريسك بالاي زلزله در ايران صحبت مي كنيم. اما به هيچ وجه آن را جدي نمي گيريم. ما بايد كاري كنيم كه تا جايي كه مي توانيم چرخه بحران نشويم. چيزي كه از آن به عنوان مديريت بحران شناخته مي شود.»
عشقي با بيان اينكه الگوي ساختمان ها مخصوص خودمان است، عنوان كرد: «ساختمان هاي شهري ما در برابر زلزله مقاوم نيستند. زيرا طراحي سازه اي بسياري از بناها نادرست است يا بسيار بد اجرا شده. بعضي مواقع از مصالح نامناسب و سنگين استفاده مي شود يا به دليل كوتاهي در نظارت تغييرات غيرمجازي در آنها رخ مي دهد.»
عضو انجمن مهندسي زلزله افزود: «در مورد تك تك ساختمان ها دست كم بايد۱۲ مورد عنوان كنيم كه مسايل مهندسي زلزله در آنها رعايت نمي شود. ما ادعا مي كنيم كه علم زلزله شناسي در كشور ما وجود دارد. پس اگر علم وجود دارد بايد قدرت پيش بيني كنندگي هم داشته باشد كه بتواند خسارت ها و خرابي هاي زلزله را پيش بيني كند.

يك كارشناس اقتصاد مسكن:
سال آينده حداكثر مي توان  ۲ هزار واحد اجاره
به شرط تمليك، ساخت
002658.jpg
ايسنا: «با توجه به بودجه پيشنهادي دولت براي سال آينده حداكثر مي توان فقط دو هزار واحد اجاره به شرط تمليك در كشور احداث كرد.»
فردين يزداني در زمينه بودجه پيشنهادي سال ۸۵ در زمينه تامين مسكن اقشار كم درآمد گفت: «بودجه هاي پيشنهادي مشكلي را حل نكرده و وضعيت فعلي ادامه پيدا مي كند.»
او افزود: «پيش بيني ۳۰۰ ميليارد ريال براي تامين يارانه سود تسهيلات بانكي، مربوط به افرادي است كه در گذشته وام دريافت كرده اند و اين رقم ادامه پرداخت يارانه هاي سال هاي گذشته است و به خانوارهاي جديد كه متقاضيان دريافت وام هستند، چيزي تعلق نمي گيرد.»
يزداني درباره ۳۰ ميليارد تومان منابع درآمدي وزارت مسكن براي ساخت واحدهاي اجاره به شرط تمليك بيان كرد: «با اين رقم تنها مي توان حدود دو هزار واحد اجاره به شرط تمليك در كشور احداث كرد، چراكه هزينه ساخت هرمترمربع از اين دسته واحدها ۲۰۰ هزار تومان است.»
وي تصريح كرد: «۵۰۰ ميليارد ريال بودجه پيشنهادي براي بازسازي بافت هاي فرسوده با توجه به گستردگي اين نوع بافت ها در كشور اصلا رقم قابل توجهي نيست.»
اين كارشناس اقتصاد مسكن گفت: «حداقل بودجه موردنياز براي بازسازي بافت هاي فرسوده به صورت سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ ميليارد تومان است.»
او افزود: «لذا ۷۰ ميليارد تومان بودجه اختصاص يافته به تامين مسكن اقشار كم درآمد بسيار اندك است و نمي تواند نقشي در خانه دار كردن اين گونه از افراد داشته باشد.»
يزداني با بيان اين كه ميزان بودجه اختصاص يافته به اقشار كم درآمد براي امسال و سال آينده افزايش نيافته است، با اشاره به تصويب سند فقر در سال گذشته تصريح كرد: «براساس اين سند مقرر شده بود ۱۰ ميليارد تومان بايد به بخش مسكن اختصاص يابد اما تاكنون چنين رقمي وارد بخش مسكن نشده است.»
وي گفت: «همچنين مقرر شده بود كه اين بودجه براي سال آينده هفت تا هشت برابر افزايش يابد، كه با توجه بودجه پيشنهادي چنين امري محقق نشده است.»
اين كارشناس اقتصاد مسكن بيان كرد: «در حالي كه در كشور ۵/۱ ميليون خانوار كم درآمد وجود دارد، احداث دو هزار واحد اجاره به شرط تمليك براي سال آينده تاثير به سزايي در خانه دار كردن اقشار كم درآمد ندارد.»

برج مراقبت
رويايي كه برآورده شد تا انسان ها را نابود كند
گروه شهري ـ مريم پاپي: اين جمله به عنوان شعار بين المللي امسال توريسم، انتخاب شده  است: «گردشگري؛ از تخيل ژول ورن تا واقعيت قرن بيستم» اما انسان هاي امروز، در عين حال كه از رسيدن به وضعيتي كه تنها در تخيلات پيشينيان خود مي گنجيد، خرسندند، هر از چند گاهي سوگوار مسافران خود مي شوند كه با مركب هاي پيشرفته بازمانده از قرن بيستم و همچنين وسايل نقليه مربوط به قرن بيستم و يكم سفر كرده اند.
اتفاقات اخيري كه تنها براي مسافران دريايي به وقوع پيوسته است به قرار زير است: سال ۲۰۰۲ در سنگال، بيش از يك هزار و ۸۰۰ نفر، سال ۲۰۰۱ در اندونزي، بيش از ۵۰۰ نفر، سال ۱۹۹۶ در تانزانيا، بيش از ۵۰۰ نفر، سال ۱۹۹۱ در مصر، ۴۶۴ نفر و سال ۱۹۸۷ در فيليپين، بيش از ۴ هزار و ۳۰۰ نفر قرباني اين نوع حوادث شده اند. به عبارت ديگر، وسايل مدرن حمل و نقل كه امكان جابجايي تعداد زيادي افراد را در يك  زمان فراهم كرده است، شايد با رقمي در حد همان احتمالات گذشته براي جان بدر نبردن از يك سفر، مسافران را به سوي مرگ مي فرستد. دارالسلام نيز يك هزار و ۳۱۰ مسافر داشت كه اكثرا مصرياني بودند كه در عربستان كار مي كنند يا براي انجام مراسم حج به اين كشور رفته بودند و ۱۰۰ نفر از آنها از اتباع ساير كشورها از جمله عربستان را شامل مي شدند.
كشتي دارالسلام ،۹۸ جمعه شب در ۸۰ كيلومتري مصر غرق شد و حسني  مبارك، رئيس جمهور اين كشور دستور داد كه گروههاي نجات فورا به محل حادثه بروند و دليل حادثه نيز فورا پيدا شود. زمان پيدا شدن دليل اتفاقي كه براي اين كشتي ۳۵ ساله ساخت ايتاليا افتاده است، نشان دهنده اهميت قايل شدن كشور متبوع براي جايگاه خود در عرصه بين المللي است. براي مصر كه سهم زيادي از گردشگران جهاني دارد، اين حادثه گران تمام خواهد شد ولي شدت و ضعف هزينه اي كه جايگاه بين المللي و فرهنگ و اقتصاد يك كشور از اين بابت مي پردازد، بنابر رفتار مسئولان اين كشور متفاوت است.
مرگ به خودي خود موضوعي دردناك است، ولي ما به عنوان كشوري كه چنين اتفاقاتي را در سفرهايمان زياد شاهد هستيم، بدون در نظر گرفتن تبعات مختلف، با چنين اتفاقاتي به صورت حق به جانب برخورد كرده و اعلام دليل حوادث را به زماني پس از فراموشي واقعه موكول مي كنيم. به طوري كه حتي ايرانياني كه در روزهاي بعد از حادثه هواپيماي سي-۱۳۰ از خارج كشور به ايران پرواز داشتند، با ترس فراوان به وطن خود بازگشتند.
روياي ژول ورن براي سفر به واقعيت رسيد، اما واقعيتي كه به قيمت مرگ دسته جمعي انسان ها تمام شده است.

هليل رود در مدرسه
002664.jpg
ايسنا :از سال تحصيلي آينده، تمدن باستاني حوزه  هليل رود (استان كرمان) در كتاب هاي تاريخ دوره  متوسطه به دانش آموزان سراسر كشور معرفي مي شود.
مطالب مربوط به تمدن پنج هزارساله  جيرفت (هليل رود) از ابتداي سال تحصيلي ۸۶ - ۸۵ در كتاب تاريخ شناسي دوره  پيش دانشگاهي رشته  علوم انساني و از سال تحصيلي ۸۸ - ۸۷ در كتاب تاريخ ايران و جهان سال دوم متوسطه گنجانده خواهد شد.

آلبوم بقاع متبركه اصفهان براي گردشگران
002673.jpg
ايسنا :۵۶۰ بقعه متبركه اعم از امامزاده و مكان هاي زيارتي اصفهان به منظور تسهيل دسترسي مسافران و گردشگران به اماكن مذهبي و باستاني در سال ۲۰۰۶ در آلبومي عرضه مي شود.
حسيني، مدير كل اوقاف و امور خيريه اصفهان، با اشاره به اين كه در حال حاضر ۳۵ مدرسه علميه از زمان صفويه در اين استان وجود دارد كه گذشت زمان موجب تخريب و نابودي آنها شده است، گفت: قرار است جلساتي با محوريت نماينده در استان اصفهان، در خصوص تخصيص اعتبار خاصي از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي و همچنين سازمان اوقاف با هدف بازسازي و تعمير اين مدارس و ديگر اماكن مذهبي تشكيل شود.
وي ادامه داد: در استان اصفهان ۹ هزار موقوفه به همراه چهار هزار رقبه وقفي وجود دارد. اين استان از نظر آمار موقوفات، در رتبه هاي اول كشور قرار دارد و وظيفه امانت داري در قبال تمام اين موقوفات دارد.
حسيني گفت: اگر خواستار بقاي اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگي و قطب گردشگري هستيم، تخصيص اعتباراتي به منظور حفظ، مرمت و تعمير اماكن متبركه ضروري است.

كارون بي حاصل به دريا مي رود
002679.jpg
مدير عامل شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران گفت : بيشترين آب رودخانه كارون به عنوان عظيم ترين منبع تأمين آب كشور، بدون بهره گيري از دسترس خارج مي شود و به دريا مي ريزد.
دكتر «عباس علي آبادي» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: آورد رودخانه كارون سالانه
۵/۱۴ ميليارد مترمكعب است و در زمان حاضر امكان ذخيره سازي و بهره برداري از۴/۲ ميليارد مترمكعب از آب اين رودخانه فراهم شده است.
وي افزود: هم اكنون سدهاي «شهيد عباسپور» ، «كارون ۳» و «مسجد سليمان» (كه هر سه بر روي رودخانه كارون احداث شده اند) ۴/۲ ميليارد مترمكعب آب اين رودخانه را در مخازن خود ذخيره مي كنند.

حمله پرندگان به مزارع
002667.jpg
ايسنا :حمله پرندگان مهاجر به مزارع «كلزا» در حاشيه رودخانه ارس در «پارس آباد» خسارت زيادي به اين مزارع وارد كرد.اين پرندگان كه از نوع فاخته و فرفر هستند، به بيش از يكصد هكتار از مزارع كلزاي اين شهرستان خسارت كلي زدند. كشاورزان منطقه ضمن نارضايتي از اين خسارت و با توجه به اين كه شكار هر نوع پرنده در اين منطقه ممنوع اعلام شده است، مساعدت مسئولان ذيربط در اين باره را خواستار شدند.

برنامه ۱۰ ساله خاورميانه براي گردشگري آب
002670.jpg
كشورهاي خاورميانه طي ۱۰ سال آينده ۱۲۰ ميليارد دلار در زمينه گردشگري آب درماني سرمايه گذاري خواهند كرد. البته اين سرمايه گذاري ها در كشورهاي امارات متحده عربي، عربستان سعودي و مصر انجام خواهد شد.همچنين ميزان تقاضا براي استفاده از امكانات آب درماني در كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا نيز اكنون به ۴۵ ميليون نفر رسيده كه پيش بيني مي شود اين رقم تا ۱۰ سال آينده حداقل به ۸۰ ميليون نفر برسد.اين در حالي است كه روزنامه الاتحاد در گزارش خود به نقل از وادي خويس رئيس سازمان تصفيه آب و آب درماني جهان، ماتيتو، هشدار داده است كه سلامت ۸۰ ميليون نفر از مردمان خاورميانه و شمال آفريقا به سبب نبود امكانات صحيح و خدمات مناسب براي استفاده از خدمات آب درماني در معرض خطر قرار گرفته است.

مشكلات ساخت و ساز شهري در ايران
بهسازي يعني مرمت اما بازسازي همان نوسازي نيست
مشكلات شهري ناشي از تمركزگرايي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي در تهران است كه پيامد آن رشد فزاينده در اين كلان شهر بوده و اين روند همچنان ادامه دارد
002676.jpg
گروه شهري- اسدالله افلاكي: بي توجهي به فرهنگ ايراني- اسلامي در بهسازي و نوسازي فضاهاي شهري در سال هاي اخير باعث احداث ساختمان ها و بناهايي بي هويت و ناسازگار با شرايط بومي شده است.
دكتر علي شماعي، استاد دانشگاه در گفت وگو با همشهري افزود: اقداماتي كه در زمينه بهسازي و نوسازي فضاهاي شهري صورت گرفته منوط به بدنه سازي، كف سازي و ايجاد فضاهاي سبز شهري بوده و در اين فرايند تنها نوسازي كالبدي و فيزيكي مورد نظر بوده است در حالي كه اين شهرسازي بهينه و مطلوب نيست چرا كه در بهسازي و نوسازي شهري بايد ساختارهاي اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي هم مورد توجه قرار بگيرد و بي توجهي به هريك از مؤلفه هاي يادشده، پيامدهاي ناگواري براي شهر دارد. براي اين منظور ضروري است بهسازي و نوسازي تنها به مصالح و ساختار فيزيكي آن هم بدون توجه به ويژگي هاي فرهنگي و معماري و بومي شهر محدود نشود و همزمان نوسازي ساختارهاي اقتصادي و اجتماعي نيز كاربري بهينه اراضي شهر متناسب با نوسازي كالبدي مورد توجه قرار گيرد.
به گفته اين پژوهشگر فرهنگي، متأسفانه در سال هاي اخير نوسازي بافت هاي مسكوني در تهران متناسب با استانداردهاي جهاني صورت نگرفته و از يك سياست نارسا پيروي كرده است كه نتيجه آن تبديل خانه هاي تك واحدي به ساختمان هاي چند مرتبه بدون در نظر گرفتن ظرفيت كاربري حمل و نقل، كاربري آموزشي، بهداشتي، فرهنگي و ساير كاربري هاي مورد نياز صورت گرفته است و هر چند بخش هايي از محلات شهر نوسازي شده اما مشكلات زيست محيطي متعددي از جمله بروز گره هاي كور ترافيكي، آلودگي بصري، شنيداري و آلودگي هوا را در پي داشته است.
وي مي افزايد: بهسازي با مرمت قرابت زيادي دارد كه متأسفانه در تهران به اين مسأله مهم كمتر توجه شده و در نتيجه آثار فرهنگي و تاريخي اين شهر در معرض نابودي قرار گرفته؛ همچنان كه نوسازي با بازسازي بسيار به هم نزديك است با اين تفاوت كه بازسازي، نوسازي تحميلي است كه بر اثر حوادث طبيعي و يا فعاليت هاي مخرب انساني مثل جنگ، فضاهاي شهري دچار تخريب مي شود و ما آن را به سبك گذشته ، حال و يا تلفيقي از اين دو مي توانيم بازسازي كنيم. اما آنچه روي داده اين است كه نوسازي و بازسازي شهري در سال هاي اخير در تهران به صورت كليشه اي، بي هويت و ناسازگار با محيط طبيعي و ويژگي هاي فرهنگي انجام گرفته است. به همين دليل ما ساختمان هايي مي بينيم كه نه مطابق با استانداردهاي غربي و نه منطبق با معماري بومي و اسلامي است.
اين استاد دانشگاه مي گويد: تمام اين مشكلات ناشي از تمركزگرايي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي در تهران است كه پيامد آن رشد فزاينده در اين كلان شهر بوده و اين روند همچنان ادامه دارد و روز به روز بر معضلات متعدد اين شهر از جمله مشكلات زيست محيطي دامن مي زند. افزون براين، مشكلات اقتصادي و اجتماعي فراواني را براي شهروندان سبب مي شود كه از آن جمله بروز مشكل در خدمات رساني است.
به اعتقاد شماعي، ساماندهي فضاهاي شهري تهران نيازمند بودجه اي كلان است تا از اين طريق بتوان با تملك بافت هاي مسكوني، نخست شبكه هاي حمل و نقل و ترافيك شهري را كه بدون رعايت سلسله مراتب خاص در تهران شكل گرفته و متناسب با تراكم جمعيت نيست بهينه سازي و نوسازي كرد و سپس فضاهاي مورد نياز ديگر را متناسب با تراكم جمعيت ايجاد نمود.
به اعتقاد وي رشد بي رويه جمعيت سبب شده حتي كاربري هاي نظامي، امنيتي و انتظامي در سطح شهر به طور متوازن توزيع نشود و در نتيجه شاهد بحران هاي امنيتي و اجتماعي در سطح شهر باشيم. براين اساس روابط اجتماعي در شهر بسيار ضعيف و سبب گسست اجتماعي شده به طوري كه حتي در مجتمع هاي آپارتماني شهروندان از همسايه هاي خود بي خبرند و نتيجه اين روند از خود بيگانگي و كم شدن امنيت اجتماعي است.
از اين رو ضروري است مسئولان و برنامه ريزان شهري همزمان با بهسازي و نوسازي كالبدي فضاهاي شهر براي بهينه  كردن ساختارهاي كاربري اراضي شهري و توسعه محله اي و ساختارهاي اجتماعي و اقتصادي شهر نيز چاره اي بينديشند.
رشد بي رويه جمعيت سبب شده حتي كاربري هاي نظامي، امنيتي و انتظامي در سطح شهر به طور متوازن توزيع نشود و در نتيجه شاهد بحران هاي امنيتي و اجتماعي در سطح شهر باشيم

شهر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |