يكشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۶ - Feb 5, 2006
حضرت زين العابدين امام سجاد عليه السلام:
جميع سعادات و نيكي ها در اين است
كه آدمي از آنچه در دست مردم است قطع طمع و اميد نمايد.
بحارالانوار جلد ۵ ص ۳۲۳
امروز با حافظ
دل رميده ما را رفيق و مونس شد
ستاره اي بدرخشيد و ماه مجلس شد
به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد
نگار من كه به مكتب نرفت و خط ننوشت
همايش بين المللي در نكوداشت خيام، عطار و فردوسي
مهر : با تصويب شوراي فرهنگ عمومي استان خراسان رضوي، روزهاي ملي خيام ، عطار و فردوسي هر دو سال يك بار در سطح بين المللي برگزار خواهد شد.
سيد جواد جعفري مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي، طي بازديد از نيشابور با اعلام مطلب فوق اظهارداشت: با مصوبه اي كه در شوراي فرهنگ عمومي خراسان رضوي به تصويب اعضا رسيد همايش سه تن از مفاخر نام آشناي ايران و جهان حكيم عمر خيام نيشابوري، فريد الدين عطار نيشابوري و حكيم ابوالقاسم فردوسي هر سال به صورت ملي و هر دو سال يك بار در سطح بين المللي برگزار خواهد شد.

نگراني راعي از اكران فيلم سفر به هيدالو
ايسنا : مجتبي راعي كارگردان فيلم «سفر به هيدالو» نسبت به وضعيت اكران عمومي اين فيلم در سينماها، به شدت اظهار نگراني كرد.
راعي كه به خاطر اين فيلم جايزه بهترين فيلم هنر و تجربه را از جشنواره بيست وچهارم فجر به دست آورده است در گفت و گو با خبرنگار ايسنا گفت: اين فيلم نمايش موفقيت آميزي در جشنواره فجر داشت و كساني پس از تماشاي اين فيلم با چشماني پر از اشك به سراغ من مي آمدند كه من اگر آنها را بيرون از سينما مي ديدم اصلا تصور هم نمي كردم كه اين چنين افرادي به تماشاي سفر به هيدالو بروند.
وي ادامه داد: سفر به هيدالو از زمينه مناسب و خوبي براي اكران عمومي در سينماها برخوردار است ولي من به شدت نگرانم كه اين فيلم به راحتي فراموش شده و در زمينه اكران مناسب آن كوتاهي شود.
مجتبي راعي با اشاره به پديده  اكران لايي گفت: اكران لايي شيوه اكراني است كه در سينماي ايران مشهور است و من مي ترسم اين فيلم به صورت اكران لايي به نمايش در آيد.وي توضيح داد: اكران لايي به اين معناست كه به شكل برنامه ريزي شده اي فيلمي مثل سفر به هيدالو در كنار دو فيلم ديگر اكران شده و به گونه اي برنامه ريزي كنند كه سفر به هيدالو پس از مدت كوتاهي از سينماها پايين بيايد.
وي تأكيد كرد: ما زحمت خود را براي اين فيلم كشيده ايم و معتقديم فيلم سفر به هيدالو فيلم خوب و با تاثيري از كار در آمده ولي نمي دانم چه اتفاقي براي اكران اين فيلم مي افتد آيا اصلا اكران مي شود يا نه؟ راعي گفت: اميدوارم طوري نشود كه سه سال ديگر خبرنگاران از من بپرسند آقاي راعي از اكران فيلم سفر به شوشتر چه خبر؟!

وزير ارشاد خواستار اصلاحاتي محيط سينما شد
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي معتقد است: بعضي از آداب نادرست كه در فضاي هنري كشورمان ايجاد شده را بايد اصلاح كنيم و به نظر من اهالي فرهنگ و هنر خودشان بايد محيط كاري شان را سر و سامان دهند.
محمد حسين صفار هرندي درباره ي انتقاداتي كه به برخي آثار سينماي ايران مي شود گفت: ما به اين انتقادات حق مي دهيم و بعضي از آداب نادرست بايد به تدريج اصلاح شود و محيط سينما را به گونه اي بايد تدارك كنند كه بيشتر بوي فرهنگي استشمام شود و فكر مي كنم اگر اين مساله را به خود اهالي فرهنگ واگذار كنيم بهتر نتيجه بگيريم.
وي درباره ي ابراز ناراحتي اهالي فرهنگ و هنر سينما، موسيقي و تئاتر از بودجه اي كه به آنها اختصاص داده شده، گفت: بر اساس هدف گذاري هايي كه دولت در مسير خطيري كه مي خواهد طي كند، انجام داده است ما بايد بودجه ي قابل توجهي را در بخش فرهنگ شاهد مي بوديم در حاليكه چيزي كه تا به حال ظاهر شده خيلي گواه اين مطلب نيست .
وي افزود: اما من از آقاي رييس جمهور و مسوولان سازمان مديريت كم و بيش شنيده ام كه نگاهشان ان شاءالله مهربانانه تر نسبت به آنچه الان هست خواهد شد. نظر شخصي نمايندگان مجلس نيز بر اين است كه اين بودجه بايد تقويت شود و لابد راه آن را پيدا مي كنند و ما هم اميدواريم به گونه اي كه به هر حال با وضعيت كلي كشور تطبيق كند اين بودجه براي اهالي فرهنگ و هنر راضي كننده باشد.
وزير ارشاد درباره صدور رواديد براي خبرنگاران خارجي به منظور تهيه  گزارش از ايران، تصريح كرد: برخوردهاي ما با خبرنگارهاي خارجي بايد هم پا و هم تراز باشد و اين برخوردها در همه جاي دنيا بايد يكسان باشد.
وي تاكيد كرد: در حالي كه كشورهايي مثل آمريكا محدوديت هايي را براي خبرنگاران ما ايجاد مي كنند. وقتي CNN رفتارهاي ناخوشايندي را از خود نشان مي دهد ما هم متقابلاً واكنش نشان مي دهيم.
وي در اين رابطه ادامه داد: كشورهاي خارجي هيچ وقت اين فرصت را به ما نمي دهند و انتظار نيز نبايد داشته باشند كه ايران هميشه با آنها روابط دوستانه داشته باشد. هميشه بايد يك رابطه ي هم پا و هم تراز بين كشورها ايجاد شود.

مسابقه عكس هاي عاشورايي براي بچه محل هاي تهراني
002811.jpg
گروه ادب وهنر:به گزارش روابط عمومي ستاد نشريات همشهري محله قرار است با همكاري شهروندان هنرمند تهراني در محلات تهران اولين مسابقه عكس عاشورايي محله هاي تهران برگزار شود.
بنا بر اين گزارش علاقمندان اين مسابقه جلوه هاي عاشورايي مي توانند باتوجه به شرايط زير اقدام به شركت در مسابقه كنند.
۱- فرستندگان عكس ها بايد منطقه سكونت و محله خود را ارسال نمايند.
۲- نام و نام خانوادگي، سن، نشاني محل سكونت و تلفن، نام مكان و هيأت عكسبرداري شده به صورت دقيق و كامل همراه با عكس ارسال شود.گفتني است كه آثار ارسالي توسط كميته داوري ارزيابي و عكس هاي برگزيده در نشريه محلي مردم تهران همشهري محله چاپ خواهد شد و از برگزيدگان با اهداي جوايزي قدرداني مي شود. علاقمندان به شركت در اين مسابقه مي توانند آثار خود را به نشاني ستاد مسابقه عكس عاشورايي، خيابان طالقاني، نرسيده به خيابان استاد نجات اللهي (ويلا) شماره ۱/۱۴۴ ساختمان همشهري ارسال كنند.

برنامه سازي اينترنتي براي نماز
ايسنا: نخستين نشست دبيران ستاد اقامه نماز و امر به معروف و نهي از منكر مناطق جنوب و جنوب شرق كشور در صدا و سيماي مركز خليج فارس در بندرعباس برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي  صدا و سيماي مركز خليج فارس دبير ستاد اقامه نماز و امر به معروف و نهي از منكر صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران بر بهره گيري از متخصصان معارف اسلامي براي برنامه سازي در زمينه نماز تأكيد كرد.
عليرضا تقي پور از ساخت ۱۳ برنامه راديويي و ۱۲ برنامه تلويزيوني درباره نماز براي شركت در جشنواره امسال توليدات مراكز صدا و سيما خبر داد و گفت: پايگاه اينترنتي نماز از سال گذشته راه اندازي شده است و كاربران داخلي و خارجي زيادي دارد.

سيماي مدرسه ۱۶ ساله شد
ايسنا: پخش مجموعه جديد برنامه تلويزيوني «سيماي مدرسه» كه سال هاست در گروه خانواده توليد مي شود، در شبكه اول سيما آغاز شد.
به گفته مسئول طرح و برنامه گروه خانواده شبكه اول سيما «سيماي مدرسه» به عنوان يكي از پربيننده ترين برنامه هاي گروه خانواده است.
شايسته شوشتريان افزود: با به پايان رسيدن بخش قديم اين برنامه و وقفه اي كوتاه، ساخت بخش جديد آن از چند ماه قبل به تهيه كنندگي آقاي پور رحماني آغاز شده است. بدين ترتيب خانواده ها مي توانند از اين پس روزهاي پنج شنبه ساعت ۱۶ شاهد پخش اين برنامه باشند.
بخشي از اين برنامه ساختاري نمايشي دارد و در قالب نمايش، مسائل و مشكلات آموزشي كودكان و نوجوانان را مطرح مي كند.
قسمت مستند اين برنامه نيز با حضور كارشناسان آموزش و پرورش به بررسي مشكلات مطرح شده در بخش نمايشي اختصاص دارد.
برنامه «سيماي مدرسه» مدت ۱۶ سال است كه در شبكه اول سيما توليد مي شود.

نمايش فيلم هاي ايراني در ۱۱ سينماي فرانسه
002814.jpg
واحد مركزي خبر: نمايش  فيلمهاي  پويانماي ايران در ۱۱سالن  سينماهاي  فرانسه ، از پنجم  بهمن به  نمايش  گذاشته  شده  است.
 اين  فيلمها به  صورت  دو مجموعه  شامل  فيلمهاي  كوه  جواهر و سپيد بالان  به كارگرداني عبدالله  عليمراد و حكايت  شيرين  به  كارگرداني محمدرضا عابدي  با عنوان  قصه  هاي  بازار و مجموعه  فيلمهاي  طولاني ترين  سفر دنيا به كارگرداني محمد مقدم ، سيب  به  كارگرداني پرويز نادري ، بازگشت  به كارگرداني وجيه الله  فرد مقدم  و كشاورز و گاو به  كارگرداني فاطمه  گودرزي با عنوان  كلي قصه  هاي  ايراني به  نمايش  درآمده  است.
 همچنين  مجموعه  فيلم  قصه  هاي  بازار در جشنواره  بين المللي فيلم  كلرمون  فراند، روزهاي  ۷ تا ۱۵ بهمن  به  نمايش درآمده  است  در اين  جشنواره  فيلم  ماه  بود و روباه  ساخته  بابك  نظري  نيز در بخش  غيرمسابقه  اي  فيلم هاي  كودكان  حضور داشت.
 براساس  اين  گزارش  روزنامه  معروف  لوموند خبر اكران   مجموعه  فيلم  قصه  هاي بازار را همراه  با تصويري  از فيلم  كوه  جواهر و شرح  فعاليتهاي  كانون  در صفحه  اول  خود منتشر كرده  است.
 روزنامه  اكسسيف  هم  درباره  اين  فيلمها نوشته  است،  اين  فيلم ها براي مخاطبان  نوجوان  به  لحاظ سادگي  بيان  و براي  بزرگترهاي كه  مي خواهند براي چند لحظه  اي  هم  كه  شده  به  دوران  كودكي  خود بازگردند، مي تواند جالب باشد فيلمهاي كه  حاوي  درسهاي  اخلاقي هستند و شايد مخاطب  صرف  آنها، كودكان  هم  نباشند.
مجله  تله  راما فرانسه  نيز به  نقل  از مارين  لندرو يك  از منتقدان  سرشناس  فرانسوي  آورده  است  اين  آثار سينمايي كانون ، همچون  همه  فيلمهاي  ايران بسيار ظريف  و با سبك  شاعرانه  به  مسائل  مختلف  پرداخته است .
جشنواره  آسياي فيلم  و زول  هم  كه  كار خود را از ۱۰ بهمن  در فرانسه  آغاز كرده  است  تا ۱۸ بهمن  دو مجموعه  قصه  هاي  بازار و قصه  هاي  ايران را در معرض  تماشاي  شركت كنندگان  در جشنواره  قرار مي دهد.
گفتني است ، خبر اكران فيلمهاي  پويانمايي كانون  پرورش  فكري  كودكان  و نوجوانان  در سينماهاي  فرانسه  به صورت  وسيعي در رسانه  هاي  خبري  از جمله  پايگاه هاي  اينترنتي  ياهو، گوگل  و فان دو سينما انعكاس  يافته  است .

ساخت يك صد فيلم تلويزيوني در موسسه
فرهنگي _ هنري آويني
گروه ادب وهنر:«لبخند خدا» مجموعه اي متشكل از ۱۰۰ فيلم تلويزيوني است كه قرار است در موسسه فرهنگي - هنري آويني توليد شود.
بنابراين گزارش تاكنون ساخت ۸ فيلم از اين مجموعه با موضوع خدا به پايان رسيده و «آب و ماهي» به تهيه كنندگي مجيد اسماعيلي، آخرين فيلم توليد اين موسسه فرهنگي است.
ساخت فيلم تلويزيوني «آب و ماهي» يك ماه و نيم قبل در موسسه فرهنگي - هنري آويني آغاز شد و تصويربرداري آن طي ۳۰ جلسه  توسط فرهاد مافي به پايان رسيد.
اين فيلم نود دقيقه  اي به كارگرداني محسن صادقي درباره  پسر بچه اي است كه با معلمش قهر مي كند و براي خدا نامه مي نويسد.

برگي از تاريخ
انتخاب بازرگان
مهم ترين واقعه پس از ورود امام خميني(ره) به ايران، انتخاب مهندس مهدي بازرگان به عنوان رئيس دولت موقت بود. در پي جلسه اعضاي شوراي انقلاب، به پيشنهاد اعضا و موافقت حضرت امام، مهندس مهدي بازرگان، رهبر ملي گرايان و نهضت آزادي، به رياست دولت موقت انقلاب اسلامي انتخاب شد و مأمور تشكيل كابينه گرديد. امام در حكم انتصاب مهندس بازرگان، تصريح نمودند كه اعضاي دولت موقت بدون در نظر گرفتن وابستگي حزبي و براساس صلاحيت و كفايت و توانايي براي اداره امور انقلاب انتخاب شوند ولي بازرگان برخلاف تأكيد امام، همه وزراي كابينه را از ميان ليبرال هاي ملي گرايان برگزيد و جملگي از اعضاي نهضت آزادي ايران و جبهه ملي بودند.
سياست هيأت دولت موقت در طول نه ماه كار خود، در چندين مسئله از قبيل: تأكيد بر كلمه جمهوري اسلامي، مجلس خبرگان قانون اساسي، پاكسازي عناصر فاسد و طاغوتي و جايگزيني افراد صالح و نيز برخورد با ضد انقلاب، سلطنت طلب و تجزيه طلب ها و برخي موارد سياست خارجي، با رهنمودهاي حضرت امام خميني منافات داشت تا اين كه دولت موقت در پانزدهم آبان ،۱۳۵۸ پس از تسخير لانه جاسوسي آمريكا در تهران، به صورت دسته جمعي استعفا دادند و زمينه براي انتخاب رئيس جمهوري مهيا گرديد.

طومارشاعران ايراني براي فناوري صلح آميز هسته اي
مهر: شاعران ايراني با امضاي طوماري سرگشاده، ضرورت استفاده صلح آميز جمهوري اسلامي ايران از انرژي هسته اي را به جوامع بين المللي قويا يادآور مي شوند.در اين طومار نام شاعراني چون: محمد علي سپانلو، محمود شاهرخي، عبدالجبار كاكايي، مصطفي محدثي خراساني، حميد هنرجو، پرويز بيگي حبيب آبادي، حسين اسرافيلي، مشفق كاشاني، عليرضا قزوه، رضا اسماعيلي، اكبر آزاد، خليل شفيعي، احد ده بزرگي، محمد خليل جمالي، نادر بختياري، مرتضي اميري اسفندقه، آرش شفاعي، سيميندخت وحيدي، كامران شرفشاهي و صدها شاعر ديگر آمده است.
اين گزارش حاكي است، در اين طومار بر حق مسلم ايران از استفاده صلح آميز از فناوري هسته اي تأكيد خواهد  شد.

شهادت خواني انسان هاي سرگشته در آئين هاي عاشورايي
گروه ادب و هنر: نمايش «انسان هاي سرگشته اي كه به بهاي اندك مسيحشان را به صليب كشيدند، از بهر آن كه راست كردار بودند!» نوشته و كارگرداني «روح الله جعفري» در روز شنبه ۲۲ بهمن در تالار قشقايي مجموعه تئاتر شهر به روي صحنه مي رود.
اين نمايش در بخش مسابقه دومين همايش سراسري آئين هاي عاشورايي اجرا مي شود كه اقتباسي آزاد از نمايشنامه هاي «شهادت خواني شهرزاد و شمعون» نوشته «فرهاد ارشاد» و «نان و شراب» نوشته «محمد مزارعي» است.
«صادق خاموشي» ، «الهه سلطان» ، «امير نيك سرشت» ، «مريم عبدلي» ، «آرش ميرطالبي» و «مجيد رحمتي» بازيگران اين نمايش هستند.اين نمايش به شيوه پرفورمنس ارت (هنر مفهومي) اجرا خواهد شد و در آن از سبك هاي ميني ماليستي، پانتوميم، تعزيه و... استفاده شده است كه نقاشاني در كنار صحنه (همزمان) حس و حال اجرا را با سبك آبستره به تصوير درمي آورند و چهار دوربين با پخش زنده، صحنه نمايش را از زواياي مختلف نشان مي دهند.
در اين نمايش انديشه تمام مذاهب الهي (زرتشتي، يهودي، مسيحي و...) به گونه اي بيان مي شود كه در آخر تمام اديان به دين مبين اسلام (شيعه اثني عشري) ختم مي گردد و بيان مي دارد كه شيعه اسلام كامل ترين مذهب هست.
نمايش «انسان هاي سرگشته» روز شنبه ۲۲ بهمن در دو سانس ۳۰/۱۸ و ۲۰ اجرا مي شود و پس از پايان هر اجرا به تماشاگران غذاي نذري داده خواهد شد. ورود براي عموم آزاد و رايگان است.

بهارستان
غيبت
نقل است كه مردي در مجلس جنيد خواست و سئوال (تقاضا) كرد. جنيد را در خاطر آمد كه: اين مرد تن درست است و كسب تواند كرد. سئوال چرا مي كند؟ و اين مذلت بر خود چرا مي نهد؟ آن شب در خواب ديد كه طبقي سرپوشيده در پيش او نهادند و او را گفتند: بخور. چون سرپوش برداشت، سائل را ديد مرده و بر آن طبق نهاده. گفت: من گوشت مرده نخورم. گفتند: «پس چرا دي مي خوردي در مسجد؟» جنيد دانست كه غيبت كرده است، به دل، و او را به خاطري بگيرند. گفت: از هيبت آن بيدار شدم و طهارت كردم و دو ركعت نماز گزاردم و به طلب درويش رفتم. او را ديدم بر لب دجله و از آن تره ريزه ها كه شسته بودند از سر آب مي گرفت و مي خورد. سر برآورد و مرا ديد كه پيش او رفتم. گفت: اي جنيد توبه نكردي از آنچه در حق ما انديشيدي «گفت: كردم. گفت اكنون برو و اين توبه خاطر نگه دار» .
تذكره الاولياي شيخ عطار
به كوشش دكتر محمد استعلامي

كوتاه از هفت هنر
*شاعر زباله ها- فيلم ايراني «شاعر زباله ها» ساخته محمد احمدي در جشنواره بين المللي «گوتبرگ» سوئد به نمايش در مي آيد.نهمين جشنواره بين المللي فيلم گوتبرگ هفتم بهمن در سوئد آغاز شد و تا ۱۷ ماه جاري ادامه دارد.
*موزه عبرت-طي سلسله نشست هاي «نقد داستان» كه توسط سازمان بسيج دانشجويي برگزار مي شود. پنجاه نويسنده روز دوشنبه هفدهم بهمن ماه ساعت ۱۴ براي بازديد از محل شكنجه مبارزين ايران در زمان ستمشاهي به موزه عبرت خواهند رفت.
*كتاب سال رضوي- كتاب «المعجم في فقه لغه القران و سربلاغه» اثر محمد واعظ زاده خراساني و همكاران، در دومين دوسالانه انتخاب كتاب سال استان خراسان رضوي به عنوان كتاب برگزيده از سوي هيات داوران معرفي شد.

ستون آخر
سردبير
* آقاي دكتر صفوي نيا پزشك متخصص جراح و از خوانندگان دائم روزنامه به صورت غيرمنتظره بر روي سربرگ ويزيت بيمار به جاي نسخه داروخانه با خط خوانا (عجيب است!) چند بيت شعر درباره همشهري نوشته اند و همه بيماران و غير بيماران را به خواندن همشهري توصيه كرده اند.
نسخه را هم به جاي داروخانه بايد به كيوسك روزنامه فروشي ببريد و پس از دريافت دارو روزي سه نوبت مطالعه فرماييد.
... صبح اول هر آنكه بيدار است
از براي خريد هشيار است
خوش و خوشحال مي رود سركار
چون كه دارد به دست خود يك بار
حالا اگر به فكر ما نيستيد به فكر سلامتي خودتان باشيد!
* اما جناب آقاي مجيد هاشم زاده از شيراز: ۱- متشكرم ۲- شرمنده ۳- مي دانيم، دعا كنيد درست شود ۴- خيلي خوب است ۵- چه كنيم!! ۶- چشم ۷- ممنون! (شد مثل پاسخ بعضي مجلات به بعضي سئوالات!)
* آقاي محمد جلال رنجبر از ني ريز فارس هم، نكته اي را نوشته اند درباره مطلب بنده در خصوص كراوات و... كه اگر بخواهم جواب بدهم خيلي مفصل مي شود.
* آقاي عباس سعيدي هم توصيه هايي كرده اند كه بسيار مؤثر بود. خيلي متشكرم.
* اما چند جمله هم بخوانيد از همراه صميمي اين ستون  و دوست پيشكسوت ما آقاي علي شاندرمني: «ستون اول و آخر را بسپاريد به صاحبان اصلي آنها، يعني همين مردم كوچه و بازار، كساني كه از بيان حقايق و درددل مردم هراسي ندارند و در فكر دغدغه از دست دادن مشاغل آنچناني هم نيستند...»
* روز دوشنبه و سه شنبه چند مطلب خواندني در روزنامه داريم و دو ويژه نامه خاص انقلاب و محرم. تا اين دو ويژه نامه هم اختصاصي مشتركين نشده و به صورت عمومي توزيع مي شود بشتابيد كه يك وقت اين دو ويژه نامه را از دست ندهيد، از ما گفتن...!
* كاريكاتور زيبا و متفاوت آقاي مريخي چنانكه حدس مي زديم بازخورد بسيار خوبي داشت و مورد تحسين همه خوانندگان روزنامه واقع شد. دوستان پيشنهاد كردند همان طور كه نخستين بار روزنامه بلژيكي طي يك فراخوان باني و باعث اين حركت موهن شده است روزنامه همشهري نيز طي يك فراخوان در طرف مقابل از همه تصويرگران و كاريكاتوريست ها بخواهد تا در تجليل از مقام شامخ و والاي انبياي الهي قدم و قلم بردارند. خودم فكر مي كنم بايد اول اين را جا انداخت كه آزادي بيان و غير بيان مطلق و بي حساب و كتاب چه جهنمي است و ديگر اينكه هر پيامبر الهي چه حضرت مسيح و موسي و ابراهيم عليهم السلام و چه پيامبر خاتم صلي الله عليه و آله و سلم در جايگاه تقديس و بزرگداشت هنرمندان واقعي و اصيل هستند. شايد قلم هنرمندان ما بتواند نقشي احترام آميز از اين جايگاه و مقام را به زيبايي ثبت كند و... خيلي سوژه هاي ديگر را هم خود دوستان هنرمند خواهند داد. پس هر كه اهل هنر است و قلمي دارد و ذوقي و دلي و... يا علي!

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
آرزو
در دبستان كه درس مي خواند آرزويش بودكه معلم شود تا به دانش آموزان مشق بدهد و آنها حرفهايش را گوش كنند. در راهنمايي كه درس مي خواند دوست داشت معلم تاريخ شود چون معلم تاريخشان خيلي مهربان بود. در دبيرستان كه درس مي خواند مي خواست حقوقدان شود و از حقوق همه دفاع كند. دانشگاهش كه تمام شد برگشت به دبستان.
ترمه مير هادي زاده

گشتي در دنياي خبرها
سرقت ريل  آهن
برلين: سارقان در آلمان، ۵ كيلومتر ريل راه آهن اين كشور را به عنوان آهن قراضه به فروش رساندند. اين سارقان در نزديكي شهر وايمار اقدام به جداسازي اين ريل ها از خط اصلي آهن كردند و پس از جمع آوري و انتقال ريل هاي سرقتي، آنها را به عنوان آهن قراضه فروختند. گفته مي شود كه ارزش اين ريل ها در حدود ۲۴۱ هزار مارك بود.
اعتراض به لب زدن خوانندگان
لندن:  بسياري از خوانندگان مشهور در حين اجراي كنسرت و يا حضور در برنامه هاي تلويزيوني تنها لب مي زنند و در حقيقت تماشاگران به صداي ضبط شده آنان گوش مي دهند. در پي رواج اين پديده، انجمن موسيقيدانان انگليس با انتشار بيانيه اي اين اقدام خوانندگان را نوعي كلاهبرداري دانسته است. اين انجمن معتقد است در صورتي كه قرار است خواننده اي در جريان يك كنسرت و يا برنامه تلويزيوني تنها لب بزند بايد تماشاگران را پيش از آغاز برنامه در جريان اين موضوع قرار بگيرند.
دردسر ساس ها
سيدني:  گسترش دامنه فعاليت ساس ها منجر به ضرر ۷۵ ميليون دلاري صنعت جهانگردي استراليا در سال شده است. طي يك سال اخير دامنه فعاليت اين حيوانات خونخوار به ميزان هزار درصد افزايش يافته و جالب اينكه در سراسر جهان تعداد ساس ها هر سال دو برابر مي شود. به همين دليل اغلب جهانگردان كه در هتل ها مورد حمله ساس ها قرار مي گيرند با شكايت از هتل مورد نظر درخواست غرامت مي نمايند.
تلفن همراه در مترو
نيويورك:  تنها مكاني كه در شهر نيويورك آرامش نسبي دارد، ايستگاههاي مترو اين شهر است چون سيگنال هاي تلفن همراه در اين مكانها دريافت نمي شود و به همين دليل شهروندان نمي توانند از تلفن همراه خود استفاده كنند. اما گفته مي شود كه د ر آينده امكان برقراري تماس در ايستگاههاي مترو نيز برقرار خواهد شد. با آنكه هنوز زمان اجراي اين پروژه مشخص نشده است اما بسياري از شهروندان (به جز تاجران) نسبت به عملي شدن آن معترض شده اند.
چاقي پس از بازي فينال
نيويورك:  امشب بازي پاياني رقابتهاي فوتبال آمريكايي برگزار مي شود كه به دليل علاقه وافر مردم آمريكا به اين رشته ورزشي پيش بيني مي شود ميليونها نفر به صورت مستقيم اين بازي را تماشا كنند. در واقع بينندگان تلويزيوني اين مسابقه در جريان بازي مقدار بسيار زيادي تنقلات مصرف خواهند كرد. بر اساس پيش بيني هاي صورت گرفته در جريان اين بازي بينندگان تلويزيوني ۲۷ ميليارد كالري و ۸/۱ ميليارد گرم چربي مصرف خواهند كرد. به عنوان مثال اين بينندگان ۵ ميليون كيلو گرم چيپس و ۷/۱ ميليون كيلوگرم ذرت بوداده مي خورند.
سفر رايگان به بيمارستان
آنكارا:  يكي از كارگران خواب آلود فرودگاه جده عربستان به صورت رايگان به خاك تركيه رسيد. هنگامي كه وي مشغول بار زدن چمدانها در قسمت بار هواپيما بود ناگهان به خواب عميقي فرو رفت و هواپيما با وي از زمين بلند شد. با توجه به كاهش شديد دماي هواپيما پس از ارتفاع گرفتن، كارگر از خواب بيدار شد و به بدنه هواپيما كوبيده شد. خدمه هواپيما نيز كه با شنيدن سر و صدا از حضور وي مطلع شده بودند به گرم كردن سقف قسمت بار هواپيما پرداختند تا او از شدت سرما تلف نشود. البته در پايان اين پرواز سه ساعته وي دچار سرمازدگي شد و هم اكنون در بيمارستان بستري است.

گل و گياه
بومادران
002808.jpg
نام علمي: Achillea filipendulina
خانواده: COMPOSITAE
گياه دائمي به بلندي ۲/۱ متر و گستردگي ۶۰سانتي متر است كه داراي برگهاي سرخس مانند بوده و گلهاي زرد آن در تابستان ظاهر مي شوند. جهت گل آرايي با گل خشك بسيار مناسب است.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد. برخي از واريته هاي آن نياز به قيم دارند.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در اوايل بهار يا پاييز و تهيه قلمه چوب نرم در اوايل تابستان امكان پذير مي باشد.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |