يكشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۶ - Feb 5, 2006
چشم انداز پردازنده ها در سال ۲۰۰۶
شركتهاي توليدكننده پردازنده پيش از آن كه به فكر افزايش سرعت انتقال اطلاعات باشند درصدد هستند تا كارايي پردازنده ها را افزايش دهند
002739.jpg
گروه دانش و فناوري - عليرضا سزاوار: شركت هاي بزرگ مخصوصاً شركت هايي كه در زمينه ساخت تجهيزات كامپيوتري فعاليت مي كنند، استراتژي بلندمدت خود را در برنامه هايي كه چند سال آينده را دربرمي گيرد، منظور مي كنند كه البته اين مسئله در عين حال به نفع مشتريان هم هست و باعث مي شود با چشماني بازتر به اين صنعت بنگرند و محصولات مورد نياز خود را تهيه كنند.
شركت اي ام دي كه دومين توليدكننده بزرگ پردازنده كامپيوتر در جهان مي باشد، از اين قافله عقب نمانده و با ارائه چشم اندازي از محصولات سال جديد به كمك مشتريان آمده است. مهم ترين خبر عرضه سري جديد پردازنده هاي اي ام دي با سوكت جديد ام. ۲ است. در حال حاضر پردازنده هاي اين شركت براي كامپيوترهاي شخصي در سه نوع سوكت ،۷۵۴ ۹۳۹ و سوكت A عرضه مي شوند.كه سوكت ۷۵۴ قديمي ترين نوع بوده و پردازنده هاي Sempron نيز در سال جديد در سوكت ۹۳۹ عرضه خواهند شد. در حال حاضر قوي ترين محصولات اين شركت براي سوكت ۹۳۹ عرضه مي شوند و تا اواخر سال ۲۰۰۶ همين روال وجود خواهد داشت و سپس اكثر پردازنده ها در سوكت ام ۲ توليد خواهند شد.
اما سوكت ام ۲ را كه يك سوكت ۹۴۰ بيتي است به خاطر پاسخگويي به تواني كه پردازنده هاي جديد احتياج دارند و جريان برق بيشتري مي كشند، طراحي شده است.
البته به اين دليل كه طراحان مادربرد زحمت كمتري براي طراحي بكشند، آن را تا حدي شبيه سوكت ۹۳۹ طراحي كرده اند. در سوكت ام ۲ مي توان تا حداكثر ۹۵ آمپر جريان را از آن عبور داد و در نتيجه از پردازنده هاي پرقدرت تري استفاده كرد و علاوه بر آن كار با حافظه هاي «DDR2» نيز وجود دارد. يعني علاوه بر پشتيباني از اين حافظه، امكانات امنيتي جديدي نيز دارد.
همچنين اين پردازنده ها از خصوصياتي مانند اجراي شبيه سازي پشتيباني مي كنند و اولين سري محصولات مبتني بر اين سوكت در سه ماهه دوم سال ۲۰۰۶ عرضه خواهد شد و هم پردازنده هاي تك هسته اي و هم پردازنده هاي دوهسته اي را پشتيباني خواهد كرد.همچنين قرار است تا دو ماه ديگر پردازنده هاي اتلون FX-۵۹ با فركانس ۳ گيگاهرتز توليد شود كه بيشترين سرعت در پردازش اطلاعات را خواهد داشت. در زمينه سرورها (كامپيوترهاي مخصوص شبكه) نيز به نظر مي رسد تغييرات چنداني رخ نخواهد داد. و يا حداقل برنامه هاي خود را براي اين قسمت فاش نكرده است. همان طور كه مي دانيد در كامپيوترهاي سرور شبكه از چند پردازنده بر روي يك مادربرد استفاده مي شود تا در نتيجه سرعت و قدرت نهايي بالاتر رود. شركت اينتل نيز تصميم دارد از پردازنده هاي چند هسته اي براي كامپيوترهاي سرور استفاده نمايد. در سال جاري فركانس پردازنده ها به مرز ۳ گيگاهرتز خواهد رسيد. يعني سرعت پردازش اطلاعات در آنها نسبت به پردازنده هاي قديمي تر، تفاوت چنداني نخواهد داشت. اين مسئله بيانگر اين است كه در حال حاضر شركت هاي توليدكننده پردازنده يعني اينتل واي ام دي AMD به حداكثر مرزهاي فركانس كاري پردازنده ها نزديك شده اند و با تكنولوژي فعلي، حداقل قادر به ارائه فركانس هاي كاري بيشتري هم نخواهند بود.
اين مسئله مي تواند بيانگر اين مطلب باشد كه ديگر فركانس هاي كاري يك پردازنده را نبايد عامل قدرتمند بودن آن در نظر گرفت و بايد بسياري از فاكتورهاي ديگر را در اين مسئله مورد توجه قرار داد. اما راه حلي كه اين شركت ها ارائه داده اند. چيزي است كه امروز شاهد آنيم. يعني ارائه پردازنده دو هسته اي كه درواقع دو پردازنده مجزا را در داخل يك پردازنده قرار داده است و از سوي شركت اي ام دي به عنوان سري X2 و از سوي شركت اينتل با عنوان پنتيوم D به بازار عرضه شده اند. و احتمالاً در آينده اي نزديك هم به سوي پردازنده هاي سه يا چهار هسته اي پيش مي روند.
پردازنده هاي فعلي اي ام دي با تكنولوژي ۹۰ نانومتري توليد مي شود و اين شركت قصد دارد تا سال ۲۰۰۷ به سمت استفاده از تكنولوژي ۶۵ نانومتري حركت كند و پردازنده هايي را با اين تكنولوژي توليد كند.
استفاده از اين تكنولوژي باعث كوچكتر شدن هسته پردازنده ها و ايجاد گرماي كمتري خواهد شد. و شايد از اين طريق امكان قرار دادن سه يا چهار هسته و حتي بيشتر در يك پردازنده امكان پذير گردد. در مورد ديگر پردازنده هاي شركت اينتل و پردازنده هاي شركت اي ام دي بايد گفت: از آنجا كه كنترل كننده حافظه درون چيپ ست مادربرد قرار داده شده است، به محض اين كه نوع جديدي از حافظه به بازار عرضه مي شد، شركت هاي توليدكننده چيپ ست همانند خود اينتل سريعاً چيپ ست هايي مي ساختند كه با آن نوع حافظه سازگار باشد و شركت هاي سازنده مادربرد از آنها استفاده مي كردند.
اين مسئله در حال حاضر براي اينتل اتفاق افتاده است و شما مي توانيد مادربردهايي سازگار با حافظه پيشرفته همراه با پردازنده اينتل را در بازار بيابيد. ولي شركت اي ام دي در پردازنده هاي جدي خود كنترل كننده حافظه را به درون پردازنده منتقل كرده است در نتيجه براي توليد پردازنده هاي جديدتر و قوي تر حق انتخاب بيشتري خواهد داشت.
باتوجه به مطالب ذكر شده هم اكنون هر دو شركت توليدكننده پردازنده پيش از آن كه به فكر افزايش سرعت انتقال اطلاعات باشند، درصدد هستند تا كارايي پردازنده ها را افزايش دهند و در اين بين با توجه به استراتژي آينده اين دو شركت به نظر اي ام دي موفق تر خواهد بود.
منبع: CNN.com

كشف بندرهاي گمشده فنيقي ها
002742.jpg
ايرنا: باستان شناسان موفق شده اند در زير شهرهاي امروزي در مديترانه، به شماري از بندرهاي تمدن كهن فنيقي ها كه نخستين اقوام دريانورد و فعال در عرصه دادوستدهاي بازرگاني از راه دريا بودند، دست پيدا كنند. منازعات سياسي اخير در لبنان به باستانشناسان كمك كرده است، بندرهايي را كه چند هزار سال قبل بسيار فعال بوده اند و قلب تجارت بين المللي در منطقه مديترانه به شمار مي آمدند، شناسايي كنند. زمين شناسان با حفر سوراخهاي عميقي در بخشهاي مسكوني شهرهاي لبنان و بررسي نمونه رسوبات لايه هاي مختلف زمين كه هزاران سال پيش در اعماق خاك شكل گرفته اند، توانسته اند نقشه بخشهاي بندري تمدن فنيقي را مشخص سازند. دو شهر ساحلي صور و صيدا در لبنان زماني مهمترين بنادر تجاري قوم فنيقي به شمار مي آمدند.
فنيقيان كه مردم امروز لبنان نسب به آنان مي برند، نخستين اقوام بازرگان و تاجر بودند كه تمدن پر رونق خود را با استفاده از دادوستد كالاها از راه دريا بسط داده بودند. دو شهر صور و صيدا در آن ايام همان نقشي را داشتند كه شهر ونيز در قرون وسطي بازي مي كرد و يا بندر ليورپول در قرن نوزدهم و يا بنادري نظير شانگهاي و نيويورك در زمان كنوني ايفا مي كنند. اين دو بندر مهمترين مراكز مبادله كالا و نيز انديشه هاي فرهنگي ميان اقوام مختلف بودند. فنيقيان از بندرهاي اصلي خود انواع كالاهاي تجاري نظير رنگها و پارچه ها، نمك و شيشه را به سراسر مديترانه و فراتر از آن صادر مي كردند. دو شهر امروزي صور و صيدا هنوز نام كهن خود را حفظ كرده اند اما خط بندي و كناره اصلي ساحل به واسطه رسوباتي كه در ۳هزار سال گذشته از زمان اوج رونق تمدن فنيقي تاكنون در اين محدوده به وجود آمده، بكلي تغيير كرده است. در حال حاضر كناره بندري شهر صيدا تا حد زيادي به واسطه همين رسوبات در دريا پيشتر رفته، در حالي كه شهر صور حالت بندري خود را به كلي از دست داده و به شهري تبديل شده كه از دريا فاصله گرفته و ديگر يك شهر بندري به شمار نمي آيد.
در گذشته زمين شناسان تا اندازه اي از اين تغييرات زمين شناسانه اطلاع داشتند اما هيچ كس از حدود دقيق خطوط بندري كهن سرنخي در دست نداشت. به نوشته هفته نامه علمي نيچر، نيك مارينر از مركز اروپايي تحقيق و پژوهش درباره محيط زيست كه مقر آن در فرانسه قرار دارد، به اتفاق همكارانش براي شناسايي اين خطوط بندري مفقود شده به حفاري بخشهايي در دو شهر صور و صيدا دست زد. به گفته مارينر، جنگهاي داخلي لبنان كه در دهه ۱۹۹۰به پايان رسيد مانع از انجام مطالعات علمي در اين زمينه بود و بيشتر اطلاعات زمين شناسان درباره گذشته باستاني دو شهر صور و صيدا متكي به تحقيقاتي بود كه از قرن نوزدهم به بعد و تا قبل از دهه ۱۹۷۰به انجام رسيده بود اما برخي از اين شواهد دقيق نبودند و به وارسي و ارزيابي دوباره نياز داشتند. براي مثال، تصاويري كه آنتوان پوادوبارد ي پيشاهنگ تصويربرداري هاي هوايي در دهه ۱۹۳۰تهيه كرده بود با اين نظر همراه بود كه خطوط كناره بندر كهن فنيقي در همانجا است كه در اين تصاوير به چشم مي خورد. در حالي كه تحقيقات اخير روشن ساخته كه آنچه كه پوادوبارد كشف كرده بود در واقع بخشهايي از قسمتهاي داخلي بندر قديمي صور بوده و متعلق به محدوده بندر و بارانداز اين شهر نبوده است.
مارينر و همكارانش به منظور دستيابي به شناخت دقيق تر مختصات بندر كهن در دو شهر صور و صيدا اقدام به حفاريهاي عميق در۴ نقطه اين دو شهر كردند و با بهره گيري از روشهاي سنجش طول عمر نمونه هاي رسوبات به شيوه كربن سنجي، عمر نمونه هاي چوب، زغال سنگ، دانه هاي گياهان و بالاخره پوسته بدن نرم تنان بي مهره اي كه بخش اعظم بدن شان در پوسته آهكي لاك مانندي قرار دارد و مولوس molluscنام دارند تعيين كردند و به اين ترتيب عمر هر لايه از رسوبات را با تقريب خوب مشخص ساختند. اين نمونه نشان مي داد كه دو شهر صور و صيدا از عصر مفرغ در ۳هزار سال پيش از ميلاد آباد بوده اند. در ۳۳۲سال قبل از ميلاد اسكندر مقدوني شهر صور را متصرف شد و در قرون بعد اقوام ديگري مانند روميها، عربها و بالاخره ملوكان ترك اين دو شهر را به تصرف خود در آوردند. بررسي هاي مارينر و همكارانش نشان مي دهد در دوران اشغال شهر به وسيله روميان، آهنگ ته نشين شدن رسوبات در كناره هاي ساحلي اين دو شهر تا ده برابر افزايش يافت و شهروندان امپراتوري روم شرقي يا بيزانس ناگزير بودند براي فعال نگاه داشتن بندر دائماً خطوط كناره را لايروبي كنند. با اين حال به علت وسعت رسوبات، از فعاليتهاي تجاري اين دو بندر تا حد زيادي در دوران حكومت روميها كاسته شد. از جمله مهمترين جنبه هايي كه در بررسي اخير روشن شده آن است كه بندر باستاني فنيقيه دقيقاً در جايي قرار داشته كه اكنون مركز اصلي دو شهر صور و صيدا به شمار مي آيد.

ايران ،مهد علم رياضي در جهان
ايرنا:ايران ، مهد علم رياضي در جهان است و مباحث اوليه و اساسي رياضي در ايران شكل گرفته است. «پرويز شهرياري» روز پنجشنبه در سمينار كاربردهاي رياضيات كه در خانه رياضيات اصفهان برگزار شد، بيان داشت: «براي اولين بار در جهان در قرن هاي سوم و چهارم هجري، دانشمندان ايراني موفق به نوشتن حساب و انجام اعمال جمع و تفريق شدند. از قرن سوم تا نهم هجري بزرگترين رياضيدانان جهان در ايران به سر مي بردند كه از معروفترين آنها خوارزمي، خيام، ابوريحان بيروني، خواجه نصيرالدين طوسي، ابونصر فارابي و جمشيد كاشاني بودند.
خوارزمي پايه گذار علم جبر، هندسه و الگوريتم در رياضي است و اولين دانشمندي بود كه جدول معادلات سينوسي را نوشت. علم مثلثات را دانشمندان ايراني در دوره ۶۰۰ساله بين قرون سوم تا نهم هجري به حد اعلي خود رساندند و تمام روابط جديد در اين علم حتي در مثلثات كروي را ايرانيها به دست آوردند.وي با اشاره به اينكه «خيام» اولين دانشمندي بود كه معادله درجه سوم را با روشهاي هندسي حل كرد ، يادآور شد: در پايان اين دوره۶۰۰ساله ، جمشيد كاشاني موفق به حل اين معادله با استفاده از روشهاي جبري شد. اين استاد رياضي درباره ابوريحان بيروني گفت: «اين رياضيدان و منجم بزرگ ايراني اولين دانشمندي است كه به كروي بودن زمين پي برد اما هيچگاه نامي از وي در تاريخ به اين عنوان برده نشده است.»
شهرياري با تاكيد بر اينكه رابطه بين رياضي و موسيقي و صوت شناسي براي اولين بار در ايران شكل گرفت ، ادامه داد: «ابونصر فارابي» اولين دانشمندي  است كه موفق به نت گذاري با استفاده از رابطه بين اعداد و موسيقي شد. هرآنچه كه تا قبل از قرن۱۹ ميلادي از علم رياضي در جهان وجود داشت از ايراني ها بوده است. «وي از جوانان ايراني خواست كه با مطالعه و آگاهي از گذشتگان خود و اطلاع رساني در اين رابطه با استفاده از آخرين فناوري هاي رسانه اي مانند اينترنت، اين افتخارات را هرچه بهتر و بيشتر به جهان معرفي كنند. وي ضمن انتقاد از دولت به دليل توجه نكردن به استادان علوم پايه از جمله رياضي در كشور، تاكيد كرد:بنده با سالها سابقه فعاليت در اين عرصه و تاليف دهها كتاب، اين روزها براي انتشار يك كتاب با مشكلات متعددي مواجه هستم.

پيشرفته ترين آنتي ويروس كامپيوتري
گروه دانش و فناوري _ عليرضا سزاوار: شركت معروف و معتبر «Trend micro» كه در زمينه نرم افزارهاي اينترنتي در شبكه و برنامه هاي ضدويروس تحت شبكه فعاليت مي كند، آخرين نگارش از آنتي ويروس خود را با نام۲۰۰۶ cilin توسط يكي از بزرگترين شعبه هاي اين شركت در هند ارائه كرد. اين آنتي ويروس جديد، قابليت مبارزه با برنامه هاي مخربي همچون spyware، phishing و انواع ويروس هاي مختلف ديگر دارد و كاربرد آن براي كاربران خانگي بسيار ساده است. اين برنامه طوري طراحي شده كه تمام تنظيمات و كارهاي خود را به طور اتوماتيك انجام دهد و از يك سيستم كنترل مركزي بسيار خوب بهره مي برد و نيز مي توان از آن براي كنترل فعاليت هاي روي اينترنت استفاده كرد، مانند كنترل استفاده از اينترنت فرزندان توسط والدين و... . نتيجه يك بررسي كه اخيراً توسط اين شركت صورت گرفته است، نشان مي دهد كه حدود يك سوم كاربران اينترنت با وجود استفاده از آنتي ويروس مختلف باز هم مورد هدف حمله برنامه هاي مختلف اينترنت قرار گرفته و آلوده شده اند.
از دلايلي كه باعث شد اين برنامه در هند اجرا شود، رشد روزافزون استفاده از اينترنت در اين كشور است، به طوري كه هند در دسامبر گذشته ميلادي اعلام كرد كه تعداد كاربران اينترنت در اين كشور، نزديك به ۶۰درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته و حدود ۴۵ميليون نفر مي باشند و تا دو سال ديگر به يكصدميليون نفر خواهند رسيد و از لحاظ نرم افزارهاي كامپيوتري، كشور بسيار مهمي است.
منبع:Pcworld .com

استفاده از بالن براي سرويس تلفن همراه
گروه دانش و فناوري _ محمدتقي رسولي: فردي به نام «ادشافر» در داكوتاي شمالي آمريكا طرحي را ارائه كرده كه به ظاهر خنده دار است. او قصد راه اندازي يك شبكه بي سيم به منظور پوشش تلفن هاي همراه با استفاده از بالن را دارد. براي همين او قصد دارد تجهيزات ارتباط بي سيم را به جاي قرارگيري روي برج ها و دكل ها، داخل بالن هاي مخصوص قرار دهد كه برفضاي شهر قرار دارند. اين پروژه كه در آزمايشگاه به نتايج مثبت رسيده، توسط شركت اكستند آمريكا به ثبت رسيده و قرار است در طول چند هفته آينده يك بالن به صورت آزمايشي به هوا فرستاده شود.اين بالن هاي هيدروژني در طبقه  فوقاني جو (از ۱۱ كيلومتر به بالا) قرار خواهند گرفت كه هزينه انجام اين كار بسيار كمتر از راه اندازي برج ها و دكل ها خواهد بود. طبق اين طرح ۹ بالن مي بايست حتما در فضاي داكوتا قرار گيرند. بالن هايي كه در اين پروژه مورد استفاده قرار مي گيرند، نوع خاصي هستند كه توانايي كار در هواي سرد، گرم و توفاني را دارند. كارشناسان اعلام كرده اند كه اين بالن ها در توفان ها و گردبادهايي نظير كاترينا نيز دچار مشكل نخواهند شد.اين بالن ها تجهيزات الكترونيكي را در قسمتي از طبقه فوقاني جو رها مي كنند و سپس از هم جدا مي شوند و در فضا از بين مي روند.
منبع: Computer World.com

تعقيب و پيگرد با موبايل
گروه دانش و فناوري- عليرضا سزاوار: شبكه تلفن هاي همراه به دليل فراگير بودن و گستردگي بسيار مورد توجه بوده و با توجه به امكانات فوق العاده آن تبديل به يك وسيله فراتر از موبايل شده است. كشور كره جنوبي اين بار تصميم گرفته است تا كاربرد جديدي به كاربردهاي موبايل اضافه كند؛ به اين ترتيب كه تعقيب  هاي قانوني و پيگردهاي مربوط به مسائل قضايي از اين پس توسط اس ام اس براي كره اي ها ارسال خواهد شد. اين تصميم به دليل كثرت استفاده از موبايل در اين كشور گرفته شده است، زيرا نزديك به ۹۰ درصد مردم اين كشور داراي تلفن همراه هستند. مقامات قضايي كره به اين نتيجه رسيده اند كه اكنون ديگر زمان ارسال يادداشت هاي مهر و موم شده كاغذي نيست و بايد به سراغ تكنولوژي جديد و كم خرج تري رفت.
از مزاياي اين روش اين است كه شخص مورد نظر بلافاصله از مسأله آگاه خواهد شد، حتي اگر در هر مكاني از كشور قرار داشته باشد. البته شهروندان اگر در اين سرويس ثبت نام كرده باشند، اين پيغام را دريافت مي كنند.
منبع: News.com

استخدام ۵۰۰۰ نفر توسط دل
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي: شركت كامپيوتري دل روز گذشته اعلام نمود كه در طول دو سال آينده ۵۰۰۰ نفر را در هند استخدام خواهد نمود و تعداد پرسنل خود در هند را به ۱۵۰۰۰ نفر خواهد رساند. كوين رولينز مدير عامل دل پس از ملاقات با نخست وزير هند اعلام نمود كه اين شركت همچنين قصد دارد يك مركز توليد جديد نيز در هند ايجاد كند تا به اين ترتيب شايد بتواند سهم عمده اي از بازار كامپيوتر هند را به خود اختصاص دهد.
۷۰۰ الي ۱۰۰۰ نفر از اين افراد براي مركز تلفن جديدي كه در دهلي نو تأسيس مي شود اختصاص داده خواهند شد. اين مركز تلفن زير نظر دل اداره خواهد شد. مابقي افراد نيز براي ساير مراكز تلفن همانند حيدرآباد و بنگلور در جنوب و استان پنجاب در شمال هند استخدام خواهند شد. همچنين اين شركت قصد دارد تعداد افراد و مهندسين مركز تست محصولات خود كه در بنگلور واقع است را افزايش دهد. در حال حاضر ۳۰۰ مهندس در اين مركز مشغول به كار هستند.در حال حاضر دل، سه مركز تلفن و يك مركز تست و همچنين يك مركز پشتيباني نرم افزاري در هند دارد كه حدود ۱۰۰۰۰ نفر در آنها مشغول به كار هستند. دل، اكنون ۹ طرح و پروژه بزرگ در سطح دنيا دارد كه ۶ طرح آن در خارج از آمريكاست.

نمونه آسان
جدول اعداد
۱۴
002790.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضي دان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده، متوسط دشوار و خيلي سخت دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
روزنامه همشهري از اين پس هر روز يك جدول اعداد را براي سرگرمي شما تقديم خواهد كرد. اما چون ممكن است شما براي اولين بار با اين سرگرمي روبرو شده باشيد در هفته هاي اول نمونه هاي ساده و سپس نمونه هاي متوسط را به چاپ مي رسانيم و بعد از مدتي به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم شما مي كنيم. مطمئناً آن وقت با تمرين و آمادگي به يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد تبديل خواهيد شد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |