گروه شهري: از ۲۳ بهمن ماه (۷ روز آينده) سيستم جديد فروش و كنترل هوشمند بليت در شبكه متروي تهران به اجرا درخواهد آمد و متعاقب آن بليت هاي كاغذي با قيمت ثابت ۶۵ تومان حذف مي شود.
به گزارش همشهري بعد از گذشت يك سال از مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران مبني بر عادلانه كردن و تثبيت قيمت ها در بخش حمل و نقل عمومي (مترو) سيستم فروش و كنترل خودكار بليت در كليه ايستگاه هاي مترو با هزينه اي معادل ۸ ميليارد تومان نصب شد.
بنا بر اين گزارش در سيستم جديد طراحي شده، قيمت بليت متناسب با مسافتي است كه هر مسافر با مترو طي مي كند. مهندس جعفر ربيعي معاون بهره برداري شركت مترو در مصاحبه با همشهري با اشاره به وجود سه نوع بليت مدت دار، مبلغ دار و فوري در سيستم جديد طراحي شده در مترو تحت عنوان بليت مسافتي تأكيد كرد: شهروندان تا مجبور نشدند سراغ بليتهاي سفري نروند و سعي كنند تا حد امكان از بليت هاي مدت دار و مبلغ دار استفاده كنند. وي اعتبار بليت هاي مدت دار را از يك روز تا يك سال اعلام كرد و قيمت آن را از ۳۰۰ تومان تا ۲۸ هزار تومان ذكر كرد و در مزيت آن گفت، دارندگان بليت هاي مدت دار بدون نياز به محاسبه تعداد سفر و مسافت طي شده مي توانند از هر مبدأ به سمت هر مقصدي كه بخواهند با هزينه يكسان سفر كنند، ضمن اين كه اين بليت ها قابل شارژ هم هستند.جعفري اين نوع بليت را بهترين نوع بليت براي مسافران دايم شبكه مترو اعلام كرد.
معاون بهره برداري شركت مترو در ادامه در مورد بليتهاي مبلغ دار گفت: اين نوع بليت به دلخواه خريدار داراي اعتبار ريالي خواهد بود و به تناسب خريداري شده اعتبار اضافي از سوي مترو با عنوان تخفيف به مبلغ اوليه اضافه خواهد شد.
وي ميزان تخفيف (اعتبار اضافي) را از ۴۰ تا ۵۰ درصد دانست و بليت هاي مبلغ دار را مناسبترين گزينه براي مسافراني اعلام كرد كه سفرهاي متعدد در زمانهاي متفاوت دارند.
وي همچنين مزيت بليت هاي مبلغ دار نسبت به ساير بليت ها را قابل استرداد بودن آنها اعلام كرد.
نبوي در توضيح ويژگي هاي بليت هاي سفري آنها را با سه نوع تك نفره (آبي رنگ) دونفره (نارنجي رنگ) و ده نفره (صورتي رنگ) تقسيم كرد
وي گفت: چنانچه مسافري در هنگام كنترل اصلاً بليت نداشته باشد ۱۰ هزار ريال جريمه خواهد شد.