يكشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۵ - Feb 19, 2006
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
فرصت مانند ابر از افق زندگي مي گذرد
مواقعي كه فرصت هاي خيري پيش مي آيد
غنيمت بشماريد و از آنها استفاده كنيد.
غررالحكم ص ۳۴۰
امروز با حافظ
بيرون كشيد بايد از اين ورطه رخت خويش
ما آزموده ايم در اين شهر بخت خويش
آتش زدم چو گل به تن لخت لخت خويش
از بس كه دست مي گزم و آه مي كشم
معاون هنري ارشاد در ارزيابي جشنواره تئاتر و موسيقي فجر:
نتوانستيم اهداف يك جشنواره بين المللي را برآورده كنيم
004320.jpg
گروه ادب و هنر: معاون هنري وزارت ارشاد و دبير جشنواره تئاتر فجر طي دو مصاحبه، اظهارات نسبتاً متفاوتي درباره دستاوردهاي جشنواره تئاتر و موسيقي فجر ابراز داشتند.
فارس: معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ارزيابي كه نسبت به جشنواره هاي موسيقي و تئاتر فجر داشت، گفت: يقيناً در برپايي جشنواره فجر ، نتوانسته ايم تمام اهداف يك جشنواره بين المللي را در معرفي آثار داخلي و آوردن آثار فاخر خارجي برآورده كنيم.
محمدحسين ايماني خوشخو با اشاره به اين كه تمامي جشنواره ها قابل نقد است، ادامه داد: بايد ديد كه نقدها در چه حوزه اي است.
اگر جشنواره هاي موسيقي و تئاتر را ديده باشيد، به عنوان مثال در حوزه تطبيق با ارزش هاي فرهنگي ايراني و اسلامي و در مقايسه با دوره هاي قبل به اذعان خيلي از دست اندركاران هنري روند رو به رشدي داشتيم و فضا خيلي سالم تر بوده است.
وي با بيان اين مطلب كه در اين دوره از جشنواره ها سعي بر اين بود كه كارهاي انتخابي ويژگي هاي بهتري داشته باشند، افزود: در ارزيابي هاي پيش از نمايش تئاتر و اجراي موسيقي، دقت فراواني كرديم، ولي باز هم نمي توان گفت كه توانسته ايم تمام اهداف يك جشنواره بين المللي را در معرفي آثار داخلي و آوردن آثار فاخر خارجي تعقيب كنيم.
معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تأكيد كرد: ولي روند رو به رشد جشنواره هاي ما در انطباق با ارزش هاي فرهنگي و اعتقادي قابل تقدير است و مي بايست از زمان استفاده كرد تا هنر تئاتر در جايگاه اصلي خود به عنوان هنري تأثيرگذار قرار گيرد.
جشنواره رضايت بخش بود
حسين مسافر آستانه دبير جشنواره تئاتر فجر نيز در گفتگو با خبرگزاري مهر به نقاط ضعف و قوت اين جشنواره، علت داوري نمايش ها توسط انجمن نمايش و ملاك هاي انتخاب آثار پرداخت و درباره سياست گذاري جشنواره گفت: به هر حال تئاتر در كيفيت اجرايي برنامه ها تحت شرايط كلي و برنامه ريزي هاي سالانه مركز هنرهاي نمايشي قرار مي گيرد، اما معتقدم در اين جشنواره شروط اصلي من براي دبيري جشنواره محقق شد، زيرا مهمترين شرط من كه ديگر جشنواره به روال سال هاي گذشته برگزار نشود و بحث پذيرش متون و بازخواني كه در سال هاي گذشته حرف و حديث هاي زيادي با خود داشت را حذف كنيم، انجام شد. همچنين من معتقد بودم بازبيني هاي ۵۰ تا ۶۰ گروه در زمان بسيار اندك مانند سال هاي گذشته موجب بروز مشكل مي شود، بنابراين اين نيز تغيير كرد.
پس شرط اصلي من انتخاب آثار جشنواره از طريق اجراي عمومي بود و اين شرط محقق شد. تقاضاي ديگر من هم دبيرخانه بود كه آن را به طور مستقل خارج از كادر مركز هنرهاي نمايشي انتخاب كنم تا جشنواره تئاتر فجر را كارمندي برگزار نكنم و با تعدادي بسيار كم نيرو اما با كار شبانه روزي سعي كردم دبيرخانه را اداره كنم و اين امر هم محقق شد.
يكي ديگر از شروط من اين بود كه نمايش ها به صرف انتخاب در جشنواره هاي ديگر در جشنواره تئاتر فجر حضور پيدا نكنند و شرط انتخاب براي آثار شهرستان ها هم اجراي عمومي باشد كه اين نيز محقق شد و انتخاب آثار شهرستاني هم توسط هيأت انتخاب جشنواره صورت گرفت.

يك فيلمساز عراقي:
فيلم و سريال هاي مذهبي ايران
سرمشق هنرمندان عراقي است
فارس:يك فعال سينمايي در عراق گفت: نگاه و اميد ما در ساخت فيلم ها و سريال هاي مذهبي و ديني به عملكرد ايرانيان است.
كريم رجب الموسوي با استقبال از كاركرد سينمايي و تلويزيوني ايران در عرصه دين گفت: ايراني ها با پرداختي هنرمندانه زواياي تاريك تاريخ شيعه و اسلام را به مسلمانان و جهانيان نشان مي دهند و در كار خود بسيار حرفه اي عمل مي كنند كه ادامه آن مي تواند به يك نهضت بيداري در عرصه سينما و تلويزيون تبديل شود.
الموسوي اضافه كرد: كاري كه سريال هاي امام علي، امام حسن و امام رضا (ع) و فيلم روز واقعه انجام داد از سالها تبليغ و روشنگري در جامعه عراق مؤثرتر بود به  ويژه اينكه نگاه جوانان اين كشور را نيز به واقعيت ها جلب كرد و غبار را از ذهن هاي پرسشگر زدود.
اين هنرمند عراقي در پايان اظهار اميدواري كرد با تمهيدات دو كشور تبادل سينمايي و تلويزيوني دو كشور گسترش يافته و عراقي ها شاهد پخش بيشتر آثار سينمايي و تلويزيوني ايران باشند.

بهارستان
شغل
چون كسي را شغل دهي، نيك بنگر و شغل به سزاوار مرد ده، تا زبان طاعنان بر تو گشاده نشود و خلل اندر شغل تو پديد نيايد، كه اگر وي را كاري فرمايي كه نداند، به هيچ حال نگويد كه ندانم، همي كند از بهر منافع خويش را، ولكن آن شغل با فساد باشد. پس كار به كاردان سپار تا از دردسر رسته باشي.
قابوس نامه عنصرالمعالي

همايش بين المللي طنز در ادبيات فارسي در هند برگزار شد
مهر: همايش بين المللي طنز در ادبيات فارسي با حضور محققاني از ايران، افغانستان و هند و تعدادي از استادان و دانشجويان علاقمند به ادبيات فارسي در سالن تاگور دانشگاه دهلي برگزار شد.
اين همايش سه روزه كه از سوي دانشگاه دهلي برگزار شد، بيست مقاله به زبانهاي فارسي، اردو و انگليسي درمورد طنز در ادبيات فارسي توسط استادان و محققان شركت كننده ارائه شد كه به زودي در ويژه نامه اي به چاپ خواهد رسيد.
در مراسم افتتاح اين همايش، خانم نرگس جهان - رئيس بخش فارسي دانشگاه دهلي، پروفسور سيد حامد رئيس دانشگاه همدرد، افسر راه بين - رايزن فرهنگي افغانستان، دكتر منصور رستگار فسائي استاد دانشگاه شيراز، خانم پروفسور پانتا رئيس دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه دهلي پيرامون طنز در ادبيات فارسي كهن و معاصر در شعر شاعران نامي ايران همچون سعدي، حافظ، خاقاني و... مطالبي بيان كردند.
شفيعي شكيب - رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در دهلي نو، در اين همايش ضمن قدرداني از برگزاركنندگان آن، به مباني فلسفه طنز، به ويژه تبيين ديدگاه فيلسوفاني چون افلاطون و ارسطو در اين زمينه اشاره كرد و اظهار داشت: حقيقت طنز نقد است و جوهره و جان مايه نقد اصلاحگري است.
وي افزود: هيچ نويسنده و هنرمندي، طبق منشور ملل متحد حق ندارد به مقدسات ديني هيچ قومي و ملتي توهين كند.
اين جسارت، جسارتي نيست كه ما به عنوان آزادي بيان، آزادي قلم و آزادي هنر از آن دفاع كنيم، اين مرز به خوبي قابل تشخيص است.
رايزن فرهنگي ايران گفت: به همين دليل شما مي بينيد كه مسلمانان جهان و حتي غير مسلمانان، به توهين به ساحت مقدس پيامبر (ص) اعتراض دارند.

اصل مطلب-ابوالفضل زرويي نصرآباد
در اصل بقاي ماده و انرژي گويد
هست محكوم انقراض و زوال
هرچه جز ذات قادر متعال
همچنين معتقد، گروه زياد
به بقاي انرژي اند و مواد
زين جهت، قائلند اهل علوم
كه انرژي نمي شود معدوم
بلكه چون سوخت يا كه رفت هدر
خود مبدل شود به نوع دگر
اصل ديگر در اين ديار و نظام
هست اصل بقاي پست و مقام
في المثل گر يكي مدير شود
يا كه يك دوره اي وزير شود
نشود زان سپس سرآسيمه
چون كه باشد مقام او بيمه
چه بسا يك مدير اجرايي
شده اخراج و با توانائي،
گرچمن بوده است، گل شده است
صبح فردا، مديركل شده است!
خود به يك جو نرفته گر آبش
يا اگر خورده است زيرابش
طفلكي كرده است استعفا
شده وردست يك تن از وزرا
بعد از آن يا خودش وزير شده
يا فلان سازمان، مدير شده
شده برحسب ميل، يا مقدار
ضابط و شهردار و استاندار
سيصد و شصت جا مؤسس شد
يا اقلاً وكيل مجلس شد
مي شود، گر كند ز ياران قهر
عضو شوراي روستا يا شهر
گر نشد بعد از آن مدير و رئيس
مي كند روزنامه اي تأسيس
تا بگويد كه: راه، سد شده است
اي خدا، مملكت چه بد شده است!
مي شود غالباً به اين ترفند
دست او باز هم به جايي بند
***

پسرم، خير اگر كه در سمت است
در مديريت و معاونت است

كوتاه از هفت هنر
* تئاتر دفاع مقدس _ نمايش هاي راه يافته به بخش مسابقه جشنواره شهري تئاتر دفاع مقدس در آيينه عاشورا در مشهد معرفي شدند.دبير اين جشنواره گفت از ۳۵ نمايش پذيرفته شده، در نمايش صحنه اي ۷ اثر، در بخش خياباني ۴ اثر و در بخش تجربي ۳ اثر به مرحله نهايي راه يافتند.
* همايش تعزيه _ همايش شبيه خوانان استان تهران همراه با گردهمايي پژوهشي و آموزشي از اول تا چهارم اسفند در تكيه نياوران شهرستان شميرانات برگزار مي شود.اين همايش در راستاي اعتلا، بالندگي و شكوفايي آيين هاي ديني و مذهبي ايران اسلامي با حضور هفت گروه تعزيه از استان تهران برپا خواهد شد.تكيه نياوران در تجريش، خيابان شهيد دكتر باهنر، روبه روي كاخ موزه نياوران قرار دارد.
* فيلم هاي جشنواره برلين در ايران- مدير امور جشنواره هاي بنياد سينمايي فارابي كه هم اكنون در جشنواره فيلم برلين حضور دارد اعلام كرد كه ۱۵ فيلم از آثار بخش هاي مختلف جشنواره فيلم برلين براي حضور در جشنواره فيلم هاي كودكان و نوجوانان و جشنواره فيلم فجر دعوت مي شوند.
004401.jpg
* اعتراض مشكاتيان - «پرويز مشكاتيان» آهنگساز و نوازنده برجسته سنتور در پي انتشار غيرقانوني CD كنسرت گروه عارف كه در سال ۸۳ برگزار شد، اعتراض خود را از اين مسئله اعلام كرد و گفت: خريداري اين نوار فقط از سويي به فربه شدن قاچاقچيان نوار كمك مي كند و از ديگر سو باعث پايمال شدن حقوق مادي و معنوي مجري آن خواهد شد.
* همايش اسطوره ها ي ايراني _ همايش اسطوره هاي ايراني و ادبيات كودك يكي از برنامه هاي جنبي دومين نمايشگاه ايران شناسي است كه طي سه روز در تهران برگزار مي شود.در اين همايش كه طي روزهاي اول تا سوم اسفند در مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون برپا خواهد شد، شماري از صاحب نظران عرصه ادبيات كودك در آن پيرامون اسطوره هاي ايراني و ويژگي هاي قومي، ادبي و انسان شناختي آنان در ادبيات كودك به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.
* روخواني نمايش _ نمايشنامه مليكا و مرد مرده نوشته چيستا يثربي امروز در سالن گوشه فرهنگسراي نياوران روخواني مي شود. الناز شاكردوست، امير دلاوري، مينو زاهدي و عليرضا مهران، نقش خواني اين اثر را برعهده دارند.
* شب شعر كودكان _ ۲۵ كودك و نوجوان نوقلم آثار خود را در نهمين شب شعر و قصه مركز آفرينش هاي ادبي كانون پرورش فكري كودكان قرائت مي كنند.اين شب شعر روز ۳۰ بهمن ماه در مجتمع فرهنگي هنري آفرينش كانون واقع درتهران پارس برگزار مي شود و طي آن از اين كودكان و نوجوانان برگزيده كه آثارشان از ميان بيش از ۴۵۰ اثر همسالان خود انتخاب شده است تقدير مي شود.

۷ فيلم كوتاه در سينماي ديگر پخش مي شود
فارس: قسمت هجدهم مجموعه برنامه «سينماي ديگر» براي پخش در شبكه دو سيما آماده شد.
در اين قسمت فيلم كوتاه خارجي «بي دردسر» محصول سال ۲۰۰۲ فرانسه به كارگرداني «فيليپ ليرره» و فيلم كوتاه خارجي «كشتي نو ۱۷» به كارگرداني «سباستين دروين و اوليور دومون» و فيلم كوتاه ايراني «زندگي در زنده رود» به كارگرداني «مرجان رياحي» و فيلم كوتاه ايراني «تنهايي» به كارگرداني «عبدالرحمان نورزهي» به نمايش درمي آيد.
همچنين در بخش منشور فيلم كوتاه،سينماي كوتاه چين به كارگرداني «مسعود بخشي» بررسي و در بخش آينه فردا، «بهزاد رسول زاده» فيلمساز به كارگرداني «حميد رضا هوشمند و امير توده روستا» معرفي مي شودو در بخش «سكوت طولاني» به ياد مرحوم اصغرزاده، وصيت نامه سيد ابراهيم اصغرزاده خوانده خواهد شد.
«بي دردسر» نگاهي به زندگي و نحوه رفتار اروپاييان به مهاجران مسلمان دارد و «كشتي نو ۱۷» داستان يك سفينه فضايي در كهكشان هاي دور است كه در سياره اي يك كشتي قديمي پيدا مي كند و «زندگي در زنده رود» نگاهي به دوران خشك شدن آب زاينده رود دارد و داستان «تنهايي» نيز همكاري و مشاركت و خير و بركت رساندن به مردم، مضمون اصلي اين فيلم كوتاه است.
لازم به ذكر است: مجموعه برنامه سينماي ديگر هر هفته دوشنبه ها ساعت ۳۰/۲۱ از شبكه دو سيما و تكرار آن سه شنبه ساعت ۳۰/۱۲پخش مي شود.

برگي از تاريخ
رحلت آيت الله نجف آبادي
عالم مجاهد آيت الله ميرسيد علي آيت نجف آبادي در سال ۱۲۴۷ ش (۱۲۸۷ ق) در نجف آباد اصفهان به دنيا آمد. ايشان بعد از سن بيست سالگي در اثر حادثه اي، به علم و دانش علاقه مند شد و وارد حوزه علميه اصفهان گرديد. وي در اصفهان از محضر استاداني همچون: سيد محمد فشاركي، سيد ابوالحسن جلوه و سيد مهدي نحوي استفاده برد و پس از آن رهسپار نجف اشرف گرديد. آيت الله نجف آبادي در نجف از محضر استادان بزرگي همچون: سيد اسماعيل صدر، ميرزا محمدتقي شيرازي، حاج آقا رضا همداني، آخوند ملا محمد كاظم خراساني و سيد محمدكاظم يزدي كسب فيض كرد و در مدت كوتاهي با طي مراحل رشد، در فقه، اصول، فلسفه و عرفان و اخلاق به مقام تبحر و استادي رسيد. وي از آن پس عازم اصفهان گرديد و حلقه درس خود را تشكيل داد. آيت الله نجف آبادي يكي از مشهورترين استادان حوزه اصفهان در دوره سركوب اين پايگاه ديني توسط رضاخان بوده است. ايشان به فريضه امر به معروف و نهي از منكر اهميت خاصي مي داد و با حاكمان مستبد محلي و خوانين زورگو مبارزه مي كرد. همچنين در مقطعي كه ايران توسط بيگانگان اشغال شد، آيت الله نجف آبادي با خودكامگي روس ها مجاهده و مبارزه زيادي كرد؛ در نتيجه خانه اش توسط اوباش تحريك شده و مزدوران و مأمورانشان غارت شد و خودش نيز در كنسولگري شوروي در اصفهان زنداني گرديد. در آن ايام كه در اثر حضور متفقين در ايران، قحطي و گراني بيداد مي كرد، ايشان و عالم ديگر اصفهان، ميرسيد حسن چهارسوقي، ابتكاري به خرج داده و مشتركاً طي اعلاميه اي از مردم مسلمان و بازاريان متمكن خواستند در نقاط مختلف شهر، انجمن هاي خيريه تشكيل داده و از بينوايان، بيكاران و گرسنگان، حمايت برنامه ريزي شده كنند. اين برنامه در بين مردم بسيار مؤثر واقع شد؛ به گونه اي كه اغلب انجمن هاي خيريه فعلي اصفهان نيز از بقاياي همان انجمن ها هستند. در كنار فعاليت هاي سياسي و اجتماعي، حلقه درس آيت الله نجف آبادي، محفل فضلا و فرهيختگان بود و شاگردان نامداري در آن پرورش يافتند كه حضرات آيات ابوالقاسم رفيعي مهرآبادي، شيخ احمد فياض، حيدر علي صلواتي، سيد روح الله خاتمي، سيد علي علامه فاني و سيد مرتضي پسنديده از آن جمله اند. ايشان مسائل فقه و اصول را به خوبي تجزيه و تحليل مي كرد و در كلام نيز تبحر وافي داشت. آيت الله ميرسيد علي آيت نجف آبادي سرانجام در ۳۰ بهمن ۱۳۲۱ ش برابر سيزدهم صفر ۱۳۶۲ ق در ۷۴سالگي در اصفهان وفات يافت و پس از تشييعي باشكوه، در قبرستان تخت فولاد مدفون گشت. اين عالم مجاهد و فقيه سترگ، جد مادري شهيد دكتر حسن آيت، نماينده مجلس شوراي اسلامي در دوره اول و عضو حزب جمهوري اسلامي است كه در چهاردهم مرداد ۱۳۶۰ ش توسط منافقين كوردل به شهادت رسيد.

ستون آخر--سردبير
* يكي از دوستان اهل فضل ضمن ابراز لطف نسبت به ستون آخر پيشنهاد كرده اند اين ستون هر روز نباشد و هر وقت لازم شد به چاپ برسد. البته اين پيشنهاد بيش از همه به نفع سردبير است ولي به هر حال اگر راهنمايي بفرماييد بد نيست.
* ستون معرفي و ارزش گذاري بازيهاي ويدئويي و كامپيوتري را از امروز شروع كرديم.
درباره اين موضوع قبلا نوشته ام و تنها يادآوري مي كنم كه براي راه اندازي آن مدت ها وقت و هزينه صرف شده تا در چنين مساله حياتي و مهمي به زحمت و تلاش دوستان همشهري در انجمن بازيهاي رايانه اي (ابر) اين كار به نتيجه برسد.
* ستون خاطرات خوانندگان هم دارد شروع مي شود. نمونه هايي هم تا حالا به دستمان رسيده است و آنها را نگه داشته ايم تا پس از چاپ نمونه  هايي كه از قبل آماده كرده ايم كار را با آثار ارسالي شما شروع كنيم.
* بسياري از خوانندگان درباره سرنوشت مجلات و ضمائم همشهري مثل همشهري ماه و ... مي پرسند.
ديروز همشهري ديپلماتيك را با ويژه نامه اي پر و پيمان درباره انرژي هسته اي با نام «مشروعيت ملي» به مشتركان روزنامه تقديم كرديم و امروز هم ويژه نامه مفصل خردنامه درباره انقلاب منتشر شده است.
اين چند شماره كه بگذرد ،خردنامه و ديپلماتيك و همشهري ماه هم مانند همشهري جوان به صورت مستقل در همه كيوسك ها عرضه مي شود و همه علاقه مندان از جمله خوانندگان شهرستاني مي توانند آنها را تهيه كنند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
سكوت
پيرمرد هر روز صبح زود در حالي كه يك بسته كوچك ارزن در دست داشت خودش را به پارك نزديك خانه اش مي رساند و در چند نقطه از پارك ارزن ها را خالي مي كرد و روي نيمكت هميشگي مي نشست.
تا ظهر با دوستانش از گذشته و جواني و خاطرات كار صحبت مي كردند.
آن روز كبوترها گرسنه ماندند .جاي او در نيمكت خالي بود و دوستانش سياهپوش، هيچ حرفي نمي زدند.
محمد رنجبر

گشتي در دنياي خبرها
از دست دادن بيني در مشاجره
نيويورك: يك مرد در آمريكا بيني نامزد خود را گاز گرفت و قسمتي از آنرا كند. پس از اينكه جر و بحث ميان اين زوج بالا گرفت مرد با دندانهايش بخشي از بيني نامزد خود را كند به همين دليل اين خانم به خيابان دويد و درخواست كمك كرد. در همين حال همسايه مجاور به كمك اين خانم شتافت و پس از خبر كردن پليس، وي را به بيمارستان رساند. ابتدا پليس براي يافتن تكه بيني جدا شده به جستجوي خانه اين مرد پرداخت اما پس از اينكه نتوانست آنرا بيابد مرد را به بيمارستان انتقال داد تا از شكم وي عكسبرداري بعمل بيايد. پليس احتمال مي داد كه اين مرد قسمت جدا شده بيني را بلعيده باشد. البته پزشكان به اين نتيجه رسيدند كه اسيد معده اين تكه گوشت را بلافاصله تجزيه كرده است. به هر حال هم اكنون اين خانم در بيمارستان بستري است.
پنگوئن ۴۰ ميليون ساله
ولينگتن: گروهي از دانشجويان نيوزلندي موفق به كشف بقاياي يك پنگوئن بسيار بزرگ شده اند كه گفته مي شود اين پنگوئن متعلق به ۴۰ ميليون سال قبل باشد. به گفته دانشمندان استخوانهاي اين حيوان نشان مي دهد كه در حدود ۱۰۰ كيلو گرم وزن و۵/۱ متر قد داشته است. اما نكته اي كه باعث حيرت دانشمندان شده اينكه با وجود گذشت ۴۰ ميليون سال از عمر اين حيوان استخوانهايش فرسوده نشده است.
بهتر از پزشكي
لندن: دستمزد تعميركاران خودرو در انگليس بالاتر از دستمزد وكلا و پزشكان اين كشور است. بر اساس يك نظر سنجي كه اخيراً در اين كشور انجام شده دستمزد يك مكانيك در هر ساعت به طور متوسط ۱۰۰ پوند است در حالي كه با پرداخت ۵۰ پوند در هر ساعت مي توان از خدمات بهترين پزشكان اين كشور استفاده كرد. همچنين دستمزد وكلا نيز در حدود ۳۰ پوند در ساعت است. جالب است بدانيد كه هزينه تعويض لامپ يك خودرو در حدود ۶۶ پوند اعلام شده در حالي كه قيمت لامپ تنها ۴ پوند است.
ناچار هستيد استقبال كنيد
تورين: طراحي مدال هاي المپيك زمستاني تورين موجب انتقادات گسترده ورزشكاران حاضر در اين رقابتها شده است اما مسئولان برگزاركننده اين بازيها از طراحي مدال ها دفاع كرده اند. طرح اين مدال ها دقيقا مانند لوح هاي فشرده ( سي دي) است و به همين دليل تشخيص مدال ها از سي دي هاي معمولي بسيار دشوار است. اما مسئولان برگزار كننده المپيك زمستاني مي گويند، سوراخ موجود در مدال ها سمبل قلب ورزشكاران است و چون اين طرح متفاوت از طرح كليشه اي مدال ها مي باشد بايد از آن استقبال كرد.
حبس براي شكار آهو
دهلي نو: سلمان خان يكي از هنرپيشه هاي معروف سينماي هند به جرم شكار دو آهوي نادر به تحمل يك سال حبس و پرداخت ۱۱۲ دلار جريمه نقدي محكوم شد. اين هنرپيشه در سال ۱۹۹۸ اين دو حيوان را كه در ايالت راجستان جزو حيوانات مقدس به شمار مي آيند شكار كرد. البته وي درخواست تجديد نظر داده است.
سرقت پاي مصنوعي
دالاس: پاي مصنوعي يك دختر ۱۶ ساله براي دومين بار طي سه ماه اخير به سرقت رفت. وي كه در جريان يك سانحه رانندگي پاي چپ خود را از دست داد هم اكنون از يك پاي مصنوعي ۱۶ هزار دلاري استفاده مي كند كه روز گذشته پاي مصنوعي اش براي دومين بار طي سه ماه اخير به سرقت رفت. جالب اينكه هر دو بار پاهاي مصنوعي از اتاق خواب وي به سرقت رفته است. پليس به همسايه هاي اين دانش آموز مظنون است.

گل و گياه
نرين
004398.jpg
نام علمي: Nerine Sarniensis
خانواده: AMARYLLIDACEAE
گياهي است پيازي با برگ هاي پايه اي نواري شكل نيمه افراشته كه ساقه آن بدون برگ و حامل گل كروي شكل است. گل ها كه در پاييز ظاهر مي شوند به رنگ صورتي _ نارنجي بوده و گلبرگ هاي حاشيه اي آن موجدار مي باشند. گلها پيش از عود برگ ها ايجاد مي شوند بلندي گياه بين ۶۰ _ ۴۵ سانتي متر و گستردگي آن بين ۱۵ _ ۱۲ سانتي متر مي باشد.
نيازها: مكان پرنور و خاك شني با زهكش خوب را ترجيح مي دهد. اين گياه تا زمان خزان برگ ها نياز به آبياري منظم دارد. حداقل دماي قابل تحمل گياه صفر درجه سانتيگراد مي باشد.
تكثير: از طريق كاشت بذر تازه و يا تقسيم پياز پس از خزان برگ ها در پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |