يكشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۵ - Feb 19, 2006
در مجمع تشخيص مصلحت تاكيد شد:
تسريع در ارائه لايحه جرم سياسي از سوي قوه قضائيه
ايسنا: مجمع تشخيص مصلحت نظام ديروز تشكيل جلسه داد. در اين جلسه سه موضوع اختلافي ميان مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان ارجاع شده توسط رييس مجلس شوراي اسلامي به مجمع و سوال وزير كشور از مجمع در خصوص آيين نامه تعزيرات حكومتي در امور گندم، آرد و نان مطرح و تصميم گيري شد.
لايحه موافقتنامه همكاري حقوقي و قضايي در امور مدني، تجاري، احوال شخصيه و جزايي بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت كويت، اولين موضوع اختلافي مطرح در جلسه ديروز مجمع تشخيص مصلحت نظام بود كه در نهايت نظر مجلس شوراي اسلامي مورد تاييد و تصويب قرار گرفت. طرح جرايم سياسي دومين موضوع اختلافي طرح شده در اين جلسه بود كه پس از بحث و بررسي در حضور رييس قوه  قضاييه و وزراي كشور و دادگستري، مقرر شد با توجه به اينكه در برنامه چهارم توسعه از قوه قضاييه خواسته شده كه لايحه جرم سياسي را تهيه و براي تصويب به مجلس شوراي اسلامي بفرستند، مجمع از قوه قضاييه و دولت خواست تا در انجام اين كار تسريع شود. لايحه استفساريه ماده  ۱۱ قانون برنامه سوم توسعه  اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، سومين موضوع اختلافي طرح شده در جلسه  ديروز مجمع بود اعضاي مجمع پس از بررسي موضوع مقرر داشتند: با توجه به انقضاي تاريخ برنامه سوم توسعه و نظر به تصويب سياست هاي كلي اصل ۴۴ قانون اساسي در مجمع تشخيص مصلحت نظام، لايحه استفساريه ماده  ۱۱ قانون برنامه سوم سالبه به انتفاع موضوع تلقي گرديد.

متن كامل سياست هاي كلي نظام
در بخش وحدت و همبستگي ملي
متن كامل مصوبات مجمع در خصوص سياست هاي كلي وحدت و همبستگي ملي كه تصويب آن در جلسه قبلي مجمع به پايان رسيد و براي تاييد نهايي به محضر رهبر معظم انقلاب تقديم شده به اين شرح است:
ماده  ۱- تقويت محور هاي اصلي وحدت ملي ايران شامل تماميت و يكپارچگي سرزمين، اسلام و مكتب تشيع، نظام جمهوري اسلامي، قانون اساسي، امام خميني، ولايت فقيه، فرهنگ، تمدن و تاريخ مشترك و پيوسته ايراني و زبان و خط فارسي.
ماده  ۲- تكريم نماد هاي وحدت ملي بويژه پرچم، سرود ملي، تاريخ رسمي (هجري).
ماده  ۳- برجسته نمودن نقاط عطف و پيوند هاي تاريخي خاطرات و حافظه هاي جمعي موثر در وحدت ملي و حماسه هاي ملي و ديني با تاكيد بر انقلاب اسلامي و دفاع مقدس بويژه در متون آموزشي، رسانه هاي عمومي، برنامه ها و فعاليت هاي هنري.
ماده ۴- تاكيد بر هويت اسلامي- ايراني، استقلال و عزت و افتخارات اسلامي و ملي، خوداتكايي، بومي سازي دستاورد هاي مثبت ساير ملل و ساماندهي مقابله با تهاجم فرهنگي و جنبه هاي منفي جهاني سازي همراه با بهره گيري از جهات مثبت جهاني شدن در كليه سياست ها، برنامه ها و اقدامات.
ماده  ۵- صيانت، گسترش و تقويت زبان و خط فارسي به عنوان زبان و خط رسمي و مشترك كشور.
ماده  ۶- تقويت روابط و تعامل فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي بين  بخش ها و مناطق ايران و حمايت از جريان هاي فكري، فرهنگي و سياسي حامي وحدت ملي و ايجاد توازن منطقه اي.
ماده  ۷- برنامه ريزي و تدوين محتوا، ضوابط و استاندارد هاي آموزشي براي تمام نقاط كشور در جهت تقويت وحدت ملي و نظارت بر اجراي كامل آن.
ماده  ۸- تقويت و توسعه تعامل و گفت وگوي سازنده بين صاحب نظران اديان آسماني و مذاهب مذكور در قانون اساسي به منظور تقويت و همدلي و تحكيم وحدت ملي.
ماده  ۹- صيانت از مولفه هاي فرهنگي اقوام كه مقوم فرهنگ اسلامي و ملي است و رعايت شئون آنان در رسانه هاي جمعي.
ماده  ۱۰- تاكيد بر اصل وحدت و همبستگي ملي در طرح هاي آمايش سرزمين، برنامه ريزي ها و تقسيمات كشوري.
ماده  ۱۱- تحكيم وحدت ملي، ثبات و اقتدار سياسي از طريق پايبندي نهاد هاي حكومتي و مديران به مسئوليت هاي قانوني التزام به چهارچوب هاي وحدت ملي و پرهيز از تخريب و تضعيف ساير مراجع قانوني و دستاورد ها و افتخارات نظام.
ماده  ۱۲- تاكيد بر چشم انداز  ۲۰ ساله به عنوان محور حركت ملي و تبديل آن به جريان فكري رايج و گفتمان غالب و جهت بخشيدن به كليه تلاش هاي قواي حكومتي، نخبگان و مردم.
ماده ۱۳- افزايش اميد به آينده و افزايش تقويت فضاي آرماني انقلاب اسلامي و بيان موفقيت ها، دستاورد ها، توانمندي ها و فرصت هاي نظام، تقويت نقاط قوت و شناسايي و رفع نقاط ضعف.
ماده ۱۴- ضابطه مند نمودن انتصابات و تغييرات در نظام اداري، مديريتي و كارشناسي، انتخاب و تغييرات مديران و كارشناسان.
ماده  ۱۵- تقويت وفاق بين گروه ها و تشكل هاي سياسي و اجتماعي و نخبگان و افزايش مشاركت آنان در فرآيندهاي تصميم سازي و بهره گيري از ساز و كار هاي گفت وگو و مفاهمه.
ماده  ۱۶- ترويج اصول وحدت ملي و مباني هويت سازي اسلامي _ ايراني در متون درسي، رسانه ها، نهاد هاي فرهنگي و آموزشي.
ماده  ۱۷- افزايش اعتماد ملي و احساس عدالت اجتماعي با رفع تبعيض و تامين فرصت هاي برابر براي آحاد مردم.
ماده  ۱۸- ارتقاء خودباوري و افتخار به ايراني بودن و تقويت انگيزه هاي ملي در ايرانيان خارج از كشور با اهتمام به پيشرفت همه جانبه و ارتقاء كارآمدي نظام.

بيانيه مشترك همكاري مجالس ايران و كوبا امضا شد
ايرنا:بيانيه  همكاريهاي  مشترك  بين  مجالس  جمهوري  اسلامي ايران  و كوبا ديروز به  وقت  تهران  به  امضاي  روساي  مجالس  دوكشور رسيد.
به  گزارش  اداره  اخبار و رسانه هاي  گروهي  مجلس ، دراين  بيانيه  مشترك طرفين  بر تعميق  روابط در تمامي  زمينه هاي  مبتني  بر منافع  مشترك  و تبادل منظم  هياتهاي  سياسي ، اقتصادي  و پارلماني  بين  دو كشور تأكيد كردند.همكاري  نزديك  با يكديگر در مبارزه  با تروريسم  بين المللي ، توليد، توسعه  وانباشت  سلاحهاي  كشتار جمعي  ازديگر محورهاي  مورد تأكيد در اين بيانيه  است .
رئيس  مجلس  شوراي  همچنين  بامداد شنبه  به  وقت  تهران  با حضور در بناي يادبود خوزه  مارتي ، رهبر آزاديبخش  كوبا درقرن  نوزدهم  و نثار تاج  گل  به وي  اداي  احترام  كرد.نيكلاس  مادورو رئيس  مجلس  ملي  خلق  كوبا نيز دراين  مراسم  حداد عادل  را همراهي  مي كرد.

پور محمدي: در خصوص مسايل قضايي اظهار نظر نمي كنم
مهر: وزير كشور درباره احكام صادره براي متهمان بمب گذاري هاي اخير خوزستان گفت: تا كنون مسئوليت قضايي نگرفته ام تا بتوانم در اين خصوص اظهار نظر كنم.مصطفي  پورمحمدي در حاشيه جلسه ديروز مجمع تشخيص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالي درباره احكام صادره براي متهمان بمب گذاري هاي خوزستان اظهارداشت: از آنجا كه هنوز مسئوليت قضاوت در كشور نگرفته ام، نمي توانم در خصوص مسايل قضايي اظهار نظر كنم.

بروجردي: احزاب در مسأله هسته اي مشاركت كنند
ايسنا: علاءالدين بروجردي مشاركت احزاب و گروه هاي سياسي در قبال مسأله هسته اي را ضروري عنوان كرد و گفت: موضوع هسته اي ايران يك مسئله ملي و فراگروهي است. لذا شرايط مي طلبد كه مشاركتي بسيار گسترده و عام متشكل از همه اقشار جامعه، گروه ها و تشكلات سياسي در قبال آن صورت گيرد.
نماينده مردم بروجرد در مجلس شوراي اسلامي افزود: اين مشاركت آغاز شده اما كافي نيست، زيرا ما بايد نشان دهيم؛ همان طور كه خواست ملي توسط ده ها ميليون جمعيت جامعه به خوبي پاسخ داده شده است، گروه هاي سياسي و تشكل ها نيز بايد در تأسي به اين خواست و رفتار ملي اقدام متقابلي را انجام دهند كه مكمل اين حركت در سطح جامعه باشد.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، در ادامه بر ضرورت قرار گرفتن مردم در امور كارهاي مملكت نيز تأكيد كرد و گفت: قرار گرفتن مردم در جريان تصميم گيري ها و نحوه گردش كار در شئون مختلف جامعه حق آنهاست، اما مسائلي وجود دارد كه گوش شنواي آنها تنها ملت نيستند و دشمنان نيز خود را در اين مسايل محرم مي كنند.وي افزود: لذا بدون ترديد مردم محرم همه مسائل نظام هستند و جمهوري اسلامي ايران هيچ مسئله اي را به لحاظ مجموعه مقررات بين المللي محرمانه تلقي نمي كند.

استقبال دبيركل سازمان ملل از مذاكرات ايران و مسكو
ايرنا: كوفي  عنان  دبير كل  سازمان  ملل  از انتشار گزارش هايي  مبني  بر تأييد از سرگيري  مذاكرات  بين  ايران  و روسيه  در بيستم  فوريه  (اول  اسفند) استقبال  كرد.
«استفان  دوجاريك» سخنگوي  دبيركل  سازمان  ملل  شامگاه  جمعه  به  نقل  از وي  گفت : روسيه  به  عنوان  يكي  از اعضاي  دائم  شوراي  امنيت ، براي  كشاندن  دو طرف  برسر ميز مذاكره  نقش  حياتي  دارد.
وي  ادامه  داد كه  دبير كل  اطمينان  دارد كه  ايران  از گفت  و گوها در مسير برداشتن  قدمهايي  براي  كسب  دوباره  اطمينان  به  برنامه  هسته اي  صلح  آميزش  تا قبل  از اوايل  مارس ، استفاده  خواهد كرد.
دوجاريك  افزود كه  عنان  اميدوار است  ايران  مفاد قطعنامه  اخير شوراي  حكام  را اجرا كند.وي  گفت : اكنون  زماني  است  كه  دولتهايي  كه  از معاهده  منع  گسترش  تسليحات هسته اي  حمايت  مي كنند و به  آن اتكا دارند، براي  امنيت  خود و همه  ما و حل  اين  بحران  به  طوري  كه  تماميت  اين  معاهده  حفظ شود، عمل  كنند.

وزير دفاع روسيه: مذاكرات با ايران ساده نخواهد بود
004335.jpg
وزير دفاع روسيه اظهار داشت: مذاكرات فردا با هيات ايراني در مسكو مشكل خواهد بود و پيش بيني نتايج آن غير ممكن است.
به گزارش خبرگزاري ايتارتاس به نقل از سرگئي ايوانف، وزير دفاع روسيه نوشت: نمي دانم اين مذاكرات چگونه پايان خواهد يافت، اما اين مذاكرات ساده نخواهد بود. وي افزود: موقعيت برنامه ي هسته اي ايران كاملا مشكل است. هيات ايران به سرپرستي جواد وعيدي، معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران فردا به منظور گفت وگو درباره  اين پيشنهاد به مسكو وارد مي شود. اين مذاكرات قرار بود پنجشنبه  گذشته برگزار شود، اما اين نشست به درخواست ايران به تاخير افتاد.

بلر در ديدار با مركل:
مسأله ايران بايد از راه هاي ديپلماتيك حل شود
ايسنا: توني بلر و آنگلا مركل توافق كردند كه براي آنچه «واداشتن ايران به پذيرش موضعي كه همكاري  را ممكن سازد» خوانده شده، تلاش هاي ديپلماتيك بايد ادامه يابد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، توني بلر، نخست وزير انگليس در اولين سفرش به برلين پس از روي كار آمدن آنگلا مركل، صدراعظم آلمان، با وي ديدار و درباره  برنامه هسته اي ايران گفتگو كرد. بر اساس اين گزارش، مركل گفت كه آلمان، فرانسه و انگليس توافق دارند كه جمهوري اسلامي ايران با ازسرگيري تحقيقات هسته اي از خط قرمز عبور كرده است. بلر نيز اظهار كرد كه اميدوار است مساله  ايران از طريق راه هاي ديپلماتيك حل و فصل شود. صدراعظم آلمان هم چنين گفت تا پيش از نشست بعدي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي كه در تاريخ ششم مارس تشكيل جلسه مي دهد بايد در تلاش براي حل اين مساله از طريق ديپلماتيك از پنجره اي كه وجود دارد استفاده شود.

مخالفت آمريكا با پيشنهاد مشروط ايران
ايسنا: بر اساس گزارش روزنامه نيويورك تايمز يك مقام آمريكايي اعلام كرد كه واشنگتن پيشنهاد مشروط ايران براي بازگشت به انجام پروتكل الحاقي را قابل پذيرش نمي داند. اين روزنامه  آمريكايي نوشت، در گزارش ها به نقل از يك نماينده  عالي رتبه  ايران در تلاش جديد براي حل مساله  هسته اي اين كشور مطرح شد كه ايران در صورتي كه بتواند به غني سازي اورانيوم محدود در اين كشور ادامه دهد، با بازرسي هاي سرزده  بين المللي از تاسيسات هسته اي اش موافقت خواهد كرد. در ادامه  اين گزارش با انتشار اين كه اين پيشنهاد فورا از سوي يك مقام عالي رتبه آمريكايي رد شد، آمده است: پيشنهاد ايران ظاهرا به درخواست آلمان، فرانسه و انگليس مبني بر اين كه پروتكل الحاقي پيمان منع اشاعه هسته اي را تصويب كند، مطرح شده است. اين پيشنهاد به صورت بيانيه اي از جانب سفارت ايران در پاريس اعلام شد. در بخش ديگري از اين گزارش به نقل از اين مقام عالي رتبه  وزارت امور خارجه  آمريكا كه نامي از وي برده نشد، آمده است: آمريكا و متحدانش به اصرار بر اين كه تنها راه حل اين مساله تعليق كامل فرآوري و غني سازي اورانيوم ايران است، ادامه خواهند داد.

خودداري شيراك از تاييد اظهارات
دوست بلازي درباره ايران
مهر: ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه از تائيد موضع وزير امور خارجه خود كه گفته بود ايران برنامه پنهاني هسته اي دارد خودداري كرد . به گزارش آسوشيتدپرس از بانكوك، شيراك در كنفرانسي خبري پس از ديدار با مقامات تايلندي با اشاره به موضوع و فعاليت هاي هسته اي ايران، در جمع خبرنگاران گفت: موضع فرانسه مطلقاً تغيير نكرده است.شيراك در پاسخ به اين سؤال كه آيا بر اين باور است كه ايران داراي برنامه هاي هسته اي پنهاني است گفت كه او در شرايطي نيست كه بتواند به اين سؤال پاسخ دهد.

مذاكرات ايران و روسيه فردا در مسكو
004332.jpg
گروه سياسي: از فردا ايران پا به دور مذاكرات مسكو مي گذارد تا پس از يك دوره مذاكره در ايران و حوادث زياد پس از دور نخست، اين بار روس ها پذيراي هيأت ايراني باشند. روسيه طرح خود را زماني ارائه كرد كه ايران تصميم قطعي خود را اعلام كرده بود اما درپي جلسه اضطراري شوراي حكام آژانس بسياري از اقدامات آينده ازجمله طرح روسيه در ابهام قرار گرفت. آنچه خبرگزاري نووستي از طرح روسيه مطرح مي كند، در اين خلاصه مي شود كه طبق اين طرح، فرايند غني سازي مشترك اورانيوم در خاك روسيه انجام شده و ايران پس از مصرف سوخت هسته اي، آن  را به روسيه بازگرداند.
ابهام موجود در اين طرح نيز اين است كه ايران قرارداد مصرف و بازگرداندن پسمانده سوخت را با روسيه امضا كرده و در اين ميان چگونه قرار است هم ايران در خاك روسيه غني سازي داشته باشد و هم سوخت مصرف شده  را بازگرداند. گويا در دور نخست مذاكرات در تهران بيشتر گفت وگوها به نتيجه نرسيده و حالا قرار است طرح به جهتي ديگر برود. طرف روسي سعي مي كند ايران را به نهايي كردن طرح خود قانع كند و از همين روست كه نووستي نوشته اگر ايران و روسيه به توافق نرسند، در اجلاس شوراي حكام اسفند ماه، روسيه طرف ايران را نخواهد گرفت.
روز گذشته كاندوليزا رايس در كميسيون روابط خارجي سنا حاضر شد تا به پرسش هاي اعضاي كميته پاسخ دهد. اين جلسه به صحبت هاي اعضاي كميته درباره وضعيت آتي فلسطين گذشت اما در كنار آن بحث ايران نيز صحبت مهم اين جلسه بود. رايس جمعه هفته جاري راهي منطقه مي شود تا پيش از ديدار خود با مقامات مصري، با عربستان سعودي و امارات متحده عربي مذاكره كند. به گزارش رويترز، اين ديدار براي دستيابي به موضع متحد كشورهاي ياد شده با آمريكا در جهت محكوم كردن فعاليت هاي هسته اي صلح آميز ايران است. اين سفر درحالي انجام خواهد شد كه تحليلگران آمريكايي پيشاپيش هشدار داده اند كه اين سفر با نتايج دلخواه آمريكا همراه نخواهد بود. «جان آلترمن» ، از مركز مطالعات استراتژيك و بين الملل آمريكا به رويترز گفت كه هرچند اعراب حمايت زيادي از برنامه هسته اي ايران نمي كنند اما باتوجه به عملكرد آمريكا در عراق و وضعيت بحراني در فلسطين، با آمريكا نيز متحد نخواهند شد. آلترمن گفت: «اعراب به اين فكر مي كنند كه شايد راه چاره دردسرسازتر از اصل مشكل باشد.» برخي از تحليلگران آمريكايي بر اين باورند كه حركت نظامي هنوز بهترين گزينه است و ازهمين رو ژنرال پيترپيس با صراحت اعلام كرده كه راه هاي بسيار زيادي در عالم ديپلماسي و اقتصاد نهفته است كه در اين ميان راه نظامي را كنار مي گذارد. وي گفت: «اگر جامعه بين الملل به تفاهم برسد، گزينه نظامي به كل حذف مي شود و نيازي به آن نيست، كوفي عنان پيشاپيش از وقوع گفت وگو ميان ايران و روسيه ابراز رضايت كرده و اميدوار است كه مذاكرات به سمت همكاري دوطرفه ايران و روسيه پيش رود. دبيركل سازمان ملل خواهان ورود ايران به طرح روسيه است تا آرامش بر فضاي هسته اي ايران حاكم شود. از سوي مذاكره كنندگان ايراني هنوز هيچ واكنشي اعلام نشده، آنها بدون هيچ گونه پيش داوري و پيش فرض راهي مسكو مي شوند تا معيار همكاري با روسيه را در دور دوم گفت وگوها آزمايش كنند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |