يكشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۵ - Feb 19, 2006
سقوط گروه هاي اصلي در جدول تقاضا
004224.jpg
گروه بورس: بهمن ماه امسال با افول خيره كننده چهار گروه بزرگ و تأثيرگذار بورس در جدول تقاضا همراه بود.
به گزارش همشهري، گروه هاي توليدكنندگان سيمان، هلدينگ ها، انبوه سازان و بانك ها كه در مجموع حدود ۴۰ درصد كل ارزش بازار سهام تهران را به خود اختصاص داده اند براي نخستين بار ظرف سال هاي اخير به قعر جدول تقاضا در بورس تهران سقوط كرده اند. در يك ماه گذشته فقط دو هزار نفر در صف خريد سهام شركت هاي حاضر در اين گروه ها ايستاده اند. اين چهار گروه در كنار داروسازان بورس تهران، در طول ماه جاري از جمله كم  تقاضاترين سهام موجود در بورس به شمار مي آمدند. در ماه گذشته تعداد خريداران سهام بانك ها به ۴۰۰ نفر، انبوه سازان به ۵۰۰ نفر، هلدينگ ها به ۵۶۰ نفر و سيمان به ۹۷۰ نفر كاهش يافت تا ركود در بورس تهران ابعادي تازه به خود بگيرد. ارزش كل نقدينگي سرازير شده به سوي اين چهار گروه عمده و تأثيرگذار در بازار سهام، در بهمن ماه حتي به ۳۰ ميليارد تومان نيز نرسيد. براي روشن تر شدن ابعاد اين بحران، رقم ۳۰ ميليارد تومان را مي توان با ميانگين ارزش دادوستدهاي روزانه در سال گذشته مقايسه كرد؛ پارسال به طور متوسط در هر روز ۴۰ ميليارد تومان سهام، دادوستد مي شد. به اين ترتيب مشاهده مي شود ارزش مبادلات انجام شده بر كل سهام مزبور، در طول ماه گذشته حتي به اندازه ارزش مبادلات سهام در يك روز بورس در سال ۸۳ نيست.
اين گزارش حاكي است : در بهمن ماه، گروه خودرو پرطرفدارترين سهام بورس تهران بوده، در اين مدت ۷هزار و ۴۰۰ نفر در مجموع، ۹۱۶ ميليارد ريال از نقدينگي خود را براي خريد سهام خودروسازان و قطعه سازان بورس پرداخته اند. گروه توليدكنندگان محصولات شيميايي و پتروشيمي نيز با چهار هزار و ۳۰۰ خريدار، رتبه دوم جدول تقاضا را در بورس تهران به خود اختصاص داده اند. ارزش مبادلات سهام اين گروه در طول ماه جاري برابر ۱۵۵ ميليارد ريال بوده است.
در بهمن ماه ۳ گروه ماشين آلات، فلزات اساسي و سرمايه گذاري ها توجه بيش از ۳ هزار خريدار را به خود جلب كرده اند. در اين مدت ۳هزار و ۹۰۰ نفر ۶۱ ميليارد ريال از نقدينگي خود را براي خريد سهام ماشين آلات پرداختند. ۳ هزار و ۷۰۰ نفر هم در صف خريد سهام فلزات ايستادند و ۳ هزار نفر سهام سرمايه گذاري ها را خريدند.
در طول بهمن ماه، ۳۹ هزار نفر در مجموع با پرداخت دو هزار ميليارد ريال مالك ۵۶۲ ميليون برگه سهم در بورس تهران شدند.

تشكيل صف خريد براي ۶شركت
گروه بورس: فعالان بازار سهام در نخستين روز هفته براي خريد سهام ۶شركت بورسي به كارگزاري ها مراجعه كردند.
به گزارش «همشهري»، در اين روز ۵۹نفر براي ۴۶۱هزار و ۷۴۵سهم كالسيمين، به ارزش ۳/۸ميليارد ريال و ۹۹نفر براي ۷۲۰هزار و ۶۰۶ سهم باما به ارزش ۱۴/۶ ميليارد ريال دستور خريد صادر كردند. بنابراين گزارش ديروز براي شركت هاي داده پردازي ايران، تراكتورسازي ايران، سموم علف كش و هپكو صف خريد تشكيل شد. در اين روز حجم تقاضا براي سهام داده پردازي به ۷/۱ ميليون سهم به ارزش ۳/۵ميليارد ريال با حجم تقاضا براي سهام تراكتورسازي ۵/۱ميليون سهم به ارزش ۲/۵ميليارد ريال و حجم تقاضا براي سهام سموم علف كش ۳۴۹هزار و ۳۷۸سهم به ارزش ۳ميليارد ريال بود. همچنين ديروز ۱۹۸نفر براي خريد ۶/۱ميليون سهم هيكو به ارزش ۴/۲ ميليارد ريال به كارگزاري ها مراجعه كردند. كارگزاران بازارگردان نيز در اين روز براي برقراري تعادل در بازار، سهام سرمايه گذاري غدير و سرمايه گذاري مسكن را بازارگرداني كردند. در كفه عرضه ديروز سرمايه گذاري غدير، ايران خودرو و پتروشيمي اراك مقام هاي اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.
در اين روز ۳۶۵ نفر تعداد ۲/۳ ميليون سهم سرمايه گذاري غدير به ارزش ۱۳ميليارد ريال، ۳۶۰نفر ۵/ ۱ ميليون سهم ايران خودرو به ارزش ۵/۴ ميليارد ريال و ۱۷۰نفر ۴۲۹هزار سهم پتروشيمي اراك به ارزش ۵/۴ ميليارد ريال را به فروش گذاشتند.

برگزاري همايش وقف در بازار سرمايه
گروه بورس: نخستين همايش وقف در بازار سرمايه اسفندماه امسال برگزار مي شود.به گزارش سايت رسمي بورس تهران، قرار است اين همايش ۱۱ اسفندماه با همكاري سازمان بورس اوراق بهادار، سازمان اوقاف و امور خيريه و هم چنين دانشگاه مفيد برگزار شود.

رئيس هيأت مديره بورس با كاهش سقف نوسان قيمت سهام مخالفت كرد
بازي با دامنه نوسان
004218.jpg
گروه بورس : سخنگوي بورس پس از يك دوره سكوت ظرف روزهاي اخير بار ديگر در گفت وگو با رسانه ها به اظهارنظر درباره مسائل مرتبط با بازار سرمايه پرداخته است.
حيدر مستخدمين حسيني در گفت و گو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين پرسش كه از دو گزينه «افزايش قيمت سيمان» و «ورود به بورس فلزات» كدام يك محتمل تر است؛ اظهار داشت: هنوز در اين باره تصميم گيري قطعي نشده، اما از ميان اين دو گزينه سايه ورود سيمان به بورس فلزات كم رنگتر است.
مستخدمين حسيني ادامه داد: نخستين جلسه شوراي بورس جديد سه شنبه هفته جاري تشكيل مي شود. وي گفت: شرايط قانوني جديد بازار اوراق بهادار بايد حداكثر تا ارديبهشت ۸۵ فراهم و سازمان بورس جديد تشكيل شود.مستخدمين در گفت وگويي ديگر با خبرگزاري مهر، با اشاره به اين كه اساسنامه سازمان بورس بايد به تصويب هيات وزيران نيز برسد، ادامه داد: بعد از اين مراحل سازمان بورس، پذيره نويسي سهام بورس ها را اعلام خواهد كرد و به طور رسمي ماموريت بورس هاي فعلي به اتمام خواهد رسيد.
وي گفت:  مخالف جدي تغيير دامنه نوسان هستم زيرا نبايد به واسطه اين كه شاخص پايين مي آيد دامنه نوسان را محدود كنيم از سوي ديگردر نظر داشته باشيم نماد بيش از ۱۰۰ شركت بسته است. ماهيت بورس، ماهيت نقدينگي پذير است و كساني كه در بازار حضور پيدا مي كنند انتظار دارند بتوانند سهامشان را نقد كنند و زماني كه نقدينگي در اختيارشان بود بتوانند هر سهامي كه خواستند خريداري كنند اما زماني كه نماد بسياري از شركت ها بسته مي شود قدرت از بازار گرفته مي شود.
او در گفت و گو با ايسنا با بيان اين كه بورس نبايد وارد مباحثي همچون كنترل شاخص شود گفت: رفتارهايي چون محدود كردن دامنه نوسانات يا توقف نمادها به نوعي مي تواند دست كاري قيمت ها تلقي شود و من يكي از مخالفان اين نوع روش ها و سياست ها هستم. بورس بايد عكس العمل طبيعي خود را داشته و فرآيند خود را پيش بگيرد، به اين صورت مي تواند نشاط هميشگي را داشته باشد، اين كه ما با هر تنش و حاشيه اي دامنه نوسان را كم يا زياد كنيم امر مطلوب و پسنديده اي نيست و قطعا كارشناسان فعال و ارشد بازار سرمايه با اين كار موافق نيستند.
رئيس هيات مديره بورس اوراق بهادار افزود:نبايد در اين گونه موارد سليقه اي عمل شود به همين دليل آيين نامه هايي همچون دستورالعمل توقف نمادها را تهيه كرديم منتهي اين دستورالعمل متاسفانه اجرايي نشد. در آن دستورالعمل براي فعالان بازار، سهامداران و شركت هاي بورسي دقيقا مشخص شده كه نماد شركتي چگونه باز يا بسته مي شود، به هر حال بستن نماد شركتي بيش از يك، ۲ و يا حتي ۶ ماه اصلا مفهومي ندارد.

اعلام نحوه خريد و فروش سهام عدالت
004221.jpg
ايسنا: زمان وارد شدن سهام عدالت به بورس به تصميم بعدي دولت بستگي دارد ولي در حال حاضر شكل خريد و فروش سهام عدالت، داد و ستد بين اعضاي تعاوني هاست.
غلامرضا حيدري كرد زنگنه ،رئيس هيأت عامل سازمان خصوصي سازي توضيح داد: در آيين نامه قبلي كه مصوب آبان ماه بود فرصت از دست رفت اما ظرف دو، سه هفته كارهاي زيادي انجام داده ايم. قرار بود شركت واسع زير نظر وزارت رفاه باشد اما در آيين نامه جديد به دليل ارتباطي كه سازمان خصوصي سازي با سهام عدالت دارد دولت تصميم گرفت كه شركت كارگزاري سهام عدالت زير نظر اين سازمان خصوصي سازي باشد.
كردزنگنه درباره ارزش سهامي كه به اقشار مختلف داده مي شود، گفت:ارزش سهام در سبدها يكي است بنابراين سود و زيان در شركت قرار مي گيرد و سود كلي آن مشخص مي شود. تعاوني ها با كارخانه ها كاري ندارند آنها سهام شركت كارگزاري سهام عدالت را مي گيرند. واگذاري اين سهام، خصوصي سازي را حداقل ۱۰ سال به جلو مي اندازد زيرا با روندي كه در حال حاضر پيش مي رويم روند خصوصي سازي شايد ۵۰ سال طول بكشد اما اين كار به خصوصي سازي سرعت و شتاب مي دهد.
او تأكيد كرد: سود از سال اول به دارندگان سهام داده مي شود هم چنين بخشي از سود بابت اقساط كسر خواهد شد ولي قسمت عمده اي از سود به افراد پرداخت مي شود به همين دليل توصيه ما اين است كه اين افراد سهام را نفروشند زيرا اثرات آن را از همان سال اول بعد از واگذاري خواهند ديد.وي با اشاره به اينكه در بودجه سال ۸۵ براي خصوصي سازي جديد چيزي پيش بيني نشده ،گفت: خوشبختانه در بودجه فقط شركت هايي كه بايد بابت بدهي دولت به سازمان هاي تامين اجتماعي و بازنشستگان تهاتر شود و درآمد آنها ديده شده است. در بودجه ۸۵ چيزي به عنوان فروش جديد پيش بيني نشده است.

منحني شاخص افقي شد
004215.jpg
گروه بورس: شاخص هاي بورس اوراق بهادار تهران در نخستين روز هفته، حركت به سمت پايين را با شتاب كندتري پيمودند و بر اين اساس شاخص كل قيمت سهام فقط دو واحد كاهش را تجربه كرد و به ۹ هزار و ۸۶۰ واحد رسيد.
به گزارش «همشهري»، در اين روز علت اصلي افت شاخص معاملات سه شركت ايران خودرو ديزل، سايپا ديزل و سيمان تهران شناخته شد. بنابراين گزارش، شاخص عملكرد تالار اصلي ديروز ۴ واحد افت كرد و به ۹ هزار و ۵۷۹ واحد بازگشت، اما شاخص عملكرد تالار فرعي با ۷ واحد افزايش به ۱۰ هزار و۴۲ واحد نزديك شد. معاملات سهامداران در اين روز موجب افت ۵ واحدي شاخص بازده نقدي و قيمت شد و اين شاخص را در پايان معاملات به ۲۷ هزار و ۷۰۵ واحد رساند.براساس اين گزارش، عملكرد مطلوب شركت هاي سرمايه گذاري در اين روز موجب شد شاخص واسطه گري هاي مالي با ۱۶ واحد افزايش رقم ۲۴ هزار و ۱۰۸ واحد را براي خود به ثبت رساند.
اما شاخص صنعت، روز گذشته با دو واحد كاهش به ۷هزار و ۶۵۱ واحد بازگشت. اين شاخص عملكرد شركت هاي صنعتي حاضر در بورس را نشان مي دهد.
در جريان داد و ستدهاي ديروز بورس تهران، شاخص سهام ساختمان ۴ واحد و شاخص سهام فلزات اساسي دو واحد افزايش يافت، اما شاخص سهام نفت و سوخت هسته اي ۱۱ واحد و شاخص گروه وسايل نقليه ۸ واحد افت را تجربه كرد.

پيش بيني سود سرمايه گذاري بانك ملي تغيير كرد
گروه بورس: سرمايه گذاري بانك ملي پيش بيني سود هر سهم خود را از ۷۰۰ ريال به ازاي هر سهم به ۵۲۱ ريال كاهش داد.
به گزارش همشهري، اين شركت دلايل تعديل ياد شده را هنوز به سازمان بورس اوراق بهادار اعلام نكرده است. بنابراين گزارش سرمايه گذاري بانك ملي در ۹ ماه نخست امسال ۱۳۱ ميليارد ريال از محل سرمايه گذاري ها و ۴۶۰ ميليارد ريال از محل فروش سرمايه گذاري ها سود كسب كرده است. در اين مدت ميزان سود خالص شركت ۴۰۷ ميليارد ريال بوده و به ازاي هر سهم نيز ۱۲۶ ريال سود خالص كنار گذاشته است.
سرمايه گذاري بانك ملي امسال به ازاي هر سهم ۳۸۸ ريال سود بين سهامداران خود تقسيم مي كند.

تغييرات قيمت سهام
درصد تغيير
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
۱.۹۳-
۱۷-
۸۶۴
آبسال
۱.۹۵
۲۴
۱,۲۵۲
آبگينه
۱.۹۴
۱۵
۷۸۷
آزمايش
۱.۹۹-
۱۳۰-
۶,۴۰۴
آلومتك
۰.۷۸-
۱۲۲-
۱۵,۴۹۰
افست
۴.۹۹-
۳۴۳-
۶,۵۳۳
البرز دارو
۲
۷۰
۳,۵۷۸
ايران ارقام
۰
۰
۱,۰۰۰
ايران تاير
۲-
۶۰-
۲,۹۴۷
ايران خودرو
۰.۹۹
۳۴
۳,۴۷۰
ايران خودروديزل
۱.۹۹
۱۸۷
۹,۵۷۱
بازرسي فني وكنترل خوردگي تكين كو
۲
۱۷۳
۸,۸۲۷
باما
۰.۲۱-
۵-
۲,۳۸۰
بانك كارآفرين
۱.۹۱
۷
۳۷۳
پارس الكتريك
۱.۱۲-
۶۸-
۶,۰۰۰
پارس دارو
۱.۹۶
۳۴
۱,۷۶۶
پاكسان
۰.۶۱
۴۷
۷,۷۰۹
پتروشيمي آبادان
۲-
۲۱۳-
۱۰,۴۶۳
پتروشيمي اراك
۰.۶۲
۳۸
۶,۲۰۰
پتروشيمي اصفهان
۲-
۲۳۱-
۱۱,۳۳۴
پتروشيمي خارك
۱.۹۳-
۲۵-
۱,۲۶۷
پتروشيمي شيراز
۱.۹۵
۱۹
۹۹۴
پلاستيك شاهين
۱.۹۸
۶۷
۳,۴۵۷
تراكتورسازي ايران
۱.۹۴
۲۸
۱,۴۷۳
توليد تجهيزات سنگين هپكو
۱.۹۹
۱۶۲
۸,۲۹۷
توليد سموم علف كش
۰
۰
۱,۴۸۰
جوش و اكسيژن ايران
۰.۰۸
۱
۱,۳۱۸
چيني ايران
۰
۰
۶۹
حق تقدم سرمايه گذاري صنعت بيمه
۰
۰
۱
حق تقدم كارخانجات توليدي تهران
۲.۶۹-
۱۳-
۴۷۱
حق تقدم مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۵-
۳۵۰-
۶,۶۵۴
حمل و نقل پتروشيمي
۰.۴۲-
۱۴-
۳,۳۵۱
حمل و نقل توكا
۲
۱۴۲
۷,۲۴۴
خدمات دريايي تايدواتر خاورميان
۰.۲۱
۱۲
۵,۶۴۰
خوراك دام پارس
۱.۹۸
۵۹
۳,۰۴۲
داده پردازي ايران
۱.۹۵-
۱۱۹-
۵,۹۷۵
داروسازي اسوه
۱.۹۹
۱۸۵
۹,۴۷۰
داروسازي زهراوي
۱.۹۷
۴۲
۲,۱۶۹
داروسازي سبحان
۱.۹۴-
۵۴-
۲,۷۳۴
داروسازي كوثر
۰
۰
۷,۷۸۴
دارويي رازك
۱.۹۶
۴۳
۲,۲۳۵
رايان سايپا
۱.۹۸-
۱۹-
۹۴۰
روغن نباتي جهان
۰.۲۷-
۴-
۱,۴۹۰
روغن نباتي ناب
۱.۳۷-
۱۷-
۱,۲۲۶
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۰.۰۷-
۶-
۸,۱۶۶
زامياد
۰.۰۳
۱
۳,۸۳۳
سايپا
۱.۹۶
۳۴
۱,۷۷۰
سايپاآذين
۱.۹۷-
۱۰۲-
۵,۰۶۹
سايپاديزل
۰
۰
۱,۷۳۷
سرمايه گذاري آتيه دماوند
۱.۹۹-
۲۹-
۱,۴۲۵
سرمايه گذاري البرز(هلدينگ )
۱.۹۹-
۲۰-
۹۸۷
سرمايه گذاري بوعلي
۰.۱۵
۳
۱,۹۷۹
سرمايه گذاري پارس توشه (هلدينگ )
۰.۸۵
۲۲
۲,۶۰۰
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۱.۹۹
۷۹
۴,۰۵۶
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۲-
۵۱-
۲,۴۹۹
سرمايه گذاري رنا(هلدينگ )
۰
۰
۱,۰۸۶
سرمايه گذاري سپه
۰.۱۶-
۳-
۱,۹۱۰
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كشوري (هلدينگ )
۱.۹۷-
۴۳-
۲,۱۴۱
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۰.۰۹
۲
۲,۱۲۰
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۰.۰۲
۱
۴,۱۵۶
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۰
۰
۳,۳۰۸
سرمايه گذاري مسكن
۰
۰
۱۱,۱۹۷
سنگ آهن گل گهر
۵-
۱۳۲۲-
۲۵,۱۱۸
سيمان اردبيل وآهك آذرشهر
۱.۹۸-
۲۱۸-
۱۰,۷۶۸
سيمان تهران
۵-
۱۲۳۹-
۲۳,۵۵۱
سيمان دورود
۱.۲۹-
۱۱۸-
۹,۰۵۰
سيمان شرق
۲-
۱۶۴-
۸,۰۴۴
سيمان هگمتان
۱.۷۹-
۳۷-
۲,۰۳۴
شيشه قزوين
۱.۹۲
۱۳
۶۸۹
صنايع آذرآب
۱.۹۹
۱۱۷
۵,۹۸۶
صنايع جوشكاب يزد
۰.۰۱
۱
۹,۰۷۷
صنايع ريخته گري ايران
۰
۰
۸,۶۴۷
صنايع شيميايي ايران
۲-
۷۴-
۳,۶۳۲
صنايع كاغذسازي كاوه
۱.۹۸-
۵۳-
۲,۶۲۳
صنايع مس شهيد باهنر
۰.۳۸
۱۶
۴,۲۷۱
صنعتي دريايي ايران
۰
۰
۳,۷۱۸
فرآورد ه هاي غذايي و قند پيرانشهر
۱.۹۷-
۵۹-
۲,۹۳۵
فروسيليس ايران
۱.۹۹
۲۶
۱,۳۳۱
قند پارس
۱.۹۴-
۳۳-
۱,۶۷۱
قند مرودشت
۱.۹۳
۲۴
۱,۲۶۷
كارخانجات صنعتي پيام
۱.۹۶-
۳۵-
۱,۷۵۱
كارخانجات قند قزوين
۱.۹۲-
۴۸-
۲,۴۵۵
كشت وصنعت پياذر
۱.۹۹
۵۱
۲,۶۰۸
كمباين سازي ايران
۱.۹۹
۵۹
۳,۰۲۸
گازلوله
۰
۰
۲,۳۳۸
گروه بهمن
۱.۹۹
۶۹
۳,۵۳۳
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۱.۸۹-
۹۸-
۵,۰۸۰
گسترش صنايع انرژي آذرآب
۰
۰
۸,۱۹۲
گسترش صنايع وخدمات كشاورزي
۵-
۱۰۲-
۱,۹۳۹
لامپ پارس شهاب
۱.۹۸
۲۹
۱,۴۹۰
ليزينگ ايران
۱.۹۶
۴۳
۲,۲۳۶
ليزينگ صنعت و معدن
۱.۹۴
۳۰
۱,۵۷۸
ماشين آلات صنعتي تراكتورسازي ايران
۱.۹۶
۲۹
۱,۵۰۶
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۱.۹۵-
۳۷-
۱,۸۵۹
محورسازان ايران خودرو
۱.۹۹-
۱۰۲-
۵,۰۲۴
معادن منگنز ايران
۰
۰
۶,۱۱۱
معدني و صنعتي چادرملو
۱.۹۹
۸۰
۴,۱۰۹
ملي سرب و روي ايران
۱.۹۵
۲۰
۱,۰۴۵
مهركام پارس
۱.۹۹
۶۸
۳,۴۷۹
مهندسي نصير ماشين
۰.۹۸
۱۶
۱,۶۴۵
موتوژن
۱.۹-
۱۳-
۶۷۳
نورد و لوله اهواز
۱.۹۸-
۳۲-
۱,۵۸۱
نيرو محركه
۰
۰
۱,۱۷۱
نيروكلر

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |