يكشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۵ - Feb 19, 2006
دبير شورايعالي ترافيك كشور:
تعداد خودروهاي تهران طي ۵ سال دو برابر شد
مديركل حمل و نقل و دبير شورايعالي ترافيك كشور اعلام كرد: بايد هر چه سريعتر تكليف بيمه تأمين اجتماعي رانندگان روشن شود كه به نظر مي رسد در اين راستا راه اندازي صندوق بيمه و بازنشستگي رانندگان تاكسي معقول تر باشد.
به گزارش ايسنا، مهندس حاج نصراللهي در جلسه مجمع عمومي اتحاديه تاكسيراني هاي شهري كشور ۶۵ درصد جمعيت كشور را شهرنشين دانست و گفت: پيش بيني مي شود تا پايان برنامه چهارم توسعه اين رقم به ۶۹ تا ۷۰ درصد افزايش يابد.
وي با اشاره به كاهش ايمني و تعداد زياد تصادفات در كشور افزود: بخش عمده تصادفات در بيرون  شهر ها رخ مي دهد؛ به نحوي كه در سال ،۸۳ ۶۲۵ هزار تصادف منجر به مرگ رخ داد و بيش از ۲۶ هزار نفر نيز كشته ومنجربه مجروح شدن ۲۴۵ هزار نفر شد. دبير شورايعالي ترافيك كشور سه چهارم آلودگي هوا در شهرها را نتيجه حمل و نقل و ترافيك در كشور دانست و با اشاره به خسارت هاي زياد اين امر به كشور تصريح كرد: آلودگي هوا روزانه در تهران ۱۰۰ ميليارد تومان خسارت به جا مي گذارد.
وي در ادامه با اشاره به مصرف بي رويه سوخت در كشور افزود: در حالي كه ۴۳ ميليون ليتر بنزين در كشور توليد و ۲۳ ميليون ليتر با صرف اعتباري معادل ۵ ميليارد دلار نيز وارد و روزانه ۶۵ ميليون ليتر بنزين در كشور مصرف مي شود ۲۷ درصد كل مصرف نهايي انرژي كشور در بخش حمل و نقل است.اين در حالي است كه طبق آمار سال ۸۳ حدود ۱۱ ميليون موتورسيكلت و خودرو در كشور شماره گذاري شده و در تهران طي ۴ تا ۵ سال اخير با ۱۰۰ درصد افزايش تعداد خودرو مواجه بوده ايم.
دبير شورايعالي ترافيك كشور بخش عمده اي از اين خودروها را فرسوده دانست، اظهار كرد: در حالي كه ۵/۲ ميليون خودرو فرسوده بالاي ۱۰ سال و ۶/۱ ميليون خودرو بالاي ۲۰ سال، سن دارند، مصرف خودروهاي فرسوده سه برابر خودروهاي جديد و ميزان آلايندگي  آنها از ۴ تا ۱۲ برابر است. به گفته حاج نصراللهي طبق آمارهاي موجود تا پايان سال ،۸۳ ۵۲ درصد تاكسي ها، ۳۲ درصد اتوبوس ها و ۹۲ درصد ميني بوس ها فرسوده بوده اند.
وي با اشاره به وضعيت نامناسب حمل و نقل در شهرهاي كشور افزود: برنامه هاي دولت براي اين موضوع بايد بهبود وضعيت عبور و مرور شهري باشد و در اين زمينه سهم حمل و نقل عمومي را از ۴۵ درصد فعلي به ۷۵ درصد برساند.
دبير شورايعالي ترافيك كشور اظهار كرد: در بحث توسعه گاز طبيعي نيز بايد يارانه ها و سياست هاي تشديدي براي خودروهاي گازسوز و دوگانه سوز از سوي دولت اعمال شود.
حاج نصراللهي با اشاره به لزوم رسيدن ميزان بالاي آلودگي بيش از حد استاندارد ۸ شهر كشور به حد استاندارد اذعان كرد: تاكسيراني شايد يكي از معدود مكانهايي است كه در بحث سياست هاي تشويقي خصوصي سازي كار خود را انجام مي دهد و يارانه اي هم از سيستم حمل و نقل دريافت نمي كند، لذا نه تنها فشاري را بر سيستم وارد نكرده بلكه كمكي براي سيستم است.
دبير شورايعالي ترافيك كشور با اشاره به سه ديدگاه «مديريت مجمع تاكسيراني» ، «خدمات شهروندان» و «وضعيت رانندگان» بررسي فعاليت تاكسيراني ادامه داد: مشكل اساسي در بخش مديريت تاكسيراني عدم تحقق مديريت يكپارچه حمل و نقل شهري است، همچنين آموزش مديران مشغول به فعاليت تاكسيراني و استفاده از نيروهاي متخصص در اين بخش از ديگر موارد مطروحه در اين زمينه است.
حاج نصراللهي همچنين عدم استفاده از فناوري نوين را از ديگر مشكلات تاكسيراني كشور دانست و با اشاره به پيش بيني هاي صورت گرفته در زمينه افزايش خصوصي سازي تاكسيراني افزود: در مجلس شوراي اسلامي براي مشكلات تاكسيراني طرحي ارائه شده است كه در اين راستا مهمترين ايرادي كه نمايندگان مجلس از ما گرفته اند آن است كه هنوز نتوانسته ايم نرخ كرايه تاكسي را مصوب داشته باشيم و رانندگان را موظف كنيم تا از تاكسيمتر استفاده كنند، لذا نمايندگان مجلس از مشكلات سيستم استفاده كرده و مديريت سيستم و قانون تمركز تاكسيراني را زير سؤال مي برند.
دبير شورايعالي ترافيك كشور با بيان اين كه ۳۰ هزار تاكسي رسمي و ۸۰ هزار تاكسي غيررسمي در تهران تردد مي كنند، گفت: در اين سيستم با عدم توسعه ناوگان تاكسيراني نسبت به تقاضا و ناهماهنگي در نرخ كرايه تاكسي و عدم تصويب مبلغي از سوي شوراي شهر، روبه رو هستيم.
به گفته حاج نصراللهي بايد هر چه سريعتر تكليف بيمه تأمين اجتماعي رانندگان روشن شود كه در اين راستا به نظر مي رسد راه اندازي صندوق بيمه و بازنشستگي رانندگان تاكسي معقول تر باشد.

چشم انداز
004293.jpg
بيمه تأمين اجتماعي همواره از دغدغه هاي اصلي تاكسيرانان  بوده است. اين موضوع از چنان درجه اهميتي برخوردار است كه كميت و كيفيت خدمات رساني تاكسيرانان را تحت الشعاع قرار داده و شهروندان نيز لاجرم به طريقي تحت تأثير آن قرار دارند.
دير زماني است كه تاكسيرانان خواهان برخورداري از خدمات حمايتي نظير بيمه تأمين اجتماعي و خدمات درماني هستند. امروزه بيش از ۱۵۰ هزار تاكسيران در سراسر ايران در پي تحقق يك نياز ساده اجتماعي شان هستند. به نظر مي رسد با اتخاذ تمهيدات و تلاش دلسوزانه بتوان به اين نياز ضروري پاسخ داد. به يقين از رهگذر تأمين خواسته بحق آنها مي توان شاهد ارتقاي خدمات رساني تاكسيراني بود. تثبيت نرخ كرايه و رعايت مقررات و ضوابط و اينكه از اين پس به هر بهانه اي شاهد افزايش بعضاً خودسرانه كرايه تاكسي ها نباشيم،  شايد از جمله دستاوردهاي برخورداري تاكسيرانان از بيمه تأمين اجتماعي باشد.

تفاهم نامه جديد يونسكو براي ارگ بم
004287.jpg
پس از زلزله بم، با وجود تحقيقات و مستندسازي هاي زيادي كه در ارگ بم صورت گرفت، در مجموعه زرتشتي بم و مسجد وكيل فعاليتي صورت نگرفته بود. نمايندگان دفتر يونسكو و مسئولان پروژه  نجات بخشي ارگ بم، به همين منظور با هم تفاهم نامه امضا كردند.
اين تفاهم نامه  جديد در زمينه آغاز عمليات آواربرداري، ايمن سازي و حفاظت اضطراري از مجموعه زرتشتي بم و مسجد وكيل بسته شده و بر اساس آن فعاليت هاي اجرايي بر عهده پروژه نجات بخشي ارگ بم است و دفتر منطقه يونسكو از طريق كمك هاي صندوق اعتباري ژاپن، هزينه كار را تأمين خواهد كرد.
تفاهم هايي كه پيش از اين با يونسكو براي انجام فعاليت هاي مشترك با هدف نجات ميراث فرهنگي، بسته شده بود، بيشتر بر آموزش و ارزيابي كارشناسان بين المللي از تخريب بم، متمركز بود.

بيمه تأمين اجتماعي براي راهنمايان تور
004284.jpg
راهنمايان تور مي توانند با خيالي آسوده تر گروه هاي گردشگران را به نقاط مختلف ايران ببرند چون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و تأمين اجتماعي براي بيمه آنها به توافق رسيده اند.
موافقت اوليه در اين خصوص كسب شده و مراحل كار بيمه راهنمايان تور از جمله هزينه قابل پرداخت و اجراي تعهدها در نشستي با مديركل دفتر استانداردهاي فني و نظارت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بررسي و با صدور دستور معاون گردشگري اين سازمان و پرداخت هزينه آن به سازمان تامين اجتماعي، اجرايي مي شود.
سازمان تامين اجتماعي در گذشته راهنمايان تور را به عنوان نهادي رسمي قبول نداشت، ولي اكنون بر اساس ماده هفت قانون تامين اجتماعي، جهت برخورداري راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي از بيمه تامين اجتماعي، اين سازمان هويت جامعه راهنمايان تور ايرانگردي و جهانگردي را به رسميت مي شناسد.

كانال رطوبت گير براي ميدان امام اصفهان
004281.jpg
ميراث فرهنگي اصفهان براي جلوگيري از نفوذ رطوبت به ميدان امام هم راهكاري همچون چهل ستون انديشيده است؛ در اطراف بدنه شرقي اين ميدان كانالهاي ناكش احداث مي شود تا از نفوذ رطوبت به بخش هايي از ديواره هاي ميدان جلوگيري كند.
ظاهراً  كارشناسان طي بررسي هاي خود به اين نتيجه رسيده اند كه به علت فضاي باز پشت ميدان و شيب پياده رو به سمت ديواره ها، رطوبت به قسمت هايي از ميدان امام(ره) بيشتر نفوذ كرده است. به اين ترتيب طي طرحي كانال هاي ناكش (كانال هايي كه هوا در آن جريان دارد) در اطراف بدنه شرقي و در كنار آن كشيده مي شود و همچنين براي دفع رطوبت ناشي از نزولات جوّي، چاه هاي جذبي با كانال هايي به صورت جوي مانند در اطراف ميدان احداث خواهد شد.

توريست شدن بيش از۵/۱ميليارد نفر
004296.jpg
سازمان توريسم جهاني ITO اعلام كرده است كه تا سال ۲۰۲۰ ميلادي، شمار توريست ها در سراسر جهان به ۶/۱ميليارد نفر خواهد رسيد. بر اساس پيش بيني هاي اين سازمان، بيشترين رشد تعداد توريست مربوط به خاور دور خواهد بود كه پس از آن منطقه خاورميانه در جايگاه دوم قرار دارد.
همچنين تا سال ۲۰۲۰ رشد بين المللي صنعت توريسم از چهار درصد كنوني، به ۱/۷ درصد افزايش مي يابد. به طور كلي در سال ۲۰۰۴ تعداد ۷۶۰ ميليون توريست در سراسر جهان وجود داشت كه درآمد حاصل از اين صنعت را به ۶۲۰ ميليارد دلار رساند.

پرواز مستقيم، از تبريز به استانبول
004278.jpg
تبريزي ها روز جمعه براي نخستين بار از فرودگاه شهر خودشان به استامبول پرواز كردند و عليرضا منظري- معاون هوانوردي سازمان هواپيمايي كشوري- گفته است كه ايران اير نيز از چند ماه گذشته به عنوان طرف ايراني اقدام به برقراري پرواز در اين خط هوايي كرده بود و بر اساس توافق نامه هاي دوجانبه ميان دو كشور، علاوه بر انجام هفت پرواز برنامه اي بين تهران و استانبول، شركت هاي هر دو طرف مي توانستند بين تبريز- استانبول- تبريز نيز پرواز برقرار كنند.
قرار است با توجه به تعداد متقاضيان، پروازهاي استانبول به مقصد تبريز هفتگي برقرار باشد. تعداد پروازهاي اين خط در هفته دو روز و در روزهاي يكشنبه و چهارشنبه صورت خواهد گرفت.

ضرورت افزايش بودجه «شوراهاي فرادست»
ايسنا: رئيس شوراي عالي استان ها در جلسه عمومي  شورايعالي استان ها اعلام كرد: چنانچه بودجه «شوراهاي فرادست» افزايش نيابد مجبور به استعفا هستيم.
مهندس مهدي چمران در اين جلسه با اشاره به اين كه شوراهاي فرادست كشور نه اعتبار، بودجه و نه امكانات داشته و در يك كلام فشل هستند، بيان كرد: اين در حاليست كه در بسياري از بخشها و شهرهاي كشور هنوز شوراهاي فرادست تشكيل نشده  است.
به گفته وي براي تأمين حداقل امكانات و نيازهاي «شوراهاي فرادست» اعتباري برآورد شده تا در بودجه كل كشور ديده و از طريق شورايعالي استانها به شوراهاي فرادست كشور واريز شود.چمران با بيان اين كه سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور بر اساس فشارهاي ما در سال جاري در صدد افزايش بودجه شوراهاي فرادست بود، ادامه داد: در اين راستا سال جاري بودجه ۵/۱ ميليارد توماني سال گذشته به ۵/۲ ميليارد تومان افزايش يافت، اين در حاليست كه ما ۵/۱ ميليارد تومان را نيز رقمي نمي دانستيم.رئيس شورايعالي استان ها با اشاره به اين كه پس از ارائه بودجه ۵/۲ ميليارد توماني دولت به مجلس جهت تصويب، طي نامه اي به سازمان برنامه و بودجه اعتراض كرده ايم بيان كرد: با اين بودجه نمي توان كاري كرد.وي يادآور شد: رئيس جمهوري به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور اعلام كردند تا مسأله شوراهاي فرادست را حل كنند، لذا در حال حاضر اين بودجه در مجلس شوراي اسلامي در حال بررسي بوده و اميدواريم نمايندگان مجلس اين رقم را افزايش دهند.
چمران شوراها را متن قانون دانست و خاطرنشان كرد: شوراهاي شهر با توجه به اين كه اعتبارات خود را از شهرداري ها مي گيرند، امورات خود را مي گذرانند، اين در حاليست كه شوراهاي بخش ها، شهرستان ها، استان ها و شورايعالي استانها، فاقد اين منابع مالي بوده و نمايندگان مجلس نيز خود اين امر را قبول دارند، ولي افزايش زياد بودجه را كار سختي مي دانستند.وي افزود: ما اين سختي را مي پذيريم؛ اما انتظار افزايش بودجه را نيز داريم.
رئيس شورايعالي استان ها با تأكيد بر اين كه ما انتظار داريم ۳۳ ميليارد تومان بودجه پيشنهادي را مجلس بپذيرد، گفت: از سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز انتظار داريم در صورتي كه مجلس قصد افزايش بودجه شورايعالي و شوراهاي فرادست را دارد در مجلس به دفاع از بودجه شورايعالي بپردازد.

جان باختن ۴۱۱ هزار چيني بر اثر آلودگي هوا
گروه شهري- پكن پايتخت چين در حالي كه خود را براي ميزباني مسابقات المپيك ۲۰۰۸ آماده مي كند به عنوان پايتختي با ميزان آلودگي هواي بسيار بالا معرفي شده است.
ميزان آلودگي هواي اين شهر به سطحي بحراني رسيده است و سالانه هزاران نفر از اهالي آن جان خود را از دست مي دهند.
به گزارش روزنامه گاردين انگليس، پكن يكي از قربانيان زيست محيطي رشد اقتصادي و حيرت آور چين محسوب مي شود.
براساس اطلاعات آژانس فضايي اروپا در پكن و استان مجاور آن در شمال شرقي چين، ميزان گاز دي اكسيد نيتروژن كه استنشاق آن مي  تواند به ريه ها آسيبي مرگبار وارد كند از هر نقطه ديگري در كره زمين بيشتر است.
طي ۵ سال اخير تعداد خودروهايي كه در پايتخت چين حركت مي كنند به ۲ برابر افزايش پيدا كرده و به رقم ۵/۲ ميليون نزديك شده است. بدين ترتيب انتظار مي رود تا سال ۲۰۰۸ يعني سال برگزاري مسابقات المپيك پكن، تعداد خودروهاي اين شهر به رقم ۳ ميليون دستگاه برسد.
در سال هاي اخير به چين هشدارهايي درباره آلودگي هوا داده نشده است و اعلام شده است كه اين كشور امروز به دومين توليدكننده بزرگ گازهاي گلخانه اي در جهان مبدل شده است.
به گزارش گاردين، اطلاعات ماهواره اي اروپا نشان مي دهد كه موارد آلود ه كننده در هواي چين طي ۱۰ سال اخير به ۲ برابر افزايش پيدا كرده است و مقامات چيني هم هشدار داده اند كه اگر با ميزان فعلي آلودگي هوا مبارزه شود طي ۱۵ سال آينده اين ميزان ۴ برابر خواهد شد.
آكادمي برنامه ريزي محيط زيست چين نيز اخيرا در گزارش تحقيقاتي اعلام كرد، آلودگي هوا در سال گذشته در چين باعث مرگ ۴۱۱ هزار نفر بر اثر ابتلا به بيماري هاي مختلف عروقي و ريوي شد.
اين آكادمي مدعي است با توجه به اينكه يكصد ميليون چيني در شهرهاي اين كشور ساكن هستند، يك سوم ساكنان اين شهرها در معرض خطرات و زيان هاي ناشي از آلاينده هاي موجود در هوا هستند.

هزار ميليارد تومان سرمايه در متروي تهران
بلا استفاده مانده است
004290.jpg
فارس: معاون بهره برداري متروي تهران با تأكيد بر اين كه تجهيزات مترو براي تردد قطارها با فاصله زماني ۲ دقيقه نصب شده است، گفت: كمبود اعتبار براي خريد واگن موجب راكد ماندن هزار ميليارد تومان سرمايه در متروي تهران شده است.
بهرام عبابافي در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس در خصوص سرمايه مورد نياز براي دستيابي به سر فاصله زماني ۲ دقيقه گفت: براي تحقق اين هدف در خطوط داخلي شهر تهران و فاصله زماني ۵ دقيقه در مسير بين شهري تهران- گلشهر طي ۲ سال آينده، ۸۰۰ ميليون دلار اعتبار نياز است.
وي فاصله زماني حركت قطار در خطوط داخلي را در حال حاضر ۴ دقيقه و خط تهران- گلشهر را ۱۰ دقيقه عنوان كرد و افزود: استفاده از سرمايه موجود در متروي تهران نيازمند تزريق بودجه نقدي به اين سيستم است و اگر تخصيص اعتبار به مترو همچنان مطابق سالهاي گذشته از طريق فاينانس باشد، دستيابي به اين هدف به زماني بيشتر از ۲ سال نياز دارد.
معاون بهره برداري شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو ) با اشاره به سفر بيش از دو هزار نفر از شهروندان با كمك مترو، در ساعات اوج مسافر، گفت: اين در حالي است كه نهايت ظرفيت اتوبوس براي سوار كردن مسافر۵۰ نفر است و بر اساس محاسبه كارشناسان قطارهاي مترو در طول ساعات شبانه روز معادل ۴ هزار دستگاه اتوبوس و ۲۰ هزار دستگاه سواري مسافر جا به جا مي كنند.
عبابافي تاكيد كرد: در صورت راه اندازي ۸ خط داخلي، طول خطوط مترو در تهران از ۹۰ كيلومتر فعلي (با افتتاح خط ۱۰ كيلومتري بهارستان تا دردشت تا پايان سال جاري) به ۲۰۰ كيلومتر با ۲۰۰ ايستگاه و ظرفيت جابجايي بيش از ۴ ميليون مسافر در روز خواهد بود.
۴ميليارد دلار اعتبار فاينانس براي توسعه حمل و نقل عمومي كشور
رئيس فراكسيون محيط زيست مجلس از اختصاص ۴ ميليارد دلار از تسهيلات فاينانس از منابع مالي خارجي در سال ۸۵ به منظور توسعه حمل و نقل عمومي و دستيابي به محيط زيست سالم خبر داد. احمدسادات موسوي گفت: اين اعتبار به پيشنهاد دولت در بودجه سال ۸۵ كشور براي توسعه حمل و نقل عمومي و خروج خودروهاي فرسوده از چرخه حمل و نقل لحاظ شده است كه با تصويب در مجلس قابليت اجرايي مي يابد. وي در ادامه افزود: همچنين با تصويب مجلس رقم يك ميليارد و ۵۲ ميليون و ۶۰۰هزار دلار هم از منابع ذخاير ارزي صرف توسعه حمل و نقل عمومي و خروج خودروهاي فرسوده خواهد شد. رئيس فراكسيون محيط زيست مجلس اظهار داشت: با تصويب اين لوايح اميدواريم در سال ۸۵ روند بهبود سيستم حمل و نقل عمومي سرعت بيشتري پيدا كرده و در نتيجه آن دستيابي به محيط زيست و شهرسالم تسهيل شده و ناوگان حمل و نقل ريلي شهري، اتوبوسراني و تاكسيراني توسعه بيشتري يابد.

گفت وگو
منابع درآمدي شهرداري براي اداره پايتخت كافي نيست
004275.jpg
گروه شهري-غلامرضا رفيع:منابع درآمد شهرداري و اتمام پروژه هاي نيمه كاره محور اصلي گفت وگويي است با دكتر نادر شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران كه از نظرتان مي گذرد.
***
به عنوان رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر ارزيابي تان درباره منابع درآمدي شهرداري و اتمام پروژه هاي نيمه كاره و ايجاد تحول اساسي در سطح تهران چيست؟
- شهرداري براي اتمام پروژه هاي عمراني نيمه كاره و انجام تعهدات خود در قبال خريد املاك واقع در همين طرح هاي مصوب و همچنين پرداخت بدهي خود به بانك ها حدود پنج هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد. اينها غير از طرح هاي جديدي است كه بايد در سطح شهر شروع و اجرا شود.به عنوان مثال چنانچه شهرداري بخواهد طرح هاي بزرگ فضاي سبز را در سطح شهر كه سالهاست اجراي آنها به دليل نبود منابع كافي به تعويق افتاده و مردم نيز از بابت واقع شدن املاكشان در اين گونه طرح ها بلاتكليف مانده اند اجرا كند بايد به اين رقم چند هزار ميليارد تومان افزود.
مديريت شهري در اين مدت چه سياستي را در رابطه با تأمين منابع مالي شهرداري و اصلاح ساختار مالي شهرداري دنبال كرده است؟
- سياست شوراي شهر در ۲ سال اخير فاصله گرفتن از سهم درآمدي شهرداري در قبال فروش تراكم بوده و در اين مدت درآمد شهرداري از محل فروش تراكم از ۹۰ درصد در سال ۸۲ به حدود ۷۰درصد كاهش يافته است. به بيان ديگر گرچه در اين مدت بودجه كل شهرداري افزايش قابل توجهي يافته ولي به نسبت آن سهم بودجه از محل فروش تراكم كاهش داشته است.
پس افزايش رقم بودجه از چه راه هايي حاصل شده است؟
- از طريق اجراي برخي طرح هاي مشاركتي، دريافت وام از بانك ها كه امسال حدود يكصد ميليارد تومان است. همچنين در اين مدت حدود ۱۳ مورد عوارض جديد تصويب شد كه اين ها خارج از منابع درآمدي شهرسازي و فروش تراكم بوده است. علاوه براين در اين مدت دنبال دريافت مطالبات شهرداري از دولت نيز بوده ايم.
در لايحه بودجه سال آينده شهرداري براي عوارض نوسازي چه رقمي پيشنهاد شده است؟
- براي سال ۸۵ حدود ۴۵ ميليارد تومان عوارض نوسازي پيشنهاد شده است كه اين رقم براي سال ۸۴ حدود ۳۰ ميليارد تومان بوده است. اين عوارض براساس مصوبه هيأت وزيران است كه به شهرداري اجازه مي دهد هر سال مبالغي را تحت عنوان عوارض نوسازي از املاك دريافت كند.
با توجه به اين كه طبق اين مصوبه دريافت عوارض از سوي شهرداري بايد طي مدت ۵ سال از ۲ درصد بودجه به ۱۷ درصد افزايش يابد، به نظر شما اين موضوع تا چه حد عملي است؟
- چون رقم عوارض سالها افزايش نيافته بود و از سال ۸۲ به يك باره چندين برابر افزايش يافت و دريافت آن به هر حال به مردم فشار مي آورد ما نيز تخفيف هايي را در اين زمينه قائل شديم تا اين افزايش به صورت تدريجي اعمال شود. به گونه اي كه در حال حاضر رقم ۳۰ ميليارد تومان وصولي عوارض نوسازي در مقايسه با بودجه هزار و چهارصد ميليارد توماني سال ۸۴ چيزي حدود ۲ و نيم درصد است. از اين رو بعيد است كه بتوان اين رقم را تا سال ۸۷ به ۱۷ درصد افزايش داد. زيرا چنين افزايشي فشار زيادي را بر مردم وارد مي كند.
در بودجه پيشنهادي شهرداري تناسب بودجه عمراني و جاري در چه حدي است؟
- در لايحه اي كه شهرداري پيشنهاد كرده از مجموع هزار و هشتصد ميليارد تومان، ۱۲۰۰ ميليارد آن بودجه عمراني و ۶۰۰ ميليارد تومان نيز بودجه جاري است. به بيان ديگر حدود ۶۵ درصد بودجه عمراني و ۳۵ درصد بودجه جاري پيش بيني شده است.

برج مراقبت
آلودگي لازمه صنعت نيست
نبض اقتصاد ما در روستاهايي مي تپد كه ظرف يك دهه چنان پيشرفت كرده اند كه روزانه چندين پرواز به مقصد پايتخت دارند. عسلويه، نخل تقي و بيدخون ديگر روستا نيستند، هرچند با حفظ امكانات رفاهي و خدمات اجتماعي خود سعي داشته باشند روستا بمانند.
كساني كه از ابتدا براي ساختن مكاني به نام عسلويه برنامه ريزي كرده بودند هم تصميم نداشتند يك روستا بسازند. آنها مي خواستند شهري صنعتي بسازند تا با رقيبي كه آن سوي آب ها از سالها پيش نفت و گاز سفره هاي زيرزميني مشترك را مي مكد برابري كنند.
شهر جديدي كنار آبهاي خليج فارس به وجود آمد، بوي نفت و گاز آن قدر زياد بود كه آدم هاي بسياري را _ كه همه مرد بودند- از نقاط مختلف ايران و كشورهاي خارجي به منطقه كشاند. آدم ها كار كردند و كارشان را گسترش دادند تا آدم هاي بيشتري بيايند و كار كنند و باز هم بيشتر در دل زمين و دريا لوله  و سيمان بريزند، آن قدر كه پارس جنوبي از سمت عسلويه به پروژه هايي كه در خوزستان هست برسد و مردمي كه اين سوي خليج فارس با بوي نفت و گاز و گرماي حاصل از آتش زدن مازاد آنها زندگي مي كنند با آدم هاي اين سوي خليج فارس دوست شوند.
هنوز همه ۱۸ پروژه پارس جنوبي به بهره برداري نرسيده، براي ۱۵ پروژه برنامه ريزي شده و پروژه هاي ،۷ ۶ و ۸ آن قدر سريع پيشرفت كرده كه تحسين همه را برانگيخته است. اما تحسين كنندگان كه با همان پروازهاي روزانه از عسلويه به تهران و ساير شهرها مي روند، به اين دل خوش دارند كه سرزميني از جنس شرجي و گرما و گاز و نفت و آهن، محل موقتي براي زندگيشان است. آنها در عسلويه كار مي كنند و در شهرهاي ديگر زندگي.

آثار جديد موسيقي توليد شد
004242.jpg
گروه ادب و هنر: هفت اثر موسيقايي با مضامين عرفاني، مذهبي، كار و تلاش در تهران و هشت اثر نيز در مراكز استان ها توليد شد.
به گزارش روابط عمومي مركز موسيقي و سرود؛ اداره كل توليد اين مركز اين آثار را با صداي محمدعبدالحسيني، علي خدايي، جمال الدين منبري و بهرام سارنگ توليد كرده است.
ساختار اركسترال
آهنگ «خاك» آهنگساز و تنظيم كننده مزاد انصاري، شاعر فريدون مشيري، خواننده محمد عبدالحسيني.
«سوداي او» آهنگساز و تنظيم كننده هادي آرزم، شاعر اوحدي مراغه اي، خواننده بهرام سارنگ.
ساختار سنتي
«تب حيراني» آهنگساز و تنظيم كننده جمشيد عزيزخاني، شاعر سعيد نوري، خواننده جمال الدين منبري. «كار و ابتكار» آهنگساز و تنظيم كننده علي تفرشي، شاعر ناصر فيض، خواننده علي خدايي.
ساختار سمفونيك
«محرم حسيني» آهنگساز و تنظيم كننده علي بيگلري پور(بي كلام). «داغ مجسم» آهنگساز و تنظيم كننده محمد بيگلري پور، شاعر محمد سعيد ميرزايي، خواننده محمدعبدالحسيني.
ساختار عربي
«النور البهي» آهنگساز و تنظيم كننده علي باغشاهي، پيمان مقصودي، شاعر جاسم ساعدي، خواننده علي باغشاهي. در بخش مراكز استانها نيز اين آثار توليد شده است. اين  آثار با ساختار محلي كردي ، سنت ، پاپ  گيلك ، اركسترال  گيلك ، محلي آذري  و سيستان  و بلوچستان  توليد شده  است .
كرمانشاه 
آهنگ ، راز نياز، با ساختار محلي كردي ، آهنگساز و تنظيم  كننده  اميرحمزه  جباريان ، شاعر محمدرضا فتاح، خواننده  بهرنگ  جباريان .
فصل  آغاز، با ساختار سنت ، آهنگساز و تنظيم  كننده  پيمان  همه  خاني، محمد سليمي، شاعر محمد جواد محبت ، خواننده  بيژن  صادقي.
همدان 
مرهم  جان  خستگان، با ساختار سنت ، آهنگساز و تنظيم  كننده  رسول  تيموري  فر، فاروق  آزاديان ، شاعر عراقي، خواننده  گروه  كر. درد دل ، با ساختار سنت ، آهنگساز و تنظيم  كننده  سياوش  شيرانيان ، شاعر عبدالحسين  عصمت ، خواننده  مسعود اسلاميه .
گيلان 
پرنده  يم، با ساختار پاپ  گيلك ، آهنگساز و تنظيم  كننده  علي اكبر كنعاني، شاعر حامد فخرنژادي ، خواننده  سيد جواد آزاد بخت .
دس  به  دس ، با ساختار اركسترال  گيلك، آهنگساز و تنظيم  كننده  محراب  مسرور، شاعر ناصر حامدي ، خواننده  سهراب  ظهيري .
سيستان  و بلوچستان 
من  سيستاني هستم ، آهنگساز و تنظيم  كننده  حميد گرگيج ، ۲ قطعه، شاعر عباس  باقري ، خواننده  بهروز شبستري.
  آهنگ  شكسته ، با ساختار محلي آذري ، آهنگساز و تنظيم  كننده  و خواننده  حيدر محمودي، شاعر عباس  رضاخان .

نمايشگاه هنرهاي تجسمي با مضامين عاشورايي
ادب و هنر:  اولين نمايشگاه بزرگ هنرهاي تجسمي با مضامين و مفاهيم عاشورايي در مؤسسه فرهنگي _ هنري صبا برگزار مي شود.
به همت معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مركز هنرهاي تجسمي، مؤسسه توسعه هنرهاي تجسمي و با همكاري موزه هنرهاي معاصر تهران و فرهنگستان هنر اولين نمايشگاه بزرگ هنرهاي تجسمي با مضامين عاشورايي در ساعت ۱۶ سه شنبه دوم اسفند ماه ۸۴ در مؤسسه فرهنگي _ هنري صبا گشايش مي يابد.
حبيب الله صادقي دبير اين نمايشگاه خاطر نشان كرد: برپايي اين نمايشگاه به طور حتم يك اقدام بسيار بزرگ و فرهنگي به شمار مي رود تا هنرمندان نيز بتوانند راه شهداي كربلا و انقلاب را با خلق آثار هنري به تصوير بكشند.مؤسسه فرهنگي _ هنري صبا واقع در خيابان طالقاني، خيابان شهيد برادران مظفر، پلاك ۵۳ واقع شده است و ساعت بازديد براي عموم از ساعت ۹ تا ۲۰ است.

بر ديوار نگارخانه ها
نگارخانه دانشجو: نمايشگاه آثار هنري «عاشورا و انقلاب» / تا دوم اسفند/ خيابان اسدآبادي، خيابان ،۲۱ پارك شفق/ تلفن: ۸۸۵۵۴۰۱۶
نگارخانه نوا: نمايشگاه گروهي مجسمه/ ميترا هنري و هنرجويان/ تا دوم اسفند/ مقدس اردبيلي، خيابان ب، خيابان چهارم، پلاك ۱/،۱۲ تلفن: ۲۲۰۴۷۷۸۹
نگارخانه ثروت: نمايشگاه هنرهاي كاربردي/ بهاره علي آبادي/ ۴ تا ۱۱ اسفند/ خيابان آفريقا، بابك مركزي، شماره ،۳۵ تلفن: ۸۸۷۹۸۷۰۷
گالري هفت ثمر: نمايشگاه «هستي مبهم» براي صادق هدايت/ مطهري، كوه نور، كوي پنجم، شماره ۲۵/ تلفن: ۸۸۷۳۱۴۰۳
گالري كمال الملك: نمايشگاه گروهي تصويرسازي/ تا ۴ اسفند/ پاسداران، نبش گلستان سوم، ساختمان شماره يك/ تلفن ۲۲۵۶۵۴۳۴
گالري دريابيگي: نمايشگاه نقاشي گروهي/ تا سوم اسفند/ شهرك قدس، فاز ،۳ خيابان دوم، پلاك ۱۱۶۵/ تلفن: ۸۸۰۸۳۳۲۷
نگارخانه دي:  نمايشگاه يادي از چاپ سنگي هاي قاجار با آثار عين الله شيرازي/ ۲ تا ۱۲ اسفند/ وليعصر(عج)، روبه روي پارك ساعي، پلاك ۱۰۶۰/ تلفن: ۸۸۷۰۰۸۴۹
نگارخانه شقاقي: نمايشگاه عكس/ داريوش مبين/ تا سوم اسفند/ وليعصر(عج)، روبه روي مسجد بلال، كوچه مهري، پلاك ۵۳/ تلفن: ۲۲۰۴۸۹۱۸

فرهنگسرا
فرهنگسراي بهمن: مسابقه بزرگ كتابخواني سپيده سعادت در اين فرهنگسرا برگزار مي شود. قرار است سؤالات مسابقه از كتاب سپيده سعادت حجه الاسلام دكتر محمد جواد رودگر طراحي شود. سؤالات با درنگي بر سوره مباركه فجر، فجر عاشورا، فجر ولايت و عقل گروي و خردورزي طراحي خواهد شد. علاقمندان مي توانند براي تهيه كتاب و سؤالات به فرهنگسراي بهمن مراجعه كنند.
فرهنگسراي نياوران: روخواني نمايشنامه (مليكا مرد مرده) با نويسندگي و كارگرداني چيستا يثربي در سالن گوشه فرهنگسراي نياوران روخواني مي شود. الناز شاكردوست، مينو زاهدي، امير دلاوري و عليرضا مهران نقش خوان هاي اين اثر هستند.علاقه مندان مي توانند امروز براي ديدن اين نمايش به فرهنگسراي نياوران مراجعه كنند.همچنين فرهنگسراي نياوران فيلم (جان سخت) را با بازي بروس ويليس امروز ساعت ۱۷ در اين فرهنگسرا به اكران خواهد گذاشت.
فرهنگسراي ولاء: به مناسبت روز تعليم و تربيت اسلامي جشنواره بزرگ نماز در اين فرهنگسرا برگزار خواهد شد. اين جشنواره كه با مشاركت مركز آموزشي زينب عليهم السلام شهر ري برگزار مي شود شامل سخنراني و نشست و گفت وگوهاي مختلف خواهد بود.علاقه مندان مي توانند ۷ اسفند ماه ساعت ۱۴ الي ۱۸ به كانون بسيج جوانان شهر ري مراجعه كنند.
خانه فرهنگ نصر: نمايشگاه كتاب در مدارس منطقه ۲ از امروز تا ۱۵ اسفند ماه با بيش از ۷۰ عنوان كتاب در زمينه هاي مذهبي، اجتماعي و كتابهاي مرجع با تخفيف ۲۰ درصدي برگزار خواهد شد علاقه مندان مي توانند به نشاني كوي نصر، خيابان چهارم، خانه فرهنگ نصر مراجعه كنند.
مجتمع فرهنگي و هنري هاشمي: مسابقه بزرگ كتابخواني با طراحي سؤال از ۱۴ كتاب مرجع (از هر كتاب يك سؤال) برگزار مي شود. اين مسابقه ويژه همه گروههاي سني است و برندگان اين مسابقه ۳ اسفند ماه در مراسمي با حضور محمدرضا نعيمي نويسنده برتر سال نمايشنامه نويسي مورد تقدير قرار مي گيرند.
علاقه مندان براي ثبت نام مي توانند به نشاني خيابان آزادي، خيابان شهيدان، مجتمع فرهنگي و هنري مراجعه كنند.
فرهنگستان هنر: سومين هم انديشي نشانه شناسي هنر، چهارشنبه ۳ اسفند ماه در محل تالار فارابي دانشگاه هنر برگزار خواهد شد. اين هم انديشي به همت معاونت پژوهشي فرهنگستان هنر و دانشگاه هنر از ساعت ۹ صبح آغاز و تا ۱۸ عصر چهارشنبه سوم اسفند ماه ادامه خواهد داشت. دانشگاه هنر در خيابان وليعصر، روبروي بزرگمهر قرار دارد.

بازيگران تازه كازينو رويال
مهر: با پيوستن «مد ميكلسن» و «اوا گرين» به جمع بازيگران فيلم «كازينو رويال» ، دايره هنرپيشگان اين اثر كامل شد.
سرانجام دلمشغولي تهيه كننده هاي فيلم «كازينو رويال» به پايان رسيد و «اوا گرين» ، هنرپيشه فرانسوي پيشنهاد ايفاي نقش محوري زن را در اين فيلم جيمزباندي پذيرفت.
اين هنرپيشه كه درفيلم «قلمروي آسمان» نقش مقابل «اورلاندو بلوم» را بازي كرد، در فيلم «كازينورويال» به پيكره كاراكتر وسپرليند جان مي بخشد.
«اورسولا اندرس» ، بازيگر سوئيسي درنسخه اوليه فيلم «كازينو رويال» محصول سال ۱۹۶۷ اين نقش را بازي كرد.

هنرهاي كاربردي در گالري مس نگار
مهر: نمايشگاه آثار جديدي از دكوراسيون معماري داخلي پنجم اسفندماه در گالري مس نگار افتتاح مي شود .
در اين نمايشگاه، جديدترين آثار «مرتضي بخردي» به معرض نمايش عموم گذاشته مي شود.
عنوان اين نمايشگاه، هنرهاي كاربردي است و آثاري با مضامين طرح دكوراسيون معماري داخلي به تماشاي مخاطبان گذاشته شده است .
نمايشگاه «هنرهاي كاربردي» مهندس مرتضي بخردي پنجم اسفندماه درگالري مس نگار افتتاح و به مدت يك هفته ادامه خواهد داشت. علاقمندان مي توانند براي بازديد به خيابان كردستان شمالي؛ مجتمع پارك پرنس؛ بخش تجاري؛ پلاك ۵ مراجعه كنند.

نمايشگاه هنر معاصر ايران در كازابلانكا
004239.jpg
ادب و هنر: نمايشگاه هنر معاصر ايران در كازابلانكا دورنمايي از دستاوردهاي هنرمندان ايراني را در منظر جهان گشود.
همزمان با ايام دهه مبارك فجر، نخستين نمايشگاه «هنر معاصر ايران» به مدت يك ماه در شهر درالبيضاء (كازابلانكا) به همت مؤسسه فرهنگي هنري صبا، فرهنگستان هنر و با همكاري سفارت جمهوري اسلامي ايران در رباط و وزارت فرهنگ مغرب در حال برگزاري است.
اين نمايشگاه با حضور مقامات كشوري، محلي و چهره هاي علمي و فرهنگي مراكش، قائم مقام وزير فرهنگ اين كشور و سفير جمهوري اسلامي ايران در رباط و نيز سفراي ديگر كشورهاي خارجي، دكتر بهمن نامور مطلق (دبير فرهنگستان هنر) و شماري از هنرمندان كشورمان همچون مهدي حسيني (دبير دوسالانه نقاشي جهان اسلام)، محمدعلي ترقي جاه (نقاش)، صداقت جباري (خوشنويس)، قدرت الله عاقلي و... افتتاح گرديد.
در اين نمايشگاه آثار هنرمندان ايراني در سه گرايش اصلي (نقاشي، خوشنويسي و مجسمه) عرضه شده است. همچنين در ايام برپايي نمايشگاه، ميزگردهاي علمي و كارگاههاي مشترك با هنرمندان مغرب، فضاي مناسبي براي گفتگو و تبادل نظر و تعامل تجربيات ميان هنرمندان دو كشور و آشنايي با جديدترين دستاوردهاي هنري يكديگر بوجود آورده است.
به گفته مهدي حسيني دبير چهارمين دوسالانه بين المللي نقاشي معاصر اسلام و از حاضران در اين نمايشگاه: استقبال وسيع هنرمندان، دانشجويان رشته هاي هنرهاي تجسمي و بازتاب وسيع در پوشش خبري قابل توجه، هم نشان از اهميت اين رويداد فرهنگي داشت.
برگزاري اين نمايشگاه با هدف ايجاد زمينه هاي ارتباط و گفت وگوي فرهنگي، تحكيم پيوندهاي معنوي، توسعه عرصه هاي همگرايي و رويكردهاي مشترك فرهنگي و ترسيم چشم اندازي از هنر معاصر ايران با وسعت يافت مخاطبان جهاني خود صورت مي گيرد.

نمونه متوسط -جدول اعداد ۲۲
004227.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضي دان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده، متوسط، دشوار و خيلي دشوار دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
روزنامه همشهري از اين پس هر روز يك جدول اعداد را براي سرگرمي شما تقديم خواهد كرد. اما چون ممكن است شما براي اولين بار با اين سرگرمي روبرو شده باشيد در هفته هاي اول نمونه هاي ساده و سپس نمونه هاي متوسط را به چاپ مي رسانيم و بعد از مدتي به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم شما مي كنيم. مطمئناً آن وقت با تمرين و آمادگي به يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد تبديل خواهيد شد.

ادبيات
داستانهاي كوتاه فارسي در كشورهاي اروپايي و عربي
مهر: مجموعه اي از چهل داستان كوتاه را براي ترجمه و انتشار در كشور هاي اروپايي و عربي به رايزني هاي فرهنگي ايران در اين مناطق ارسال مي شود.
داستانهاي كوتاه فارسي كه از نظر زباني، محتوايي و سبكي، گرايش هاي مختلف فكري را با توجه به دستاوردهاي انقلاب نشان مي دهد براي مخاطبان غير ايراني منتشر و ارسال خواهد شد.
هم اكنون بيش از ۶۰ رايزن فرهنگي در خارج از كشور وجود دارد كه داستانهاي كوتاه ترجمه شده براي آنها ارسال مي شود و اين رايزني ها هم با توجه به مقتضيات فرهنگي كشور محل ماموريت خود اين داستانها را به نحوي در مجلات و نشريات آن كشورها، و يا به صورت كتاب مستقل به چاپ خواهند رساند.

نشست هايي براي داستان كوتاه
گروه ادب و هنر: در نيمه اول اسفند سه نشست مختلف در شهر كتاب مركزي برگزار خواهد شد.
به گزارش همشهري نشست اول كه به بررسي چهار داستان كوتاه از چهار نويسنده مختلف اختصاص دارد، سه شنبه دوم اسفند برگزار خواهدشد. در اين نشست چهار داستان كوتاه از پيمان اسماعيلي، ليلا صادقي، محمد حسيني،  محمد حسن محمدي و با حضور نويسندگان ياد شده و فتح الله بي نياز نقد و بررسي مي شود و اين نويسندگان تجربيات خود را در داستان نويسي بيان مي كنند.
نشست دوم كه چهارشنبه سوم اسفند برگزار مي شود، بررسي كارنامه پژوهشي دكتر محسن ابوالقاسمي استاد رشته فرهنگ و زبان هاي باستاني دانشگاه تهران اختصاص دارد. در اين نشست دكتر ژاله آموزگار و دكتر محمدتقي راشد محصل درباره مقام علمي و آثار دكتر ابوالقاسمي سخن مي گويند. همچنين جشن نامه «پشت فرزانگي» كه به پاس خدمات علمي دكتر ابوالقاسمي چاپ و نشر شده است به ايشان تقديم خواهد شد. آخرين نشست نيمه اول اسفند به كتاب «آمريكا» اثر ژان بودريار اختصاص دارد كه با حضور دكتر محمد ضيمران نقد خواهد شد.
ژان بودريار فيلسوف معاصر فرانسوي از نمايندگان اصلي پست مدرنيسم به شمار مي آيد كه كتاب «آمريكا» يكي از نوشته هاي اوست. در اين كتاب، بودريار به طور ويژه به مظاهر گوناگون سرزمين و فرهنگ آمريكا مي نگرد و حاصل مشاهدات و تأملات خود را در قالبي بديع و خاص عرضه مي دارد. كتاب «آمريكا» به تازگي به همت عرفان ثابتي به فارسي ترجمه شده است و جلسه نقد آن قرار است روز نهم اسفند برپا شود. زمان نشست هاي شهر كتاب ساعت ۱۷ بعد از ظهر و ورود براي علاقمندان آزاد است و مكان نشست ها واقع در خيابان حافظ شمالي، نبش زرتشت شرقي، ساختمان ۷۴۳ مي باشد.

انتشار نمايشنامه هاي مصري
عبدالمحمد آيتي - از مترجمان پيشكسوت قرآن كريم - گفت كه ترجمه چند نمايشنامه از توفيق الحكيم - نمايشنامه نويس مصري - را در دست انتشار دارد.
ايزيس و شهرزاد، پگمالييون و سلطان سرگردان، عنوان هاي نمايشنامه هايي هستند كه آيتي با برگردان از زبان عربي، توسط نشر تيلا آنها را منتشر مي كند.
او كتابي دوجلدي را نيز با عنوان «آينه زبان و ادب فارسي» كه به گفته خودش اثري دانشنامه گونه درباره شاعران، نويسندگان، كتاب ها و اصطلاح هاي فارسي در زمينه هاي مختلف است، منتشر خواهد كرد كه در مرحله حروف چيني است و از سوي معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به چاپ خواهد رسيد.
مجموعه مقاله هاي آيتي نيز در زمينه هاي نقد شعر، تاريخ ادبيات و مباحث ديگر كه از سال ۱۳۳۰ تاكنون در مجله هاي مختلف نوشته شده اند، با گردآوري حكيمه دسترنجي توسط نشر سروش منتشر مي شوند.

سينما
- چهارشنبه سوري (اصغر فرهادي)
آفريقا، ايران ،۱ جي،۲ بهمن ،۲ قيام، فرهنگ، صحرا، آسيا، عصرجديد۲ و ،۳ پارس ،۱ المپيا، ماندانا
- برباد رفته (صدرا عبداللهي)
عصرجديد،۱ آستارا، ايران،۲ جي ،۱ پارس ۲
- كودكانه (مسعود كرامتي)
ايران ،۳ ناهيد، دهكده المپيك، جي ،۳ فلسطين
- سرتوبدزد رفيق (علي اكبرعبدالعلي زاده)
بلوار، استقلال، شاهد، آسمان آبي
- مرثيه برف (جميل رستمي)
فرهنگ ،۲ سپيده ،۲ شهر تماشا ،۲ فلسطين ۲
- هشت پا (عليرضا داودنژاد)
شهر تماشا،۱ كانون،
- من بن لادن نيستم جمهوري
- عروس فراري
فرخ
- آكواريوم
مركزي ،۳ تهران ۲
- سالاد فصل ، آسمان آبي، شيرين
- كافه ترانزيت، پيام انقلاب
- بازنده _ سعدي

بازي
امروزه بازي هاي رايانه اي يكي از پر طرفدارترين سرگرمي ها در جهان و به طبع، بين نوجوانان و جوانان ايراني است.
در حال حاضر، تنها صنعتي كه شانه به شانه صنعت فيلمسازي در سطح جهان پيش مي رود، صنعت بازي هاي رايانه اي است.اين رقابت تنها يك رقابت اقتصادي نيست، بلكه چيزي كه بيش از پيش در اين رقابت به چشم مي آيد ميزان تاثير پذيري مخاطبان از اين دو صنعت به خصوص صنعت بازي هاي رايانه اي است.طبق آمار رسمي، يك فيلم سينمايي بطور ميانگين ۵/۲ ساعت از وقت مخاطب خود را در اختيار مي گيرد، حال آنكه يك بازي رايانه اي بطور متوسط ۳۰ ساعت زمان مخاطب را به خود مشغول مي كند و اهميت اين موضوع در آنجا خودنمايي مي كند كه بدانيم ۸۰ درصد مخاطبان بازي هاي رايانه اي را در ايران كودكان، نوجوانان و جوانان تشكيل مي دهند.
اين در حاليست كه ما در ايران مصرف كننده ي صرف هستيم و تا بحال نتوانسته ايم هيچ بازي قابل قبول و جذابي براي مخاطبين خود در سطح كشور توليد و ارائه كنيم.روزنامه همشهري تصميم دارد از اين پس به معرفي كوتاهي از بازي هاي رايانه اي بپردازد و مهمتر از آن براي هر بازي رده بندي سني خاصي را مشخص كند تا لااقل مصرف كنندگان در ايران بتوانند نسبت به سرگرمي  كه انتخاب مي كنند آشنايي بيشتري داشته باشند.مسلم است كه ما در ابتداي اين مسير قرار داريم و نظرات و پيشنهادات شما مي تواند راهنماي ما باشد.
به اميد روزي كه ما در اين ستون علاوه بر بازي هاي خارجي شاهد معرفي و درجه بندي بازي هاي ايراني و توليد شده در داخل باشيم.

افسانه  Zelda : Ocarina of Time Info
004236.jpg
دوران تاريكي در Hyruk فرامي رسد، ابرهاي توفان زاي شيطاني سراسر اين سرزمين را فرا مي گيرند و نيروهاي مرموز آرايش نظامي به خود مي گيرند تا به مقدس ترين و قدرتمندترين مكان بشري، حمله كنند. اين مكان جايي نيست جز «مثلث مرموز قدرت» . تنها كساني كه در مقابل اين هرج و مرج مقاومت مي كنند، عبارتند از: پسري از جنس جن ها از جنگلهاي جادويي Kokeiri، و شاهزاده جوان افسانه اي Zelda. آيا شما قدرت هدايت اين قهرمانان را تا نقطه پاياني از بين بردن نيروي شيطاني داريد؟ شما اين بازي را از ديد اول شخص بازي مي كنيد. اين بازي از كمپاني Game Cube براي Nintendo ارائه شده است.

۳ Devil May Cry
004233.jpg
پس از فروش بسيار خوب بازي۳ Devil May Cry در سال گذشته كمپاني كپكام نسخه كامل كننده اين بازي را عرضه نموده است. در اين نسخه چند مرحله جذاب به بازي اضافه شده و همچنين شما مي توانيد با ورجيل نيز بازي را ادامه دهيد. اگر طرفدار سري بازيهاي Devil May Cry هستيد مطمئناً از ادامه اين بازي هر چند كه كوتاه تر از نسخه اصلي باشد لذت خواهيد برد.
خوبي ها: كاراكتر جديد بازي به خوبي و زيبايي ساخته و پرداخته شده است _ حس نياز شما به اجراي فرامين را به خوبي پاسخ مي دهد _ درگيريهاي بازي به زيبايي طراحي شده و بسيار مهيج است _ مراحل سخت بازي عوض شده و منطقي تر شده است _ جايزه هاي بيشتري نسبت به نسخه اصلي براي شما در طول بازي در نظر گرفته شده است
بدي ها: درگيريهاي بازي آسان تر شده است.

Torino 06 Olympic2k Games
004245.jpg
به نظر مي رسد Sports كمپاني سازنده بازي المپيك زمستاني، مبلغ بسيار ناچيزي را صرف طراحي و ساخت اين بازي كرده است. چنانكه آن چه كه تحت عنوان بازي المپيك زمستاني ارائه مي دهد بسيار كمتر از مسابقات حقيقي المپيك است. بازهم طبق روال سالهاي گذشته به طرز ضعيفي تعداد محدودي مسابقه در اين بازي ارائه شده است. حتي اين احساس به شما دست مي دهد كه كسي اين كمپاني را به رغم علاقه خودشان ،مجبور به ساخت اين بازي براي PS ۲ كرده است !!!
نكات مثبت : محيطها خوب طراحي شده
نكات منفي: تنها ۸ رشته از بازيهاي المپيك زمستاني آن هم رشته هايي كه بسيار شبيه هم هستند _ انيميشنهاي بد _ گزارشگر ورزشي بسيار بد.
راهنماي درجه بندي ها
اين درجه بندي داراي صحنه هاي شاد و سرگرم كننده براي كودكان و غالباً بدون خشونت و هيجان است و براي سنين زير ۷ سال مناسب است.
مناسب براي تمام سنين، اين درجه بندي شامل بازي هاي فكري و داراي خشونت بسيار پايين است. شخصيت هاي اين بازي ها اغلب حالت كارتوني و كمدي دارند.
004230.jpg
براي نوجوانان ۱۱ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه داراي خشونت در حد متوسط و هيجان معقولي است.
بازي هاي اين رده براي نوجوانان ۱۵ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه نسبتاً مشكل است و غالباً نياز به زبان انگليسي در حد دبيرستان دارد. اين بازي ها داراي خشونت و هيجان بالاتري نسبت به گروه قبل است.
براي افراد ۱۸ سال به بالا مناسب است. كاربر اين بازي ها اغلب نياز به مهارت بسيار بالايي در پيشبرد بازي دارد. بازي هاي داراي اين نشان از خشونت بالايي برخوردار است.
مناسب براي افراد بزرگسال، اين بازي ها داراي خشونت و هيجان بسيار بالايي است و براي سنين پايين تر مناسب نيست.

اسپيلبرگ با «امپراتوري خورشيد»
فيلم سينمايي «امپراتوري خورشيد» به كارگرداني «استيون اسپيلبرگ» به زودي از شبكه ۴ سيما روي آنتن مي رود.
استيون اسپيلبرگ در سال ۱۹۸۷ فيلم سينمايي «امپراتوري خورشيد» را بر اساس فيلمنامه اي از تام استوپارد جلوي دوربين برد. استوپارد فيلمنامه فيلم «امپراتوري خورشيد» را بر اساس رماني از ج.گ. بالارد نوشته است.
اين فيلم محصول آمريكا است و بازيگراني چون كريستين بيل، جان ملكوويچ، ميراندا ريچاردسن و جويا پانتوليا نو به ايفاي نقش پرداخته اند.
زمان اصلي فيلم «امپراتوري خورشيد» ۱۵۴ دقيقه و با درجه PG اكران شده است. اين فيلم نامزد شش جايزه اسكار در رشته هاي فني و ۱۰ جايزه را از مجامع سينمايي از آن خود كرده است.
اين فيلم با بودجه اي بالغ بر ۳۸ ميليون دلار ساخته شد و در آمريكا بالغ بر ۲۲ ميليون دلار فروخت. «امپراتوري خورشيد» درباره پسري به نام جيمز گراهام است كه زندگي اش با حمله ژاپني ها به شانگ هاي در هشتم دسامبر سال ۱۹۴۱ دستخوش تغيير مي شود. جيم كه دستگير و به اردوگاه منتقل شده، تلاش مي كند زندگي گذشته اش را دوباره از نو بسازد.
فيلم «امپراتوري خورشيد» براي پخش از شبكه ۴ سيما دوبله شده است.

شهر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |