يكشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۵ - Feb 19, 2006
بيل گيتس:
۲۰۰۶ سال زندگي ديجيتالي
هر چند در سال هاي اخير شركت هاي ياهو و گوگل به خاطر نوآوري هاي خود بسيار معروف شده اند اما خيلي ها هنوز معتقدند كه بيل گيتس نفر اول در تكنولوژي اطلاعات است
004260.jpg
گروه دانش و فناوري- زهرا بخشي:ماه گذشته در كنگره اي در مؤسسه مايكروسافت در لاس وگاس، بيل گيتس رئيس هيأت مديره،  طي يك سخنراني نظر خود را در مورد آينده مصرف كنندگان تكنولوژي بيان كرد. در اين كنگره، گيتس همچنين مجموعه اي از محصولات الكترونيكي جديد كه سعي در پاسخگويي به تقاضاي رو به رشد مردم در استفاده از سرگرمي ها و لوازم ارتباطي ديجيتالي دارند را معرفي كرد.
گيتس در سخنراني اش از، جهان تصويري، كاملاً ديجيتالي ترسيم كرد. در جهان ديجيتالي او اكثر لوازم ارتباطي، از قبيل تلفن هاي همراه، كامپيوترها تلويزيون ها، همه به طور هماهنگي به عنوان مكمل همديگر كار مي كنند. گيتس گفت: «در دنياي امروز ما، تكنولوژي تحولي اساسي در گوش كردن موسيقيِ، تماشاگران تلويزيون، برقراري ارتباط با دنياي اطراف و همچنين نگهداري و كنترل اطلاعات شخصي ايجاد كرده است.» گيتس معتقد است كه سال ۲۰۰۶ سال زندگي ديجيتالي خواهد بود.
در اين كنگره، گيتس تصويري از خانه هايي با ديوارهاي كامپيوتري نشان داد. اين ديوارها به طور همزمان امكان نشان دادن تصاوير تلويزيوني، فيلمبرداري از خاطرات خانوادگي و همچنين مرتبط شدن به كامپيوترهاي اداري را به مصرف كننده مي دهند. گيتس در اين جلسه، تلفني را نشان داد كه مي تواند تماس هايي خارج از خطوط استاندارد تلفني برقرار كند. سخنراني گيتس يكي از مهمترين حوادث محتمل سال را به تصوير كشيده است. اين پيش بيني تكنولوژيكي آرزوي بيش از ۲۵۰۰ شركت كننده در اين كنگره است.
با وجود اينكه در سال هاي اخير شركت هاي ياهو و گوگل به خاطر نوآوري هاي خود بسيار معروف شده اند، اما خيلي ها هنوز معتقدند كه بيل گيتس نفر اول در تكنولوژي اطلاعات است.
در سال ،۲۰۰۱ گيتس طي يك سخنراني، نظر شركت ها و مردم را به بازي هاي ويدئويي Xbox جلب كرد. ۳ سال پيش او درباره ساعت هاي مچي Dick-tracy شكل كه براي انتقال اطلاعاتي از قبيل گزارش هاي آب و هوايي و اعلام نتايج ورزشي طراحي شده بودند صحبت هايي كرده بود اما اين محصول هنوز به بازار نيامده است.
او در اين سخنراني، درباره چگونگي عملكرد ويندوزهاي جديد، همچنين امكان جست وجوهاي سريع همراه Media Player هاي جديد صحبت كرد. به گفته گيتس، اين برنامه قرار است امسال وارد بازار شود. اما از زمان دقيق آن سخني به ميان نيامده است. سخنراني اخير او به نظر، مبارزه مايكروسافت با نقطه ضعف هاي امنيتي ويندوز ها و همچنين رقابت با گوگل كه تهديد جدي براي مايكروسافت به حساب مي آيد، است. آخرين نقطه ضعفي كه هفته پيش در قسمت امنيتي ويندوز ها مشاهده شده بود، به هكرها اجازه مي دهد كه وارد همه ويندوز ها، از ويندوز ۹۸ تا جديدترين ويندوز هاي XP شوند. مايكروسافت دنبال راه حلي براي حل اين مشكل است. ماه گذشته گوگل اعلام كرد كه مي خواهد ۵ درصد سهم از شركت اي او ال را به قيمت يك ميليارد براي تبليغ مشترك و تجارت بخرد. با اين خريد، گوگل رقيب اصلي مايكروسافت به حساب مي آيد.
اين معامله براي مايكروسافت كه تصميم داشت از گوگل به عنوان موتور جست وجوگر اي او ال استفاده كند و مذاكراتش را در اين مورد با اي او ال از ژانويه پيش آغاز كرده بود، شكستي بزرگ محسوب مي شود.
در كنگره امسال، شركت هاي گوگل و ياهو، هر دو غرفه هايي دارند. در جلسات آينده، مؤسس گوگل، لارنس اي پيج و مسئول هيأت اجرايي اصلي ياهو، تري- اس- سمل نكات اصلي نظرات خود را بيان خواهند كرد.
منبع: WashingtonPost ,5jan2006

حصبه، امپراتوري آتن را به زانو در آورد
سال هاي ۴۳۰ تا ۴۲۶ قبل از ميلاد طاعون باعث مرگ تقريبا يك سوم جمعيت آتن نيروهاي مسلح آن و همچنين پريكلس رهبر و عامل شكوه و عظمت آتن شد
004266.jpg
بي بي سي: تيمي از پژوهشگران در دانشگاه آتن دي ان اي استخراج شده از دندان هاي يافت شده در يك گور باستاني متعلق به ۴۳۰ قبل از ميلاد را تحليل كرده و آن را به ارگانيسمي كه عامل حصبه (تيفوئيد) است پيوند زده اند. دانشمندان از مدت هاي قبل درباره علت بروز طاعوني كه به حكومت آتني ها پايان داد در مجادله بوده اند.
پژوهش تازه كه در نشريه جهاني بيماري هاي مسري چاپ شده است، مي گويد كه شماري از بيماري ها به آفريدن آن طاعون مظنون بوده اند.
باسيل يرسين، آبله، سياه زخم و سرخك از جمله عوامل مظنون طاعوني هستند كه سراسر شمال آفريقا از مصر و ليبي تا يونان را فراگرفت. در سال هاي ۴۳۰ تا ۴۲۶ قبل از ميلاد، اين طاعون باعث مرگ تقريباً يك سوم جمعيت آتن، نيروهاي مسلح آن و همچنين پريكلس، رهبر و عامل شكوه و عظمت آتن شد.
تيم پژوهشگران مواد دي ان اي موجود در سه دندان سالم كه به طور تصادفي از ميان بقاياي گور باستاني كراميكس، متعلق به زمان بروز طاعون، انتخاب شده بود را مورد بررسي قرار دادند. دندان ها شسته شد و مغز آنها تحت يك رشته آزمايش دي ان اي قرار گرفت.
سپس نتايج با مشخصات دي ان اي هفت ويروس و باكتري بيماري زا مقابله شد و نوع كهن ارگانيسمي كه عامل تب حصبه است در هر سه نمونه مشاهده شد.
شواهد ميكروب شناختي
تيم پژوهشگران در مقاله خود نوشتند: «شرط اول بررسي يك بيماري به عنوان عامل احتمالي طاعون آتن اين است كه مطمئن باشيم اين بيماري در آن زمان وجود داشته است.
اسهال عفوني و خوني، چنان كه مردمان باستان توصيف كرده اند، حاكي است كه تب حصبه در جهان باستان يك مشكل بومي بوده است. اين نخستين بار است كه شواهد ميكروب شناختي مرتبط با طاعون تحليل مي شود. فرضيات قبلي درباره علت آن طاعون بر روايات توسيديد، تاريخ نويس قرن پنجم يونان، مبتني است.»
پژوهش هاي قبلي اين نظر را كه حصبه عامل طاعون آتن بود را رد كرده بود، زيرا علائمي كه توسيديد توصيف مي كند با علائم حصبه امروزي يكي نيست. اما محققان گفتند كه اين عدم شباهت را شايد بتوان با توجه به تكامل احتمالي تب حصبه به مرور زمان، توضيح داد.
دكتر مانوليس پاپاگريگوراكيس، سرپرست گروه پژوهشگران گفت: «مطالعه جنبه هاي تاريخي بيماري هاي عفوني و مسري مي تواند ابزار آموزشي نيرومندي در چند رشته باشد.» دكتر دانيل آنتوان، استاد زيست- باستان شناسي در مؤسسه باستان شناسي يونيورسيتي كالج لندن پژوهش تازه را مايه دار توصيف كرد و نتايج را بسيار جالب خواند. با اين حال او افزود: «خوب است كه يك آزمايشگاه ديگر اين مطالعه را به روي نمونه هاي بيشتر از يك محوطه باستاني يونان متعلق به همان دوره تكرار كند تا هرگونه احتمال شيوع تصادفي و محدود تب حصبه رد شده و سپس تب حصبه به عنوان يگانه عامل طاعون شناخته شود.»

مدير كل خدمات مخابرات شركت مخابرات استان تهران:
هيچ تخطي در مركز تلفن ۱۱۸ رخ نمي دهد
گروه دانش و فناوري- رويا راوري: اسماعيل زارعي، مدير كل خدمات مخابراتي شركت مخابرات استان تهران معتقد است كه كيفيت مركز تلفن ۱۱۸ بسيار بالا است و در حال حاضر هيچ مشكلي ندارد. اما اين كه چرا هنوز نتوانسته رضايت شهروندان را جلب كند، موضوعي متناقض با اعتقادات مسئولين شركت مخابرات است.
مركز تلفني ۱۱۸ كه به صورت ۲۴ ساعته مشغول به فعاليت است، هنوز قادر نيست تمام درخواست هاي متقاضيان خود را پاسخ دهد. اين كمبود در مركز تلفني ۱۱۸ مي تواند به دليل ازدياد متقاضيان باشد يا اين كه ضعف در سيستم هاي مخابراتي و مكانيزه بودن سيستم ها.
بسياري از شهروندان از به روز نبودن اطلاعات اين مركز، ترافيك تلفني در ساعت هاي به خصوص و كمبود شماره هاي مراكز عمومي اشاره مي كنند و مي گويند:« مركز تلفني ۱۱۸ به عنوان يك بانك اطلاعاتي بايد قادر به پاسخگويي تمام نيازهاي اطلاعاتي مشتركين خود باشد، اما اين طور نيست.»
به تعبير ديگر در اين مركز تلفني هنوز شماره هاي قديمي يافت مي شود كه با تمام سطح كيفيت گفته شده از سوي مسئولان،باز هم در بعضي موارد اپراتورها قادر به پاسخگويي نيستند و اين شايد كمبود يك برنامه كامل را در اين مركز تلفني هشدار دهد.زارعي در پاسخ چنين مي گويد:«ازدياد مشتركين مانع بسياري از فعاليت ها اعم از به روز كردن اطلاعات مي شود.بر اين اساس مشتركين موظف هستند در صورت تغيير شماره و آدرس خود را سريعاً به اين مركز اطلاع داده تا ما قادر به پاسخگويي باشيم. سال گذشته تا ۹۵ درصد از شماره ها به روز بود اما امسال با وجود اين كه ما كتباً از ارگان ها، نهادها، سازمان ها و افراد ديگر درخواست كرديم تا شماره جديد خود را اعلام كنند هيچ جوابي به دست ما نرسيد. بر اين اساس نتوانستيم به تعدادي از تلفن ها پاسخ دهيم. در غير اين صورت هيچ تخطي نمي تواند از سوي پرسنل رخ داده باشد چرا كه همه تحت كنترل و نظارت مستقيم هستند.»
مركز تلفن ۱۱۸ با داشتن حدود ۸۰۰ نفر پرسنل به بيش از ۴۵۰ هزار نفر در طول روز پاسخ مي دهد. در هر ۲دقيقه به ۳ مشترك پاسخ داده مي شود و مشتركان مي توانند تا ۳ درخواست اطلاعاتي داشته باشند.از سوي ديگر كه به اين منظر نگاه كنيم سيستم هاي مركز تلفني ۱۱۸ هنوز به صورت كامل مكانيزه نشده است، بنابر اين نمي توان انتظار داشت عملكرد فعاليت هاي خود را گسترش دهد.

دومين كنفرانس مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات
گروه دانش و فناوري-علي اصغر محمدي: دومين كنفرانس مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات (LCTM) اول و دوم اسفند در سالن همايش هاي هتل المپيك در تهران برگزار مي شود.
مهندس مهرداد شرافت دبير اجرايي دومين كنفرانس بين المللي فناوري اطلاعات و ارتباطات با اعلام اين خبر گفت: با توجه به توانمندي هاي شركت هاي ايراني در زمينه مديريت فناوري اطلاعات، معرفي اين توانمندي ها در بين نمايندگان خارج كشور شركت كننده در اين كنفرانس، از اهداف برپايي كنفرانس مذكور است.
وي با اشاره به اينكه معرفي آخرين دستاوردهاي تحقيقاتي و كاربردي و تبادل دستاوردها و تجربيات شركت ها و سازمان هاي برتر در زمينه به كارگيري فناوري اطلاعات از ديگر اهداف برگزار كنندگان «دومين كنفرانس مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات» است، يادآور شد: محورهاي اين كنفرانس تحت دو عنوان علمي و داخلي تقسيم بندي شده است.دبير اجرايي كنفرانس اظهار داشت: نقش مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICTM) در مديريت انرژي، نقش ICTM در تدوين استراتژي هاي كلان كشور و بالاخره نقش ICTM در زيرساخت هاي صنايع و معادن به عنوان محورهاي داخلي اين كنفرانس تعيين شده است.دومين كنفرانس بين المللي مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات توسط دانشكده مديريت دانشگاه هاي تهران و تربيت مدرس و نيز موسسه مديريت و توسعه ناب و با همكاري وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، دانشگاه استراسبورگ فرانسه، انجمن هاي مديريت ايران و شركت هاي ايران خودرو وكالاي نفت تهران برپا مي شود.

محاسبه بهترين مدار براي حركت فضاپيماها
ايسنا: دانشمندان و محققان علوم فضايي از سراسر جهان خود را به مركز علوم فضايي و فن آوري آژانس فضايي اروپا (اسا) رسانده اند تا در خصوص اين كه چگونه مي توان به بهترين نحو ممكن مدار فضاپيماها را محاسبه كنند به بحث و بررسي بپردازند. اگرچه عمر حضور انسان در فضا به ۴۹ سال رسيده است، با اين حال هنوز هم تعيين و محاسبه مدار و خط سير فضاپيماها در فضا كار چندان آساني محسوب نمي شود. بر اين اساس ماموريت هاي فضايي- حتي ماموريت هايي كه فاصله چنداني با زمين ندارند- به واسطه وجود عوامل مشخصي هم چون فشار و نيروي پرتاب در زمان پرتاب فضاپيماهاي مختلف با محدوديت هاي فراواني مواجه هستند. در اين ميان محاسبه زمان رسيدن فضاپيما به نقطه مورد نظر در فضا نيز تبديل به موضوعي شده است كه دانشمندان را وادار كرده تا به بررسي دقيق اين موضوع بپردازند. اين مساله موجب شده است تا دانشمندان و ستاره شناسان براي تعيين اين زمان و فاصله مورد نظر و رسيدن به اهداف خود به استراتژي هاي گوناگوني روي آورند. يكي از محققان برجسته اسا گفت كه اين مشكلات موجب شده است كه وقتي به دنبال بهترين مدار ممكن براي فضاپيماي به خصوصي هستيم در مواردي هريك از ۱۰ مهندس علوم فضايي طرح، هريك مدار متفاوتي را پيشنهاد كنند.

زمين و تابش كيهاني
پارس اسكاي: دانشمندان آژانس فضايي اروپا با استفاده از رصدخانه فضايي انتگرال به رصد زمين پرداخته اند تا نحوه توليد امواج كيهاني بسيار قدرتمند را بررسي كنند. فضا پر از امواج پرانرژي است. براي پي بردن به چگونگي توليد اين انرژي دانشمندان ناسا دست به روش غير معمول و جديدي زده اند؛ رصد زمين از فضا. اين برنامه از ۲۴ ژانويه امسال آغاز شد و در ۹ فوريه پايان يافت و تلسكوپ فضايي انتگرال در ۴ دوره به مشاهده زمين پرداخت.
اما موضوع اصلي اين مشاهدات تنها زمين نبود، بلكه پس زمينه زمين در فضا در هنگامي بود كه زمين از جلوي رصدخانه فضايي انتگرال رد مي شود. اين منطقه منشاء پراكنده شدن امواجي پر انرژي است كه به آن «اشعه ايكس پس زمينه كيهاني» مي گويند. اين براي اولين بار است كه رصدخانه فضايي انتگرال نوار عريضي از انرژي را همزمان تحت پوشش و بررسي قرار مي دهد. دانشمندان بر اين باورند كه اين تشعشعات ايكس پس زمينه كيهاني توسط تعداد زيادي از سياهچاله هاي ابر پرجرم به هم پيوسته بوجود مي آيند كه در سراسر فضاي بيكران پراكنده شده اند. اين هيولاهاي بزرگ همه چيز را مي بلعند و به طور فوق العاده اي انرژي در قالب تشعشعات گاما و ايكس منتشر مي كنند. پيش از اين داده هاي به دست آمده از تلسكوپ هاي فضايي XMM-Newton ناسا و چندرا ناسا تقريبا نتايج به دست آمده را تاييد مي كردند، هرچند هنوز اطلاعات مربوط به اين تشعشعات بسيار كم است.
تمامي مراحل اين پروژه با موفقيت انجام شد و رصدخانه فضايي انتگرال توانست تمامي اطلاعات را به دقت روي دستگاه هاي خود ثبت كند. دانشمندان هنوز به مطالعات خود روي اين داده ها ادامه مي دهند و به دنبال يافتن پاسخ هاي پرشمار خود در اين زمينه هستند.

منظومه خورشيدي غيرعادي
پارس اسكاي: اختر شناسان ناسا يك منظومه خورشيدي غير معمول در فاصله حدود ۵۰۰ سال نوري را كشف كرده اند كه سياره هاي داخلي آن در يك جهت و سياره هاي بيروني   در خلاف جهت سياره هاي داخلي مي چرخند. اين منظومه نويافته كاملا با منظومه خورشيدي ما متفاوت است زيرا تمامي سيارات منظومه ما و خورشيد آن در يك جهت مي چرخند. ممكن است كه اين منظومه از دو ابر متفاوت مواد شكل گرفته باشد كه در جهت هاي مخالف گردش مي كردند.
آنتوني رميجان از رصدخانه ملي ستاره شناسي راديويي مي گويد: «اين اولين باري است كه اخترشناسان يك چنين پديده اي را مشاهده مي كنند. اين به اين معني است كه پروسه به وجود آمدن سياره ها پيچيده تر از آن است كه قبلا تصور مي شد.» رميجان و همكار وي، جان هاليس از مركز پرواز فضايي گودارد سازمان ناسا در گرين بلت با استفاده از آرايه بزرگ راديو تلسكوپ مؤسسه ملي علوم موفق به كشف اين سامانه شدند.

تغيير شكل جمجمه انسان
004263.jpg
گروه دانش و فناوري- مريم افضلي: تحقيقات نشان مي دهد شكل جمجمه انسان به شكل قابل ملاحظه اي در طول ۶۵۰ سال گذشته تغيير كرده است.
اجزاي چهره انسان هاي امروزي، برجستگي كمتر و پيشاني هاي بلندتر از انسان هاي دوران قرون وسطي دارند.
تيم تحقيقاتي، اندازه گيري هاي دقيقي بر روي تعدادي جمجمه متعلق به ۳۰ نسل قبل انجام دادند و دانشمندان مي گويند تفاوت بين جمجمه در گذشته و حال جالب توجه است. اين تيم براي ثبت اندازه گيري هاي گرفته شده توسط كامپيوتر، از عكس هاي راديوگرافي جمجمه ها استفاده كردند. آنها سي جمجمه متعلق به اواسط قرن ۱۴ را كه قربانيان طاعون بودند، بررسي كردند.
جمجمه ها در دهه ۱۹۸۰ در لندن از زير خاك بيرون آورده شدند. ۵۴ جمجمه ديگر نيز كه متعلق به كشتي «رزماري»، در سال ۱۵۴۵ در سواحل جنوبي انگلستان غرق شده بود، توسط اين تيم بررسي شد. تمام جمجمه ها با ۳۱ ثبت ارتدنسي از مؤسسه دندان پزشكي در بيرمنگام مقايسه شدند. ۲ تفاوت اساسي كه كشف شد، اين بود كه اجداد ما چهره هايي زمخت داشته و فاصله بين چشم تا بالاي جمجمه كوتاه بوده است.
دكتر پيتر راك سرپرست اين تحقيقات مي گويد: «اين افزايش قابل توجه است مثلاً طول جمجمه هاي قرن ،۱۴ ۸۰ ميلي متر بوده در صورتي كه طول جمجمه هاي كنوني ۹۵ ميلي متر است. يعني تقريباً ۲۰ درصد بزرگ تر است.» وي مي گويد كه افزايش اندازه در اثر افزايش ظرفيت فكري در طول زمان است.
پيش از اين مطالعه بر روي اجساد باقي مانده انسان هاي پيشين، بحث بر انگيز بوده و بر اساس گزارش دولت انگليس اين اجساد بايد به مدفن خود بازگردند. اما جمجمه هاي بررسي شده در اين تحقيقات نه دفن شدند و نه در موزه ها قرار گرفتند.پروفسور رابرت فولي در دانشگاه كمبريج مي گويد: «مطالعات بر روي باقي مانده هاي انسان اطلاعات مهمي درباره گذشته ما مي دهد. اطلاع در مورد گذشته بيولوژيكي انسان هم از جنبه تاريخي و هم از جنبه تكاملي اهميت زيادي دارد.»
منبع:BBC News.com

دانشمندان ژاپني يخ يك ميليون ساله پيدا كردند
004269.jpg
گروه دانش و فناوري- ندا اسدي: يك گروه از محققان ژاپني با حفر در آنتراكتيكا تكه يخي را پيدا كردند كه احتمالاً قديمي ترين نمونه يخي است و به گفته مقامات رسمي قدمت آن به يك ميليون سال مي رسد.
طبق سخنان يوجي اومزاكي، عضو وزارت آموزش و علوم، اين نمونه يخي از عمق ۹۹۹۴ فوتي به سطوح يخي آنتراكتيكا در نزديكي اردوگاه ژاپن نيان در فوجي دام آورده شد.وي گفت: اگرچه قدمت دقيق اين نمونه پس از انتقال آن به ژاپن قابل تخمين است ولي عمق و فاكتورهاي ديگر، عمر آن را نزديك به يك ميليون سال تعيين مي كنند.قديمي ترين نمونه اي كه پيش از اين در آنتراكتيكا يافت شده بود مربوط به هشتصدهزار سال پيش بوده كه توسط گروهي از دانشمندان اتحاديه اروپا به دست آمد.اومزاكي معتقد است كه اين نمونه يخي مي تواند بينشي از تغييرات آب و هوايي به ما نشان دهد زيرا حاوي هواي دوران باستان است كه با انباشته شدن توده هاي برف بر روي آن در حباب هاي داخل يخ محبوس شده است.
دانشمندان با مطالعه تركيب گازهاي داخل هوا مي توانند به تغييرات ساختار اتمسفر زمين پي ببرند.اومزاكي بيان كرد كه اين نمونه در آوريل امسال به ژاپن منتقل مي شود. ژاپني ها از سال ۲۰۰۳ در نزديكي فوجي دام به حفاري پرداخته بودند.
منبع: USA Today,25Jan2006

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |