يكشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۵ - Feb 19, 2006
دكتر قاليباف اعلام كرد:
تعهد شهرداري به توسعه فضاي سبز
و ادامه ساخت بزرگراه شهيد زين الدين
با گشايش بخش شرقي بزرگراه زين الدين انتظار مي رود
ترافيك در شرق تهران سامان يابد
004323.jpg
گروه شهري: حتي اگر مسجد و حسينيه هم برسر راه توسعه قانونمند شهر و حل مشكلات مردم مانع شود بايد آن را از سر راه برداشت.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر محمدباقر قاليباف
_شهردار تهران_ روز گذشته در حاشيه آيين گشايش سومين نمايشگاه «ياد يار مهربان» در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبني بر علت قطع درختان جنگل لويزان با بيان اين مطلب گفت: در پروژه ساخت بزرگراه زين الدين و قطع درختان براساس مصوبه كميسيون ماده ۷ اقدام كرديم و همان طور كه آقاي چمران، رئيس محترم شوراي شهر، اعلام كردند اين اقدام كاملاً قانوني بوده است.
وي افزود: در چنين شرايطي از رسانه ها انتظار مي رود با نگاهي منطقي و به دور از احساسات به چنين موضوعاتي بپردازند و وجوه كارشناسي چنين طرحي را از منظرهاي مختلف بررسي كنند.
دكتر قاليباف با اشاره به برخي از وجوه كارشناسي اين پروژه خاطرنشان كرد: درختاني كه در لويزان قطع شده اند جزو درختان سوزني برگ به شمار مي آيند كه در كاهش آلودگي هوا نقشي ايفا نمي كنند و اگر اين درخت ها در شمار درختان پهن برگ بودند قطعا شهرداري نسبت به جابه جايي آن ها اقدام مي كرد.
وي ادامه داد: از طرفي شهرداري تهران موظف است دوبرابر تعداد درختان قطع شده در همان منطقه يا در منطقه اي ديگر درخت بكارد و سابقه كار شهرداري هم نشان مي دهد كه محيط زيست يكي از مهم ترين دغدغه هاي آن به شمار مي آيند.
شهردار تهران اضافه كرد: اگر به حجم ترافيكي كه در همان منطقه وجود دارد نگاه كنيد مي بينيد در طول روز كاملا قفل است و ادامه بزرگراه همت در آن مسير با ساعت ها ترافيك شديد مواجه است، كه ميزان سوخت بنزين و سربي كه به صورت انبوه در منطقه انباشته مي شود آسيب بيشتري به شهروندان و محيط زيست وارد خواهد كرد.
دكتر قاليباف در پاسخ به اين پرسش كه چرا پيمانكار پروژه قطع درختان شبانه اقدام به اين كار كرده است گفت: بسياري از پروژه هاي شهرداري شبانه انجام مي شود و هر شب شما مي توانيد كارگران شهرداري را ببينيد كه درحال انجام پروژه هاي مختلف هستند. شهرداري در فصل تابستان به صورت سه شيفته و در فصل سرما دوشيفته مشغول كار است و اين اصلا موضوع غيرمعمولي نيست.
وي درباره ادامه روند ساخت بزرگراه زين الدين توضيح داد: تاكنون ۲۴۰۰ اصله درخت سوزني برگ قطع شده است و تا پايان پروژه بايد نزديك به دو هزار درخت ديگر نيز قطع شود تا كار ساخت اين بزرگراه به مراحل نهايي برسد.
دكتر قاليباف ادامه داد: سازمان جنگل ها و مراتع هم نسبت به اين اتفاق اعتراض داشته، درحالي كه شواهد و قرائن نشان مي دهد كه قبلا با اين نهاد هماهنگي هاي لازم صورت گرفته بود.
وي اضافه كرد: شهرداري تهران اسناد و مدارك خود را به قوه قضاييه ارايه كرده است و قوه قضاييه نيز امروز حكم خود را صادر خواهد كرد و به طور طبيعي پروژه ساخت اين بزرگراه ادامه خواهد يافت تا سال آينده و پيش از شروع فصل سرما بتوانيم ادامه بزرگراه همت را در شرق و غرب به سامان برسانيم.

تغيير نحوه ارائه خدمات مهندسي در پروژه هاي ساختماني
جزئيات ضوابط جديد ساخت و ساز در تهران اعلام شد
مهر : براساس بخشنامه معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران، نحوه ارائه خدمات مهندسي در پروژه هايي با زيربناي ناخالص ۳ هزار متر مربع و بيشتر تغيير كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، اين بخشنامه كه به منظور ساماندهي ساخت و ساز و افزايش ضريب ايمني در مرحله صدور پروانه و مرحله اجراي عمليات ساختماني به تمام شهرداري هاي مناطق ۲۲ گانه تهران ابلاغ شده، از تاريخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۴ در حال اجرا است.
بر اساس بخشنامه ابلاغ شده از سوي معاونت شهرسازي و معماري نقشه هاي معماري بايد از سوي طراحان حقوقي يا دفاتر مهندسي طراحي ساختمان داراي پروانه اشتغال وزارت مسكن و شهرسازي تهيه و به امضاي طراح حقيقي و تاييد مسئول دفتر مهندسي برسد.
همچنين پس از پرداخت عوارض، نقشه هاي اجرايي معماري با تاكيد بر مصرف بهينه انرژي، مقاومت سازه و استاندارد بودن تاسيسات برقي و مكانيكي كه تنها از سوي اشخاص حقوقي يا دفاتر مهندسي طراحي ساختمان مجاز تهيه شده و از نظر تطبيق با مقررات ملي ساختمان به تاييد سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران رسيده باشد، قابل اجراست.در همين حال بايد مشخصات تمامي مهندسان و نيز لزوم اجراي نماي مطلوب و كاربرد مصالح مناسب بويژه از نظر مشخصات فني لازم مرتبط با كاهش مصرف انرژي و هماهنگي نماي ساختمان با پلاك هاي همجوار، در پروانه ساختماني درج گردد.
اين در حاليست كه قبل از عمليات ساختماني، ارائه برگ اعلام شروع عمليات با امضا و مهر ناظر هماهنگ كننده، مجري ساختمان و مالك به شهرداري منطقه الزامي است.
همچنين صدور گواهي پايان ساختمان منوط به ارائه گزارش پايان عمليات ساختماني به همراه برگ تعهد مربوط به امضاي تمامي ناظران و ارائه گواهي تضمين كيفيت ساختمان از سوي مجري ساختمان خواهد بود.
بر اساس اين بخشنامه، صدور يك جلد شناسنامه فني و ملكي ساختمان كه از سوي سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران صادر مي شود الزامي است.
خاطرنشان مي شود: اين بخشنامه با همكاري و هماهنگي بين حوزه معاونت امور مسكن و ساختمان ( نظام مهندسي ) وزارت مسكن و شهرسازي، سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران و حوزه معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران تهيه و صادر شده است.

با افزايش تمايل مشتريان براي رفع نقص خودروها
مراكز فني خودرو در تهران سه برابر مي شود
004344.jpg
گروه شهري: امسال ميزان مراجعه كنندگان به مراكز معاينه فني خودرو با ۵۱ درصد رشد نسبت به سال ۸۳مواجه بوده است. مهندس اميري صنعت مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودرو به همشهري گفت: قصد داريم تعداد اين مراكز را از ۲۶ خط فعلي معاينه فني به ۸۰ خط افزايش دهيم به طوري كه با مشاركت بخش خصوصي در آينده كليه مناطق تهران برخوردار از يك الي سه خط معاينه فني خودرو خواهند بود.
وي تعداد خودروهاي نيازمند به معاينه فني خودرو در شهر تهران را حدود ۲ ميليون دستگاه ذكر كرد كه از اين ميزان سالانه تنها ۴۰۰ الي ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو به مراكز معاينه فني مراجعه مي كنند.
اميري صنعت مراكز معاينه فني خودرو را در يك شيفت كاري روزانه قادر به پذيرش ۵ هزار و سالانه يك ميليون و ۶۰۰ هزار خودرو اعلام كرد.
وي وظيفه اينگونه مراكز را بررسي عيوب سيستم سوخت و احتراق خودرو، تأييد صلاحيت وسايل نقليه به لحاظ ايمني و نسبت ميزان آلايندگي خودروها براساس ضوابط شوراي عالي محيط زيست اعلام كرد و اظهار داشت: دست كم ۵۰ درصد خودروهاي مراجعه كننده به اينگونه مراكز از حداقل شرايط لازم به لحاظ عدم آلايندگي برخوردارند لذا از همين روست كه طبق آمار ۷۱ درصد آلودگي هواي تهران ناشي از خودروهاي عبوري در شهر اعلام شده است. مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودرو سعي كرد امسال با اعلام زودهنگام برنامه هاي اين ستاد براي رفع مشكلات خودروهاي شهروندان تهراني در آ ستانه سفرهاي نوروزي به نوعي با اطلاع رساني به موقع تعداد بيشتري از شهروندان را ترغيب به حضور در اينگونه مراكز و رفع عيوب فني خودروها و در نهايت كاهش آمار تصادفات و تلفات جاده اي در ايام تعطيلات نوروزي كند.
وي اهميت اينگونه مراكز را تا بدانجا دانست كه هم اكنون در كلان شهرهايي نظير اهواز، كرمانشاه، مشهد و تبريز نيز شاهد احداث و توسعه خطوط معاينه فني خودرو هستيم.
عليرغم اين موضوع، اميري صنعت ميزان استقبال شهروندان براي مراجعه به مراكز معاينه فني خودرو را ۳۰ درصد ظرفيت موجود اعلام كرد و ادامه داد: اين در حالي است كه طبق قانون هر خودرو با بيش از ۲ سال عمر نيازمند دريافت برگه و برچسب معاينه فني خودرو هستند كه عدم التزام به آن در رديف تخلفات ترافيكي از پرداخت جريمه تا توقيف خودرو را شامل مي شود.
بازرسان تاكسيراني در نقاط پرتردد
گروه شهري: بازرسان سازمان تاكسيراني به منظور برخورد با رانندگان متخلف، در نقاط پرتردد شهر تهران در ۵ منطقه و ۲۲ ناحيه از ساعت ۳۰/۶ تا ساعت ۳۰/۲۰ مستقر شدند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، حسن تيموري كرماني مديرعامل سازمان تاكسيراني با اعلام اين خبر گفت: بازرسان مجرب اين سازمان به منظور بهبود وضعيت خدمات رساني تاكسيراني و نيز ايجاد نظم و هماهنگي در جابه جايي مسافران در محل هاي پرتردد مستقر شده اند.تيموري همچنين درخصوص اعلام آمادگي برخي از شركت هاي بخش خصوصي براي همكاري با سازمان تاكسيراني گفت: در پي فراخوان سازمان تاكسيراني برخي از اين شركت ها با دراختيار داشتن مدارك موردنياز اعلام آمادگي كرده اند.

۱۴ هزار اثر تاريخي در كشور به ثبت رسيد
ايرنا: معاون  رئيس  جمهوري  و رئيس  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  گفت : تاكنون  بيش از ۱۴ هزار اثر تاريخي  در كشور در فهرست  آثار ملي  به  ثبت  رسيده  است .اسفنديار رحيم  مشايي   افزود: اين  رقم  پيش  از پيروزي  انقلاب  اسلامي يك  هزار و ۷۰۰ اثر بود.
وي  بااشاره  به اينكه  روند ثبت  آثار تاريخي  كشور درسال  ۸۵ افزايش  مي يابد، شمار آثار تاريخي  كشور را بيش  از يك  ميليون  و ۲۰۰ هزار اثر ذكر كرد.
وي  گفت : اگرچه  اعتبارات  موجود سازمان  براي  مرمت  و حفاظت  از آثار ملي جوابگو نيست ، ولي  بايد براي  جذب  منابع  بيشتر و استفاده از ظرفيتهاي  مديريتي تلاش  افزونتري  كرد.وي  از شهرداران  خواست ، بيش  از پيش  به  احياي  بافت  تاريخي  و حفظ آثارباستاني  كشور توجه  كنند و پيگيري  آن را در اولويت  كاري  خود قرار دهند.

دومين جايگاه عرضه دام زنده
004347.jpg
دومين جايگاه عرضه دام زنده تا پايان فروردين سال ۸۵ در شهر تهران احداث مي شود. حسن طاهري مديرعامل سازمان سردخانه و كشتارگاه شهرداري با اعلام اين خبر گفت: به علت عدم تناسب مكان فروش دامها با بافت درون شهري و ايجاد مشكلاتي نظير آلودگي زيست محيطي ناشي از نگهداري دام زنده در مكانهاي غيراستاندارد، افزايش احتمال سرايت آلودگي ها به مكان هاي مسكوني و ايجاد بيماري هاي مختلف، عدم نظارت بهداشتي بر كشتار غيرمجاز و احتمال انتقال انواع بيماري هاي مختلف، عدم نظارت بهداشتي بر كشتار غيرمجاز و احتمال انتقال انواع بيماري ها و عدم نظارت مناسب بر نحوه توزيع و قيمت دام، جايگاه هاي عرضه دام بهداشتي در حاشيه شهر تهران احداث مي شوند.

كمبود بودجه آتش نشاني
004350.jpg
خبرگزاري مهر: چنانچه بودجه تصويبي سازمان آتش نشاني كمتر از بودجه پيشنهادي باشد، مجبور خواهيم شد بسياري از طرح هاي عمراني و گسترش امكانات و ايستگاه هاي آتش نشاني را متوقف كنيم.
سرپرست دفتر طرح و بودجه سازمان آتش نشاني تهران ضمن تشريح بودجه سال ۸۴ گفت: بودجه مصوب اين سازمان ۲۰۰ ميليارد ريال و بودجه عمراني ۲۵۰ ميليارد ريال بوده است.
كامران خلعت آبادي افزود: هرچند رقم اين اعتبارات قابل قبول است اما توزيع آن معمولاً با تأخير همراه است. به عنوان مثال تا اين لحظه تنها حدود ۴۰ درصد از بودجه امسال به سازمان آتش نشاني پرداخت شده است.

استيفاي حقوق شهروندان
004353.jpg
مديريت شهري در راستاي حقوق شهروندي، با نمايندگي هاي متخلف پيك بادپا برابر مقررات برخورد كرد.مهندس علي اكبر گلرخي _ مديرعامل پيك بادپا شهرداري تهران گفت: به منظور صيانت از حقوق شهروندان، بازرسان اين شركت به طور مداوم و مستمر، نمايندگي هاي اين شركت در سراسر تهران را مورد بازرسي قرار مي دهند و اخيرا درپي شكايات مردمي و بازرسان، امتياز نمايندگي با كدهاي ۸۱۸ ، ۸۶۴ ، و ۸۶۹ و ۸۹۴ به ترتيب در محدوده وصال شيرازي، نصر (گيشا)، تهرانسر و خيابان اديب را لغو كرد. وي گفت: شهروندان در صورت مشاهده تخلف احتمالي موتورسواران پيك بادپا، مراتب را از طريق تلفن ۸۸۴۳۵۹۸۵ اطلاع رساني كرده تا در اسرع وقت مورد رسيدگي قرار داده و برابر ضوابط برخورد شود.

تسهيلات جديد شهرداري براي احداث مجموعه هاي ورزشي
004341.jpg
ايسنا: رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران از ارائه تسهيلات و امتيازات ويژه به بخش خصوصي براي احداث فضاهاي ورزشي خبر داد.
رسول خادم با اشاره به تصويب دستورالعمل مصوبه چگونگي مشاركت شهرداري تهران براي توسعه و ساماندهي فضاهاي ورزشي، در جلسه هفته گذشته شوراي اسلامي شهر تهران افزود: اين مصوبه سال گذشته به منظور تحقق و استفاده از كليه ظرفيت هاي حقوقي و اجرايي شهرداري تهران در حمايت از بخش خصوصي براي توسعه فضاهاي ورزشي به تصويب رسيد و امسال نيز دستورالعمل آن تدوين و تصويب شد.
وي گفت: بر اساس مفاد اين مصوبه و دستورالعمل، بخش خصوصي در صورت سرمايه گذاري و احداث فضاهاي ورزشي به ميزان ۹۵ درصد از عوارض پذيره فعلي معاف و تنها ۵ درصد اين عوارض از آنها دريافت مي شود.
خادم افزود: همچنين در صورت همخواني طرح پيشنهادي بخش خصوصي با طرح جامع و تفصيلي شهري و اخذ مجوز از مراجع ذيربط، سرمايه گذار مي تواند به ساخت فضاهاي ورزشي تا سقف ۱۸۰ درصد مازاد بر تراكم مبنا اقدام كند.
رئيس كميسيون فرهنگي - اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران گفت: همچنين به منظور تشويق مضاعف متقاضيان بخش خصوصي براي احداث فضاهاي ورزشي، آنها از پرداخت ۸۰ درصد عوارض مازاد برتراكم معاف هستند و به عبارتي سرمايه گذاران تنها ۲۰ درصد از اين عوارض را پرداخت مي كنند.
وي افزود: متقاضيان بخش خصوصي در صورت ساخت فضاهاي ورزشي ويژه بانوان امتيازات بيشتري مي گيرند، به نحوي كه عوارض تخفيف يافته پذيره و تراكم ياد شده مجدداً به نصف كاهش مي يابد. رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اين كه جوانان به برخي از رشته هاي ورزشي به لحاظ فني و قابليت ها گرايش بيشتري داشته و اين رشته ها از جايگاه و شأن قابل توجهي نيز برخوردار است، تصريح كرد: اما بخش خصوصي نسبت به احداث مجموعه هاي ورزشي براي اين رشته ها از جمله دو ميداني، ژيمناستيك، شنا، كشتي، تكواندو، فوتبال و ... به دليل عدم توجيه اقتصادي استقبال نشان نمي دهد، لذا براي تشويق بيشتر علاوه بر امتيازهاي معمولي عمومي و يادشده تشويق بيشتري در نظر گرفته شده است.

نگاه
004338.jpg
علي مريخي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |