سه شنبه ۲ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۷ - Feb 21, 2006
كارنامه پژوهشي استاد دكتر ابوالقاسمي فردا بررسي مي شود
نكوداشت ۶۰ سال فارسي پژوهي
004647.jpg
گروه ادب و هنر: كارنامه پژوهشي استاد دكتر محسن ابوالقاسمي پژوهشگر پيشكسوت و صاحب نام زبان ايراني و باستاني ساعت ۱۷ فردا در شهر كتاب مركزي برگزار خواهد شد.
به گزارش همشهري در اين مراسم كه از سوي شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي تمهيد شده است، جمعي از چهره هاي نامي عرصه فرهنگ و ادب از عمري تلاش استاد ابوالقاسمي در عرصه زبان و تاريخ زبان فارسي تجليل مي كنند و همزمان كتاب ۵۰۰ صفحه اي «يشت فرزانگي» كه به همين مناسبت و حاوي مقالاتي درباره استاد، يا زبان فارسي است از سوي انتشارات هرمس در اين مراسم توزيع خواهد شد.
استاد دكتر محسن ابوالقاسمي دوره ادبيات فارسي را تا مقطع دكتري در دانشگاه تهران گذرانيده و متن هاي ادب فارسي و زبان عربي را نزد استاداني چون بهمنيار، فروزانفر، همايي، فاضل توني و ديگران آموخته است. زبان هاي ايران كهن و زبان شناسي جديد را از استاداني چون خانلري، كيا، مقدم و پورداود فراگرفته و پيش از آنكه از پايان نامه دكتري خود دفاع كند، چند سال به انگلستان اعزام شده و زبان هاي ميانه را نزد «مري بويس» ، شاخص ترين پژوهشگر دوره ساساني و پيش از آن آموخته و از سال ۱۳۴۶ با انتشار پايان نامه دوره دكتري خود با عنوان «درباره زبان آسي» براي نخستين بار فارسي زبانان را با اين زبان ايراني جديد و گونه هاي آن آشنا كرد.
دكتر ابوالقاسمي رياست گروه فرهنگ و زبان هاي باستاني دانشگاه تهران را از حدود سال ۱۳۶۵ تا زمان بازنشستگي (سال ۱۳۸۲) برعهده داشت و همزمان تأسيس و سازماندهي گروه فرهنگ و زبان هاي باستاني دانشگاه آزاد اسلامي را عهده دار شد.
گزارش همشهري حاكي است كه جنبه ديگر تسلط دكتر ابوالقاسمي در زمينه واژه شناسي و فرهنگ نگاري است. مكالمه مداوم در متن هاي فارسي ميانه و دوره هاي آغازين فارسي نو و دستور زبان هر دو دوره، از جمله تلاش هاي وي است. نخستين اثري كه در اين زمينه به سرپرستي وي منتشر شد جلد اول فرهنگ تاريخي زبان فارسي است كه اگر جلدهاي بعدي آن منتشر شود، مجموعه اي بديع و ارزشمند در دسترس علاقمندان زبان فارسي قرار خواهد گرفت.
گزارش همشهري حاكي است كه دكتر ابوالقاسمي فعاليت هاي پژوهشي متعددي را نيز انجام و سامان داده اند كه بيشتر آنها در تأليف و تصنيف كتاب هاي درسي براي مقاطع مختلف تحصيلي، تا دوره دكتري است. اشراف وي بر زبان فارسي و چهل سال تجربه تدريس به او اين آگاهي را بخشيده است كه كمبودها را به خوبي بشناسد و براي بيان مطالب علمي، زباني متناسب با سطح تحصيلي دانشجو انتخاب كند و مطالب درسي يكنواخت را به پيكره كتاب درسي، گاه با درونمايه اي يكسان، اما با تفاوت و تفضيل بيشتر يا كمتر، به تحرير درآورد.
عمده كتاب هاي دكتر ابوالقاسمي از سوي انتشارات سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاه ها (سمت) به عنوان كتاب درسي تشخيص داده و انتشار يافته اند. از جمله آثار استاد ابوالقاسمي مي توان به تاريخ زبان فارسي، تاريخ مختصر زبان فارسي، دستور تاريخي مختصر زبان فارسي، راهنماي زبان هاي باستاني ايران در دو جلد، شعر در ايران پيش از اسلام و ... اشاره كرد.
گزارش همشهري حاكي است در مراسم فردا علاوه بر سخنراني برخي از شاگردان استاد، دكتر ژاله آموزگار و نيز دكتر تقي راشد محصل درباره ويژگي هاي كاري و اخلاقي استاد سخن مي گويند.

يادداشت
نوشته اي از دكتر تقي راشد محصل
نقد عمر؛ نثار كتاب و دفتر
نوشته زير متني كوتاه از مقاله اي بلند است كه دكتر تقي راشد محصل در ابتداي كتاب «يشت فرزانگي» آورده است كه به مناسبت نكوداشت استاد ابوالقاسمي از سوي نشر هرمس در روز مراسم (فردا) توزيع خواهد شد. ناشر محترم اين مقاله را پيش از انتشار عمومي در اختيار همشهري قرار داد كه بخش هاي كوتاهي از آن را مي خوانيد:
بزرگداشت فرهيختگان، صرف نظر از فرصتي كه براي بررسي كارهاي علمي آنان و نمودن ابعاد مختلف خدمات ايشان براي ديگران فراهم مي كند، اداي ديني است كه جامعه نسبت به بزرگان دانش و فرهنگ خود دارد و آييني است ستوده و دستمريزادي به آنان كه بي اميد پاداش، نقد عمر را به پاي كتاب و دفتر نثار مي كنند. اين بار شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي پژوهشگر و استادي را براي اين منظور برگزيده كه هر چند براي صاحب نظران شناخته شده است، اما به سبب فروتني و آزرمي كه دارد، ارزش كارهاي او، چندان كه بايد بر همگان روشن نيست. دكتر محسن ابوالقاسمي، استاد بازنشسته گروه فرهنگ و زبان هاي باستاني دانشكده ادبيات دانشگاه تهران، فرزانه اي است كه چهل سال زندگي خود را در همين گروه و در خدمت به فرهنگ و زبان هاي ايران باستان و گسترش زبان فارسي گذرانيده و كتاب هاي پژوهشي بسياري تأليف كرده است كه هر يك به جاي خويش نسيج وحده است؛ دانشجويان پرشماري را پرورده و در مشاغل اجرايي و آموزشي و پژوهشي، با گذشت و قانونمند، انجام وظيفه كرده و هنوز هم آموزش و پژوهش را استوار و پرتوان ادامه مي دهد.
ويژگي  مهم كار استاد ابوالقاسمي نظم و ترتيب در كار است و اين شاخصه را هم در كار آموزشي و هم در امور اجرايي وابسته به آموزش و هم در پژوهش به شدت اعمال مي كند: در گفتن و نوشتن «كم گو و گزيده گو» است و در اظهارنظرهاي عملي صريح، از اين رو تكليف خواننده با او و برداشت هايش روشن است. به كنايه سخن نمي گويد و ارزش دريافت ها و اظهارنظرهاي ديگران را ناگفته نمي گذارد.
استاد علاوه بر زبان هاي ايران باستان بر زبان و ادب كهن فارسي و ادبيات عرب مسلط است و زبان هاي انگليسي، فرانسه، آلماني و روسي را مي داند و از منابع اين زبان ها به خوبي استفاده مي كند و بازتاب اين تسلط را در آثار تأليفي ايشان، آشكارا مي توان ديد: همه جا از اصل كتاب ها بهره مي گيرد، هر چند به ترجمه هاي آنها نيز مراجعه مي كند، اما استناد او غالباً بر اصل كتاب هاست، نه ترجمه آنها. توفيق استاد را در خدمت بر جامعه علمي خواستارم. خداوند يار و نگهدارش باد!

قديمي ها براي دلشان مي نواختند
ايلنا: نوازندگان قديمي تنها براي بيان انديشه و احساسات و خواسته هاي كاملا انساني خود به موسيقي پرداخته اند اما متاسفانه در شرايط كنوني، بسياري از نوازندگان براي كسب شهرت به موسيقي سنتي ايران مي پردازند.
داريوش طلايي (نوازنده تار و سه تار و مدرس دانشگاه) با بيان اين مطلب افزود: مردم دوره هاي پيشين، به موسيقي و نوازندگي به ديد كاملاً انساني و مقدس نگريسته اند.وي گفت: آثار به جا مانده از موسيقي كهن ايران و گوشه هاي موجود در رديف هاي كنوني موسيقي ايران، حكايت از ديد معنوي و نگرش كاملاً روحاني موسيقيدانان و نوازندگان آن زمان داشته كه هم اكنون گنجينه موسيقي سنتي ايران را رقم زده است.
وي تصريح كرد: ديدگاه هاي مقدس و معنوي موسيقيدانان قديم و آثار به جاي مانده از آنان در رديف هاي سازي و آوازي و قطعات ضربي، اعم از پيش درآمدها و چهارمضراب ها و رنگ ها قابل درك بوده و تمامي اين قطعات نشان مي دهد كه موسيقيدانان گذشته اين سرزمين به دور از نيازهاي كوچك مادي و شهرت، به موسيقي پرداخته اند.
طلايي با تاكيد به حفظ شأن اصلي موسيقي ايراني توسط موسيقيدانان و نوازندگان كنوني گفت: نوازندگان كنوني مي بايست به دور از جنجال هاي موجود و شهرت به موسيقي پرداخته و آثار ماندگاري چون گذشته خلق كنند.

چهره مخدوش چهره پردازي
مهري شيرازي، جلال الدين معيريان و محسن ملكي در گفت وگوي تازه اي با ايسنا از وضعيت هنر چهره پردازي در سينماي ايران سخن گفته اند.
مهري شيرازي كه در جشنواره فجر امسال با سه فيلم حضور داشت، معتقد است از نظر امكانات و وسايل مثل همه بخش هاي ديگر سينما، مشكل وسيله در چهره پردازي نيز وجود دارد، اما حضور نيروهاي جوان مستعد در اين عرصه را از نقاط قوت چهره پردازي در ايران عنوان كرده است و اين كه با نيروهايي كه سينماي ايران در اختيار دارد، اگر امكانات و وسايل كافي باشد پيشرفت خوبي در اين هنر صورت مي گيرد.
جلال الدين معيريان نيز كه در اين حرفه بيش از ۴۰ سال سابقه دارد، از اين كه تعريف جامع و كاملي براي هنر چهره پردازي وجود ندارد اظهار تأسف كرده است.
او گفته: متأسفانه در جامعه سينمايي ما بعضي از كارگردان ها گريم را نمي شناسند و نمي توانند گريم خوب را از بد تشخيص بدهند، ديگر اين كه گريمورهاي ايران مواد كار مناسب در اختيار ندارند.اما محسن ملكي ديگر چهره پرداز سينما، وضعيت اين حرفه را در حال حاضر اسفناك توصيف كرده و معتقد است، تهيه كنندگان به دنبال عواملي كه دستمزد پاييني دارند مي گردند؛ كساني كه حتي الفباي كار را هم بلد نيستند و لطمه زيادي به چهره پردازي در سينماي ايران وارد كرده اند.

ادبيات
دردسرهاي قهر با كتاب
004650.jpg
ظاهراً تنها اين ايراني ها نيستند كه با كتاب و كتابخواني قهر كرده اند، در همه جاي دنيا مشكل كتابخواني وجود دارد و مسئولان فرهنگي به دنبال پيدا كردن راههايي براي تشويق مردم به كتابخواني هستند. به تازگي كارشناسان فرهنگي مغرب با ابراز نگراني از بحران فرهنگ كتابخواني در اين كشور به دنبال راه حلي براي اين مشكل افتاده اند.
بر اساس ارزيابي هاي وزارت فرهنگ مغرب ، مردم اين كشور بسيار كم مطالعه مي كنند.
بنابراين گزارش از سال ۲۰۰۲ تاكنون، هر ساله حدود ۹۰۰ عنوان كتاب در اين كشور منتشر شده كه به استثناي معدود كتابهاي پرفروش ، متوسط شمارگان هيچ يك از اين آثار از هزار و ۵۰۰ نسخه فراتر نرفته است.
اين گزارش مي افزايد: علاوه بر مشكل كمبود كتابخانه حتي در شهرهاي اصلي مغرب بنابر آمار به دست آمده ،از مجموع جمعيت ۳۰ ميليوني اين كشور، حدود نيمي از آنها بي سواد هستند و بخش عمده اي از افراد با سواد نيز توان مالي خريد كتاب را ندارند . براي مبارزه با اين بحران، طرح هاي متعددي از جمله ترويج فرهنگ كتابخواني در سطح مدارس، جذاب كردن فضاي كتابفروشي ها و افزايش شمار كتابخانه ها در سراسر اين كشور در دستور كار انجمن حمايت از صنف چاپ، كتاب و مطالعه قرار گرفته است.

روي آنتن
جاده شنيدني
صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران براي اين روزها برنامه هاي جالبي را در دستور كار خود قرار داده است.
شبكه راديويي تهران، يكي ديگر از برنامه هاي اجتماعي خود را با عنوان جاده شنيدني پخش مي كند. اين برنامه دو بخش مرتبط به هم، در موضوعات اجتماعي و روانشناسي با غالب طنز پخش مي كند.
اجراي نمايش طنز، طرح چند ضرب المثل درباره موضوع انتخابي و بحث كارشناسي در مورد موضوعات، از برنامه هاي شنيدني جاده است.
اين برنامه با تهيه كنندگي مهدي سلطاني و گويندگي شهرزاد عبدحق و بهرام سروري نژاد از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ از شبكه راديو تهران پخش مي شود.
اما سينمايي «بقاياي روز» كه به كارگرداني جيمز آيوري ساخته شده به زودي از شبكه چهارم سيما روي آنتن مي رود.
داستان فيلم «بقاياي روز» در دوران پس از جنگ جهاني اول بريتانيا مي گذرد كه ورود يك خانم خانه دار به منزلي كه سر پيشخدمتي مبادي آداب و منظم دارد، زندگي مرد را به هم مي ريزد.
اين فيلم محصول مشترك آمريكا و بريتانياست و بازيگراني چون جان هيكرافت، كريستوفر ريو، آنتوني هاپكينز و اما تامپسن در آن به ايفاي نقش پرداخته اند.
اين فيلم ۱۳۴ دقيقه و با درجه PG اكران شده است و نامزد هشت جايزه اسكار از جمله بهترين فيلم، كارگرداني و بازيگران زن و مرد شده است.

آواي موسيقي
سمفوني عشق و رقص آتش
سمفوني عشق با آهنگسازي شهريار كهن آزاد با كلام انگليسي و بر اساس گوژپشت نتردام ويكتور هوگو ساخته مي شود.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در كنار مضمون اين رمان كه به عنوان موتيف اصلي اين سمفوني شناخته مي شود، اشعاري از مولانا، نظير«بميريد بميريد» نيز به عنوان ديگر دستمايه هاي اين اثر محسوب مي شوند.
كلام اصلي اين سمفوني، انگليسي است ولي قطعات با كلام فارسي نيز در آن ساخته شده است
همچنين آلبوم موسيقي «رقص در آتش» در قالب لوح فشرده صوتي- تصويري با آهنگسازي و خوانندگي «مزدا شاهاني» به نفع معلولان جسمي و ذهني، به زودي روانه  بازار موسيقي مي شود.
مزدا شاهاني آهنگساز- خواننده ضمن بيان اين مطلب افزود: اين آلبوم صوتي و تصويري در قطعات پاپ، پاپ كلاسيك، راك و راك كلاسيك اجرا شده كه در قالب يك لوح فشرده از ابتداي سال آينده به نفع كودكان معلول به بازار مي آيد.
وي با اشاره به اينكه كارگردانان بخش كليپ اين مجموعه مهري ميرحسيني و مرضيه طلايي هستند، گفت: زمينه خلق آثار موسيقي حمايتي از كودكان معلول از سال ۷۸ در قالب اجراهاي موسيقي ويژه اين كودكان و كنسرت هاي گوناگون صورت گرفته و هم اكنون نيز در اقدامي ديگر اين مجموعه به نفع كودكان معلول به بازار خواهد آمد.

سينماي جهان
كوهستان بروك بك جايزه گرفت
004644.jpg
فيلم گانگستري «كوهستان بروك بك» به كارگرداني «انگ لي» با برنده شدن در چهار بخش از مجموعه جوايز بافتا (اسكار انگليسي) در صدر ديگر برندگان اين دوره از رقابت ها قرار گرفت.فيلم «كوهستان بروك بك» در سه بخش بهترين فيلم، بهترين فيلمنامه اقتباسي و بهترين كارگرداني براي «انگ لي» برنده جوايز بافتا شد.
«جيك گيلنهال» بازيگر اين فيلم نيز برنده جايزه بهترين بازيگر مرد نقش دوم شد. در اين ميان فيلم «باغبان وفادار» با آنكه در ۱۰ بخش از مجموعه جوايز بافتا كانديد شده بود، تنها توانست يك جايزه را از آن خود كند.
«فيليپ سيمور هافمن» براي فيلم «كاپوتي» برنده جايزه بافتاي بهترين بازيگر مرد نقش اول و «ريس ويتراسپون» براي فيلم «راه را طي كن» برنده جايزه بافتاي بهترين بازيگر زن نقش اول شد.
«انگ لي» در مراسم اهداي جوايز بافتا در جمع خبرنگاران گفت: زماني كه ساخت «كوهستان بروك بك» را شروع كرديم، فكر مي كرديم كه اين فيلم، فيلم خوب ولي نه چندان مشهوري شود، ولي حالا اين فيلم، فيلمي پر از سر و صدا و شهرت شده است.
جايزه بهترين فيلم انگليسي نيز به انيميشن «والاس و گروميت» رسيد.
«نيك پارك» كارگردان اين فيلم گفت: اين خيلي شگفت انگيز است.
خوشحالم كه توانسته ام در كنار فيلم هايي به اين خوبي، انتخاب شوم. من به هيچ وجه فكر نمي كردم كه بتوانم در اين عرصه رقابتي برنده شوم.

نمونه متوسط جدول اعداد ۲۴
004740.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضي دان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده، متوسط، دشوار و خيلي دشوار دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.

ويدئو كلوپ
زن زيادي
004653.jpg
اگر جزو طرفداران فيلم هاي مدعي حمايت از حقوق زنان هستيد و از طرفي سينما برو هم نيستيد، سري به ويدئو كلوپ محله خود بزنيد و سراغ «زن زيادي» به كارگرداني تهمينه ميلاني را بگيريد.
«زن زيادي» روايتگر داستان زندگي زوج جواني به نام هاي احمد و سيماست.
سيما (مريلا زارعي) زني سنتي ست كه به معلمي اشتغال دارد و در مقابل، شوهرش احمد (امين حيايي) بيكار و عياش است.
در بخشي از داستان، صبا (السا فيروزآذر) وارد زندگي اين زوج مي شود و در طول يك سفر ماجراهاي تازه اي در زندگي اين زوج رقم مي خورد تا جايي  كه سيما دچار تحول مي شود.
پارسا پيروزفر هم در اين فيلم نقش معلمي را بازي مي كند كه همسرش را به قتل رسانده است.
ميلاني ايده «زن زيادي» را از رويدادي واقعي گرفته و آن را شرح و بسط داده و در كنار آن نيم نگاهي نيز به كتاب «ساعت ده ونيم تابستان» نوشته مارگريت دوراس داشته است، هر چند كه به گفته ميلاني جزئيات داستان و شخصيت ها و روابط تماماً زائيده تخيل خود است.
مريلا زارعي كه ديگر به بازيگر ثابت فيلم هاي ميلاني بدل شده در «زن زيادي» بازي قابل قبولي از خود ارائه داده است.
اما امين حيايي در اين فيلم براي اولين بار جلوي دوربين فيلم ميلاني قرار گرفته و مثل هميشه در اندازه هاي قابل قبولي ظاهر شده است.
السا فيروزآذر، خواهرزاده ميلاني نيز پس از «كاكادو» براي دومين بار بازيگري را تجربه كرده است.

فرهنگسرا
*فرهنگسراي دانشجو: نمايشگاه نقاشي هايده ابراهيمي با عنوان «مهربان ديروز» از ۲ تا ۹ اسفند در اين فرهنگسرا برگزار مي شود.علاقه مندان مي توانند از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، خيابان ،۲۱ پارك شفق مراجعه كنند.
*فرهنگسراي ولاء: مشاوره حضوري و تلفني توسط استاد فتح اللهي، داراي دانشنامه كارشناسي حقوق قضايي، در روزهاي سه شنبه و پنج شنبه ساعت ۱۵- ۱۷ در ميدان نماز شهرري،فرهنگسراي ولاء برگزار مي شود. علاقه مندان مي توانند با شماره تلفن هاي ۳۳۷۴۹۱۳۴-۳۳۷۴۰۵۵۲ تماس بگيرند.
*مجموعه فرهنگي و هنري بعثت: نمايشگاه كاريكاتور با عنوان «خليج فارس» با همكاري مجموعه بعثت و خانه كاريكاتور ايران تا دهم اسفندماه برگزار مي شود. علاقه مندان مي توانند جهت بازديد به ميدان بهمن، اتوبان شهيد تندگويان، بعد از پل شهيد لطفي، بوستان بعثت مراجعه كنند.
*خانه فرهنگ فرزانگان: اين خانه فرهنگ از جوانان با استعداد جهت عضويت در كانون جوان دعوت به عمل مي آورد.
اجراي برنامه هاي متنوع و گردهمايي اعضا و تشكيل جلسات مختلف ويژه جوان و ارائه آموزشهاي مختلف به صورت رايگان از جمله برنامه هاي در نظر گرفته شده در اين كانون است. علاقه مندان جهت عضويت مي توانند به نشاني نارمك، انتهاي خيابان گلستاني، جنب پارك تسليحات، كوچه شهيد گلستاني مراجعه كنند.
* فرهنگخانه ايرواني: نمايشگاه نقاشي در اين فرهنگخانه برگزار مي شود. نمايشگاه فاطمه شهسواري شامل آموزه هاي شهروندي است كه تا ۱۱ اسفندماه در ميدان محمديه، خيابان مولوي، نرسيده به چهارراه وحدت اسلامي، كوچه دولت آبادي، كوچه حاج حسن مراجعه كنند.

بازي
Devil King
004743.jpg
بازهم يك بازي ديگر از غول شركت هاي بازي سازي با سابقه هاي فراوانش Cap Com.
بازي Devil King از لحاظ مكانيسم و ساختار بازي كاملاَ شبيه بازي Dynasty Warriors است و گذشته از سبك بازي كه از هر دو نوع Action و Fast Paced محسوب مي شوند نقاط مشترك بيشتري نيز در هنگام بازي كردن آن خواهيد ديد. از اين نقاط مشترك مي توان به زمين هاي نبرد بسيار بزرگ و نقشه كوچك بازي كه هميشه در گوشه سمت راست پايين تصوير اهدافتان را مشخص خواهد كرد يا به شمارشگر تعداد افراد دشمن كشته شده اشاره كرد. شخصيت اين بازي با زره و كلاه خود قرمز متمايز شده و يك پادشاه شيطاني است كه روح خود را به ازاي قدرت هاي ويژه به شيطان فروخته است. در بازي Devil King تمام شخصيتها قادر به استفاده از جادوهاي تهاجمي خواهند بود؛ مثل بارش شهاب سنگ هاي آتشين از آسمان يا باريدن شيشه هاي بزرگ از آسمان.
نكات مثبت : ۱۲ شخصيت مستقل براي بازي كردن با هر كدام، بازي راحت و جذاب، ماموريت هاي مختلف و جنگهاي زيبا، تنوع زياد دشمنان بازي را جذاب نگه مي دارد.
نكات منفي: دوربين خوب حركت نمي كند، صداي كاراكترها خوب نيست.
King Kong
004746.jpg
در چند سال اخير بازيهايي كه بر اساس فيلم ساخته مي شوند تعدادشان رو به افزايش است و معمولاً هيچ كدامشان هم بازيهاي خوبي از آب درنيامده اند، اما اين بازي خوب از كار درآمده است. بازي به سبك اكشن ماجراجويي است و شما در نقش تيرانداز خواهيد بود.شروع بازي بسيار عالي است. اما همچنان كه بازي آغاز مي شود و شما كنترل جك را در اختيار مي گيريد متوجه مي شويد بازي به آن نرمي كه فكر مي كرديد نيست. دوربين از ديد اول شخص است و حركات آن بسيار تند و خشن است. همين كه يك ساعت در جزيره حركت كرديد همه نماهاي اوليه كه به نظرتان جالب مي آمدند تكراري مي شوند و آرزو مي كنيد اين مراحل هرچه زودتر تمام شوند. گرافيك اطراف بسيار عالي طراحي شده و در نسخه PC كيفيت بسيار خوبي دارد.
از صداي بازي و جلوه هاي صوتي بازي لذت خواهيد برد. اگر مجهز به بلندگوهاي Surround باشيد بيشتر لذت مي بريد. بازي كوتاه است و در كمتر از ۶ يا ۷ ساعت تمام مي شود.
نكات مثبت: بسياري از حركات و افكت ها مانند روي دستگاه PSP به خوبي شبيه سازي شده اند. افكت صدا، حركت صدا و موزيك عالي هستند.
نكات منفي: داستان بازي جدا از هم به نظر مي رسد. تبادل بازيكن با شخصيت بازي ضعيف به نظر مي رسد.


MX vs. ATV unleadslead
004749.jpg
اين بازي يك بازي موتور سواري ساده و عادي نيست. در اين بازي شما امكانات و توانايي هاي كامل يك راننده را در يك پيست مسابقه در اختيار خواهيد داشت؛ جاده هايي كه به دلخواه شما ساخته مي شوند و هيچ محدوديتي در عبور از ديوارها و حصارهاي كنار آن نخواهيد داشت. اتومبيلها و موتورهايي كه شما در اين بازي مي پسنديد زيبا و شيك و در عين حال پر شتاب هستند. اين بازي در سال گذشته براي دستگاههاي PS2 و Xbox عرضه شده و فروش بسيار بالايي در آن سال از آن خود كرد. تنها به نظر مي رسد در كنترل اتومبيل ها و موتورها گاهي اوقات دسته هاي قبلي بهتر عمل مي كردند اما در PC درست عكس العمل نشان نمي دهند.
در اين بازي شما زمان زيادي را در آسمان خواهيد گذراند و با پرش هاي فراوان و روي موتورهاي خود مي توانيد معلق و پشتك بزنيد. از اين بازي لذت خواهيد برد.
نكات مثبت: حس شناوري موتورها ، كيفيت بالاي طراحي مسيرهاي خارج از استوديوم، فراواني اجزاء و ماشين آلاتي كه سرگرمتان خواهد كرد.
نكات منفي: بازيكن معمولاً درگير تصادفهاي كوچك مي شود.
راهنماي درجه بندي ها
004752.jpg
اين درجه بندي داراي صحنه هاي شاد و سرگرم كننده براي كودكان و غالباً بدون خشونت و هيجان است و براي سنين زير ۷ سال مناسب است.
مناسب براي تمام سنين، اين درجه بندي شامل بازي هاي فكري و داراي خشونت بسيار پايين است. شخصيت هاي اين بازي ها اغلب حالت كارتوني و كمدي دارند.
براي نوجوانان ۱۱ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه داراي خشونت در حد متوسط و هيجان معقولي است.
بازي هاي اين رده براي نوجوانان ۱۵ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه نسبتاً مشكل است و غالباً نياز به زبان انگليسي در حد دبيرستان دارد. اين بازي ها داراي خشونت و هيجان بالاتري نسبت به گروه قبل است.
براي افراد ۱۸ سال به بالا مناسب است. كاربر اين بازي ها اغلب نياز به مهارت بسيار بالايي در پيشبرد بازي دارد. بازي هاي داراي اين نشان از خشونت بالايي برخوردار است.
مناسب براي افراد بزرگسال، اين بازي ها داراي خشونت و هيجان بسيار بالايي است و براي سنين پايين تر مناسب نيست.

روي پرده
* چهارشنبه سوري (اصغر فرهادي):آفريقا، ايران ،۱ جي،۲ بهمن ،۲ قيام، فرهنگ، صحرا، آسيا، عصرجديد۲ و ،۳ پارس ،۱ المپيا، ماندانا
* برباد رفته (صدرا عبداللهي):عصرجديد،۱ آستارا، ايران،۲ جي ،۱ پارس ۲
* كودكانه (مسعود كرامتي):ايران ،۳ ناهيد، دهكده المپيك، جي ،۳ فلسطين
* سرتوبدزد رفيق (علي اكبرعبدالعلي زاده):بلوار، استقلال، شاهد، آسمان آبي
* مرثيه برف (جميل رستمي):فرهنگ ،۲ سپيده ،۲ شهر تماشا ،۲ فلسطين ۲
* هشت پا (عليرضا داودنژاد):شهر تماشا،۱ كانون

بر ديوار نگارخانه ها
*گالري فرهنگ: نمايشگاه صنايع دستي جمعي از بانوان خير، ۳ تا ۶ اسفند،  خيابان شريعتي روبه روي بهار شيراز، مجموعه فرهنگي هنري تهران، تلفن: ۷۷۶۴۱۱۲۳
*گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي آزاده توحيدي، تا ۴ اسفند، خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره ،۳۰ تلفن: ۸۸۷۱۱۳۰۵
*نگارخانه شيث: نمايشگاه نقاشي سيروس آرام، تا ۵ اسفند، ضلع جنوبي پارك دانشجو، كوچه شيرزاد شرقي، شماره ،۴۱ تلفن: ۶۶۷۰۹۱۸۵
* گالري بهزاد: نمايشگاه عكس انقلاب، به روايت اكبر ناظمي، تا ۴ اسفند، بلوار كشاورز، نبش ۱۶ آذر

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |