سه شنبه ۲ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۷ - Feb 21, 2006
مقام معظم رهبري :
رأي فلسطيني ها به حماس، انتخاب  مقاومت
و مبارزه با رژيم صهيونيستي است
004767.jpg
ايسنا: حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي، روز گذشته در ديدار خالد مشعل، رئيس دفتر سياسي حماس و هيات همراه، پيروزي حماس را در انتخابات اخير فلسطين، يكي از غافل گيري هاي شيرين الهي و تحقق وعده خداوند برشمردند و با اشاره به شرايط سال هاي گذشته مردم فلسطين و گروه هاي مبارز افزودند: مردم فلسطين و گروه هاي مبارز در شرايطي كه ظاهرا همه ي درها به روي آنان بسته بود، دچار ياس و نااميدي نشدند و به جهاد خود ادامه دادند و در نهايت، شاهد تحقق وعده هاي الهي يكي پس از ديگري هستيم و بعد از آزادي غزه، پيروزي حماس روي داد كه موجب غافل گيري همه شد.
ايشان اين پيروزي ها را مرهون مقاومت و ايستادگي ملت فلسطين دانستند و خاطرنشان كردند: ملت فلسطين نشان داد كه ملتي هوشيار، سياسي و داناست؛ زيرا فلسطيني ها در حالي به حماس راي دادند كه مي دانستند اين راي به معناي انتخاب مقاومت و مبارزه با رژيم صهيونيستي است.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به سخنان آقاي خالد مشعل كه از به رسميت نشناختن رژيم صهيونيستي، مذاكره نكردن با اين رژيم، بازگشت آوارگان فلسطيني و پايتختي بيت المقدس به عنوان اصول و خطوط قرمز حماس نام برد، افزودند: مواضع حماس بسيار اصولي و صحيح است و تنها راه موفقيت، ادامه ي اين مسير و رعايت اين خطوط قرمز است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي وظيفه ي دولت هاي اسلامي و ملت هاي مسلمان را در خصوص مساله ي فلسطين بسيار خطير ارزيابي و تأكيد كردند: بايد با برنامه ريزي صحيح زمينه اي فراهم شود تا همه  مسلمانان بتوانند با كمك هاي خود در اين مساله ي مهم جهان اسلام شريك شوند.ايشان، طراحي كمك مالي ساليانه همه مسلمانان را به مساله فلسطين، از جمله راه هاي سهيم كردن امت اسلامي در اين مساله دانستند و افزودند: اين كمك داوطلبانه ضمن ايجاد ارتباط روحي ميان مسلمانان با مساله ي فلسطين، تاثير بزرگي در جهان خواهد گذاشت.
حضرت آيت الله خامنه اي هم چنين بر لزوم همكاري، همراهي و همدلي همه گروه هاي فلسطيني براي ادامه مسير و حل مشكلات مردم فلسطين تأكيد كردند.
آقاي خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس در اين ديدار با قدرداني از مواضع جمهوري اسلامي ايران درباره ي مساله ي فلسطين، پيروزي حماس را پيروزي همه امت اسلامي دانست و تأكيد كرد: قطعاً جمهوري اسلامي ايران نيز در اين پيروزي سهيم است و ما اين پيروزي را به ملت ايران نيز تبريك مي گوييم.وي پيروزي حماس را در انتخابات اخير فلسطين، لطف الهي و تحقق وعده خداوند دانست و با تأكيد بر نقش مقاومت و خون شهدا در اين پيروزي افزود: انتخاب مردم فلسطين، انتخابي آگاهانه بود و آنان با درك شرايط و فشارها، در واقع به اسلام، مقاومت و اصلاح و تغيير راي دادند.
آقاي خالد مشعل با اشاره به فشارهاي تبليغاتي، سياسي و اقتصادي غرب به ويژه آمريكا و همچنين صهيونيست ها بر ضد حماس و مردم فلسطين تصريح كرد: حماس بدون كوچك ترين عقب نشيني از مواضع اصولي و خطوط قرمز خود، در شرايط جديد به پيش خواهد رفت و با كمك مردم فلسطين و امت اسلامي، دولتي متناسب با عزت و اقتدار ملت فلسطين تشكيل خواهد داد و تحقق شعارهايش را پيگيري خواهد كرد.

تلاش ديپلماتيك ايران براي ادامه غني سازي
مذاكرات هسته اي  همزمان در بروكسل و مسكو برگزار شد
004770.jpg
گروه سياسي: روز گذشته دو هيأت ايراني در بروكسل و مسكو وارد دور تازه اي از مذاكرات شدند. منوچهر متكي و جواد وعيدي در بروكسل و علي حسيني تاش و عليرضا سعيدي در مسكو گفت وگوهايي را آغاز كردند تا راه هاي ديپلماسي براي حل پرونده هسته اي ايران به آزمايش گذاشته شود. ملاقات هاي ايران درحالي دنبال شد كه خبر ارسالي در روزهاي گذشته از سوي انرژي اتمي رد شده بود. منوچهر متكي وزير خارجه ايران درحالي به جلسه گفت وگو با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا وارد شد كه وزراي خارجه انگليس، فرانسه و آلمان نيز به جمع آنها ملحق شدند و وزير خارجه بلژيك نيز پا به اين جلسه گذاشت. پيش از شروع مذاكرات متكي اعلام كرد كه ايران وارد اين دور مذاكره شده تا نشان دهد از ديپلماسي استقبال مي كند اما تسليم زور نمي شود. به گزارش سي ان ان از بروكسل نمايندگان اتحاديه اروپا اميدوارند كه پس از اين دور از گفت وگوها ايران به مذاكره با اروپا بازگردد. اين درحالي است كه اروپا انتظار داشت ورود ايران به مذاكرات بروكسل را نتيجه مثبت مذاكرات مسكو قلمداد كند اما متكي تأكيد كرد كه پيشنهاد روس ها ارتباطي به اين گفت وگوها ندارد و ايران از هرگونه پيشنهاد در جهت پيشبرد كار و حفظ حقوق مشروع خود حمايت مي كند. خبرگزاري رويترز به نقل از مليسا فلمينگ، سخنگوي آژانس اعلام كرد كه البرادعي به اعضاي شوراي حكام گفته است كه نطنز و فعاليت آن تمامي فعاليت هسته اي ايران است و اگر نطنز را بتوان مورد نظارت آژانس قرار داد، ترسي از فعاليت هسته اي ايران وجود ندارد. فلمينگ همچنين گفت: مي دانيم كه شوراي امنيت اهرم خوبي نيست. در روسيه معاون لاريجاني و معاون آقازاده درحالي پا به مذاكرات گذاشتند كه از قبل اعلام كردند كه پيش شرط نمي پذيرند. سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه نيز به آسوشيتدپرس گفت كه تلاش روسيه در راه حفظ فضاي گفت وگو و ديپلماسي در پرونده هسته اي ايران است. حسيني تاش رئيس هيأت مذاكره كننده در روسيه نيز گفت كه ايران طرح مسكو را بدون پيش فرض مورد بررسي قرار مي دهد و اين طرح مي تواند قابليت اجراداشته باشد به شرط اين كه تعليق غني سازي ايران را در خود نداشته باشد.
جزئيات پيشنهاد روسيه بررسي شد
عصر ديروز در كاخ كرملين و پشت درهاي بسته مذاكرات همراهان حسيني تاش رئيس تيم ايراني و سوبولوف رئيس تيم روسي آغاز شد. محور اين مذاكرات پيشتر بررسي طرح روسيه اعلام شد و روز گذشته ويكتور ميخاييلف در گفت وگو با روزنامه ورميانووستي جزئيات جديدي از طرح را اعلام كرد. وي گفت: براساس اين پيشنهاد، يكي از واحدهاي اتمي روسيه به «مركز بين المللي غني سازي اورانيوم» تبديل مي شود و ايران مي تواند براي تغليظ اورانيوم خود به آن مراجعه كند. در اين مركز اورانيوم ايران تا حد معيني غني سازي مي شود و به ايران ارسال مي گردد و پس از استفاده در راكتورهاي اتمي، سوخت مستعمل توسط روسيه از ايران خريداري مي شود.
وزير اسبق انرژي اتمي روسيه افزود: پسماند سوخت از زمان خروج از راكتور تا انتقال آن بايد ۵ تا ۱۰ سال در خود نيروگاه بماند تا سرد شود.
وي در اين گفت وگو كه ايرنا بخش هايي از آن را منتشر كرد درخصوص هزينه اين فعاليت در روسيه هم گفت: نرخ غني سازي اورانيوم حدود يكصد و پنجاه دلار بابت غني سازي يك كيلوگرم سنگ اورانيوم است كه مي تواند تا ۲۰۰ دلار افزايش يابد. به اين ترتيب تيم مذاكره كننده ايران در كرملين درخصوص جزئيات طرح روسيه كه بخشي از آن منتشر شد بحث جدي با طرف روس خواهد داشت. اين مذاكرات براي طرف روس هم از اهميت بالايي برخوردار است. چنانكه ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه در جلسه روز گذشته دولت اين كشور از سرگئي لاوروف وزير امور خارجه اين كشور خواست ضمن تعقيب كامل مذاكرات، وي را در جريان روند و آخرين نتايج گفت وگوهاي كرملين قرار دهد.
امروز و با گذشت يك روز از آغاز مذاكرات ايران و روسيه، نيكلاس برنز معاون وزير امور خارجه آمريكا وارد مسكو خواهد شد. گرچه هدف اين سفر شركت در اجلاس مديران سياسي كشورهاي عضو گروه ۸ اعلام شد اما گفت وگوهاي ايران و روسيه نيز مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
اميدواري به مذاكرات روسيه در بروكسل
رويتر از وين گزارش داد كه منوچهر متكي وزير امور خارجه در نشست خبري خود گفت: اگر ما به برخي توافقات با روسيه برسيم فعاليت هسته اي را تا جايي كه هم اكنون در آن قرار داريم ادامه خواهيم داد. با توجه به اين كه هنوز غني سازي صنعتي در ايران آغاز نشده است، منظور متكي بايد ادامه فعاليت هسته اي ايران در اصفهان باشد. متكي البته تأكيد كرد: ايران حق دنبال كردن فعاليت هاي تحقيق و توسعه هسته اي را حتي در صورتي كه پيشنهاد روسيه را براي انجام غني سازي اورانيوم بپذيرد، براي خود حفظ مي كند.
متكي با اين سخنان خود خطوط قرمز ايران در مذاكره با روسيه را اعلام كرد و ادامه فعاليت هسته اي ايران تا مرحله UF4 و دوم امكان پيگيري غني سازي تحقيقاتي.

رئيس جمهور در ديدار اعضاي حزب مؤتلفه:
شرايط منطقه به نفع جهان اسلام
به سرعت در حال تغيير است
فارس: رئيس جمهور در ديدار اعضاي شوراي مركزي حزب مؤتلفه اسلامي عمق بخشيدن به انقلاب اسلامي در داخل و خارج توسط احزابي همچون مؤتلفه را مورد تاكيد قرار داد و گفت: شرايط منطقه به نفع جهان اسلام به سرعت در حال تغيير و تحول است.
احمدي نژاد، مؤتلفه اسلامي و اعضاي شوراي مركزي آن را قرين با امام و انقلاب دانست و تصريح كرد: انقلاب اسلامي ما ريشه در عاشورا و مكتب انتظار دارد و حاكميت ولايت فقيه ما را به جريان حقيقي هستي يعني امامت متصل مي كند.
رئيس جمهور ضمن تشريح لوازم ايجاد جامعه نمونه اسلامي بهترين كار گروه هاي سياسي را تهيه برنامه براي ايجاد چنين جامعه اي دانست.
همچنين در اين ديدار محمد نبي حبيبي دبير كل حزب مؤتلفه اسلامي تشكيل جامعه نمونه اسلامي مورد نظر رئيس جمهور را جزو اهداف اوليه حزب مؤتلفه اسلامي در ۴۲ سال پيش خواند و آمادگي اين حزب را براي ارتباط و همكاري بيشتر با دولت اعلام كرد.

ولايتي: آينده جهان در گرو آينده خاورميانه است
كه ايران نقش محوري در آن دارد
دكتر علي اكبر ولايتي مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل در سخناني در مراسم افتتاحيه همايش همكاريهاي ايران و چين گفت: هياهويي كه امروزه آمريكا و بعضي از كشورهاي مطيع آن دولت در عرصه فعاليت هاي هسته اي ايران به راه انداخته و مردم را تهديد به تحريم مي كنند عملاً پشتوانه جدي نخواهد داشت.مشاور مقام معظم رهبري افزود: مشكلات اساسي اقتصاد جهاني، تحمل ناامني در تأمين و قيمت انرژي را در حد گسترده و غيرقابل كنترل و پيش بيني ندارد. دستگاههاي تبليغاتي غرب حجم بالاي مبادلات تجاري چين و آمريكا را به رخ نكشند. كه اين حجم از عدم توازن تجاري و اين سرعت افزايش حجم صادرات به كشورهاي اروپايي و آمريكا، قابل دوام نيست.
وي ادامه داد: ما مردم ايران صبوريم و ممارست در شكيبايي را در طول تاريخ پرفراز و نشيب خويش آموخته ايم و مي دانيم كه آينده جهان در گرو آينده خاورميانه است كه ايران نقش محوري در آن داشته و خواهد داشت. آنچه در افغانستان، عراق و فلسطين رخ داده خوش آيند بدخواهان مردم اين منطقه نبود، ولي سرنوشت جهان به سرعت در حال تحول، تابع احساسات و تبليغات كاذب غوغاگران بين المللي نيست بلكه تابعي از واقعيت هاي موجود در صحنه بين المللي است.
ولايتي در پايان گفت: تبليغات اغراق آميز حول انرژي هاي جايگزين را حتي صاحبان بنگاه هاي مولد اين تبليغات قبول ندارند، اگر غير از اين بود هزينه هاي كمرشكن مالي و انساني لشكر كشي هاي سنگين سالهاي اخير را به اين مركز توليد نفت و گاز دنيا تحمل نمي كردند و يا بستن چند روزه شيرگاز مصرفي بعضي از كشورهاي غربي (در ماجراي اخير اوكراين) موجب يك زلزله سياسي در اروپا نمي شد.

پخش اعترافات عوامل بمب گذاري اهواز
مهر: اعترافات عوامل يكي از بمب گذاري هاي اخير اهواز تا آخر هفته از سيماي جمهوري اسلامي پخش خواهد شد.
سيد مهران رفيعي مسئول روابط عمومي استانداري خوزستان گفت: اين هفت نفر، عوامل انفجار مهر ماه خيابان نادري اهواز هستند كه حكم نهايي آنان نيز صادر شده است.وي افزود : ساعت ۲۲ شب گذشته نيز يك بمب صوتي در خيابان الهام كيانپارس اهواز منفجر شد كه خسارتي جز شكسته شدن شيشه هاي منازل اطراف در بر نداشت.رفيعي تصريح كرد : اين بمب صوتي در يك كيف دستي در كنار پياده رو خيابان جاسازي شده بود.
مسئول روابط عمومي استانداري خوزستان انگيزه عوامل اين حركت را ايجاد رعب و وحشت در ميان مردم عنوان كرد و اظهار داشت : نيروهاي امنيتي و انتظامي به دنبال شناسايي عوامل اين حركت هاي كور هستند.

خالد مشعل در بدو ورود به تهران:
ملت فلسطين همچنان زير سلطه اشغالگران است
مهر: خالد مشعل، رئيس دفتر سياسي حماس كه در رأس يك هيات بلند پايه وارد تهران شد، در بدو ورود در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد گفت : ملت فلسطين از رهگذر اعتماد به نفسي كه دارد به همه دنيا پيام صلح مي دهد اما صلحي كه مبتني بر پايان بخشيدن به اشغالگري و استيفاي كامل حقوق خود استوار باشد.
رئيس دفتر سياسي حماس كه مورد استقبال رسمي مصطفوي ، قائم مقام وزير امورخارجه كشورمان قرار گرفت ، هدف از سفر دوره  اي خود به برخي كشورهاي منطقه را رايزني با رهبران كشورهاي عربي و اسلامي ذكر كرد و اعلام نمود: ما براي در جريان گذاشتن آنان نسبت به نيازهاي كنوني ملت فلسطين به تهران آمده ايم.
مشعل ضمن ابراز خرسندي از سفر به جمهوري اسلامي ايران گفت: از طرف خودم و به نمايندگي از جنبش اسلامي حماس مراتب خشنودي خود را نسبت به ديدار از ايران ابراز مي دارم.
رئيس دفتر سياسي حماس سپس اظهار داشت : سفرهاي دوره اي من به كشورهاي اسلامي و كشورهاي همسايه بعد از پيروزي بزرگ جنبش حماس در انتخابات قانونگذاري فلسطين انجام مي شود و به منظور رايزني و ديدار با رهبران اين كشورها مي باشد.وي افزود: هدف ما از اين سفرها و رايزني ها در آستانه تشكيل دولت فلسطين، آشنا كردن و در جريان قرار دادن امت هاي اسلامي و عربي در خصوص نيازهاي كنوني ملت فلسطين مي باشد.
خالد مشعل ضمن اشاره به اوضاع فلسطين گفت: ملت فلسطين همچنان زير يوغ اشغالگران به سر مي برند و نياز به حمايت امت هاي اسلامي و كشورهاي ديگر است. رئيس دفتر سياسي حماس در عين حال آزادسازي قدس شريف و بازگشت آوارگان را از جمله حقوق حقه ملت فلسطين برشمرد و افزود: ملت فلسطين براستيفاي حقوق مشروع و ملي خود همواره تاكيد كرده و مي  كند.
رئيس دفتر سياسي حماس گفت : ما به تجربه دموكراتيك خود- پيروزي در انتخابات فلسطين- افتخار مي كنيم.
اين فعال فلسطيني تاكيد كرد : از مواضع روشن و آشكار جمهوري اسلامي در قبال فلسطين قدرداني مي كنيم و آن را ارج مي نهيم.

سخنگوي دولت:
وابستگي بودجه ۸۵ به نفت كمتر از بودجه ۸۴ است
گروه سياسي: الهام روز گذشته در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران ابتدا به تشريح نزديك به پانزده مصوبه دولت در دو جلسه اخير چهارشنبه و يكشنبه گذشته پرداخت.
وي در پاسخ نخستين سئوال در خصوص علت لغو مجدد سفر احمدي نژاد به خوزستان گفت: خبري در مورد سفر دولت به استان خوزستان منتشر نشده بود كه لغو شده باشد.وي با اشاره به قطعي بودن سفر احمدي نژاد به خوزستان تا پايان سال جاري گفت: اين هفته نيز سفر استاني داريم كه نام استان آن بعداً مشخص مي شود.
سئوال بعدي از گراني اجناس و كالاها در روزهاي پاياني سال و تدابير دولت براي تنظيم بازار بود كه الهام در پاسخ گفت: ستاد تنظيم بازار دولت از چهار يا ۵ ماه پيش براي خريد و ذخيره سازي اقلام مورد نياز اقدام كرد و با واردات و گشايش اعتبار وذخيره سازي كالاها، آمادگي متعادل كردن بازار و مقابله با گراني هاي كاذب را دارد.از سخنگوي دولت در خصوص خواسته  مسئولين از ميزان غني سازي براي تحقيقات و يا غني سازي در مقياس محدود، سئوال شد كه وي در پاسخ با تاكيد بر حق ايران بر استفاده صلح آميز از فناوري هسته اي گفت: سلب اين حق در هر سطحي خط قرمز ماست.الهام تاكيد كرد: بحث اين نيست كه ما به حداقل اكتفا كنيم.
وي افزود: اگر چه تسليم گام به گام كساني كه مانع مي سازند مطلوب ما است ولي ما خواستار به رسميت شناخته شدن همه حقوق كشور هستيم و توقف در اين حد خط قرمز ماست.الهام در خصوص پس گرفتن ۵۰۰ خط تلفن همراه از افراد و جلوگيري از ورود خبرنگاران به مصاحبه مطبوعاتي وزير نفت هم گفت: نهاد رياست جمهوري امكانات رفاهي نظير تلفن، خودرو و برخي ديگر از خدمات رفاهي را كه بطور غيرقانوني در دست افراد است از آنها پس گرفته و مي گيرد.وي در خصوص مصاحبه وزير نفت هم گفت: امروز با مسئولين روابط عمومي جلسه اي داريم كه در آن از آنها خواهيم خواست تا زمينه حضور خبرنگاران را در مصاحبه ها فراهم كنند.الهام در پايان مصاحبه هفتگي با خبرنگاران به تشريح ويژگيهاي بودجه سال ۸۵ پرداخت و گفت: عمده رشد ارقام بودجه در بخش هاي عمراني است و بودجه جاري افزايش پيدا نكرده است.سخنگوي دولت گفت: آمارها نشان مي دهد كه بودجه سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ كمتر به درآمد نفت متكي است زيرا سال ۸۴ بودجه ۶۲ درصد وابسته به نفت بوده كه در سال ۸۵ اين رقم به ۶۰ درصد خواهد رسيد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |