سه شنبه ۲ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۷ - Feb 21, 2006
معاون فني عمراني شهرداري تهران:
طراحي اماكن شهري بايد منطبق با نيازهاي معلولان باشد
گروه شهري: آسيب مندان بيش از آنكه نياز به حركت براي رفع نيازهايشان داشته باشند، به جابجايي و حركت نياز روحي داشته و بايد در فعاليت هاي اجتماعي شركت كنند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، احمد دنيامالي ، معاون فني و عمراني شهرداري تهران ،مجموعه فعاليت هاي شهرداري در بحث مناسب سازي اماكن و فضاهاي شهري براي معلولان را حول دو محور عنوان كرد و افزود: محور اول توجه به مقوله مناسب سازي در طراحي ابتدايي هر مكان است و محور بعد مناسب سازي فضاهاي شهري موجود بر اساس نياز آسيب مندان است.
وي با اشاره به تدوين ضوابط و مقررات خاص براي مناسب سازي اماكن شهري براي آسيب مندان اظهار كرد: بايد تدبيري انديشيده شود كه مشاوران ملزم شوند با مطالعه ضوابط و مقررات اقدام به طراحي اماكن و بناها نمايند.
معاون فني عمراني شهرداري تهران، رسيدن به يك هماهنگي بين سه حوزه شهرسازي، حمل و نقل و ترافيك و فني عمراني و انتقال اين هماهنگي به مناطق به عنوان مجريان طرح هاي شهري را ضروري دانست و گفت: مشكل اصلي ما به هيچ وجه منابع مالي نيست بلكه بايد نگاه خود را به موضوع آسيب مندان اصلاح كنيم و با مشاركت سازمان هاي غيردولتي و اخذ نظرات آنها از صرف هزينه هاي مضاعف جلوگيري كنيم.
دنيامالي با اشاره به تخصيص اعتبار به مناطق در جهت مناسب سازي فضاهاي شهري خاطرنشان كرد: شهرداري به تنهايي نمي تواند بار مناسب سازي فضاهاي شهري براي معلولان را بر دوش بكشد و ساير سازمان ها و نهادها نيز بايستي در اين زمينه همكاري كنند.
اجراي طرح هاي اجتماعي مشترك در سطح كلان شهرهاي كشور
دبير كميسيون معاونان اجتماعي و فرهنگي شهرداري هاي كلان شهرهاي كشور گفت: «اجراي همزمان طرح هاي اجتماعي مشترك در سطح تمامي كلان شهرها و راه اندازي سامانه اطلاع رساني امور اجتماعي ويژه اين شهرها در يازدهمين نشست ادواري كميسيون معاونان اجتماعي و فرهنگي كلان شهرهاي كشور به تصويب رسيد» .
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، احمد نوريان با اشاره به يكسان بودن بسياري از مسائل و مشكلات مبتلا به شهرهاي بزرگ، افزود: «متوليان امور فرهنگي و اجتماعي كلان شهرهاي مشهد، اصفهان، قم، اهواز، كرج، شيراز و تهران طي نشستي يكروزه در مشهد مقدس، پيرامون موضوعاتي اعم از فعاليت هاي اجتماعي (سلامت اجتماعي و...) تهيه و تدوين طرح جامع مراسم و مناسبت هاي ملي، آموزش هاي شهروندي، طرح تفريح و تفرج با رويكرد اسلامي، ايجاد سامانه اطلاع رساني امور اجتماعي كلان شهرها و... به تبادل نظر پرداختند.
معاون اجتماعي شهرداري تهران، اضافه كرد: در اين نشست همچنين معاونت هاي اجتماعي برخي از كلان شهرها موظف به پيگيري و ارائه سياست ها و برنامه هاي راهبردي، جهت بررسي چگونگي اجراي طرح هاي پيشنهادي يازدهمين نشست (طرح تفريح و تفرج با رويكرد اسلامي، راه اندازي سامانه اطلاع رساني، آموزش شهروندي و...) طي جلسه بعدي در اصفهان شده اند.
دبير كميسيون معاونان اجتماعي و فرهنگي كلان شهرهاي كشور در خاتمه تقويت و ارتقاي جايگاه مهندسي فرهنگي- اجتماعي را در برنامه هاي مديريت شهري از مهمترين اهداف اين كميسيون برشمرد و تصريح كرد:« در اين همايش همچنين معاونان اجتماعي به تبادل تجربيات در زمينه امور فرهنگي و اجتماعي پرداخته و در نهايت مقرر شد طرح ها و توليدات مشترك اجتماعي و فرهنگي اين كميسيون به صورت يكنواخت در سطح كلان شهرها را - كه حدود ۴۰ درصد جمعيت كشور را در خود جاي داده اند- تحت پوشش قرار دهد.»

چشم انداز
004689.jpg
كم توانان جسمي(معلولان) مانند ساير شهروندان، حق دارند از تمام فضاهاي شهري استفاده كنند. اين در حالي است كه دسترسي به اغلب اين فضاها اعم از دولتي، خصوصي، بهداشتي، فرهنگي، آموزشي، تجاري و تفريحي براي كم توانان جسمي دشوار و در پاره اي موارد غيرممكن است؛ حتي در پياده روهاي شهر ميله هايي نصب شده تا مگر مانع از عبور موتور سواران باشد، حال آنكه اين ميله ها بيش از هرچيز مانع از تردد معلولان ويلچر سوار است. پل هاي غير همسطح، نبود شيب  مناسب براي ورود به ساختمان ها و وجود پل هاي متعددي كه حتي حريم پياده روها را اشغال كرده، واقع شدن مطب پزشكان در طبقات فوقاني ساختمان هايي كه فاقد آسانسور است، همه و همه مانع از دسترسي شهروندان معلول به اين فضاهاست؛ معلولاني كه البته تعدادشان كم نيست. به ويژه آنكه شمار قابل توجهي از آنها دلاورمرداني هستند كه در دفاع از دين و ميهن دچار معلوليت شده اند. پس بر مسئولان و مديران شهري است كه با تدوين قوانين و سختگيري و نظارت جدي در اجراي آن، شهر و كليه فضاهاي آن اعم از خصوصي و دولتي را براي دسترسي اين افراد مناسب سازند.
بايد در نظر داشت معلولان، تنها افرادي نيستند كه دچار نقص عضو شده اند، بلكه بايد افراد سالخورده، زنان باردار، كودكان و نيز شهرونداني كه به خاطر مصدوميت به طور موقت دچار ناتواني جسمي شده اند را به اين افراد اضافه كرد كه در اين صورت مي توان دريافت تا چه اندازه مناسب سازي فضاهاي شهري ضروري است؛ ضرورتي كه سال هاست عملي شدن آن دير شده است.

زاينده رود آنفلوانزا ندارد
004692.jpg
اما مركز بهداشت و درمان استان اصفهان خيال همه را از وجود آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در «زاينده رود» راحت كرده و اعلام كرده است كه با وجود نمونه گيري هاي انجام شده هيچ مورد آلودگي پرندگان وحشي يا اصلي در حاشيه «زاينده رود» يا نقاط آن مشاهده نشده است.
اين مركز بهداشت همچنين اطمينان خاطر داده  است كه مسئولان دامپزشكي استان با دقت بسيار، روند وقايع را پيگيري كرده و آمادگي لازم را براي مواجه با اين پديده دارند. پس اگر در زاينده رود آنفلوانزاي مرغي هم مشاهده شد ناراحت نباشيد؛ مركز بهداشت آماده خدمات رساني است.

۵۰۵ واحد صنعتي آلوده كننده هوا در تهران
004695.jpg
از ابتداي سال جاري تاكنون ۵۰۵ واحد صنعتي آلوده كننده هوا در شهر تهران شناسايي شده  است. اين واحدها شامل ۶ مورد صنايع غذايي، ۴۱ مورد صنايع سنگبري، ۴۸ مركز خدماتي، ۱۴ واحد صنايع سلولزي، ۶۸ واحد شيميايي، ۱۳۹ واحد فلزي، ۸ واحد آبكاري، ۸۶ واحد ريخته  گري، ۱۳ واحد نساجي، ۷۱ واحد كاني غيرفلزي، ۱۰ واحد بازيافت و يك واحد برق و الكترونيك هستند.
شينا انصاري- رئيس محيط زيست شهر تهران- گفت: در سه ماهه سوم امسال از مجموع ۵۴۲ پايش
زيست محيطي انجام شده، ۱۵۸ مورد اخطاريه براي رفع آلودگي هوا به واحدهاي صنعتي توسط محيط زيست ابلاغ شده است.
وي ادامه داد: اقداماتي كه در جهت رفع يا تقليل آلودگي اين واحدها از ابتداي سال جاري تاكنون صورت گرفته است، شامل ۱۴ مورد تعبيه سيستم فيلتراسيون، ۷ مورد نصب استرابر، ۵ آبفشان، ۲ مورد بهينه  سازي ماشين آلات و ۲ مورد حذف و تعطيلي بخش آلاينده واحد صنعتي بوده است.

تعديل يك ساله جهان نما
004686.jpg
معاون سازمان ميراث فرهنگي با اشاره به اينكه تعديل چهار طبقه از جهان نما طي زمان بندي ۱۲ تا ۱۳ ماهه انجام خواهد شد، از انجام تعديل جهان نما در لحظات آخر اظهار تأسف كرد.
طه هاشمي گفت: اصفهان به  دليل داشتن ظرفيت هاي عظيم فرهنگي و تاريخي، كانون توجه همه  فرهنگ دوستان جهان است و شوراي شهر حق دخالت نظرهاي شخصي خود را ندارد. وي ادامه داد: سازمان ميراث فرهنگي نبايد اجازه دهد در مواردي مانند جهان نما  كار به مراحل پاياني برسد و بعدا مجبور شود به اقدام هاي انفعالي دست بزند.

توريسم مشترك هند و موريتاني
004698.jpg
كشورهاي هند و موريتاني تصميم گرفتند با تبادل متخصصان خود در زمينه هاي مختلف توريسم و فرهنگ، مقاصد توريستي خود را به صورت مشترك گسترش دهند. اين دو كشور موفق در زمينه توريسم كه بر اساس برنامه، هر ساله تعداد بيشتري توريست را جلب مي كنند موافقت كردند تا ميان خود متخصصان در زمينه  توريسم جزيره، توسعه  منابع انساني و بازاريابي مشترك مقاصد توريستي، رد و بدل كنند و براي طرف هاي مقابل فرصت هاي سرمايه گذاري ايجاد كنند.

آنفلوانزاي كشنده در فرانسه
004701.jpg
پس از مشاهده نوع كشنده ويروس آنفلوانزاي مرغي در قوهاي تلف شده در اتريش، آلمان، اسلووني، بلغارستان، يونان و ايتالياو مقامات كميسيون اروپا وجود نوع كشنده ويروس آنفلوانزاي مرغي را در شرق فرانسه تأييد كرده اند.
اين نوع آنفلوانزاي مرغي كهH5N1 ناميده  مي شود، در لاشه اردكي در شهر آن (Ain)مشاهده شده  است.در نتيجه اين وقايع بود كه اتحاديه اروپا نيز تدابير ويژه اي را براي پيشگيري از انتشار اين ويروس اتخاذ كرد. به عنوان مثال فرانسه و هلند طرحي براي واكسيناسيون طيور در برخي از مناطق كشورهاي عضو دارند كه هفته آينده توسط اعضا بررسي مي شود.
يكي از تدابير اتخاذ شده توسط اتحاديه اروپا، تشكيل نواحي حفاظت شده در شعاع ۳ كيلومتري مناطق آلوده به آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان است. همچنين قرار است شعاع ۱۰ كيلومتري اين مناطق نيز تحت نظارت شديد باشد. بر اين اساس، در صورت انتقال آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان از پرندگان وحشي به مرغداري ها، كل ناحيه به عنوان منطقه حايل معرفي خواهد شد و جابجا كردن طيور در آن ممنوع خواهد شد.

معضل اصلي تهران زمين خواري است
مهر: زمين خواري را مي توان معضل اصلي استان تهران دانست كه فرمانداران و شهرداران موظف هستند از هر گونه تغيير كاربري اراضي جلوگيري كنند.
معاون سياسي امنيتي استانداري تهران افزود: زمين خواري مشكل عمده در تهران است و رفع اين معضل نياز ساز و كارهاي قانوني خاص است.
عبدالله روشن خاطر نشان كرد: با ارسال بخشنامه هاي متعدد به شوراهاي اسلامي و شهرداري ها اعلام كرده ايم به هيچ عنوان اجازه تخلف در اين بخش را نخواهيم داد و با خاطيان از قوانين به شدت برخورد مي كنيم.
وي يادآور شد: در چند مورد نيز با متخلفان زمين خواري در استان تهران با قاطعيت برخورد شده است.
معاون استاندار تهران تصريح كرد: سلب عضويت ۳ عضو شوراي اسلامي شهر لواسان كه چندي پيش صورت گرفت به دليل تخلفات بسيار بزرگ در بخش زمين خواري بود كه بر اساس گزارش سازمان بازرسي كشور صورت گرفت.
وي ادامه داد: فرمانداران و شهرداران موظف هستند به مسائل مرتبط با زمين خواري در حوزه خود دقت كنند و جلوي هر گونه تبديل وضعيت اراضي در استان تهران را بگيرند.
روشن اظهار داشت: چندين پرونده ديگر در اين خصوص در دست بررسي است و متخلفان مطمئن باشند جلوي تخلفات آنها را سد خواهيم كرد.

دريافت ۱۷۱۳ ميليارد ريال جريمه
004704.jpg
در ده ماهه اول امسال دولت از محل دريافت جرايم و خسارات يك هزار و ۷۱۳ ميليارد ريال درآمد به دست آورد.
به گزارش مهر درآمد دولت از محل دريافت جرايم و خسارات در ده ماهه اول امسال به يك هزار و ۷۱۳ ميليارد ريال رسيده و اين درحالي است كه درآمد دولت در سال گذشته از اين محل در همين مدت يك هزار و ۵۳۰ ميليارد ريال بوده است كه ۱۲ درصد افزايش نشان مي دهد.
براساس اين گزارش، درآمد حاصل از دريافت جرايم رانندگي در تهران و استانها در ده ماهه اول امسال به ترتيب به ۴۲۹ و ۵/۸۹۶ ميليارد ريال رسيده است.
اين گزارش مي افزايد: درآمد حاصل از مبارزه با مواد مخدر نيز از ۲۳۰ ميليارد ريال ده ماهه سال ۱۳۸۳ به ۲۱۳ ميليارد ريال در ده ماهه اول امسال كاهش داشته است.
اين گزارش حاكيست، جرايم و مجازات هاي قانون كار نيز در ده ماهه اول امسال ۵/۲۱ ميليارد ريال درآمد نصيب دولت كرده است.

تشكيل ۱۴۰ تعاوني منابع طبيعي در كشور
سال آينده ۱۴۰ تعاوني منابع طبيعي براي حاشيه نشينان جنگل ، مرتع و بيابان تشكيل خواهد شد.
غلام   عباس عبدي نژاد ، مديركل ترويج و مشاركت  هاي مردمي سازمان جنگل  ها ، مراتع و آبخيزداري، در گفت و گو با ايلنا، در خصوص برنامه  هاي سازمان در سال ۸۵ ، گفت: در سال آينده آموزش  هاي مهارتي مجريان و بهره  برداري بخش منابع طبيعي، جنگل ، مراتع و بيابان مورد توجه قرار دارد ، به گونه  اي كه آموزش مجريان در زراعت چوب و ساماندهي دام ، آموزش توليدكنندگان نهال و آموزش زنان روستايي عشايري برگزار مي  شود.
وي افزود: آموزش  هاي مذكور در سال آينده در سراسر كشور صورت مي  گيرد و پيش بيني مي  شود اين آموزش  ها بالغ بر۱۳۰ هزار نفر در روز باشد كه با تشكيل كارگاهي آموزشي توسط آموزشياران ، مجريان و فراگيران برگزار مي  شود.
عبدي نژاد، با اشاره به زمينه سازي براي جلب مشاركت مردمي در سال ۸۵ ، بيان كرد: در سال آتي تشكيل تعاوني منابع طبيعي در دستور كار قرار دارد و پيش بيني مي  شود ۱۴۰ تعاوني براي حاشيه نشينان جنگل ، مراتع و بيابان تشكيل شود.
وي ، توانمند سازي سازمان  هاي غير دولتي را امري ضروري دانست و تصريح كرد: سازماندهي همراهان بخش در قالب انجمن منابع طبيعي، توليد نهال با مشاركت دستگاه طرح ملي نهضت سبز و مشاركت بخش خصوصي ، ايجاد الگوي ترويجي در جنگل ، مرتع و بيابان و نيز برگزاري جشنواره ترويجي تحت عنوان مرتع، مرتعداري و نمايشگاه ترويجي با عنوان صنوبر يا زراعت چوب در سال آينده اجرايي خواهد شد.

افزايش ۱۱ درصدي جابه جايي مسافر با قطار در ايام نوروز
گروه شهري- امير موسي كاظمي: بحث پيش فروش بليت هاي نوروزي قطار و ميزان افزايش خدمات شركت قطارهاي مسافري رجاء در مقايسه با سالهاي گذشته، محور گفت وگويي است با رمضان قلم نژاد، مدير كل دفتر مدير عامل و روابط عمومي شركت قطارهاي مسافري رجا ء كه از نظرتان مي گذرد.
* حداكثر ظرفيت جابه جايي مسافر توسط شركت  قطارهاي مسافري رجاء در ايام نوروز ۸۵ چقدر است؟
- برنامه نوروزي امسال مطابق سالهاي گذشته از روز ۲۴ اسفند امسال آغاز و تا ۱۵ فروردين سال آينده به مدت حدود ۲۰ روز ادامه خواهد داشت و در اين مدت روزانه ۷۸ هزار و ۵۰۰ نفر و مجموعاً  يك ميليون و ۶۵۰ هزار نفر توسط ناوگان حمل و نقل ريلي جابه جا مي شوند.
* اين ميزان نسبت به سالهاي گذشته چقدر افزايش يافته است؟
- در مقايسه با ايام مشابه در سال گذشته هم در تعداد قطارها و هم در تعداد سفرها حدود ۱۱ درصد افزايش داشته ايم. تعداد قطارها از ۱۳۵ دستگاه در سال گذشته به ۱۵۰ دستگاه و تعداد سفرها از دو هزار و ۸۳۵ سفر به سه هزار و ۱۵۰ سفر افزايش يافته است. همچنين با توجه به حساسيت ايام نوروز و تقاضاي زياد در اين ايام تمام امكانات فراهم مي شود تا مردم بتوانند از حداكثر ظرفيت ناوگان حمل و نقل ريلي استفاده كنند. از همين روست كه معمولاً  در ايام نوروز۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به مواقع ديگر افزايش سفر داريم.
* و مطابق هر سال امكان پاسخگويي به تمام تقاضاها وجود ندارد؟
- طبيعي است كه افزايش عرضه هيچ گاه متناسب با افزايش تقاضا نبوده است. در مجموع قطار هميشه چنين وضعيتي داشته است و سابقه هم نشان مي دهد كه از هر پنج تقاضا، به يكي مي توان جواب داد. البته علت اصلي اين وضعيت استقبال مردم از سفر با قطار است. ويژگي هايي چون ايمني، راحتي، ارزاني، آسايش، امكان استراحت، خانوادگي بودن، رستوران، سرويس بهداشتي، پزشك و... باعث مي شود كه گزينه اول مردم براي انتخاب وسيله سفر، قطار باشد.
* وضعيت پيش فروش چگونه است؟ آيا هنوز امكان تهيه بليت براي متقاضيان وجود دارد؟
- پيش فروش بليت هاي نوروزي از دوم بهمن ماه شروع شد و همچنان هم ادامه دارد، در حال حاضر از تهران به شهرستان فقط رفت هاي آخرين روزها و برگشت هاي اولين روزهاي تعطيلات موجود است. البته در مورد شهرستان به تهران وضعيت متفاوت است. تقريباً  در تمام مسيرها اين روند مشاهده مي شود. ضمن اين كه امسال به دليل تقارن ايام سوگواري ۲۸ صفر با روزهاي مياني تعطيلات، خلايي كه هر ساله بين روزهاي سوم تا نهم وجود داشت، به خصوص در مسير مشهد وجود ندارد و بليت اين روزها هم به اتمام رسيده است.

شهر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |