سه شنبه ۲ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۷ - Feb 21, 2006
جشنواره كاغذهاي شيشه اي براي انقلاب اسلامي
گروه انقلاب:وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي  در آيين  پاياني  نخستين  جشنواره  وبلاگ  نويسي  انقلاب  با عنوان «كاغذهاي  شيشه اي» گفت : مسلمانان  با استفاده  از فضاي «مجازي» مي توانند با غربيان  مبارزه  كنند.
به گزارش  روابط  عمومي  سازمان  فرهنگي - هنري  شهرداري  تهران ، «محمدحسين  صفارهرندي» با اشاره  به  اينكه  فضاي  مجازي ، فضايي  فارغ  از دغدغه  و فرصتي  مناسب  است ، افزود: استفاده  از اين  فضا و بهره گيري  از وبلاگ ، دغدغه هاي  ذهني  هر شخصي  را بيان  مي كند.
وي  با تاكيد بر اينكه  فضاي  مجازي  هويت  بخشي  توأم  با آرامش  را به  كاربران  اهدا مي كند، اظهار داشت : بنده  به  عنوان  روزنامه نگار درك  مي كنم  كه  افراد زيادي  دغدغه  نوشتن  در رسانه هاي  مكتوب  و شفاهي  را همراه  با شرم ها و ترس  از قضاوت  دارند و اين  احتياط  سبب  سركوب  شدن  آثارشان  مي شود.وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي  با توصيف  اينكه  انقلاب  اسلامي  مبدايي  براي  از بين  بردن  سلسله  مراتب  افراطي  و طبقاتي  بود، تصريح  كرد: در چنين  جامعه اي  با بهره گيري  از فضاي  مجازي ، سلسله  مراتبي  كه  در عرصه هاي  غيرمجازي ، حقيقي  و رسانه هاي  مألوف  وجود دارد از ميان  مي رود.
صفار هرندي  اظهار داشت : كاربر در فضاي  مجازي  هم  خبرنگار و هم  سردبير است  و اين  موقعيت ، عدالتي  را تامين  و تضمين  مي كند تا فاصله ها از ميان  برود.
وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي  خاطرنشان  كرد: عدالت  يعني  اينكه  هر كسي  در هر جايگاهي  فرصت  ابراز وجود داشته باشد و فضاي  مجازي  تنها با اتصال  به  يك  سامانه  رايانه اي ، اين  فرصت  را براي  هر فردي  مهيا مي كند.
به  گفته  وي ، فضاي  وبلاگ  نويسي ، فضايي  است  كه  نيرنگ  و رياكاري  ندارد و براي  صيانت  اهالي  وبلاگ  و جلوگيري  از آسيب هاي  احتمالي  و تهديدها و حفظ  ضمير و اخلاص ، ضروري  است  كه  از دسيسه ها و رياكاري  به  دور بماند.
رئيس  سازمان  فرهنگي- هنري  شهرداري  تهران  نيز در اين  مراسم  بافرهنگي  خواندن  انقلاب  اسلامي ، گفت : مردمي  بودن  انقلاب  از ديگر خصايص  آن  است .
علي  عسگري  افزود: انقلاب  نتيجه  اراده  مردم  و طبق  خواسته  آنها بود و به  يك  گروه  يا يك  حزب  منحصر نبود.
وي  شباهت  وبلاگ  نويسي  را با انقلاب  در سه  ويژگي  فرهنگي ، مردمي  و جهاني  بودن  آن  عنوان  كرد و اظهار داشت : اين  حركت  بايد استمرار يابد و جهاني  شود و دستگاه هايي  همچون  سازمان  فرهنگي- هنري  و وزارت  ارشاد اين  زمينه  را مهيا و حمايت  كنند.
نخستين  جشنواره  وبلاگ نويسي  انقلاب  با عنوان «كاغذهاي  شيشه اي» با حضور وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي  و با معرفي  برگزيدگان  در حوزه  وبلاگ  و وب سايت  ها جمعه شب  به  كار خود پايان  داد.

يادداشت
از بهمن تا بهمن
هوشنگ صدفي
004638.jpg
اگر بار ديگر تحولات انقلاب اسلامي را مرور كنيم شايد به اين تعبير برسيم كه انقلاب اسلامي ايران از ۲۹ بهمن سال ۵۶ تا ۲۲ بهمن سال ۵۷ يك دوره تكاملي را طي كرده است، از جرقه تا آتش گرفتن خرمن ستمگران. هر چند كه نقطه عطف ۱۹ دي  در قم، اولين جرقه هاي شكل گيري اين قيام مردمي را رقم زده بود اما همراهي مردم با روحانيت در چهلم شهداي ۱۹ دي قم، به شكلي گسترده در تبريز اتفاق افتاد.
۲۹ بهمن سرآغاز رويدادهاي بعدي انقلاب اسلامي در شهرهاي ديگر از جمله يزد، كرمان، آبادان، مشهد، تهران و... شد و به يك باره اين بهمن مردمي برسر استبدادگران آوار شد.
حالا از آن روزهاي خون و حماسه درست ۲۸ سال مي گذرد. رقم كمي نيست به اندازه نصف عمر يك آدم پخته است. آيا باز هم نسل هاي جوان نشاني از ۱۹ دي، ۲۹ بهمن و ده ها بهمن مردمي را به ياد خواهند داشت؟! سال هاست كه بهمن ها از پي هم مي آيند و مي روند اما هيچ گاه خاطره ۲۹ بهمن سال ۵۶ تبريز كم رنگ تر نخواهد شد.
مردم دين باوري كه با تأسي از آيت الله قاضي طباطبايي و ساير رهبران انقلاب اسلامي در مسجد ميرزا يوسف تبريز گردهم آمدند تا بر ستم رفته بر طلاب و روحانيون ۱۹ دي ماه قم اعتراض كنند. اما خوي ددمنشي رژيم شاهي مانع از اين شد كه صداي مردم را بشنود تا اين كه شليك هاي پي درپي و بي هدف به مردم و چله هاي شهداي انقلاب اسلامي باعث شد كه بهمني از توده هاي مردم به راه بيفتند تا طومار استبداد شاهنشاهي را واژگون كنند.
از ۲۹ بهمن ماه تبريز كمتر نشاني را مي توان در ذهن نوجوانان و جوانان ايراني و يا حتي آذربايجاني جستجو كرد، اما اين روز تاريخي به عنوان نقطه عطفي در تاريخ مبارزات حق طلبانه مردم آذربايجان و يا حتي ايران اسلامي به شمار مي آيد، اما همه نوجوانان و جوانان ۲۸ سال پيش تبريز و حتي به خون خفتگان اين قيام مردمي هيچ  گاه آن روزهاي خون و حماسه را فراموش نمي كنند، همين ديروز بود كه خروشيدند.
تجربه مقاومت سردار ملي در كوچه پس كوچه هاي اميرخيز تبريز، اين گونه رسم دينداري را در روح و جان مردمان اين مرز و بوم آذري دميده بود كه به راحتي از كنار توهين به رهبر انقلاب اسلامي و كشتار طلاب و روحانيون بي دفاع قم نگذرند.آنان با قيام آغازين خود در مسجد ميرزا يوسف تبريز حماسه جاودانه اي را خلق كردند. اين بار نوجوانان، جوانان و اصناف تبريز نه براي دفاع از ستارخان و باقرخان مشروطه، بلكه براي لبيك به نداي حق طلبي مبارزان انقلاب اسلامي به ميدان آمدند؛ميداني كه بعدها آوردگاه اهورائيان و اهريمنان شد و به همين دليل ۲۹ بهمن تبريز با همان شور انقلابي در اذهان مردم ايران جاودانه شد. يادشان گرامي باد.

آن روزها
نقطه عطف انقلاب
يكي  از وعاظ تهران  از قيام  خونين  مردم  تبريز در ۲۹ بهمن  ۱۳۵۶ به  عنوان  سلسله  جنبان  حركت هاي  تعيين كننده  انقلاب  در شهرهاي  ديگر كشور ياد كرد.
حجت الاسلام  علي  ادبي  در آيين  گراميداشت  خاطره  شهداي  قيام  ۲۹ بهمن  تبريز افزود: بعد از اين  قيام  بود كه  حركت هاي  حساس مبارزه  به  شهرهاي  اصفهان ، يزد و تهران  تسري  يافت .وي  با اشاره  به  اهميت  اخبار مربوط به  قيام  ۲۹ بهمن  مردم  تبريز در محافل سياسي  و مبارزاتي  آن زمان  كشور، هر گام  پيروزي  در اين  قيام  را مايه  اميد و دلگرمي مبارزان  دانست .
وي  با تشريح  جايگاه  قيام  ۲۹ بهمن  تبريز در پيروزي  انقلاب  اسلامي ، برگزاري آيين هاي  گراميداشت  ياد و خاطره  شهداي  اين  قيام  را كمترين  اقدام  در خصوص تجليل  از جانبازي هاي  مردم  طي  اين  قيام  توصيف  كرد.
حجت الاسلام  ادبي  از سالروز قيام  ۲۹بهمن  تبريز به  عنوان  روز شهادت  شكوهمند فرزندان  مكتب  و چهره هاي  مطيع  ولايت  ياد كرد.وي  اظهار داشت : شهداي  قيام  ۲۹ بهمن  تبريز پيام هاي  ماندگاري  به  مبارزان انقلاب  اسلامي  و ملت  دادند كه  در طول  تاريخ  جاودانه  خواهد ماند.
وي  تصريح  كرد: اولين  پيام  شهداي  قيام  ۲۹ بهمن  تبريز اين  بود كه  مردم  در برابر هتك  حرمت  به  دين  و ارزش هاي  آن كوتاه  نمي آيند.
قيام  ۲۹ بهمن  مردم  تبريز جرقه  انقلاب  اسلامي  بود و در تاريخ  انقلاب  و پيروزي  آن در سال  ۵۷ نقشي  مثبت  و بسيار ممتاز و تعيين كننده  داشته  است .
بيرق  انقلاب  اسلامي  در چهلم  شهداي  قم  توسط مردم  ديندار و قهرمان  تبريز برافراشته  شد و اين  قيام  خونين  منجر به  شعله  ورتر شدن  آتش  انقلاب  در سراسر كشور گرديد.
قيام  خونين  ۲۹ بهمن  تبريز در سال  ۵۶ به  اذعان  اغلب  تحليلگران  داخلي  و خارجي  دومين  حركت  شعوري  و كوبنده  مردم  بعد از حماسه  ۱۹ دي  قم  بود كه  سنگ زيربنايي  انقلاب  اسلامي  ايران  در اين  روز پي ريزي  شد.
در اين  روز در حالي  كه  فقط چهل  روز از قيام  خونين  ۱۹ دي  شهر قم  مي گذشت ، مردم  تبريز در مسجد قزللي  اين  شهر اجتماع  كرده  و در چهلم  شهداي  قم  به سوگواري  پرداختند.مقارن  ساعت  ۱۰ صبح  رئيس  وقت  كلانتري  شش  با توهين  به  مقدسات  مردم  به  سوي  آنان  كه  در مقابل  مسجد قزللي  اجتماع  كرده  بودند، آتش  گشود و به  دنبال  آن جرقه  اين  قيام  بزرگ  آغاز شد.
براساس  گزارشات  موجود تا ساعت  ۱۴ روز ۲۹ بهمن  حدود ۷۳ بانك ، ۹ سينما، ۲۲ مركز فساد و مغازه  مشروب  فروشي  و نيز ساختمان  حزب  رستاخيز به  آتش كشيده  شد.

قاب لحظه ها
004623.jpg
* پيام امام به مردم آذربايجان
... من از مقدار جنايت و عدد مقتولين و مجروحين اطلاع صحيح ندارم ولي از بوقهاي تبليغاتي معلوم مي شود كه جنايتها بيش از تصور ماست. با اين وصف، شاه افراد پليس را كه به قتل عام، به دلخواه او، دست نزده اند به محاكمه مي خواهد بكشد.
خاطره بسيار اسف انگيز قم هنوز ما را در رنج داشت كه فاجعه بسيار ناگوار تبريز پيش آمد كه هر مسلمي را رنج داد و ما را به سوك نشاند. من به شما اهالي محترم آذربايجان نويد مي دهم، نويد پيروزي نهايي. شما آذربايجانيان غيور بوديد كه در صدر مشروطيت براي كوبيدن استبداد و خاتمه دادن به خودكامگي و خودسري سلاطين جور به پا خاستيد و فداكاري كرديد... تاريخ مشروطيت به ياد ندارد اين چنين مجلس سنا و شورا را كه اهالي محترم متدين آذربايجان را مشتي اوباش و بي دين معرفي كند. از مجلسي كه دست نشانده شاه است بيش از اين توقع نيست.
... اهالي معظم و عزيز آذربايجان ايدهم الله تعالي بدانند كه در اين راه حق و استقلال و آزادي طلبي و در حمايت از قرآن كريم تنها نيستند. شهرهاي بزرگ چون شيراز، اصفهان، اهواز و ديگر شهرها و مقدم از همه قم، مركز روحانيت و پايگاه حضرت صادق سلام الله عليه و تهران بزرگ با آنها همصدا و هم مقصد و همه و همه در بيزاري از دودمان پليد پهلوي شريك شمايند. امروز شعارها در كوچه و برزن هر شهر و ده «مرگ بر شاه» است و هر چه عمال كثيف كوشش مي كنند كه جنايات را از مركز اصلي كه شاه است منحرف و به دولت يا مأموران متوجه كنند، كسي نيست باور كند.
عجب آنكه از قرار مسموع هيئتي از دستگاه به آذربايجان آمده است كه بي خبري شاه را از اين جنايات اعلام كند و آن كسي كه احتمال آن را بدهد، كيست جز سازمانها و اعضاي مجلسين كه آنها هم احتمال نمي دهند و تظاهر به خلاف مي كنند...
صحيفه نور، جلد دوم
مردم تبريز به دعوت آيت الله قاضي طباطبايي و جهت گراميداشت چهلم شهداي شهر قم دست به اعتصاب و تظاهرات زدند. دانشگاه، اصناف، بازار و مدارس تبريز تعطيل شدند تا يكپارچگي شهر، در مقابله با رژيم شاه، تأمين شود.
مردم تبريز در جلو مسجد ميرزا يوسف اجتماع كرده بودند كه با تيراندازي مأمورين رژيم شاه درگيري روي داد و سپس، اين درگيري تمام شهر را فرا گرفت.
مردم خشمگين به مراكز دولتي و اماكن فساد هجوم بردند و آنها را آتش زدند.
براساس اعلاميه  اي كه در اسفند ماه ۵۷ به امضاي دانشجويان مبارز مسلمان دانشگاه تبريز انتشار يافت ميزان خسارات وارده از قيام مردم تبريز به رژيم چنين عنوان شده است: تعداد بانكهاي سوخته شده شصت و دو واحد، تعداد بانكهاي خرد شده نود و هفت واحد، تعداد سينماهاي سوخته شده سه واحد، تعداد سينماهاي خرد شده هفت واحد، تعداد اتومبيلهاي سوخته شده سي و هفت واحد، تعداد ادارات و سازمانهاي دولتي خرد شده يكصد و شصت و سه واحد و تعداد ادارات و سازمانهاي دولتي سوخته شده دوازده واحد.
بنابه اعلاميه اتحاديه انجمنهاي اسلامي دانشجويان اروپا كه در نهم اسفند ماه ۱۳۵۷ منتشر شد متجاوز از چهارصد نفر در قيام تبريز به شهادت رسيدند.
جزوه اسناد انتشارات ابوذر
* به گزارش بخش فارسي راديو لندن، امروز در تبريز، برخي از مغازه ها و بانكها باز بودند. ولي مدارس همچنان بسته هستند. واكنش رسمي در تهران بسيار شديد بوده است. اما، هيچ گونه اشاره اي به علل پيدايي تظاهرات نشده است.
خبرگزاري فرانسه
* روزشنبه، به دنبال دعوت يك گروه مخالف زيرزميني، نبردهاي خياباني دوازده ساعته در تبريز آغاز شد. دولت ايران گروه مذكور را به عنوان ماركسيستهاي اسلامي محكوم كرده است. روز يكشنبه، روزنامه هاي ايران نوشتند كه ماركسيستهاي اسلامي حمايت روحانيون، دانشجويان دست راستي و بازرگانان متعصب را جلب كرده اند. امروز، در خيابانهاي تبريز كه در اثر شورش هاي خونين لطمه فراوان ديده است، زره پوشها و سربازان مسلسل به دست پاس مي دادند. در اين شورش  شش نفر جان خود را از دست دادند و بيش از يكصد نفر مجروح شدند. به مغازه داران دستور داده شده است كه پيشخوان و ويترين مغازه هاي خود را هر چه زودتر تعمير كنند تا آثار شگفتي از ميان برود.
يونايتدپرس
* تظاهرات ديروز تبريز با تيراندازي مأمورين انتظامي بر هم خورد. در جريان تظاهرات، دانشجويان دست  چپي و مذهبي تبريز با هم به زد و خورد پرداختند. به دنبال آشوب دو روزه تبريز، دانشگاه آذرآبادگان تعطيل شد.
روزنامه اطلاعات
* پانزده تن از روحانيون تبريز، پس از گفت وگوي تلفني با آيت الله شريعتمداري، اعلاميه اي منتشر كردند كه ضمن آن هر گونه تشنج را بر خلاف مصلحت دين، شرع و روحانيت دانستند. در اين اعلاميه آمده است: ... بر اهالي لازم است كوچه ها و خيابانها را ترك نموده و در منزلشان باشند و اجازه ندهند كه تظاهرات مذهبي و بي آلايش آنها مخالف با اهداف عاليه روحانيت و اسلام باشد... از فردا بازار را باز نموده و مشغول كسب و كار و زندگي آرام باشند.
روزنامه آيندگان
* گزارشهاي مطبوعاتي حاكي است كه ارتش كنترل شهر تبريز را به عهده گرفته است.
محمد رضا شاه پهلوي كميسيوني را مأمور ساخته است تا در زمينه علل پيدايش شورشهاي وخيم، طي بيست سال اخير، به بررسي بنشيند.
آسوشيتدپرس

بايد دين خود را به شهدا ادا كنيم
ايسنا:امام جمعه  مرند از آنچه كه «بي توجهي برخي مسئولان نسبت به اشتغال فرزندان شهداي اين شهرستان» مي خواند، انتقاد كرد. حجت الاسلام والمسلمين علي نعمت زاده افزود: تاكنون براي اشتغال فرزندان شهداي اين منطقه برنامه ريزي اساسي انجام نشده است و اين بي توجهي به فرزندان شهدا، خيانت بزرگي در حق شهدا و خانواده هاي آنان محسوب مي شود.
وي با تأكيد بر لزوم حمايت همه جانبه از خانواده هاي شهدا گفت: مسئولان همه دستگاه هاي دولتي بايد براي اشتغال فرزندان شهدا برنامه ريزي و تلاش كنند؛ در حال حاضر برخي فرزندان شهدا به علت بيكاري در مراكزي كار مي كنند كه به هيچ وجه در مقام و شأن فرزندان شهدا و خانواده هاي آنان نيست. وي يادآور شد: شهدا حق بزرگي بر گردن ما دارند و ما بايد دين خود را نسبت به آنها و خانواده هايشان ادا كنيم.

نتوانستيم تمامي اهداف جشنواره  فجر را برآورده كنيم
فارس: معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ارزيابي كه نسبت به جشنواره هاي موسيقي و تئاتر فجر داشت،  گفت: يقينا در برپايي جشنواره فجر ، نتوانسته ايم تمام اهداف يك جشنواره بين المللي را در معرفي آثار داخلي و آوردن آثار فاخر خارجي برآورده كنيم.
به گفته محمدحسين ايماني خوشخو تمامي جشنواره ها قابل نقد هستند، اما بايد ديد كه نقدها در چه حوزه اي است. اگر جشنواره هاي موسيقي و تئاتر را ديده باشيد، به عنوان مثال در حوزه تطبيق با ارزش هاي فرهنگي ايراني و اسلامي و در مقايسه با دوره هاي قبل به اذعان خيلي از دست اندركاران هنري روند رو به رشدي داشتيم و فضاخيلي سالم تر بوده است.
وي با بيان اين مطلب كه در اين دوره از جشنواره ها سعي بر اين بود كه كارهاي انتخابي ويژگي هاي بهتري داشته باشند، افزود: در ارزيابي هاي پيش از نمايش تئاتر و اجراي موسيقي، دقت فراواني كرديم، ولي باز هم نمي توان گفت كه توانسته ايم تمام اهداف يك جشنواره بين المللي را در معرفي آثار داخلي و آوردن آثار فاخر خارجي تعقيب كنيم.
معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكيد كرد: ولي روند رو به رشد جشنواره هاي ما در انطباق با ارزش هاي فرهنگي و اعتقادي قابل تقدير است و مي بايست از زمان استفاده كرد تا هنر تئاتر در جايگاه اصلي خود به عنوان هنري تأثيرگذار قرار گيرد. همه ساله در ايران به مناسبت ايام دهه فجر جشنواره هاي موسيقي، تئاتر و فيلم فجر برگزار مي شود اما متأسفانه در طول اين سال ها نقادي درستي در زمينه نحوه برگزاري و كيفيت آن ها صورت نگرفته است.

طرح سامان دهي مزار شهدا اجرا مي شود
به گفته رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس، در اجراي طرح ساماندهي مزار شهدا، بايد نظر خانواده  شهدا تامين شود. سردار ميرفيصل باقرزاده افزود: اين طرح توسط بنياد شهيد، شوراي شهر و شهرداري پيگيري مي شود و ما به عنوان واحد معين به آنها كمك مي كنيم. همچنين با شركت در جلسات كارشناسي برگزار شده در اين ارتباط، نظرات خود را ارائه كرده ايم. 
وي در مورد موزه  شهدا عباس آباد گفت: طرح اين موزه كار مشترك بنياد و شهرداري است كه از زمان تصدي دكتر احمدي نژاد در شهرداري تهران شروع شده و در زمان دكتر قاليباف نيز ادامه مي يابد و ما با ايجاد اين موزه در واقع به وظيفه  خود عمل مي كنيم.

روايت تاريخي از انقلاب اسلامي در تلويزيون
004641.jpg
ايسنا: به گفته محمدتقي فهيم منتقد سينما و تلويزيون در سريال «چه كسي به سرهنگ شليك كرد» ، نسبت به مجموعه هاي ديگر كه در سال هاي قبل درباره فساد دربار شاه و مبارزات انقلابي مردم ساخته شده بود، به عنصر درام چه در بخش فيلمنامه و چه در بخش اجرا، توجه بيشتري شده بود. محمدتقي  فهيم مي افزايد: توجه بيشتر سازندگان به قصه هاي مستندگونه و بي توجهي به جذابيت هاي مخاطب پسند، يكي از كاستي هايي است كه موجب شده تاكنون مخاطبان تلويزيون نتوانند با سريال هاي ساخته شده براي ايام دهه فجر ارتباط برقرار كنند؛ ولي «چه كسي به سرهنگ شليك كرد» ، اين نقايص را نداشت.
عضو انجمن نويسندگان و منتقدان خانه سينما با بيان اين كه آثار صوتي- تصويري با وقوع انقلاب اسلامي، اعتبار مضاعفي پيدا كردند، گفت: از اين جهت اين وسايل ارتباط جمعي به ويژه سينما و تلويزيون به انقلاب بدهكار هستند، چرا كه از پلشتي هاي دوران گذشته نجات پيدا كردند. ولي تا به حال اين رسانه ها از عهده اداي دين بر نيامده اند.
وي افزود: توجه كم به درام يا نمايش، ضعف اصلي در اين بخش بوده است؛ چرا كه مسئولان و سازندگان نتوانسته اند تاريخ را نمايش كنند. ولي در «چه كسي به سرهنگ شليك كرد» به اين مهم توجه شده است؛ چرا كه زد و بندها و سوءاستفاده هاي رژيم گذشته در دل روايت قصه و به صورت نمايشي براي مخاطب به تصوير كشيده شده بود.
فهيم در پايان اظهار اميدواري كرد كه ساخت «چه كسي به سرهنگ شليك كرد» مقدمه اي براي دستيابي به آثار مطلوب تر براي ايام دهه فجر شود، وقايع دربار شاه و فعاليت هاي مبارزان مسلمان ضد حكومت او مي تواند دستمايه هاي خوبي براي خلق درام هاي جذاب در آينده باشد.
به گفته هوشنگ صدفي، منتقد تلويزيوني «روزهاي اعتراض» ، اقشار مختلف جامعه در فرآيند پيروزي انقلاب را به خوبي به تصوير كشيد و از گره هاي داستاني و شخصيت پردازي مناسبي برخوردار بود.
وي افزود: «ميرزا» و «سيد» نماينده دو نوع تفكر مذهبي بودند.
ديالوگ هاي «ميرزا» با استعاره هاي بيشتري همراه بود و براي كساني كه از حاشيه به موضوع نگاه مي كردند، مشخص بود كه او مردم را به سمت خودداري از مبارزه دعوت مي كند. چون تفكرات او با عملكرد نظام شاهنشاهي همسو بود.
از سوي ديگر سيد نگاه اعتراض آميز و انقلابي داشت و سعي در آشنا ساختن مردم با فراز و نشيب هاي مبارزه مي كرد.
وي در ادامه درباره فضاسازي هاي اين سريال تاريخي اظهار كرد: هميشه قصه ها در بستري از زمان سير مي كنند و اگر در زمينه طراحي صحنه و لباس مجموعه هاي مربوط به مقاطع تاريخي غير از دوران معاصر تلاش خوبي صورت بگيرد، داستان براي مخاطب قابل باور مي شود. ولي «روزهاي اعتراض» در اين مورد با كاستي هايي مواجه بود.
مكان وقوع حوادث، شهري در ناكجاآباد بود و كارگردان براي لو نرفتن فضا به زحمت افتاده بود و توانسته بود از لوكيشن هاي محدود و داخلي استفاده كند و براي به تصوير كشيدن فضاهاي خارجي به ناچار از شهرك سينمايي غزالي استفاده كرد.
اين منتقد فيلم و تلويزيون با بيان اين كه در «روزهاي اعتراض» به صورت نمادين به موضوع انقلاب اسلامي پرداخته شده بود،تصريح كرد: رودخانه در اين اثر نماد انقلاب و جريان مبارزه بود و در كل نگاه سمبليكي به فضاي رژيم استبدادي شاه شده بود. بدين ترتيب عملاً از انقلاب اسلامي بحث نمي شد، ولي بيننده احساس مي كرد كه اين قصه در بستر انقلاب اسلامي شكل مي گيرد.
وي با اشاره به نقش مشاوران در سريال هاي تاريخي تلويزيوني، اظهار كرد: به كارگيري دو مشاور مذهبي و تاريخي در اين سريال موجب شده بود كه «روزهاي اعتراض» تا حدودي به تمام نگاه هاي فكري توجه كند و آنها خوب توانسته بودند كه نويسنده و كارگردان را از نظر فكري تقويت كنند.
صدفي در خاتمه افزود: استفاده از مشاور تاريخي و مذهبي موجب افزايش سطح كيفي سريال هاي مناسبتي مي شود. البته نظرات اين افراد در مرحله اجرا بايد با فضاسازي خوب همراه شود. چرا كه در غير اين صورت اگر بازي ها و ديالوگ ها هم خوب باشد، زحمات گروه به هدر مي رود و اثر باور پذيري خلق نمي شود.

يادمان
دوربين ها و انقلاب
004626.jpg
سعيد صادقي از عكاسان دوران انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي است؛ او درباره عكاسي دوران انقلاب اسلامي با خبرگزاري فارس گفت وگويي انجام داده است كه خواندني است.
* وضعيت عكاسي در زمان انقلاب چگونه بود؟
- ابعاد انقلاب آنقدر عظيم بود كه همه دوربين هاي عكاسي را مجبور به حل شدن در درون بعدهاي خودش كرد. آنقدر گستردگي انقلاب از نظر انسان ها، ايدئولوژي و ... زياد بود كه دوربين ها اجبارا در دل انقلاب حل شدند. البته در ابعاد مختلف انقلاب هم دوربين ها متفاوت بود ، دوربين هايي بودند كه براي از بين بردن انقلاب شاترشان زده مي شد و دوربين هايي بودند كه عاشق وتشنه انقلاب بودند يعني شگفتي عكس هاي انقلاب در خود فضا و ابعاد انقلاب بود. دو نگاه در دوربين هاي انقلاب وجود داشت يكي در مقابل انقلاب بود و دنبال زشتي ها مي گشت كه زشتي اي وجود نداشت ولي نگاه دوم، نگاه عاشق بود و دنبال زيبايي ها مي گشت و عكاس با دلش و قلبش لحظه شادي ها را ثبت مي كرد. انقلاب نگاه اشرافي گري عكاسي را محو كرد كه در مقطع انقلاب و دفاع مقدس وجود داشت.
* عكاسي امروز چطور شده است؟
- امروز وقتي به مطبوعات و رسانه ها نگاه مي كنيم ظهور اشرافي گري را مي بينيم و لمس مي كنيم.
*چه چيزي باعث بوجود آوردن عكس هاي شگفت انگيز دوران انقلاب شد؟
- دوربين يك وسيله است و كسي كه شاتر را فشار مي دهد يك انسان است. در عكاس حسي كه وجود  داشت خيلي مهم بود. شگفتي و تاثيرگذاري عكس ها از واژه ها خيلي بيشتر بود، چون اتفاقات براي همه مردم در همه نقاط مهم بود.
*انقلاب چه تحولي در عرصه عكاسي بوجود آورد؟
- عكاسي قبل از انقلاب همراه فرم گرايي بود. فرم گرايي كه اشرافي گري بر آن غالب بود و محتوا نقشي نداشت. اما در انقلاب اسلامي ابعاد انساني گسترده تر بود و محتوا ايجاد كرد.
*آيا در زمان انقلاب عكاس هاي حرفه اي هم عكس مي گرفتند؟
- شايد ما عكاس هاي حرفه اي نبوديم ولي هيچ وقت عكاسي براي عكاسي نمي كرديم .ما با دل و قلبمان شاتر را فشار مي داديم نه با انگشتانمان .
* چه عكس هايي ماندگارند؟
- عكس هايي كه با قلب و دل عكس گرفته مي شدند عكس هاي ماندگاري شدند. ما هنوز ابعاد مختلف انقلاب را درك نكرد ه ايم و هنوز به معرفت انقلاب نرسيده ايم. امروز پيوند ملي و ديني و آرمان گرايي جمعي قطع شده و ماندگاري ها كم تر شده حتي واژه ها بي معنا و مشمئز كننده شده است.
* تاثيرگذارترين عكسي كه در دوران انقلاب ديديد؟
- خيلي عكس هاي تاثيرگذار ديدم ولي عكسي كه تيتر شاه رفت داشت و حتي خود تيتر خيلي براي من تاثيرگذار بود. باورم نمي شد، چون حكومت پهلوي خيلي محكم ايستاده بود و نوع پشتيباني غرب و شرق از شاه به ما اجازه نمي داد كه حتي به رفتن شاه فكر كنيم.

آونگ
سالگرد پيروزي  انقلاب  در توكيو
ايرنا:مراسم  بزرگداشت  بيست  و هفتمين  سالگرد پيروزي  انقلاب  اسلامي  از سوي  مدرسه  جمهوري  اسلامي  ايران  در محل  سفارت  اين  كشور در توكيو پايتخت  ژاپن  برگزار شد.در اين  مراسم  يك  دوره  مسابقات  فرهنگي  و ورزشي  بين  دانش آموزان  مدرسه  ياد شده  برگزار شد كه  به  نفرات  برتر جوايزي  اهدا شد.در مراسم  مذكور محسن  طلايي  سفير ايران ، نيز در سخناني  با گراميداشت  و تبريك  پيروزي  انقلاب  اسلامي ، به  تشريح  ابعاد و دستاوردهاي  انقلاب  شكوهمند ملت  ايران  پرداخت .

جشن  پيروزي  انقلاب در ازبكستان 

004635.jpg
ايرنا: جشن  بيست  و هفتمين  سالروز پيروزي  انقلاب  اسلامي  ايران  در تالار هتل  اينتركنتينانتال  تاشكند با حضور جمعي  از مقامات  سياسي ، فرهنگي  و اقتصادي  ازبكستان  و سفراي  خارجي  مقيم  اين  كشور برگزار شد.«محمد فتحعلي» سفير ايران  در ازبكستان  در اين  مراسم  گفت : ملت  ايران  ۲۷ سال  پيش  براي  كسب  استقلال  واقعي  و دستيابي  به  ارزش هاي  والاي  انساني  و اسلامي  قيام  كرد و تحت  رهبري  امام  خميني (ره ) به  پيروزي  رسيد.وي  افزود: ملت  ايران  براي  اين  هدف  بهاي  سنگيني  پرداخت  و در اين  مدت  كشور با تحريم هاي  اقتصادي ، سياسي  و جنگ  هشت  ساله، ترور و ارعاب  روبه رو بود.سفير ايران  در ازبكستان  گفت : در اين  مدت  حدود ۳۰ انتخابات  در ايران  برگزار شد كه  نشانگر عزم  ملي  در حمايت  قاطع  از نظام  مقدس  جمهوري  اسلامي  ايران  است.وي  افزود: سياست هاي  اعلامي  دولت دكتر محمود احمدي  نژاد رئيس  جمهوري  ايران  با شعارهاي  عدالت ، مهرورزي  خدمت  به مردم  و رشد و توسعه  كشور برخاسته  از اهداف  اصولي  انقلاب  اسلامي  است.

سخنگاه
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |