يكشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۱ - Feb 26, 2006
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
آن كس كه دوست دارد بدون ثروت، غني باشد و بدون سلطنت عزيز باشد و بدون عشيره و خانواده تنها نباشد، البته بايد از ذلت گناهكاري خارج گردد و به محيط عز اطاعت الهي وارد شود.
غررالحكم ص ۶۹۲
امروز با حافظ
گرم تو دوستي از دشمنان ندارم باك
هزار دشمنم ار مي كنند قصد هلاك
بود صبور دل  اندر فراق تو، حاشاك!
رود به خواب دو چشم از خيال تو، هيهات!
راه اندازي مركز ملي نمايشگاه هاي هنري ايران
موزه فرش به موزه هنرهاي معاصر متصل مي شود
005574.jpg
ايسنا: با تخليه بازارچه پارك لاله و اتصال موزه هنرهاي معاصر تهران به موزه فرش، مركز ملي نمايشگاه هاي هنري ايران در آينده راه اندازي مي شود.
رئيس مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: براي احياي فضاي مجاور موزه هنرهاي معاصر نامه اي آماده شده تا از طريق معاونت امور هنري و دفتر حقوقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، نسبت به بازپس گيري فضا اقدام شود.
عبدالمجيد حسيني راد افزود: اين فضا در سال ۶۶ با توجه به شرايط خاص آن سال ها - جنگ، بي كاري و مشكلاتي از اين دست - براي فعاليت هاي خوداشتغالي گرفته شده و قراردادي هم ميان وزارت كار و صندوق حمايت از فرصت هاي شغلي، با معاونت امور هنري وزارت ارشاد براي مدت يك سال بسته شده تا در اين محل فعاليت خوداشتغالي صورت بگيرد؛ پس از آن، قرارداد براي چند سال، تمديد و نتيجه اين شده كه اين افراد تا امروز ماندگار شده اند. از آن پس تا سال ۸۲ هرچه مسئولان مربوطه وزارت ارشاد سعي مي كنند مساله را جمع كنند، نمي شود و به اين نتيجه مي رسند كه با پيگيري حقوقي، مساله را به نتيجه برسانند؛ اما بار ديگر موضوع مسكوت مانده؛ تا اين كه مركز هنرهاي تجسمي بار ديگر پيگير يافتن شرايط مناسب است.به گمان حسيني راد، واقعيت اين است كه وقتي كسي ۱۵-۱۰ سال در جايي مي ماند، مالكيت احساس مي كند و اين افراد هم زندگي و خانواده شان را بر اين پايه تشكيل داده اند.
بنابراين چنان چه بتوان مكان مشابهي در هر نقطه اي از شهر تهران كه مناسب هم باشد تعريف كرد، يا كمك هايي بشود كه بتوانند تا همين فعاليت را جاي ديگري تامين كنند، احتمالا با همكاري شهرداري تهران، سازمان كار و امور اجتماعي و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اين مساله را بتوان به سرعت حل كرد.

توقف پروژه امام حسين(ع) به دلايل محتوايي بود
گروه ادب و هنر: اداره كل روابط عمومي صدا و سيما در زمينه خبر صفحه آخر با تيتر «محبان اهل بيت هزينه سريال امام حسين(ع) را تأمين مي كنند.» توضيحاتي را به نقل از معاونت سيما ارائه كرده اند كه مي خوانيد: ضمن احترام  به دست اندركاران سابق مجموعه تلويزيوني امام حسين(ع) به اطلاع علاقمندان مي رساند كه اين پروژه نه به دليل مضايق اعتباري بلكه صرفاً به خاطر اشكالات متعدد محتوايي و ايرادات اساسي برخي صاحبنظران برجسته ديني براساس سياست هاي وقت سازمان صدا و سيما در سال ۸۱ متوقف گرديد.
رسانه ملي باتوجه به جايگاه ممتاز و منحصربه فرد امام حسين(ع) و قيام و نهضت سالار شهيدان در احياء و تداوم اسلام ناب محمدي(ص) و نقشي كه نهضت حسيني در بيداري و سلحشوري مسلمانان خصوصاً ملت مسلمان ايران داراست، معتقد است كه ساخت چنين مجموعه اي بايد از مضمون و محتوايي بسيار غني و مورد تأييد علماء و انديشمندان بزرگ برخوردار باشد.
در حال حاضر نيز سريال فاخر «مختارنامه» مرتبط با اين موضوع به عنوان يكي از پروژه هاي سنگين و پرهزينه سازمان صدا و سيما، عليرغم مشكلات اعتباري موجود در مسير توليد قرار دارد.گفتني است كه مصاحبه معاون نظارت و برنامه ريزي سازمان مربوط به محدوديت هاي اعتباري رسانه ملي در لايحه بودجه سال ۸۵ است كه اگر مسئولان امر به ويژه مجلس شوراي اسلامي در اين مقطع نتوانند تغييري در آن ايجاد كنند؛ بسياري از مشكلات سازمان به ويژه توليد برنامه هاي نمايشي در سال آينده دچار مشكلات جدي خواهد شد.

برگزاري نخستين جشنواره ادبيات داستاني خوزستان
ايسنا: هيات اجرايي نخستين جشنواره ادبيات داستاني استان خوزستان در نشستي با حضور مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان، راهكارهاي هرچه بهتر برگزار شدن اين جشنواره را بررسي كردند.
در اين نشست، خليل رشنوي - دبير جشنواره - در گزارشي، نحوه برگزاري و برنامه هاي اين جشنواره را تشريح كرد. بسي خاسته نيز در سخناني، با ارائه راهكارهايي براي هر چه مطلوب تر برگزار شدن اين جشنواره، در نظر قرار گرفتن حوزه هاي ديني و مفاهيم والاي شهادت و شهادت طلبي را در ادبيات داستاني خواستار شد.
در ادامه همچنين محمد جوروند - مدير اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي انديمشك - با تاكيد بر اهميت ادبيات داستاني در استان خوزستان گفت: ايرادي كه به ما متوليان فرهنگ و هنر مي توان وارد كرد، كم كاري در حوزه هايي مانند داستان، ادبيات داستاني و شعر است كه بايد هر چه زودتر اين نقيصه را رفع كنيم.
وي تصريح كرد: اين جشنواره مي تواند نقطه  عطفي در ادبيات داستاني خوزستان و در جهت ارتقاي سطح آن در اين داستان باشد.
اين جشنواره ۲۵ و ۲۶ اسفند ۸۴ امسال با حضور آثاري از استان هاي خوزستان، لرستان و ايلام با موضوع محوري داستان كوتاه در انديمشك برگزار مي شود. دكتر حميد عبداللهيان - استاد دانشگاه تهران و اراك - و كيارنگ علايي -داستان نويس - از داوران اين جشنواره هستند.

آثاري از مصطفي مستور و زؤيا پيرزاد فيلم مي شود
مهر: فيلمسازان ايراني با حمايت دفتر سينماي اقتباسي بنياد سينمايي فارابي، داستانهايي از نويسندگان معاصر كشورمان را به تصوير مي كشند.
داستان استخوان خوك و دست هاي جذامي از مصطفي مستور و رمان عادت مي كنيم اثر زويا پيرزاد به زودي توسط سينماگران ايران مورد اقتباس و دستمايه فيلم سينمايي قرار مي گيرند.
مصطفي جمشيدي - مسئول دفتر سينماي اقتباسي - با اعلام اين خبر به مهر گفت: هر دو اين آثار توسط بخش خصوصي ساخته مي شود كه اين دفتر نيز بعد از مطالعه و تصويب آنها از نقطه نظر تطبيقي و سينمايي، موافقت خود را با توليد و حمايت از پديدآورندگان اعلام كرده است.
وي افزود: كتاب ديگري كه مورد تاييد اين دفتر قرار گرفته است، دكتر نون زنش را بيشتر از مصدق دوست داشت نوشته شهرام رحيميان است كه در حال مذاكره با نويسنده و فيلمنامه نويسان هستيم.
ضمنا در خصوص رمان «عادت مي كنيم» نيز به زودي مذاكره خود را با زويا پيرزاد براي خريد اثر انجام مي دهيم.

قمر آريان زن در قصه هاي قرآن را منتشر مي كند
005568.jpg
ايسنا: قمر آريان كتاب تحقيقي «زن در قصه هاي قرآن» را منتشر مي كند.
اين تحقيق و پژوهش به دوره دكتري آريان در تاريخ اديان مربوط است كه حالا با كامل شدن، از سوي نشر سخن، در سال آينده به چاپ مي رسد.كتاب «جهان اسلام» با ترجمه آريان نيز كه چاپ نخست آن پيش از انقلاب منتشر شده بود، اخيراً به چاپ دوم رسيده است.«چهره مسيح در ادبيات فارسي» ، «كمال الدين بهزاد» ، «سرباز معلم، سرباز فرهنگ» و «مقايسه ميان داستان هاي ايراني و دانماركي» ازجمله آثار منتشرشده آريان در زمينه هاي تأليف و ترجمه است.

سرقت آثار بزرگان نقاشي در برزيل
بي.بي.سي: گروهي سارق مسلح در جريان كارناوال بزرگ شهر ريودو ژانيرو در برزيل، تعدادي آثار هنري از پيكاسو، دالي، مونه و ماتيس را از موزه اي در اين شهر ربوده اند.
چهار مرد مسلح اندكي پيش از پايان كار روزانه موزه وارد آن شدند و با تهديد كارمندان به آنها دستور دادند دوربين هاي امنيتي را خاموش كنند.
گفته مي شود يكي از سارقان پس از سرپيچي يك كارمند موزه، تهديد كرد نارنجكي را منفجر خواهد كرد.
اين موزه به وزارت فرهنگ برزيل تعلق دارد و سارقان با ربودن مهم ترين آثار آن ناپديد شدند؛ آثاري از مونه، پيكاسو و ماتيس به علاوه تنها نقاشي سالوادور دالي كه در آمريكاي لاتين در معرض نمايش بود.
گروه سارقان پيش از آن كه در ميان جمعيت انبوه شركت كننده در نخستين روز كارناوال بزرگ ريودو ژانيرو ناپديد شوند دوربين هاي تعدادي از بازديدكنندگان موزه را نيز دزديدند.
پليس برزيل با توجه به آن كه ظن نقش عوامل خارجي در اين سرقت مي رود اينترپل (سازمان بين المللي پليس) و فرودگاه ها را از حادثه آگاه كرده است.
اولويت كنوني پليس جلوگيري از خارج شدن اين نقاشي ها از كشور است.

چالش هاي سازمان ملل در قاب مستند
ايسنا: حسين دهباشي تهيه كننده و كارگردان برنامه مستند «سازمان ملل، چالش ها و فرصت ها» قرار است در اين برنامه به دو بخش مهم سازمان يعني خلع سلاح و حقوق بشر بپردازد.
حسين دهباشي افزود: مرحله دوم تصويربرداري اين برنامه در مقر اروپايي سازمان ملل انجام شده است. در آنجا قرار است با سفيران ۱۵ كشور عضو شوراي امنيت و كشور ما GFOUR و ضد GFOUR گفت وگو شود. اين تهيه كننده و كارگردان درباره محورهاي مورد بحث اين برنامه اظهار كرد: به توانايي سازمان ملل به عنوان مشروع ترين و گسترده ترين نهاد در كنترل چالش هاي عصر حاضر با توجه به نقش شوراي امنيت در اين زمينه پرداخته شده است. اين برنامه در ۱۰ قسمت ۲۸ دقيقه اي براي شبكه چهار تهيه مي شود.

كوتاه از هفت هنر
۵ فيلم ايراني در فنلاند - پنج فيلم كوتاه ايراني در جشنواره بين المللي «تامپره» فنلاند روي پرده مي رود. نمايش اين آثار در بخش ويژه اي با عنوان «اسلام و غرب» در جشنواره تامپره گنجانده شده است.
تجلي عاشورا - نمايشگاه «تجلي عاشورا در آيينه خيال» در قالب آثاري از چند گرايش هنري نظير عكس، نقاشي، چيدمان و حجم، از نهم اسفندماه در موسسه فرهنگي هنري صبا برپا مي شود. ارايه برخي از قديمي ترين نمونه هاي هنر عاشورا كه تاكنون نمايش داده نشده در برنامه اين نمايشگاه گنجانده شده است.
شبي غمرنگ- جشنواره ادبي «شبي غمرنگ» با محور موضوعي شعر عاشورايي ويژه روحانيون و طلاب علوم ديني برگزار مي شود. نهاد برگزاركننده اين جشنواره، گروه ادب و هنر حوزه، وابسته به معاونت آموزش دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي است و معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري مشهد نيز در برگزاري جشنواره مشاركت دارد.
جايزه بولونيا - كتاب قصه «تاپ، تاپ، تاپ» نوشته فاطمه مشهدي رستم با تصويرگري افرا نوبهار موفق شد جايزه نمايشگاه كتاب بولونيا را با نام «افقهاي تازه» كسب كند.
005571.jpg
مشيري - دوازده منظومه از فريدون مشيري با ترجمه مهدي افشار، توسط نشر سبحان در اختيار مشتاقان انگليسي زبان «شعر معاصر فارسي» در خارج از كشور قرار مي گيرد. كتاب دوجلدي «بازتاب نفس صبحدمان» ترجمه دويست قطعه شعر از دوازده منظومه فريدون مشيري است.
روز هشتم - فيلم سينمايي «روز هشتم» به كارگرداني ژاكو ون دورمل يكشنبه هفتم اسفند در قالب برنامه سينما و ماوراء روي آنتن شبكه چهار مي رود. روز هشتم محصول ۱۹۹۶ فرانسه، بلژيك و بريتانياست و اوتوي و دوكن براي بازي در آن برنده بهترين بازيگر مرد نقش اول جشنواره معتبر كن شدند. ضمن اينكه خود فيلم نامزد نخل طلا شده بود.

اصل مطلب
در بيان آنكه علم مشاور، پرتوي از خورشيد دانش مدير است و هم در بيان شيوه پاسخ به فرادستان فرمايد
ابوالفضل زرويي نصرآباد
با تو گر مشورت كند گه گاه پسرم، از رئيس، وقت بخواه
نكند دفعتاً، همين طوري راه حل را بيان كني فوري
چون كه حتي عروس، وقت «بله» نكند در جواب خود، عجله
وقت خواهد سه بار، حداقل گرچه راضي است از همان اول
نظرت را بيان نكن ساده گرچه باشد جوابت آماده
تا بداند جواب توست دقيق حاصل فكر و دانش و تحقيق
يا كه فرضاً، ندادي از رندي پاسخي چرت و پرت و من عندي
هم در اين باره، نكته ديگر شيوه پاسخ است، جان پدر
ملتفت باش تا به وقت حضور ندهي ضمن مشورت، دستور
ميل داري اگر كه سود كني بايد اين گونه وانمود كني
كه تو گفتار خويش را به تمام همه از او گرفته اي الهام
يا: سخن پيش او كه لقمان است زيره بردن به شهر كرمان است
گر تو را هست نكته اي مرغوب نكني مطلقاً به خود منسوب
يا بگو در كتاب ديدم من يا بگو از شما شنيدم من
گر بگويي كه «خيبر» از تو شكست سر تكان مي دهد كه: «يادم هست»
مي تواني تو با همين تدبير جا كني باز، توي قلب مدير

ستون آخر
سردبير
* همه زحمت و تلاش همكاران ما در صفحات مختلف روزنامه وقتي كامل مي شود كه شما نظر و ارزيابي خودتان را درباره مطالب مختلف به ما منتقل كنيد. مخصوصا خوانندگان بزرگواري كه با تيزبيني و دقت و توجه كامل ،ستون ها و مقالات و گزارش ها و عكس ها را تعقيب مي كنند هر نكته اي كه بفرمايند قابل استفاده خواهد بود. شماره تلفن ۲۲۰۲۱۱۳۰ از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح هر روز در انتظار ارزيابي و نظر شما درباره روزنامه است. بعدا اگر خدا بخواهد نظم و ترتيبي هم خواهيم داد كه به طور مشخص ستون ها يا صفحه هاي خاصي مورد بررسي و ارزيابي قرار بگيرد. مثلا امروز درباره صفحه آخر راهنمايي كنيد يا.... همكاران ما در واحد مطالعات و تحقيقات روزنامه همشهري با انتقال نظرات شما به بخش هاي مختلف روزنامه سعي خواهند كرد زمينه استفاده بيشتر از همراهي و همكاري شما را فراهم كنند.
* طرح برگزاري مسابقه كاريكاتور همشهري بازخوردهاي بسيار گسترده و متنوعي داشت كه از بعضي شان مطلع شده ايد و از بيشترشان با خبر نيستيد. اما وجه مشترك همه آنها ايجاد رابطه و تعامل جدي تر روزنامه با نهادهاي رسانه اي بين المللي مثل روزنامه ها و خبرگزاري هاي موفق جهان اسلام بود از جمله يكي دو روزنامه معتبر منطقه كه پيشنهاد همكاري نزديك تر با همشهري را مطرح كرده اند و برايشان جالب است كه با پرتيراژترين روزنامه فارسي زبان دنيا در قالب هايي كه امكان همكاري مشترك وجود دارد ارتباط داشته باشند. ما هم كه از اين ارتباط ها استقبال مي كنيم .قرارهايي گذاشته ايم كه به موقع خدمتتان عرض مي كنم. جالب اينجاست كه يكي دو تا از اين پيشنهادها را رسانه هاي بزرگ كشورهاي غيرمسلمان داده اند!
البته اين حركت ها براي دوستان گاه نزديك و گاه دوري كه ترجيح مي دهند همشهري يك روزنامه خنثي و بي خاصيت و بي حركت باشد و خودشان در آرامش و خلوت حقوق بگيرند و استراحت كنند خيلي خوشايند نيست و البته از اقدامات پيشگيرانه چه به صورت پخش پيغام حضوري و چه به صورت تلفني! خودداري نمي كنند و تمام توان و قدرت خود را به كار مي گيرند... حق دارند البته!

بهارستان
ليلي
مجنون را گفتند كه ليلي آمد. گفت: من خود ليلي ام و سر به گريبان فرو برد يعني ليلي با من است و من با ليلي.
تمهيدات _ عين القضات

برگي از ناريخ
درگذشت علامه دهخدا
علي اكبر دهخدا در ۵ اسفند ۱۲۵۸ ش در تهران ديده به جهان گشود. وي علوم ابتدايي و سطوح عالي را در ايران سپري كرد. سپس براي تكميل علوم جديد به اروپا سفر نمود و مدت پنج سال به تحقيق و تفحص پرداخت. بازگشت دهخدا به ايران مصادف با نخستين طليعه افكار آزادي خواهانه و شروع مبارزات جنبش مشروطيت در ايران بود. دهخدا كه با استبداد و مظالم آن زمان شديداً مخالف بود، به صف مبارزان پيوست و به نگارش مقالات تند و طنزآميز پرداخت. او كه از همكاران روزنامه صور اسرافيل بود، پس از توقيف و تعطيلي روزنامه به اروپا تبعيد شد. دهخدا پس از استقرار مشروطيت به ايران بازگشت و در روزنامه هاي مختلف نويسندگي كرد. او در ايام جنگ جهاني اول و مهاجرت آزادي خواهان، در يكي از ايلات بختياري منزوي گرديد و در آنجا مقدمات تدوين لغت نامه بزرگ خود را پي ريزي نمود. اين اثر مهم علمي و ادبي دهخدا، آنچنان گسترده، دقيق و غني است كه مي توان آن را يكي از شاهكارهاي بزرگ زبان فارسي در قرن اخير دانست. كارهاي ادبي و انتقادي دهخدا از نظر سبك و سليقه كم نظير است و نوآوري او در طنزنويسي، مكتبي نوين در زبان و ادبيات فارسي به وجود آورد. در زمينه شعر نيز، دهخدا آثاري برجسته دارد كه با بياني ساده و دلنشين سروده شده است. دهخدا همچنين با گردآوري كتاب امثال و حكم كه مجموعه اي از بيست و چهار هزار ضرب المثل فارسي است، نخستين فرهنگ نامه عرفي و عاميانه را در زبان فارسي تدوين كرد. وي سرانجام در هفتم اسفند ۱۳۳۴ ش در ۷۶ سالگي در تهران درگذشت و در قبرستان ابن بابويه در ري مدفون شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
كوچه
شلوغ، شلوغ، همه جا شلوغ، همه در آمد و شد... عجله داشت. ناگهان بازماند. جمعي در گوشه اي گردهم آمده بودند. مردان و زناني شيك پوش و آماده كار. جلوتر رفت. عده اي روي صندلي ها نشسته و عده اي ايستاده محو پسركي نوجوان شده بودند كمي  ايستاد، بايد مي رفت. ولي... نوايي خوش با نويدي خوش به گوش مي رسيد. مردم مشتاقانه سمت انگشت پسرك را مي نگريستند. پيرزني دست به كمر مي گذشت، ايستاد و گوش سپرد. پسرك داد مي زد: «آهاي مردم ، زود باشيد، زود باشيد. اميد دارم، اميد. هر كس اميد ندارد بيايد. نور مي فروشم، امروز از اين كوچه خورشيد عبور مي كند. بياييد، زود باشيد» بر لبان پيرزن لبخندي شيرين نقش بست.
بهارنارنج

گشتي در دنياي خبرها
هديه دندانپزشك
سارايوو: يك دندانپزشك در بوسني براي اينكه از سگ خانگي خود قدرداني كند براي وي يك دندان مصنوعي از جنس طلاي خالص كار گذاشت. سگ ۹ ماهه اين مرد چند روز بود كه از دندان درد رنج مي برد كه سرانجام روز گذشته اين دندانپزشك دندان فاسد اين سگ را با يك دندان طلا جايگزين كرد. وي در توجيه اين عمل خود گفت: با توجه به اينكه اين سگ نسبت به من بسيار وفادار بود به همين دليل تصميم گرفتم كه مزد وفاداري وي را با يك دندان طلا بدهم.
گرانترين آلت موسيقي
نيويورك: در حال حاضر ركورد خريد و فروش گرانترين آلت موسيقي در جهان متعلق به گيتاري است كه سال گذشته به ارزش ۰۳/۲ ميليون دلار فروخته شد. اما گفته مي شود كه اين ركورد در خرداد ماه سال آينده بهبود خواهد يافت. قرار است در اين ماه يك گيتار كه در سال ۱۷۰۷ ساخته شده به مزايده گذاشته شود. پيش بيني مي شود كه اين گيتار به قيمت ۵/۲ ميليون دلار به فروش برسد.
عمر كوتاه گواهينامه
زوريخ: حداكثر سرعت مجاز در بزرگراههاي كشور سوئيس ۱۲۰ كيلومتر در ساعت است به همين دليل يك شهروند زوريخي با رعايت نكردن اين حد نصاب، گواهينامه رانندگي خود را از دست داد آن هم در شرايطي كه هنوز مهر گواهينامه اش خشك نشده بود. اين جوان ۱۸ ساله دو ساعت پس از اينكه گواهينامه رانندگي خود را دريافت كرد با سرعت ۱۷۰ كيلومتر در ساعت در بزرگراه به رانندگي پرداخت كه اين تخلف وي را دوربين هاي كنترل سرعت پليس ثبت كرد و در پي آن دستگير شد.
فوايد خانه تكاني
واشنگتن: در آمريكا مهلت دريافت جايزه مسابقات بخت آزمايي ۶ ماه است و اگر پس از اين مدت شخص برنده مراجعه نكند، جايزه وي به حساب مؤسسات خيريه واريز خواهد شد. چند روز قبل مردي در آمريكا در حين خواندن روزنامه با خبر جالبي مواجه شد. متن خبر اين بود كه برنده ۸۵۳ هزار دلار جايزه مسابقات بخت آزمايي پس از گذشت ۴ ماه هنوز براي دريافت جايزه خود مراجعه نكرده است. به همين دليل اين مرد كه همواره بليت بخت آزمايي خريداري مي كرد تصميم گرفت به خانه تكاني منزلش بپردازد تا شايد چند بليت مفقود شده خود را بيابد. او پس از خانه تكاني سه برگ بليت در خانه خود پيدا كرد كه يكي از آنها بليت برنده بود. به هر حال وي با مراجعه به شركت مجري مسابقه بخت آزمايي، جايزه خود را دريافت كرد.
عاقبت برف بازي
دالاس: دو دانش آموز در آمريكا به دليل حمل گلوله هاي برف به داخل دبيرستان محل تحصيل خود از اين مكان آموزشي اخراج شدند. اين دو دانش آموز پيش از طلوع آفتاب به كوهستان رفتند و مقدار زيادي گلوله برف ساختند. آنها سپس با تراكتور اين گلوله هاي برفي را به داخل دبيرستان آوردند تا با دوستان خود برف بازي كنند. به همين دليل مدير دبيرستان تا اطلاع بعدي آنها را اخراج كرد.
اشتباه قاچاقچي
نيويورك: يك مرد ۴۸ ساله در آمريكا به جرم پست كردن نيم كيلوگرم ماده مخدر ماري جوانا از سوي پليس دستگير شد. داستان از اين قرار بود كه وي اين مواد مخدر را داخل يك بسته پستي ريخت و آن  را براي ارسال تحويل يك شركت پست خصوصي داد. اما جالب اينكه وي فراموش كرده بود آدرس مقصد را روي بسته بنويسد و تنها آدرس فرستنده روي بسته حك شده بود. به اين ترتيب پليس او را شناسايي و دستگير كرد.

بر ديوار نگارخانه ها
گالري طراحان آزاد: نمايشگاه نقاشي پويا جمالي / تا ۱۰ اسفند/ ميدان فاطمي، ميدان گلها، ميدان سلماس، پلاك ۴۱ / تلفن: ۸۸۰۰۸۶۷۶
نگارخانه نوا: نمايشگاه نقاشي مهرداد طلادار / تا ۹ اسفند/ خيابان ولي عصر، مقدس اردبيلي، خيابان ب، كوچه چهارم، پلاك ۱/۱۲ / تلفن: ۲۲۰۴۷۷۸۹
گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي پشت شيشه ناهيد آرين / ۱۲ تا ۱۸ اسفند/ دروس، كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۲۵۴۱۵۸۹
گالري ثروت: نمايشگاه دكوراسيون داخلي آثار مرجان محمدي نژاد / ۱۴ تا ۲۰ اسفند/ خيابان آفريقا، بابك مركزي، شماره ۳۵ / تلفن: ۸۸۷۹۸۷۰۷
نگارخانه هفت ثمر: نمايشگاه نقاشي ناصر آراسته / ۱۲ تا ۱۷ اسفند/ خيابان مطهري، كوه نور، كوچه پنجم، شماره ۲۵ / تلفن: ۸۸۷۳۱۴۰۳
نگارخانه رازي: نمايشگاه نقاشي رحيم نوه سي / تا ۱۰ اسفند/ خيابان پاسداران، گلستان دوم، شماره ۲۱ / تلفن: ۲۲۵۴۱۶۰۶

گل و گياه
دم موشي
005565.jpg
نام علمي:
Buddleja davidii Royal Red
خانواده: BUDDLEJACEAE
درختچه اي خزان شونده به بلندي و گستردگي ۵ متر، داراي برگهاي سرنيزه اي و كشيده به رنگ سبز تيره كه گلهاي قرمز ارغواني و معطر آن به صورت گل آذين خوشه اي متراكم از اواسط تابستان تا پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملاً آفتابي، خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد باشد.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه چوب سخت در پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |