يكشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۱ - Feb 26, 2006
باستانشناسان در دشت بلاغي آثار جديد كشف كردند
پايگاه سنجش رطوبت، تكليف سد سيوند را روشن مي كند
گروه شهري - مريم پاپي:باستانشناسان با رسيدن كار ساخت سد سيوند به مراحل پاياني خود در مدتي كمتر از يكسال تعداد آثار كشف شده در محدوده دره بلاغي را به ۲۰۰ اثر رسانده اند.
وزارت نيرو و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور در همايش باستانشناسي نجات بخشي دره بلاغي بار ديگر تأكيد كردند كه بر سر قول هاي خود درباره آبگيري نشدن سد سيوند تا پايان نيافتن كاوش هاي باستانشناسي هستند. اكنون با كشفيات جديد قبرهاي دوره ساساني از نظر تعداد بيشتر از سايرين هستند و تعداد اين آثار از ۱۳۰ اثر به ۲۰۰ اثر رسيده است.
در حالي كه به دليل گذشت فصل آبگيري در استان فارس، حداقل يك سال ديگر تا آبگيري سد سيوند زمان باقي است، رطوبت سنجي منطقه نيز يكي ديگر از اقداماتي است كه به طور جدي در حال پيگيري است. به گفته مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، ميزان آبگيري سد، بسته به نتايج رطوبت سنجي ها تغيير خواهد كرد.از آنجا كه تمام آثار ثبت جهاني بايد پايگاه رطوبت سنجي براي كنترل فرسايش ناشي از آب و هوا در نزديكي خود داشته باشند، برنامه ريزي ابتدايي ساخت يك پايگاه هواشناسي در محوطه پارسه و پاسارگاد صورت گرفته است. بر اساس برآوردها، ساخت اين پايگاه ۲۰۰ ميليون تومان هزينه دارد كه احتمالا ۱۴۰ ميليون تومان آن از سوي وزارت نيرو و سازمان هواشناسي و ۶۰ ميليون ديگر توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پرداخت مي شود.
محمد حسن طباطبايي، مدير بنياد پژوهشي پارسه و پاسارگاد مي گويد: آثاري مثل چغازنبيل داراي سه پايگاه هواشناسي در اطراف خود هستند ولي نزديك پاسارگاد هيچ پايگاهي وجود ندارد.طه هاشمي، رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري، در حالي كه در كنار مدير عامل سازمان آب منطقه اي فارس نشسته بود، با اشاره به وجود تمدن در كنار آب به دليل نيمه خشك بودن اقليم ايران گفت: حتي هر انسان غير متخصصي هنگام ساخت سد بايد حدس مي زده كه مسير مجاور رودخانه پلوار (سيوند) در دوره هاي مختلف تاريخي سكونتگاه انسان ها بوده و قبل از هر چيز بايد تكليف اقدامات باستانشناسي آن مشخص شود.
باستانشناسان ايراني، فرانسوي، آلماني، ايتاليايي، ژاپني و لهستاني كه در هفت گروه مختلف به حفاري و پژوهش در دره بلاغي مي پردازند، به اين نتيجه رسيده اند كه بسياري از نقاط اين دره در دوره هاي مختلف تاريخي به طور فصلي و متناوب (نه مستمر) سكونتگاه انسان ها بوده است. آنها معتقدند كه بيشتر استقرارها متعلق به كوچ نشينان است. به طوري كه از ميان ۱۳۰ اثر و محوطه باستاني كه تا چند ماه قبل شناسايي شده بود (اكنون اين تعداد بيشتر شده است)، ۴۱ استقرار فصلي و چهار استقرار يكجانشيني ثبت شده است.
سيوند يك سد خاكي با هسته رسي است كه به گفته كارشناسان آن، نمي تواند در طول يكسال پر شود و براي آبگيري آن حداقل دو سال زمان لازم است. مسئولان سيوند تاكيد مي كنند كه با تزريق سيمان در چاهي به عمق ۵۰ متر، آب سيوند به زمين هاي اطراف نفوذ نخواهد كرد.
دشت زيباي بلاغي با آثاري از انسان هاي پيش از تاريخ تا عصر صفوي، جايي كه هنوز هم ميزبان كوچ نشينان فارس است، با همه زيبايي هاي طبيعي و تاريخي اش تبديل به درياچه سد شده به زير آب خواهد رفت. در گوشه و كنار اين دره كه با كوههايي از جنس سنگهاي تخت جمشيد و پاسارگاد محاصره شده، نشانه هايي با رنگ سفيد ديده مي شود كه سطح آب درياچه را نشان مي دهد؛ درياچه اي كه در آينده زيست بوم محيط را نيز تغيير خواهد داد.
يكي از مسئولان سد سيوند، هدف از احداث اين سد را آبرساني به زمين هاي خشك ارسنجان و مهم تر از آن، كنترل سيلاب ها مي داند و مي گويد: با اين سد مي توانيم ۱۰ هزار هكتار از زمين هاي ارسنجان را آبياري كنيم. ضمنا ظرفيت سد۲۵۰ ميليون متر مكعب است كه ۱۵۰ ميليون متر مكعب آن به طور دائم پر خواهد بود و ۱۰۰ ميليون متر مكعب ديگر براي سيلاب گاه به گاه در نظر گرفته شده است.

چشم انداز
005418.jpg
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست مي گويد كه يك ويرانه تحويل گرفته است. البته او به ساختار اداري و نظام تشكيلاتي و برنامه ريزي سازمان متبوعش اشاره دارد و نه لزوماً به عرصه محيط زيست ايران، اما در كشوري كه رده دوم فرسايش خاك در جهان را دارد و رده ششم نابودي جنگل ها را و در ۲۰ سال ۸۰ درصد حيات وحش خود را از دست داده است و يكي از بيابانزاترين كشورهاي جهان است و آلودگي هوا در پايتخت آن سالانه ۷هزار نفر را مي كشد و... و اگر گفته اش را به اين عرصه هم تعميم مي داد چندان عجيب نبود. صداقت رئيس جديد سازمان را ارج مي گذاريم و براي او تداوم در راست گويي را آرزو داريم.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست:
من يك ويرانه تحويل گرفته ام
005412.jpg
ايران يكي از پنج كشور جهان است كه در آن حفاظت محيط زيست به صراحت در قانون اساسي مورد تاكيد قرار گرفته است.
همچنين در ساختار نظام تشكيلاتي دولت، سازمان حفاظت محيط زيست باتوجه به وظايف فرابخشي كه به عهده دارد، از اين اختيار برخوردار است كه بر فعاليت كليه وزارتخانه ها و ارگان هاي اجرايي نظارت كرده و آن بخش از اين فعاليت ها را كه مغاير با هنجارهاي زيست محيطي تشخيص مي دهد، تعطيل كند. اما در ساليان گذشته هرگز نديده ايم كه سازمان حفاظت محيط زيست به حتي بخشي از وظايف خود عمل كرده و از مجموعه اختيارات عظيمي كه قانون اساسي و نظام اداري كشور به او واگذار كرده استفاده كند.
درحالي كه اغلب پروژه هاي عمراني و صنعتي در ايران با كمترين اعتنا به استانداردهاي روزآمد زيست محيطي اجرا مي شوند و در پديده هاي ويرانگري همچون فرسايش خاك، بيابانزايي، جنگل زدايي، آلودگي آب هاي سطحي و زيرزميني، آلودگي هوا و... ايران در صدر فهرست هاي جهاني قرار دارد.
سازمان حفاظت محيط زيست حداكثر در قالب اداره شكارباني سابق توجه خود را متمركز مناطق حفاظت شده تحت اختيارش كرده است كه البته شيوه حفاظت از اين مناطق هم اغلب اسفناك بوده است. از اين نظر، گفته رئيس جديد سازمان حفاظت محيط زيست مبني بر اينكه يك ويرانه تحويل گرفته است، بسيار تامل برانگيز بوده و مي تواند نقطه عطفي براي توجه مسئولانه تر رسانه ها و نهادهاي مسئول به موضوع محيط زيست در كشور باشد.
محمدعلي اينانلو، مدرس اكوتوريسم در گفت و گويي رودررو با دكتر فاطمه جوادي، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، دغدغه هاي دوستداران طبيعت ايران و محيط زيست را با او در ميان گذاشته است. اين گفت وگو كه به اهتمام ميراث خبر تهيه شده در ذيل از نظرتان مي گذرد.
***
*اينانلو: بدون هرگونه مقدمه اي بايد بگويم طبيعت ايران به شدت در حال تخريب است و ما آخرين نسلي هستيم كه مي توانيم طبيعت را نجات دهيم، اما اين كار نه وظيفه يك سازمان است و نه يك نهاد به تنهايي امكان انجام چنين وظيفه اي را دارد، پس نياز به يك عزم ملي است. براي شما وضعيت محيط طبيعي چقدر ارزش دارد. به عبارتي در حوزه محيط زيست، محيط انساني براي شما مهم تر است يا محيط طبيعي؟
- جوادي: پاسخ من به سوال شما آيه ۴۳ سوره اسراء است، تسبح له السموات السبع و الارض و من فيهن و ان من شي  الا يسبح بحمده و لكن لاتفقهون تسبيحهم انه كان حليما غفورا. در اين آيه به وضوح توضيح داده شده كه تمام كائنات مشغول تسبيح خدا هستند و اين ما هستيم كه شكرخدا را به جاي نمي آوريم. به همين دليل اين نعمتها قبل از اين كه مورد سپاس قرار بگيرند بايد شناخته شوند. در غير اين صورت نمي توان تسبيح آن را به جاي آورد. محيط زيست طبيعي ايران به شدت مهجور واقع شده است. ما درختان را نمي بينيم چون راه و جاده براي ما مهم تر است. ما هوا را نمي بينيم چون براي ما پالايشگاه نفت و پتروشيمي مهمتر است. به همين علت درك صحيح  و شايسته اين آيه مي تواند ما را وادار كند تا براي تسبيح و ستايش نعمتهاي خدا آنها را شناخته و از آنها مراقبت كنيم، از اين روست كه محيط طبيعي براي من اهميت ويژه اي دارد.تا پايان اسفندماه بانك اطلاعاتي محيط زيست مربوط به برق، گاز، نفت، سد و هر آنچه كه مستقيم يا غيرمستقيم به محيط زيست مربوط است در اختيار مردم قرار مي گيرد.
* براي اين كه بتوانيم اراضي متنوع كشور مانند جنگلها، كويرها، رودها و ساير نقاط را محافظت كنيم بايد اين زمينها را جزو يكي از مناطق چهارگانه قرار دهيم تا زمينه هاي قانوني براي اين امر به وجود آيد. از شواهد امر پيداست كه شما براي افزايش مناطق چهارگانه زيست  محيطي به شدت تلاش مي كنيد و با اين كه حدود هفت و نيم درصد از زمينهاي ايران جزو مناطق چهارگانه است، اما با استاندارد جهاني فاصله زيادي داريم. شما در تلاشهاي خود مي خواهيد اعداد و ارقام را به لحاظ آماري به ميانگين جهاني برسانيد يا مي خواهيد به طور واقعي اين كار را انجام دهيد؟
- با اين كه در همه كارها خدا بايد ياري كند، اما مطمئنم خداوند مي خواهد و ما بايد بتوانيم براي حفاظت از زمينهاي كشور به سرعت مناطق تحت حفاظت را افزايش دهيم. البته هر مسيري سنگلاخهاي خاص خود را دارد. به شكر خدا در اين مسير نيز هيأت دولت مصمم به ياري و همكاري است و از اين حيث مشكلي نداريم. تنها بايد بدنه مياني و پاييني سازمان باور كنند كه اين بدنه عظيم براي توجيه، نياز به زمان دارد.
* شما در صحبت خود به سه لايه اشاره كرديد كه با لايه اول يعني هيأت دولت مشكلي نداريد اما لايه هاي بعدي بايد توجيه شوند و اين امر نياز به زمان دارد، شما براي توانمندسازي نيروي مياني نياز مبرم به نيروي انساني متخصص داريد. شكي نيست كه نيروي متبحر و كارشناس در داخل سازمان وجود دارد، اما اين نيروها در داخل محيط وجود ندارند.
- محيط بانهاي باتجربه بازنشسته شده و بر اثر موانع قانوني نمي توانند به كار بازگردند تا تجربيات خود را در اختيار نسل جوانتر قرار دهند. از طرفي تجهيزات هم در مناطق چهارگانه اگر نگوييم صفر، در حد صفر است. به عنوان مثال منطقه ملي توران با يك و نيم ميليون هكتار، بزرگترين منطقه حفاظت شده كشور است، در حالي كه در اين منطقه تنها هشت محيط بان، چهار پاسگاه، سه ماشين و چند موتورسيكلت وجود دارد كه وظيفه حفاظت از اين منطقه را به عهده دارد.
*با اين وضعيت چگونه مي خواهيد توران را به حد استاندارد برسانيد؟ با توجه به اين كه توران پس از «سرنگتي» دومين منطقه ملي حفاظت شده بزرگ جهان است و اهميت ملي و فراملي دارد، چگونه مي خواهيد اين منطقه را به ارقام جهاني در خصوص ميانگين آمار حفاظتي برسانيد؟
- اغراق نكرده ام اگر بگويم من يك ويرانه تحويل گرفته ام. سازماني كه به من تحويل داده شد تقريبا هيچ برنامه اي در خصوص اهداف تعريف شده خود نداشت. اولين گامي كه ما از همان هفته دوم برداشته ايم بحث سيستم مديريت به طريقه «جي.آي.اس» است. ما تا به امروز نقشه مديريتي نداشتيم؛ البته مطالعاتي صورت گرفته بود كه بيشتر كتابخانه اي بودو آنچه كه بايد در امور اجرايي به كار برده مي شد، وجود نداشت. ما طي تلاشي شبانه روزي در اين مدت توانستيم يكسري اطلاعات پراكنده را جمع آوري كرده و بقيه را خودمان به دست آوريم. انشاالله تا پايان اسفندماه اين اطلاعات را كه حدود ۱۰۰ گيگا بايت است در يك بانك اطلاعاتي ارائه خواهيم داد. به عنوان مثال اطلاعات مربوط به برق، گاز، نفت، سد و هر آنچه كه مستقيم يا غيرمستقيم به محيط زيست مربوط است در اختيار مردم قرار مي گيرد و يكسري اطلاعات ديگر محرمانه هم وجود دارد كه براي منابع مديريتي است.
در خصوص پرسنل و تجهيزات بايد بگويم بودجه امسال ما نسبت به سال گذشته حدود ۹/۳ كاهش داشت. اين رقم در سال آينده با همراهي و همكاري هيأت دولت رشدي حدود ۴۰ درصد دارد. از طرفي ما بايد تلاش كنيم كه براي مراكز استاني بودجه ها و ظرفيتهاي ديگري هم به دست آوريم. به عنوان نمونه استان چهارمحال و بختياري در سال جاري توانسته است بودجه خود را ۱۴۳ درصد افزايش دهد. شكرخدا ما با هيأت دولت ارتباط تنگاتنگي داريم و برادران ما در هيات دولت مسئله محيط زيست را بسيار جدي و مهم گرفته اند.
از لحاظ استخدام پرسنل به صورت كلان در حال حاضر حدود ۳۵۰۰ پست بلاتصدي داريم كه با تاكيد رياست محترم جمهور در سال آينده حدود نصف اين تعداد به استخدام سازمان حفاظت محيط زيست در مي آيند. البته تا بودجه ما از دولت نرسد اين امر ممكن نخواهد بود، اما به محض خروج بودجه از مجلس در سال آينده حدود ۱۵۰۰ نيروي جديد به استخدام سازمان درخواهيم آورد تا بتوانند اهداف موردنظر در جهت محافظت از اراضي ملي و تنوع گياهي و جانوري و به طوركلي محيط زيست را محقق كنند.
* در حال حاضر يكي از بزرگترين و ملموس ترين مشكلات موجود در اين مناطق بحث دام و چراي بي رويه است. يك مثال مي زنم. در منطقه توران حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار گوسفند با بيش از ۲۰۷ آغل وجود دارد. گله داري به صورت سنتي در شرايط موجود توجيه اقتصادي ندارد، بنابراين گله داران از اين كه سازمان دامها آنها را يكجا بخرد بسيار استقبال مي كنند، زيرا طبق برآورد چند سال گذشته هر كيلو گوشت توليدشده از طريق دامداريهاي سنتي حدود ۲۵ هزار تومان هزينه دارد كه اين رقم براي گله داران يك فاجعه محسوب مي شود.
- چراي اين دامها هم تنوع گياهي مراتع را از بين برده و باعث تخريب كامل آن مي شود. آسيب سگهاي گله به گونه هاي وحشي مانند كل و بز و قوچ در فصل غيرشكار و زمان زايمان، همچنين آسيب چوپانان به تنوع حيواني مراتع از ديگر آسيبهاي موجود است كه در سطوح گسترده به مراتع وارد مي شود و نمي توان آن را ناديده گرفت.
*توانمندسازي جوامع محلي نياز به زمان طولاني دارد. اين در حالي است كه مناطق در معرض خطر ما توان مقاومت براي برنامه هاي بلندمدت و ميان مدت را ندارد. توانمندسازي نيروهاي بومي نياز به اطلاع رساني، تبليغات و آموزش دارد كه تمامي اين موارد تا به امروز در حد صفر بوده است. سازمان محيط زيست كشور ما برخلاف كشورهاي دنيا كه بيشترين ارتباط را با مردم دارند، از كمترين ارتباط ممكن با مردم برخوردار است. اين سازمان به جاي اينكه با مردم تعامل كند در بسياري از موارد گنگ و لال و كر بوده است. به همين دليل اطلاع رساني در اين حوزه انجام نشده و اگر هم مختصري بوده در مقايسه با حجم وسيع مطالبات موجود در اين زمينه به چشم نيامده است. اين سازمان حتي با رسانه هاي گروهي، صدا و سيما و ساير نهادهاي اطلاع رساني هيچ ارتباطي ندارد. با اين شرايط چگونه مي خواهيد آموزش و اطلاع رساني در سطحي وسيع داشته باشيد؟
- مثالي مي زنم تا ميزان همكاري اين سازمان با رسانه هاي گروهي را ببينيد.سال گذشته يكي از مستندسازان ايران علاقه مند بود در زمينه يوز ايراني مستندي بسازد تا با نمايش آن ارزش و اهميت اين گونه نادر را به گوش تمام ايرانيان برساند، اما اين مستندساز يازده ماه تمام به دنبال مجوز ورود به منطقه دويد كه دست آخر نيز با كم لطفي مسئول وقت اداره نظارت و بازرسي موفق به اين كار نشد. مردم بومي بايد بدانند كه در صورت استفاده ناصحيح از منابع طبيعي اولين قشري كه آسيب مي بيند آنها هستند، در اين صورت مي توان اميدوار بود كه آنها ضمن استفاده از اين منابع، از آنها به درستي محافظت كنند.درست در همين سال سه يوز در يزد كشته شد، سه يوز در نايبندان به آتش كشيده شد و دو يوز ديگر در مناطق ديگر به دست مردم محلي كشته شدند. بعدها كه براي تهيه گزارش به اين مناطق رفتم تمام مردم اعتراف كردند كه اگر ما مي دانستيم يوز چقدر اهميت دارد اين كار را نمي كرديم و حتي تا جايي كه ممكن بود در نگهداري آن تلاش مي كرديم. عدم همكاري سازمان حفاظت محيط زيست با يك مستندساز كه مي توانست به اطلاع رساني در خصوص يوز ايراني منجر شود متاسفانه منجر به كشته  شدن هشت يوز نادر شد.
* اطلاع رساني به جوامع محلي زيربناي عمليات توانمندسازي است. اين مردم بايد نسبت به آنچه كه مي خواهند در مورد آن تصميم گيري كنند آگاهي داشته باشند. توانمندي جوامع محلي كه نياز اوليه آن اطلاع رساني است، نخستين ياريگر سازمان حفاظت محيط زيست در امر حفاظت است. شما براي بهبود اين روابط و اطلاع رساني شايسته چه خواهيد كرد؟
- درست است كه بحث توانمندسازي جوامع محلي نياز به زمان دارد، اما ما بيكار ننشسته ايم. به عنوان نمونه براي خروج دام از مراتع به گونه اي ديگر عمل كرده ايم. ما با حصاركشي در مراتع توانسته ايم جوامع را براي برنامه هاي بلندمدت آماده كنيم. چهار استان كرمان، اصفهان، چهارمحال و بختياري و كهكليويه و بويراحمد استانهايي هستند كه با كمك ۹ميليون دلاري محيط زيست جهاني كه تحت عنوان پروژه زاگرس در اختيار ايران قرار گرفته، اقدام به حصاركشي كرده اند. من تاكيد مي كنم تلاش ما بر اين است كه جوامع محلي به مرحله اي از فهم و توجيه برسند كه علاوه بر استفاده از منابع طبيعي، داوطلب به مراقبت از آن باشند.
* اما به عنوان آخرين سوال، هشت سال پيش قانوني مبني بر تشديد جرايم شكار تصويب شد كه به دليل غيركارشناسانه بودن منتهي به رويارويي شكارچي و محيط بان شد. مسلح بودن اين افراد باعث كشته شدن، زخمي شدن و آسيبهاي ديگري شد كه متاسفانه گريبان بسياري از محيط بانهاي كشور را گرفت. آيا فكر مي كنيد با افزايش جرايم مشكل شكارغيرقانوني حل مي شود؟ تكليف محيط بانهايي كه بر اثر درگيريهاي كاري در زندان هستند و يا مجبور به پرداخت جريمه هاي سنگين نقدي شده اند و مي شوند، چه خواهد شد؟
- حق با شماست. قوانين كشور تا به امروز به گونه اي بوده است كه محيط بانهاي كشور از كمترين ميزان حمايت برخوردار بوده اند، به طوري كه در درگيريها محيط بانهاي ما از لحاظ جاني و مادي متضرر شده و هيچ گونه امكان حمايتي نداشتند. اما در سال جاري لايحه اي تصويب شد كه طبق آن جبران خسارت، ديه و كمك به محيط بانها عملي خواهد شد. تصويب اين لايحه امكان ما را براي حمايت از محيط بانها بسيار بيشتر كرد، بنابراين لزومي ندارد تا قانون جرايم شكار غيرقانوني افزايش يابد، زيرا اين امر هيچ كمكي به كاهش جرم نمي كند.
* هرچند آخرين سوال را پرسيدم، اما سوال ديگري هم دارم كه به هيچ يك از مباحث مطرح شده مربوط نيست. سوال من البته بسيار دوستانه است. دليل انتخاب شما براي رياست سازمان حفاظت محيط زيست چه بوده است؟ آيا رئيس جمهور يك زن را انتخاب كردند، چون يك زن مي تواند با حس مادرانه و مسئولانه خود مسائل و مشكلات زمين و محيط زيست را بهتر حل كند، يا به اين دليل بوده كه فقط يك زن در كابينه باشد؟
- براي اين كه جواب صحيح به شما داده باشم مستقيما سخن رئيس جمهور را نقل مي  كنم. زماني كه من از ايشان پرسيدم چرا من را انتخاب كرديد. نگاهي مصمم به من انداختند و گفتند، به خاطر صداقتت.

تهران آلوده   ترين شهر جهان از نظر وضعيت هوا
005424.jpg
عضو كميته علمي همايش آلودگي هوا و اثرات آن بر سلامت، گفت: تهران آلوده  ترين شهر جهان از نظر وضعيت هوا است و بعد از آن شهرهاي ديگري مانند ميلان، پكن و برخي شهرهاي هندوستان قرار دارد.
دكتر منصور غياث  الدين افزود: صنايع در افزايش آلاينده  هاي هوا نقش موثري دارند و تجهيز آنها به لوازم كنترل آلاينده  هاي هوا، اقدام مهمي است. وي، با بيان اينكه گازسوز كردن صنايع در كاهش سهم آنها در آلودگي هوا موثر است، افزود: از آنجا كه در زمستان شاهد وارونگي هوا و شرايط نامناسب بدتري از آلودگي هوا هستيم، اهميت استفاده از سوخت گاز در صنعت در زمستان دوچندان مي  شود. غياث  الدين خاطرنشان كرد: متاسفانه به علت كاهش و افت فشار گاز در زمستان، برخي صنايع اقدام به استفاده از سوخت مازوت مي  كنند كه تا سه درصد داراي گوگرد است و منجر به افزايش آلودگي هوا مي  شود. به گفته وي، خوشبختانه تلاش شده تا سه نيروگاه موجود در تهران حتي  الامكان از سوخت گاز كنند؛ زيرا اگر نيروگاه  ها نيز از مازوت استفاده كنند، حجم آلاينده  هاي هوا بسيار افزايش مي  يابد.

تشكيل صندوق بيمه حوادث غيرمترقبه ويژه تاسيسات و ساختمانها
005421.jpg
تشكيل صندوق بيمه حوادث غير مترقبه ويژه تاسيسات و ساختمانها بر اساس اهداف برنامه چهارم توسعه، از سال آينده به صورت گسترده اجرا مي شود.
مديركل ستاد حوادث غيرمترقبه كشور در گفت و گو با مهر افزود: ستاد حوادث غيرمترقبه در راستاي توسعه بيمه هاي مختلف در سال اول برنامه چهارم توسعه، ۹۰۰ ميليارد ريال به بيمه محصولات كشاورزي اختصاص داد. اين در حالي است كه رقم تخصيص يافته به اين بخش در كل سالهاي برنامه چهارم توسعه ۷۰۰ ميليارد ريال بوده است.
به گفته سيد عباس جزايري، تا پايان برنامه چهارم توسعه در راستاي حمايت از كشاورزان ، باغداران و آبزي پرورها به هنگام وقوع حوادث غير مترقبه از جمله خشكسالي ، سرمازدگي و... ، صد درصد اين محصولات تحت پوشش بيمه خسارت قرار مي گيرند. وي در ادامه با اشاره به ايجاد صندوق بيمه تاسيسات زيربنايي و ساختمانهاي مسكوني و تجاري گفت: در صورت تشكيل اين صندوق كه طرح آن با كمك بيمه مركزي و ستاد حوادث غير مترقبه كشور تهيه و مراحل نهايي خود را طي مي كند، به هنگام بروز خسارت به ساختمان ها و تاسيسات زير بنايي بر اثر وقوع حوادث غيرمترقبه اعم از زلزله، سيل، آتش سوزي، رانش زمين و...، به حادثه ديدگان هزينه هاي لازم براي جبران خسارت پرداخت مي شود.

كشف بخش اصلي زيگورات
005415.jpg
در ادامه كاوش هاي باستانشناسي كنار صندل جيرفت ، بخش اصلي سكوي پله اي اين زيگورات كشف شد.
به گزارش ميراث خبر، «يوسف مجيد زاده» سرپرست كاوش هاي باستاني حوزه هليل رود با اعلام اين مطلب افزود: «در ادامه كاوش هاي باستانشناسي كنار صندل، بخش اصلي اين سكوي پله اي كشف شد. در ابتدا حدس بر اين بود كه اين بخش زودتر از بخش پايين و پيشين اين سازه مطبق ساخته شده است، اما بررسي ها نشان داد كه اين معماري، ۲۰۰ سال قديمي تر از معماري شكل گرفته پيشين بوده و اين بنا در دو مرحله ساخته شده است.»به گفته اين باستانشناس، قديمي ترين زيگوراتي كه در بين النهرين وجود دارد زيگورات «اورنمو» پادشاه اور سوم است كه قدمت آن به ۲۱۰۰ پيش از ميلاد باز مي گردد و در نتيجه اين سكو، قديمي تر از نخستين زيگورات بين النهرين است.

ثبت هفت آب انبار در فهرست آثار ملي
005427.jpg
هفت آب انبار در روستاهاي فخرآباد، بهمن آباد، خسروآباد، نامن و زعفرانيه سبزوار متعلق به دوره ايلخاني تا قاجاريه در فهرست آثار ملي كشور به  ثبت رسيدند.
علي الداغي، مدير ميراث فرهنگي و گردشگري سبزوار با بيان اين مطلب افزود: اين آب انبارها با هندسه كفي مربع، مستطيل و دايره، از نوع فخري بوده و ديوار جداكننده مخزن و پاياب فضاي پاشير را فراهم ساخته تا نيازمندان به راحتي از آب مخزن بتوانند استفاده كنند. به گزارش ايسنا وي تصريح كرد: بعضاً حوض انبارهايي وجود دارد كه پله ها مستقيم به فضاي مخزن مي رود. وي اظهار داشت:  مصالح اين آب انبارها از نوع خشت با املاح ماسه آهك و اندود ساروج در بدنه مخزن به منظور عايق بندي فضاي داخلي مخزن است و داخل مخزن چاله اي بوده كه املاح ناشي از ته نشين شدن آبها در آن محل انباشت مي شده و در فصل آب گيري تماماً اين محل تميز مي شده است.

گردشگر اتوبوس سوار نداريم
آرزو پاك
گردشگراني كه به تهران مي آيند يا خارجي هايي كه تهران را براي اقامت انتخاب مي كنند، همواره از نبود امكان برقرار ارتباط با مردم و دريافت خدمات اجتماعي ناراضي هستند. مي گويند در شهر شما كسي زبان انگليسي نمي داند؛ مغازه دارها و بخصوص رانندگان تاكسي. اين در حالي است كه اطلاع رساني مناسبي هم براي گردشگران خارجي وجود ندارد.
توريست هاي ساير كشورها، در اقامت هاي طولاني مدت، وقتي از سر صبر پا به يك كشور مي گذارند تا آنجا را خوب ببينند، براي رفت و آمد درون شهري خود از اتوبوس هم استفاده مي كنند. در همه كشورها مي توان گردشگران خارجي را ديد كه در ايستگاههاي اتوبوس منتظر ايستاده اند. حتي در جايي مانند هندوستان كه شنيده هايي همچون سوار شدن افرادي كه بيماري جذام مسري دارند به اتوبوس ها، تبليغات منفي براي اين وسيله نقليه در كشورشان به شمار مي آيد. ما از اين امكان هم در كشور خود بي بهره ايم.
مساله ديگر هم شلوغي اتوبوس هاست. اين ناوگان روزانه بيش از ۵/۳ ميليون مسافر را در شهر تهران جابه جا مي كند. بر اساس آمارهاي روابط عمومي شركت واحد اتوبوسراني، به طور ميانگين، ۵۰ نفر در ساعت سوار يك اتوبوس مي شوند. اتوبوسراني ما براي شهروندان خودمان هم جوابگو نيست و از همه مهمتر اينكه اطلاع رساني مناسبي در خصوص خطوط اتوبوسراني موجود صورت نمي گيرد. حتي درباره مسيرهايي كه با اتوبوس بهتر و سريع تر مي توان آنها را پيمود، بسياري از شهروندان تهراني اطلاع ندارند.
به گفته روابط عمومي شركت واحد اتوبوسراني تهران، دفترچه راهنماي خطوط كه كليه خطوط به ترتيب مناطق و ايستگاههاي رفت و برگشت در آنها درج شده، از طريق باجه هاي بليت فروشي توزيع مي شود و چاپ هاي با ۱۰ هزار تيراژ اين دفترچه ظرف ۳-۲ هفته فروخته مي شود.
اواسط بهمن ماه هم شركت واحد اتوبوسراني اعلام كرد كه جديدترين دفترچه راهنماي خطوط اتوبوسراني تهران و حومه را براي سال ۱۳۸۵ منتشر كرده است. اين راهنما شامل اطلاعات شماره خطوط، مبدا رفت و برگشت، مقصد و مسافت مسير و همچنين نوع و تعداد اتوبوس هاي فعال در هر مسير است. سايت اين شركت هم اگر چه اطلاعات كاملي همچون گمشده ها و پيدا شده ها، اجاره اتوبوس ها، پيك واحد، آلبوم تصويري و ... را داراست، ولي از اطلاعات به زبان هاي ديگر خبري نيست.
سال گذشته وعده هايي هم۱ در خصوص راه اندازي خطوط دائم اتوبوس هاي گردشگري ارايه شد. مدير بخش گردشگري استان تهران اعلام كرد كه بين ۴ تا ۱۴ مهرماه به صورت آزمايشي و براي شناسايي نقاط قوت و ضعف، اين اتوبوس ها فعاليت خواهند كرد. در طول اين مدت آزمايش، استقبال مردم از تهران گردي رايگان چنان بود كه اتوبوس ها را از چهار دستگاه به هشت دستگاه افزايش دادند. ولي بعد اين طرح هم مانند بسياري طرح هاي ديگر مسكوت ماند. بد نيست در راستاي همان سياست تبديل كردن ايران به كشوري ارزان براي گردشگران، به امكان رفت و آمد گردشگران خارجي و اطلاع رساني خطوط اتوبوسراني به زبانهاي خارجي هم توجه كنيم.

اجراي طرح نوروزي
از ۱۵ اسفندماه در تهران آغاز مي  شود
ايلنا: رئيس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي تهران بزرگ گفت: اجراي طرح نوروزي پليس راهنمايي و رانندگي از ۱۵ اسفندماه در تهران آغاز و تا ۱۵ فروردين  ماه ادامه خواهد داشت.
سردار حسين ساجدي  نيا، رئيس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي تهران بزرگ، با اشاره به اينكه طرح نوروزي در تهران در سه مرحله اجرا مي  شود، گفت: مرحله اول طرح از ۱۵ اسفندماه تا ۲۹ اسفندماه، مرحله دوم از اول تا ۱۱ فروردين  ماه و مرحله سوم از ۱۲ تا ۱۵ فروردين  ماه است. وي افزود: در مرحله اول اجراي طرح نوروزي مأموران، در سطح شهر و به ويژه مناطق مركزي به حالت آماده  باش خواهند بود و تا ساعت ۱۲ شب در خيابان  ها حضور دارند.
ساجدي  نيا تصريح كرد: در نيمه دوم اسفندماه به دليل نزديكي به سال نو و خريد پايان سال، تراكم افراد در خيابان  ها افزايش مي  يابد و مأموران ما براي كنترل ترافيك ترددها در خيابان  ها حضور خواهند يافت. وي يادآور شد: در فاصله ۲۵ تا ۲۹ اسفندماه، مراسمي مانند چهارشنبه آخر سال را خواهيم داشت و همچنين به دليل آغاز سفرهاي نوروزي و خروج شهروندان از تهران، مبادي خروجي شهر را با برنامه  ريزي كنترل كرده و تحت پوشش قرار خواهيم داد.
رئيس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي تهران بزرگ افزود: در مرحله دوم طرح كه در ايام تعطيلات نوروز است، مأموران همچنان در سطح شهر حضور خواهند داشت و در مرحله سوم نيز كه به بازگشت مسافران از سفرهاي نوروزي اختصاص دارد، ترددهاي سطح شهر را كنترل مي  كنيم. وي گفت  : مأموران راهنمايي و رانندگي در مراحل اول و دوم اجراي طرح نوروزي در حالت آماده  باش صددرصد هستند.
ساجدي  نيا، در خصوص ادامه اجراي طرح تردد زوج و فرد خودروها در روزهاي باقي  مانده از سال جاري، گفت: در اين خصوص در جلسه   اي تصميم  گيري خواهيم كرد. وي، با اشاره به پيشنهاد استاندار تهران مبني بر اجراي هميشگي طرح تردد زوج و فرد خودروها در نيمه دوم هر سال، افزود: در چند روز آينده در شوراي عالي ترافيك در خصوص عملي شدن اين پيشنهاد، تصميم  گيري و نتيجه آن اعلام مي  شود.

شهر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |