يكشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۱ - Feb 26, 2006
در مراسمي با حضور دكتر قاليباف آغاز شد
بهره برداري از نخستين ايستگاه
پشتيبان آتش نشاني و امداد در تهران
قطع تعدادي از درختان پارك لويزان براي ايجاد شبكه بزرگراهي با كمترين هزينه صورت گرفت، اما سئوال اين است كه چرا هنگام عبور يك بزرگراه از پارك پرديسان، هيچگونه واكنشي نشان داده نشد؟
گروه شهري: با حضور دكتر محمد باقر قاليباف شهردار تهران از نخستين ايستگاه مادر و پشتيباني كننده آتش نشاني در مبدأ ورودي شهر تهران بهره برداري شد.
به گزارش همشهري، ايستگاه آتش نشاني حرم مطهر امام خميني (ره) به عنوان يكي از ايستگاههاي مادر و پشتيباني كننده در زميني به مساحت ۱۵۲۵ متر احداث شده و مجهز به باند هلي كوپتر است.
دكتر قاليباف در مورد ضرورت احداث چنين ايستگاهي در خارج از محدوده شهر تهران گفت: از آنجا كه ممكن است در صورت وقوع برخي حوادث تعدادي از ايستگاههاي آتش نشاني در داخل شهر به حالت قفل درآيد لذا وجود چنين ايستگاههايي به عنوان پشتيباني كننده در مبادي ورودي شهر كه بتواند در چنين مواقع اضطراري اقدام به خدمات رساني از خارج از شهر به داخل محدوده آسيب زده نمايد ضروري به نظر مي رسد.
بنابراين گزارش ديروز همزمان با افتتاح ايستگاه آتش نشاني حرم مطهر چهار ايستگاه آتش نشاني فرعي ديگر در منطقه كوهسار، دستواره، هروي و پارك چيتگر به همراه ۴۰ كتابخانه تخصصي ويژه نيروهاي امداد آتش نشاني به بهره برداري رسيدند. اين كتابخانه ها به منظور دسترسي و افزايش سطح آگاهي نيروهاي آتش نشان به اطلاعات و تجربيات امدادرساني از كشورهاي ديگر احداث شده است.
صبح ديروز همچنين با حضور دكتر قاليباف شهردار تهران مراسم آغاز به كار دومين گروه امداد و نجات كوهستان سازمان آتش نشاني نيز برگزار شد. علاوه بر اين يك گروه ويژه آتش نشان با تبحر در تمام فنون امداد و نجات جاده اي و آشنا به غواصي و كوهنوردي نيز فعاليت خود را رسماً آغاز كردند.
شهردار تهران در حاشيه افتتاح ايستگاه آتش نشاني حرم امام خميني(ره) با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص ادعاي منابع طبيعي و محيط زيست مبني بر غير قانوني بودن قطع درختان لويزان گفت: قطع كردن درخت در نگاه اول كار جالبي به نظر نمي رسد چون ما درخت را با هدف فراهم كردن زندگي سالم و محيط زيست پاك براي شهروندان كاشته ايم اما اگر تشخيص داده شود كاركرد همين درخت موجب اخلال آسايش و رفاه و سلامت شهروندان است ديگر اصراري بر حفظ آن نخواهيم داشت. وي تأكيد كرد در همين راستا ميان عبور بزرگراه از ميان بخشي از بافت هاي مسكوني با عبور آن ازمسيري كه كمترين تراكم جمعيتي را داشته و كالبد شهر را تغيير نداده و حداقل نارضايتي عمومي را نيز به همراه دارد، قطعاً گزينه دوم را ارجح مي دانيم ضمن اينكه مشكلات معارض تملك و زمان احداث بزرگراه نيز به حداقل مي رسد.
شهردار تهران گزارش منابع طبيعي بر قطع ۱۲ هزار اصله درخت در جنگل لويزان توسط شهرداري را رد كرد و گفت: تعداد درختان قطع شده ۲ هزار و ۴۳۰ اصله بوده و قرار است دو هزار اصله درخت ديگر در ادامه كار قطع شود.
«محمد باقر قاليباف» در خصوص ادعاي منابع طبيعي و محيط زيست مبني بر غيرقانوني بودن قطع درختان لويزان تصريح كرد: چرا وقتي اتوبان يادگار امام از ميان جنگل پرديسان عبور كرد محيط زيست حرفي نزد؟
وي با طرح اين سؤال كه: «اگر درخت براي محيط زيست مهم است چرا و با چه مجوزي در پارك پرديسان ساختمان هاي اداري احداث كرده؟» خطاب به خبرنگاران گفت: اگر خواستيد، خطاهاي محيط زيست را مي گويم اما اينها به مصلحت نيست، البته نه اينكه نبايد اينها را گفت بلكه بايد كار كارشناسي كرد.
شهردار تهران ادامه داد: مديرعامل سازمان پاركها (مختاري) ۳۵ سال عمر خود را در راه ايجاد فضاي سبز گذاشته و درختان را مثل فرزندان خود حفظ مي كند، چطور ممكن است چنين فردي اجازه قطع غيرقانوني و بدون ضرورت درختان را بدهد.
قاليباف قطع درختان چند ساله توت براي احداث اتوبان همت غرب و ضرورت ايجاد بزرگراهها براي رهايي مردم از مشكلات ترافيك را يادآور شد و گفت: كار احداث بزرگراه بايد انجام شود اگر چه بايد پياده را بر سواره ترجيح داد اما اين اصل هم مرزي دارد.
وي در پاسخ به اين سئوال كه: «چرا مجوز كميسيون ماده هفت شهرداري بعد از قطع درختان صادر شد؟» گفت: كميسيون ماده هفت بعد از قطع درختان مجوز نداده ممكن است به طور مكتوب در سيستم اداري زمان برده باشد اما به طور شفاهي بازديدها انجام شده و مسأله تأييد شده است.
قاليباف اظهار داشت: دادگاه روز پنجشنبه با صدور حكمي اجازه ادامه كار را به شهرداري داده است و ما نيز پيش از اين گفته بوديم هرچه قوه قضاييه بگويد مي پذيريم و اين بحث بيشتر به كار سياسي شبيه است تا كار كارشناسي.

نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران اعلام كرد:
ثبت نام ۶ هزار نفر براي انتخابات شوراياري محله هاي تهران
005514.jpg
گروه شهري: بر اساس آخرين آمار به دست آمده از ۴۰۰ محله شهر تهران تاكنون دست كم ۶ هزار نفر جهت شركت در انتخابات شوراياري ها نامزد شدند.
به گزارش همشهري قرار است پس از انتخابات روز ۱۹ اسفندماه جاري از هر محله ۱۰ نفر تحت  عنوان شورايار به مدت دو سال كار تصميم سازي جهت انجام پروژه هاي آموزشي، فرهنگي، عمراني و امنيتي را در محلات برعهده بگيرند.
حسن بيادي نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با حضور در همايش توجيهي معتمدين منطقه يك كه با هدف تشكيل هيأتهاي اجرايي و نظارت انجمن شوراياري هاي محلات برپا شده بود گفت: انجمن هاي شوراياري محلات حلقه مفقوده ارتباط بين مردم و مديران بوده و مي تواند در تقويت آگاهي مديران نسبت به توانايي هاي مردم نقش ارزنده اي را ايفا كند.
وي بر ضرورت سازماندهي شوراهاي محلي به منظور سهولت حل مشكلات شهري تأكيد كرد و افزود: حضور، نظارت و مشاركت مردم در اداره شهر هزينه اجراي پروژه هاي عمران شهري را به حداقل ممكن مي رساند.
وي ادامه داد: مشاركت اجتماعي در تمام دنيا به سمت نهادينه شدن پيش مي رود لذا مديريت كلان شهري چون تهران نيز براي پيشبرد اهداف و برنامه هاي خود نيازمند مشاركت سازماندهي شده مردم است.
به گفته بيادي از آنجا كه امكانات و منابع مالي شهرداري ها محدود است بنابراين اولويت بندي پروژه هاي حوزه مديريت شهري امري اجتناب ناپذير است كه جز در سايه همكاري مردم در قالب انتخاب اولويتها توسط نمايندگان منتخب آنها ميسر نيست.

سهم مترو از بودجه سال آينده، فقط ۴۰ ميليارد تومان
مديرعامل شركت مترو، گفت: بودجه سال آينده شركت مترو، ۴۰ ميليارد تومان است.
مهندس محسن هاشمي، مديرعامل شركت راه  آهن شهري تهران و حومه، در گفت و گويي تصريح كرد: ۲۰ ميليارد تومان از بودجه شركت مترو در سال آينده توسط شهرداري و ۲۰ ميليارد تومان نيز توسط دولت پرداخت خواهد شد. وي، با اشاره به اينكه در صورت تخصيص كامل اين اعتبار، شركت مترو مي  تواند به فعاليت  هاي خود ادامه دهد، گفت: در بودجه سال ۸۵ شهرداري تهران براي شركت مترو، يارانه دولتي نيز در نظر گرفته شده است.
وي، در پاسخ به اينكه آيا مي  توانيد تمام ۲۰ ميليارد تومان بودجه اختصاص يافته به مترو را از دولت دريافت كنيد يا خير، گفت: اين موضوع به دفاع درست شركت مترو در خصوص ضرورت تخصيص بودجه براي اين شركت بستگي دارد تا به اين وسيله نظر آقايان را جلب كرده و بودجه لازم را از دولت دريافت كنيم.

رئيس سازمان نظام مهندسي كشور اعلام كرد:
ناتواني موسسه استاندارد در استانداردكردن مصالح
گروه شهري: در صورتي كه سرمايه گذاري در امر ساخت وساز به روش متداول در دنيا صورت پذيرد، تورم در كشور يك رقمي خواهد شد.
به گزارش همشهري، محمد غرضي رئيس سازمان نظام مهندسي كشور در جمع خبرنگاران افزود: سالانه ۷۰ تا ۸۰ ميليون مترمربع واحد مسكوني در كشور ساخته مي شود يعني به ازاي هر نفر در سال يك مترمربع ساختمان توليد مي شود كه اين رقم قابل توجهي است.
وي با اشاره به ساخت سالانه ۷۰۰ هزار واحد مسكوني در كشور تصريح كرد: اين ميزان توليد بايد به يك و نيم ميليون واحد افزايش يابد كه عوامل توليد اين ميزان واحد مسكوني همچون مصالح ساختماني و نيروي كار در كشور آماده است.به گفته غرضي، صنايع ساختماني بيش از ۷۰ درصد منابع كشور را به خود اختصاص داده و ۷۰ درصد از سرمايه گذاري كشور نيز به امر ساخت وساز اختصاص دارد.
رئيس سازمان نظام مهندسي در خصوص كيفيت مصالح ساختماني گفت: در حال حاضر، در كشور استعداد علمي و فني كافي براي استاندارد مصالح ساختماني وجود ندارد و مؤسسه استاندارد طي ۴۰ سال هنوز نتوانسته توليد آجر را استاندارد كند. حتي به رغم سفارشات فراوان در مورد آهن، بازار غيراستاندارد آهن در كشور نسبت به بازار استاندارد آن رونق بيشتري دارد.

مديريت مواد زائد جامد
005520.jpg
اجراي  طرح  مديريت  مواد زائد جامد واحدهاي  صنفي  به  منظور بهبود كيفيت مديريت  مواد زائد جامد شهر تهران  از اول  اسفند ماه  آغاز شد.اين  طرح  با همكاري  شهرداري  و مجمع  امور صنفي  صنوف  توليدي  و خدمات  فني  تهران  به  اجرا درآمده است .با اجراي  اين  طرح ، صنوف  توليدي  و خدمات  فني  براي  ارتقاي  بهداشت  عمومي و جلوگيري  از برهم  زدن  منظر و نماي  شهري ، بايد زباله هاي  توليد شده  خود را تا زمان  تحويل  (ساعت  ۲۱) در مكان  مناسب  نگهداري  كنند.همچنين  اصناف  قبل  از تحويل  زباله ها به  عاملان  جمع آوري ، زباله ها را در دو نوع  خشك  و تر تفكيك  مي كنند.
قراردادن  مخازن  نگهداري  جمع آوري  زباله  خارج  از محل  كسب ، فقط در زمان  تعيين  شده  مجاز خواهد بود.

ساخت مسكن ارزان قيمت
005523.jpg
رئيس  بنياد مسكن  انقلاب  اسلامي گفت : دولت  از اقدام  شهرداريها به  ويژه  در كلانشهرها براي  ساخت  مسكن  ارزان  قيمت  محرومان  و افراد كم  درآمد حمايت مي كند.
عليرضا تابش  افزود: آمادگي داريم  در صورت  مشاركت  شهرداريها تسهيلات  ويژه اي  اعطا كنيم .
وي  گفت : معتقديم  در شهرهاي  بزرگ ، شهرداريها از پشتوانه  خوبي  برخوردارندو مي توانند در زمينه  ساخت  مسكن  ارزان  قيمت  نقش  آفريني  كنند.
وي  افزود: بافتهاي  فرسوده  كلانشهرها به  دليل  فراهم  بودن  زيرساختهابهترين  گزينه  براي  ساخت  مسكن  ارزان  قيمت  جهت  افراد كم درآمد است .

۲۵ هزار جاي پارك
005517.jpg
رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اشاره به شناسايي ۱۰ هزار جاي پارك در سطح معابر عمومي شهر، افزود: ۲۵ هزار جاي پارك جديد نيز تا پايان سال شناسايي و در اختيار پاركبانان قرار مي گيرد.
سردار حسين ساجدي نيا در خصوص قبوض جريمه صادره از سوي پاركبانان، افزود: قبض هاي جريمه پاركبانان هيچ ارتباطي با پليس راهنمايي و رانندگي ندارد و چنانچه در اين برگه ها از پليس نامي برده شود مالكان خودرو مراتب را با شماره تلفن هاي ۱۹۷ يا ۱۱۰ اعلام كنند.
به گفته وي، طرح پاركبان بزودي در مناطق ۱۱ ، ،۱۲ ۱۳ و بخشي از منطقه ،۶ موتورسيكلت ها را نيز تحت پوشش قرار خواهد داد.

جايگاههاي نمايشگاه فروش بهاره
ايرنا: معاون خدمات شهري شهرداري تهران گفت: امكانات لازم را براي برپايي نمايشگاه فروش بهاره در اختيار وزارت بازرگاني قرار مي دهيم.
مسعود كرباسيان افزود:مركز نمايش هاي هوايي، دو نقطه از پارك ارم، ورزشگاه تختي، مجموعه ورزشي ابتداي بزرگراه شهيد بابايي و مجموعه ورزشي ابتداي جاده خاوران، مكان هاي در نظر گرفته شده براي برپايي نمايشگاه فروش بهاره است.

نگاه
در حاشيه برگزاري المپيك زمستاني
005511.jpg
علي مريخي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |