يكشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۱ - Feb 26, 2006
زمين بدون يخ ، اروپاي داغ و سواحل زير آب رفته
تنها بخشي از كابوسي است كه به سراغ انسان مي آيد
وقتي همه كربنهاي زمين بسوزند
005403.jpg
گروه دانش و فناوري- ذوالفقار دانشي: قرن بيستم ميلادي در طول هزاره دوم ميلادي گرمترين سالهاي زمين بود ، اما اين سالها را نمي توان با آنچه در هزاره سوم روي خواهد داد مقايسه كرد .
اگر تمام سوخت هاي فسيلي نهفته در زمين تا سال ۳۰۰۰ ميلادي سوخته شده باشند ، متوسط دماي كره زمين ۱۳ درجه سانتي گراد افزايش خواهد يافت . اين دماي بالا موجب از بين رفتن جنگل هاي باراني ، نابود كردن خاكهاي حاصلخيز و در نهايت ، ذوب شدن تمام يخهاي قطبي حتي در اوج زمستان خواهد شد . هوا در اروپاي شمالي به اندازه شهرهاي آفريقاي امروزي داغ خواهد شد و سطح آب آزاد درياها و اقيانوسها يازده متر بالاتر خواهد آمد . در پايان هزاره سوم ميلادي ديگر نشاني از زيبايي هاي جهان باقي نخواهد ماند .
تا به امروز ، بشر حدود ۴۰۰ ميليارد تن كربن را در قالب دي اكسيد كربن به جو تزريق كرده است و اين همه را با سوزاندن سوختهاي فسيلي و نابودي جنگلها انجام داده است . با اين حال متوسط دماي زمين تنها ۰‎/۶ درجه سانتي گراد افزايش يافته است . گروهي تحقيقاتي به سرپرستي تيم لنتون از مركز تحقيقات تغييرات آب و هوايي تايندال در نورويچ انگلستان تخمين زده اند كه ۱۰برابر اين مقدار كربن آزاد شده هنوز به شكل نفت ، گاز طبيعي زغال سنگ در مخازن زيرزميني ذخيره شده است . آنها همچنين تخمين زده اند حدود ۱۰ هزار ميليارد تن كربن ديگر به شكل سوخت هاي فسيلي غير رايج مانند ماسه هاي قيراندود ، كلوخ هاي نفتي و يخ هاي غني از متان (كلاثرابت ها) در مخازن زير درياها وجود دارد.
لنتون و همكارانش با فرض اين كه تمام اين ذخيره سوختي تا پايان هزاره سوم سوزانده شود ، اثرات آزاد شدن ۱۴ هزار ميليارد تن دي اكسيد كربن را بر آب و هواي زمين بررسي كردند. به رغم آنكه اقيانوسها بخش زيادي از اين گاز را جذب مي كنند ، اما در سال ۳ هزار ميلادي متوسط دماي كره زمين ۱۳ درجه سانتي گراد گرم تر از امروز خواهد بود .
اين افزايش دما هم موجب انبساط گرمايي آب درياها مي شود و هم يخچالهاي طبيعي ذخيره شده در گرينلند را ذوب مي كند . شرايط آب و هوايي گرينلند به شكلي است كه اگر دماي هوا فقط ۲‎/۶ درجه سانتي گراد از مقدار فعلي خود بيشتر شود ، ديگر نمي توان از ذوب شدن يخها جلوگيري كرد . اين اتفاق هم مساوي است با ورود حجم عظيم آب هاي شيرين به دريا ، كاهش غلظت شوري آب دريا و افزايش ارتفاع سطح آب به مقدار يازده متر . هر يك از اين اثرات به تنهايي فاجعه بار است ، چه رسد به اين كه همه شان با هم اتفاق بيفتند .
تنها راه جلوگيري از وقوع آنها ، اراده اي جهاني براي كاهش توليد گاز دي اكسيد كربن است ، مانند پيمان زيست محيطي كيوتو . اما اين اراده هم تا زماني كه همه به آن عمل نكنند فايده اي نخواهد داشت و در آن صورت وقايع بدتري روي خواهند داد ، مانند ذوب شدن ذخيره هاي يخي قطب جنوب حتي در اوج زمستان كه سطح آب درياهاي آزاد را در روندي ويرانگر افزايش خواهند داد .
راه حل ملي يا مشكل جهاني؟!
اگر فقط از سوخت هاي فسيلي استفاده كنيم و سوخت هاي غير رايج را در همان مخازن زيرزميني دست نخورده باقي بگذاريم ، متوسط دماي زمين بيش از ۷درجه سانتي گراد افزايش نخواهد يافت. درست است كه اين مقدار هم خيلي زياد است ، اما مي تواند برخي وقايع بدتر مانند ذوب شدن يخهاي قطبي را به تعويق بيندازد.
متاسفانه نبايد خيلي دلمان را به اين فرضيه خوش كنيم . ماه گذشته ، جورج واكر بوش ( رئيس جمهور ايالات متحده آمريكا ) در نطقي رسمي اعلام كرد كه ايالات متحده بايد خود را از وابستگي به منابع نفتي خارجي نجات دهد و به استفاده از منابع سوختهاي فسيلي غير رايج در آمريكاي شمالي روي آورد . شركت هاي نفتي هم به سرعت كار خود را آغاز كردند؛ شركت نفتي شل در كلرادو توانست از كلوخ هاي نفتي ، نفت استخراج كند و سازمان انرژي ايالات متحده در گزارشي ، ماسه هاي نفتي ايالت آلبرتاي كانادا را منابع حياتي آينده معرفي كرد .
تحقيقات لنتون همچنين وقوع يك عصر يخبندان جديد را در سال ۳۰۰۰ ميلادي رد مي كند . محاسبات او نشان مي دهد تغييرات فعلي مدار زمين به دور خورشيد به شكلي است كه فاصله دو عصر يخبندان قبلي و بعدي بسيار طولاني خواهد بود ؛ طولاني تر از هر دوره ديگري در گذشته زمين .
اگر اين تحقيقات را در كنار ديگر نتايج بدست آمده قرار دهيم ، بهتر مي توانيم خطري را كه در انتظارمان است ، بشناسيم. تيم آزبورن و كيت بريفا از دانشگاه آنگلياي شرقي با استفاده از رشد حلقه هاي سن درختان ، تغييرات دماي زمين را در طول ۱۲۰۰ سال گذشته بررسي كردند . آنها نشان دادند بين سالهاي ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ ميلادي كه زمين گرم تر از ديگر سالهاي قرون وسطي بوده و همچنين سالهاي ۱۵۵۰ تا ۱۸۵۰ ميلادي كه يك عصر يخبندان كوچك بر زمين حاكم بود ، تغييرات طبيعي قابل توجهي روي داده است . قرن بيستم ميلادي و بخصوص چهل سال آخر آن ، دوره اي بود كه زمين به شكلي عجيب گرم شد و بر خلاف ديگر دوره هاي قبلي ، تمام نيمكره شمالي زمين را در بر گرفت .
برخي از منتقدان پيش بيني هاي آب و هوايي مي گويند شواهدي كه از تغييرات آب و هوايي زمين در گذشته به جا مانده است ( تغييراتي كه بر اثر تغييرات فعاليتهاي خورشيدي به وقوع پيوسته بود ) نشان مي دهد نبايد از تغييرات آب و هوايي آينده زمين كه ناشي از عملكرد انسانها است ، واهمه اي داشت . اما دانشمندان مي گويند تاثيرات گازهاي گلخانه اي در قرن بيستم و احتمالا هزاره آينده بسيار شديدتر از وقايعي است كه بر اثر تغييرات درخشندگي خورشيد روي داده است و بايد بيشتر محتاط بود .
منبع : NewScientist.com

قوانين جديد براي ارسال ايميل در چين
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي: خبرگزاري شين هوا چين روز گذشته اعلام كرد دولت چين آيين نامه جديدي براي ارسال ايميل هاي تبليغاتي و پيام هاي كوتاه تلفن هاي همراه وضع كرده است. طبق اين آيين  نامه جديد كليه ايميل هاي تبليغاتي كه بدون اجازه از كاربران اقدام به ارسال پيام هاي تبليغاتي مي كنند، حتماً مي بايست با عنوان «Advertisement» يا «AD» ارسال شوند، در غير اين صورت مورد پيگرد قانوني قرار خواهند گرفت.
همچنين كليه تلفن هاي همراه در چين مي بايست با نام حقيقي افراد ثبت شود و تمامي پيام هاي كوتاه ارسالي تحت مراقبت نامحسوس قرار خواهد گرفت تا از انتشار پيام هاي كوتاه غيرقانوني جلوگيري شود. البته اين اطلاعيه دولت كمي نامفهوم بوده و منظور دولت چين از پيام هاي كوتاه غيرقانوني ذكر نشده و همچنين نحوه كنترل و مجازات آنها نيز معين نشده است.
كشورهاي بزرگ همچون آمريكا و چين با وضع قوانيني سخت گيرانه به ظاهر سعي در جلوگيري از انتشار ويروس ها و كرم هاي اينترنتي و همچنين پيام هاي غيراخلاقي دارند، در حالي كه با وضع اين قوانين دسترسي خود به داده هاي كامپيوتري و ديجيتال را سهل تر كرده و راهي براي كنترل نامحسوس مردم براي خود مي گشايند. چيني ها نيز با وضع اين قانون مبهم جديد، ابتدا قصد دارند واكنش مردم و رسانه ها را مشاهده كرده و سپس زمان آغاز و جرايم آن را اعلام كنند.
چيني ها كه روز به روز بر تعداد كاربران اينترنت آنها افزوده مي شود در حال حاضر با ۱۱۱ميليون كاربر اينترنت پس از آمريكا در مقام دوم قرار دارند. طبق گزارشات شين هوا، كاربران ايميل چيني به طور متوسط از سال ۲۰۰۴ تاكنون در هر هفته حدود ۸/۱۶عدد ايميل تبليغاتي دريافت مي كنند و كنترل اين ايميل ها و هزينه هاي ناشي از آن به يكي از معضلات دولت چين تبديل شده است.
چيني ها پيش از اين نيز با همكاري شركت هاي بزرگ كامپيوتري نظير ياهو، مايكروسافت سيسكو و... سعي در فيلتر نمودن سايت هاي غيراخلاقي و سياسي در چين را داشته و بدين منظور هزينه هاي زيادي را متقبل شده اند.
منبع:Xinhua.org

اينترنت بي سيم گوگل
005394.jpg
گروه دانش و فناوري- بهنام نظيري راد: گوگل با مشاركت شركت ارت لينك قصد دارد كه در سان فرانسيسكو شبكه بي سيمي را براي رسيدن به دسترسي اينترنت آزاد و پرسرعت و با هزينه اشتراك ماهانه ۲۰ دلار راه اندازي كنند. هدف آنها از اين كار رسيدن به سرعتي بالا جهت جست وجوهاي اينترنتي است.
خبر اين مشاركت سه شنبه اعلام شد و اين براي اولين بار است كه گوگل براي كمك به جست وجوي بهتر در اينترنت شبكه هاي بي سيم محلي و يا سرويس هاي wi-fi را راه اندازي مي كند.كوگل به عنوان رهبر موتورهاي جست وجوگر اينترنتي به همراه شركت ارت لينك كه هر دو سهم عمده اي در دادن سرويس هاي اينترنتي دارند به تازگي تصميم گرفتند كه توجه خودشان را بيشتر روي كارگروهي متمركز كنند. شبكه بي سيم اينترنتي در سان فرانسيسكو يكي از همين پروژه هاست. در زير اين مشاركت ارت لينك در يك قرارداد ۱۰ ساله و با يك سرمايه گذاري ۱۵ ميليون دلاري راه اندازي و نگهداري شبكه wi-fi را در سان فرانسيسكو به عهده مي گيرد.
دان بريمن مديرعامل اين شركت اعلام كرد كه برخي از اين هزينه ها و مخارج از شارژ ۲۰ دلاري دسترسي ها در مدت زماني ۲۰ روزه جبران خواهد شد. ارت لينك چندي پيش قرارداد ۱۰ ساله اي نيز براي راه اندازي شبكه بي سيم در فيلادلفيا منعقد كرده بود.
منبع: Ap.org

چيني ها و كنترل شديد اينترنت
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي: مقامات دولت چين يك روز پس از همايش با چهار غول كامپيوتري آمريكا اعلام كردند كه كنترل كردن اينترنت و كاربران چيني در استفاده از اين شبكه جهاني حق آنهاست و اين كار را ادامه مي دهند. وزير امور خارجه چين، ژين گانگ، با اعلام اين موضوع افزود كه طبق قانون حق طبيعي هر كشوري است كه اينترنت را كنترل كند تا بتواند از خطرات احتمالي جلوگيري كند. گانگ اعلام كرد كه چين كنترل اينترنت و تكنولوژي هاي لازمه را از آمريكا و كشورهاي پيشرفته فرا گرفته است.
در حالي كه مقامات چيني، مردم اين كشور را تشويق به استفاده از اينترنت در مقوله هاي تجارت و آموزش مي كنند وحساسيت بسياري به سايت هاي غيراخلاقي و سياسي ضدكمونيستي دارند و به اين منظور سنسورهاي بسياري را كه به واژه هاي خاص حساسيت دارند تعبيه كرده اند.
همايش اخير چيني ها كه با شركت نمايندگاني از شركت هاي ياهو، مايكروسافت، گوگل و سيسكو انجام شده است با واكنش شديد رسانه ها و انجمن هاي حامي آزادي بيان و حقوق بشر در آمريكا و اروپا روبه رو شده است. مقامات چيني با اين همايش قصد دارند تكنولوژي هاي جديد براي كنترل اينترنت را به دست آورند و با توافق با اين شركت ها به پايگاه داده هاي اين شركت ها در چين دسترسي كامل داشته باشند.
ياهو اخيراً متهم به دادن اطلاعات كاربران سرويس ايميل خود به مقامات دولت چيني شده كه باعث زنداني شدن دو كاربر چيني شده است. گوگل نيز سايت جست وجو به زبان چيني راه اندازي كرده كه اين بخش نيز نسبت به جست وجوي كلمات موردنظر دولت چين حساس است. مايكروسافت نيز اخيراً با درخواست دولت چين يك وبلاگ را در چين بست. اين وبلاگ حاوي متوني مربوط به آزادي مطبوعات و بيان بوده است.
كارشناسان اعتقاد دارند كه چين با ۱۱۰ ميليون كاربر اينترنت بازار بسيار مهمي براي شركت هاي كامپيوتري بزرگ است و آنها حاضرند تحت هر شرايطي اين بازار را براي خود حفظ كنند و به همين دليل قوانين دولت چين را نيز مي پذيرند.
منبع:Computer World.com

مشكلات جديدترين ويندوز مايكروسافت
005391.jpg
گروه دانش  و فناوري- عليرضا سزاوار: در حدود ۵۰ درصد از كامپيوترهاي شخصي مورد استفاده كاربران در جهان با فناوري گرافيكي ايروگلس سيستم عامل ويندوز ويستا يعني آخرين و جديدترين سيستم عامل شركت مايكروسافت، سازگاري نداشته و قادر به نمايش تمامي قابليت هاي گرافيكي آن نخواهد بود! اين در حالي است كه كارت هاي گرافيكي ارزان قيمت كه در بسياري از كامپيوترهاي امروزي مورد استفاده قرار مي  گيرد، به خوبي با سيستم عامل ويندوز ۲۰۰۰ و ويندوز اكس پي سازگاري كامل دارند و اين در حالي است كه اين سخت افزارهاي گرافيكي، توان پردازش فناوري گرافيكي ايروگلس را كه مايكروسافت در سيستم عامل ويندوز ويستا گنجانده است، نخواهند داشت. قابليت گرافيكي ايروگلس در ويستا نيازمند يك كارت گرافيكي با قابليت سازگاري بسيار بالا است كه هم اكنون اين قابليت ها فقط در كارت هاي گرافيكي پيشرفته مانند كارت «جي فورس۵۹۰۰» محصول شركت ان ويديا وجود دارد.
بررسي ها نشان مي دهد كه حدود ۴۰ درصد از ۲۱۰ ميليون كامپيوتر شخصي فروخته شده طي سه سال اخير و حتي ۳۵ درصد از كامپيوترهاي شخصي فروخته شده در سال ۲۰۰۵ ميلادي داراي كارت هاي گرافيكي قدرتمندي نيستند و در نتيجه اين توانايي را ندارند كه از تمام قابليت هاي گرافيكي ويندوز ويستا استفاده كنند. اين در حالي است كه به احتمال بسيار زياد، نسخه نهايي ويندوز ويستا توسط شركت مايكروسافت در سه ماهه آخر سال ۲۰۰۶ ميلادي به بازار عرضه خواهد شد.
منبع:Pcmag.com

آسمان پر از سياهچاله است
005397.jpg
پارس اسكاي: سالهاست كه يكي از اسرار كيهان، اخترشناسان را شگفت زده كرده است، ولي آنها تصور مي كنند كه پاسخي براي اين معما يافته اند. به هر سو از آسمان كه نگاه مي كنيم تابشهاي پراكنده اي از تشعشع پرتو ايكس پس زمينه را مي بينيم، اما اين تشعشع از كجا منشأ مي گيرد؟
اخترشناسان رصدخانه پرتو ايكس چاندرا را براي ۲۳ روز طي يك دوره ۲ ساله به سمت قسمتي از آسمان نشانه رفته اند و ۶۰۰ منبع پرتو ايكس را مشخص و تعيين كردند. اين تابش در واقع تابش پس زمينه نيست بلكه تشعشع پرتو ايكسي است كه از صدها ميليون سياهچاله فوق حجيم كه مشابه آن در مركز كهكشان راه شيري قرار دارد گسيل مي شود. نيل براندت، پروفسور اخترشناسي و اختر فيزيك مي گويد: «ما تلاش كرديم تا آماري از تمامي سياهچاله ها تهيه كنيم و بدانيم كه شكل آنها چگونه است. ما همچنين قصد داشتيم تا چگونگي رشد سياهچاله ها را طي تاريخ كيهان مشخص و اندازه گيري كنيم.» پژوهشگران نگاه و رصد خود را روي گسيلهاي پرتو ايكس متمركز كردند، زيرا نواحي اطراف سياهچاله ها پرتوهاي ايكس و نور مرئي منتشر مي كنند. ماهيت نافذ پرتوهاي ايكس شيوه مستقيمي را براي تشخيص سياهچاله ها فراهم مي آورد.
براندت اضافه مي كند: «ما سياهچاله هاي فوق حجيم فعالي را در مركز كهكشان هاي بزرگ پيدا كرديم. كهكشان ما نيز در مركز خود سياهچاله اي دارد كه اندازه آن معادل ۶/۲ميليون برابر جرم خورشيد است. امروزه سياهچاله كهكشان ما فعال نيست ولي احتمال مي دهيم كه در گذشته فعال بوده است.» آنچه كه پژوهشگران به آن دست يافتند، اين است كه تعداد سياهچاله هاي فوق حجيم بيشتر از انتظار قبلي اخترشناسان است. اين پژوهشگران همچنين دريافتند كه سياهچاله ها به گونه اي متفاوت از آنچه كه آنها قبل از رصدهاي چاندرا تصور مي كردند تكامل يافته اند. با ملاك قرار دادن ۶۰۰ سياهچاله اي كه چاندرا موفق به يافتن آنها شد، براندت اين نظر و پيشنهاد را مطرح مي كند كه حدود ۳۰۰ ميليون سياهچاله فوق حجيم در كل گستره آسمان وجود دارد.

آزمايش موتور ونوس اكپرس
005400.jpg
پارس اسكاي: پس از صد روز كه از آغاز مسافرت فضاپيماي ونوس اكپرس مي گذرد، اين فضاپيما براي اولين بار موتور اصلي خود را در فضا به كار انداخت. آزمايش موتور اصلي يك گام بحراني در مأموريت محسوب مي شود كه اگر اين مرحله با موفقيت روبه رو نشود، فضاپيما از ادامه مأموريت خود باز مي ماند. زيرا فضاپيما بايد سرعت خود را تنظيم كند تا در مدار مورد نظر به دور سياره قرار گيرد. احتراق موتور در نيمه شب ۱۷ فوريه در ساعت ۲۷:۰۰ به وقت جهاني انجام شد و پس از سه ثانيه موتور به كار افتاد و پس از روشن شدن موتور فضاپيما سرعت خود را به ۳ متر بر ثانيه تغيير داد. يك ساعت بعد داده هاي دريافت شده توسط پايگاه هدايت زميني (واقع در آتنا ، استراليا) نشان داد كه عمليات با موفقيت و مطابق آنچه انتظار مي رفته انجام شده است. مهندسان آژانس فضايي اروپا براي بررسي عملكرد موتور در حال تجزيه و تحليل داده هاي ضبط شده از عمليات هستند. ونوس اكپرس اكنون در فاصله ۴۷ ميليون كيلومتري زمين است.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |