يكشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۱ - Feb 26, 2006
روستايي در دل كلانشهر مشهد
شهردار منطقه ۵ مشهد: تنها راه حل مشكلات ساكنان اين گودال،  نقل مكان به منطقه اي ديگر است
005430.jpg
005433.jpg
مشهد- منطقه اي ۴ تا ۶ متر پايين تر از سطح خيابان، با مردمي خونگرم از قشر كم درآمد و ضعيف جامعه، كارگراني زحمتكش كه حتي براي استراحت شبانه نيز آسايش ندارند، شبيه يك روستا است، اما در دل شهر در يك كيلومتري حرم مطهر رضوي قرار دارد؛ اين منطقه همان پنج گودال انتهاي بلوار ميرزا كوچك خان در منطقه ۵ شهرداري مشهد است؛ منطقه اي با مشكلات و معضلاتي مضاعف نسبت به ديگر مناطق شهر.  هر سال در فصل سرما ياد مطالب روزنامه ها در سال گذشته مي افتم، اما آخرش چي؟ اين مردم امسال هم بايد مثل سال هاي گذشته در مشكلات زندگي كنند.
اينجا هر فصل مشكلات خاص خودش را دارد؛ اما در فصل سرد مشكلات اين منطقه به اوج مي رسد.
آب گرفتگي معابر و يخبندان مسيرها، عبور و مرور را بر ساكنان سخت مي كند و حتي در هنگام بارش رحمت خدا، آهي سرد از دل اين مردم برمي آيد زيرا باران يعني زير آب رفتن تمام زندگي و بعد هوا كه گرم مي شود؛ تابستان يعني آلودگي محيط، راه افتادن فاضلاب در وسط معابر و فضاي نامطبوع. خانه هايي رطوبتي، بيماري هاي پوستي و آلودگي محل ساكنان اين گودال را خسته كرده  است.
پاي درد دل ساكنان
خانمي از اهالي يكي از گودال ها به خبرنگار ايسنا مي گويد: تابستان سال گذشته پسر كوچكم به دليل بازي در كوچه هايي كه تمامي ساكنان فاضلاب خانگي شان را در آن سرازير مي كنند، دچار بيماري پوستي شد و به دليل اين بيماري مسئولان مدرسه از ثبت نام او امتناع كردند.
مادر ديگري مي گويد: دختري دانشجو و دم بخت دارم كه خجالت مي كشد بگويد در گودال زندگي مي كنيم. هر وقت خواستگاري براي او مي آيد، وقتي متوجه مي شوند در اين مكان سكونت داريم نيامده، برمي گردند. حاضرم خانه ام را به پايين ترين قيمت بفروشم تا آينده فرزندانم را بخرم اما كسي حاضر به خريد نمي شود؛ حتي ديگر كسي براي اجاره منزل به اين سمت نمي آيد. مادر ديگري كه او هم دختري جوان دارد، مي گويد: دخترم به دليل ناامني گودال قادر به خروج از خانه و ادامه تحصيل نيست. حتي دور ازدواج را هم خط كشيده، چه كنم كه توانايي خروج از اين گودال را ندارم.
مادراني كه داراي پسر بچه هستند از ناامني، وجود افراد معتاد و وفور مواد مخدر در اين منطقه گله مند بوده و اظهار مي كنند كه ساكنان محله جرات اعتراض به اين افراد را ندارند زيرا با اين كار مال و ناموس خودشان به خطر مي افتد، پليس هم در اين خصوص هيچ اقدام مثمر ثمري تاكنون انجام نداده  است.
به خانه پيرزني مي رويم، خانه اي كوچك در دو طبقه، حتي طبقه دوم كاملا رطوبتي است. در كنار اتاق، پيرمردي نحيف كه شوهرش است دراز كشيده، گمان مي كني كه استراحت مي كند، اما پيرزن از روماتيسمش مي گويد كه امانش را بريده و خانه نشينش كرده  است. يك عمر كارگري شهرداري كرده  است اما حالا چي؟ حتي توانايي راه رفتن ندارد.
در گودال آن سوي بلوار ميرزاكوچك خان،مردي جانباز كه نمي تواند به راحتي راه برود، مي گويد: با وامي كه از بنياد جانبازان براي خريد مسكن گرفتم فقط در همين نقطه شهر، مسكن مناسبي يافتم. وي در خصوص رفت  و  آمد از اين پله ها با شيب بسيار تند مي گويد: راه ديگري جز اين ندارم.
اهالي اين گودال از تخليه ماشين هاي زباله در انتهاي گودال مي گويند كه با آتش زدن آنها منطقه را تبديل به زباله داني و مكاني آلوده مي كنند و صدها مشكل ديگر كه متاسفانه كسي پاسخگوي آنها نيست.
مسئولان شهري چه مي گويند؟
سيد محمد شمسيان، شهردار منطقه۵ مشهد در خصوص وضعيت اين گودال ها به ايسنا، گفت: واحدهاي مسكوني ساكنان اين منطقه در عمق ۱۰ متري از سطح خيابان ميرزا كوچك خان قرار گرفته و هنگام بارندگي با مشكلات فراواني از جمله آب گرفتگي معابر و منازل روبه رو مي شوند. وي افزود: به عنوان مثال سقف برخي از بناهاي مسكوني دو طبقه اين منطقه، از سطح پياده روها پايين تر است.
او اضافه كرد: براي جلوگيري از بحران در گودال فخار خيابان ميرزا كوچك خان شهرداري مشهد، سازمان مسكن و شهرسازي و استانداري خراسان رضوي بايد زمين مورد نياز در منطقه ديگري از شهر را در اختيار ساكنان اين محله قرار دهند. شمسيان گفت: به دليل ساختار نامتوازن جغرافيايي اين گودال ها، امكان خدمات رساني به آنان دشوار است. وي افزود: بناهاي مسكوني اين گودال ها مغاير با اصول معماري و شهرسازي ساخته شده و فاقد استحكام لازم است.
شهردار منطقه ۵ مشهد در خصوص رفع مشكلات ساكنان اين گودال ها گفت: طرح ها و راهكارهاي متعددي بررسي شد و تنها راه حل، نقل مكان ساكنان از داخل گودال به منطقه اي ديگر است.شمسيان افزود: اين نقل و انتقالات منوط به سرمايه گذاري سرمايه گذاران است تا با ساخت مسكن ارزان قيمت در اين مكان و يا مكاني ديگر موجبات نقل و انتقال اهالي فراهم آيد.
او با تاكيد بر اينكه تا سرمايه گذاران در اين گودال ها سرمايه گذاري نكنند وضع به همين منوال خواهد بود، گفت: مشكل اين منطقه در شوراي شهر نيز بررسي شد و به منظور جذب سرمايه گذار با تغيير كاربري گودال هاي حاشيه به تجاري -مسكوني موافقت شد.
شمسيان با بيان اينكه اين منطقه از لحاظ جذب سرمايه گذار منطقه ضعيفي است و سرمايه گذاران رغبتي براي مشاركت ندارند، افزود: در صورت استقبال سرمايه گذاران، امتيازات خاص ديگري به آنها داده  خواهد شد. وي واگذاري بخشي از واحدهاي مسكوني به شرط تمليك به ساكنان اين گودال ها را ضروري دانست و تصريح كرد: براي اسكان اين افراد با خيران مسكن ساز مذاكراتي در حال انجام است.
غلامرضا بصيري پور ،نايب رئيس شوراي اسلامي شهر مشهد نيز رفع مشكل اين منطقه را در گرو جلب مشاركت سرمايه گذاران دانست و گفت: مجمع خيرين مسكن ساز اعلام آمادگي كرده  است كه در صورت توافق شهرداري در يكي از گودال ها اقدام به ساخت مسكن ارزان قيمت كند.
محمدرضا سعيدي، رئيس سازمان مسكن و شهرسازي خراسان رضوي نيز با بيان اينكه چندي پيش با توجه به درخواستي كه از سوي شهردار وقت آن منطقه شده بود گزارشي از وضعيت اين منطقه به وزير وقت مسكن و شهرسازي داده  شد و عبدالعلي زاده، وزير پيشين مسكن و شهرسازي در بازديد از اين گودال ها قول مساعدي در خصوص احداث تعدادي واحد مسكوني دادند، افزود: در خصوص تحقق قول وزير با شهرداري مكاتبه اي داشتيم و از شهرداري، نقشه منطقه و گزارش ساخت  و سازهاي انجام شده در آن و نيز ميزان زميني كه بايد تملك شود را درخواست كرديم. سعيدي با بيان اينكه پروژه هاي اجاره به شرط تمليك را بايد در اراضي متعلق به دولت اجرا كرد ،گفت: متاسفانه با وجود درخواست همكاري از شهرداري براي تملك زمين در آن منطقه، اراضي متعلق به دولت در اين منطقه وجود نداشت تا بتوانيم قول وزير را عملي كنيم.

درپاسخ به خبر منتشر در همشهري:
ايستگاه راه آهن دورود به كلي برچيده مي شود
گروه شهرستانها: در پي درج خبري در صفحه شهرستانهاي همشهري مورخ ۲۴/۱۱/۸۴ تحت عنوان «راه آهن راه عبور مردم دورود و ازنا را بسته است» از سوي راه آهن جمهوري اسلامي جهت روشن شدن اذهان عمومي نكاتي به شرح زير در اختيار روزنامه قرار گرفته است:
«۱- شرايط تعيين مراكز ادارات كل مناطق در شبكه ريلي كشور تابعي از حجم عمليات بار و مسافر، شرايط مختلف فني، ايمني و بهره  برداري و... بوده و شركت راه آهن در سازماندهي ساختار ادارات كل مناطق در استان ها لزوماً از تقسيمات كشوري (ضوابط ساختاري استان ها) تبعيت نمي كند؛ به گونه اي كه هر اداره كل ممكن است دو يا سه استان كشور را در برگيرد. به طور مثال، اداره كل راه آهن شمال غرب به مركزيت زنجان شامل بخشي از استان قزوين و استان آذربايجان شرقي است. اداره كل راه آهن شمال به مركزيت ساري شامل بخشي از استان هاي سمنان، تهران، مازندران و استان گلستان مي باشد و مراكز ادارات كل راه آهن شرق و جنوب شرق هر دو به دليل شاخص هاي ذكر شده در استان يزد واقع شده اند و همچنين اداره كل راه آهن اراك شامل بخشي از استان قم و استان لرستان نيز مي باشد.
۲- ايستگاه راه آهن دورود استان لرستان با وضعيت موجود داراي مشكلات فني و بهره برداري به ويژه در بخش مانور است و با مطالعات انجام شده توسعه خطوط و تاسيسات آن فقط با افزايش ۱۰درصدي نسبت به وضعيت موجود قابل اجرا است به صورتي كه به عنوان مركز اداره كل ،پاسخگوي حال و آينده اداره كل راه آهن لرستان نمي باشد. به همين دليل بنا بر اطلاعات واصله، شوراي اسلامي شهرستان دورود طرحي را با همكاري شهرداري در دست مطالعه دارند كه بر اساس آن ايستگاه موجود دورود به كلي جمع آوري و به خارج از شهر منتقل شود.
اين امر مستلزم احداث پلي بزرگ و تونلي طويل از ۵ كيلومتري قبل از جنوب ايستگاه دورود مي باشد تا راه را منحرف و در كيلومتر ۴۶۴ بين بلاك دورود- رودك ايستگاه جديد احداث شود.»

معرفي نفرات برتر جشنواره مطبوعات استان مركزي
اراك- جشنواره مطبوعات استان مركزي كه در حاشيه نخستين نمايشگاه بين المللي كتاب در اراك برپا شده بود شامگاه جمعه با معرفي آثار برتر پايان يافت.
رئيس خانه مطبوعات استان مركزي در اين آيين گفت: رسانه هاي نوشتاري استان در مجموع ۲۶۴ اثر به دبيرخانه جشنواره ارسال كردند كه پس از ارزيابي در هيأت داوران ۲۲ اثر برتر شناخته شد.
«محمد رجاييان» افزود: آثار ارسالي متعلق به ۵۳ فعال مطبوعاتي استان در زمينه خبرنويسي، گزارش، عكس، مقاله، يادداشت، كاريكاتور، مصاحبه و تيتر بوده است. در پايان اين مراسم به برگزيدگان اين جشنواره لوح يادبود اهدا شد.هم اكنون دو روزنامه، ۱۷ هفته نامه، پنج ماهنامه و ۷ فصلنامه در استان مركزي فعاليت دارند.

توسعه ايران خودرو خراسان به تأخير افتاد
مشهد- اجراي مرحله دوم توسعه شركت ايران خودرو خراسان يك سال به تأخير افتاد. اين پروژه قرار بود امسال به بهره برداري برسد كه فعلاً به پايان سال ۸۵ موكول شده است.
اين خبر را محمد مهدي سيادت - مدير عامل ايران خودروي خراسان - در حاشيه بازديد قائم مقام بانك مركزي و رئيس هيأت پذيرش بورس و رئيس هيأت مديره بورس اوراق بهادار و عضو هيأت پذيرش از شركت ايران خودروي خراسان دو روز پيش در جمع خبرنگاران عنوان كرد. او ابراز اميدواري كرد در سال آينده با رفع برخي از تنگناها، تعداد خودرو از ۹۵ دستگاه به ۱۳۰ دستگاه در روز افزايش يابد.

به دليل بهره برداري بي رويه
خطر انقراض برخي گونه هاي گياهان دارويي در فارس
005442.jpg
شيراز- حدود ۱۰ ميليون و ۵۰۰ هزار هكتار منابع ملي در فارس وجود دارد كه نزديك به يك سوم از اين عرصه مستعد كشت گياهان دارويي و صنعتي است.
محمدصالح مصطفوي، رئيس بهره برداري اداره  كل منابع طبيعي فارس در گفت وگو با ايسنا با اشاره به تصويب ۴ طرح جديد درباره توسعه گياهان دارويي در سال ۸۴ افزود: امسال حدود ۶ هزار هكتار كشت انغوزه، وشا، باريجه و زيره سياه در شهرستان هاي لار، لامرد، آباده، بوانات و ني ريز باكمك مرتعداران با ارائه طرح مصوب صورت گرفته است.
او افزود: اين گياهان دارويي به غير از گياه زيره سياه، توسط تجار و بازرگانان با قيمت قابل توجهي به منظور ساخت انواع سموم دفع آفات نباتي و انواع داروها به خارج از كشور صادر مي شود.
مصطفوي روند صادرات گياهان دارويي در فارس را امري دشوار توصيف كرد و گفت: وزارت بازرگاني صدور كليه اقلام گياهان دارويي و صنعتي را به خارج از كشور آزاد كرده و اين مسئله باعث شده افراد سودجو به صورت قاچاق و بدون مجوز منابع طبيعي نسبت به بهره برداري گياهان دارويي و ارزشمند به شكل بي رويه اقدام كنند.
وي علت اين امر را در اختيار نداشتن نيروي حفاظتي كافي عنوان كرد و افزود: متأسفانه اگر اين روند ادامه پيدا كند شاهد از بين رفتن يا انقراض بسياري از انواع گياهان دارويي و صنعتي خواهيم بود.

رئيس اتحاديه چايكاران شمال كشور:
وام سرمايه در گردش به چايكاران پرداخت مي شود
005439.jpg
رشت- رئيس اتحاديه چايكاران شمال كشور از پرداخت وام سرمايه در گردش به چايكاران خبر داد.
به گفته ايرج هوسمي، در راستاي نشست و مذاكرات انجام شده با وزير تعاون، وي قول مساعد داده است كه براي افزايش توان چايكاران عضو تعاوني چايكاران، به هر يك از اعضا به ازاي هر هكتار باغ چاي، ۷ ميليون ريال وام سرمايه در گردش پرداخت شود. بازپرداخت اين وام كه از محل اعتبارات صندوق تعاون و در فصل برداشت برگ سبز چاي پرداخت مي شود، ۸ ماهه و در ۳ قسط است.
هوسمي با بيان اينكه با توليد ساليانه ۳۰ تا ۳۵ هزار تن چاي در كشور به ۵۰ تا ۶۰ هزار تن چاي وارداتي نيازمنديم، تصريح كرد: براساس مصوبه دولت معادل چاي توليدي و صادرات آن مجوز ورود چاي خارجي به كشور داده مي شود كه در همين راستا وزير تعاون نيز اعلام همكاري كرده كه با تعامل كارخانجات تحت پوشش تعاوني در زمينه واردات و صادرات چاي از طريق وزارت تعاون نيز مساعدت شود. استان هاي گيلان و مازندران در مجموع ۳۴ هزار هكتار باغ چاي و ۶۰ هزار خانوار چايكار دارد.

حوادث شهرستانها
اختلاف  خانوادگي  در جهرم  ۱۱ كشته بر جاي گذاشت
شيراز- رييس  كل  دادگستري  استان  فارس  از وقوع  يك  نزاع  خانوادگي  خونين  در شهرستان  جهرم  از توابع  استان  فارس  خبر داد و گفت : براثر اين  درگيري  ۱۱نفر كشته  و ۵ نفر مجروح  شدند.
احمد سياوش  پور   در گفت  وگو با ايرنا،  افزود: دراين  حادثه  كه  در يكي  از باغ هاي  شهرستان  جهرم  رخ  داد، مردي  ۴۰ ساله  با اسلحه  كلاشينكف  وارد باغ  شد و دو تن  از برادرانش  را همراه  با اعضاي خانواده  آنها به  رگبار بست .وي  بابيان  اينكه  حال  سه  نفر از مصدومان  نيز وخيم  گزارش  شده  است  افزود: اين  حادثه  عصرجمعه  به  وقوع  پيوست  و انگيزه  آن  اختلاف  ملكي  و خانوادگي  بوده  است .
رييس  كل  دادگستري  استان  فارس  يادآور شد براي  بررسي  ابعاد مختلف  اين  جنايت  شوراي  تامين  با حضور فرماندار جهرم ، فرمانده  انتظامي  شهرستان ، رييس دادگستري  جهرم ، فرمانده  سپاه  و اطلاعات  مسئولان  ذي ربط  تشكيل  شده  است  و موضوع  در حال  بررسي  است .
سياوش  پور گفت : ضارب  كه  اكنون  متواري  است ، شناسايي  شده  و اقدامات  امنيتي  و انتظامي  براي  دستگيري  وي  انجام  شده  است .   احتمال  دست  داشتن  افراد ديگر در اين  حادثه  نيز در دست  بررسي  است .
روز گذشته دادگستري شهرستان جهرم اسامي قربانيان اختلاف خانوادگي در اين شهر را در اختيار رسانه ها قرار داد:در اين حادثه ۱۰ تن در دم كشته شده و يك كودك ۸ ماهه به نام مليكا محمدي حين انتقال به يكي از بيمارستانهاي شيراز جان خود را از دست داد.
ديگر قربانيان عبارتند از: ۱- رضا افسانه ۲- كريم افسانه ۳- سعيد افسانه ۴- الهام افسانه ۵- خديجه افسانه ۶- سيد جليل صانع ۷- عليرضا فرامرزي ۸- سميرا قناعتيان۹- زرين تاج نبي زاده ۱۰- اطهر السادات دربان فلك ۱۱- مليكا محمدي سه تن از مجروحين نيز جهان فرامرزي، زينب فرامرزي و سادات دربان فلك نام دارند.

۱۷ فقره زورگيري فقط از يك نفر
گرگان - ماموران آگاهي گرگان، زورگيران ۲۶ فقره اخاذي را در اين شهر دستگير كردند.
به گزارش نيروي انتظامي استان گلستان، دو نفر از زورگيران طي چند مرحله حدود يك ميليون تومان وجه نقد از شاكي كه محمد قلعه نوعي نام دارد، اخاذي كرده اند.مأموران پس از شكايت محمد قلعه نوعي، در يك برنامه عملياتي از طريق شاكي با افراد زورگير قرار ملاقات گذاشتند و در اين رابطه اميد و محسن را دستگير كردند.
متهمان در بازجويي هاي به عمل آمده، به ۱۷ فقره زورگيري از محمد قلعه نوعي اقرار كردند.
آنان با اعتراف به اينكه دو همدست ديگر نيز دارند، همچنين به ۹ فقره زورگيري از افراد ديگر در چند نقطه شهر اعتراف كردند. تلاش مأموران براي شناسايي و دستگيري همدستان آنان ادامه دارد.

اجراي حكم اعدام جوان۲۲ساله در اردبيل
اردبيل- حكم قصاص نفس يك جوان ۲۲ ساله مشكين شهري با حضور مسئولان قضايي - انتظامي و اولياي دم در زندان اردبيل اجرا شد.
به گزارش روابط عمومي دادگستري استان اردبيل، اين جوان در سال ۸۲ در يكي از روستا هاي مشكين شهر با وارد آوردن ضربه هاي چاقو به سينه يك جوان ۱۸ ساله ، موجب مرگ وي شده بود كه پس از انجام تشريفات قضايي در پايان توسط ديوان عالي كشور به اعدام محكوم شد.
براساس اين گزارش، مسئولان براي برقراري صلح و سازش ميان طرفين و جلب رضايت اولياي دم تلاش هاي فراواني صورت دادند، اما اولياي دم اصرار به اجراي حكم قصاص داشتند.

قاچاقچي پارچه در كبودرآهنگ كشته شد
همدان- معاون روابط عمومي فرماندهي انتظامي استان همدان گفت:  مأموران نيروي انتظامي شهر كبودر آهنگ هنگام تعقيب يك دستگاه خودرو حامل پارچه قاچاق، پس از بي توجهي سرنشينان اين خودرو به اخطارهاي پليس، به سمت آن تيراندازي كردند كه يكي از سرنشينان خودرو به ضرب گلوله جان باخت.
مهدي زينعلي به خبرگزاري فارس گفت: اين خودرو از قروه سنندج بارگيري شده و به طرف تهران در حركت بود و در قرارگاه بازرسي كبودر آهنگ با فرمان توقف روبه رو شد كه بي توجه به اين فرمان، به حركت خود ادامه داد.
يكي از مأموران نيز كه قصد شليك تير هوايي داشت به سمت راست خودروي عبوري شليك كرد كه موجب زخمي شدن سرنشين خودرو شده و وي پس از انتقال به بيمارستان جان باخت.

قتل جوان كرماني مقابل همسايگانش
كرمان- جوان ۲۵ ساله اي در يكي از كوچه هاي بلوار ۲۲ بهمن كرمان هدف گلوله قرار گرفت و به قتل رسيد.
به گزارش ايسنا، مقتول كه مهدي نام دارد، پس از درگيري شديد با قاتلان، مقابل ديدگان همسايه ها با شليك چهار گلوله به قتل رسيد.
شاهدان ماجرا كه اكثراً همسايه هاي مقتول بودند، قبل از وقوع قتل، اقدامي جهت جدا كردن افراد درگير نكردند و فقط نظاره گر بودند.
در عين حال آنان كمك كردند ماموران چهره قاتلان را شناسايي كنند و اينك پيگيري هاي نيروي انتظامي براي دستگيري آنان ادامه دارد.

صدور كشمش هاي بناب به اروپا
005436.jpg
بناب، خبرنگار همشهري- به گفته رئيس اداره استاندارد و تحقيقات صنعتي شهرستان بناب، طي يك ماه گذشته مقدار يك ميليون و ۱۷۰ هزار و ۷۵ كيلوگرم انواع محصولات كشاورزي شامل انواع كشمش تيزابي، انگوري و آفتابي از شهرستان بناب به خارج از كشور صادر شد.
عليرضا اسدي با اشاره به اينكه ارزش اين اقلام صادراتي بالغ بر ۷ ميليارد و ۷۸۰ ميليون و ۲۵ هزار ريال است، گفت: اين اقلام طي ۵۱ فقره گواهينامه صادراتي پس از تطبيق با استانداردهاي صادرات به كشورهاي دبي، مقدونيه، روسيه، بلغارستان، اسپانيا، انگلستان، فرانسه، بلژيك، آذربايجان، الجزاير، آلمان، يوگسلاوي، تركيه، استوني و گرجستان صادر شده است.

پروازهاي فرودگاه سبزوار افزايش يافت
سبزوار- پرواز تهران - سبزوار و برعكس به سه نوبت در هفته افزايش يافت.
فرماندار سبزوار به ايسنا گفت: با پيگيري هاي مستمر و حمايت  نمايندگان سبزوار در مجلس شوراي اسلامي و موافقت رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت هواپيمايي آسمان، پروازهاي فرودگاه سبزوار افزايش مي يابد. وي تصريح كرد: با اضافه شدن يك پرواز ديگر، پرواز سوم از شانزدهم فروردين در روزهاي سه شنبه از فرودگاه سبزوار انجام خواهد شد. به اين ترتيب پروازهاي تهران- سبزوار و برعكس در روزهاي يكشنبه، سه شنبه و پنج شنبه هر هفته انجام مي پذيرد.

پس از يك قرن، ديوان شعر غمگين خلخالي منتشر شد
خلخال- ديوان شعرهاي امام يار شفاقي شاعرانلو متخلص به غمگين پس از يك قرن از درگذشت وي در خلخال منتشر شد.
به گزارش ايسنا از وي سه جلد كتاب دستنوشته در يك هزار و ۲۰۰ صفحه به جا مانده كه با تلاش قديري و فتحي، دو تن از استادان دانشگاه آزاد اسلامي واحد خلخال و با همكاري دو نفر از نواده هاي او به تازگي منتشر شده است.مي گويند غمگين خلخالي سواد نداشته اما اشعاري روان و پرنغز مي سروده است. وي در سال ۱۱۸۵ هجري شمسي در روستاي مصطفا لو از توابع بخش مركزي خلخال چشم به جهان گشود و در سن ۱۰۰ سالگي دارفاني را وداع گفت.

بهره برداري از۲۰پروژه  خدمات الكترونيك روستايي در لرستان
خرم آباد- ظرفيت پورت هاي اينترنت در استان لرستان به ۴۳۰ پورت ديتا رسيده و آماده واگذاري به متقاضيان است.
موسوي،رئيس اداره ديتاي لرستان به ايسنا گفت: هم اكنون ۹ شهرستان استان لرستان از خدمات ديتا بهره مندند.وي بيشترين كاربران اينترنت را مربوط به شهرهاي خرم آباد و بروجرد عنوان كرد و اظهارداشت: در حال حاضر پروژه ICT روستايي با عنوان پيشخوان دولت جهت ارائه خدماتي از جمله بيمه درماني، پست و پست بانك و غيره توسط اداره  ديتا و شركت مخابرات استان، در ۲۰ روستاي استان در حال اجراست و اميد مي رود تا پايان سال به بهره برداري برسد.

سرپرست شهرداري زنجان منصوب شد
زنجان- در پي استعفاي شهردار زنجان، حكم هوشنگ آسماني، معاون سابق اداري -مالي شهرداري، به عنوان سرپرست شهرداري زنجان توسط استاندار صادر شد.
مشاور عالي استاندار زنجان گفت: اين اقدام با توجه به فرصت اندك باقي مانده تا پايان سال و جلوگيري از بروز مشكل در روند اداره امور شهري، صورت پذيرفته است. ابراهيمي با رد شايعه انتصاب مهندس آسماني به عنوان شهردار زنجان يادآور شد: هنوز حكمي در خصوص تعيين شهردار جديد صادر نشده و آسماني سرپرست شهرداري مي باشد.

مالكان تيمچه بازار خمين، اجازه ثبت اين اثر ملي را نمي دهند
خمين- به دليل به ثبت نرسيدن تيمچه بازار خمين در فهرست آثار ملي و رضايت نداشتن مالكين براي به ثبت رسيدن آن، اين مكان تاريخي در معرض نابودي قرار دارد.
اسماعيل شراهي، رئيس ميراث فرهنگي و گردشگري خمين در گفت وگو با ايسنا افزود: براي خريد تيمچه بازار خمين كه متعلق به ۱۵۰ سال پيش است، به ۳ميليارد ريال اعتبار نياز است كه اين مقدار اعتبار از عهده اداره ميراث فرهنگي خارج است. وي اضافه كرد: مشكل اصلي اين محل اجازه ندادن مالكان آن مبني بر ثبت اين اثر در فهرست آثار ملي است كه با خيال اينكه اگر اين اثر در فهرست آثار ملي قرار گيرد از مالكيت آنها خارج مي شود، اجازه ثبت اين اثر تاريخي را نمي دهند.

راه اندازي نخستين سايت ستاد حوادث غيرمترقبه در زنجان
زنجان- استاندار زنجان در نشست ستاد حوادث غير مترقبه استان گفت: بهره مندي تيم هاي امداد، نجات و پزشكي از بانك اطلاعاتي و آمادگي آنها در هر زماني، جزو ضروريات امدادرساني است و تأخير در رساندن برخي نيازها همچون آب آشاميدني به آسيب ديدگان به هيچ وجه پذيرفته نيست. مهندس جواد رحمتي،معاون عمراني استانداري نيز به اجراي طرح بسيج همگاني بيمه منازل مسكوني در سطح شهر زنجان اشاره كرد و اظهار داشت: براساس اين طرح تاكنون ۲۳ هزار واحد مسكوني در سطح شهر زنجان در برابر حوادث مختلفي از جمله سيل، زلزله، انفجار، صاعقه و آتش سوزي بيمه شده اند. وي در پايان از راه اندازي سايت ستاد حوادث غيرمترقبه  زنجان براي نخستين بار در سطح استان ها خبر داد.

يك سال زندگي زير چادر
آستانه اشرفيه- هنوز هم افرادي در آستانه اشرفيه كه از برف سال گذشته خسارت ديده اند، زير چادر زندگي مي كنند و فقط ۱۳ درصد از روستاهاي اين شهرستان از نعمت گاز و ۴۰ درصد از نعمت آب شهري برخوردارند.
محسني فرماندار آستانه اشرفيه در جلسه شوراي اداري اين شهرستان كه با حضور استاندار گيلان برگزار شد، افزود: از ۲۳۰۰ هكتار زمين زراعي تاكنون تنها ۲۰۰۰ هكتار يكپارچه سازي شده و در اين بخش بسيار عقب هستيم، همچنين در ارتباط با گازرساني روستايي از ۱۷۰ روستا تنها ۲۰ روستا گازرساني شده اند و به عبارتي ۱۳ درصد از روستاها گازرساني شده اند كه تا رسيدن به متوسط استاني يعني ۵۲ درصد، فاصله زيادي داريم. محسني در پايان اظهار داشت: ۴۰ درصد روستاها از آب شهري برخوردارند، حال آنكه متوسط استاني بيش از ۶۰ درصد است.

نمايشگاه«درخت ، هنر، احساس» در سمنان
سمنان- دومين نمايشگاه تخصصي هنرهاي چوبي استان سمنان با عنوان «درخت، هنر، احساس» آغاز به كار كرد.
موسوي مدير صنايع دستي استان سمنان در گفت وگو با ايسنا افزود: در اين نمايشگاه بيش از  ۱۰۰ اثر هنري از محصولات چوبي شامل معرق، منبت، مشبك، گره سازي، سازه هاي سنتي مرواريدبافي و حصير بافي آثار هنرمندان و صنعتگران باذوق استان در فرهنگسراي كومش سمنان به نمايش در آمده است. وي اهداف برپايي نمايشگاه را معرفي رشته هاي صنايع دستي استان در بخش مصنوعات چوبي و معرفي هنرمندان اين رشته ها، بررسي جايگاه هنرهاي چوبي استان در مقايسه با استان هاي ديگر و برنامه ريزي در جهت اعتلاي هنرهاي چوبي در سمنان، آشنايي مردم با روش هاي ساخت مصنوعات چوبي و همچنين تشويق جوانان به فراگيري رشته هاي مذكور و يافتن كاربردهاي جديد براي اين رشته ها عنوان كرد.اين نمايشگاه تا دهم اسفند ماه داير است.

تازه هاي ورزش شهرستانها
دور دوم مسابقات فوتبال زير ۱۳ سال خوزستان برگزار شد
اهواز- دور دوم مسابقات ليگ فوتبال زير ۱۳ سال خوزستان به ميزباني تيم صنعت نفت آبادان در ورزشگاه تختي اين شهر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي هيأت فوتبال خوزستان، از مسابقات انجام شده اين نتايج به دست آمد:
نيرو نشاط ماهشهر صفر- نيروي اهواز يك
صنعت نفت آبادان۲- استقلال ماهشهر يك
پتروشيمي بندر امام صفر- آيندگان ملاثاني۷
فولاد دزفول۲- پيروزي شوشتر يك
شهرداري اروندكنار صفر- فجر خوزستان يك
مسابقه فولاد خوزستان با شهرداري آبادان به دليل حضور پنج نفر از بازيكنان تيم فولاد خوزستان در اردوي تيم ملي به تاريخ ديگري موكول شد.
در اين مسابقات ۱۲ تيم شركت دارد و براي نخستين بار در كشور است كه ليگ فوتبال زير ۱۳سال در خوزستان برگزار مي شود.
تيم واليبال پگاه اروميه، اتكاي قم را مغلوب كرد
قم- در ادامه مسابقات ليگ برتر باشگاه هاي كشور، تيم پگاه اروميه برابر تيم اتكاي قم به برتري رسيد.
در اين مسابقه كه با حضور بيش از ۲ هزار تماشاگر در سالن ورزشگاه شهيد حيدريان قم برگزار شد تيم پگاه اروميه با حساب سه بر دو بر اتكاي قم غلبه كرد.تيم پگاه از وجود يك بازيكن برزيلي و چند بازيكن ملي پوش بهره برد و با اين برد مقابل اتكاي قم به مقام سوم جدول مسابقات ليگ برتر باشگاه هاي كشور دست يافت.تيم اتكاي قم نيز هم اكنون در رده دوازدهم جدول رده بندي مسابقات قرار دارد.

شهرستان ها
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |