يكشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۱ - Feb 26, 2006
از هفتم تا نهم اسفند ماه برگزار مي شود؛
روخواني وكيل تسخيري و دخترك و مرد مرده
005445.jpg
گروه ادب و هنر:دو نمايشنامه «وكيل تسخيري» و «دخترك و مرد مرده» سه روز متوالي از هفتم تا نهم اسفند در سالن گوشه فرهنگسراي نياوران روخواني مي شود.
به گزارش همشهري، نمايشنامه دخترك و مرد مرده كه توسط چيستا يثربي نگارش و كارگرداني شده، امروز ساعت ۱۷ توسط پنج نفر از نقش خوانان، روخواني خواهد شد. الناز تاريخي، امير دلاوري، هدي ناصح، مينو زاهدي و عليرضا مهران، نقش خوان هاي اين اثر هستند و با كارگرداني چيستا يثربي آن را روخواني خواهند كرد.
داستان نمايش از اين قرار است كه هتلي در ناكجاآباد و در جاده اي متروكه، مسافران غريب را به سوي خود مي خواند. زني باستان شناس به دليل خرابي اتومبيلش مجبور مي شود كه شبي را در اين هتل به صبح برساند و در اين بين با اعضاي شهرك متروكه آشنا مي شود.
يثربي پيش از اين قرار بود نمايش مليكا و مرد مرده را روخواني كند، اما به دليل قابليت اجرايي اين نمايشنامه از روخواني آن منصرف و نمايشنامه دخترك و مرد مرده را جايگزين آن كرد.
وي گفت: «نمايش هاي دخترك و مرد مرده و مليكا و مرد مرده همچون دو اپيزود از يك نمايش دوگانه بودند، اما با كمي دقت متوجه شديم كه نمايش مليكا و مرد مرده به شدت، اجرايي بود و با خواندن آن، حق مطلب ادا نمي شد و تماشاگران نمي توانستند ارتباط لازم را با آن برقرار كنند.
به همين دليل نمايش دخترك و مرد مرده جايگزين شد» . اين نمايش از فضاي گروتسك برخوردار بوده و ميان خنده و رعب و وحشت مي گذرد.
نمايش وكيل تسخيري نيز كه به كارگرداني و ترجمه سيروس ابراهيم زاده روخواني خواهد شد، داستان وكيلي تسخيري است كه پس از ۲۰ سال در انتظار اولين مورد دفاع متهمي است كه وضعيت استثنايي دارد. اتفاقاً اين مورد برايش پيش مي آيد، اما وكيل ناكام مي  شود و رضا بابك در اين نمايش، سيروس ابراهيم زاده را همراهي خواهد كرد.
سيروس ابراهيم زاده اخيراً سه نمايشنامه «وكيل تسخيري» ، «جشن نيكوكاري» و «آقاي پسر به خانه مي آيد» را ترجمه و منتشر كرده است. وكيل تسخيري يكي از معروف ترين متن هايي است كه طي ۳۰ سال گذشته به زبان هاي مختلف ترجمه شده و به صورت فيلم سينمايي، نمايش راديويي، مجموعه تلويزيوني و تئاتر اجرا و ارائه شده است.
وي دليل انتخاب اين متن را براي نقش خواني، زيبايي متن و برخورداري آن از طنز ناب عنوان كرده و گفت: «با اين نمايش نه مي توان گريست و نه خنديد. آيا در اين فاجعه، خنديدن از گريستن سودمندتر نيست؟ در« وكيل تسخيري » تفسير بودن قانون نه تنها در مفهوم كاربردي قضايي، بلكه در نگرش ابعاد مختلف هستي شناسانه زندگي،« تراژدي كمدي » جانانه اي را مي آفريند كه نويسنده و خواننده، روي صحنه و تالار، تماشاگران هر از چند گاه اشك هايشان را با دستمال كاغذي پاك مي كنند و خنده ها و گريه هايشان حد و مرزي ندارد. خواندن يا ديدن اين اثر براي درمان عصاقورت دادگي موثر است.
وكيل تسخيري ساعت ۱۸ دوشنبه و سه شنبه در سالن گوشه فرهنگسراي نياوران به اجرا درمي آيد.

روي آنتن
ببرهاي دو قلو در شبكه تهران
«دو برادر» به كارگرداني «ژان ژاك آنو» كه قالبي اكشن دارد ۱۴ اسفند روي آنتن شبكه تهران مي رود.
فيلم سينمايي «دو برادر» محصول مشترك فرانسه و انگلستان در سال ۲۰۰۴ است و در آن بازيگراني همچون جي پيرس و فردي هايمور و فيليپ لووي حضور دارند.
داستان «دو برادر» قالبي ماجراجويي و اكشن دارد و موضوع آن درباره دو ببر دو قلوست كه يكي از آنها آرام و خجول و ديگري درنده و گستاخ است. آنها در ويرانه هاي معبدي در جنگل به دنيا آمدند، ولي دست سرنوشت آنها را از هم جدا كرده است.
اين فيلم به مديريت زهره شكوفنده دوبله شده است.

عكاسخانه
چشم تاريخ درخانه عكاسان
هشتاد و هشتمين  دوره  نمايشگاه  عكس  خانه  عكاسان  ايران  با عنوان  چشم  تاريخ ، امروز هفتم  اسفند گشايش  مي يابد.
در اين  دوره  از نمايشگاه  حدود ۷۰ قطعه  عكس  رنگي  از يكي  از هنرمندان  عكاس  و مستند ساز با موضوع  انقلاب  ۱۳۵۷ به  نمايش  در خواهد آمد.
اكبر ناظمي كه  از دوران  انقلاب  اسلامي، چهار هزار عكس  تهيه  كرده ، يكي از نخستين  دريافت  كنندگان  جايزه  عكاسي فرهنگ  در ايران  است ، نمايشگاه  عكس  چشم  تاريخ  تا ۲۸ اسفند در معرض  ديد عموم  علاقه  مندان  قرار خواهد داشت  و دوستداران  آثار عكاسي مي توانند براي  بازديد از آثار اين  نمايشگاه  روزهاي  شنبه  تا چهارشنبه  از ساعت  ۹ تا ۱۹ و روز پنج  شنبه  ۹ تا ۱۴ به  نمايشگاه  ياد شده  واقع  در انتهاي  غرب  خيابان  سميه  خانه  عكاسان  ايران  مراجعه  كنند.

ويدئو كلوپ
خوابگاه دختران
005382.jpg
امروز يكي از فيلم هاي متعلق به ژانر وحشت كه اخيراً  به جمع فيلم هاي شبكه ويدئويي پيوسته، معرفي مي كنيم.
ژانر وحشت يكي از گونه هاي سينمايي است كه در ايران كمتر تجربه شده و «خوابگاه دختران» يكي از تازه ترين فيلم هاي ساخته شده در اين ژانر پرطرفدار است. داستان دخترهاي دانشجويي كه طي قبولي در دانشگاه براي تحصيل به واحدي واقع در خارج از شهر تهران مي روند و در آنجا درگير حوادث و رويدادهاي عجيبي مي شوند كه آسايش را از آنها سلب مي كند. آخرين ساخته محمدحسين لطيفي با فيلم نامه اي از ايرج طهماسب جلوي دوربين رفته و جالب اينجاست كه اين دو نفر، پيش از اين تجربياتي در زمينه سينماي كمدي نيز داشته اند، علي الخصوص ايرج طهماسب كه طنزپردازي شناخته شده و صاحب سبك است.
در زمينه ترسناك بودن يا نبودن فيلم «خوابگاه دختران» قضاوت زودهنگام نكنيد. به شما پيشنهاد مي كنيم اين فيلم را ببينيد و بعد از آن در ذهن خودتان به طور مفصل آن را نقد كنيد.
در «خوابگاه دختران» باران كوثري، مجيد صالحي و نگار جواهريان به ايفاي نقش پرداخته اند.اين فيلم در زمان اكران با اقبال تماشاگران مواجه شد كه البته دليل عمده اين استقبال خوب، فقر سينماي ايران در زمينه توليد فيلم هاي گونه وحشت است.

كتابخانه
انتشار قرآن و مثنوي با رسم الخط جديد
قرآن كريم و مثنوي مولانا به خط وصال شيرازي كه تاكنون انتشار نيافته اند به زودي از سوي كتابخانه ملي ايران چاپ خواهند شد.
علي اكبر اشعري، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي و مشاور رئيس جمهور ضمن اعلام اين خبر در حاشيه نمايشگاه ياد يار مهربان گفت: قرآن وصال شيرازي يك اثر هنري مذهبي است.
وي رويكرد كتابخانه ملي را بيشتر توليد كتاب در حوزه كتابداري و اطلاع رساني كتاب و همچنين توليد كتاب با تكيه بر اسناد و مدارك موجود در كتابخانه ملي دانست و افزود: با وجودي كه اغلب كتاب هاي كتابخانه ملي به بزرگسالان اختصاص مي يابد، اما كتاب هايي نيز براي دانش آموزان دبيرستاني و معلمان وجود دارد.
بخشي از كتاب هاي كتابخانه ملي، با تكيه بر اسناد، دوره اي از تاريخ معاصر ايران را معرفي كرده اند، مثلا با تكيه بر دست نوشته ها، به معرفي شخصيت هايي مثل عماد الكتاب پرداخته شده است.
همچنين پژوهش هايي كه قابل انتشار به صورت كتاب باشند منتشر مي شود. به عنوان مثال يك كار پژوهشي در مورد اسناد خليج فارس در دست انجام است كه هم اسناد جعلي را كه غربي ها منتشر كرده اند نقد مي كند و هم با تكيه بر اسناد موجود حاكميت ايران بر جزاير را به اثبات مي رساند.
رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي گفت: حوزه معاونت فناوري نوين ما اتوماسيون كتابخانه ملي، ارتقاي دانش حوزه IT در امر ارتباط با كتابخانه و تهيه نرم افزار كتابخانه ملي را دنبال مي كند.
وي در خصوص توليدات كتابخانه ملي گفت: ما قائل به كميت نيستيم. اصرار نداريم كه حجم زيادي كتاب منتشر كنيم . بلكه هر اثري كه احساس كنيم مي تواند براي قشري از جامعه مفيد باشد چاپ مي كنيم.

فرهنگسرا
دوره هاي جديد آ موزش
* فرهنگسراي نوجوان: دوره هاي جديد آ موزش هنر نمايشي و سينما در كانون هاي تماشا و نگاه در اين فرهنگسرا براي آشنايي نوجوانان با دنياي نمايش برگزار مي شود.
همچنين كتابخانه استاد حكيمي اين فرهنگسرا با آغاز فصل بهار دهها برنامه ارزشمند فرهنگي و هنري ويژه نوجوانان برگزار مي كند.
طرح هاي جدول نوجواني، ايستگاه هاي روزنامه خواني، پژوهش تازه، ديدار آفتاب، با كتاب زندگي كنيم، لحظه هاي ناب و ساعتي با نويسندگان، از جمله طرح هاي فرهنگي اجتماعي اين مجموعه است.
* فرهنگسراي قانون: نمايشگاه نگارگري با مجموعه آثار خانم شهرزاد مؤمن زاده و آزاده دنيامالي از هفتم اسفندماه در فرهنگسراي كانون برگزار مي شود.
* مجموعه فرهنگي هاشمي: نمايشگاه گروهي آثار چند بانوي هنرمند در نگارخانه مهتاب برگزار مي شود.
۲۳ اثر سياه قلم به سبك رئاليسم با موضوع طبيعت بي جان با هنرمندي مريم شهسواري، مريم احدزاده و اكرم ملايي از ساعت ۹ تا ۲۰ به نمايش گذاشته شده است.
* خانه فرهنگ نور: اين خانه فرهنگ فراخواني براي جوانان و نوجوانان اعلام كرده است كه طبق آن هركس مي تواند به سؤالات مطرح شده از سوي رئيس جمهور در خصوص عدالت پاسخ دهد. مهلت ارسال پاسخ ها تا پايان اسفندماه است كه به بهترين پاسخ جوايزي اهدا خواهد شد.

سينماي جهان
ساموئل ال جكسون در محاصره مارها
005385.jpg
ساموئل ال جكسون، هنرپيشه تحسين شده فيلم «داستان عاميانه» اعلام كرد به حدي از عنوان فيلم «مارها در هواپيما» خوشش آمده كه حتي پيش از خواندن فيلمنامه، موافقتش را براي ايفاي نقش در اين اثر اعلام كرده است.
اين فيلم شرح حال قاتلي است كه به منظورقتل شاهد يك جنايت تصميم مي گيرد مارهاي سمي و مرگبار را در هواپيما رها كند.
جكسون در مورد پروژه سينمايي جديدش مي گويد: «من براي پذيرفتن پيشنهاد بازي در اين فيلم، حتي فيلمنامه را نخواندم. ديدن عنوان فيلم كافي بود تا بگويم كه دراين فيلم بازي مي كنم.»
اين هنرپيشه سياه پوست با اشاره به اينكه مخاطبان ازمشاهده فيلم لذت خواهند برد، گفت : «سوژه فيلم بسيار جذاب است، مشاهده ۵۰۰ مار زهر آگيني كه درهواپيماي هاوايي به لوس آنجلس رها شده اند، با هيجان بسياري همراه است. مارها در شرايطي رها مي شوند كه نيمي از راه طي شده است، ازهمين رو خلبان ياراي برگشت نخواهد داشت.»
ديويد اليس فيلم «مارها درهواپيما» را بر اساس فيلمنامه« جان هافرنان »كليد زد. بايرون لاوسون و فلكس الكساندر از ديگر هنرپيشگاني هستند كه در اين فيلم هراسناك- اكشن با ال جكسون به همكاري مي پردازند.

حكايت حق مؤلف و فروش ۴۰هزار نسخه اي زهير
سيدابوالحسن مختاباد
يك سال قبل و در هشتم اسفندماه، رمان «زهير» پائولوكوييلو، پيش از آن كه در كشور اين نويسنده نامدار برزيلي و يا هر كشور ديگري انتشار يابد، در ايران ترجمه (توسط آرش حجازي) و منتشر شد تا براي نخستين بار در عرصه كتاب و ادبيات ايران، كتاب يك نويسنده شناخته شده، ابتدا در ايران منتشر شود.
علت اصلي چنين كاري توجه ناشر و مترجم به قانون حق مؤلف و مصنف در ايران برمي گشت كه در آن تنها كتاب هايي را تحت حمايت اين قانون مي دانست كه اولين بار در ايران منتشر شوند. پيش از اين و به رغم وجود قرارداد ميان ناشر (انتشارات كاروان ) و نيز كوييلو، براي ترجمه انحصاري و انتشار آن توسط همان ناشري كه با كوييلو قرارداد بسته بود، ساير ناشران و مترجمان نيز به ترجمه آثار كوييلو دست مي يازيدند، چرا كه قانون حمايت از حق مؤلف و مصنف چنين اختياري را به آنها داده بود كه بتوانند از اين فرصت استفاده كنند.
اين قانون كه به اعتقاد بسياري از كارشناسان عرصه نشر داراي نقايص فراواني است، در سال ۱۳۴۸ تصويب و در سال ۱۳۵۲ با متمي بر آن ابلاغ و قابل اجرا تشخيص داده شد.
در چند سال اخير چند ناشر ديگر، همانند ققنوس، مركز، ني، افق و فرهنگ معاصر نيز همكاري هاي مشتركي را با برخي از نويسندگان و مؤلفان خارجي به شكلي محدود آغاز كردند كه نتيجه آن گرفتن حق ترجمه اختصاصي براي نشر خود بود، اما به دليل آنكه تمامي اين آثار، پيش از آن در خارج از كشور انتشار يافته بود، ناشران ديگر هم مي توانستند به سراغ آن بروند و علت اصلي عدم ترجمه و انتشار اين آثار از سوي ناشران ديگر به مطمئن نبودن آنها از فروش اين آثار در بازار باز مي گشت.
در مقابل كارهاي كوييلو از چنان معروفيتي در داخل كشور و حتي كشورهاي ديگر برخوردار است كه همزمان چندين ترجمه آن به چاپ هاي متعدد رسيده است. هم اكنون و بنا به گفته ناشر كتاب «زهير» در يك سال گذشته ۴۰هزار نسخه از اين كتاب به فروش رفته است كه در بازار نشر ايران رقمي قابل اعتنا و بسيار مطلوب به شمار مي رود. همين فروش و استقبال از كتاب سبب شده است ناشر، اين اثر را نيز به مانند ساير آثار كوييلو، در قطعي جيبي هم به بازار كتاب عرضه كند.
آثار كوييلو در خارج از ايران هم از استقبال فراواني برخوردار است و تاكنون كتاب هاي اين نويسنده به ۵۶زبان ترجمه و بيش از ۵۰ ميليون نسخه آن در سراسر دنيا به فروش رفته است و شمارگان كتاب اخير وي نيز در ديگر كشورها در يك سال اخير به ۸ ميليون نسخه رسيده است. ابتكار ناشر آثار كوييلو در انتشار اين رمان در ايران، نشان داد كه مي توان با استفاده از برخي ظرفيت هاي نانوشته همين قانون جلوي سوء استفاده از زحمات نويسندگان را گرفت.

عبدالله باكيده:كار زيادي براي عاشورا نشده است
گروه ادب و هنر: در زمينه عاشورا كارهاي زيادي انجام نشده، ولي براي دفاع مقدس فيلم هاي بسياري با مضامين متعالي ساخته شده كه چندان با فيلم هاي ديني و عاشورايي تفاوت ندارند.
عبدالله باكيده، كارگردان سينما و تلويزيون با اشاره به برگزاري جشنواره فيلم هاي عاشورايي افزود: تاكنون جشنواره اي از فيلم هاي عاشورايي برگزار نشده و جشنواره فيلم «سپيد» نخستين جشنواره در اين زمينه است كه در صورت برگزاري آن مي توان در مورد چگونگي حمايت دولت از فيلم هاي عاشورايي، نظر قطعي دارد.
باكيده تأكيد كرد: به طور قطع درآينده در زمينه فيلم هاي مستند و عاشورايي شاهد آثار متفاوتي خواهيم بود كه البته اين نتايج در فرصت طولاني به دست مي آيند، ولي برگزاري جشنواره هايي اين چنيني مي تواند مقدمه اي براي ساخت فيلم هاي عاشورايي و نيز حمايت دولت باشد.
شايان ذكر است جشنواره فيلم هاي عاشورايي (جشنواره سپيد)، ارديبهشت و خرداد ۱۳۸۵ به همت سازمان فرهنگي- هنري شهرداري و باشگاه خبرنگاران جوان برگزار خواهد شد.

بازي
امروزه بازي هاي رايانه اي يكي از پرطرفدارترين سرگرمي ها در جهان و بالطبع، بين نوجوانان و جوانان ايراني است.
در حال حاضر، تنها صنعتي كه شانه به شانه صنعت فيلمسازي در سطح جهان پيش مي رود، صنعت بازي هاي رايانه اي است.اين رقابت تنها يك رقابت اقتصادي نيست، بلكه چيزي كه بيش از پيش در اين رقابت به چشم مي آيد ميزان تاثيرپذيري مخاطبان از اين دو صنعت به خصوص صنعت بازي هاي رايانه اي است.طبق آمار رسمي، يك فيلم سينمايي به طور ميانگين ۵/۲ ساعت از وقت مخاطب خود را در اختيار مي گيرد، حال آنكه يك بازي رايانه اي به طور متوسط ۳۰ ساعت زمان مخاطب را به خود مشغول مي كند و اهميت اين موضوع در آنجا خودنمايي مي كند كه بدانيم ۸۰ درصد مخاطبان بازي هاي رايانه اي را در ايران كودكان، نوجوانان و جوانان تشكيل مي دهند.
اين در حالي است كه ما در ايران مصرف كننده صرف هستيم و تا به حال نتوانسته ايم هيچ بازي قابل قبول و جذابي براي مخاطبين خود در سطح كشور توليد و ارائه كنيم.روزنامه همشهري تصميم دارد از اين پس به معرفي كوتاهي از بازي هاي رايانه اي بپردازد و مهمتر از آن براي هر بازي رده بندي سني خاصي را مشخص كند تا لااقل مصرف كنندگان در ايران بتوانند نسبت به سرگرمي  كه انتخاب مي كنند آشنايي بيشتري داشته باشند.مسلم است كه ما در ابتداي اين مسير قرار داريم و نظرات و پيشنهادهاي شما مي تواند راهنماي ما باشد.
به اميد روزي كه ما در اين ستون علاوه بر بازي هاي خارجي شاهد معرفي و درجه بندي بازي هاي ايراني و توليد شده در داخل باشيم.

Burnout Revenge
سبك: مسابقه اي اتومبيل راني سيستم: (PS2)
005448.jpg
مسابقه هيجان انگيز Burnout در شماره دوم باز هم ادامه دارد. گرافيك بازي نسبت به شماره قبل بهتر شده و چندين Item در مقايسه با شماره قبلي به بازي اضافه شده است. اولين مورد نام خود بازي است: انتقام.حين مسابقه اگر يك اتومبيل شما را از دور مسابقه خارج كرد و يا اصطلاحاً ناك اوت كرد، بازي آن اتومبيل را با يك علامت به شما نشان خواهد داد و شما مي توانيد با تعقيب و بيرون انداختن آن، انتقام خود را از آن بگيريد. افزايش مقدار نيتروي خودرو و سريع تر پر شدن منبع آن در طول مسابقات از جمله نكات جديد موجود در بازي است. ضمن اينكه ديگر خودروي شما با كوچكترين برخورد با هر خودرويي خراب نخواهد شد. بلكه تصادف در خط مستقيم فقط ماشين جلويي را به جلو پرتاب خواهد كرد. Revenge ادامه خوبي براي شماره قبلي به حساب مي آيد.

Gauntlet: Seven Sorrows
سبك: اكشن سوم شخص سيستم: (PS2 )(PC)
005451.jpg
Gauntlet عنوان يكي از كارهاي جديد شركت آتاري است. در اين بازي سعي شده فضاي اسطوره اي و باستاني يك تمدن خيالي به تصوير كشيده شود. چهار قهرمان ماجرا بايد هفت غول پليد را يك به يك از پاي درآورند. شما در بازي مي توانيد كنترل هر يك از اين چهار نفر را در دست بگيريد، اما امكان تعويض يار در بازي و حتي در انتهاي مراحل نيست و شما بايد با همان نفر ماجرا را دنبال كنيد. در Gauntlet سبكي مشابه بازي ارباب حلقه هاي عرضه شده است و شما در هر مرحله بايد راه خود را از ميان انبوهي از سربازان و نفرات دشمن كه از زمين و آسمان بر شما مي ريزند باز كنيد. در هر مرحله معماي خاصي بر سر راه شما قرار نمي گيرد و بازي بيشتر تمركز بر زد و خورد دارد. متاسفانه فنون بازي چندان متنوع نيست و شما پس از مدتي از تكراري بودن فنون، خسته خواهيد شد. با اين وجود در انتهاي هر مرحله با توجه به تجربه كسب شده توسط شما در بازي مي توانيد فنون جديدي را هم خريداري كنيد اما آنها هم به بهبود ماجرا كمك نمي كنند.
مراحل بازي بسيار ساده بوده اما مبارزه با غول ها مقداري روي اعصاب شما راه مي رود. اين بازي علاقه مندان بازيهاي ارباب حلقه ها و Demon Stone را راضي نگه خواهد داشت.

Matrix: path of neo
سبك: اكشن سوم شخص سيستم: (PS2 )(PC)(Xbox)
005454.jpg
بعد از پروژه نه چندان موفق اولين بازي Matrix تهيه كنندگان آن به فكر ساخت قسمت دوم افتادند. تفاوت اين دو قسمت همانطور كه از نام بازي هم پيداست در ستاره اصلي بازي مي باشد. در Matrix path of neo شما در نقش نيو، شخصيت اصلي سه گانه ماتريكس وارد بازي خواهيد شد و داستان او را تقريباً و به طور كامل در بازي دنبال خواهيد كرد. اين كه نيو در طول سه قسمت داستان با چه حوادثي روبه رو مي شود خلاصه داستان بازي است، اما اين بار اگر وقت بيشتري در طراحي گرافيك و فيزيك و همچنين كنترل آن مي شد، مي توانست به يكي از پروژه هاي موفق دنياي بازي هاي رايانه اي تبديل شود. دوربين بازي اولين و اساسي ترين مشكل بازي است كه به شدت شما را آزار خواهد داد خصوصاً در نسخه كنسول كه كنترل آن تماماً در دست شماست. در كشاكش صحنه هاي اكشن شما بايد به جاي كنترل نيو تماماً بر كنترل دوربين تمركز كنيد. ايراد بعدي گرافيك بازي است كه در حد قابل قبولي نيست و ضمناً فيزيك بازي هم در سطح بسيار پاييني قرار دارد. شما حركات غير طبيعي از نيو مي بينيد و كنترل بازي هم در حد يك فاجعه شما را آزار خواهد داد، در حالي كه احساس خواهيد كرد تقريباً هيچ كنترلي بر نيو نداريد و او هر كاري خودش دلش بخواهد انجام مي دهد، اما نيو يكي دو جين فن و فنون و حركات جالب و آكروباتيك به نمايش مي گذارد كه تماشاي آنها خالي از لطف نيست. اگر بتوانيد با دوربين، كنترل و فيزيك بازي كنار بياييد شايد بتوانيد لذت مسير نيو را درك كنيد.
راهنماي درجه بندي
005466.jpg
* اين درجه بندي داراي صحنه هاي شاد و سرگرم كننده براي كودكان و غالباً بدون خشونت و هيجان است و براي سنين زير ۷ سال مناسب است.
* مناسب براي تمام سنين، اين درجه بندي شامل بازي هاي فكري و داراي خشونت بسيار پايين است. شخصيت هاي اين بازي ها اغلب حالت كارتوني و كمدي دارند.
* براي نوجوانان ۱۱ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه داراي خشونت در حد متوسط و هيجان معقولي است.
* بازي هاي اين رده براي نوجوانان ۱۵ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه نسبتاً مشكل است و غالباً نياز به زبان انگليسي در حد دبيرستان دارد. اين بازي ها داراي خشونت و هيجان بالاتري نسبت به گروه قبل است.

نمونه سخت
جدول اعداد
۲۷
005460.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضي دان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده، متوسط، دشوار و خيلي دشوار دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
حتماً شما هم تا حالا يكي از طرفداران پروپا قرص سودوكو شده ايد و اكنون پس از چند نمونه آسان و متوسط مي توانيد به راحتي نمونه هاي سخت را حل كنيد.
از اين پس به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم به شما مي كنيم. مطمئناً با تمرين و آمادگي شما هم مي توانيد يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد شويد.

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |