يكشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۱ - Feb 26, 2006
طرح مسكو بررسي نشد
مذاكرات ايران و روسيه در مورد تكميل نيروگاه بوشهر
005502.jpg
گروه سياسي: دور اول مذاكرات محمدآقازاده و سرگئي كرنيكو رؤساي سازمانهاي انرژي اتمي ايران و روسيه عصر ديروز در حالي پايان يافت كه برخلاف آنچه رسانه ها اعلام كرده بودند محور مذاكرات طرح پيشنهادي روسيه براي غني سازي مشترك نبود.از سويي ديگر بر خلاف آنچه پيش بيني مي شد لوگاژنگ معاون وزير امور خارجه چين كه در تهران به سر مي برد به مذاكرات ايران در روسيه ملحق نشد و مذاكرات تهران دوجانبه برگزار شد.
گفتگوي كرنيكو و آقازاده حول محور تكميل نيروگاه بوشهر و مشاركت براي ساخت نيروگاه هاي جديد در دفتر رياست سازمان انرژي اتمي كشورمان در تهران برگزار شد و دور بعدي اين مذاكرات هم امروز در نيروگاه بوشهر ادامه مي يابد. قرار است، عصر امروز كرنيكو و آقازاده در كنفرانس خبري مشتركي نيز شركت كنند.
كرنيكو پس از پايان اين دور از گفتگوهايش با رضا آقازاده به خبرنگاران گفت: روسيه به توسعه همكاريهايش با ايران در تمام زمينه ها از جمله تكميل و راه اندازي نيروگاه بوشهر در سريع ترين زمان ممكن علاقمند است و هيچ مانعي سياسي در راه تكميل اين نيروگاه وجود ندارد.
وي افزود: در سفر روز يكشنبه به بوشهر برنامه زمان بندي و راه اندازي نيروگاه هسته اي بوشهر نهايي مي شود. يك منبع آگاه از مذاكرات هم افزود: زمان بندي تحويل سوخت هسته اي نيروگاه بوشهر هم در روز يكشنبه قطعي مي شود. اين سوخت هم اكنون آماده تحويل است و در نيروگاه تغليظ شيميايي نووسيبريسك روسيه نگهداري مي شود.
خبرگزاري اينترفكس به نقل از كرنيكو نوشت: در مذاكره با آقازاده به پيشنهاد غني سازي در روسيه نپرداخته است. وي افزود: اين مذاكرات تازه آغاز شده است اما از راهي كه آنها مي روند رضايت داريم. رئيس «روس اتم» ادامه داد البته مذاكرات در سطح كارشناسي درباره پيشنهاد روسيه ادامه خواهد يافت.
بنابر ديگر اخبار واصله ادامه بررسي طرح مسكو درباره غني سازي اورانيوم در خاك روسيه به سفر آتي معاون شوراي امنيت اين كشور به تهران موكول شده است. اين مذاكرات اواخر اسفند برگزار مي شود.
به اين ترتيب نتيجه نهايي چند دور مذاكره ايران و روسيه در مورد طرح غني سازي مشترك مسكو به اجلاس بعدي شوراي حكام كه ۱۵ اسفندماه برگزار مي شود نخواهد رسيد. در اين اجلاس قرار است دبيركل آژانس بين المللي انرژي گزارش جديدي از فعاليتها و همكاري هاي هسته اي ايران به شورا ارائه كند. شورا پس از بررسي اين گزارش در مورد آن نتيجه گيري مي كند و نتيجه را به شوراي امنيت گزارش مي كند.
گزارش آتي البرادعي از فعاليتهاي هسته اي ايران متأثر از نتايج سفر معاون وي در امور پادمانها به تهران خواهد بود. اولي هانيون معاون دبيركل آژانس به همين منظور امروز به تهران مي آيد. هانيون در سفر خود ضمن بازديد از روند رفع تعليقها از فعاليتهاي هسته اي ايران در اصفهان و نطنز به موضوع ويژه نمك سبز نيز مي پردازد.
رسانه هاي غربي هفته گذشته مدعي شدند ايران در گذشته به توليد نمك سبز نيز دست يافته است و اين به معناي تلاش ايران براي فراتر رفتن از مرحله توليدگاز VF6 است كه بايد از سوي ايران به تعليق درمي آمد.
نتيجه تحقيقات هانيون در ايران در اين مورد اثرات جدي بر رأي اعضاي شوراي حكام در هفته آينده خواهد داشت.

معاون اول رئيس جمهور:
روابط ايران و سوريه در همه ابعاد ارتقاء مي يابد
005508.jpg
ايسنا: معاون اول رئيس جمهور با اشاره به ملاقات هايش با مقامات عاليرتبه سوري اظهار داشت: با توجه به مسايل حساس سياسي منطقه، تفاهماتي درباره مباحث سياسي صورت گرفت. ايران و سوريه بايد سعي كنند روابطشان را به سطح عالي تري ارتقا بخشند.
دكتر پرويز داوودي در بازگشت از سفر سوريه در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد هم چنين با اشاره به انفجارهاي اخير حرمين امامين عسكرين در سامرا اظهار داشت: ما اين انفجارها را فتنه اي از ناحيه اشغالگران عراق مي بينيم و تفكر مشترك ايران و سوريه نيز اين بود كه با صبر، تدبير و استقامت فتنه را خاموش كنيم.
وي از امضاي هشت سند همكاري ميان ايران و سوريه در زمينه هاي محيط زيستي، حفظ نباتات، نيروي برق، تشكيل بانك مشترك ايران و سوريه در سوريه، سند اجرايي موافقتنامه فرهنگي و علمي، سند استاندارد سند تجارت ترجيحي و تفاهم نامه كلي دو اجلاس خبر داد.
دكتر داودي با اشاره به ملاقات هايش با رئيس جمهور، معاون اول رئيس جمهور، نخست وزير و وزير امور خارجه  سوريه، اظهار داشت: در اين ديدارها با توجه به مسايل حساس سياسي كه در منطقه در جريان است، تفاهماتي نيز در مورد مباحث سياسي صورت گرفته و ايده كلي در تمام اين مباحث اين بود كه دو كشور ايران و سوريه همكاري هاي لازم را نه تنها در ابعاد اقتصادي، بلكه در موضع گيري هاي سياسي داشته باشند و سعي كنند اين روابط را به سطح عالي تري ارتقا بخشند.
وي درخصوص كمك هاي مالي به حماس نيز اظهار داشت:   بحثي كه با وزير امور خارجه و معاون اول رئيس جمهور سوريه درخصوص حماس داشتيم، در ارتباط با رهنمودي بود كه مقام معظم رهبري داده بودند و اين كه شايد كمك هاي كشورهاي عربي و غربي نسبت به آنها قطع شود، كه البته بيشتر بحث كشورهاي غربي بود، اما كشورهاي مسلمان بايد به نحوي قطع كمك هاي كشورهاي غربي را جبران كنند.

آيت الله العظمي صافي گلپايگاني:
شيعيان در برخورد با حوادث عراق هوشياري و تدبير داشته باشند
ايسنا: آيت الله العظمي صافي گلپايگاني در ديدار معاون وزير كشور بر لزوم حفظ هوشياري و حسن تدبير شيعيان در برخورد با حوادث عراق تأكيد كرد.
آيت الله العظمي صافي گلپايگاني با ابراز نگراني از حوادث عراق اظهار داشت: دشمنان اسلام به دنبال ايجاد جنگ داخلي در عراق هستند و اگر اين اتفاق بيافتد آمريكايي ها و اشغالگران عراق وارد ميدان مي شوند.
وي افزود: امروز شرايط خاصي در كشورمان به وجود آمده است و اگر خداي نكرده، حادثه اي در منطقه به وجود  آيد ايران هم ديگر نمي تواند اعلام بي طرفي كند؛ و از اين رو ما  بايد هوشيار باشيم و با تدبير و در نظر گرفتن تمام جوانب اقدام كنيم.

احمدي نژاد به كويت سفر مي كند
ايرنا: روزنامه الرياض چاپ عربستان ديروز نوشت: محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري ايران فردا به كويت سفر مي كند.
اين روزنامه كه به مواضع دولت عربستان نزديك است، افزود: رئيس جمهوري ايران در رأس هياتي بلند پايه با شيخ صباح الاحمد الصباح امير اين كشور و ساير مقامات ارشد كويت ديدار خواهد كرد.
به نوشته اين روزنامه همزمان با سفر احمدي نژاد، حسني مبارك رئيس جمهور مصر نيز در چارچوب سفر خود به چند كشور حوزه خليج فارس وارد كويت خواهد شد.الرياض افزود: مبارك در كويت در خصوص آخرين وضعيت سرزمين هاي اشغالي، اوضاع لبنان و سوريه و فعاليتهاي هسته اي ايران با مقامات اين كشور بحث و تبادل نظر خواهد كرد.

متكي فردا به ژاپن مي رود
فارس: وزير امور خارجه كشورمان در ادامه سفرهاي خود در منطقه شرق آسيا امروز وارد ژاپن مي شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس از شرق آسيا، متكي پس از ديدار از اندونزي و گفت و گو با مقام هاي سياسي اين كشور، ديروز به تايلند سفر كرد.
در همين راستا متكي امروز به ژاپن مي رود و در روز چهارشنبه همزمان با رئيس جمهوري كشورمان به مالزي سفر خواهد كرد.
متكي در ژاپن با همتاي ژاپني خود ديدار مي كند.

تجمع دانشجويان و طلاب مقابل باغ قلهك سفارت انگليس
فارس: جمعي از دانشجويان و طلاب قم، تهران و اصفهان ديروز در اعتراض به تصرف غيرقانوني باغ قلهك توسط انگليس مقابل اين باغ در خيابان شريعتي تجمع كردند.اين دانشجويان با غير قانوني دانستن تصرف اين باغ توسط انگليس، قصد داشتند باغ را به تصرف خود در بياورند.تجمع كنندگان پس از اقامه نماز جماعت در مسجد جامع قلهك مجدداً به سمت اين باغ حركت كردند.
نيروي انتظامي كه ساعتي قبل از تجمع دانشجويان در محل حاضر شده بود، حضور چشمگيري در خيابان شريعتي و اطراف اين باغ داشت كه با برقرار كردن تدابير شديد امنيتي، مانع نزديك شدن دانشجويان و طلاب به باغ قلهك شدند.
نيروي انتظامي از همان دقايق اوليه آغاز تجمع به شدت با تجمع كنندگان برخورد كرده و مانع رسيدن آنها حتي به ديوارهاي اين باغ شدند، اين اقدام نيروي انتظامي باعث شد تا دانشجويان در وسط خيابان شريعتي در ابتداي ديوارهاي اين باغ متوقف شوند و نتوانند به ديوارهاي اين باغ برسند.
نيروي انتظامي نيز دانشجوياني را كه قصد پيشروي به سمت باغ قلهك را داشتند مورد ضرب و شتم قرار داد. در همين حال علاوه بر مصدوم شدن چند دانشجو، خبرنگار شبكه سحر نيز مورد اصابت ضربات باتوم نيروي انتظامي قرار گرفت و مصدوم شد.در همين حال تجمع كنندگان به سوي اين باغ كوكتل مولوتف و سنگ پرتاب كردند.پس از آن كه تجمع كنندگان در رسيدن به هدف خود ناكام شدند، تجمع آنها به راهپيمايي تبديل شد و پس از قرائت بيانيه خود در مقابل مسجد جامع قلهك به راهپيمايي خود پايان دادند.

طرح ساماندهي تعطيلات رسمي كشور تدوين شد
مهر: طرح قانونِي پِيشنهادِي مركز پژوهشها براِي ساماندهِي تعطِيلات رسمِي كشور تدوين و آماده تقدِيم به مجلس شوراي اسلامي شد.
دفتر مطالعات اقتصادِي مركز پژوهشها، در پاسخ به درخواست ِيكِي از نماِيندگان عضو كمِيسِيون فرهنگِي مجلس، با تهِيه گزارشِي ضمن بررسِي تعطِيلات رسمِي در اِيران و تعدادِي دِيگر از كشورهاِي جهان، طرح قانونِي پِيشنهادِي خود را براِي ساماندهِي تعطِيلات رسمِي كشور تدوِين كرد.
بر اساس اِين طرح تعداد تعطِيلات رسمِي كشور از ۲۵ روز كنونِي به ۱۶ روز كاملاً تعطِيل و ۴ روز نِيمه تعطِيل تبدِيل مِي شود.

معاون اروپاي وزارت خارجه:
ايران زيرفشار آپارتايد هسته اي است
005505.jpg
ايسنا: معاون اروپا و آمريكاي وزارت امور خارجه ي اظهار داشت: ايران تحت فشار آپارتايد هسته اي قرار گرفته است.سعيد جليلي كه براي مذاكرات دو جانبه در سوئيس به سر مي برد، در مصاحبه با روزنامه  لوتان تصريح كرد كه در صورت بروز بحران بر سر پرونده ي هسته اي ايران در اولين مرحله اروپا صدمه خواهد ديد.وي آغاز تنش بر سر برنامه  هسته اي ايران را از زماني دانست كه «تروئيكاي اروپايي ( فرانسه، آلمان و انگلستان) خواست كه پرونده  ايران را به شوراي امنيت گزارش كند.»معاون وزير امور خارجه تأكيد كرد: استفاده از انرژي هسته اي حق مسلم ماست. واقعيت اين است كه مي خواهند جلوي توسعه كشور ايران را بگيرند و نگذارند كه پيشرفت داشته باشيم. هر كشوري بايد حق داشته باشد منابع انرژي خود را آزادانه انتخاب كند و در انديشه ي خود استفاده كلي از انرژي را آن طور كه مي خواهد در راه توسعه پايدار بكار برد. انرژي هسته اي هم جزو همين مقوله هاست.آنها حق استفاده از اين انرژي را از ما مي گيرند. بايد اضافه كنم كه ايران تحت فشار آپارتايد هسته اي قرار گرفته است.

شوراي امنيت ملي تركيه برنامه هسته اي
ايران را در رأس دستور كارش قرار داد
ايسنا: در نشست شوراي امنيت ملي تركيه كه به رياست احمد نجدت سزر برگزار شد، برنامه ي هسته اي ايران در راس دستور كار اين نشست قرار گرفت.
به گزارش روزنامه ي حريت، در اين نشست در خصوص اين كه اگر برنامه ي هسته اي ايران به بحراني بين المللي تبديل شود موضع تركيه چه خواهد بود و نيز روابط ميان ايران و جامعه ي بين المللي، تصميم گيري آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره ايران و پيامدهاي آن براي آنكارا و سياست هاي تركيه درباره ي اين مساله گفت و گو شد.براساس اين گزارش عبدالله گل، وزير امور خارجه ي تركيه نيز به شوراي امنيت ملي اين كشور در خصوص گفت و گوهايش با منوچهر متكي، وزير امور خارجه ايران در اين خصوص توضيح داد.

وزير اطلاعات پاكستان:
در هيچ اقدامي عليه ايران شركت نخواهيم كرد
ايسنا: وزير اطلاعات پاكستان تأكيد كرد كه اسلام آباد به هيچ گونه تجاوز احتمالي عليه ايران نخواهد پيوست. به گزارش روزنامه ي پاك تريبيون، شيخ رشيد احمد، وزير اطلاعات پاكستان اظهار داشت: ايران كشور همسايه ي ماست.وي افزود: ما به هيچ گونه تهاجمي اگر قرار باشد عليه ايران رخ دهد نخواهيم پيوست.وزير اطلاعات پاكستان به خبرنگاران گفت: از ما درخواست نشده است كه در كنار آمريكا قرار بگيريم.

نيويورك تايمز:
ايران با ازسرگيري غني سازي اورانيوم
هدفي سياسي را دنبال مي كند
ايسنا: روزنامه ي نيويورك  تايمز به نقل از مقامات آمريكايي و اروپايي مدعي شد: ازسرگيري غني سازي اورانيوم در ايران اقدامي سياسي است و هدف از آن عادت دادن جامعه ي جهاني به اين كار در ايران است.اين روزنامه ي آمريكايي به نقل از مقامات اروپايي نوشت: انتظار مي رود بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي ظرف يك هفته ي آينده گزارش دهند كه ايران توليد اورانيوم غني شده را در مقياس بسيار اندك آغاز كرده است و براي حل مشكلات فني در برنامه ي هسته اي اش تلاش مي كند. اين گزارش به نقل از مقامات يادشده افزود: فقط يك ماه پس از آن كه ايران از اروپا و آژانس بين المللي انرژي اتمي سرپيچي و اعلام كرد تحقيقات درباره ي غني سازي را از سر مي گيرد، فعاليت ۱۰ سانتريفيوژ را در تاسيسات وسيع غني سازي اورانيوم نطنز آغاز كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |