يكشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۱ - Feb 26, 2006
در مرحله اول
تهران و چند شهر بزرگ مشمول
پرداخت وام مسكن نمي شوند
شهروندان تهراني كه مايل به سكونت در شهرهاي جديد اقماري باشند
مي توانند از اين تسهيلات استفاده كنند
005535.jpg
گروه اقتصادي: ثبت نام از كارمندان و كارگران كم درآمد براي دريافت تسهيلات ۱۰ ميليوني بانك مسكن از ديروز آغاز شد.
همزمان با انتشار اين فرم، متقاضيان استفاده از اين تسهيلات در شهرهاي تهران،  مشهد، تبريز، اصفهان، كرج، شيراز، قم، اهواز، كرمانشاه و اروميه غافلگير شدند. زيرا متقاضيان در شهرهاي مذكور فقط در صورتي كه تمايل به سكونت در شهرهاي جديد اقماري داشته باشند، مي توانند از اين تسهيلات بهره مند شوند. براي مثال در اين مرحله متقاضيان تهراني كه مايل به خريد و سكونت در واحدهاي مسكوني در ۴ شهر پرديس، پرند، انديشه و هشتگرد باشند مي توانند با ارسال فرم مربوطه اقدام به ثبت نام براي دريافت اين تسهيلات بنمايند. اين وضعيت در مورد شهرهاي جديد اقماري شهرهاي بزرگ ديگر نيز مصداق دارد.
در همين زمينه يك مقام در وزارت مسكن و شهرسازي در پاسخ به اين پرسش كه چه زماني طرح فوق در تهران به اجرا در خواهد آمد گفت: در مرحله اول ابتدا سياست مسئولين وزارت مسكن و شهرسازي اعطاي تسهيلات ۱۰ ميليون توماني بدون سپرده گذاري به متقاضيان خريد مسكن در ۲۸ شهر كشور است.
وي تأكيد كرد: در صورت موفقيت اين طرح و به نتيجه رسيدن تبادل نظرها احتمال دارد از ابتداي تابستان سال آينده متقاضيان كم درآمد خريد مسكن در شهر تهران نيز بتوانند از اين وام استفاده كنند.
مشخصات واحدهاي مسكوني
از مشخصه هاي اصلي اعطاي اين وام در مرحله نخست آن است كه بيش از امسال از تاريخ صدور پروانه ساختماني واحد مربوطه و بيش از ۲ سال از تاريخ صدور پايان كار ساختماني در واحدهاي ويلايي و ۲ سال از تاريخ صدور تفكيكي در واحدهاي آپارتماني آن نگذشته باشد و سند آن دست اول باشد.
متراژ واحد نيز حداكثر ۱۰۰ مربع در نظر گرفته شده است كه دارندگان حساب صندوق پس انداز مسكن و پس انداز مسكن جوانان نزد هر يك از شعب بانك مسكن در اولويت قرار خواهند گرفت.
همچنين عمدتاً واحدهاي قابل ارائه در شهرهايي است كه داراي طرح مصوب بافت فرسوده شهري و شهرهاي جديد، هستند.
دو نكته
هر چند اين اقدام اخير راهكار بسيار خوبي براي صاحبخانه شدن اقشار كم درآمد به شمار مي آيد، اما ۲ نكته اساسي را در اجراي آن نبايد از نظر دور بداريم. نخست آنكه متقاضي خريد يك واحد مسكوني بايد حداقل صاحب ۲۰ تا ۲۵ ميليون تومان وجه نقد باشد كه با اخذ ۱۰ ميليون تومان وام بتواند صاحب خانه شود.
در واقع اجرايي شدن اين طرح با احتساب موارد فوق در سال جاري فعلاً فقط مشمول ۳۰ هزار نفر قشر داراي پس انداز به نسبه قابل ملاحظه اي مي شود و باز هم افراد كم درآمد و صاحب پس انداز اندك بايد در انتظار صاحب خانه شدن باقي بمانند.
همچنين از مفاد اعطاي اين تسهيلات خريد واحد مسكوني كوچك در شهر محل سكونت است كه در اين ميان با توجه به تفاوت قيمت مسكن در شهرهاي گوناگون و حتي نقاط شهري مختلف، صاحبخانه شدن برخي اقشار كم درآمد را با چالش مواجه خواهد كرد.

كميسيون تلفيق تصويب كرد
۶۱۰۰ ميليارد تومان يارانه كالاهاي اساسي
005532.jpg
گروه اقتصادي: با رشد ۳۴ درصدي يارانه كالاهاي اساسي در بودجه سال ۸۵ نسبت به سال جاري كل يارانه ها به ۶ هزار و يكصد ميليارد تومان رسيده است.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري محمدمهدي مفتح مخبر كميسيون تلفيق با اعلام اين مطلب افزود: يارانه هاي كالاهاي اساسي نسبت به عملكرد مصوب و متمم بودجه سال جاري ۵ درصد كاهش داشته است.
به گفته وي اقلام عمده يارانه تصويبي شامل يارانه نان يا گندم به مبلغ ۲۵۰۰ ميليارد تومان، كالاهاي كوپني به مبلغ بيش از ۱۲۰۰ ميليارد تومان، نهاده هاي كشاورزي ۹۵۰ ميليارد تومان، دارو و شيرخشك ۲۲۴ ميليارد تومان مي باشد.
مخبر كميسيون تلفيق تصريح كرد: يارانه تفاوت قيمت تمام شده برخي كالاها در دو رديف با اعتبار ۲۳۲ ميليارد تومان و ۲۳۵ ميليارد تومان در نظر گرفته شده كه دولت مي تواند يا به توليد كننده بدهد و يا صرف كاهش قيمت كالا نمايد.
مفتح افزود: در راستاي انضباط مالي در بودجه ،اين كميسيون ۹۰ درصد اعتبارات خارج از شمول دولت را حذف كرد و پرداخت هرگونه اضافه كاري، مأموريت و خريد خودرو از محل اعتبارات خارج از شمول ممنوع است.
وي اظهار داشت: وزارت رفاه و تأمين اجتماعي نيز مكلف به بيمه اقشار محرومي كه در تخت بيمارستان بستري مي شوند گرديد و مي بايست كليه روستاييان را نيز در سال ۸۵ بيمه نمايد.
مخبر كميسيون تلفيق گفت: مقرر شد از سال ۸۶ تأمين نهاده هاي كشاورزي از قبيل كود، سم و ... به بخش غيردولتي واگذار شود.
مفتح افزود: در بودجه سال آينده ۲۸۰ ميليارد ريال براي بيمه مكمل بازنشستگان كشوري و لشگري، ۳۶۸۰ ميليارد ريال براي افزايش يارانه مواد غذايي خانوارهاي كم درآمد و زنان سرپرست خانوار، ۳۰۰ ميليارد ريال به بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير، ۶۰ ميليارد ريال براي ساماندهي آسيب ديدگان اجتماعي، ۴۰۰ ميليارد ريال به كميته امداد و بهزيستي براي توانمندسازي و كاهش فقر و ۶۸ ميليارد ريال به عنوان سهم كارفرما براي بيمه كردن مددجويان تحت پوشش كميته امداد اختصاص يافت.
وي تصريح كرد: از هر سفر عمره ۲۵ هزار تومان و از هر سفر حج تمتع غيرواجب ۱۰۰ هزار تومان به منظور كمك به ازدواج جوانان اخذ مي گردد.
مفتح گفت: ۲۰ ميليون دلار نيز براي افزايش سرمايه صندوق ضمانت صادرات ايران به منظور تشويق صادرات غيرنفتي اختصاص يافت.
وي افزود: شركت ملي گاز ايران مجاز شد تا ۵۸۰ ميليون دلار براي گازرساني شرق كشور و استان سيستان و بلوچستان از محل فاينانس اختصاص دهد.
همچنين ۲۰۰ ميليارد ريال به وزارت كار براي تأمين تجهيزات بازرسي كار اختصاص يافت.
مفتح گفت: هزار ميليارد ريال نيز براي بيمه محصولات كشاورزي در نظر گرفته شد و هم چنين دولت موظف شد در سال آينده برگ سبز چاي را به نرخ تضميني از كشاورزان خريداري كند.
وي افزود: ۸۵۰۰ ميليارد ريال بدهي دولت به صندوق ها، نهادها و سازمان ها از طريق واگذاري اموال منقول و غيرمنقول و سهام شركت ها پرداخت مي شود. اين بدهي ها بايد به تأييد سازمان هاي حسابرسي و مديريت و برنامه ريزي كشور برسد.
مفتح اظهار داشت: ۱۵۰۰ ميليارد ريال درآمد ناشي از فروش سهام شركت هاي دولتي براي تحت پوشش قراردادن ۳۰۰ هزار خانوار نيازمند تحت پوشش كميته امداد هزينه شود.
بر اساس اين مصوبات پنج در هزار اعتبارات دستگاههاي دولتي نيز به تربيت بدني اختصاص مي يابد.

بانك كارگشايي اعلام كرد:
انواع سكه بدون محدوديت عرضه مي شود
ايرنا: در روزهاي پاياني سال، انواع سكه بهار آزادي بدون محدوديت در جلسه حراجي بانك كارگشايي به متقاضيان عرضه مي شود.
علي عادلي رئيس بانك كارگشايي با بيان اين مطلب افزود: به سبب نزديك شدن به روزهاي پاياني سال، تقاضا براي خريد انواع سكه از سوي اشخاص حقيقي و حقوقي در بازار افزايش يافته است.وي در ادامه گفت: هر چند كه تاكنون براساس تقاضا، انواع سكه مورد نياز خريداران بدون محدوديت عرضه شده است، اما در صورتي كه بانك مركزي موافقت كند جلسه هاي حراجي بانك كارگشايي از سه به پنج روز در هفته افزايش خواهد يافت.

كارت هوشمند سوخت نيمه نخست سال
آينده در سراسر كشور اجرايي مي شود
فارس : مجري طرح كارت هوشمند سوخت گفت : با اقدامات انجام گرفته، تا قبل از پايان نيمه اول سال آينده كل سيستم كارت هوشمند در سراسر كشور راه اندازي و به بهره برداري مي رسد.
سيدناصر سجادي اظهار داشت: تا ارديبهشت ماه سال آينده كار تجهيز جايگاهها در ۴ شهر بزرگ تهران ، اصفهان، شيراز و مشهد به اتمام خواهد رسيد و كل تجهيزات مربوطه در اين شهرها نصب مي گردد كه اين مسئله خود ۵۰ درصد كار به شمار مي رود. وي افزود: متعاقب آن، عمليات تجهيز جايگاهها در ديگر شهرها نيز ادامه خواهد يافت و اميد مي رود تا قبل از پايان نيمه اول سال ،۸۵ كل سيستم در سراسر كشور راه اندازي شود.
وي با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص ثبت نام موتور سيكلتها گفت: اكثر مالكين موتورسيكلت در ارائه اسناد مالكيت موتور ، مشكل دارند كه با تمهيدات و رايزني هاي به عمل آمده با نيروي انتظامي قرار است تسهيلاتي در اين زمينه براي آنان در نظر گرفته شود و مالكين موتور سيكلت تا ۲۵ اسفندماه سال جاري جداي از زوج يا فرد و شماره پلاك، بتوانند براي دريافت كارت هوشمند ثبت نام نمايند. وي در زمينه تكليف مالكين خودروهائي كه طبق مقررات بايد براي دريافت كارت هوشمند مراجعه مي كردند و مراجعه ننموده اند، افزود: هنوز براي اين افراد برنامه خاصي در نظر گرفته نشده است و در زمان خودش، برنامه آنها را اعلام مي كنيم.

معاون اول رئيس جمهوري مسئول تصميم گيري
در مورد فهرست كالاهاي مشمول تجميع عوارض شد
فارس: بر اساس مصوبه هيات وزيران، تصميم گيري در مورد كالاهاي مشمول قانون تجميع عوارض به معاون اول رئيس جمهوري سپرده شد.
بر اساس روال گذشته تعيين كالاهاي مشمول قانون تجميع عوارض، كارگروهي متشكل از وزراي امور اقتصادي و دارايي، بازرگاني، صنايع و معادن و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كالاهاي مشمول اين ليست را تعيين مي كردند و در نهايت اين فهرست در هيات دولت مورد بررسي و تصويب قرار مي گرفت. در سالهاي گذشته در هيات دولت وزرايي كه وظيفه تامين منابع مالي مورد نياز دولت را بر عهده داشتند، با چانه زني، زمينه اي را فراهم مي ساختند كه بسياري از كالاهاي واسطه اي در ليست كالاهاي مشمول قانون تجميع عوارض كه مخصوص كالاهاي نهايي است، قرار مي گرفتند.
برخي كارشناسان پيش بيني مي كنند تعيين تكليف نهايي فهرست كالاهاي مشمول قانون تجميع عوارض از سوي معاون اول رئيس جمهور تا حد زيادي مانع اعمال نظرات شخصي و در نتيجه تعيين فهرست جامع تر و مناسب تري مي شود.
جلسه اي در تاريخ ۵/۱۱/۸۴ در كميسيون اقتصادي دولت با حضور معاون اول رئيس جمهور، وزراي امور اقتصادي و دارايي، صنايع و معادن، جهاد كشاورزي، بازرگاني، تعاون و رئيس كل بانك مركزي و تقديسيان برگزار شد كه در آن جلسه، مباحث مربوط به كالاهاي مشمول قانون تجميع عوارض مورد بحث و بررسي قرار گرفت و پيشنهاد نهايي در اين خصوص به دولت ارايه شد.

مجلس اصلاحات مهم كميسيون تلفيق را تاييد مي كند
گروه اقتصادي: روند تغييرات لايحه بودجه ۸۵ در كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي به گونه اي بوده كه اين لايحه را با تغييرات اساسي مواجه ساخته است. كاهش قيمت پايه نفت در لايحه بودجه از ۴۰ دلار به حدود ۳۴ دلار و كاهش هزينه هاي عمراني و جاري پيش بيني شده دولت موجب گرديده تا برخي احتمال بازگشت مصوبات كميسيون تلفيق به آنچه دولت در لايحه بودجه پيش بيني كرده بود را مطرح نمايند. آنها معتقدند اين تغييرات جهت گيري بودجه را تغيير داده و با هدف عملياتي شدن بودجه سال آينده مغايرت دارد.
با محمدمهدي مفتح مخبر كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي پيرامون اين احتمال و تغييرات لايحه بودجه در كميسيون تلفيق گفت وگو كرده ايم.
***
* با توجه به بررسي لايحه بودجه ۸۵ در كميسيون تلفيق امكان تغيير مصوبات اين كميسيون قبل از گزارش به صحن علني تا چه حد است؟
- براساس آيين نامه داخلي مجلس، در صورتي كه مجلس بخواهد از مصوبات كميسيون تلفيق با وجود استدلال قابل توجه براي رد اين مصوبات عدول كند بايد حداقل ۱۲ نفر از نمايندگان عضو كميسيون درخواست بازگشت به لايحه دولت را ارائه نموده و بيش از دو سوم مجموع نمايندگان حاضر در جلسه به اين موضوع رأي دهند در اين صورت مي توان نسبت به موضوعي كه پيش از آن كميسيون تلفيق در خصوص آن تصميم گيري كرده مجدداً بررسي و تصميم گيري كرد. اگر كميسيون تلفيق بخواهد از مصوبه خود تا قبل از گزارش نهايي عدول كند طبق آيين نامه بايد بدين شيوه عمل شود. مصوبات كميسيون تلفيق تا قبل از گزارش نهايي به جلسه علني مجلس قطعي خواهد بود و تنها در آيين نامه يك راه وجود دارد تا در صورتي كه اين تصميمات به هنگام تلفيق و هماهنگي نيازمند حك و اصلاح باشد، چنين مشكلي ايجاد شود بايد ۱۲ نفر از نمايندگان عضو كميسيون تلفيق چنين درخواستي را ارائه و به تصويب دوسوم نمايندگان حاضر در جلسه برسد. با اين شيوه مي توان مصوبات اين كميسيون را تغيير داد و كميسيون مي تواند دوباره در مورد موضوع مورد بحث رأي گيري نمايد.
* برخي احتمال بازگشت مصوبات كميسيون تلفيق در مورد بودجه به لايحه دولت را مطرح مي كنند، اين بحث تا چه حد جدي است؟
- درخصوص اصلاحات مهم كميسيون تلفيق، احتمالي براي بازگشت اين مصوبات به آنچه در لايحه دولت پيش بيني شده وجود ندارد. مواردي همچون تغيير قيمت پايه نفت در لايحه بودجه يا كاهش هزينه جاري و عمراني پيش بيني شده در لايحه بودجه ۸۵ از جمله مهمترين مصوبات كميسيون است كه احتمال تغيير آن بسيار كم بوده و بحثي در اين خصوص مطرح نيست اگر اعمال چنين تغييري مدنظر باشد مي توان انتظار آن را در مصوبات جزيي كميسيون تلفيق داشت اما موارد اساسي مانند ميزان برداشت از حساب ذخيره ارزي با رأي قاطع كميسيون تلفيق مصوب شده و بعيد مي دانم كسي درخواست تجديدنظر در اين موارد را داشته باشد.
* برخي معتقدند لايحه بودجه ۸۵ به هنگام بررسي در كميسيون تلفيق با تغييرات اساسي مواجه شده و اين تغييرات عملياتي شدن و جهت گيري بودجه را تغيير مي دهد. نظر شما چيست؟
- در مورد ميزان تغيير چارچوب لايحه بودجه ۸۵ و اين كه مصوبات كميسيون تغييرات اساسي را در لايحه بودجه به وجود آورده بايد گفت، حرف درستي است. تغييرات اساسي در بودجه ۸۵ حاصل شده و يك باره به ميزان ۲۵ درصد اتكاي بودجه به درآمدهاي نفتي نسبت به لايحه كاهش يافته است. تأثير اين امر در كاهش هزينه هاي عمراني و جاري پيش بيني شده دولت، در لايحه بودجه روشن شده است. بودجه جاري دولت به ۳۵۰ هزار ميليارد ريال و بودجه عمراني نيز به ۱۳۵ هزار ميليارد ريال كاهش يافته است كه اين كاهش قابل توجه بوده و چارچوب كلي بودجه را تغيير داده است اما اين تغييرات تأثيري در عملياتي شدن بودجه سال آينده نخواهد داشت. در لايحه دولت ۳۷۹ هزار ميليارد ريال براي بودجه جاري پيش بيني شده بود كه با كاهش حدود ۳۰ هزار ميليارد ريالي به ۳۵۰ هزار ميليارد ريال رسيده است. همچنين بودجه عمراني در لايحه دولت ۱۸۴ هزار ميليارد ريال پيش بيني شده بود كه در كميسيون تلفيق به ۱۳۵ هزار ميليارد ريال كاهش يافته است.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۴۷۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۳۵۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۶۶۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۳۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۱۲۱۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۱۴۲
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۱۲۸
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۸۳۳

اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |