پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۵ - Mar 2, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم:
پدري كه با چشم مهر و محبت به فرزند خود مي نگرد و با نگاه گرم و پرعطوفت خويش او را شاد و مسرور مي نمايد، خداوند به آن پدر در مقابل اين عمل، اجر يك بنده آزاد كردن خواهد داد.
المستدرك جلد ۲ ص ۶۲۶
امروز با حافظ
يادم از كشته خويش آمد و هنگام درو
مزرع سبز فلك ديدم و داس مه نو
گفت با اينهمه از سابقه نوميد مشو
گفتم اي بخت نخفتيدي و خورشيد دميد
اظهارات تازه ضرغامي درباره تحقيقات تخصصي
صدا و سيما هيچ خط قرمزي براي پژوهش ندارد
ايسنا: رئيس سازمان صدا و سيما خطاب به مسئولان مركز تحقيقات و مركز پژوهش هاي اسلامي سازمان گفت: امروز براي پژوهش در صدا و سيما، هيچ  خط قرمزي وجود ندارد و حوزه پژوهش  به مثابه عقل فعال سازمان، بايد با شناسايي تنگناهاي موجود، راهكارهاي لازم را در هر بخش در اختيار رئيس و ديگر مديران ارشد سازمان قرار دهد.
بنابراين خبر، عزت الله ضرغامي  با تشكر از زحمات و تلاش هاي اين دو مركز در انجام پژوهش هاي لازم و متقاعد ساختن بخش هاي مختلف سازمان براي بهره برداري از آنها، تصريح كرد: ما در برخي موضوعات و معضلات سازماني، نياز به تحقيقاتي سرانگشتي داريم كه همين تحقيقات به ظاهر سطحي، مي تواند يك پرده از مشكلات را نشان دهد و براي تصميم گيري راهگشا باشد.وي بهترين راهكار كاهش شكاف ميان پژوهش  و حوزه هاي سياستگذاري و توليد را انجام تحقيقات مورد نياز رسانه دانست و ادامه داد: اگر اطلاعات ارايه شده، به صورت شفاف نقايص را نشان دهد، به طور حتم ۹۰ تا ۹۵ درصد نظرها اعمال خواهد شد. البته اين رويكرد، در كارهاي حوزه پژوهش چندان مشهود نيست و بايد تقويت شود.

اجراي دو نمايش در صحنه پارس
006555.jpg
مهر: دو نمايش ملودرام مادر فرشته زميني و مردي در تاريكي از امروز ۱۱ اسفند در تئاتر پارس روي صحنه مي رود.
مادر فرشته زميني به نويسندگي و كارگرداني صبا ملكي و مردي در تاريكي به نويسندگي محمدحسين غمخوار و كارگرداني مصطفي ميرقاسمي برنامه اين ماه تئاتر قديمي پارس است.
همچنين فرامرز نوري بازيگر قديمي نمايش هاي سنتي ايران در اين اجرا بازي مي كند. ساعت اجراي اين نمايش ها ۱۲ ظهر به بعد است. برنامه قبل اين تئاتر در ايام محرم اجراي تعزيه بود.تئاتر پارس تنها سالن قديمي تئاتر ايران در منطقه لاله زار است كه در حال حاضر محل اجراي نمايش  هاي سنتي و تخت حوضي است. اين تئاتر را در حال حاضر گروهي از هنرمندان قديمي تخت حوضي اجاره كرده اند و به سرپرستي صبا ملكي به فعاليت خود ادامه مي دهند.

اولويت هاي تالارسنگلج اعلام شد
ايسنا: مدير تالارسنگلج گفت: تلاش مي كنيم نمايش هاي درجه يك ايراني و سنتي در برنامه سال آينده تالار سنگلج گنجانده شود. محمود فرهنگ افزود: در تلاش هستيم از گروهها و كارگردان هاي درجه يك، كه در زمينه نمايش هاي آييني سنتي كار كرده اند، دعوت كنيم تا نمايش هاي خود را در تالار سنگلج اجرا كنند. وي گفت: پيشنهاداتي را براي اجراي نمايش به هنرمنداني چون علي نصيريان و داريوش مودبيان ارائه كرده ايم و اميدواريم اين دوستان بتوانند نمايش هايي را در تالار سنگلج اجرا كنند.

در اولين كنگره ادبيات پايداري
آثار تاليفي در حوزه دفاع مقدس نقد علمي مي شود
فارس: ناصر محسني نيا گفت: قصد داريم با برپايي كنگره ادبيات پايداري، تحليل و نقد علمي آثار تاليفي در حوزه دفاع مقدس و ادبيات پايداري را مورد مطالعه قرار دهيم.
محسني نيا با اشاره به اين كه كنگره ادبيات پايداري در ۲۶ محور و با رويكرد به ادبيات دفاع مقدس برگزار مي شود، افزود: هدف ما اين است، اشعار و داستان هايي را كه با موضوع دفاع مقدس و انقلاب اسلامي نوشته شده اند، تحليل كرده و نگاه علمي تر به آن داشته باشيم. از طرفي هم قصد بر اين است كه با چنين كنگره هايي ياد شهدا و بزرگان دفاع مقدس در يادها زنده بماند.
وي كه از اعضاي هيات علمي اين كنگره است،  ادامه داد: هدف علمي ديگري هم داريم، آن هم اين است كه ادبيات پايداري به  خصوص ادبيات دفاع مقدس به عنوان يك رشته تحصيلي در دانشگاه ها مورد تدريس قرار بگيرد.
اين استاد دانشگاه با بيان اين مطلب كه اين ظرفيت قطعاً وجود دارد، رشته اي به نام ادبيات پايداري در دانشگاه ها به  وجود آيد،  تاكيد كرد:  سرفصل هاي انجام اين كار هم در دانشگاه شهيد باهنر كرمان نوشته و كار علمي بر روي آن انجام شده است، تا در نهايت به صورت رشته اي در دانشگاه ها تدريس شود.
محسني نيا ادامه داد: اگر چنين كرسي هايي نباشد، چه بسا اين ادبيات به بوته فراموشي گذاشته شود.
بنابراين همين كنگره ها هستند كه شعر و ادب دفاع مقدس را تازه و زنده نگه مي دارند. اگر اين كنگره ها نباشد، ممكن است كم كم ادبيات پايداري جايگاه ضعيفي پيدا كند.
اين عضو هيات علمي در كنگره ادبيات پايداري تصريح كرد: با به وجود آمدن اين كنگره ها، نگاه ها علمي تر مي شود؛ البته سطح علمي مقالات رسيده مناسب است.

كزازي و تندبادي كه مي وزد
006558.jpg
ايسنا: جلال الدين كزازي دو كتاب درباره رستم و سهراب و خاقاني منتشر مي كند.
جلد ششم نامه باستان جلال الدين كزازي منتشر شده و تندبادي از كنج و خاقاني  نيز ديگر كتاب هايي است كه از او منتشر خواهد شد.
جلد ششم اين اثر كه ويرايش و گزارش شاهنامه است، به تازگي ازسوي انتشارات سمت منتشر شده و كزازي در حال به پايان رساندن جلد هفتم اين مجموعه است. هم چنين تندبادي از كنج كتاب ديگري از كزازي است كه درباره ي رستم و سهراب نوشته شده و در واقع گزارشي از اين داستان و بررسي نكته هاي گوناگون زباني و اسطوره شناختي را دربر مي گيرد. اين كتاب به زودي توسط نشر آيدين براي كسب مجوز به وزارت ارشاد فرستاده مي شود.

اختتاميه نمايشگاه كاريكاتور مريخي
نمايشگاه كاريكاتورهاي علي مريخي امروز به كار خود پايان مي دهد.
اين نمايشگاه كه از چهارم اسفند در خانه كاريكاتور كار خود را آغاز كرده بود مربوط به دوره سوم كاري علي مريخي از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۶ و كارهاي جديدش در روزنامه همشهري بود.در روز اختتاميه اين نمايشگاه علي مريخي از ۱۰ صبح تا ۷ بعد ازظهر به سئوالات علاقه مندان و بازديدكنندگان پاسخ خواهد داد. خانه كاريكاتور در خيابان شريعتي _ تقاطع اتوبان همت، خيابان گل نبي غربي ميدان كتابي پلاك ۶۰ واقع است.

اين فيلم ها را در قاب تلويزيون مي بينيد
006564.jpg
ايسنا: پنج شنبه اين هفته باكس پخش سينمايي خارجي، به جاي «سينما يك» به پخش «مك كوي واقعي» در ساعت ۲۲ اختصاص دارد. اين فيلم به كارگرداني راسل مال كاي محصول سال ۱۹۹۲ بوده و در آن بازيگراني چون كيم بسينگر و وال كيملر به ايفاي نقش پرداخته اند.
شبكه يك سيما كه چند هفته اي است پخش فيلم هاي تلويزيوني ايراني را به فيلم هاي سينمايي ترجيح داده است، در عصر جمعه ساعت ۱۶ فيلمي از مهرداد خوشبخت را پخش مي كند. شبكه دو سيما سه شنبه ۹ اسفند ماه، فيلم هنگ كنگي «تابستان بيادماندني» را پخش كرده بود، پنجشنبه ساعت ۱۳ اين فيلم را تكرار مي كند. اين شبكه همچنين جمعه ساعت ،۱۸ فيلم سينمايي «با چهره درون» محصول انگلستان را به روي آنتن مي برد.
شبكه سه سيما فيلم سينمايي «بر فراز اورست» به كارگرداني رابرت ماركوويتس را پنجشنبه پخش مي كند. رابرت هورتن، نات پاركرف و ريچارد جنكينز بازيگران اين فيلم هستند. داستان «بر فراز اورست» در بهار سال ۱۹۹۶ اتفاق مي افتد.
«صدفيلم» ، اين هفته فيلم سينمايي «هوش مصنوعي» به كارگرداني استيون اسپيلبرگ را جمعه (۱۲ بهمن ماه)، ساعت۲۲و۳۰ دقيقه پخش مي كند. سينما چهار نيز كه مدتي پيش قسمت نخست از فيلم هاي «ده فرمان» را پخش كرد، جمعه اين هفته بخش ديگري از اين فيلم سينمايي به كارگرداني كريستف كيشلوفسكي را براي پخش در نظر گرفته است.
شبكه چهار سيما همچنين روز پنجشنبه ساعت ۱۵و۳۰ دقيقه فيلم سينمايي «گمشده» به نويسندگي و كارگرداني گوستاو گاوراس را پخش مي كند. اين فيلم سياسي برنده نخل طلاي جشنواره كن بوده است.

ترديد كوارون براي ساخت هري پاتر بعدي
آلفونسو كوارون، كارگردان مكزيكي، هنوز پيرامون ساخت فيلم جديد از مجموعه آثار «هري پاتر» ترديد دارد.
اين كارگردان فيلم «هري پاتر و زنداني آزكابان» را در كارنامه هنري اش ثبت كرده و با وجودي كه اين فيلم يكي از بهترين اقتباس ها از كتاب جي كي رولينگ بوده است، اين فيلمساز پيرامون ساخت اثر بعدي از اين مجموعه ترديد دارد.
كوارون با اشاره به اينكه اگر در حال حاضر به وي پيشنهاد ساخت اين اثر را بدهند، نمي پذيرد گفت: بايد به شما بگويم كه دو سال كاركردن روي پروژه هري پاتر زيباترين تجربه اي بود كه من در طول حيات كاري ام پشت سر گذاشتم. زماني كه شما روي پروژه اي كار مي كنيد كه رولينگ در آن حضور دارد، از وي و ايده هايش انرژي مي گيريد. نمي دانم اگر در آينده به من پيشنهاد كنند كه اين فيلم را بسازم شايد بپذيرم اما حقيقت اين است كه من در تكرار تجربه هاي قبلي ام چندان موفق نبوده ام.
اين كارگردان در حال حاضر روي فيلم «كوكان مردان» كار مي كند. او در مورد پروژه جديدش مي گويد: اين فيلم علمي - تخيلي نيست اما رويدادهاي آن در آينده شكل مي گيرد. داستان فيلم به گونه اي است كه ما ناگزير از ساخت آن در زمان آينده هستيم . اين فيلم در روز ۲۹ سپتامبر به نمايش عمومي در مي آيد.

نمايش فيلمهاي مهرجويي و ميلاني در جشنواره شارجه
ايسنا: فيلم هايي از سينماي ايران در جشنواره فيلم شارجه امارات به نمايش درمي آيد.
در اين جشنواره فيلمهايي از داريوش مهرجويي و تهمينه ميلاني به نمايش گذاشته خواهد شد بماني ساخته داريوش مهرجويي و فيلمهاي زن زيادي واكنش پنجم و ديگه چه خبر از ساخته هاي ميلاني در اين جشنواره نمايش داده مي شود.
اين جشنواره همزمان با نوروز به نمايش در مي آيد و زمان نمايش فيلمهاي ايراني از ۲۳تا ۳۱مارس است. داريوش مهرجويي هم اكنون در حال فيلمبرداري آخرين ساخته خود با عنوان علي سنتوري است كه بهرام رادان مسعود رايگان و گلشيفته فراهاني در آن بازي مي كنند.

كوتاه از هفت هنر
بي ينال بنگلادش: آثار پنج تن از هنرمندان هنرهاي تجسمي ايران در دوازدهمين دوره بي ينال بنگلادش در داكا _ پايتخت اين كشور _ به تماشا درمي آيد. به گزارش روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر تهران آثار پنج تن از هنرمندان هنرهاي تجسمي ايران در دوازدهمين دوره بي ينال بنگلادش با عنوان «شيل پاكلا» كه در روز يكشنبه ۲۰ مارچ ۲۰۰۶ برابر با چهاردهم اسفندماه ۸۴ در داكا پايتخت بنگلادش گشايش مي يابد به تماشا درمي آيد. اين پنج تن عبارتند از: علي اصغر گلناري (مجسمه ساز)، رضا لواساني (مجسمه ساز)، صداقت جباري (نقاشي خط)، احمد نادعليان (مولتي ويديو) و شكوفه عليدوستي (عكاس).
فيلم: كانون فيلم فرهنگسراي هنر ساعت ۱۷ روز يكشنبه ۱۴ اسفند فيلم سينمايي «سفر به هيدالو» را به كارگرداني «مجتبي راعي» براي اعضاي اين كانون و دانشجويان هنر در اين فرهنگسرا به نمايش گذاشته مي شود. فرهنگسراي هنر در خيابان شريعتي، خيابان جلفا واقع شده است.
ترجمه آثار لوركا: خسرو ناقد سه كتاب ترجمه از آثار فدريكو گارسيا لوركا، اريش فريد و لشك كولاكوفسكي منتشر مي كند. اولين كتاب با عنوان «در سايه ماه و مرگ» گزيده اي از شعرهاي فدريكو گارسيا لوركاست كه با مشاركت يكي از همكاران اسپانيايي زبانش از متن اصلي اسپانيولي به  فارسي ترجمه كرده  است.
006561.jpg
سيدجلال آشتياني: كتاب هاي «چهره هاي درخشان فلسفه و عرفان» ، «يادگار ماندگار» و «گنج پنهان فلسفه و عرفان» به مناسبت اولين سالگرد ارتحال استاد سيدجلال الدين آشتياني منتشر مي شوند. اين كتاب ها با تأليف و گردآوري حسن جمشيدي - مدير گروه فلسفه پژوهشكده علوم انساني جهاد دانشگاهي مشهد - به چاپ خواهند رسيد.
گردهمايي منتقدان: مجمع عمومي عادي سالانه كانون ملي منتقدان تئاتر، روز شنبه ۲۰ اسفند ماه برگزار مي شود.روابط عمومي اداره كل هنرهاي نمايشي اعلام كرد، اين مجمع از ساعت ۱۵ تا ۱۷ روز شنبه ۲۰ اسفند ماه در تالار شماره ۲ (تالار كوچك) مجموعه تئاتر شهر برگزار خواهد شد.
موسيقي كودكانه: ۱۰ اثر موسيقايي با ساختار كودك در مراكز موسيقي و سرود سازمان صدا و سيما توليد شد. اين آثار در اداره كل توليد مركز موسيقي و سرود و در مراكز صدا و سيماي استان هاي خوزستان و مازندران توليد شده است.
وب سايت همايش قطب الدين شيرازي : وب سايت همايش بين المللي علامه قطب الدين شيرازي راه اندازي شد. در اين وب سايت كه به دو زبان فارسي و انگليسي به نشاني اينترنتي http://Qshirazi.honar.ac.ir طراحي شده بخش هايي چون اخبار، تشكيلات، مقاله ها، فراخوان و... در نظر گرفته شده است.

برگي از تاريخ
درگذشت آيت الله نوري همداني
آيت الله ميرزا حسن نوري همداني در سال ۱۳۰۲ ش در يكي از روستاهاي اطراف همدان به دنيا آمد و پس از آن كه دوره مقدماتي علوم را نزد پدر فرا گرفت، سطوح عاليه را  در محضر آخوند ملاعلي همداني آموخت. وي سپس در بيست سالگي براي فراگيري مدارج عالي علوم اسلامي، در حلقه درس خارج استادان نامداري همچون آيات عظام: سيدحسين بروجردي، سيد محمد محقق داماد، امام خميني(ره) و علامه طباطيابي قرار گرفت و علم اصول، فقه، تهذيب نفس و فلسفه را آموخت. آيت الله نوري همداني در سال ،۱۳۳۷ در حالي كه سلطه ننگين استبداد پهلوي بر جامعه اسلامي ايران حكمفرما بود و مبارزه همه جانبه اسلام خواهان روز به روز گسترش مي يافت، اقدام به تأسيس انجمن هاي اسلامي قم، با نام مكتب ولي عصر(عج) نمود و تشكلي ارزشمند از جوانان مسلمان، براي آشنا ساختن آنان با مباني دين به وجود آورد. در واقع، آن مجموعه، كانون مبارزه عليه التقاط، كفر و محل تحقيق و تبيين مفاهيم ديني بود. پس از مدتي آيت الله نوري از طرف ساواك بازداشت شد و اين مركز پس از هجده سال فعاليت، در سال ۱۳۵۵ توسط رژيم تعطيل شد. اين روحاني مجاهد، پس از انقلاب از طرف امام خميني(ره) براي تبليغ و هدايت نيروهاي مسلمان ساكن انگلستان به آنجا اعزام شد و به وظايف ديني و انقلابي خود عمل نمود. آيت الله نوري علاوه بر توانايي در فن خطابه و هنر شعر و خوشنويسي، آثاري را به رشته تحرير در آورد كه: پيروزي در سايه شكست، توضيح المسائل و مجموعه آثار از آن جمله اند. سرانجام اين يار وفادار امام و انقلاب در يازدهم اسفند ۱۳۶۹ ش به هنگام سفر تبليغي به سيرجان، بر اثر تصادف، در شصت و هفت سالگي جان به جان آفرين تسليم كرد و در جوار حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاك سپرده شد.

بلاتكليفي در اجراي پايان نامه هاي برتر تئاتر دانشگاهي
ايسنا: مديرتالارمولوي گفت: هنوز تكليف اجراي پايان نامه هاي برتر تئاتر دانشگاهي در تالار مولوي مشخص نيست.
مهدي مكاري، افزود: پنچ پايان نامه برتر تئاتر دانشگاهي در طول جشنواره تئاتر فجر در تالار مولوي به روي صحنه رفتند و با استقبال خوبي هم مواجه شدند، اماهنوز وضعيت اجراي اين كارها مشخص نشده است.وي اضافه كرد: تمام تلاش ما بر اين است، تا بتوانيم براي اجراي اين كارها با مركز هنرهاي نمايشي قرارداد ببنديم، ولي هنوز هيچ جوابي براي اين موضوع از سوي مسئولان مركز ارائه نشده است.

اصل مطلب
در فيض حضور و رمز توفيق مشاوران گويد
ابوالفضل زرويي نصرآباد
گر تو باشي مشاوري خوشنام با تو خلوت كند مدير، مدام
مي پذيرد فقط تو را به حضور چون تويي رازدار و سنگ صبور
از ورود مراجعان، به مثل منشي آرد ممانعت به عمل
بي  كه زان ماجرا شوي جوگير مي نشيني تو روبروي مدير
پس نبايد كه جلف و بد باشي بايد آداب را بلد باشي
اولا صبر كن، جناب مدير بكند شكوه از صغير و كبير
صحبت از طشت و از سه پايه كند از زمين و زمان گلايه كند
بعد از آن با كنايه و تصريح وضع موجود را كند تشريح
(گر سئوالي كند، به فرض بعيد تو بكن با تكان سر، تأييد)
بعد از آن، مي كند به دانايي صحبت از مشكلات اجرايي
مي رود بعد از آن، سراغ علاج نوبت پاسخ است و استنتاج
]نكني عرض فكر و طرح نظر تو فقط گوش كن عزيز پدر[
مي كند مشكلات را تدبير با درايت، خود جناب مدير
آنچه گويد، چنان كه مشهود است بهترين راه حل موجود است
هر چه گويد، پرند يا كه چرند سر بجنبان فقط تو با لبخند
از تو بعداً رئيس پاك و شريف مي كند پيش ديگران تعريف
كه: «چه توفيق شد مجاور  من واقعاً به به از مشاور من
باعث راحت خيالم شد من كه في الجمله خوش به حالم شد!

ستون آخر
سردبير
* بالاخره يواش يواش دارد بوي خبرهاي خوش به همشهري مي رسد... عرض كردم بوي خبر... اجازه بدهيد خودش برسد مفصل عرض مي كنم. اگر خدا بخواهد و دوباره يك نفس راحت بكشيم سر صبر و حوصله بخش هايي از برنامه تفصيلي پنج ساله روزنامه را برايتان خواهم گفت و اگر كسي پيدا شود كه قدري توي اين تنهايي و فشار كار به اين برادر كوچكتان كمك كند شايد قدم به قدم به طرف آن چشم انداز مطلوب و افق درخشاني كه شايسته نام همشهري و كشور سرافرازمان باشد برويم و... حالا باشد سر فرصت صحبت مي كنيم.
* بوي نوروز هم دارد مي آيد. اولين كارت نوروز را اول اسفند يكي از خوانندگان محترم برايمان فرستادند و دومي اش هم امروز رسيد. إن شاءالله سال جديد براي همه شما و خانواده و عزيزانتان سال عافيت و سعادت باشد به حق سيدالشهدا عليه السلام كه اربعين شهادتش روز اول سال جديد است.
* يادم رفت از خانم واشقاني فراهاني و آقاي عليرضا مالك تشكر كنم.
* حضرت آيت الله هاشمي شاهرودي هم نامه اي از يك خواننده پيش ما دارند اگر خواستند اطلاع بدهند تقديم كنيم.
* اين هم اظهار لطف يك خواننده محترم بدون شرح و توضيح: «همشهري ديگر الآن بخشي از ضروريات روزانه خانه ما شده است (بنده و همسرم) بنده ليسانس جامعه شناسي دارم و خانمم معارف اسلامي. خردنامه و همشهري ديپلماتيك علاقه مان را بيشتر كرد و اين بود كه با اولين تهديد سردبير فرم اشتراك را پر كرديم و فرستاديم و تا به دستمان برسد يك نسخه خردنامه و همشهري ديپلماتيك پريد كه خواهش مي كنم براي ما ارسال كنيد.»
* چشم. فقط آدرس بايد بدهيد!
* آقاي حميدرضا مهديان هم حالا كه بعد از چند سال احوال ما را پرسيده مي خواهد به جاي استفاده از «انرژي» خودش ما را با بنياد شهيد و شهرداري و... طرف كند!
* از آقاي محمدرضا رباني هم بسيار متشكرم كه پيشنهادهاي بسيار خوب و جالبي براي روزنامه ارسال كرده اند مثل آقاي مهرداد جاور خودمان... باز هم به روي چشم.
* آقاي دكتر محمدباقر صدري هم با حوصله ستون آخر را بررسي و تحليل كرده اند و آخرش آب پاكي را روي دست ما ريخته اند كه ستون آخر به آخر رسيده و... دست مريزاد آقاي دكتر!... و بعد توصيه كرده اند كه در اين ستون حرف هاي مردم و مسائل آموزنده را بنويسيد و... اين آقاي دكتر بزرگوار ما هم شده اند مثل بعضي مسئولان محترم كه زورشان به ضعفا مي رسد!... آقاي دكتر ۳۲ صفحه روزنامه همه جز مسائل مردم چيست كه شما اين دكه ناقابل و كوچك سردبير را كنار اين همه برج و ساختمان تحمل نمي كنيد؟ حالا از شوخي گذشته رفقايي كه بيشتر با ما بوده اند عنايت دارند كه اساس اين ستون براي ارتباط نزديك و خودماني سردبير روزنامه با خوانندگاني است كه درحقيقت مالك و صاحب اصلي روزنامه اند... فارغ از تعارف و كليشه و با ادبيات و نثر خاص خودش . طبيعي است كه خود بنده هم موقع سرمقاله نوشتن نثر و ادبياتم فرق مي كند و هر چيزي جاي خودش را دارد... به اين ستون هم البته اگر كسي عادت نكرده باشد كمي طول مي كشد تا همراه شود... چون فضاي اين ستون فضاي گپ زدن دم در خانه و چاي خوردن موقع استراحت است. نه صحبت رسمي با كت و شلوار پشت تريبون و جلوي دوربين تلويزيون و احتمالا آقاي دكتر اجازه مي دهند اينجا فارغ از روال مرسوم و ادبيات متعارف بقيه صفحات قدري راحت تر و بي تكلف تر حرف بزنيم و احوال بپرسيم و خوانندگان را از وضعيت پشت صحنه  روزنامه مطلع كنيم و... شما هم بفرماييد آقاي دكتر... جايتان روي چشم ما... امتحان كنيد ببينيد بعد از چندين ساعت گپ و گفت وگوي خشك و جدي سياسي و اجتماعي و... و بعد از ۳۲ صفحه حرف هاي جدي و رسمي اين دم آخري يك خداحافظي و گفت وگوي گرم و خودماني چقدر مي چسبد!
* تا پس فردا و روزنامه شنبه و احوالپرسي دوباره فعلا خداحافظ...

بهارستان
عشق
عشق بايد كه عاشق را چنان بخورد و چنان فارغ گرداند كه جز اين به حالت او نباشد.
چندان غم عشق ماه رويي خورديم كو را به ميان اندوهش گم كرديم
تمهيدات _ عين القضات همداني

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
دعوت
از بس كارهاي خونه رو انجام داده بود خسته شده بود. خريد، نظافت، پخت و پز و... شب كه مي خواست بخوابد فكرهايي توي سرش بود. صبح كه بيدار شد اول بچه ها رو راهي مدرسه كرد و بعد به كارهاي خونه رسيد. ولي انگار قرار بود مهمان بياد. بيرون رفت و يك دسته گل زيبا، يك جعبه شيريني و يك هديه خريد. به فروشنده گفت: آقا بي زحمت كادو كنيد. به خانه برگشت. دستي به سر و رويش كشيد و لباس تميز پوشيد. تمام خريد هايش را روي ميز چيد. لبخندي زد، چون او براي اولين بار خودش را به مهماني دعوت كرده بود...
مژگان محبوبي مطبوع

گشتي در دنياي خبرها
پسر ۱۱ساله پشت فرمان
آنكارا: دو شب پيش يك مامور پليس راهنمايي و رانندگي در شهر آنكارا تركيه خودرويي را متوقف كرد كه راننده آن با سرعت غير مجاز در خيابان مشغول رانندگي بود. اما اين مامور پس از متوقف كردن خودرو مورد نظر شوكه شد چون يك پسر بچه ۱۱ ساله پشت فرمان نشسته بود. اين مامور پس از بازجويي از اين پسر بچه متوجه شد كه وي از سه ماه قبل تاكنون هر شب با خودرو پدرش در شهر به رانندگي مي پرداخته است. به هر حال پليس پدر اين پسر بچه را به دليل اين سهل انگاري محكوم به پرداخت۱۵۷ دلار جريمه كرد. جالب اينكه پدر شخصا رانندگي كردن را به فرزندش آموزش داده بود.
عبور از غار
مسكو: يك گروه از خلبانان زبده نيروي هواپيمايي روسيه قصد دارند با هواپيماهاي جنگي خود از درون يك غار در چين عبور كنند. اين غار قديمي كه همه ساله جهانگردان بسياري را جلب مي كند ۲۸۰ متر طول و ۱۳۰ متر ارتفاع دارد و همچنين عريض ترين بخش اين تونل ۵۷ متر است كه اين رقم در كمترين پهنا به ۲۸ متر نيز مي رسد. به هر حال چيني ها پيش بيني مي كنند ۲۰ هزار بليت براي اين رويداد بفروشند آن هم در شرايطي كه قيمت هر برگ بليت در حدود ۸۴۰ دلار خواهد بود.
آدامس دردسرساز
ديترويت: روز گذشته گروهي از دانش آموزان يك مدرسه به بازديد از موزه اي در آمريكا پرداختند اما شيطنت يك دانش آموز ۱۲ ساله باعث شرمندگي مسئولان مدرسه شد. اين دانش آموز در حين بازديد از تابلوهاي نقاشي موزه ناگهان آدامس خود را از دهان بيرون آورد و آن را روي يك تابلو نقاشي ۵/۱ ميليون دلاري چسباند. اين تابلو در سال ۱۹۶۳ نقاشي شد و مسئولان موزه آن را دو سال بعد با پرداخت ۵/۱ ميليون دلار خريداري كردند. در حال حاضر كارشناسان موزه در حال يافتن حلال مناسبي هستند تا لكه به جاي مانده از آدامس را از بين ببرند.
نزاع خوراكي
اينديانا: دانش آموزان يكي از دبيرستانهاي آمريكا بايد به دليل مشاركت در يك نزاع جمعي هزار دلار خسارت بپردازند. در حدود ۵۰ نفر از دانش آموزان اين دبيرستان طي ۲۵ دقيقه وقت ناهار با پرتاب مواد غذايي به نزاع با يكديگر پرداختند كه گفته مي شود اين نزاع از پيش برنامه ريزي شده بود. به هر حال پرتاب مواد غذايي باعث خسارت ديدن در و ديوار و حتي سقف  دبيرستان شد و به همين دليل ۱۰ دانش آموز به مدت يك هفته اخراج شدند. اكنون هر يك از دانش آموزان متخلف بايد هزار دلار جريمه براي نظافت اين مكان بپردازند.
درآمد جديد
آمستردام: يك شركت توليد كننده نوشابه هاي قندي در هلند از چند روز پيش قيمت محصولات خود را به طور متوسط ۳۰ درصد افزايش داد كه اين افزايش به دليل استفاده از بطري هاي جديد است. البته مشترياني كه اين بطري ها را پس از استفاده به فروشگاهها برگردانند مبلغ ۳۰ سنت پول دريافت خواهند كرد. همين موضوع باعث سرازير شدن بطري هاي نوشابه هاي توليد شده در بلژيك به كشور هلند شده است. گفته مي شود شهروندان بلژيكي براي اينكه صاحب درآمد شوند بطر هاي نوشابه هاي قندي خريداري شده را جمع آوري مي كنند و با سفرهاي مداوم به خاك هلند به ازاي هر بطري ۳۰ سنت پول دريافت مي نمايند.
بازگرداندن هديه
بلگراد: يك حزب سياسي در يكي از شهرهاي صربستان خواستار بازگرداندن يك اتوبوس اهدايي از سوي كشور هلند شده است. چندي پيش كشور هلند اين اتوبوس را به شهرداري اين شهر اهدا كرد تا از آن در سيستم حمل و نقل عمومي استفاده شود، اما با توجه به اينكه جنايتكاران جنگي صرب در دادگاهي واقع در هلند محاكمه مي شوند رهبران اين حزب معتقدند كه نبايد كمك هلندي ها را پذيرفت.

گل و گياه
شينو روكسا
006552.jpg
نام علمي:
Chionodoxa luciliae
خانواده:LILIACEAE
گياهي است پيازي با برگهاي پايه اي نيمه افراشته كه ساقه آن بدون برگ بوده و در انتهاي آن در اوايل فصل بهار ۱ تا ۳ گل آبي يا بنفش تشكيل مي شود. بلندي گياه ۵ تا ۱۰ سانتي متر و گستردگي آن ۵/۲ تا ۵ سانتي متر است. اين گياه براي باغ هاي صخره اي مناسب مي باشد.
نيازها: مكان آفتابي و خاك با زهكش خوب را نياز دارد. در فصل پاييز بر روي سطح خاك يك لايه خاك برگ يا كمپوست باغي پوسيده ريخته شود. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز يا تقسيم گياه در اواخر تابستان يا پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |