پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۵ - Mar 2, 2006
قلعه صلصال ليسار، فرو رفته در غبار روزگار
006411.jpg
قلعه معروف صلصال ليسار كه قدمت آن به دوره ايلخاني مي رسد، در روستاي قلعه دوش در حريم شهر جديد ليسار در ارتفاع ۹۰ متري از زمين روي تپه اي منفرد قرار دارد.
صلصال به معني گل خشكيده ورز داده شده است، قلعه صلصال ليسار به دليل شرايط خاص جغرافيايي و واقع  شدن در ميان شاليزارهاي برنج و باغ هاي گيلاس و نزديكي آن به درياي خزر، داراي آب و هواي بسيار مطبوعي است.
با كاوش هايي كه اخيراً به وسيله ميراث فرهنگي و گردشگري صورت گرفته سكه هايي از اطراف اين قلعه به دست آمده است كه مربوط به دومين اتابك آذربايجان معروف به جهان پهلوان محمد مي باشد. از شرايط قرار گرفتن قلعه ليسا ر چنين به نظر مي رسد كه از آن استفاده تدافعي و مرزباني شده است، ضمن آن كه به دليل نزديكي به دريا نيز مي توانسته، هم بر دريا و هم بر كل منطقه اشراف داشته باشد.
اين قلعه در زمان حاضر مشرف به شهر جديد ليسار است و به دليل قرار گرفتن در فاصله ۵۰۰ متري از جاده بين المللي تالش به آستارا در ورودي شهر ليسار، نظر هر بيننده اي را به خود جلب مي كند و اين سؤال را در وي برمي انگيزد كه چرا اين چنين مهجور است و از سوي مسئولان به آن توجه نشده است.
اين اثر تاريخي كه بالقوه مي تواند به يكي از مناطق مهم گردشگري و توريستي تبديل شود متاسفانه در گرد و غبار روزگار به فراموشي سپرده شده است و فقط مردم شهر ليسار و روستاهاي اطراف، هرساله روز سيزده فروردين به صورت دسته جمعي از اين قلعه ديدن مي كنند.
مردم اين منطقه از ميراث فرهنگي و گردشگري گيلان انتظار دارند به اين قلعه توجه خاصي داشته باشند،مرمت و بازسازي  شود و به يكي از قطب هاي گردشگري استان تبديل شود.
تالش _ داريوش محمدي اوتاري

رهاسازي كپورماهيان چيني در تالاب بين المللي انزلي
006417.jpg
بندر انزلي _ خبرنگار همشهري: انواع بچه ماهيان كپور در منطقه آبكنار در تالاب بين المللي بندرانزلي رهاسازي شد.
دكتر خاني پور، مدير پژوهشكده آبزي پروري كشور (آب هاي داخلي) با اعلام اين خبر گفت:۵ ميليون انواع ماهيان چيني مانند كپور سرگنده - فيتوفاك _ آمور و كپور معمولي به وزن ۳۰ تا ۴۰ گرم در تالاب بين المللي بندر انزلي رهاسازي شدند.
دكتر خاني پور اضافه كرد: حفظ و بازسازي ذخاير تالاب بين المللي بندرانزلي، جلوگيري از افزايش مواد غذايي آلي در تالاب، حفظ و نگهداري اكوسيستم تالاب و افزايش توليد و صيد ماهي در تالاب بندرانزلي، از مهمترين اهداف اين رهاسازي بوده است.
دكتر خاني پور افزود: تالاب بين المللي بندرانزلي استعداد توليد سالانه ۳ هزار تن انواع كپور ماهيان چيني را دارد. در حال حاضر متوسط برداشت ماهي از تالاب انزلي حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن در سال است كه با رهاسازي بچه ماهي ها و حفظ اين ذخاير توسط صيادان منطقه، اين ميزان برداشت را مي توانيم به شش برابر در سال افزايش دهيم. دكتر خاني پور همچنين از رهاسازي حدود ۹۰۰ هزار قطعه انواع بچه كپور ماهيان در فروردين و ارديبهشت سال آينده در تالاب انزلي خبر داد.

شهردار اصفهان:
هنوز اعتباري براي پايتخت فرهنگي
جهان اسلام اختصاص نيافته است
006423.jpg
اصفهان- شهردار اصفهان  و دبير ستاد پايتخت  فرهنگي  جهان  اسلام ، گفت : تاكنون  اعتباري به  پايتخت  فرهنگي  جهان  اسلام  تعلق  نگرفته  است .
سيدمرتضي  سقائيان  نژاد در گفت  وگو با ايرنا افزود: در مجلس  شوراي  اسلامي براي  پايتخت  فرهنگي  جهان  اسلام  بودجه  رسمي پيش  بيني شده  كه  هنوز اين  اعتبار به  اصفهان  داده  نشده  است .
به  گفته  وي ، قرار است  اعتباري  در سال  ۸۵ به  پايتخت  فرهنگي  جهان  اسلام داده  شود.وي  اظهار داشت : در استانداري  اصفهان  كميسيون هاي  مربوط به  پايتخت  فرهنگي جهان  اسلام  درحال  فعاليت  هستند، ولي  نبود بودجه ، برنامه هاي  مربوط را تحت  الشعاع  قرار داده  است .
وي  گفت : شهرداري اصفهان  نمي تواند از بودجه  شهرداري  كه  متعلق  به  شهروندان است  هزينه  برنامه ها را تامين  كند.وي  تشكيل  ستاد ورزش ، برگزاري  المپيادهاي  دانشجويان  كشورهاي  مسلمان  وبرگزاري  المپياد رياضي  را از برنامه هاي  پايتخت  فرهنگي  جهان  اسلام  در سال آينده  ذكر كرد.
مرحله دوم مطالعه سفالهاي 
مسجد جامع اصفهان  آغاز شد

كارشناس  ميراث  فرهنگي  و سرپرست  كارگاه  اشياي  مكشوفه  در مسجد جامع  اصفهان  گفت : مرحله  دوم  مطالعات  سفالهاي  مكشوفه  در اين  مسجد آغاز شد.
فريبا سعيدي  در گفت  و گو با ايرنا افزود: در اين  مرحله  به جداسازي  سفالهاي  شاخص  از سفالهاي  ويژه  پرداخته  خواهد شد.وي  خاطر نشان  كرد: تاكنون  حدود ۶۰۰ هزار قطعه  مكشوفه  در اين  محدوده  به دست  آمده  كه  از اين  تعداد ۷۰ هزار قطعه  سفال  شاخص  است .سعيدي  افزود: همزمان  با مطالعات ، كار مرمت  روي  اشياء از جمله  سفالها، شيشه هاي  موجود، نقاشي  ديواري  و طراحي  صورت  خواهد گرفت .
به  گفته  وي ، اشياي مكشوفه  قطعه قطعه مي باشد و كار مكان  يابي  اين  قطعات  و تبديل  به  وضعيت  اوليه  و مرمت ، در حال  انجام  است .سعيدي  يادآور شد: اكثر قطعاتي  كه  كار مرمتي  روي  آن انجام  شده،  ظروف  مربوط به  دوره هاي  مختلف  ساساني  ، سلجوقي  ، ايلخاني  و قاجار است . وي  اظهار داشت : قرار است  در پايان  كار موزه اي  مخصوص  براي  اين  منظورپيش  بيني  شود.
گفته  مي شود، مسجد جامع  اصفهان  قدمتي  ۱۴۰۰ ساله  دارد و آثاري  مربوط به پيش  از اسلام  نيز در اين  مكان  يافت  شده  است . اين  مسجد با عظمت ، نمادي  كم  نظير از تكامل  معماري  ايراني  اسلامي است . دو گنبد معروف  در اين  مسجد به  نام  گنبد نظام  الملك  وگنبد تاج الملك از زيباترين  گنبدهاي  دوران  سلجوقي  است كه  قسمت  داخلي  و خارجي  آنها با تزئينات  آجري  و گچ  در نوع  خود بي نظير است .

گيلان در توليد مرغ گوشتي در كشور،اول شد
رشت _ خبرنگار همشهري: مصرف سرانه مرغ در كشور ۱۵ كيلوگرم و در گيلان به علت مصرف ماهي حدود ۱۳ كيلوگرم است. دولت قصد دارد در يك برنامه ۱۰ساله تا پايان سال ۹۴ مصرف سرانه گوشت مرغ را در كشور به ۳۶ كيلوگرم برساند.
مهندس هادي رفيعي معاون امور دام جهاد كشاورزي استان گيلان با عنوان اين مطلب گفت: سالانه در ۲۱ واحد پرورش مرغ مادر در گيلان ۱۰۰ ميليون قطعه جوجه يك روزه توليد مي شود كه ۵۵درصد آن به كشورهاي آذربايجان، عراق و سوريه و بخشي از آن به ديگر استان هاي كشور صادر مي شود.مهندس رفيعي اضافه كرد: ميانگين جوجه ريزي مرغداري هاي كشور در هر سال سه دوره است، ولي در مرغداري هاي گيلان سالانه ۵ دوره جوجه ريزي مي شود.
مهندس رفيعي افزود: در وضع موجود ۴۷۱ واحد توليد مرغ گوشتي در اين استان فعالند كه سالانه ۴۹ هزار تن گوشت مرغ توليد و به بازارهاي مصرف استان و كشور عرضه مي شود. به اين ترتيب گيلان در توليد مرغ گوشتي در كشور رتبه اول را به دست آورده است.

دانشگاه دريانوردي و علوم دريايي چابهار
با كمبود اعتبار روبه رو است
006414.jpg
گروه شهرستان ها: براي رسيدن به اهداف آموزشي و پژوهشي برنامه چهارم توسعه و حفظ استانداردهاي كسب شده بين المللي با بودجه ۵۰ ميليارد ريالي نمي توان اهداف دانشگاهي كشور را پيش برد.
رئيس دانشگاه دريانوردي و علوم دريايي و نائب رئيس انجمن اقتصاد كشاورزي و منابع طبيعي آسيا در اين خصوص گفت: دانشگاه دريانوردي و علوم دريايي چابهار به عنوان قطب دريانوردي و علوم دريايي ايران و خاورميانه در دورترين نقطه از پايتخت قرار دارد و همين امر مي تواند بر انگيزه فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي استادان، دانشجويان و كارمندان در زمينه علوم دريايي اثر نامطلوب بگذارد.دكتر كريم در ادامه افزود: دانشگاه، كارخانه غني سازي و تأمين نيروي انساني كشور است و غني سازي هاي ديگر بعد از غني سازي انساني شروع مي شود، لذا ما از مجلس و كميسيون تلفيق افزايش بودجه دانشگاه ها و ايجاد راهكارهايي براي ارتباط بيشتر دانشگاه و صنعت را خواستاريم.
محمدحسين كريم اظهار داشت: گرچه ۵۰ تا ۶۰ درصد افزايش بودجه داشته ايم. ولي اگر بدهي ها و كسري هاي دانشگاه ها را از بودجه سال ۸۵ كم كنيم ميزان تخصيص بودجه چيزي حدود ۱۵ درصد خواهد بود كه برابر با تورم سال است.وي افزود: متأسفانه وضعيت بودجه دانشگاه ها و تحقيقات كشور از وضع مطلوبي برخوردار نيست درصورتي كه قرار بود در پايان برنامه توسعه چهارم ۳ درصد از توليد ناخالص ملي صرف تحقيقات و پژوهش گردد و براي سال ۸۵ اين رقم ۲۵/۱ درصد توليد ناخالص ملي در برنامه چهارم توسعه در نظر گرفته شده است درحالي كه در بودجه تحقيقاتي سال ۸۵ بين نيم تا يك درصد است كه اين بودجه از بودجه تحقيقاتي سال ۸۴ هم كمتر است.

حوادث شهرستانها
جنايت خانوادگي جهرم ناشي از وجود اسلحه هاي غيرمجاز است
شيراز- رييس كل دادگستري استان فارس خواستار عزم ملي جهت جمع آوري اسلحه هاي غيرمجاز به منظور كاهش جرايم شد.
احمد سياوش پور، رييس كل دادگستري استان فارس در نشست مسئولان قضايي استان فارس با اشاره به جنايت خانوادگي در جهرم و قتل فجيع و دسته جمعي ۱۱ نفر از اعضاي يك خانواده  گفت: يكي از عوامل اينگونه اقدامات ددمنشانه وجود اسلحه هاي غير مجاز در جامعه است. وي با اظهار تاسف از اين قبيل جنايات، خواستار ريشه يابي كارشناسي انگيزه هاي اين قتل و همچنين تسريع در رسيدگي به اين پرونده شد.
دستگيري قاتل شرور در ايلام
ايلام- فردي به نام «غلام» كه در سال ۸۱ مرتكب سرقت مسلحانه و قتل شده بود، با تلاش ماموران نيروي انتظامي ايلام دستگير شد.
به گزارش ايسنا، اين سارق مسلح سه سال قبل در جريان درگيري با مالباختگان در روستاي زيرتنگ بيجوند شيروان چرداول، يكي از آنها به نام «مراد - الف» را با شليك گلوله به قتل رسانده و دو تن ديگر را نيز به شدت مجروح كرده بود.
دستگيري اين متهم در حالي بود كه وي طي مدت فرار، با ياغي گري و شرارت در ارتفاعات كوهستاني موجب رعب و وحشت مردم مي شد.
كنجكاوي چوپان سوماري، مين خفته در خاك را منفجر كرد
سومار- كنجكاوي چوپاني در بخش سومار از توابع شهرستان مرزي قصرشيرين مين خفته در خاك را منفجر و وي را روانه بيمارستان كرد.
بخشدار سومار با اعلام اين مطلب به ايرانا گفت: در منطقه «ميان آب» در حومه نفت شهر «نصرت الله جعفري» چوپان ۴۲ ساله از اهالي ايل كلهر هنگام چراي احشام دچار اين حادثه شد. «خليل بابلي» افزود: در اين حادثه كه در سه كيلومتري خطوط مرزي اتفاق افتاد، چوپان از ناحيه دست ها، شكم و چشم ها مصدوم شد.
كنجكاوي و بي توجهي به علايم هشدار دهنده همواره در مناطق ممنوع بخش سومار موجب بروز حادثه بر اثر انفجار مين مي شود.
يك ميليون ترقه در فارس كشف شد
006420.jpg
شيراز- رئيس مركز مبارزه با قاچاق كالا و ارز فرماندهي انتظامي استان فارس گفت: بيش از يك ميليون نوع مواد محترقه خارجي در قالب طرح ارتقاي امنيت اجتماعي در مبادي ورودي فارس كشف و ضبط شد.
سرهنگ محمد محمدي در جمع خبرنگاران رسانه هاي جمعي افزود: ارزش ريالي مواد محترقه مشكوفه بيش از ۳۵۰ ميليون ريال است كه تحويل اداره گمرك مي شود تا پس از ارزيابي ريالي براساس قانون، فرد خاطي دو برابر مبلغ كالاي قاچاق جريمه نقدي شود.

معاون شهرداري شيراز:
از زباله هاي خانگي مردم شيراز، گاز توليد مي كنيم
شيراز- معاون اداري مالي شهرداري شيراز گفت: وظيفه شهرداري خدمت رساني به مردم است و بايد اين خدمات را درست ارائه كنيم تا مردم راضي باشند.
به گزارش ايسنا، شيردل در جمع مسئولان روابط عمومي اين نهاد اظهار داشت: صد درصد حقوق شهرداري را مردم تامين مي كنند و وظيفه داريم به احترام آنها بلند شويم. وي با انتقاد از عملكرد برخي دستگاهها گفت: متاسفانه گاهي پرچم هايي را كه براي ايام شهادت نصب مي كنيم تا چند ماه بعد جمع آوري نمي شود كه اين مسأله در روحيه مردم تاثير منفي مي گذارد. شيردل در پايان از توليد گاز به وسيله بازيافت زباله در شهرداري شيراز به عنوان يك تلاش منحصر به فرد در كشور ياد كرد و گفت: شهرداري شيراز تنها شهرداري كشور است كه موفق به اين كار شده است.

بيمارستان آيت الله كاشاني شهركرد با كمبودفضا و انبوه بيماران مواجه  است
شهركرد - بيمارستان آيت الله كاشاني در مركز استان چهارمحال و بختياري، در ارائه  خدمات تخصصي و جراحي با مشكل كمبود فضاي فيزيكي و ساختمان بسيار فرسوده و غيراستاندارد روبه روست در حالي كه ساليان زيادي از طرح ساختمان جديد بيمارستان آيت الله كاشاني شهركرد مي گذرد اما هنوز تكميل اين پروژه بزرگ استاني از كمبود اعتبار رنج مي برد.
به گزارش ايسنا، فرسوده بودن ساختمان و كمبود فضاي فيزيكي، بر امر خدمات دهي پرسنل و پزشكان تاثير بسيار منفي گذاشته و موجب نارضايتي مردم استان چهارمحال و بختياري شده است.
استاندار چهارمحال و بختياري در جلسه رسيدگي به مشكلات بيمارستان آيت الله كاشاني شهركرد، با اشاره به ظرفيت هاي استفاده نشده بيمارستان تامين اجتماعي اين شهرستان، گفت: قابل توجيه نيست كه از بيمارستاني بزرگ و مجهز به طور كامل استفاده نشود و در بيمارستاني ديگر با كمبود تخت، فضا و تجهيزات روبه رو باشيم.مهندس صادقي افزود: بايد تصميم گيري ها به سمت و سويي سوق داده شود كه بتوانيم از ظرفيت خالي بيمارستان تامين اجتماعي براي جبران كمبودهاي بيمارستان آيت الله كاشاني استفاده كنيم.
استاندار توصيه كرد: روساي هر دو بيمارستان، وزراي مربوطه را در جريان اين موضوع قرار دهند تا بتوانيم در كنار حل اين مشكل، رسيدگي و حل مشكل بيمارستان هاي اردل و ناغان را هم پيگيري كنيم.

جشنواره ورزشي بسيج طلاب در سمنان
سمنان _ خبرنگار همشهري: دومين جشنواره فرهنگي ورزشي بسيج طلاب كشور به ميزباني تربيت بدني سپاه منطقه سمنان برگزار شد.
حجت الاسلام يعقوبي مسئول معاونت بسيج طلاب و روحانيون با بيان اين كه جشنواره در راستاي توجه به اهميت ورزش و آمادگي جسماني طلاب بسيجي اجرا مي شود، افزود: در اين جشنواره ۳۴۰ نفر طلبه از ۳۲ استان حضور دارند كه در قالب ۲۰ تيم فوتبال، ۱۰ تيم شنا و ۱۵ تيم تيراندازي به رقابت مي پردازند.

شهرداري اصفهان، قهرمان واليبال نوجوانان استان
اصفهان- تيم شهرداري اصفهان قهرمان مسابقات واليبال نوجوانان استان اصفهان شد.
اين تيم در ديدار نهايي ۲ بر يك بر تيم نجف آباد غلبه كرد و به مقام نخست رسيد.تيم الف بهريزان هم در ديدار رده بندي با همين نتيجه بر تيم ب بهريزان غلبه كرد و در مكان سوم جاي گرفت.اين رقابتها با حضور ۷ تيم در تالار ۱۷ شهريور ورزشگاه تختي اصفهان برگزار شد.

شكستگي  جاده ، محور ارتباطي  فارسان 
به  كوهرنگ  را خطرآفرين  كرده  است
شهركرد - محور ارتباطي  فارسان -  كوهرنگ  در گردنه هاي  باباحيدر و نعل  اشكنان  براثر رانش  زمين  دچارشكستگي  و براي  مسافران  خطرآفرين  شده  است .
در هر كدام  از اين  دو نقطه ، جاده  بين  ۱۰ تا ۲۰ متر دچار شكستگي  و باعث باريك  شدن  عرض  آن و نيز پرمخاطره  شدن  تردد در محورهاي  ارتباطي  شده  است .
به  گزارش  ايرنا، ميزان  رانش  زمين  و شكستگي  جاده  در گردنه  باباحيدر به علت  از بين  رفتن  بخش  زيادي  از يك  باند محسوس تر از گردنه  نعل  اشكنان  است با اين  وجود هر دو نقطه  حادثه خيز بر فراز يك  تنگه  با شيب  تند و خطرناك واقع  شده  است .
محور فارسان  كوهرنگ  يكي از محورهاي  مهم  ارتباطي  استان  چهارمحال  وبختياري است  و با هر بارش  نيز ميزان  رانش  زمين  در اين  دو نقطه  افزايش  مي يابد .
معاون  راهسازي  اداره  كل  راه  و ترابري  استان  چهارمحال  وبختياري  گفت : علاوه بر نقاط رانش  كرده  محور فارسان  كوهرنگ  حدود ۱۰۳ نقطه  در محورهاي  ارتباطي اين  استان  دچار خسارت  و آسيب  جدي  شده اند.فرهادپودش  رانش  زمين ، ريزش  كوه ، آبرفتگي  و تخريب  پايه  پلها را از جمله اين  خسارات  اعلام  كرد و افزود: تنها در شهرستان  اردل  با بيشترين  حجم  خسارت در ۲۳ نقطه  ارتباط جاده اي  دچار مشكل  شده اند.

كشف۲ تن ذخيره معدني طلا در منطقه طرقبه
مشهد - تحقيقات در طرقبه، تاكنون ذخيره حدود ۲ تن طلا را در اين منطقه ثابت كرده است. مهندس جعفر طاهري، رئيس سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني خراسان رضوي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اين كه دوره هاي اكتشافي ۱۰ تا ۱۵ سال طول مي كشد و هنوز در اواسط اين دوره به سر مي بريم، گفت: با وجود اين دو مرحله، شناسايي تقريبا تمام نواحي اولويت دار استان تحت اكتشافات ژئوشيميايي قرار گرفتند و از آنجا كه سياست گذاري دولت روي عنصر استراتژيك طلا بوده، سازمان نيز بيشتر مناطق طلادار را مورد بررسي قرار داده است.
وي ادامه داد: در منطقه ارغش نيشابور مراحل اكتشافي به پايان رسيده و ۱.۲ تن طلا در زون هاي سولفوري و اكسيدي اين منطقه كشف شده و در منطقه طرقبه نيز تاكنون حدود ۲ تن ذخيره طلا كشف شده است.

بخشي از محور شهركرد _ اصفهان يك طرفه شد
اصفهان _ مركز اطلاعات راههاي كشور اعلام كرد: با توجه به احتمال ريزش كوه در محور شهركرد- اصفهان، حد فاصل گردنه رخ، به منظور جلوگيري از خطر هاي احتمالي و براي حفظ جان مسافران، اين مسير از ساعت شش صبح روز سه شنبه هفته جاري تا اطلاع بعدي يكطرفه شد.
براساس اين گزارش: در مدت اجراي اين طرح رانندگان وسايل نقليه اي كه از شهركرد قصد رفتن به سمت اصفهان را دارند، مي توانند از طريق محور تونل فجر تردد كنند.

آزمايشگاه سم شناسي پزشكي قانوني استان مركزي افتتاح شد
اراك _ سرپرست آزمايشگاه قانوني استان مركزي از افتتاح آزمايشگاه سم شناسي در اراك خبر داد.
داريوش بدخشان به ايسنا گفت: در فاز اول اين آزمايشگاه كه اخيرا به بهره برداري رسيده است تست هاي مواد مخدر روي افرادي كه به علت مصرف يا تزريق مواد مخدر فوت شده اند انجام مي شود.
وي افزود: در فاز دوم اين نمايشگاه كه آزمايش الكل است، مي توان با استفاده از دستگاه الكل سنج تنفسي ميزان الكل را در خون افراد مشخص كرد.

احداث بزرگترين تصفيه خانه فاضلاب در خوزستان
دزفول- با احداث بزرگترين تصفيه خانه فاضلاب خوزستان در دزفول از ورود روزانه ۷۶ هزار متر مكعب فاضلاب به كارون جلوگيري مي شود.
اين تصفيه خانه شامل شش لاگون هوادهي، دو لاگون ته نشيني، اندازه گيري جريان ورودي، حوضچه كلرزني و گندزدايي، دانه گير و ساختمان هاي جنبي همچون ساختمان اداري و آزمايشگاه است.
ساخت اين تصفيه خانه تاكنون ۳۰ درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.

طرح كلبه روستايي به زودي در رشت به بهره برداري مي رسد
رشت - رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان گيلان گفت: تدوين راهبردهاي تبليغاتي سازمان از طريق مستند سازي و اطلاعات و معرفي جاذبه هاي گردشگري در قالب تهيه برنامه هاي تبليغاتي، از جمله كارهاي آتي اين سازمان است.
مهندس نقوي در گفت وگو با خبرنگار ايسنا اظهار داشت: راه اندازي سايت پايگاه اطلاعات داده جديد www.gchto.ir و تهيه و تدوين سايت اينترنتي www.guilamtourism.org و نيز طرح جامع پرتال گردشگري استان به منظور ارائه اطلاعات بيشتر به مراجعه كنندگان اعم از دانشجويان، پژوهشگران، سرمايه داران، متقاضيان احداث واحدهاي اقامتي، پذيرايي و مجتمع هاي توريستي ازجمله كارهاي انجام شده است.
نقوي درخصوص ايجاد مراكز اطلاع رساني گفت: به منظور معرفي امكانات و جاذبه ها و ظرفيت هاي گردشگري سازمان، اقداماتي در راستاي ايجاد مراكز اطلاع رساني در مبادي ورودي و نقاط پرتردد و شهرهاي گردشگرپذير استان فراهم آمده است.نقوي در پايان خاطرنشان كرد: كار تهيه و اجراي طرح كلبه روستايي در رشت در دست اقدام است كه با تامين اعتبار قبل از شروع تعطيلات نوروزي، به بهره برداري خواهد رسيد.

سد كينه ورس  آب آشاميدني ابهر را تأمين خواهد كرد
زنجان- مدير پروژه سد كينه ورس، گفت:  ۲۰۰ ميليارد ريال اعتبار براي تكميل اين سد نياز است كه با اختصاص آن تا پايان سال ۸۶ آب آشاميدني سد به شهر ابهر خواهد رسيد.
مهندس محمدحسن كريمي، در گفت وگو با ايسنا افزود: تاكنون با صرف ۸۰ ميليارد ريال اعتبار، اين سد  ۴۲ درصد پيشرفت فيزيكي داشته و  ۲۰۰ميليارد ريال ديگر نيز براي تكميل سد نياز است كه در صورت اختصاص به موقع اين اعتبارات كار احداث سد، تا پايان سال  ۸۶به اتمام خواهد رسيد.
سد كينه ورس، از نوع خاكي با هسته رسي، داراي يك ميليون و دويست هزار مترمكعب حجم بدنه است كه ارتفاع آن از پي  ۴۵ متر و طول تاج آن  ۳۷۴ متر مي باشد كه بر آورد سالانه  ۲۶ميليون مترمكعب داراي ۱۶ ميليون مترمكعب حجم مفيد و  ۲۲ ميليون متر مكعب حجم قابل تنظيم با سر ريزهاي آزاد، يكي از سدهاي بلند كشور است.

۶۹۱ روستاي استان يزد فاقد نانوايي هستند
يزد- سهميه  ماهيانه ۱۰ كيلوگرم آرد براي هر نفر روستايي، موجب دغدغه خاطر ساكنان روستاها شده و آنان ناگزيرند براي تهيه نان مازاد مصرفي خود، آرد مورد نياز را به چند برابر نرخ يارانه اي تامين كنند.
مدير روابط عمومي سازمان تعاون روستايي استان يزد، در گفت وگو با ايسنا، در اين زمينه اظهار داشت: تعداد ۶۹۱ پارچه از آبادي هاي استان يزد با جمعيتي بيش از ۵۷ هزار نفر فاقد نانوايي هستند، كه سازمان تعاون روستايي استان آرد مورد نياز آنان را تامين مي كند.
عارفي ادامه داد: بر اين اساس، شهرستان تفت با ۱۰۱ خبازي بيشترين و شهرستان خاتم با ۶ خبازي روستايي كمترين تعداد خبازي هاي را دارا مي باشند.

پروازهاي داخلي فرودگاه نوشهر افزايش مي يابد
نوشهر - فرماندار نوشهر با اشاره  به  گردشگرپذير بودن  اين  شهرستان ، بر ضرورت تجهيز و توسعه  فرودگاه  نوشهر تأكيد كرد.
سيدقدير رضايي  در جريان  بازديد از فرودگاه  نوشهر افزود: از زمان  فعال  شدن  پروازهاي  هوايي  فرودگاه  اين  شهرستان ، استقبال  مسافران  وگردشگران  در حد مطلوب  بوده  است .
فرودگاه  نوشهر پس  از سه  سال  وقفه  در دهه فجر سال  گذشته  آغاز به  كار كرد.وي  اظهار داشت : با توسعه  باند فرودگاه  نوشهر به  ميزان  ۳۰۰ متر شرايط لازم  براي  انجام  پروازهاي  خارجي  فراهم  خواهد شد مسئولان  بايد به  اين موضوع  توجه  كافي  داشته  باشند كه  در صورت فعال  شدن  پروازهاي  خارجي ، اهالي  غرب  مازندران  و شرق گيلان  نيز مي توانند از اين  فرودگاه  استفاده  كنند.
به  گفته  فرماندار نوشهر در نظر است  تعداد پروازهاي  داخلي  اين  فرودگاه از دو روز در هفته  به  سه  روز در هفته  افزايش  يابد.

بركت در سفره هاي آب ابهر
ابهر- رييس جهاد كشاورزي شهرستان ابهر گفت: با احداث دوازده حوضچه ذخيره و پخش سيلاب، سازه هاي بتوني و كانالهاي پخش بر روي رودخانه هيدج، سالانه افزون بر  ۵ميليون مترمكعب آب در اين حوضچه ها به سفره هاي زيرزميني تزريق مي شود.
قدرت الله سليماني در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: حوضچه هاي مذكور در زميني به مساحت ۷‎/۵هكتار ايجاد شده و حجم آبگيري ۶۵۰ هزار متر مكعب در يك نوبت را دارند.
وي اعتبار اين طرح را يك ميليارد و پانصد ميليون ريال اعلام كرد و افزود: از ابتداي سال تاكنون  ۴۰۰ هزار متر مكعب عمليات خاكي و  ۳ هزار متر مكعب عمليات سنگ و ملات در اين پروژه انجام شده است.
سليماني هدف از اجراي اين طرح را كنترل سيل و كاهش خسارات ناشي از آن در زمين هاي پائين دست و محدوده  شهري، ذخيره آبهاي سطحي در سفره هاي زيرزميني، بالا آوردن سطح ايستائي و نفوذ هرز آبها به زمين ذكر كرد.

شهرستان ها
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |