پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۵ - Mar 2, 2006
رئيس جمهوري به مالزي رفت
006429.jpg
ايسنا: رئيس جمهور كشورمان با بيان اين كه دو كشور ايران و مالزي در عرصه جهاني به دنبال صلح و آرامش پايدار بر اساس عدالت و معنويت هستند اظهار اميدواري كرد كه اين سفر گام بلندي در جهت توسعه روابط و همكاري هاي مشترك باشد.
محمود احمدي نژاد صبح ديروز هنگام ترك تهران به قصد كوالالامپور پايتخت كشور مالزي در گفت وگو با خبرنگاران درباره مهم ترين اهداف اين سفر، تصريح كرد: دو كشور ايران و مالزي روابط گسترده و ويژگي هاي مشترك فراواني دارند و در مسايل منطقه اي و بين المللي داراي جهت گيري هاي مشترك و منافع مشترك فراواني هستند.در كنفرانس اسلامي  همكاري هاي خوبي بين دو كشور وجود دارد.
وي با بيان اين كه اين سفر به دعوت پادشاه مالزي براي بررسي كليه مسائل في مابين انجام مي شود، همكاري هاي مشترك اقتصادي ايران و مالزي در زمينه هاي مخابرات، صنعت، نفت و گاز را يادآور شد و تصريح كرد: زمينه هاي توسعه در اين موارد وجود دارد و حد و مرزي براي آن نيست.
چند زمينه جديد توسعه همكاري توسط همكاران آماده شده است كه در اين سفر تفاهم نامه ها امضاء خواهد شد.
رئيس جمهور كشورمان با بيان اين كه در منطقه زمينه همكاري هاي فراواني وجود دارد كه بايد با هماهنگي انجام شود، ادامه داد: در دنياي اسلام در چارچوب دوجانبه و چندجانبه دو كشور كارهاي مشتركي را براي تقويت پيوندهاي اقتصادي، فرهنگي و سياسي انجام داده و خواهند داد.
در اين سفر سعيدي كيا وزير مسكن و شهرسازي و ناظمي وزير تعاون رئيس جمهور را همراهي مي كنند.
هم چنين حجت الاسلام والمسلمين محمدي گلپايگاني رئيس دفتر مقام معظم رهبري و جمعي از وزرا در مراسم بدرقه رئيس جمهور حضور داشتند.
خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي به نقل از وزارت امور خارجه مالزي با اشاره به سفر رئيس جمهوري اسلامي ايران به كوالالامپور نوشت: محمود احمدي نژاد در ديدار با نخست وزير مالزي درباره برنامه هسته اي ايران رايزني خواهد كرد.
اين خبرگزاري آمريكايي هم چنين نوشت: احمدي نژاد در اولين سفرش به مالزي پس از عهده دارشدن منصب رياست جمهوري ايران به كوالالامپور وارد شد.
اين گزارش افزود:انتظار مي رود احمدي نژاد امروز با عبدالله احمد بداوي، نخست وزير مالزي كه رياست سازمان كنفرانس اسلامي  را عهده دار است، ديدار كند.

آغاز دور جديد مذاكرات مسكو
لاريجاني: نيازي به تعليق
غني سازي اورانيوم نيست
006432.jpg
گروه سياسي: هيأت ايراني به سرپرستي دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ديروز در حالي براي انجام دور ديگري از مذاكرات وارد مسكو شد كه روز قبل از عزيمت هيأت ايراني پوتين و لاوروف كه در بوداپست به سر مي برند درباره رسيدن به توافق با ايران اظهار خوشبيني كردند.
پوتين رئيس جمهور روسيه در جمع خبرنگاران در مجارستان گفت: ما خوشبين هستيم. اين احتمال وجود دارد كه ما به توافقي براي استقرار يك شركت سهامي مشترك در خاك روسيه براي غني سازي اورانيوم مورد نياز ايران براي انرژي هسته اي اش برسيم.
سرگئي لاوروف - وزير خارجه روسيه هم كه همراه رئيس جمهور اين كشور در بوداپست بسر مي برد، به بازگشت ايران به تعليق غني سازي اورانيوم به عنوان پيش شرط براي مشاركت در غني سازي مشترك با ايران در خاك روسيه اشاره كرد.
لاريجاني در پاسخ به اين اظهارت در بدو ورود به مسكو اظهار داشت: هيچ نيازي نيست كه ايران تعليق فعاليت هاي غني سازي اورانيوم را ازسر بگيرد. وي افزود: تعليق زماني ضرورت دارد كه مورد خطرناكي وجود داشته باشد اما تمامي فعاليت هاي ما شفاف هستند.
در چنين فضايي دور جديد مذاكرات براي بحث پيرامون طرح روسيه ديروز ازسر گرفته شد.
در همين حال يك منبع آگاه از روسيه در خصوص اين دور از مذاكرات بين دو كشور گفت،  همه آنچه كه در نشست دوجانبه مطرح خواهد شد. همان چيزي است كه قبلاً روسيه پيشنهاد داده است و مسكو هيچ موضوع جديدي براي اضافه كردن به آن ندارد.
اين منبع آگاه گفت موضع روسيه داراي دو بخش است بخش اول پذيرش حق استفاده صلح آميز انرژي هسته اي براي ايران كه چون يك حق مسلم براي كشورهاي عضو NPT است نياز به مذاكره و بحث ندارد.
بخش دوم ايجاد يك كنسرسيوم مشترك براي غني سازي براي ايران است به اين معنا كه ايران در روسيه سرمايه گذاري خواهد كرد و در عوض براي صنعت هسته اي خود سوخت دريافت مي كند اما اين سرمايه گذاري در خاك روسيه خواهد بود. سفير آمريكا در روسيه نيز حمايت واشنگتن را از طرح مسكو مبني بر غني سازي مشترك ايران _ روسيه در خاك روسيه را بار ديگر مورد تأكيد قرار داد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام:
تمام فعاليتهاي جهاد دانشگاهي ماندگار است
ايسنا: رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار مديران و دست اندركاران مركز فعاليت هاي قرآني و خبرگزاري قرآني ايران با وي، با اشاره به بعد سازندگي قرآن اظهار داشت: «اگر انسان با قرآن انس داشته باشد، قرآن نيز مانند يك نگهبان واقعي او را حفظ مي كند و هرچه انسان با قرآن مأنوس تر باشد، بهره مندي اش از اين كتاب آسماني بيشتر خواهد شد.»
هاشمي رفسنجاني در اين ديدار كه در مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزار شد، تاسيس خبرگزاري قرآني را يكي از كارهاي ماندگار، سازنده و تاريخي جهاد دانشگاهي برشمرد و گفت: «خوشحالم كه امروز توجه به قرآن در ميان جوانان و دانشجويان رو به افزايش است. البته بعد علمي و دانشگاهي فعاليت هاي قرآني جهاد دانشگاهي به صورت برجسته تر از ساير فعاليت ها به چشم مي خورد.»
وي با بيان اينكه توجه به مضامين و مفاهيم قرآن يكي از راههاي مطمئن ارتباط عميق انسان با خداست، ادامه داد: «قرآن داراي مفاهيم بسيار عميقي است كه مفسران از طريق تأويل به عمق مطالب و مفاهيم آن مي رسند. اما مفاهيم قرآن آنقدر عميق است كه تاكنون هيچ يك از مفسران به عمق حقيقي مطالب آن پي نبرده اند.»

متكي: ايران در گفت و گو با مسكو انعطاف پذير خواهد بود
ايسنا: خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از منوچهر متكي نوشت، ايران در گفت وگوها با مسكو در خصوص طرح هسته اي روسيه براي انجام غني سازي اورانيوم براي برنامه  هسته اي تهران انعطاف پذير خواهد بود.اين خبرگزاري آمريكايي در گزارشي از توكيو نوشت: وزير امور خارجه  ايران كه در هتل «توكيو» سخن مي گفت، اظهار داشت: موافقت اصولي حاصل شده است، اما مذاكرات بر سر جزئيات جريان دارد.ما انعطاف پذير هستيم.
اين گزارش حاكي است، وزير امور خارجه كشورمان اين اظهارات را در حالي مطرح كرد كه قرار است به سفر سه روزه اش به ژاپن پايان دهد.
وي كه پيش از آغاز مذاكرات ايران و روسيه در توكيو سخن مي گفت، اظهار داشت كه اين گفت وگوها بر روي محل غني سازي و دوره  توافق متمركز خواهند بود و طرح روسيه روي ميز قرار دارد.متكي گفت كه ايران به هر حال قصد دارد به توليد سوخت هسته اي بپردازد و افزود: در طرح روسيه معيار زمان نيز مطرح است، بدين معنا كه اين پروژه براي چه مدت زماني به طول خواهد انجاميد.
قطعا در اين خصوص ايران اصرار دارد كه اين زمان به صورت حداقلي در نظر گرفته شود.
از نظر من اينها اصلي ترين محورهاي بحث خواهد بود و ما تلاش داريم تا به برخي مصالحات دست پيدا كنيم.

حداد عادل:عدم رعايت ضوابط حقوقي در
نهادهاي بين المللي مسئله فرداي جهان است
فارس : رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: عدم رعايت ضوابط حقوقي در نهادهاي بين المللي در برخورد با كشورها مسئله امروز ايران و فرداي جهان است.
غلامعلي حدادعادل رئيس مجلس شوراي اسلامي شب گذشته در مراسم افتتاح نمايشگاه ايرانشناسي بعد از پايان بازديد خود از نمايشگاه در پاسخ به سوالات خبرنگاران، در پاسخ به اين سوال كه ارزيابي شما از گزارش جديد مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي كه حاوي نكات منفي زيادي عليه برنامه اتمي ايران مي باشد، چيست؟ خاطرنشان ساخت: متاسفانه هر چه زمان گذشت ما شاهد آن بوديم كه شوراي حكام و آژانس از جنبه هاي حقوقي كار خود فاصله گرفته و بيشتر سياسي كاري كرده است.
رئيس قوه مقننه تأكيد كرد: ما همواره توصيه كرديم كه اگر اين روند ادامه پيدا كند موسسات حقوقي بين المللي اعتبار خود را از دست مي دهند.
مسئله فقط مسئله ايران نيست و اگر اين روش در جهان پذيرفته شود هيچ كشوري امنيت نخواهد داشت و هر قدرتي مي تواند عليه ديگر كشورها بهانه جويي كرده و آنها را تحت فشار قرار دهد و صحبت ما با كشورهاي جهان اين است كه پافشاري ما بر سر رعايت ضوابط حقوقي امروز مسئله ماست اما فردا مسئله همه كشورهاي جهان است و اميدوارم آقاي البرادعي هم در گزارش خود رعايت انصاف را كرده و جنبه حقوقي را اصل قرار دهد و به هر حال جوان هايي كه مي آيند اين نمايشگاه گذشته تمدن ايران را مي بينند باورشان مي شود كه ايران يك كشور با عظمتي است و هيچ قدرتي نمي تواند يك ملتي را از علم و دانش محروم كند آن هم يك ملتي كه براي قرن ها در جهان توليدكننده علم بوده و امروز هم جوانانش واجد همان استعدادهاي سابق هستند و امروز هم بسياري از فرزندان اين خاك مي توانند ابن سيناي اين روزگار باشند و ايران همان ايران است كه به بركت انقلاب به پا خاسته و در قضيه هسته اي هم مي تواند حسن نيت خود را به جهانيان به اثبات برساند و  هم مي تواند به اين فناوري دست پيدا كند.

هاشمي شاهرودي:احترام به حقوق مدني
بايد سرلوحه امور قرار گيرد
فارس: رئيس قوه قضاييه در آستانه برگزاري دومين جشنواره خدمت رساني و پاسخگويي گفت: احترام به حقوق مدني بايد سرلوحه امور قرار گيرد.هاشمي شاهرودي افزود: جامعه پرسشگر، نظام را پاسخگو تربيت مي كند، امنيت رواني جامعه را ارتقاء مي دهد، آرامش و آسايش براي مردم به ارمغان مي آورد و در چنين جامعه اي بايد احترام به حقوق مدني در سرلوحه امور قرار گيرد.وي گفت:يكي از راهكارهاي اصولي و راهبردي اصلي دستگاه قضايي كشور همواره فراهم آوردن زمينه هاي لازم جهت حضور و نظارت مردم در حل و فصل امور قضايي بوده و در اين راستا، تقويت و گسترش نهادهاي مدني و افزايش مشاركت مردمي در سرلوحه اين گونه امور بوده تا نهادهاي شبه قضايي با حضور و نظارت مردم ايجاد و توسعه يابند.

معاون اول رئيس جمهور: مجلس به پويايي دولت توجه كند
ايسنا: معاون اول رئيس جمهور تأكيد كرد: مجلس هر تصميمي بگيرد دولت آن را اجرا مي كند، ولي با توجه به ميزان حركت دولت، ما نيازمند پشتيباني و حمايت هستيم.پرويز داوودي در پاسخ به سئوال مبني بر انتظار دولت از نمايندگان مجلس در بررسي لايحه بودجه سال ۸۵ افزود: در حال حاضر دولت و وزرا دو برابر موقعيت عادي فعاليت و تحرك دارند و ادامه اين حركت نيازمند پشتيباني و حمايت است.البته اين ميزان فعاليت و پويايي را وظيفه خود مي دانيم زيرا هرچه پويايي و حركت دولت بيشتر باشد، مشكلات مناطق محروم و كل كشور زودتر و بهتر حل مي شود.وي اظهار داشت: از نمايندگان محترم خواهش داريم كه در تصويب بودجه، به حركت و پويايي كه تاكنون از دولت شاهد بوده اند، توجه كنند.دولت در حال حاضر به طور متوسط هر دو هفته يك بار و در بعضي مواقع هر سه هفته يك بار به استان هاي كشور سفر مي كند تا مشكلات مردم و كشور را از نزديك مشاهده كرده و آنها را حل كند.داوودي تأكيد كرد: وقتي بودجه به لايحه دولت برگردد، اميد است كه تحرك و پويايي دولت به حداكثر برسد و اين حداكثر نيازمند حمايت و پشتيباني است.دبير مبارزه با مفاسد اقتصادي در پاسخ به سوال ديگري درباره فعاليت هاي اين ستاد و هم چنين جلسه سران سه قوه گفت: جلساتي براي مبارزه با مفاسد اقتصادي و همچنين امنيت اقتصادي با تعامل با سه قوه داشته ايم.

پوتين به دستيابي توافق با ايران ابراز خوش بيني كرد
006426.jpg
مهر: رئيس جمهوري روسيه ضمن ابراز خوشبيني درباره رسيدن به توافق با ايران اظهار داشت: مسكو انتظار دارد كه ايران به زودي با غني  سازي اورانيوم در خاك روسيه موافقت كند.
به گزارش روزنامه لوموند، ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه در يك نشست خبري در مجارستان تاكيد كرد: انتظار روسيه اين است كه تهران در آينده اي نزديك با غني  سازي اورانيوم در خاك روسيه موافقت كند، اقدامي كه ممكن است سوءظن  هاي موجود درمورد امكان استفاده ايران از سوخت هسته اي براي برنامه تسليحاتي را از بين ببرد.
ولاديمير پوتين افزود: ما درمورد رسيدن به يك توافق با شركاي ايراني خود خوشبين هستيم.وي خاطرنشان كرد: ما بر اين عقيده ايم كه مي توانيم درمورد اجراي يك طرح مشترك در خاك روسيه به توافق برسيم به نحوي كه نيازهاي ايران را به طور كامل رفع كند.

بوش و برلوسكني درباره برنامه هسته اي ايران گفت وگو كردند
مهر: رئيس جمهوري آمريكا و نخست وزير ايتاليا در گفتگوي تلفني شب گذشته خود درباره برنامه هسته اي ايران تبادل نظر كردند.
به گزارش روزنامه تاگس اشپيگل، جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا پس از گفتگو با سيلويو برلوسكوني گفت: من و نخست وزير ايتاليا نظر يكساني درباره موضوع هسته اي ايران داريم.
وي در ادامه افزود: آمريكا و ايتاليا خواهان افزايش سطح همكاري ايران با جامعه بين الملل و آژانس بين المللي انرژي اتمي هستند.
رئيس جمهوري آمريكا گفت: آمريكا با دقت گزارش محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي را بررسي مي كند.

انتقاد سفير آمريكا در آژانس انرژي اتمي به گزارش البرادعي
مهر : سفير آمريكا در آژانس مدعي شد كه گزارش جديد البرادعي نشان مي دهد كه زمان براي ارجاع موضوع هسته اي ايران به شوراي امنيت فرارسيده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از وين، گريگوري شولتي گفت: گزارش آژانس درباره ايران نشان مي دهد كه چرا برنامه هاي هسته اي اين كشور اكنون در دستور كار شوراي امنيت است.
شولتي كه به نظر مي رسيد گزارش جديد البرادعي درباره ايران وي و سياستمداران آمريكايي را راضي نكرده گفت: گزارشي كه روز دوشنبه پيش از نشست هفته آينده شوراي حكام در هفته آينده به اعضاي اين شورا داده شد، نشان داد كه آژانس و مديركل آن پس از سه سال تلاش هاي شديد توانايي تشخيص ماهيت برنامه هاي هسته اي ايران را ندارند.

بوش در كنفرانس مطبوعاتي در افغانستان:
ايران نبايد بمب هسته اي داشته باشد
ايسنا: جورج بوش در موضع گيري عليه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران، اظهار داشت: ايران نبايد بمب هسته اي داشته باشد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در حالي كه آژانس بين المللي انرژي اتمي در تازه ترين گزارش خود از فعاليت هاي هسته اي ايران تصريح كرده كه هيچ نشانه اي دال بر انحراف ايران از فعاليت هاي صلح آميز هسته اي وجود ندارد، رئيس جمهور آمريكا در اولين سفرش به كابل ديروز اعلام كرد كه ايران نبايد اجازه توسعه تسليحاتي هسته اي را پيدا كند.
وي اين اظهارات را در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با حامد كرزاي، رئيس جمهور افغانستان بيان داشت و گفت: بي ثبات كننده ترين چيزي كه ممكن است در اين منطقه و جهان اتفاق بيفتد توسعه سلاح هاي هسته اي در ايران است، بنابراين جهان با يك صدا در اين باره صحبت مي كند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |