پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۵ - Mar 2, 2006
رئيس پليس تهران بزرگ خبر داد:
متخلفان چهارشنبه سوري تا سيزده بدر
در بازداشت مي مانند
006363.jpg
گروه حوادث - آزاده مختاري: روز گذشته سردار مرتضي طلايي در گفت وگويي با خبرنگاران از دو عمليات موفق كارآگاهان پليس آگاهي براي دستگيري سه سارق مسلح بانك و ۶ عضو يك باند حرفه اي سرقت خودرو خبر داد.
سرقت هاي مسلحانه
به گزارش همشهري، بيست و سوم تير ماه سال ۸۳ سرقت مسلحانه از بانك ملي خيابان جمهوري به اطلاع كارآگاهان اداره يكم آگاهي تهران بزرگ رسيد. تيم پليس براي بررسي صحنه جرم حاضر شدند. در اولين اقدام، عمليات چهره نگاري انجام گرفت. پليس آگاهي تحقيقات خود را براي شناسايي مخفيگاه متهمان آغاز كرده بود كه روز ششم مرداد ماه، سرقت مسلحانه اي از بانك تجارت به آنان اطلاع داده شد. نحوه سرقت مسلحانه شباهت بسياري به روش سارقان مسلح بانك ملي خيابان جمهوري داشت، بدين ترتيب اين فرضيه كه سارقان هر دو بانك اعضاي يك باند باشند مورد بررسي پليس قرار گرفت. پنج روز بعد از سرقت مسلحانه بانك تجارت، يك سرقت ديگر با همان روش از بانك صادرات خيابان فدائيان اسلام صورت گرفت و در پي آن روز دوم دي ماه سرقتي در بانك تجارت خيابان ايرانشهر رخ داد.
سرنخ هاي پليسي
كارآگاهان اداره يكم پليس آگاهي تهران بزرگ با بررسي اين سرقت ها به اين قطعيت رسيدند كه يك گروه سه نفره سارقان با روشي مشابه هر از چند گاهي اقدام به ارتكاب سرقت مسلحانه از بانك هاي شهر تهران مي كنند.
پليس در بررسي هاي بعدي متوجه شباهت چهره نگاري سه سارق تحت تعقيب با چهره نگاري كه از سارقان مسلح بانك تجارت شعبه خيابان قهرمان هادي شهرري شد و همين امر مرحله جديدي در تحقيقات پليسي را شكل داد.
با جمع آوري تمام اطلاعاتي كه در روند رسيدگي به چند سرقت مسلحانه توسط پليس آگاهي انجام گرفته بود كارآگاهان موفق به كشف سرنخ هاي مناسبي شدند.
مسيرها براي رسيدن به مخفيگاه سه سارق فراري ادامه داشت كه مأموران متوجه شدند بيست و چهارم دي ماه سال ۸۳ از يك آژانس هواپيمايي به نام سبك بال سرقت مسلحانه انجام گرفته است. چند روز پس از آن، سارقان مسلحي كه كلاه كشدار بر سر داشتند بعد از تهديد صندوقدار يكي از درمانگاه هاي قرچك ورامين وجوهات نقدي داخل صندوق را به سرقت بردند. بررسي عمليات چهره نگاري از سارقان مسلح اين دو مركز با سه سارق فراري و چهره نگاري كه از سارقان مسلح آژانس هوايي سفربال كه هفتم بهمن سال ۸۳ رخ داده بود و سارقان مسلح بانك صادرات باقرآباد هماهنگي داشت با روشن شدن اين مطلب تحقيقات به صورت پيگير براي جلوگيري از وقوع سرقت هاي مسلحانه مشابه ادامه يافت. تا اينكه سوم اسفند ماه سال جاري خبر دستگيري فردي در كرج كه در درگيري با همسايه اش اقدام به تهديد با اسلحه كرده بود به اطلاع كارآگاهان دايره يك آگاهي تهران رسيد. مأموران اين دايره زير نظر سرهنگ مداحي بررسي روي پرونده سرقت هاي مسلحانه مذكور را كه بر عهده داشتند. مأموران انتظامي شهرستان كرج در تحقيقات ابتدايي از متهم، متوجه شباهت چهره نامبرده با يكي از چهره نگاري هاي صورت گرفته از سارقان مسلح بانك ها شده بودند.
006366.jpg
پليس آگاهي تهران بلافاصله بعد از اطلاع از موضوع مراحل انتقال متهم را به تهران انجام داد. پس از حضور متهم در اداره يكم آگاهي تهران بلافاصله تحقيقات از وي آغاز شد. با ارائه اسناد و مدارك و شواهد به دست آمده اي كه كارآگاهان اين اداره در طول يك سال براي دستگيري متهمان سرقت هاي مسلحانه ذكر شده به دست آورده بودند، متهم چاره اي جز بيان حقيقت نداشت. وي به بزه انتسابي خود اعتراف كرد و با تحقيقات تكميلي، مخفيگاه دو همدست ديگر وي در قرچك ورامين كشف و هر دو آنان طي يك عمليات غافلگيرانه دستگير شدند.
سردار مرتضي طلايي، فرمانده انتظامي تهران بزرگ روز گذشته با اعلام اين خبر افزود: «با دستگيري اين متهمان، تمامي پرونده هاي سرقت هاي مسلحانه از بانك سال ۸۳ كه تلاش پليس براي دستگيري سارقان مسلح آن سرقت ها بي نتيجه باقيمانده بود به پايان رسيد.»
سردار طلايي بيان داشت: «متهمان به تمام موارد اتهامي خود اعتراف كرده اند، ولي تحقيقات از آنان در خصوص ارتكاب احتمالي سرقت هاي ديگر ادامه خواهد يافت» .
لازم به ذكر است متهمان هر سه در يك كارگاه تريكوبافي كار مي كردند و بعد از آشنايي با يكديگر به دليل مشكلات مالي اقدام به ارتكاب اين جرايم كرده بودند.
يكي از متهمان در خصوص چگونگي خريد اسلحه گفت: «اسلحه هايي كه در جريان سرقت ها از آن استفاده مي كرديم بعد از طراحي اولين نقشه سرقت خريداري كردم» .
باند سرقت خودرو، متلاشي شد
فرمانده انتظامي تهران بزرگ همچنين از بازداشت اعضاي شش نفره يك باند سرقت خودرو توسط پليس آگاهي تهران نيز خبر داد.
اين شش سارق كه همگي سابقه دار هستند، در طول سال هاي ۸۳ و ۸۴ اقدام به سرقت ۱۰۰ دستگاه خودرو با روش خاص خود از مناطق شمال و غرب تهران كرده بودند. اين سارقان بعد از ربودن خودروهاي موردنظر با جعل اسناد، اقدام به سندسازي كرده و خودروها را در شهرستان هاي آبادان، اصفهان، شهريار، كرج، خرم آباد، بروجرد، اشتر به فروش مي رساندند.
كارآگاهان پليس آگاهي تهران بعد از شناسايي مخفيگاه هاي اين متهمان طي يك عمليات شبانه روزي در ۱۵ روز موفق شدند تمامي آنان را در محل هاي اختفايشان واقع در تهران، اصفهان، خرم آباد و لرستان دستگير كنند.
سردار طلايي در مورد كشف خودروهاي سرقتي كه توسط اين باند ربوده شده بود گفت: «يك خريدار اموال مسروقه در اين خصوص دستگير شده و تا كنون ۳۵ دستگاه از خودروهاي سرقتي نيز كشف و ضبط شده است و اميد مي رود تا پايان سال، تمامي ۱۰۰ خودروي مسروقه كشف شود» .
توصيه هاي ايمني
006435.jpg
سردار طلايي در ادامه مصاحبه مطبوعاتي خود گفت: بخش هاي خصوصي و دولتي كه در پايان سال حجم بالاي پول را مورد حمل و نقل قرار مي دهند حتماً با پليس هماهنگي هاي لازم را انجام دهند، مراكز تجاري و صنعتي ميزان پول خود را به طور متناوب در طول روز مورد نقل و انتقال قرار دهند تا حادثه اي رخ ندهد.
جواهر فروشي ها و صرافي ها از پليس محله براي حفاظت از محل كسب خود كمك بطلبند. عموم شهروندان به خصوص زنان كه به مراكز خريد مراجعه مي كنند مراقب كف زنها و جيب برها باشند و اموال خريداري شده خود و يا وجوهات نقدي را كه همراه دارند به هيچ عنوان در خودرو رها نكنند زيرا سارقان در كمين فرصتي مناسب براي ارتكاب جرم هستند.
سه ماه فرصت به خودروسازان
سردار طلايي روز گذشته از جلسه اي كه بين مراجع انتظامي و نمايندگان شركت هاي خودروسازي كشور برگزار شده بود خبر داد و گفت: در اين جلسه كارشناسان ما سه ماه به شركت هاي خودروسازي كشور مهلت داده اند تا در خصوص ايمني خودروهاي خود اقدامات لازم را انجام دهند و در غير اين صورت بعد از پايان زمان تعيين شده در صورت ايمن نشدن اتومبيل ها، اقدام به معرفي شركت هاي آنان خواهيم كرد.
سردار طلايي در ادامه سخنان خود گفت: تمام جواهرفروشي ها و صرافي هاي تهران موظف هستند از اول سال ۸۵ مجهز به دوربين مدار بسته شوند و اگر به دستور پليس اهميت ندهند از كسب آنان جلوگيري خواهد شد.
فرمانده انتظامي تهران بزرگ در مورد نحوه عملكرد پليس در چهارشنبه پايان سال گفت: حضور دستگاه هاي امدادي و پليس در چهارشنبه آخر سال به معناي برخورد با آداب و سنن و جلوگيري از شادي و نشاط مردم نيست. ما هر چه در توان داريم براي ايجاد يك جامعه با نشاط در سايه آرامش انجام مي دهيم. ولي پليس اعلام مي كند با افرادي كه از مواد محترقه مجاز استفاده كنند برخوردي صورت نمي گيرد ولي افرادي كه از وسايل آتش زا و مواد محترقه غيرمجاز استفاده كنند اعم از توليد كننده، توزيع كننده و مصرف كننده برخورد جدي خواهد شد و بعد از دستگيري تا ۱۳ فروردين در بازداشت خواهند ماند و سپس تحويل مراجع قضايي خواهند شد.
شهروندان قبل از روز چهارشنبه سوري مجاز به استفاده از مواد محترقه نيستند و روز چهارشنبه سوري نيز در ميادين و مكان هايي كه موجب اختلال در نظم و ترافيك شوند نيز نمي توانند به شادي بپردازند.

متهم چاقو را به كمرش بسته بود
گروه حوادث: پسر جواني كه در يك نزاع خياباني مرتكب قتل مردي شده بود، صبح ديروز در شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان محاكمه شد.
به گزارش همشهري، رسيدگي به اين پرونده زماني در دستور كار پليس جنايي كرج قرار گرفت كه مهرماه امسال وقوع يك درگيري منجر به قتل به پليس ۱۱۰ گزارش داده شد. با حضور مأموران در صحنه حادثه مشخص شد در اين درگيري فردي به نام عباس با ضربات چاقو به قتل رسيده و عامل يا عاملان اين جنايت از محل متواري شده اند. پس از انتقال جسد به پزشكي قانوني، تحقيقات براي دستگيري عاملان جنايت آغاز شد. چند تن از شاهدان حادثه در تشريح ماجرا به مأموران گفتند: ساعتي قبل چند جوان كه يكي از آنها رضا نام داشت، با عباس(مقتول) بر سر ايجاد مزاحمت درگير شده و او را با يك ضربه چاقو به قتل رساندند.
به اين ترتيب شناسايي رضا در دستور كار قرار گرفت و وي در يك عمليات ضربتي دستگير شد. رضا در بازجويي هاي مقدماتي به درگيري منجر به قتل با همدستي دو تن از دوستانش اعتراف كرد و با دستگيري دو همدست وي به نام هاي رضا و مهدي، بازسازي صحنه صورت گرفت.
صبح ديروز متهمان اين پرونده مجدداً  در شعبه ۷۴ به رياست قاضي حجت الاسلام حسيني كوه كمره اي محاكمه شدند. در ابتداي جلسه محاكمه، چند جوان كه به عنوان شاهد حادثه به دادگاه احضار شده بودند در جايگاه قرار گرفتند و مدعي شدند پس از درگيري به محل حادثه رسيده اند و نمي دانند چه كسي ضربه چاقو را وارد كرده است. تنها يكي از شاهدان حادثه كه از دوستان متهم رديف اول بود، عنوان كرد: در زمان درگيري من در آنجا نبودم اما عصر همان روز وحيد و رضا به خانه ما آمدند. لباس هايشان خوني بود. وقتي در حال عوض كردن لباس هايشان بودند، چاقو را در كمر رضا ديدم. او خيلي وحشت زده بود و به من گفت چاقو را محكم زدم؛ اميدوارم اتفاقي نيفتاده باشد.
در ادامه جلسه محاكمه، اولياي دم درخواست قصاص نفس (اعدام) كردند و متهم پس از حضور در جايگاه، منكر هرگونه قتلي شد. وي گفت من حضور در درگيري را قبول دارم اما ضربه را نزدم.
در پايان جلسه محاكمه، پس از دفاع وكيل مدافع متهم به قتل و اظهارات هر يك از متهمان ديگر پرونده، قرار است حكم ظرف مدت قانوني صادر شود.

نوجوان ۱۴ ساله در دادگاه
سايت جنايي: مقامات ايالت اورلئان روز گذشته دانش آموز ۱۴ ساله اي را كه با حمل اسلحه به مدرسه يكي از همكلاسي هاي خود را به شدت مجروح كرده بود با اتهام يك مورد تلاش براي قتل و يك مورد حمل غيرقانوني اسلحه روبه رو كردند.اين لئودورو هفته آينده در دادگاه حاضر خواهد شد. وي كه سه ماه پس از ارتكاب قتل ۱۵ ساله شده است، در دادگاه مخصوص نوجوانان محاكمه خواهد شد. اين درحالي است كه دادستان پرونده وي ادعا كرد كه به دليل سن وي او بايد در دادگاه بزرگسالان محاكمه شده و حكمي مطابق حكم متهمان بالغ دريافت كند. بازپرس تحقيق پرونده در اين خصوص به خبرنگاران گفت: «هنوز علت تيراندازي متهم به قرباني آن هم چند دقيقه پيش از شروع كلاس مشخص نشده است» .به گفته پزشكان سه تير به سمت قرباني ۱۶ ساله شليك شده است و اين در حالي است كه وي در حال حاضر در بخش مراقبت هاي ويژه به سر برده و وضعيت چندان مناسبي ندارد.متهم پيش از دستگيري نيز قصد خودكشي داشته كه پليس با اقدام هوشيارانه خود مانع از اين كار شد.

دستگيري قاتل فراري
سايت جنايي: پليس ايالت مكزيكو روز گذشته موفق به دستگيري يكي از ده مجرم تحت تعقيب اف.بي.اي شد. اين مرد متهم است كه پسر دوست دختر خود را سه سال پيش به شدت شكنجه و سپس به قتل رسانده است.اسپينسو دورانتس ۳۵ ساله روز گذشته بازداشت و بلافاصله به زندان محل جنايت خود منتقل شد.پليس از زماني كه جنازه پسر ۴ ساله در پارك رها شده بود به دنبال مادر وي و نامزدش بود كه تلاش ها براي يافتن مادر مقتول همچنان ادامه دارد.به گزارش پزشكي قانوني، مقتوله با ضربات ممتد به سر به قتل رسيده بود و اين در حالي است كه آثار كبودي نيز روي دست و پاي وي كاملاً مشهود بود.پليس از چندي پيش در ايالت مكزيكو به دنبال متهمان مي گشت كه سرانجام روز گذشته موفق به دستگيري يكي از آنها شد.پليس تا كنون اسپينسو را با يك مورد قتل عمد و يك مورد مخدوش كردن مدارك روبه رو كرده است. علاوه بر اين وي در پرونده ديگري متهم به قاچاق غيرقانوني مهاجران به داخل كشور نيز هست.تلاش ها براي يافتن متهم ديگر ادامه دارد و اسپينسو هفته آينده محاكمه خواهد شد.

مرگ مشكوك دختر جوان در تهرانسر
گروه حوادث: تحقيقات پليس در خصوص مرگ مشكوك دختر جواني در خانه اش در تهرانسر آغاز شد. به گزارش مركز اطلاع رساني فاتب ماموران جسد اين زن را روز سه شنبه در حالي كشف كردند كه حدود سه روز از زمان مرگ او مي گذشت. ماموران كلانتري ۱۵۱ تهران پس از اطلاع از ماجرا و حضور در محل كشف جسد متوجه شدند، جسد متعلق به دختر ۳۵ ساله اي به نام ليلا است كه پس از فوت والدينش به تنهايي در آن خانه زندگي مي كرد. با توجه به وجود آثار كبودي روي صورت اين زن ماموران احتمال مي دهند اين دختر به قتل رسيده باشد. با اطلاع ماجرا به بازپرس كشيك قتل تهران او به ماموران دستور داد جسد را براي تشخيص علت مرگ به پزشكي قانوني منتقل كنند. تحقيقات پليس آگاهي در اين رابطه ادامه دارد.

قتل مرد سالمند در كارخانه پلاستيك سازي
گروه حوادث: مرد سالمندي شامگاه ديروز در محل كارش با وارد آمدن ضربه جسم سختي به سرش به قتل رسيد.
محمد تورنگ مسئول اطلاع رساني فاتب به خبرنگار ما گفت: جسد اين مرد ساعت ۲۱ و ۳۰ دقيقه ديروز در كارخانه پلاستيك سازي در خيابان اتحاد تهرانپارس كشف شد. مأموران پس از اطلاع در محل جنايت حاضر شده و در بررسي هاي خود متوجه شدند جسد متعلق به مرد ۶۴ ساله اي به نام رحمت الله است كه به خاطر اصابت جسم سختي به سرش به قتل رسيده بود. مأموران در تحقيقات خود متوجه شدند مقتول چندي پيش با فردي شريك شده و يك كارخانه پلاستيك سازي را راه اندازي كرده بودند. اما پس از مدتي ورشكسته شده بودند. مقتول براي انجام كاري روز حادثه به كارخانه آمده بود كه از سوي فرد ناشناسي به قتل رسيد. با توجه به اينكه هيچ آثاري از ورود به زور به كارخانه وجود نداشت و پس از قتل از آنجا سرقتي صورت نگرفته بود، ماموران در جست و جوي عامل با عاملان جنايت هستند.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |