پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۵ - Mar 2, 2006
نماينده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد اعلام كرد:
نگراني از افزايش مصرف مواد مخدر صنعتي
006384.jpg
گروه اجتماعي- مينا شهني _ ايران ۷۳ درصد از كشفيات جهاني ترياك را به خود اختصاص داده است.
بنابر گزارش سازمان ملل متحد آمار ۹۸ تني كشف مواد مخدر ايران متعلق به سال ۲۰۰۳ است و همين ميزان ۷۳ درصد از كل كشفيات ترياك جهان را شامل مي شود.
روبرتو آربيتريو، نماينده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ايران، ديروز نگراني جدي سازمان متبوعش را درباره گسترش مواد مخدر صنعتي در جهان اعلام كرد.
با اين كه مواد افيوني عمده ترين مواد مخدر مورد استفاده است، گزارش ها حاكي از آن است كه سوء مصرف از كريستالين متا مفتامين و MDMA (اكستازي) نيز به نظر مي رسد روبه افزايش باشد.
در واقع سليقه مصرف كنندگان از مواد مخدر پيشين به سوي مواد مخدر صنعتي توهم زا سوق پيدا كرده است.
آربيتريو گفت: «ما معتقديم مصرف مواد مخدر صنعتي و افزايش ميزان مصرف اين مواد نگران كننده است.»
او معتقد است «با اين كه افغانستان بزرگترين توليد كننده غيرقانوني خشخاش است، ۸۷ درصد توليد جهاني در ،۲۰۰۵ اما در آنجا نيز شاهد مصرف مواد مخدر صنعتي هستيم.»
براساس مطالعه اي كه از سوي دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در سپتامبر ۲۰۰۵ انجام شده است مجموع سطح زير كشت خشخاش در افغانستان ۲۱ درصد كاهش داشته يعني از ۱۳۱ هزار هكتار سال ۲۰۰۴ به ۱۰۴ هزار هكتار در سال ۲۰۰۵ رسيده است. اما افزايش بازده محصول بدست آمده موجب شده است كه توليد واقعي ترياك تقريباً در همان ميزان باقي بماند.
دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل خواستار تغيير نگرش ساير كشورها درباره افغانستان و تجديد نظر درباره وضعيت اين كشور همسايه ايران است . نظر به هم مرزي ايران با بزرگترين توليد كننده جهان كشور ما نيز از موقعيت ويژه اي برخوردار است به همين منظور بودجه مبارزه با مواد مخدري كه از سوي سازمانهاي بين المللي در سالهاي ۲۰۰۴-۱۹۹۹ به ايران اختصاص يافت بالغ بر ۱۲ ميليون دلار بود.
در برنامه جديد ۸-۲۰۰۶ نيز بودجه ۲۰ ميليون دلاري براي ايران در نظر گرفته شده است كه سازمان ملل اميدوار است جامعه بين المللي اين بودجه را با توجه به طرحهاي پيشنهاد شده در اختيار ايران قرار بدهد.
نماينده دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل درباره كيفيت نتيجه طرح ضربتي جمع آوري معتادان تابلو كه هفته گذشته در تهران انجام شد نظري نداد و فقط گفت: «من گزارش هايي را در اخبار مطالعه كردم و تقاضاي دريافت اطلاعات بيشتر را از مسئولين جمهوري اسلامي كردم.»
او اظهار اميدواري كرد تا با همكاري دولت ايران تجربه هاي مبارزه با شيوع مواد مخدر از ساير كشورها از سوي دفتر متبوعش در اختيار دولت ايران قرار بگيرد و روشي را كه براي به كارگيري در ايران مناسب تر است از سوي دولت ايران انتخاب و اجرا شود.

وزير رفاه:
وام بازنشستگان كشوري دو برابر مي شود
گروه اجتماعي: وزير رفاه و تامين اجتماعي با اشاره به تصويب حداقل حقوق ۲۰۰ هزار تومان بازنشستگان در كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي، اعلام كرد: سقف سني ۷۰ سال براي بيمه عمر بازنشستگان حذف شد. مهندس پرويز كاظمي، افزود: در پي هماهنگي هاي صورت گرفته با مجلس شوراي اسلامي، رقم وام بازنشستگي كه هم اكنون بين ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است، دو برابر افزايش يافت.
وي همچنين از پرداخت معوقات بازنشستگان تا پايان سال جاري خبر داد و گفت: با مصوب شدن متمم كسري بودجه سال ۸۴ در مجلس شوراي اسلامي، ۸۶۰ ميليارد تومان مربوط به پاداش پايان خدمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بازنشسته كشوري اختصاص يافت كه حداكثر ظرف هفته آينده به بازنشستگان پرداخت مي شود.
به گزارش ايسنا، به گفته كاظمي، از آنجا كه اغلب اوقات حقوق آخر سال بازنشستگان با تأخير پرداخت مي شد، امسال با هماهنگي هاي صورت گرفته، حقوق بازنشستگان به موقع و اسفند ماه پرداخت مي شود.
وزير رفاه در پاسخ به اينكه چرا در خصوص سند فقرزدايي مصوب دولت قبلي هيچ اقدامي صورت نگرفته است، گفت: سند فقرزدايي نيازمند كار كارشناسي بيشتر است زيرا اعداد اعتبارات مربوط به اجراي آن بسيار بالا و حدود هفت هزار ميليارد تومان بوده كه در بودجه ۸۴ ديده نشد.
وي با اشاره به افزايش ۲۵ درصدي بودجه وزارت رفاه در سال آينده در مقايسه با سال جاري، اظهار كرد: تغيير و افزايش حقوق بازنشستگان، رسيدگي به مناطق محروم و صرفه جويي از محل هدفمند ي يارانه ها به منظور سرمايه گذاري بيشتر از جمله اقداماتي است كه مي تواند در كاهش فقر موثر باشد.
كاظمي در پاسخ به اينكه حداقل حقوق به عنوان خط فقر شديد چيست، گفت: اين رقم هنوز استخراج نشده است چرا كه در تعيين خط فقر عوامل مختلفي متاثر هستند از جمله اينكه آيا در تعيين حداقل حقوق مبناي خط فقر، بايد هزينه مسكن نيز در كنار درآمد لازم براي تامين كالري خانواده در نظر گرفته شود يا خير؛ لذا اين رقم بايد منطبق بر فرهنگ ايراني و از سوي اساتيد فن و صاحب نظران علم اقتصاد و جامعه شناسي تعيين شود. وي در جواب اينكه چرا با توجه به اهميت تعيين حداقل حقوق در برنامه ريزي هاي مربوط به كاهش فقر، تاكنون رقم خط فقر از سوي وزارت رفاه استخراج نشده است، افزود: مسلما حداقل حقوق به عنوان خطر فقر مي تواند مبناي برنامه ريزي هاي كشور قرار گيرد.

آماده باش پايگا ه هاي امدادي هلال احمر در چهارشنبه سوري
006387.jpg
گروه اجتماعي: رئيس جمعيت هلال احمر استان تهران از آماده باش پايگاههاي امدادي هلال احمر در چهارشنبه سوري خبر داد.
حميدرضا دهقان در گفت وگو با فارس گفت: ۱۱ پايگاه امدادي در سطح شهر تهران براي امدادرساني در شب چهارشنبه سوري در حال آماده باش هستند.
وي در ادامه افزود: آمبولانسهاي جمعيت هلال احمر نيز در اين شب به حالت آماده باش هستند و در صورتي كه اورژانس كشور، نياز به همكاري و كمك نيروهاي امدادي و تجهيزات امدادي هلال احمر داشته باشد نهايت همكاري را خواهيم داشت.
رئيس جمعيت هلال احمر استان تهران تصريح كرد: وظيفه اصلي مديريت حوادث و امدادرساني در چهارشنبه سوري با آتش نشاني و اورژانس است و وظيفه اي بر عهده هلال احمر نيست اما هر ساله در ايام پاياني سال، نيروهاي هلال احمر براي اينكه شايد حادثه بزرگي رخ دهد و نياز به عمليات هلال احمر باشد، به حالت آماده باش در مي آيند و خوشبختانه در اين سالها هم حادثه بزرگي در چهارشنبه سوري رخ نداده كه نياز به كمك نيروهاي امدادي هلال احمر باشد.
۷۵ درصد حوادث چهارشنبه سوري
عارضه چشمي داشته است

به گزارش ايسنا، مديركل دفتر پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي و مواجهه با بلاياي طبيعي آموزش و پرورش با اعلام ابلاغ بخشنامه ارايه فعاليتهاي فرهنگي و آموزشي در چهارشنبه سوري به استانها گفت: ۷۵ درصد حوادث مبتلابه دانش آموزان در چهارشنبه سوري سال گذشته، عارضه چشمي به همراه داشته است.
فريدي با اشاره به اين كه با توجه به فرا رسيدن چهارشنبه آخر سال و استفاده دانش آموزان از مواد محترقه و خطرناك بخشنامه اي به سازمانهاي آموزش و پرورش و مسئول كميته پيشگيري استانها ارسال شده است، اظهار كرد: با توجه به تأكيد و بخشنامه شوراي تأمين وزارت كشور در جهت اطلاع رساني پيرامون كاهش خسارات مالي و جاني چهارشنبه سوري پوسترهايي براي اطلاع ساني و ارسال به مدارس تهيه شده و با اولويت تهران و كلانشهرهاي كشور توزيع خواهد شد.
وي ادامه داد: در اين بخشنامه استانها موظف به تشكيل جلسه ويژه كميته پيشگيري استان با موضوع كاهش اثرات حوادث در اسفند ماه سال جاري و جلسه توجيهي براي مديران و كادر اجرايي مدارس شده اند.

استفاده از شناسنامه مكررتا يك ميليون ريال جريمه دارد
گروه اجتماعي: رئيس سازمان ثبت احوال استان تهران، گفت: استفاده از شناسنامه «مكرر» بين ۲۰۰ هزار تا يك ميليون ريال جريمه يا ۹۱ روز تا يك سال، حبس دارد.
احمد قشمي، با اشاره به بند ۲ قانون به ايلنا گفت:  برخي جرائم در استفاده از شناسنامه ۲۰۰ هزار تا يك ميليون ريال يا ۹۱ روز تا يكسال حبس دارد كه در برخي موارد ممكن است هر دو مجازات به صورت توأمان اعمال شود.
وي افزود: اشخاصي كه در اعلام ولادت، وفات يا هويت بر خلاف واقع اظهار كنند، به مجازات مطرح شده در بند دو قانون محكوم مي شوند.
قشمي خاطرنشان كرد: افرادي كه بعد از رسيدن به ۱۸ سالگي از شناسنامه مكرر استفاده كرده يا به دريافت شناسنامه مكرر براي خود اقدام كنند، مجازات هاي مطرح شده براي آنان اجرايي مي شود.
به گفته وي، افرادي كه شناسنامه فرد زنده يا مرده ديگري را به نام خودشان مورد استفاده قرار دهند، به حبس يا پرداخت جزاي نقدي محكوم خواهند شد.
پرونده الكترونيكي
۹۹ ميليون ايراني

به گزارش خبرگزاري مهر، اطلاعات شناسنامه اي ۹۹ ميليون نفر از ايرانيان فوت شده يا در قيد حيات ، در پايگاه اينترنتي سازمان ثبت احوال موجود است.
مديركل ثبت احوال استان تهران در پاسخ به اين سئوال كه چرا به رغم الكترونيكي شدن پرونده ها ، در صورت بروز اشكال ، افراد به اداره ثبت محل تولد ارجاع داده مي شوند ، گفت: اطلاعات پايگاه سازمان ثبت احوال به گونه اي است كه براي صدور شناسنامه جديد حتما بايد از محل تولد فرد درخواست كننده اقدام شود.
سيد احمد قشمي در عين حال افزود: عكس دار كردن شناسنامه از هر نقطه اي از كشور امكان پذير است. به همين دليل گاهي اوقات زمان صدور شناسنامه طولاني مي شود.
وي گفت: هم اكنون هر فرد ايراني در شبكه اينترنتي سازمان ثبت احوال ، پرونده جداگانه اي دارد كه از هر گوشه كشور كارشناسان سازمان به آن دسترسي دارند.

۳ كيلوگرم زباله عفوني به ازاي هر تخت
بيمارستاني،توليد مي شود
گروه اجتماعي: به ازاي هر تخت بيمارستاني ۲۱۷ كيلوگرم زباله توليد مي شود كه شامل پسماندهاي عفوني و راديواكتيو و ... مي باشد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران، دكتر سيد مؤيد علويان ديروز در ميزگرد تخصصي پسماندهاي مراكز بهداشتي - درماني كشور اظهار كرد: بر اساس قوانين تصويبي، كارشناسان بهداشت موظفند بر زباله هاي بيمارستاني نظارت مستمر و روزانه داشته باشند و به تفكيك پسماندهاي آلوده بيمارستاني و اجراي آن تاكيد شده ولي متاسفانه اثرات آن را تاكنون مشاهده نكرده ايم.
وي ادامه داد: در بيمارستان ها به ازاي هر تخت ۷/۲ كيلوگرم زباله وجود دارد كه هم پسماندهاي عفوني در آن موجود است و هم راديواكتيو؛ همچنين در سال هاي اخير در جنبه هاي مختلف اجتماعي، سياسي و اقتصادي تخت هاي بيمارستاني و گسترش بيمارستان ها رشد داشته ايم اما به تناسب اين رشد، در زمينه حفاظت محيط و افراد شاغل در بيمارستان ها و خارج بيمارستان كار اساسي صورت نگرفته و با توجه به بيماري هاي نوپديدي مثل HIV ، هپاتيت B و C اين مسئله هر سال حساسيت بيشتري پيدا مي كند.
معاون سلامت وزارت بهداشت در ادامه افزود: ما قوانين مدون و كاملي در زمينه مشكلات زباله هاي بيمارستاني داريم كه اگر به درستي اجرا شوند نتايج مثبتي به همراه خواهند داشت.
دكتر علويان در رابطه با اقدامات لازم براي بهبود وضعيت كنوني زباله هاي بيمارستاني گفت: نظارت بر اجراي درست قوانين در بخش هاي مختلف بيمارستاني، تفكيك زباله ها و حمل و نقل مناسب آنها از جمله كارهايي است كه بايد صورت گيرد. در واقع اگر در داخل بيمارستان، شخصي در زمينه جمع آوري و تفكيك زباله كوتاهي كند، رئيس بيمارستان بايد جوابگو باشد.
معاون سلامت وزارت بهداشت در ادامه افزود: ارتباط بين بخشي و همكاري بين سازمان هاي مختلف و دانشگاه ها بايد افزايش يابد و بخش اجرايي بايد بر اساس مستندات علمي و طبق امكانات مادي موجود عمل كند.
دكتر علويان بودجه در نظر گرفته شده براي بهبود وضعيت پسماندهاي بيمارستاني در سال آينده را ۳۰ ميليارد ريال اعلام و تاكيد كرد: نمي توانيم بر اساس برنامه ريزي هايي كه كشورهاي غربي براي جوامع شان در نظر دارند عمل كنيم بلكه ما بايد با توجه به صنعت خودمان و گسترش بخش آموزشي و استفاده از آن و در نظر گرفتن بودجه هاي خود رشد كنيم.

تمام بيمارستان هاي تأمين اجتماعي مكلف به پذيرش
بي قيد و شرط و رايگان مصدومان ترافيكي هستند
ايسنا: معاون درمان سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرد: تمام بيمارستان هاي تأمين اجتماعي مكلف به پذيرش بي قيد و شرط و رايگان مصدومان ترافيكي هستند.
دكتر فلاح افزود: بر اساس ماده ۹۲ قانون برنامه چهارم توسعه۱۰، درصد حق بيمه انواع بيمه نامه هاي شخص ثالث، بدنه و غيره بايد براي پرداخت بدون قيد و شرط هزينه درمان مصدومان ترافيكي اختصاص يابد تا هزينه هاي درمان كليه مصدومان ترافيكي،  جاده اي و رانندگي نيز در تمامي بيمارستان ها اعم از دولتي، دانشگاهي و خصوصي از محل وجوه واريز شده به حساب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي پرداخت شود.
وي تصريح كرد: در سال جاري اين وزارتخانه، بخشنامه اي  به بيمارستان ها در خصوص پذيرش بدون قيد و شرط مصدومان ترافيكي، صادر و ابلاغ و پس از آن سازمان تأمين اجتماعي تمامي بيمارستان هاي خود را ملزم به پذيرش بدون قيد و شرط مصدومان ترافيكي كرد.
فلاح با بيان اينكه بر اساس قانون مقرر شده بود هزينه درمان مصدومان ترافيكي از محل ۱۰ درصد بيمه هاي تجاري كه در حساب ويژه اي در وزارت بهداشت واريز شده، تأمين شود، گفت: اين درحاليست كه حدود ۲۰ درصد هزينه هاي سازمان تأمين اجتماعي بابت هزينه درمان مصدومان ترافيكي در بيمارستان هاي سازمان پرداخت شده است.

مؤسسان مدارس غيردولتي، حق انتفاع ندارند
گروه علمي فرهنگي: وزير آموزش  و پرورش  گفت : براساس  قانون  فعلي  مدارس  غيرانتفاعي ، مؤسسان  مدارس  غيردولتي ، حق  انتفاع  ندارند.
به  گزارش   روابط  عمومي  وزارت  آموزش  و پرورش ، «محمود فرشيدي» در جمع  اعضاي  شوراي  هماهنگي  مؤسسان  مدارس  غيردولتي  سراسر كشور، با اشاره  به  مصوبات  شوراي  عالي  افزود: ميزان  حمايت  وزارت  آموزش  و پرورش  از مدارس  غيردولتي  بستگي  به  ميزان  همياري  اين  نوع  مدارس  با اهداف  آموزش  و پرورش  جمهوري  اسلامي  دارد.
وي  تأسيس  مدارس  غيرانتفاعي  را يك  حركت  مردمي  دانست  و گفت : اگر موفقيت  ها و امتيازات  اين  گونه  مدارس  براي  مردم  مسجل  شود و در اين  مدارس  به  مسائل  تربيتي  اهميت  بيشتري  داده  شود در درازمدت  از پايگاه  مردمي  محكم تري برخوردار خواهند شد.
وي ، جايگاه  مدارس  غيرانتفاعي  را رفيع  دانست  و گفت : بر اساس  آمار ۶۵درصد دانش آموزان  اين  گونه  مدارس  در آزمون  سراسري  دانشگاه ها پذيرفته  مي شوند.
فرشيدي  همچنين  به  تازگي  اعلام  كرده  بود كه  مجوز تاسيس  مدارس  غيرانتفاعي به  بسيج ، مساجد و مراكز خيريه  سپرده  مي شود.وزير آموزش  وپرورش  در ادامه ، يكي  از مشكلات  معيشتي  فرهنگيان  را تحصيل فرزندانشان  ذكر كرد و گفت : بايد اين  امكان  فراهم  شود تا فرزندان  معلمان  با تخفيف  از تسهيلات  اين  گونه  مدارس  برخوردار شوند.

زمان ثبت نام فرهنگيان در آزمون كارشناسي
هفته آينده اعلام مي شود
گروه علمي فرهنگي: مدير روابط  عمومي  سازمان  سنجش  آموزش  كشور گفت : زمان  نام نويسي  در آزمون  كارشناسي  ناپيوسته  فرهنگيان  هفته  آينده  به  اطلاع  داوطلبان  مي رسد.
«محمود بسطامي» ديروز به ايرنا گفت : به رغم  خبر آموزش  و پرورش  در خصوص  تاريخ  آغاز ثبت نام  از ششم  اسفند ماه ، زمان  ثبت نام  در اين  آزمون  هنوز به  طور دقيق  مشخص  نيست  و تاريخ  نهايي  آن  هفته  آينده  اعلام  خواهد شد.
روابط  عمومي  وزارت  آموزش  و پرورش  ششم  اسفندماه  جاري  زمان  نام نويسي در اين  آزمون  را هشتم  تا ۲۲ اسفند ماه  اعلام  كرده  بود.
وي  افزود: زمان  برگزاري  آزمون  و همچنين  تاريخ اعلام  نتايج  آن  در ارديبهشت  ماه  سال  آينده  اعلام  خواهد شد.

سلامت خانواده زمينه  ساز بالندگي جامعه
006390.jpg
ايسنا: دبير علمي همايش «تقويت نظام خانواده و آسيب شناسي آن» اعلام كرد: سلامت خانواده زمينه پويايي و بالندگي اجتماع را پديد مي آورد.
حجت الاسلام والمسلمين غروي در نشستي خانواده را داراي جايگاه بسيار مهمي در اجتماع دانست و با بيان اينكه اجتماع در خانواده تجربه مي شود، گفت: از آنجايي كه خانواده جامعه را مي سازد، اگر خانواده از سلامت و رشد و پويايي خوبي برخوردار نباشد طبيعتا در جامعه نيز اثرگذار خواهد بود زيرا سلامت خانواده زمينه پويايي و بالندگي اجتماع را پديد مي آورد.
وي در ادامه با اشاره به تأثير اجتماع بر روي خانواده، افزود: متأسفانه در سالهاي اخير جريانات فكري غرب و كشورهاي غيراسلامي با الگوهاي خود كه براي آن نيز سرمايه گذاري كرده اند، نظام خانواده را مسخ كرده و تعاريف جديدي از آن ارائه مي دهند، در اين ميان تفكرات ضد اسلامي و بويژه فمينيسم هم تا حدي روشنفكران و دانشگاهيان را تحت تاثير خود قرار داده است، بنابراين در چنين شرايطي ما بايد تمام تلاش خود را به كار بگيريم و سعي كنيم خانواده را در بستري كه اسلام خواسته قرار دهيم.

كمبود بودجه بازسازي و نوسازي مدارس غيراستاندارد
گروه علمي فرهنگي: وزير آموزش و پرورش، اعتبار لازم براي بازسازي و نوسازي مدارس تخريبي و خطر آفرين در سطح كشور را بيش از ۹/۳ ميليارد دلار ذكر كرد.به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش «محمود فرشيدي» افزود: در صورت تامين نشدن اين ميزان اعتبار، سلامت دانش آموزان در اين فضاهاي آموزشي غيراستاندارد و تخريبي به خطر خواهد افتاد.وي در ادامه گفت: مسائل و مشكلات معيشتي فرهنگيان نبايد خداي ناكرده اهداف آموزش و پرورش را خدشه دار كند.

برگزاري اختياري جشن نيكوكاري در استان  ها
ايلنا: معاون امور مشاركت  هاي مردمي بهزيستي، اعلا  م  كرد: امسال سازمان بهزيستي برگزاري جشن نيكوكاري در استان  ها را اختياري كرده است.
سيدمهدي سيدمحمدي، معاون امور مشاركت  هاي مردمي بهزيستي، گفت: بهزيستي قصد دارد امسال جشن نيكوكاري خود را به صورت اختياري برگزار كند و هيچ اجباري در برگزاري اين جشن نيست. وي، افزود: به تمام استان  ها اعلام كرده  ايم كه در صورت تمايل مي  توانند جشن نيكوكاري برگزار كنند و در غير اين صورت اجباري در كار نيست. به گفته سيدمحمدي، هر استاني كه آمادگي برگزاري جشن را داشته باشد، امسال نيز اقدام به برگزاري جشن مي  كند. وي، تصريح  كرد: با توجه به اين كه خانواده  هاي تحت پوشش بهزيستي از اقشار كم  درآمد جامعه هستند و در ايام عيد نياز به كمك دارند، اگر استاني بتواند جشن نيكوكاري برگزار كند، بسيار مطلوب است.

دلالان دارو ۹۵ درصد دارو فروشان ناصر خسرو
مهر: يك آسيب شناس اجتماعي با انتقاد از مقطعي بودن جمع آوري داروهاي تقلبي گفت: دستگيري فروشندگان داروهاي تقلبي به صورت مقطعي در كاهش خريد و فروش داروهاي تقلبي موثر نخواهد بود. لذا ، اين امر به صورت مستمر و با همكاري ساير دستگاههاي مسئول بايد ادامه يابد.
دكتر ابهري افزود: هم اكنون ۹۵ درصد افرادي كه در ناصر خسرو به خريد و فروش داروهاي تقلبي مبادرت مي كنند دلالان دارو هستند و چهرهاي اصلي در جلوي صحنه قرار ندارد. اين در حالي است كه نيروي انتظامي فقط اقدام به دستگيري افراد خرده پا مي كند و عوامل اصلي همواره پنهان باقي مي مانند.

حوادث علت از دست رفتن ۲ ميليون سال عمر
ايسنا:  بر اساس آخرين نتايج تحقيقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، ۲۹ درصد از بار ناشي از بيماريها و آسيب هاي كشور در سال ۸۱ ناشي از حوادث عمدي و غير عمدي بوده و ۲ ميليون سال عمر به علت مرگهاي زودرس و عمر سپري شده با ناتواني در نتيجه حوادث در كشور از بين رفته است.
همچنين ۱۰۵ هزار سال عمر از دست رفته ناشي از مرگ هاي زودرس و ۹۵۰ هزار سال آن ناشي از عمر سپري شده با ناتواني است. در گروه سني ۱۵ تا ۲۹ سال، ۵۹ درصد DALYS (عمر هدر رفته با معلوليت يا مرگ زودرس) مردان و ۲۷ درصد DALYS زنان ناشي از حوادث عمدي و غير عمدي بوده است. ۳۶ درصد DALYS در مردان و ۱۴ درصد DALYS در زنان در همه سنين ناشي از حوادث غير عمدي است. براي حوادث عمدي اين رقم در مردان به ۳ درصد و در زنان به ۲ درصد براي همه سنين كاهش مي يابد.

امكان انتقال دانشجويان شاغل به تحصيل
در خارج از كشور به دانشگاه علمي- كاربردي
گروه علمي فرهنگي:  سرپرست دانشگاه جامع علمي - كاربردي از امكان انتقال دانشجويان شاغل به تحصيل در خارج از كشور به مراكز آموزش علمي - كاربردي تحت نظارت دانشگاه از سال آينده خبر داد.
دكتر حسين بلندي، سرپرست دانشگاه جامع علمي - كاربردي ضمن اعلام اين مطلب گفت: در پي تقاضاي تعداد كثيري از خانواده هاي دانشجويان شاغل به تحصيل در خارج از كشور، در نظر داريم درصدي مازاد بر ظرفيت پذيرش دانشگاه را در مقاطع كارداني و كارشناسي ناپيوسته به اين امر اختصاص دهيم.
وي گفت: مهمترين هدف دانشگاه جامع علمي - كاربردي از انجام چنين اقدامي كه در راستاي تحقق اهداف دولت و با موافقت وزير علوم صورت گرفته است، حل مشكلات و مسائلي است كه اين دانشجويان در خارج از كشور با آن روبه رو هستند و با چنين تصميمي قصد داريم ضمن فراهم نمودن امكان تحصيل در داخل كشور، براي اين دسته از دانشجويان از دغدغه هاي فكري و فرهنگي خانواده ها نيز بكاهيم.
سرپرست دانشگاه جامع علمي - كاربردي در خصوص چگونگي پذيرش اين دانشجويان اظهار كرد: پذيرش در كليه رشته ها و در مقاطع كارداني و كارشناسي ناپيوسته انجام مي پذيرد و اين دانشجويان براي انتقال به دانشگاه جامع علمي - كاربردي لازم است مدارك تحصيلي مقطع قبلي و گواهي اشتغال به تحصيل در يكي از دانشگاه هاي خارج از كشور را اخذ و به تأييد سرپرستي دانشجويان در خارج از كشور (در محل هايي كه سرپرستي وجود دارد) و در ساير نقاط به تأييد سفارتخانه ها و نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران برسانند.
ضوابط پذيرش، تطبيق واحدهاي گذرانده شده و همچنين ظرفيت نهايي پذيرش متعاقباً به اطلاع علاقمندان خواهد رسيد.
دكتر بلندي در خاتمه اظهار داشت: افراد داراي شرايط مي توانند درخواست و يا سؤالات خود را به آدرس زيرارسال نمايند:
www.Pazireshekharej@uast.ac.ir

در حاشيه برچيدن بساط قاچاق دارو در خيابان ناصرخسرو
شوخي تلخ با شاعران حكيم
اسماعيل عباسي
اين نابخت ياري شاعر و حكيم نامدار ما «ناصرخسرو» است كه در خياباني به نام او، سوداگران و قاچاقچيان دارو به روش هاي سياه و زيرزميني دست مي يازند و لاجرم وقتي بساط آنها برچيده مي شود، روزنامه ها مي نويسند: ناصرخسرو از داروي قاچاق پاك شد!
حكيم ابوالقاسم فردوسي شاعر بزرگ و بلندآوازه ما نيز هر از چند گاه نام عزيزش با قاچاق و قاچاقچيان ارز دمخور مي شود. اين شوخي تلخ زمانه از قضا نصيب شاعراني شده است كه پندهاي سرشار از خرد و فرزانگي شان، همچنان چراغ راه جامعه بشري خواهد بود.
اما تازه ترين دستاورد پليس تهران در روند مبارزه با معاملات غيرقانوني يا قاچاق دارو در يورش به پايگاه معروف فروشندگان پنهاني دارو در خيابان ناصرخسرو و برچيدن انبارهاي آنها، در اخبار صفحه نخست روزنامه ها نمايان شده است. اين كه، نيروهاي پليس، دغدغه زدودن اين قبيل عمليات خلاف و غيرقانوني را دارند و به سهم خود در برچيدن فعاليت ها و معاملات قاچاق مي كوشند درخور تحسين است، اما آنها نيز به درستي مي دانند كه ريشه اصلي بروز و رواج خلافكاري هايي از اين دست، تقاضاي جامعه و عدم پاسخگويي بازارهاي موجه و قانوني به اين تقاضاي مجاز است و تا زماني كه اين خواسته موجه متقاضيان دارو توسط شبكه هاي قانوني توزيع، پخش و عرضه و داروخانه ها اجابت نشود، در بر همين پاشنه خواهد چرخيد و فروشندگان و مشتريان، در مكان هاي ديگري يكديگر را پيدا مي كنند. به طور قطع، قاچاق دارو مثل بسياري از قاچاق ها به تني چند از فروشندگان خرده پا كه از سر نياز اقتصادي، سرما و گرما و هول و هراس دائمي را به جان مي خرند، تا درآمدي اگرچه از راه هاي غيرقانوني به دست آورند، خلاصه نمي شود. شبكه هاي تأمين كننده اقلام مورد نياز بازارهاي سياه و زيرزميني، از يك سو دستي در مراكز توليد و عرضه دارو دارند و از سوي ديگر، در شناخت بازارهاي بين المللي و واردات پنهاني داروهاي خارجي نيز كارآزموده اند. آشفتگي موجود در توزيع و عرضه دارو به ويژه داروهاي درمانگر بيماري هاي سخت، بستر مناسبي براي فعالان قاچاق اين فرآورده هاي حياتي است و تا زماني كه سامانه توليد، توزيع دارو در داخل و واردات و توزيع داروهاي خارجي، به صورت كاملا شفاف در معرض ديد و داوري مردم قرار نگيرد و دستيابي به هر نوع داروي مجاز براي مردم از طريق داروخانه هاي موجود در سراسر كشور ميسر نباشد، قاچاق دارو به عنوان يكي از معضلات جامعه ما، باقي خواهد ماند.
درصد بالايي از مردم تهران در هنگامه هاي سخت و زمانيكه خود يا عزيزانشان نياز به داروهاي كمياب پيدا كرده اند و آن را حتي در مراكز شبانه روزي نظير داروخانه هاي ۱۳ آبان و يا هلال احمر نيافته و مراكز فروش به اصطلاح تك نسخه اي نيافته اند از سر اضطرار، سري هم به خيابان ناصرخسرو زده اند و باز هم به ناچار به خريد داروهايي با تاريخ مصرف سپري شده راضي شده اند. كدام دستگاه پاسخگوي اين نياز حياتي مردم است؟ آيا مي توان اميد داشت كه در پي برچيدن بساط قاچاق و شبكه هاي تجاري- دلالي دارو در خيابان ناصرخسرو، مشكل ديرينه تأمين داروي مورد نياز مردم از طريق شبكه هاي قانوني و داروخانه هاي سراسر كشور تحقق پيدا كند؟

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |