پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۵ - Mar 2, 2006
جامعه جنگلباني ايران اعلام كرد:
تراژدي تخريب منابع طبيعي
006393.jpg
گروه شهري: جامعه جنگلباني ايران در نامه اي به دكتر محمود احمدي نژاد رياست جمهوري، افزايش حمايت هاي دولت از منابع طبيعي را خواستار شد.
در اين نامه از منابع طبيعي ايران به عنوان سرمايه ملي و آثار طبيعي و ميراث جهان ياد شده و آمده است: در يك دهه اخير، موضوع حفظ محيط زيست و حفاظت و پايداري منابع طبيعي تجديدشونده به ويژه جنگل ها، مراتع، بيشه ها، تالاب ها و رودخانه ها از مباحث مهم جهان و كشورها بوده است. بخش هايي از اين نامه به شرح زير است:
به رغم اين كه كشور پهناور ما در منطقه خشك و نيمه خشك دنيا واقع شده، سرزميني زيبا، با طبيعتي متنوع مي باشد كه اين تنوع اقليمي به يمن شرايط منطقه اي و پستي و بلندي هاي آن است. همه مي دانيم دو رشته كوه زاگرس از شمال غرب تا جنوب و به روايتي جنوب شرق؛ با نگاه اجمالي به نقشه ايران مي توان به اهميت اين رشته  كوه ها و اقليم هاي رويشي كشور پي برد، زيرا تراكم عمده آبادي ها، روستاها و شهرها به طور كلي مراكز جمعيتي كشور پيرامون آنها شكل گرفته است و بيشترين ميزان بارندگي و بالطبع منابع آبي كشور كه مايه حيات است را در بردارند،بنابر اين عمده جنگل ها و مراتع خوب كشور در دامنه هاي اين دو رشته كوه پديد آمده است تا آب و خاك كشور را حفظ نمايند. هر چند كه جنگل ها و مراتع مناطق گرمسير و بياباني هم جايگاه كمتري ندارند. شمال كشور يكي از رويشگاه هاي كم نظير دنيا ست كه تنها لكه بزرگ باقيمانده جنگل هاي پهن برگ جهان به صورت مجموعه اي بسيار زيبا و نادر از نظر منظر و چشم انداز، تنوع گونه، حفظ آب و خاك و زندگي، تابلويي از شگفتي هاي آفرينش را پديد آورده است كه چنانچه زماني انديشمندان جهان بخواهند جنگل هاي طبيعي دنيا را بازسازي نمايند اين تابلوي بزرگ و رنگارنگ، نقشه زيباي بازسازي آن خواهد بود. لذا اين جنگل ها و بوته زارها، بيشه ها و مراتع سرسبز و مرغوب پيراموني آن سرمايه ملي و آثار طبيعي و ميراث جهان است كه در اختيار ما بوده و حفظ آن واجب است. منطقه رويشي ارسباران و زاگرس هم به دليل جنگل هاي متنوع مسئوليت توليد آب و حفظ آب و خاك كشور را به عهده گرفته و سرزمين ما را بي بديل ساخته اند و از نظر چشم انداز و حفاظت اهميتي كمتر از جنگل هاي شمال ندارند. بنابر اين مي توان گفت ديگر مناطق رويشي ايران مانند ايران- توراني و خليج- عماني هم به نوعي تحت تأثير دو اقليم فوق هستند و در همه جا در تعامل مثبت با مراتع بوده و مكمل يكديگرند و خوان گسترده نعمت براي زندگي مردم گسترده اند.
در اين ميان، در يك دهه اخير موضوع حفظ محيط زيست و حفاظت و پايداري منابع طبيعي تجديد شونده به ويژه جنگل ها، مراتع، بيشه ها، تالاب ها و رودخانه ها از مباحث مهم دنيا و كشورهاست. در كشور ما نيز به طرق مختلف اين پديده ها مورد توجه لفظي و ذهني مسئولين و اقشاري از مردم قرار گرفته، اما در عمل و در برنامه ريزي و توسعه كشور هنوز جاي خود را نيافته و سير تخريب بي محاباي خود را ادامه مي دهد و شاهديم كه به رغم تلاش دولت ها و سازمان هاي دولتي و دست اندركار، جنگل ها و مراتع تخريب مي شوند، رودخانه ها آلوده مي شوند، تالاب ها آسيب مي بينند، حيات وحش از بين مي رود و دهها مورد از اين قبيل وسايل ارتباط جمعي به ويژه روزنامه ها هم گوشه اي از آن را منعكس مي نمايند. اين در حالي است مي دانيم تخريب اين منابع مربوط به امروز و ديروز نيست، بلكه بشر به بستر حيات خود لطمه زده و آرام آرام عرصه را بر خود تنگ نموده تا جايي كه امروز نگران آينده خود شده است و اين تخريب ها چهره كريه و زشت خود را نمايان نموده و به ما اعلام مي نمايد كه برنامه ريزي هاي نادرست و دخالت هاي مطالعه نشده، بي جا و بدون برنامه در طبيعت، هستي جوامع را برباد مي دهد.
بررسي تاريخ يكصد ساله منابع طبيعي ايران نشان مي دهد به رغم پيدايش تشكيلات، تدوين قوانين و مقررات براي مديريت اين منابع به ويژه جنگل ها و پس از آن مراتع، تحول در تشكيلات، مقررات و ساختار همواره سير قهقرايي و تخريب را پيموده است، زيرا دخالت در اين منابع در پي هدف اصولي و برنامه ريزي شده درازمدت و علمي و فني به صورت جامع نبوده، بلكه زماني براي تامين سوخت، زماني چوب ساختماني يا دوره اي براي صادرات گونه هاي خاص و مرغوب چوب، دوراني براي استحصال چوب صنعتي در جهت فعاليت هاي خاص (تراورس راه آهن و كارخانه ها)، تغيير كاربري جنگل ها و مراتع و تبديل به زمين  كشاورزي، دامداري در جنگل ها و تبديل آن به مرتع با قطع و كت زدن درختان، تخريب مراتع با دامداري سنتي و فشار دام اضافه (چند برابر ظرفيت) روال عادي تخريب جنگل ها و مراتع بوده است. ليكن در چند دهه اخير به دليل رشد جمعيت و فزوني نيازها و گاهي آزمنديها، افزايش وسايل و تجهيزات صنعتي، وسايل حمل و نقل، قاچاق چوب، بهره برداري هر از گاهي نامطلوب، بهره برداري از معادن، اجراي پروژه هاي عمران بي حد و مرز و بدون مطالعه و توجه به ارزش هاي محيطي و زيست محيطي آنها به ويژه جنگل ها، عرصه را بر منابع طبيعي كشور تنگ نموده و بر سر اين منابع خدادادي آن آمده است كه امروز همگان شاهديم و هر روز در رسانه هاي ديداري- شنيداري و نشريات مي بينيم و مي خوانيم: بيش از ۱۰۰۰ هكتار جنگل شمال براي تامين هزينه هاي آزاد راه تهران- شمال واگذار شده، ۱۱۰۰ هكتار از جنگل هاي واگذار شده شمال پس گرفته مي شود، تخريب جنگل هاي نكا توسط نماينده مجلس، پيگيري مي شود، ۴۳۲ هكتار از جنگل هاي گيلان در آستانه تخريب، با وجود مخالفت اداره كل منابع طبيعي استان گيلان ۴۰۰ هكتار از اراضي جنگلي واگذار شده و تا جايي كه مدير كلي منابع طبيعي استان گيلان را به دليل مقاومت براي حفظ جنگل ها تا آستانه انفصال از خدمت مي كشاند. اين در حالي است كه نه تنها از مديران كل منابع طبيعي و جنگلبانان گمنام و مظلوم دفاع نمي شود، بلكه يا قطع نخاع مي شوند و يا به شهادت مي رسند، در دايره اتهام قرار مي گيرند و ساده ترين آن بركناري و انفصال از خدمت است. مجموعه اين روند و برخوردها دلايل متعدد و متنوعي دارد كه به شرح كامل يكي از اين تراژديها كه بر طبيعت ايران و جنگلبانان واقعي تحميل شده است پرداخته مي شود و استدعا داريم رياست محترم جمهوري اسلامي ايران اتخاذ تصميم و ارايه طريق نمايند تا درس عبرتي براي تصميم گيران دستگاه هاي دولتي در تصميمات مطالعه نشده و برخوردهاي نسنجيده با منابع طبيعي كشور باشد. همه مي دانيم در ۸۰ سال گذشته به دلايل متعدد و اهداف مختلف چندين راه دسترسي به شمال كشور ساخته شده است كه مهم ترين آنها جاده هاي قزوين- رشت، كرج- چالوس، تهران- آمل (هراز)، دماوند- قائمشهر شاهرود- آزاد شهر هستند و راه هاي ديگري هم احداث گرديده اند كه با هر هدفي بنا شده باشند در خدمت مردم هستند و اگر داراي پيچ و خم بوده و پرشيب هستند و قرباني مي گيرند گناه آنها نيست چون براي زمان خود ساخته شده و در آن زمان مناسب بودند و براي ساختن آنها جنگل واگذار نشده است. همين طور در چند دهه اخير براي ارتقاي سطح زندگي مردم، سهولت در رفت و آمد و توسعه كشور، پروژه هاي عمراني زيادي در داخل جنگل ها اجرا گرديده كه بسياري از آنها مي توانست احداث نشود يا حداقل با مطالعات فني، علمي و زيست محيطي احداث گردند و امروز معترض نباشيم چرا جنگل ها و مراتع تخريب شده و ساخت و ساز و يا ويلاسازي مي شود؟
چون كساني معتقدند شايد با هزينه هاي بسيار كم و تخريب هاي خيلي كمتر از آن مي توانستيم خدمت رساني كنيم و از اتلاف بودجه ، اعتبارات و امكانات كشور و همچنين از تخريب منابع طبيعي و جنگل ها جلوگيري نماييم.
يكي از پروژه هاي مهم و اساسي كشور كه پر طمطراق مطرح و با تاييد و تكذيب بسيار در سال ۱۳۷۵ شروع شد پروژه آزاد راه تهران- شمال است كه متأسفانه بدون مطالعه و پشتوانه علمي و فني و رعايت اصول زيست محيطي به اجرا درآمده است و برخلاف جاده هاي احداثي قبلي تخريب وسيع جنگل ها و جنگل كاري هاي منطقه نه به دليل سطحي كه آزاد راه از آن عبور مي كند، بلكه به دليل جنگل هايي كه براي شهرك سازي و فروش در اختيار شركت آزاد راه قرار گرفته و تغيير و تبديل آنها تبعات اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي بسياري در پي خواهد داشت.
نخستين مطالعات مربوط به طرح احداث آزاد راه تهران- شمال در سال ۱۳۵۶ به تصويب رسيد. در آن هنگام يك شركت فرانسوي داوطلب احداث آن با سرمايه خود طي ۵ سال بود و تنها شرطش وصول عوارض از وسايل نقليه عبوري به مدت ۱۰ سال پس از بهره برداري از آزاد راه مذكور بود كه با احتساب بهره و سود سرمايه هزينه احداث آزاد راه در آن هنگام به ۷۵۰ ميليارد ريال مي رسيد. پس از آن يك سرمايه گذار ايراني به نام گلزار پيشنهاد كرده بود كه در ازاي ۱۰۰ميليون متر مربع از اراضي منطقه، آزاد راه مذكور را طي ۵ سال احداث و تحويل نمايد كه اين پيشنهاد مورد توجه قرار نگرفت و طرح احداث آزاد راه تهران _ شمال سرانجام بدون انجام مناقصه با ترك تشريفات مناقصه براي اجرا به بنياد مستضعفان واگذار شد. با انعقاد قرارداد مشاركت با بنياد مستضعفان و ايجاد شركت آزاد راه تهران _ شمال كل هزينه احداث اين آزاد راه ۱۵۴۰ ميليارد ريال و طول مدت اجرا نيز ۷ سال برآورد گرديد و مقرر شد كه كل هزينه اجراي طرح توسط طرف مشاركت (شركت احداث كننده) تأمين شود و در مقابل ۳۰ درصد هزينه احداث آزاد راه مذكور از طريق اخذ عوارض از وسائل نقليه عمومي و ۷۰ درصد آن از محل واگذاري ۵/۶۲ ميليون متر مربع اراضي ملي تأمين گردد. وزارت راه و ترابري نيز بابت خريد و آزادسازي مسير و ديگر اقدامات جانبي در طول زمان اجراي طرح ۱۵۰ ميليارد ريال پرداخت كند. متعاقباً ساختار ريالي و سهم الشركه به نسبت ۵۰-۵۰ بين دولت و طرف مشاركت (بنياد) با عطف به ماسبق كردن آن از ابتداي پروژه اجراي طرح تغيير كرد. بر اساس برآورد بعدي هزينه احداث آزاد راه تهران _ شمال به قيمت ابتداي سال ۱۳۸۲ معادل ۴۶۲۰ ميليارد ريال و دوران مشاركت كلاً ۱۵ سال مشتمل بر ۵ سال دوران ساخت و ۱۰ سال دوران بهره برداري تعيين و قرار شد دولت براي استهلاك اصل سود و سرمايه گذاري طرف مشاركت (۵۰ درصد) معادل ۲/۳۵ ميليون متر مربع زمين به طرف مشاركت واگذار كند. بر اين اساس پرداختي دولت تا پايان سال ،۱۳۸۳ با احتساب نرخ سود در مجموع معادل ۸۴۳۳۶۷ ميليون ريال (شامل پرداخت نقدي معادل ۲۵۴۷۵۵ ميليون ريال به اضافه ارزش زمين هاي واگذاري معادل ۵۸۸۶۱۲ ميليون ريال) بوده در صورتي كه آورده طرف مشاركت تا پايان سال ۱۳۸۲ جمعاً معادل ۵۴۰۰۰۰ ميليون ريال بوده كه از اين مبلغ ۳۴۷۰۰۰ ميليون ريال آن مورد تأييد وزارت راه و ترابري قرار گرفته و در مجموع آورده مزبور تا پايان سال ۱۳۸۳ معادل ۶۱۰۰۰۰ ميليون ريال برآورد شده است.) (روزنامه دنياي اقتصاد ۲۴/۱۰/۸۴ شماره ۸۷۱ صفحه ۲)
لذا تراژدي حزن انگيز و ملال آور آزاد راه تهران _ شمال كه مي گويند ۳ درصد، ۵ درصد، ۸ درصد يا حداكثر ۱۰ درصد در طول حدود ۱۰ سال پيشرفت داشته است كماكان ادامه دارد و تاكنون نه تنها اثربخشي براي كشور نداشته، بلكه ديگر كاربرد مورد نظر را ندارد و آينده منطقه شمال و مسير احداثي را تيره و تار نموده و موجب تغيير و تحولات اقتصادي منفي،  زمين خواري، زمين فروشي، تبديل اراضي كشاورزي و تخريب وسيع منابع طبيعي گرديده است.
احداث اين آزاد راه در گردش كار ديگري هم مي تواند مورد بررسي قرار گيرد. در سال ۱۳۷۴ يا اوائل سال ۱۳۷۵ موضوع احداث آزاد راه تهران _ شمال براي كوتاه شدن جاده چالوس _ كرج، حفظ جان مردم، صرفه اقتصادي،  رونق گردشگري و ارتقاي سطح زندگي مردم شمال مطرح و راهكارهاي پيشنهادي گذشته مورد ارزيابي قرار گرفته و چون سازمان برنامه و بودجه وقت، به دليل نبود مطالعات جامع، كامل، فني و اقتصادي و نداشتن خط پروژه ساخت آزاد راه مخالفت مي كند، بنابراين راه حل احداث آن در مقابل واگذاري زمين مورد توجه قرار مي گيرد و به صورت خيلي ساده بررسي زمين هاي قابل واگذاري به سازمان جنگل ها و مراتع كشور ارجاع مي گردد. با بررسي اوليه توسط يكي از كارشناسان دفتر مهندسي جنگل و مراتع نتيجه گيري مي شود در شمال كشور چنين اراضي با اين وسعت وجود ندارد و بايستي در خارج از منطقه شمال و منطقه جنگلي به دنبال زمين گشت. هنوز گزارشات تكميل نشده بود كه به علت پيگيري جدي و سريع خارج از سازمان مذكور موضوع از روند كارشناسي خارج و عمدتاً با ملاحظات مديريتي در سطح بالا مورد بررسي و اقدام قرار گرفته و مقرر مي شود بخشي از اين اراضي در شمال و بخشي ديگر در اطراف شهر تهران تأمين شود. لذا با تصميم سازي و گمانه زني صورت گرفته بين وزارتخانه هاي جهادسازندگي، راه و ترابري و بنياد مستضعفان طي نامه شماره ۴۵۱۷/ت ،۱۵۳۳۳ مورخ ۲/۵/۷۵ هيأت محترم دولت بنا به پيشنهاد شماره ۱۱/،۴۸۱۵ مورخ ۲۴/۴/۷۵ وزارت راه و ترابري به وزير وقت جهاد سازندگي اجازه داده مي شود تا ۶۲۵۰ هكتار از اراضي ملي شده به منظور انجام فعاليت هاي اقتصادي و تأمين منابع مالي اجراي طرح احداث بزرگراه به صورت قطعي برابر اختيارات ماده ۳۲ قانون حفاظت و بهره برداري جنگل ها و مراتع به بنياد مستضعفان و جانبازان (شركت مجري طرح آزاد راه تهران _ شمال) واگذار گردد.
(دهه ۷۰ را مي توان يكي از مقاطعي نام برد كه واگذاري عرصه هاي منابع طبيعي در همه جاي كشور از لواسانات و دماوند تا اقصي نقاط كشور با نام هاي مختلف رونق و گاهي اوقات ماهيت بخشش به خود گرفت و بسياري به خواست خودشان رسيدند و حتي بسياري از عرصه هاي جنگل كاري شده را كه طبق قانون ممنوع بوده نيز شامل شدند تا جايي كه امروز يكي از مشكلات اساسي سازمان جنگل ها و مراتع بوده و شايد بيشترين درصد مراجعات، مكاتبات و برخوردها مربوط به زمين است و دستگاه قضايي كشور هم درگير مسائل زمين و زمين خواري شده و اغلب مسئولين و مردم و حتي نمايندگان، سازمان جنگل ها و مراتع و آبخيزداري كشور را بانك زمين مي دانند و مأموريت و وظيفه اصلي سازمان مذكور كه همانا حفاظت، احياء، توسعه و بهره برداري است كمرنگ شده و به مرور مديريت زمين جايگزين آن شده است.) (تشخيص عرصه هاي منابع طبيعي به عنوان اراضي موات خود مقوله ديگري است.)
با دريافت اين اجازه و تأكيد و پيگيري هاي مكرر و هرروزه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري به رغم ميل و خواست كارشناسان و پاره اي مديران خود موظف مي شود تا به هر صورت ممكن عرصه هايي را شناسايي و واگذار نمايد. معمولاً در بخش منابع طبيعي حرفه اي، كارشناسان با رغبت و علاقه اين گونه كارها را انجام نمي دهند و اين است كه ابزار دستور، تهديد، ارعاب، تطميع جابه جايي و بركناري به ميان مي آيد. اما باز هم كارشناسان در نوشته ها، اظهار نظر روي نامه ها و فرم هاي مربوطه اثر خود را به جاي مي گذارند و كارها را كُند انجام مي دهند تا جايي كه يكي از اعضاي شركت آزاد راه تهران- شمال، اراضي جنگلي مورد نظر را به طرق مختلف گمانه زني رسمي و غيررسمي شناسايي و پيگيري مي نمايد و بر اساس اين شناسايي بيش از ۳۰۰۰ هكتار زمين كه حدود ۲۰۰۰ هكتار آن از شمال شرق تا شمال غرب شهر تهران (بالاي سوهانك، گردنه قوچك، اطراف سد لتيان، اطراف و طرفين دره كن) و حدود ۱۳۰۰ هكتار جنگل و اراضي جنگلي در حوزه اداره كل منابع طبيعي منطقه نوشهر، (جنوب كمربندي نوشهر، اطراف درياچه ولشت، مرزن آباد تا جنگل هاي جنوب كلاردشت) در سال هاي ۷۵ و ۷۶ به شركت مذكور واگذار مي گردد (احتمال دارد فقط صدور سند مالكيت آن در سال ۷۷ هم ادامه داشته باشد) تا با تغيير كاربري و فروش آن به عنوان بخشي از هزينه، آزاد راه را بسازد. حال سؤال اينجاست:
- بايستي بينديشيم كه اگر از ۴۰ سال قبل تاكنون كساني پارك هاي ساعي، لاله، لويزان در دست تخريب، سرخه حصار، چيتگر و هزاران هكتار جنگل كاري و فضاي سبز در تهران و اطراف آن احداث نموده اند و امروز وضعيت هوا اين چنين آلوده و زندگي بر همگان تلخ است با واگذاري ۲هزار هكتار از اراضي اطراف و در مناطق حياتي تهران تغيير كاربري داده و ساخت وساز شود تهران و زندگي مردم چه مي شود؟

مديركل منابع طبيعي استان تهران خبر داد:
كشيك هاي ويژه نوروزي براي جلوگيري از
تصرف اراضي ملي
گروه شهري: مديركل منابع طبيعي استان تهران در آستانه هفته منابع طبيعي و روز درختكاري از گشت هاي ويژه نوروزي براي مقابله با متصرفان اراضي ملي خبر داد.
فضل الله كولاني صبح ديروز در جمع خبرنگاران در ادامه افزود: در هفته منابع طبيعي بيش از يك ميليون و ۲۰۰ هزار اصله نهال در سطح استان توزيع مي شود و حدود ۲۰۰۰ هكتار به اراضي جنگل كاري استان افزوده مي شود.
وي با اعلام برنامه هاي هفته منابع طبيعي در سال جاري افزود: اولين روز از هفته منابع طبيعي با حضور رئيس جمهوري برگزار شد و روزهاي بعد به ترتيب تحت عنوان مشاركت عمومي و نهضت سبز، مشاركت عمومي و آبخيزداري،  مشاركت عمومي و آموزش و پرورش و بيابان زدايي نام گذاري شده است.
وي افزود: اداره كل منابع طبيعي استان تهران در يك دوره ۴۰ ساله تنها ۴۵۰ هزار هكتار از اراضي ملي استان سند اخذ كرده بود اما از سال ۸۱ تا ۸۴ موفق شديم براي ۶۷۰ هزار هكتار از اراضي ملي در سطح استان تهران سند به نام دولت دريافت كنيم.
وي با اشاره به تصرفات اراضي ملي گفت: در حال حاضر ۱۷ هزار پرونده حقوقي در اين باره در محاكم قضايي مفتوح است؛ با اين وجود طبق گزارش هاي استانداري تهران ميزان تصرفات سال ۸۲ ، در مقايسه با سال ۸۱ حدود ۳۰ درصد كاهش يافته است.

۲۰ روز فرصت براي خروج اتوبوس هاي
ديزلي از شبكه حمل و نقل درون شهري تهران
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفت: شهرداري تهران تنها ۲۰ روز ديگر مهلت دارد تا نسبت به جايگزيني اتوبوس هاي ديزلي در پايتخت اقدام كند، در غير اين صورت تردد اتوبوس ها و ميني بوس هاي ديزلي بر اساس قانون از اول فروردين ماه سال ۸۵ در تهران ممنوع است.
سيد خلاق ميرنيا در جلسه كميته كاهش آلودگي هواي تهران تاكيد كرد: شهرداري تهران در صورتي كه نمي تواند اين كار را انجام دهد بايد مجوز لازم را از مراجع ذيربط اخذ كند. وي با تاكيد بر اينكه نبايد قانون شكني را رسم كنيم، گفت: بايد قانونمدار باشيم و حتي اگر قانون غلط باشد، آن را تا زمان تغيير رعايت كنيم چرا كه ناديده گرفتن قانون جامعه را به هرج و مرج مي كشاند. معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص خروج خودروهاي فرسوده نيز گفت: حدود ۲۳ هزار دستگاه خودرو فرسوده در سال جاري از رده خارج شده است كه روند خروج اين خودروها علي رغم روند كند اوليه، هم اكنون سرعت گرفته و نااميد كننده نيست.
به گزارش ايسنا، وي تاكيد كرد: سال آينده بايد ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج مي شد كه با احتساب سهميه خروجي باقيمانده در سال جاري به سرجمع سال آينده، بدين ترتيب ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده سال آينده از رده خارج مي شوند. معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به مصوبه دولت در خصوص ايجاد شهرك هاي بازيافت خودرو گفت: هم اكنون در اسلامشهر يك مركز ايجاد شده است كه اميدواريم با ايجاد مركز ديگري در شهرك شمس آباد اين محل جابجا شود. وي با اشاره به اينكه متاسفانه صنايع كشور در طول سالهاي گذشته تلاش جدي براي انطباق با مقررات زيست محيطي نداشته اند، گفت: سال گذشته ۳۵۰۰ واحد آلاينده در كشور مشمول عوارض زيست محيطي شدند كه اين ليست بر اساس قانون تجميع عوارض در حال تهيه است. ميرنيا همچنين از پايش لحظه اي صنايع در كشور خبر داد و به ايسنا گفت: بر اين اساس هم اكنون ۴ كارخانه سيمان در كشور به صورت لحظه اي و آنلاين پايش مي شوند كه از برنامه هاي جدي سازمان حفاظت محيط زيست در سال آينده پايش صنايع بزرگ به صورت لحظه اي است.

موريانه ها بلاي جان شميراث فرهنگي يزد
006399.jpg
فقط موريانه ها براي آسيب زدن به ميراث فرهنگي ما كم بودند كه آنها هم به جمع تخريب گران پيوستند. معاون پايگاه ميراث فرهنگي شهر تاريخي - با بيان اينكه موريانه ها يكي از عوامل خسارت زا به بناهاي تاريخي هستند، گفت: براي اولين بار فاز اول مبارزه با عوامل زنده خسارت زا از جمله موريانه هاي مسجد جامع فهرج آغاز شد.
فرهمند، با اشاره به اينكه مسجد جامع فهرج واقع در۳۰ كيلومتري شرق يزد، يكي از نادرترين نمونه هايي است كه معماري صدر اسلام را به معماري دوران اسلامي ايران پيوند مي دهد، افزود: مي توان معماري اين مسجد را كه متعلق به سال ۴۵ هجري است، يكي از كم نظيرترين دوران انتقال فرهنگ و تمدن ايران به حساب آورد كه حفظ و نگهداري آن از اهميت قابل توجهي برخوردار است. وي در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: با توجه به خسارات شديد موريانه در مسجد جامع فهرج، ابتدا پاكسازي و از بين بردن مواد سلولزي در محوطه داخلي مسجد و تا حد امكان ساختمان هاي مجاور آن آغاز شد و تاكنون ۶۰ تله مونيتورينگ يا ردياب در خانه هاي مجاور كار گذاشته شد.

قوهاي تلف شده در تالاب گميشان
006396.jpg
ايسنا: اداره كل محيط زيست استان گلستان از مشاهده قوهاي تلف شده در تالاب بين المللي گميشان خبر داد.درپي احتمال شيوع بيماري آنفلوآنزاي حاد طيور در استان گلستان، ماموران اداره حفاظت محيط زيست شهرستان بندر تركمن با همكاري دامپزشكي اين شهرستان، طي گشت هاي دوره اي خود از آبگيرها و همچنين تالاب بين المللي گميشان بازديد به عمل آوردند.
گروه فوق ضمن گشت و كنترل در منطقه تالاب بين المللي گميشان با چهار قطعه قو و يك قطعه چنگر كه چند روز از تلف شدن آنها مي گذشت و يك قطعه مرغابي زنده بيمار روبه رو شدند كه پس از نمونه گيري و آزمايش از آنها توسط دامپزشكي، هيچگونه اثري از ويروس آنفلوآنزاي پرندگان در آنها مشاهده نشد.
محيط زيست استان گلستان از كليه افراد در استان درخواست كرد ضمن رعايت كليه جوانب تا اطلاع بعدي از هرگونه تردد و شكار در زيستگاه هاي تالابي و محل زيست اين پرندگان خودداري كنند.

پرداخت وام ۱۰ ميليوني از فروردين ۸۵ در شهرهاي بزرگ
006405.jpg
«از اواخر فروردين ماه سال آينده، وام ۱۰ ميليون توماني در شهرهاي بزرگ نيز به اقشار كم درآمد پرداخت خواهد شد.»
منوچهر خواجه دلويي -معاون امور ساختمان و مسكن وزارت مسكن و شهرسازي در اولين همايش سراسري هيات مديره كانون كاردان هاي فني ساختمان بيان كرد: «مرحله دوم پرداخت وام ۱۰ ميليون توماني كه در شهرهاي بزرگ خواهد بود از اواخر فروردين ماه سال آينده آغاز خواهد شد كه اين وام ۳۰ درصد از كل وام را به خود اختصاص خواهد داد.»وي گفت: «همچنين فرم هاي دريافت وام وديعه مسكن يك تا ۳ميليون توماني تا پايان امسال منتشر خواهد شد.»
خواجه دلويي شرايط فعلي مسكن را مطلوب خواند و افزود: «در طول برنامه چهارم سالانه ۷۵۰ هزار واحد مسكوني ساخته مي شود كه اين رقم تا پايان سال برنامه چهارم توسعه به يك ميليون واحد مسكوني خواهد رسيد.»وي با اشاره به نوسازي سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسكوني در روستاها در طول برنامه چهارم توسعه گفت: «به همين مقدار نيز مسكن شهري بايد نوسازي شود كه اين مقدار ميزان ساخت و ساز كشور را به حجم وسيعي خواهد رساند.»

كارشناسان گردشگري دنيا در ايران
006408.jpg
همزمان با برگزار ي كنفرانس جهاني گردشگري و صنايع دستي UNWTO در تهران، ۱۵ كارشناس گردشگري دنيا به ايران سفر مي كنند.
بر اساس آخرين اطلاعات به دست آمده صاحبنظران و كارشناسان برجسته اي چون جان بل رئيس دانشگاه و از گردشگران پيشين BBC، پروفسور نلسون گرابن از اساتيد دانشگاه كاليفرنيا از كشور انگلستان، دومينك بو چارت از صاحبنظران برجسته فرانسه، خانم شنگ مينگ يانگ از مديران ارشد صنعت توريسم چين، خانم كلر اسميت استاد دانشگاه و رئيس سازمان حمايت صنايع دستي از آمريكا و آقاي چاك گي رئيس دانشگاه  هاوايي در اين كنفرانس حضور مي يابند.
كميته  روابط عمومي و اطلاع رساني UNWTO اعلام كرد: نخستين كنفرانس جهاني گردشگري و صنايع دستي طي روز هاي ۲۳ و ۲۵ ارديبهشت ماه سال آينده در تهران برپا مي شود.

افزايش ۱۰۰ درصدي خسارت آلودگي هوا در كشور
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: براساس جديد ترين گزارش بانك جهاني، خسارت سالانه آلودگي هوا در ايران تا ۱۰ سال آينده با ۲ برابر شدن به حدود ۱۶ ميليارد دلار در سال ۲۰۱۶ ميلادي مي رسد.
رشيدي افزود: بر اساس آخرين گزارش منتشر شده از سوي بانك جهاني، خسارت سالانه آلودگي هوا در ايران در سال ،۲۰۰۱ ۱/،۷ سال ،۲۰۰۴
۸/،۷ سال ،۲۰۰۹ ۳/،۱۰ سال ،۲۰۱۴ ۱۴ و سال ۲۰۱۹ ، ۲/۱۹ ميليارد دلار پيش بيني شده است.
وي افزود: سالانه حدود ۲ ميليون و ۲۸۹ هزار و ۷۶۲ تن انواع آلاينده ها تنها از منابع متحرك به هواي تهران وارد مي شود كه از اين رقم حدود يك ميليون و ۹۷۶ هزار تن آلاينده منوكسيدكربن، حدود ۲۱ هزار تن آلاينده ذرات معلق، بيش از ۱۰۵ هزار تن اكسيدهاي ازت و ۱۸۰ هزار تن هيدروكربن است.
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا با اشاره به اينكه حد مجاز آلاينده هاي هواي تهران ۱۰۰ PSI است، به ايسنا گفت: مطالعات آلودگي هوا نشان مي دهد بدن انسان مي تواند در زير اين ميزان آلودگي با آلاينده ها مقابله كرده و در بيش از اين رقم قابليت خود را از دست مي دهد.
رشيدي با بيان اينكه آلودگي هوا سه گروه از اقشار جامعه را تهديد مي كند، گفت: گروه اول افرادي هستند كه ارگانيزم هاي داخلي بدن آنها هنوز به طور كامل رشد نكرده است مانند كودكان، گروه دوم افرادي هستند كه ارگانيزم هاي داخل بدن آنها فرسوده شده مانند كهنسالان و گروه سوم نيز افرادي هستند كه ارگانيزم هاي داخل بدن آنها دچار مشكل بوده و بيماران قلبي و تنفسي از اين دسته اند.
وي با بيان اينكه آلودگي هوا در تهران از اوايل مهر تا اواخر بهار ادامه دارد، گفت: در اين مدت توليد آلودگي در تهران در حد اشباع است كه اگر تغييرات جوي و وزش باد لازم را نداشته باشيم، ميزان شاخص آلاينده هاي هواي تهران از شرايط استاندارد، خارج مي شود.
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا با بيان اينكه در شرايط آرام يعني شرايطي كه پتانسيل حركت آلاينده ها وجود ندارد، با حدود ۷ تا ۸ ساعت تردد خودروها شاخص كيفيت هواي تهران از شرايط استاندارد خارج مي شود، گفت: ميزان آلاينده ها در ساعات اوليه صبح به طور معمول افزايش، در ظهر به دليل اختلاط عمودي جوي كاهش، در بعدازظهر به دليل وارونگي دما افزايش و در نيمه هاي شب كاهش مي يابد.

نامه اي از برج سفيد
006402.jpg
ان الله جميل و يحب الجمال
نشانه سازي و نمادسازي، از ابتداي حركت تمدن بشري، به عنوان، جنبه اي از خصلت زيبادوستي و زيباسازي آدمي وجود داشته است؛ ممالكي در دنيا هستند كه يك برج، تنديس، يا ساختمان نشانه و نماد آن ملت، فرهنگ و مملكت بشمار مي رود؛ كه برج هاي معروف فرانسه (ايفل) ايتاليا (پيزا) و... و برج آزادي تهران در ايران، از آن جمله اند.
اين ساخت هاي معماري نمادين، علاوه بر اينكه جنبه تبليغي و معرفي يك كشور را به عهده  دارند، عنصر جذب گردشگري و ايجاد جذابيت براي صنعت توريسم نيز مي توانند به شمار آيند، علاوه بر اينكه لازم است در كشور ما تنديس ها و برج هايي از اين دست ساخته و معرفي شوند؛ حفظ سلامت و دوام عمر ساخته  هاي قبلي نيز لازم و ضروري است.
برج سفيد و زيباي آزادي كه در محل بزرگترين ميدان شهري كلانشهر تهران مستقر است، ساختار ملي مذهبي و فرهنگي معناداري دارد و طي ساليان اخير، نماد تهران و ايرا ني شده و در بسياري از پوسترهاي فرهنگي گردشگري به چشم مي خورد، ليكن متاسفانه به نظر مي رسد در سال هاي اخير مورد كم توجهي قرار گرفته و گويا مديريت شهري، اهميت حفظ و نگهداري آن را فراموش نموده و مدتهاست كه حتي يك نظافت و شستشوي سطحي و معمولي هم بر آن انجام نشده و چهره زيباي آن را گرد و غبار و دود و دم ترافيك و ترددهاي شهرنشيني مخدوش ساخته است و اين موضوع، باتوجه به قرار گرفتن برج در مسير ورود پروازهاي خارجي از فرودگاه مهرآباد به كشور و گذر خارجيان از ميدان آزادي، بسيار حساس و مهم است. نگارنده اين يادداشت، مدتهاست كه به اين موضوع فكر مي كند و نمي داند كه واقعا چرا مديريت شهري بدان بي توجه است. طي مشاوره اي كه با يك متخصص گرافيك و طراحي شهري انجام شد، معلوم گرديد كه امكان رنگ آميزي آن نيز (كه رنگ نقره اي براق را پيشنهاد دادند) وجود دارد كه در اين صورت در حد بسيار زيادي به زيبايي محيط منطقه ميدان آزادي افزوده مي شود.
امكان اجراي برنامه ها و حركت هايي در مديريت شهري و شهرسازي وجود دارد كه اكثر آنها حتي بسيار كم هزينه و ساده اند، ليكن جمع آوري و تنظيم اين ايده ها و نظرات، نيازمند همكاري رسانه ها، شهرداري و صاحبنظران مديريت شهري است كه مي توانند «مثلث اداره شهري» باشند.
مهرداد جاور

شهر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |