دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۴ - Mar 13, 2006
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
كسي كه ناخوشي خود را از پزشكان پنهان كند به بدن خود خيانت كرده است.
غررالحكم ص ۶۶۳
امروز با حافظ
گل در انديشه كه چون عشوه كند در كارش
فكر بلبل همه آنست كه گل شد يارش
خواجه آنست كه باشد غم خدمتكارش
دلربايي همه آن نيست كه عاشق بكشند
نامه فيلمساز ايراني به دبير جشنواره نات
مجيد مجيدي جشنواره فيلم دانمارك را تحريم كرد
افسوس كه به تازگي در كشور شما، مطبوعه اي حدود و مفهوم آزادي بيان را با تعدي به حريم ها مخدوش كرده و به باورها و اعتقادات جمع كثيري از مردم جهان توهين شده است
008250.jpg
گروه ادب و هنر: مجيد مجيدي كارگردان فيلم بيد مجنون كه براي شركت در جشنواره «نات» دعوت شده است، طي نامه اي به «كيم فاس» دبير جشنواره از شركت در اين جشنواره انصراف داد. مجيدي در اين نامه اعلام كرد ضمن استقبال از حضور فيلم ها و فيلمسازان ايراني در جشنواره هاي بين المللي به دليل اهانت روزنامه دانماركي به مقدسات ديني از حضور در آن رويداد خودداري مي كند.
در بخشي از نامه خطاب به دبير جشنواره نات آمده است.
دوست داشتم براساس احترام به اصول و باورهاي ديني  اي كه به آن معتقدم و فرهنگي كه در آن رشد كرده ام، بيد مجنون در جشنواره تان به نمايش در مي آمد و زمينه اي براي مفاهمه بيشتر و ارتباط خلاق و دوجانبه فرهنگي فراهم مي شد و از فضاي آزادي بيان به نحو شايسته اي بهره مي برديم و از همه مي آموختيم.
دوست داشتم با نمايش بيد مجنون، عكس العمل هاي صميمانه و خالص مردم را در مواجهه با اثري از يك فيلمساز مسلمان مشرق زمين مي ديدم.
دوست داشتم در سايه معناهاي ذهني جهاني شدن، واقعاً شاهد جهاني پر از تفاهم و صلح و برابري و برادري بوديم و همگان با صميميت و دوستي و مودت در كنار هم به صلح و صفا زندگي مي كردند.
دوست داشتم «بيد مجنون» به عنوان يك اثر ديگر از سينماي شريف و انساني ايران، همچون حضور موفق و پر دستاورد اين سينما در جشنواره برلين ديده مي شد، در همين جشنواره هايي كه تنها روزنه هاي باقي مانده براي مطرح شدن دردها و آلام امروز بشر است و باز هم در فضاي يك جشنواره  فرهنگي سالم قرار مي گرفتم تا با هم به صلح و دوستي و رأفت و مهرباني و انسانيت مي انديشيديم.
دوست داشتم ... اما افسوس! افسوس كه به تازگي در كشور شما، مطبوعه اي حدود و مفهوم آزادي بيان را با تعدي به حريم ها، مخدوش كرده و به باورها و اعتقادات جمع كثيري از مردم جهان توهين شده است. در بخش ديگري از اين نامه آمده است: من يك فيلمساز ايراني مسلمانم و برپايه تعليمات پيامبر عزيز اسلام به حضور خدا در همه اركان زندگي ام ايمان دارم و با «باورهايم» زندگي مي كنم و نسبت به توهين به باورها و مقدسات هر ديني شديداً معترضم و بدينوسيله انصراف خود را از حضور در جشنواره «نات» اعلام مي دارم.

كتابخانه ملي از دوم فروردين فعال است
گروه ادب و هنر : به منظور رفع نيازهاي پژوهشي و مطالعاتي اساتيد، دانشجويان و پژوهشگران در ايام تعطيلات نوروز كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران از روز دوم فروردين ماه ۸۵ آماده خدمت رساني است.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران ساعات كار تالارهاي مطالعه كتابخانه ملي در ايام تعطيلات نوروز از ساعت ۸ صبح الي ۴ بعدازظهر و در اين مدت همانند ايام عادي سال روزهاي پنجشنبه و جمعه نيز كتابخانه ملي فعال خواهد بود. لازم به ذكر است كه در ايام عادي سال، تالارهاي مطالعه كتابخانه ملي در روزهاي شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ صبح الي ۸ شب و در روزهاي پنجشنبه و جمعه هر هفته از ساعت ۸ صبح الي ۴ بعدازظهر آماده ارائه خدمات مورد نياز به مراجعين است.

گزيده اي از شعرهاي سپهري در آمريكا
008244.jpg
ايسنا: ترجمه گزيده اي از شعرهاي سهراب سپهري در آمريكا توزيع مي شود.
اين گزيده با ترجمه علي سيدجوادي
- مترجم و پژوهشگر ايراني مقيم آمريكا - توسط انتشارات ويدا در اين كشور توزيع خواهد شد.سيدجوادي كه گزيده اي از شعرهاي فروغ فرخزاد را با عنوان تولدي ديگر (Another Birth) در دهه ۹۰ ميلادي در آمريكا ترجمه و توسط يك ناشر آمريكايي منتشر كرده بود، متن دوزبانه فارسي - انگليسي كتاب را نيز در ايران منتشر مي كند.

بزرگداشت استاد مصطفي كمال پورتراب در سيما
ايسنا: طي مراسمي  در صداوسيما با حضور آهنگسازان و هنرمندان عرصه موسيقي از ۵۰ سال تلاش مستمر «استاد پورتراب» تجليل شد.
استاد پورتراب علاوه بر ۵۰ سال تلاش در عرصه موسيقي عضو هيأت علمي دانشگاه، محقق و پژوهشگر است، تأليف و ترجمه، تصنيف و خلق آثار ارزشمند و فاخر موسيقي و تدريس در رشته هاي تخصصي آهنگسازي پيانو و علوم پايه موسيقي، سال ها تلاش مستمر استاد پورتراب در حوزه هنر موسيقي است و هم اكنون نيز عضو شوراي عالي كارشناسي مركز موسيقي و سرود صدا و سيماست.
مجيد انتظامي درباره  وي گفت: بزرگداشت براي استاد پورتراب بزرگداشت براي موسيقي كشور است. بزرگداشت ايشان بايد در فضاي بزرگتري صورت پذيرد. آهنگسازان و بزرگان موسيقي كشور از دانش آموختگان كلاس هاي استاد هستند و بنده اولين نت و شناخت موسيقي را از ايشان ياد گرفتم.در ادامه دكتر سرير گفت: وجه تمايز ما با موجودات ديگر خرد ماست. تلاش استاد پورتراب ستودني است و يكي از ويژگي  هاي ايشان اين است كه دائم در حال آموزش هستند و تأثيرگذاري و خردمندي ايشان در حوزه هنر ماندگاري است كه براي نسل ها باقي خواهند ماند.
در اين مراسم آهنگسازان و شاعراني از جمله دكتر سرير، مجيد انتظامي، حسين يوسف زماني، محمد ميرزماني، بيگلري پور، علي رحيميان، فريوسفي، راغب، مختاباد، برنجان، مهرداد دلنوازي و علي بكان حضور داشتند.

شعر آمريكاي لاتين و اسپانيا بررسي تطبيقي شد
مهر: يكصد و پنجاهمين نشست هفته كانون ادبيات ايران به بررسي تطبيقي شعر آمريكاي لاتين و اسپانيا با نگاهي به آثار و ديدگاه هاي ادواردو گاله آنو اختصاص داشت.
در اين نشست كه روز شنبه برگزار شد «خوزه لوئيس رمدي» سفير اروگوئه و نخستين سخنران جلسه گفت: ادبيات، زندگي مشوش امروز ما را زيبا مي سازد. بسياري بر اين عقيده اند كه شعر غذاي روح است، اما من اضافه مي كنم كه غذاي جسم نيز هست. وقتي شعري را مي خوانيم و سرخ مي شويم و يا لبخند مي زنيم، نشانه اين است كه ما به طور خارق العاده اي زنده هستيم. سفير اروگوئه گفت: ما در ادبيات با كلماتي سر و كار داريم كه گاهي سرسخت و گاهي نوازشگر و برخي مواقع همانند عسل شيرين است.
در ادامه اين نشست «نازنين نوذري» مترجم كتاب «دلبستگي ها» اثر ادوارد گاله آنو با اشاره به زندگينامه وي افزود: گاله آنو بدون هيچ عذاب وجداني مرزهايي كه ژانرهاي ادبي را از هم جدا مي كنند، مورد تجاوز قرار مي دهد و در يك اثر، روايت و مقاله و شعر و گزارش را به هم  پيوند و تركيبي از واقعيت و ذهن خود را ارائه مي دهد. در ادامه اين نشست، دكتر نجمه شبيري، استاد زبان و ادبيات اسپانيايي، در بحث بررسي تطبيقي شعر و ادبيات اسپانيا و آمريكاي لاتين گفت: غالباً شعر به دليل حساسيت هاي روحي و تاثيرپذيري از محيط، خارج از محدوده خاص هر جغرافيا قرار مي گيرد. شاعر به جهان، مليت، جامعه، افراد و احساسات دروني خويش و آنچه در اطرافش در نوع خلاقيتش تاثير مستقيم دارد، معتقد است.
وي افزود: در زماني كه شعر اسپانيا به دليل مسائل سياسي و ميهني و گاه جنگ داخلي، رنگ آزادي خواهي به خود گرفته، شعر مدرنيستي آمريكاي لاتين را دوباره تحليل و بررسي مي كند. اين دوراني است كه شاعران خواستار بازنگري دوباره به مسائل طبيعي خود مي شوند و حتي در مقابل مدرنيسم و عناصر آن عكس العمل نشان مي دهند. در دوران جنگ داخلي اسپانيا غالباً شاعران به دليل مسائل سياسي و حكومتي پراكنده مي شوند و ادبيات مهاجرت را در خاك آمريكاي لاتين پديد مي آورند.

مقاله هاي برگزيده درباره گلشيري منتشر مي شود
ايسنا: بنياد هوشنگ گلشيري، مقاله هاي برگزيده را درباره اين داستان نويس، در قالب مجموعه اي منتشر خواهد كرد.
اين بنياد، فراخواني را در سه موضوع «گلشيري و داستان كوتاه» ، «گلشيري و رمان» و «گلشيري و نقد و آموزش» داده كه مقاله هاي برتر در نشست هايي كه خردادماه سال آينده برگزار خواهند شد، ارايه مي شوند و درباره آنها بحث و تبادل نظر صورت مي گيرد.
هم چنين در اين زمينه، به بعضي افراد صاحب نظر و كساني كه درباره گلشيري نقدهايي نوشته اند، سفارش داده خواهد شد تا درباره موضوع هاي مشخصي درباره او مقاله بنويسند.برگزيده اي از مقاله هاي رسيده، به همراه منتخبي از مقاله هايي كه پيش از اين در بررسي آثار هوشنگ گلشيري در نشريه ها به چاپ رسيده اند، در مجموعه اي ارايه خواهد شد.

برگي از تاريخ
عزاي عمومي در نوروز
پس از رحلت آيت الله بروجردي محمدرضا پهلوي كه تصور مي كرد صحنه از افراد مؤثر خالي شده است در صدد برآمد انقلاب به اصطلاح سفيد خود را به رفراندوم بگذارد. اما اين عمل او با تحريم علما از جمله حضرت امام خميني مواجه گرديد. در نهايت همه پرسي فرمايشي رژيم در ششم بهمن ۱۳۴۱ انجام شد و با سر و صداي فراوان تبليغاتي، از حضور گسترده مردم در اين رفراندوم خبر دادند. حضرت امام خميني با احساس خطر از وضعيت به وجود آمده، جهت آگاهي مردم از اوضاع و در اعتراض به اعمال رژيم پهلوي،  طي پيامي به علما و مراجع در بيست و دوم اسفند ۱۳۴۱ ش، عيد نوروز سال ۱۳۴۲ را عزا اعلام نموده و جلوس خود و علما در ايام نوروز را به عنوان تسليت به امام عصر(عج) قرار دادند. ايشان همچنين تأكيد فرمودند: «علما با استفاده از اين رويه، مردم را به مصيبت هاي وارده بر اسلام و مسلمين متوجه نمايند.» حضرت امام همچنين ضمن اخطار شديداللحن به دولت، خواستار بركناري كابينه مستبد وقت گرديدند. به پيروي از خواسته رهبر نهضت، علماي تهران نيز عيد سال ۱۳۴۲ را عزا اعلام نمودند.
هدف از تشكيل نهاد انقلابي بنياد شهيد، رسيدگي و صيانت از خانواده هاي شهداي گران قدر انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي است. البته اين مسئله در تاريخ معاصر ايران، سابقه دارد، زيرا پس از قيام ۱۵ خرداد ،۱۳۴۲ گروهي از روحانيان مبارز و افراد نيكوكار به دستور حضرت امام، در جهت رسيدگي به خانواده هاي معظم شهدا عمل مي كردند. پس از پيروزي انقلاب اسلامي به فرمان امام خميني(ره) براي رسيدگي به مسائل رفاهي، مادي، معنوي و فرهنگي خانواده معظم شهيدان، اين بنياد تشكيل يافت كه با آغاز جنگ تحميلي و بيشتر شدن تعداد شهدا، وظيفه و تكليف بنياد شهيد سنگين تر شد. احيا، حفظ و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت طلبي،  زنده نگه داشتن ياد شهيدان و حفظ آثار آنان، تجليل و تكريم از خانواده هاي معظم شهيدان، جديت در امور فرهنگي خانواده هاي شاهد، خوداتكايي و قانونمند كردن ارائه خدمات به آنان و بسيج امكانات نظام به منظور پراكندن عطر ملكوتي شهادت در جامعه، محور فعاليت هاي اين نهاد مقدس است.

نگاه
حاشيه اي بر تغييرات آيين نامه و محل
نمايشگاه بين المللي كتاب تهران
سيدابوالحسن مختاباد
اول: اگر تغييراتي كه در هر حوزه فكري يا فرهنگي رخ مي دهد با كار كارشناسانه و توجه به تجربه هاي پيشيني همراه نباشد، طبيعي است كه انتقادات سفت و سختي را به دنبال داشته باشد.
تغيير محل برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب و دوپاره كردن آن، و نيز آيين نامه اي كه براي نحوه ورود و ثبت نام از ناشران تدوين شده، حتي بي توجهي به انباشت تجربه اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران در دوره هاي قبلي نمايشگاه نشان مي دهد كه انتقادات صورت گرفته كه به تازگي با نامه اعتراض آميز جمعي از ناشران شدت افزونتري به خود گرفته، از پايه و مايه منطقي برخوردار است و سكوت دست اندركاران نمايشگاه، هرچه كه باشد، به نفع مهمترين رخداد فرهنگي سال نيست و نخواهد بود.
دوم: در بخشي از سياستهايي كه از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در بودجه سال آينده پيش بيني شده، حمايت ازبخش خصوصي و نهادهاي مدني گنجانده شده است. باتوجه به اين كه تجربه اداره دوره هاي قبلي بخش داخلي نمايشگاه كتاب تهران از سوي اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران، به عنوان كارآمدترين و شناسنامه دارترين نهاد مدني نشر در وضعيت موجود، موفق ارزيابي شده بود، اين پرسش به ذهن مي آيد كه چرا در برگزاري اين نمايشگاه نام و نشاني از اين نهاد صنفي نيست. البته اين پرسش را هم بايد از هيأت مديره اتحاديه پرسيد كه آيا در اين زمينه كنشمندانه و فعال عمل كردند يا منفعل و بي انگيزه.
سوم: اگر حتي اين گفته وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي را ملاك قرار دهيم (و نه اعتراضات فراوان ناشران و صحافان مبني بر تأخيرات چندماهه در اعلام وصول كتابها) كه تمامي كتابها، اعم از چاپ اول و دوم و... حتي مجوزدار (در دولت قبلي) بايد بررسي شوند، بديهي است كه براي اين كار ابتدا تغيير تيم اداري و سپس فرصت فراختري نياز بود كه همين امر خود عامل مهمي شد تا بسياري از ناشران نتوانند كتابهاي خود را در موعد مقرر چاپ كنند و ميزان آن را حتي به اندازه ۲۵ كتاب (كف كتابهاي ناشران براي حضور در نمايشگاه) سال گذشته برسانند.
بگذريم از آن كه سال قبل نيز معاونت فرهنگي (كه هم اكنون نيز در اين سمت هستند)، ابتدا ۴۰ عنوان كتاب را ملاك قرار دادند كه با اعتراضات ناشران مجبور به عقب نشيني شدند. امسال اما مشاهده مي شود كه در چنين وضعيتي به جاي آن كه انعطافي در كار ايجاد شود، بر شدت كار افزوده شده است.
آخر: نمايشگاه بين المللي كتاب تهران از معدود نمايشگاه هاي كتابي است كه در آن فروش كتاب هم صورت مي گيرد. بر همين بنيان، بسياري از مردمان (چهره هاي علمي و علاقه مندان كتاب از نقاط دور كشور) به اين نمايشگاه مي آيند و گاه بسياري از احتياجات يك ساله خود را از همين نمايشگاه خريداري مي كنند.
پس دوپاره كردن نمايشگاه، اولين هدفي را كه خدشه دار مي كند، همان خريداران كتابند كه از قرار در زمره سياستهاي اصلي وزير محترم ارشاد (توجه به خوانندگان) قرار دارد. دوپاره كردن نمايشگاه يعني بار كردن هزينه و وقتي اضافه بر تمامي شهرستانيها و البته شهروندان تهراني كه قرار است در صدر توجه وزارت ارشاد قرار گيرند.
توصيه نگارنده اين است كه به مانند دوره هاي گذشته با رايزني و مشورت با دست اندركاران پيشين، شهرداري و شوراي شهر تهران، راهنمايي و رانندگي، اصل را بر يكجا برگزار شدن قرار دهند و امور ديگر را تغيير دهند.

اصل مطلب
در مديريت امور مالي فرمايد
008256.jpg
ابوالفضل زرويي نصرآباد

كوتاه از هفت هنر
سوگواره تعزيه: انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس پنجمين سوگواره تعزيه را برگزار مي كند. اين سوگواره به مناسبت رحلت حضرت رسول اكرم(ص) شهادت امام حسن مجتبي(ع) و شهادت امام رضا(ع) از ششم فروردين ۸۵ آغاز مي شود و به مدت چهار شب متوالي تا نهم فروردين ادامه خواهد يافت.
بزرگداشت هنريك ايبسن: همايش بزرگداشت يكصدمين سال تولد «هنريك ايبسن» از ۲۰ تا ۲۶ ارديبهشت ماه سال ۸۵ در مجموعه تئاتر شهر برگزار خواهد شد.اجراي نمايش «دشمن مردم» به كارگرداني اكبر زنجان پور،  نمايشنامه خواني هفت اثر از ايبسن، برگزاري كارگاه هاي آموزشي، سخنراني استادان و پژوهشگران از جمله برنامه هاي اين همايش است.
جشنواره پويانمايي: نخستين جشنواره فيلم هاي كوتاه پويانمايي به همت حوزه هنري آذربايجان شرقي ۲۳ اسفند در سينما قدس تبريز برگزار مي شود. انجمن انيميشن تبريز عضو مجمع جهاني انيميشن «اسيفا» است كه تاكنون دهها فيلم انيميشن را توليد و ارائه كرده است.
۲۴ سال سينماي ايران: فيلم هاي داستاني و مستند توليدي ۲۴ سال اخير با موضوع بيماريهاي خاص مي توانند در نخستين جشنواره فيلم خاص شركت كنند. جشنواره فيلم خاص در فراخواني اعلام كرد همه فيلم هاي توليدي از سال ۱۳۶۰ در دو بخش داستاني و مستند اجازه شركت در اين جشنواره را دارند. حداكثر زمان فيلم هاي داستاني و مستند بر اساس مقررات جشنواره ۴۰ دقيقه است.
008247.jpg
آيين هاي نوروزي در فرهنگسراي بانو:فرهنگسراي بانو با هدف اشاعه آئين هاي نوروز ايراني اقدام به برپايي برنامه هاي ويژه چهارشنبه سوري دوشنبه ۲۲ اسفند از ساعت ۱۸ تا ۲۰ كرده است.در اين روز آيين هاي چهارشنبه سوري از جمله آتش زدن ۷ بوته توسط ۷ زوج با لباسهاي اقوام مختلف ايراني، قاشق زني و كوزه شكني، اجراي نمايش خياباني، توزيع آجيل چهارشنبه سوري، نقالي توسط مرشد ترابي و... برگزار مي شود.
رمان تازه :قاسم علي فراست گفت: به تازگي رماني نوشته ام به نام «آوازهاي ممنوع» كه به موضوع دفاع مقدس مي پردازد. با اين موضوع مجموعه داستان «هر كس كامراني دارد» را هم در دست چاپ دارم. قاسم علي فراست درباره رمان تازه خود گفت: اين رمان يك داستان اجتماعي دارد كه با رودررو قرار دادن دو نسل جنگ و نسل بعد از جنگ شكل مي گيرد. اين رمان به چالش ها و اختلاف هاي اين دو نسل مي پردازد.
طنزفردا: چهاردهمين نشست از سلسله نشست هاي تخصصي طنز «حكمت شادان» با حضور «سيد عبد الجواد موسوي» در تالار انديشه حوزه هنري برگزار مي شود. اين جلسه در ساعت ۱۶ در تالار انديشه حوزه هنري واقع در تقاطع خيابان هاي سميه و حافظ برگزار مي شود و ورود براي عموم آزاد است.

بهارستان
نور
عالم دو چيز است، نور و ظلمت يعني درياي نور است و درياي ظلمت ،اين دو دريا در يكديگر آميخته اند، نور را از ظلمت جدا مي بايد كه تا صفات نور ظاهر شوند.
الانسان الكامل _ عزيزالدين نسفي

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
ماهي قرمز هفت سين
سال قبل چند ماهي قرمز كوچلو براي هفت سين خريدم. پس از چند روز يكي از ماهيها به طرز عجيبي خيلي بزرگتر از بقيه شد، بناچار آن ماهي را از تنگ بلور به داخل آكواريوم بزرگي انداختم. اما با ادامه رشد جهشي ماهي، جايش در آكواريوم هم تنگ شده بود. تا آن كه يك روز به هر زحمتي بود ماهي را به شمال برده و در دريا رها كردم.
روز بعد كنار ساحل به تماشاي كشيدن تور صيادان ايستاده بودم. ماهي قرمزم را داخل تور آنها ديدم. صيادان از صيد چنين ماهي نادري خوشحال و شگفت زده شده بودند و آن را خوش يمن دانستند. خبر گرفتن ماهي قرمز به سرعت در منطقه پيچيد و همه براي ديدن ماهي آمدند. از آن پس در آنجا افسانه هاي زيادي براي ماهي قرمز ساختند؛ شايد همه افسانه ها به همين نحو ساخته شده اند...
مصطفي چترچي

گشتي در دنياي خبرها
سنگ، كاغذ، قيچي
فلوريدا: تا چند روز ديگر مسابقه ملي سنگ، كاغذ، قيچي با حضور ۳۰۰ شركت كننده در آمريكا برگزار مي شود. البته علت استقبال گسترده از اين مسابقه جايزه ۵۰ هزار دلاري آن مي باشد. پيش بيني مي شود كه در سال آينده مسابقه جهاني اين بازي كودكانه نيز برگزار شود.
سگ جان سخت
ميشيگان: يك سگ خانگي چندين ساعت در آبهاي يخ زده مقاومت كرد و در نهايت جان سالم به در برد. هنگامي كه اين سگ به همراه صاحبش در كنار كانال يك رودخانه يخ زده در حال قدم زدن بود ناگهان به درون اين كانال سقوط كرد و پس از شكستن يخ ها به اعماق آب رفت. با توجه به اينكه سطح رودخانه كاملا يخ زده بود صاحب سگ نتوانست اين حيوان را نجات بدهد و از زنده ماندن او نااميد شد. اما جالب اينكه چند ساعت بعد اين سگ كاملاً سالم از داخل آب بيرون آمد.
عاقبت آدرس پرسيدن
اوهايو: ديروز اتفاق بسيار جالبي در آمريكا رخ داد. داستان از اين قرار بود كه يك خانم براي اينكه خودرواش گرم بشود آن را بيرون از خانه روشن گذاشت. در همين حال يك سارق فرصت طلب پشت فرمان پريد و خودرو را به سرقت برد. اما سارق كه مسير را گم كرده بود پس از طي ۶ كيلومتر توقف كرد تا از پيرمردي آدرس مكان مورد نظر خود را سوال كند. در واقع اين پيرمرد پدر صاحب خودرو سرقتي بود كه بلافاصله خودرو دخترش را شناسايي كرد و موضوع را به پليس اطلاع داد.

گل و گياه
اپب مديوم
008241.jpg
نام علمي:
Epimedium X warleyense
خانواده:
BERBERIDACEAE
گياهي است دائمي با برگهاي قلبي شكل به رنگ سبز روشن كه در حاشيه  خارهاي كوچك ارغواني رنگ دارند. گلها فنجاني شكل و نارنجي رنگ بوده و به صورت خوشه اي در فصل بهار روي ساقه هاي نازك گياه ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي و گستردگي آن ۳۰ سانتيمتر است.
نيازها: مكان نيمه سايه، خاك غني از هوموس و نگهدارنده رطوبت كه داراي زهكش خوب باشد. اول بهار پيش از آنكه روشهاي جديد ظاهر شوند گياه را كف بر مي كنند تا گياهي شاداب تر و پرپشت تر توليد شود. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد ا ست. به عنوان گياه پوششي مي توان از آن استفاده نمود.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در بهار و يا پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |