دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۴ - Mar 13, 2006
بودجه اي كه مصرف نشد
گروه شهري- مريم پاپي:افزايش چشمگير بودجه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كه موجب شده بود اكثر مديران ارشد اين سازمان سال گذشته از بودجه تخصيص داده شده به بخش خود اظهار رضايت كنند، به دليل هزينه نشدن اين بودجه كلان و نبود برنامه  براي صرف آن، ادامه نمي يابد.
ادارات ميراث فرهنگي برخي استان هاي كشور بودجه امسال خود را بيش از شش ماه پس از آغاز سال جاري دريافت كردند، با اين شرايط و نبود برنامه هاي توجيه كننده بودجه كلان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، كارشناسان احتمال مي دهند كه سال آينده سازمان مديريت و برنامه ريزي با تخصيص چنين بودجه بزرگي به اين سازمان موافقت نكند.
جهش بودجه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در سال ۱۳۸۴ را مي توان از موفقيت هاي حسين مرعشي، رئيس سابق اين سازمان دانست، به طوري كه بودجه جاري هر دو سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از ۲۱۹ ميليارد ريال به ۴۳۲ ميليارد ريال و بودجه عمراني از ۴۳۲ ميليارد ريال به يك هزار و ۷۸ ميليارد ريال رسيده است.
بودجه ميلياردي سال ۱۳۸۴ به اعتقاد بسياري از كارشناسان و حتي مديران اين سازمان بودجه بسيار خوبي بود. براي نخستين بار از مديران يك نهاد يا سازمان دولتي شنيده شد كه بودجه در نظر گرفته شده براي آنها كافي و رضايت بخش است.
رشد بودجه جاري از ۱۹ ميليارد ريال در سال ۱۳۷۸ به ۱۳۴ ميليارد ريال در سال ۱۳۸۳ رسيده است. بودجه عمراني نيز از ۸۶ ميليارد ريال در سال ۱۳۷۸ به ۳۴۰ ميليارد ريال در سال ۱۳۸۳ افزايش يافته است.
اواسط سال گذشته، هنگامي كه بعد از گذشت شش ماه از سال، برخي از استان هاي كشور هنوز بودجه اي دريافت نكرده  بودند، كارشناسان پيش بيني مي كردند كه چنين بودجه اي تداوم نداشته باشد. اكنون نيز با وجودي كه هنوز لايحه بودجه سال ۸۵ به تصويب مجلس نرسيده، صحبت هاي جدي براي كاهش اين بودجه شنيده مي شود. حسين بحرالعلومي، مديركل حفاظت از بناها، بافت ها و محوطه هاي تاريخي، حدود دو هفته پيش بود كه اعلام كرد بودجه ۲۳ ميليارد توماني رديف اعتبار مرمت و حفاظت از آثار تاريخي حذف شده و اين رديف اعتباري تنها در حوزه گردشگري اختصاص يافته است.
برخي بودجه هاي در نظر گرفته شده براي برنامه هاي مربوط به حوزه وظايف اين سازمان نيز به قرار زير است؛ ۲۶ ميليارد و ۱۰۰ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان براي برنامه تامين، حفاظت و مرمت ميراث فرهنگي غير منقول با ارزش فرهنگي و تاريخي در نظر گرفته شده كه ۱۸ ميليارد آن از محل منابع عمومي و ۸ ميليارد و ۱۰۰ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان نيز از محل منابع استاني هزينه خواهد شد. از اين بودجه ها مقاديري به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اختصاص مي يابد كه در زير آورده شده است.برآورد اعتبارات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز به طور كلي ۱۵۸ ميليارد و ۴۵۰ ميليون و ۲۰۰ هزار ريال در لايحه بودجه عنوان شده است. اين مبلغ تنها از محل درآمد عمومي حاصل شده و در بخش واگذاري دارايي هاي سرمايه اي، واگذاري دارايي هاي مالي و درآمد اختصاصي، بودجه اي برآورد نشده است. بر اساس همين لايحه بودجه، جمع مصارف سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ۱۵۸ ميليارد و ۴۵۰ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان است كه ۵۱ ميليارد و ۲۰۰ هزار تومان آن را هزينه هاي عمومي و ۱۰۷ ميليارد و ۴۵۰ ميليون تومان آن را هزينه هاي تملك دارايي هاي سرمايه اي شامل مي شود.
از كل بودجه سال ۸۵ ، ۲۱۴ ميليون تومان به برنامه آموزش كارداني، برنامه آموزش كارشناسي ۵۴۶ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان، برنامه آموزش غير رسمي و فني و حرفه اي ۹۸۸ ميليون تومان، برنامه پژوهش و اكتشاف باستانشناسي و تاريخي ۹ ميليارد و ۹۰۰ ميليون تومان، برنامه تامين، حفاظت و مرمت ميراث منقول با ارزش فرهنگي و تاريخي ۷۷ ميليارد و ۳۰۰ ميليون تومان، برنامه تامين، حفظ و مرمت اشياي با ارزش فرهنگي و تاريخي يك ميليارد و ۹۵۰ ميليون تومان، برنامه تشويق گردشگري داخلي ۸ ميليارد تومان، برنامه توسعه زيرساخت هاي مورد نياز گردشگري ۲۹ ميليارد و ۴۰۰ ميليون تومان، برنامه جذب گردشگران ورودي به كشور ۷ ميليارد و ۸۷۰ ميليون تومان و ۲۰۰ هزار تومان، برنامه گسترش خدمات موزه اي ۱۷ ميليارد و ۴۰۸ ميليون تومان، برنامه ساختمان ها و تجهيزات ۳ ميليارد و ۷۵۰ ميليون تومان و برنامه هزينه هاي مربوط به بازنشستگان دولت يك ميليارد و ۱۲۳ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان سهم داشته اند.
سالي كه آن را به پايان مي رسانيم،  اگر چه بهترين سال ميراث فرهنگي و گردشگري از لحاظ بودجه اي بود،  ولي همچنان نگهبانان ميراث فرهنگي حقوق هايشان به تعويق افتاد و محوطه ها و بناهاي تاريخي ثبت شده به دليل رسيدگي نشدن تخريب شدند. اگر سازمان ميراث فرهنگي نتوانست از عهده شوك بودجه اي خود برآيد، دليلي بر زياد بودن بودجه سال گذشته براي اين سازمان نيست. روزهاي پاياني سال را به اين اميد به پايان برسانيم كه بودجه اين سازمان كاهش چشمگيري پيدا نكند و مديران آن هم راه هاي صحيح صرف بودجه خود را بيابند.

چشم انداز
008172.jpg
نحوه استفاده از بودجه اي كه گفته مي شود در سال ۱۳۸۴ نسبت به سال هاي قبل با بيش از ۱۰۰ درصد رشد مواجه بود، براي سازماني كه به چنين بودجه اي عادت نداشت موجب شد كه بودجه اين سازمان روي دستش بماند. بنابر پيش بيني يك عضو كميسيون فرهنگي مجلس، احتمال دارد به دليل همين ارزيابي مجلس از عدم ظرفيت جذب، در سال آينده،اعتبارات اين دستگاه در بودجه ۸۵ تغيير نكند؛ اما با اقدامي كه كميسيون تلفيق داشت و بخشي از بودجه عمراني دستگاه ها را كاهش داد و سازمان ميراث فرهنگي نيز مشمول اين كاهش شد، نگراني بزرگتري هم وجود دارد؛ اينكه نسبت به سال ۸۴ شاهد كاهش بودجه عمراني اين سازمان باشيم.

افزايش سرويس دهي قطارهاي مسافري رجاء
ايرنا: مدير كل روابط عمومي شركت قطارهاي مسافري رجاء گفت: به منظور رفاه حال مسافران، سرويس دهي قطارهاي مسافري اين شركت در ايام نوروز ۸۵ افزايش مي يابد.
«رمضان قلي نژاد» پيش بيني كرد: در تعطيلات نوروزي يك ميليون و۶۵۰هزار نفر با قطارهاي مسافري در مسيرهاي داخلي و بين المللي اين شركت جا به جا شوند. وي گفت: شركت رجاء ظرفيت و تعداد قطارهاي مسافري خود را در اين ايام نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱‎/۵درصد افزايش داده است. به گفته قلي نژاد، براي سومين سال متوالي شركت قطارهاي مسافري رجاء قيمت بليت هاي مسيرهاي داخلي و بين المللي خود را افزايش نداده است.
وي با بيان آنكه ظرفيت قطارهاي مسافري در مسير تهران - مشهد نسبت سال گذشته ۱۲درصد افزايش يافته است، افزود: در ايام تعطيلات نوروزي روزانه در اين مسير ۴۶ رام قطار به صورت رفت و برگشت نسبت به جابه جايي مسافران اقدام خواهد كرد.
مديركل روابط عمومي شركت قطارهاي مسافري رجاء، افزود: همچنين براي رفاه هموطنان شهرستاني روزانه يك سرويس رفت و برگشت از شهرهاي اصفهان، تبريز، اهواز، يزد، كرمان و بندرعباس به مشهد به صورت مستقيم انجام خواهد شد.
قلي نژاد يادآور شد: پيشتر هر هفته يك قطار در مسير تهران - استانبول و همچنين يك قطار در مسير تهران - دمشق تردد مي كرد اما در ايام تعطيلات نوروزي در اين مسيرها هر هفته دو قطار نسبت به جابه جايي مسافران نوروزي اقدام خواهد كرد.

آب سد طالقان در راه تهران
ايلنا: آب سد طالقان مي  تواند در مواقع بحراني براي تامين نياز شرب شهر تهران مورد استفاده قرار گيرد.
مهندس قرباني، مديرعامل آبفاي شهر تهران، با رد خبر انتقال آب طالقان به چين گفت: سد طالقان حدود ۴۲۰ ميليون مترمكعب ظرفيت دارد كه ۱۵۰ ميليون مترمكعب آن به آب شرب شهر تهران اختصاص يافته كه از طريق خط لوله به محل آبگير شهر تهران منتقل مي شود.
وي افزود: اين خط اجرا شده و امكان استفاده از آب سد طالقان وجود دارد، به نحوي كه مي  توان در موارد حاد از آن استفاده كرد.مهندس قرباني گفت: در پروژه ساخت سد طالقان پيمانكاراني از كشور چين حضور دارند، اما استفاده چيني  ها از آب سد طالقان و احيانا انتقال آب اين سد به اين كشور منطق علمي و عقلي ندارد.
وي تصريح كرد: چين داراي منابع مطلوب آب است، ضمن اين كه انتقال آب از ايران به اين كشور داراي توجيه اقتصادي و منطقي نيست. اين درحالي است كه انتقال آب از يك كشور به كشور همسايه با هزينه  هاي گزافي صورت مي  گيرد.
مديرعامل آبفاي شهر تهران، گفت: انتقال آب از كشوري به كشور همسايه اگر مقرون به صرفه باشد، اين امر صورت مي  گيرد. همان  طور كه انتقال مازاد آب سد دز كه به هور العظيم و خليج فارس مي  ريزد، به كويت ممكن است توجيه اقتصادي داشته باشد، اما انتقال آب ايران به چين كه ميان چندين كشور قرار داشته و از ميلياردها مترمكعب آب برخوردار است، توجيه عقلي و اقتصادي ندارد.وي اظهار داشت: پيمانكاران چيني، پروژه سد طالقان را به صورت فاينانس انجام داده و به موقع تحويل داده  اند.

وزير مسكن و شهر سازي خبر داد:
پرداخت وام ۱۰ ميليوني خريد مسكن در
شهرهاي بزرگ از ارديبهشت ۸۵
008169.jpg
گروه شهري- اسدالله افلاكي: وام ۱۰ ميليوني خريد مسكن از اول ارديبهشت ماه سال آينده به متقاضيان واجد شرايط در شهرهاي بزرگ از جمله تهران پرداخت مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري، مهندس سعيدي كيا، وزير مسكن و شهرسازي در جمع خبرنگاران ضمن اعلام اين خبر،افزود: ۷۰ درصد از كل اعتبارات تخصيص يافته براي اين وام در شهرهاي كوچك و متوسط با يارانه ۶ و ۴ درصد پرداخت مي شود كه پرداخت آن در شهرهاي مذكور آغاز شده و ۳۰درصد از كل اين اعتبارات كه به متقاضيان واجد شرايط در شهرهاي بزرگ با جمعيت ۵۰۰ هزار نفر به بالا اختصاص يافته، از اواخر فروردين ماه سال آينده پرداخت مي شود.
وي با اشاره به اينكه به متقاضيان واجد شرايطي كه در شهرهاي بزرگ از اين وام برخوردار مي شوند يارانه تعلق نمي گيرد، گفت: بازپرداخت اين وام به شيوه پلكاني و ۱۵ ساله خواهد بود و متقاضيان خريد مسكن در شهرهاي بزرگ تهران، مشهد، اصفهان،شيراز، قم، كرج، اهواز، كرمانشاه و اروميه نيز از پايان فرودين ماه سال ۸۵ از اين تسهيلات برخوردار مي شوند.
سعيدي كيا با تصريح اين نكته كه دولت تلاش مي كند با سياستگذاري، اقشار كم درآمد را در داشتن خانه و سرپناه ياري كند، افزود: وزارت مسكن موظف شده ۱۰ درصد از واحدهاي استيجاري را به افراد معرفي شده از سوي بهزيستي واگذار نمايد و اين سياست با جديت دنبال خواهد شد.
او با اشاره به اينكه ۲۰ روز پيش آيين نامه ساخت واحدهاي اجاره اي ابلاغ شده تأكيد كرد: با ابلاغ اين آيين نامه، طرح سوم دولت براي تأمين مسكن اقشار كم درآمد آغاز شده و ساخت ۵۰ هزار واحد اجاره اي در دستور كار وزارت مسكن قرار دارد و براين اساس از انبوه سازان واجد شرايط دعوت مي شود تا براي استفاده از اين تسهيلات به مراكز ذيربط مراجعه نمايند.
گفتني است براساس اين طرح، براي ساخت هر واحد اجاره اي ۱۲ ميليون تومان وام با ۴ درصد يارانه تعلق مي گيرد، ضمن آن كه زمين مورد نياز بدون دريافت بهاي آن به سازندگان واگذار مي شود. سازندگان نيز موظفند پس از ساخت، واحدهاي مورد نظر را به مدت ۵ سال به متقاضيان به صورت اجاره واگذار نمايند و پس از ۵ سال، در صورت تمايل سازنده به فروش اين واحدها، قيمت زمين براساس قيمت روز واگذاري از آنها دريافت مي شود اما تا زماني كه اين واحدها به صورت اجاره در اختيار متقاضيان باشد سازنده از پرداخت قيمت زمين معاف است.
وي درخصوص زمان پرداخت وام ۳ ميليون توماني وديعه مسكن گفت: تمهيدات لازم براي پرداخت اين وام فراهم شده و آيين نامه مربوط به آن به همه استانها ابلاغ شده است و پرداخت آن منوط به تصميم شوراي پول و اعتبار است. وام مسكن فرهنگيان و ايثارگران نيز پس از ابلاغ شوراي نگهبان و مجلس به متقاضيان پرداخت مي شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود از اجرايي شدن قانون پيش فروش مسكن در سال آينده خبر داد وگفت: لايحه مشتركي با همكاري وزارت مسكن و قوه قضائيه در حال تدوين است كه انتظار مي رود كار تدوين آن سال آينده به پايان برسد. با اين همه، وزارت مسكن همچون گذشته از متقاضيان خريد مسكن مي خواهد براي خريد مسكن به انبوه سازاني مراجعه كنند كه صلاحيت آنها به تأييد وزارت مسكن رسيده باشد و داراي مجوز لازم باشند.
۸ درصد از جمعيت كشور حاشيه نشين هستند
وزير مسكن با اشاره به معضل حاشيه نشيني در كشور گفت: ۷ الي ۸ درصد از جمعيت كشور حاشيه نشين هستند يا اسكان غير رسمي دارند. اين جمعيت كه در حاشيه و در دل شهرها سكنا دارند باعث بروز ناهنجاريها و معضلات فراواني مي شوند. به گفته وي ۲سال پيش سندي تحت عنوان «سند ملي توانمند سازي» تدوين و تصويب شده كه براساس آن چگونگي مواجهه با اين مسأله تعيين شده است و در حال حاضر نيز وزارت مسكن با ۱۲ نهاد و دستگاه ذيربط ديگر در اين خصوص به طور ماهيانه جلساتي را برگزار مي كند.
سعيدي كيا با تأكيد بر اين كه مسئله حاشيه نشينان بايد با كمك ساكنان همين مناطق و با برنامه ريزي و حمايت دولت برطرف شود خاطرنشان ساخت: تاكنون ۳۰۰ ميليون دلار وام از سوي بانك جهاني براي الگوسازي براي ۳۰ شهر كشور اختصاص يافته كه در فاز اول آن ۱۰۰ ميليون دلار براي الگوسازي در شهرهاي بندر عباس، كرمانشاه، زاهدان، تبريز، سنندج و اهواز به مدت ۵ سال هزينه مي شود.
وزير مسكن با تأكيد بر استقبال وزارتخانه متبوع خود از سرمايه گذاري خارجي به ويژه سرمايه گذاران ايراني مقيم خارج گفت: در حال حاضر با برخي گروه هاي ايراني مقيم خارج از كشور كه مايل به سرمايه گذاري در بخش مسكن هستند مذاكراتي صورت گرفته، همچنين با كشور مالزي قراردادهايي مبني بر ساخت ۲۰ هزار واحد مسكوني در شهرهاي جديد هشتگرد و پرند منعقد شده كه پس از تأييد سرمايه گذاري وزارت اقتصاد، سازندگان مالزيايي ظرف ۴ سال ۱۰ هزار واحد مسكوني در هشتگرد و همين ميزان در پرند احداث خواهند كرد.
وي در اين نشست همچنين از تدوين طرح جامع مسكن و ارائه آن به هيأت دولت تا پايان خردادماه سال آينده خبر داد.

رصدخانه شهرگور پيدا شد
008157.jpg
ايسنا:قديمي ترين رصدخانه ايران، در كنار نقوش رنگي شاه زادگان ساساني در شهرگور فيروزآباد از خاك بيرون آمد. هيات كاوش مشترك به سرپرستي پروفسور «ديتريش هوف» در حفاري شهرگور فيروزآباد فارس به سازه اي دايره  اي  شكل رسيد كه پس  از مطالعه، مشخص شد، قديمي ترين نمونه از رصدخانه هاي به دست آمده در ايران و متعلق به قرون اوليه اسلامي است. نمونه هايي از اين سازه در «دهلي» و «جيپور» هند وجود دارد؛ اما با توجه به اين كه رصدخانه مراغه مربوط به دوره ايلخانان مغول و حدود سيصد سال پس از رصدخانه شهرگور بنا شده است، اين سازه، قديمي ترين رصدخانه  ايران به شمار مي رود.
برج نجومي پيدا شده در شهر گور، از خشت و گل و كاملا سالم است، قطري حدود ۶۵/۵ متر دارد كه روي آن،  ۱۲نشانه از علامت هاي مورد استفاده در اندازه گيري هاي رصدي و سكوهايي نموداري، وجود دارد. احتمال مي رود كه سازه دايره  اي شكل شهر گور براي نصب دستگاه هاي سينوسي به كار مي رفته و ارتفاع ديواره هاي آن كه بدون سقف بنا شده، حدود ۶۵ سانتي متر بوده است.

باز گشايي ارگ عليشاه
008151.jpg
ايسنا:رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان شرقي گفت: براساس توافق هايي كه با مسوولان ذي ربط شده، قرار است محوطه مجموعه ارگ عليشاه با تملك اماكن شخصي اطراف، مكان آزادي  شود.
رضا عبادي با اعلام اين مطلب افزود: در صورت عملي شدن اين طرح، گام مثبتي در راستاي استفاده از مكان ها و محوطه اين مجموعه برداشته مي شود.
وي گفت: با مسئولان بنياد مصلاي امام خميني (ره) تبريز نيز گفت وگو خواهيم كرد؛ تا از فضا و امكان هاي موجود بهترين بهره  را ببريم. عبادي افزود: اين بازگشايي هزينه سنگيني خواهد داشت، چون اماكن شخصي موجود در خيابان امام خميني (ره) و كوچه ارگ بايد تملك و بازگشايي شود. رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان شرقي گفت: ارگ عليشاه يك اثر ملي و ماندگار است و نبايد بيش از اين آسيب ببيند. وي ابراز اميدواري كرد با مساعدت نماينده ولي فقيه و استان دار آذربايجان شرقي، اطراف اين مجموعه بازگشايي شود.

صنعتي كه ناديده گرفته شد
008163.jpg
ايسنا: اجراي تمام راهكارها، به منظور تاثير گذاري بلند مدت همايش جهاني صنايع دستي و گردشگري (UNWTO) منوط به تمركز امور سياستگذاري صنايع دستي توسط يك دستگاه مشخص است .
حسين خواجه بيدختي، مدير سازمان صنايع دستي استان خراسان رضوي اظهار داشت: در حالي كه يكي از ابعاد اصلي كنفرانس UNWTO، صنايع دستي است، دستگاه متولي اين قضيه يعني سازمان صنايع دستي ناديده گرفته شده است.
وي همچنين گفت: متاسفانه تاثير صنايع دستي در جذب گردشگران و توسعه توريسم ناديده گرفته شده است، در حالي كه ره آورد تمام توريست ها و جهانگردان از كشور ما، كالاهاي سنتي به ويژه صنايع دستي مي باشد، لذا برنامه ريزي صحيح در خصوص ارتقاي وضعيت صنايع دستي در كشور ضروري است. مدير سازمان صنايع دستي استان خراسان رضوي با تاكيد بر لزوم توجه و سرمايه گذاري بهتر در زمينه ي صنايع دستي گفت: با ايجاد هماهنگي هاي لازم، اگر نتيجه برگزاري اين گونه همايش ها به دستگاه هاي متولي نيز برسد،قطعاتاثير آنها بيشتر مي شود.

خانه و باغ اتحاديه تهران در فهرست آثار ملي
008166.jpg
مهر:معاونت فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران اعلام كرد: منزل امين السلطان همانند ديگر خانه _ باغ هاي دوره قاجاريه داراي بخش هاي اندروني و بيروني همراه با تزئينات و آرايه هاي معماري آن دوره است كه به دليل نوع كاربري از ۲ جهت داراي درهاي ورودي و خروجي است.
موقعيت منزل امين السطان بين دو خيابان اصلي تهران يعني لاله زار و فردوسي قرار گرفته و از هر دو خيابان مي توان به آن وارد يا خارج شد. علاوه بر اين شمال و جنوب اين مجموعه را بناهاي ارزشمند تاريخي مربوط به دوره قاجاريه و پهلوي در بر گرفته كه هر كدام از نظر ساختار، كاربري و نقشه داخلي در خور توجهند.
اين بنا را ميرزا ابراهيم خان امين السلطان - قهوه چي باشي ناصرالدين شاه - احداث كرده كه بعدها پسر وي ميرزا علي اصغرخان اتابك الحاقات و بناهاي ديگري به آن اضافه كرد.
در طول صدراعظمي ميرزا علي اصغر خان ، اين بنا محل حضور مراجعان بوده و تصميمات خاص درباره سياست ايران در آن گرفته مي شد.
اين بنا كه داراي مالكيت خصوصي است ، از ابتدا كاربري مسكوني داشته و هم اينك نيز تماماً در اختيار وراث قرار دارد كه از آن به عنوان محل سكونت استفاده مي كنند.

تأكيد بر غيرانتفاعي بودن شوراياري هاي محلات
008160.jpg
فارس:رسول خادم، رئيس ستاد مركزي تشكيل انجمن هاي معتمدين محلات شهر تهران درباره نحوه عملكرد شوراياري ها توضيحاتي داده است كه از نظرتان مي گذرد.
وي گفته است: شوراياري هاي محلات در طول خدمت خود به صورت كاملاً غير انتفاعي عمل خواهند كرد و معتمدين محلات هيچ گونه حقوق و مزايايي دريافت نمي كنند.
خادم با اعلام اين مطلب افزوده است: معتمدين محلات به همان سبك و سياق گذشته مشكلات حوزه شهري محلات خويش را شناسايي كرده و در ارتباط مستقيم با مديران شهري، اين مشكلات را مطرح مي كنند.
وي تصريح كرد: اين شوراها بعد از مطرح كردن مشكلات محله خود، براي رفع اين مشكلات نظارت دائمي و مرتب بر عملكرد مسئولان شهري داشته تا از چگونگي روند رفع مشكلات اطلاع پيدا كنند.
خادم در پاسخ به سؤالي مبني بر امكانات در اختيار گذاشته شده توسط شوراي شهر به معتمدين و شوراياري ها، تأكيد كرده است: به هيچ عنوان هيچ گونه امكانات مضاعفي در اختيار اين شوراها قرار داده نشده است و اين شوراها براي تشكيل جلسات خود، از فضاهاي موجود داخل محلات مثل مساجد، كانون هاي خيريه، خانه هاي فرهنگ و امثال اينها استفاده مي كنند.
خادم همچنين در خصوص فلسفه تشكيل شوراياري ها يادآور مي شود: در گذشته هم مردم براي رفع مشكلاتشان به معتمدين مراجعه مي كردند اما امروزه و با تشكيل اين شوراها، اين مراجعات هدفمندتر و منظم تر شده است. در كنار اين موضوع براي افراد ساكن در محله هم، شناخت و مراجعه به معتمدين راحت تر از گذشته خواهد شد.
رئيس كميسيون فرهنگي - اجتماعي شوراي شهر تهران خاطر نشان كرد:  در هر محله تعداد ۷ نفر به عنوان اعضاي اصلي شوراياري ها و ۳ نفر به عنوان اعضاي علي البدل معرفي مي شوند.
خادم در خصوص ميزان اعتبارات و بودجه تصويب شده براي اين شوراياري ها، گفت: به دليل آنكه اين شوراها غيرانتفاعي عمل خواهند كرد، عملاً بودجه اي نياز نداشته و در صورت نياز به بودجه هاي پيش بيني نشده، از طريق شوراي شهر اين بودجه تأمين مي شود.

بانك جامع اطلاعات فرهنگي استان تهران
اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران، سال آينده بانك جامع اطلاعات فرهنگي استان تهران را جمع آوري مي كند. پيش بيني مي شود اين بانك كه با هدف ساماندهي بخش هاي فرهنگي آماده مي شود، در شهريورماه سال ۸۵ در فضاي وب در اختيار عموم قرار گيرد.
با نزديك شدن به پايان سال جاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران فايل برنامه ها و طرح هاي فعاليتي خود در سال ۸۵ را آماده كرده است. در برنامه هاي اجرايي سال آينده اين اداره كل، طرح هاي مختلفي به چشم مي خورد كه طرح ايجاد بانك اطلاعات فرهنگي از جامع ترين اين طرح ها به شمار مي رود.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري، «عباس نيك ضمير» ، معاون فرهنگي، مطبوعاتي و تبليغاتي اداره كل فرهنگ و ارشاد استان تهران درباره طرح جامع بانك اطلاعات فرهنگي استان تهران گفت: «در حوزه فرهنگي، استان تهران فاقد بانك اطلاعات فرهنگي است به همين دليل تصميم داريم برنامه ريزي مدوني براي بخش فرهنگ انجام دهيم. اجراي اين تصميم نيازمند داشتن اطلاعات دقيق است كه در حال حاضر اين اطلاعات در استان تهران موجود نيست. فعاليت هايي براي ايجاد بانك اطلاعات فرهنگي استان تهران شروع شده و در برنامه ريزي هاي تهيه شده براي اين منظور، تخمين زده مي شود شهريورماه سال آينده، اين بانك آماده و در اختيار عموم قرار گيرد.»
بانك اطلاعات فرهنگي استان تهران تمام ارتباطات فرهنگي، مراكز فرهنگي، فعاليت هاي فرهنگي و برنامه و عملكرد بخش هاي مختلف فرهنگي را كه در حوزه معاونت فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد استان تهران فعاليت مي كنند، پوشش مي دهد.
نيك ضمير اطلاع رساني را از ديگر اهداف اين طرح عنوان كرد و گفت: «يكي از اهداف اصلي اين بانك اطلاعاتي، اطلاع رساني فرهنگي است؛ بدين معنا كه مثلاً شرايط صدور مجوزهاي مختلف را جمع آوري و در اين بانك قرار مي دهيم تا از طريق وب و شبكه در اختيار عموم قرار گيرد.»
او از آغاز مراحل اجرايي اين طرح خبر داد و گفت: در حال حاضر كار ساماندهي پرونده هاي فرهنگي موجود را آغاز كرده ايم و در حال استخراج اطلاعات پرونده هاي معاونت فرهنگي هستيم. با استخراج اطلاعات اين پرونده ها به وسيله اطلاعات جديدي كه از وضعيت فرهنگي استان كسب مي شود نواقص برطرف و در بانك اطلاعات فرهنگي استان قرار مي گيرد.
پيش بيني ما اين است كه اين بانك تا شهريورماه آماده شود اما اين مسأله را هم مد نظر داريم كه اين بانك روزآمد باشد و در تمام مدت سال اطلاعات جديد به آن اضافه شود.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |