دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۴ - Mar 13, 2006
طرح شركتهاي دانشجويي در دانشگاه
صنعتي شريف اجرا مي شود
008148.jpg
گروه علمي فرهنگي: طرح شركت هاي دانشجويي با هدف آشنايي دانشجويان با فضاي كار و اشتغال توسط مركز كارآفريني دانشگاه صنعتي شريف و مركز رشد فناوريهاي پيشرفته اين دانشگاه اجرا مي شود.
به گزارش روابط عمومي مركز رشد فناوريهاي پيشرفته دانشگاه صنعتي شريف دكتر مهدي فاتح راد با اعلام اين خبر گفت: دانشجويان دانشگاه ها به ويژه در زمان تحصيل در مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد زمان بسيار مناسبي را براي شركت در فعاليت هاي فوق برنامه و ساير اوقات فراغت خود دارند و ما بايد تلاش كنيم فرصت هاي ارزشمند آنها به سمت و سوي فعاليت هاي كارآفرينانه و آشنايي با كسب و كارهاي جديد سوق يابد.
مدير مركز كارآفريني دانشگاه صنعتي شريف با تأكيد بر اجراي طرح شركت هاي دانشجويي افزود: هدف از اجراي اين طرح استفاده از ظرفيت هاي دانشگاه و توان دانشجويان در زمينه كارآفريني از طريق شبيه سازي فضاي واقعي كسب و كار است به نحوي كه روحيه كارآفريني در آنها تقويت و گروه هاي دانشجويي با انگيزه هاي كار آفرينانه با امكان كسب تجربيات جدي تر و بيشتر در فضاي كسب و كار جديد شركت كنند و تجربه كسب نمايند.
وي كه مدير مركز رشد فناوري هاي پيشرفته دانشگاه صنعتي شريف نيز مي باشد با تصريح اينكه با اجراي اين طرح، دوران تحصيل به دوران كارورزي نيز تبديل مي شود اضافه كرد: در اين برنامه، دانشجويان مي آموزند در يك گروه كاري چگونه بايد رفتار كنند. نهايتاً چگونه شركت كوچك يا متوسط تأسيس كنند، همچنين نقش و سطوح مديريتي چگونه شكل مي گيرد، مسائل مالي و سود و زيان بازار چيست و چگونه بايد جذب سرمايه كنند و از آن براي سرمايه گذاري استفاده نمايند.
وي ادامه داد: دانشجويان همچنين در قالب اين طرح با موضوعات مربوط به بازار، مشتري، مسائل حقوقي و تجربيات مورد نياز براي ورود به بازار كار آشنا مي  شوند تا خلاء مربوط به دروس دانشگاهي كه مستقيماً به آينده حرفه اي آنها مرتبط نمي شود مرتفع گردد.
مدير مركز رشد فناوري هاي پيشرفته از اجراي طرح شركت هاي دانشجويي به عنوان گامي در جهت آشنايي دانشجويان با ريسك هاي بازار و ورود به زندگي جديد ياد كرد و گفت: دانشجويان بايد بياموزند از نظر فكري، توان و مهارت در كجاي حلقه كارآفريني قرار دارند، ضعف و قوت خود را تجربه كنند و طعم پيروزي و يا شكست را قبل از ورود جدي تر به بازار كار واقعي لمس كنند تا بتوانند با ديد بازتر و عميق تر براي فارغ التحصيلي آماده شوند.
وي درباره ادامه فعاليت شركت هاي دانشجويي خاطرنشان كرد: شركت هاي دانشجويي ايجاد شده به حال خود رها نخواهند شد بلكه تلاش خواهد شد در كريدور چند حلقه اي دانشگاه، مركز رشد، مركز كارآفريني و پارك علم و فناوري و نهايتاً بنگاه هاي حرفه اي نقش واقعي خود را ايفا كنند و به شرايط واقعي ورود به توليد محصول و رسيدن به بازار نيز دست يابند و در اين مسير، حمايت هاي لازم نيز از اين شركت ها و دانشجويان با انگيزه صورت خواهد گرفت.

شهرداري و اتوبوسراني بيشترين بدهي
را به تامين اجتماعي دارند
فارس:  مديرعامل سازمان تامين اجتماعي با بيان اين كه بدهي كارفرمايان به اين سازمان تا پايان امسال، بالغ بر يك هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان مي شود، گفت: بيشترين بدهي به صندوق سازمان تامين اجتماعي از سوي واحدهاي دولتي نظير شهرداريها، اتوبوسراني و صنايع نساجي است.
داوود مددي، بخش درمان را نهادي بزرگ در دل سازمان تامين اجتماعي دانست و با بيان اين كه سازمان نمي تواند نقش خود در ابعاد اقتصادي و توليدي را ناديده بگيرد، افزود: اين در حالي است كه اگر ما دست خود را از روي برخي صنايع برداريم آنها ورشكسته مي شوند و اگر حقوق يك ماه را پرداخت نكنيم، در كشور بحران و مشكل ايجاد خواهد شد. وي درباره بودجه اين سازمان گفت: امسال بودجه سازمان از محل درآمدها ۶ هزار ميليارد تومان و ميزان مصرف نيز معادل همين مقدار بوده كه كسري ها در بودجه پيش بيني شده است و سال آينده نيز بايد ۶ هزار ميليارد تومان كسب درآمد كنيم. وي با بيان اين كه كارفرمايان يك هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان به تامين اجتماعي بدهكار هستند اظهار داشت: تا اين زمان ما نيز كارفرمايان را مراعات كرديم، همين بدهكاري موجب نگراني ماست كه چگونه مستمري ها را پرداخت كنيم، چرا كه اگر يك  روز تاخير در پرداخت مستمري ها ايجاد شود، غوغايي در كشور پديد مي آيد.
مددي ضمن انتقاد و ابراز نگراني از همگاني شدن دفترچه هاي بيمه تامين اجتماعي در ميان مردم گفت: از ديد ملي شايد اين امر براي دولت خوب باشد اما از بعد سازماني منابع ما را مي بلعد. اين در حالي است كه سرانه تعداد مراجعه كنندگان به بيمارستانهاي تأمين اجتماعي بالاتر از بيمه خدمات درماني است كه اين امر نشان مي دهد كه از دفترچه  تامين اجتماعي بيشتر استفاده مي شود.

كاهش چشمگير حوادث چهارشنبه سوري امسال
گروه اجتماعي: استاندار تهران از ادامه اجراي طرح «افزايش امنيت اجتماعي» در سال آينده خبر داد.
كامران دانشجو در حاشيه صبحگاه مشترك نيروي انتظامي تهران بزرگ در جمع خبرنگاران با اشاره به نزديكي چهارشنبه آخر سال افزود: بر اساس قوانين نياز به انجام اقدامات مهمتر در حوزه امنيت احساس مي شود تا آرامش خاطر مردم و اعتماد آنها جلب شود.
وي افزود: نيروي انتظامي تاكنون در جهت برقراري امنيت اقدامات ويژه اي را انجام داده، اين در حاليست كه مردم نيز مشاركت مناسبي در اين زمينه داشته اند.
دانشجو با بيان اين كه نيروي انتظامي در سال هاي گذشته به دليل وقوع برخي حوادث نمي توانست به طور جدي و قاطع در خصوص چهارشنبه آخر سال برخورد كند، تاكيد كرد: اين در حاليست كه در سال جاري با همدلي و همكاري ميان تمامي مراكز و ارگان هاي مسئول، نيروي انتظامي موفق به برخورد قاطع با متخلفان شده است.
وي افزود: مشاركت مردم و همكاري آنها با نيروي انتظامي موجب شد، حوادث مربوط به چهارشنبه آخر امسال نسبت به سال هاي گذشته كاهش چشمگيري داشته باشد.
چهارشنبه سوري و فرزندان هيجان طلب
برا ساس اين گزارش، يك روانشناس در آستانه چهارشنبه آخر سال به خبرگزاري مهر گفت: والدين بايد نظارت بيشتري بر فرزنداني كه به لحاظ شخصيتي، هيجان طلب هستند، داشته باشند تا با توجه به نزديكي برگزاري مراسم چهارشنبه سوري، از وقوع اتفاقات خطرناك جلوگيري شود.
دكتر شيوا دولت آبادي افزود: نياز به هيجان در افراد مختلف به شيوه هاي متفاوت بروز پيدا مي كند. چون كودكان به هيجانات خود به صورت منطقي نگاه نمي كنند، بنابراين ممكن است خطراتي براي آنان در پي داشته باشد.
وي اظهار داشت: نظارت و صحبت والدين با كودكان بايد به گونه اي باشد كه كودكان گمان نكنند والدين درصدد حذف شادي آنان هستند، بلكه هدف پيشگيري از بروز مشكلات و خطرات است.
اين روانشناس اظهار داشت: آتش افروزي محدود در چهارشنبه سوري در زمان هاي گذشته معنا دار بوده است، به گونه اي كه باعث تخريب، آلودگي صوتي و ايجاد خطر نمي شد اما امروزه اين سنت تغيير شكل منفي داده كه منجر به وقوع اتفاقات خطرناك و بسياري از معلوليتها شده كه غير قابل جبران هستند. بنابراين بايد با ايجاد فرهنگ سازي از وقوع آن جلوگيري كرد.

تمامي ايستگاه  هاي مترو آذرماه سال ۸۵براي
تردد معلولان مناسب  سازي مي  شود
ايلنا: رييس انجمن حمايت از معلولان، اعلام كرد: آذرماه سال ،۸۵ تمامي ايستگاه  هاي مترو براي تردد معلولان مناسب  سازي مي  شود.
علي  همت محمودنژاد، رييس انجمن حمايت از معلولان، گفت: در جلسه  اي كه با نماينده شركت مترو داشتيم، قرار بر اين شد كه تمامي ايستگاه  هاي مترو براي استفاده معلولان مناسب  سازي شود. وي افزود: براي بهسازي ايستگاه  هاي مترو تمامي آسانسورهاي موجود در ايستگاه  ها به بهره  برداري خواهند رسيد.
به گفته محمودنژاد، با توجه به اينكه مترو وسيله مناسبي براي تردد در شهر است، بايد شرايطي فراهم شود تا معلولان نيز بتوانند از اين وسيله استفاده كنند. وي تصريح كرد: مورد ديگري كه در اين جلسه مطرح شد، قانون استفاده معلولان از بليت نيم  بهاي مترو بود كه در اين مورد نيز پيشنهاداتي ارائه شد.
وي خاطرنشان كرد: نماينده شركت مترو اعلام كرد كه بحث استفاده معلولان از بليت نيم  بها به شوراي شهر رفته و در حال بررسي است.
محمودنژاد، با اشاره به ضرورت اجراي اين موارد، گفت: مناسب  سازي فضا براي استفاده معلولان و بليت  نيم  بها جز قانون جامع حمايت از معلولان است و بايد اجرايي شود. وي در پايان يادآور شد: شركت مترو متعهد شده كه تمام اقدامات لازم براي سهل  الوصول شدن استفاده از مترو جهت معلولان را انجام دهد.

ادامه طرح جمع  آوري معتادان در سال آينده
ايلنا:  استاندار تهران، گفت: در حال حاضر طرح جمع  آوري معتادان در كشور اجرا مي  شود و اجراي طرح امنيت اجتماعي و جمع  آوري معتادان سال آينده در تهران ادامه مي  يابد. كامران دانشجو،گفت: جمع  آوري معتادان از سطح شهر نياز به هماهنگي كامل بين مراكز ذي ربط را داشت كه نيروي انتظامي با اجراي طرح اخير، خود اين هماهنگي را ايجاد كرد.

به كارگيري برخي از تجهيزات پليس توسط نگهبانان
محله، توانمندي آنان را افزايش داده است
گروه اجتماعي: رئيس مركز انتظامي ناجا گفت: تجهيز نگهبانان محله به برخي از ابزار پليس از قبيل باتوم، سوت، دستبند و گاز اشك آور، قدرت اجرايي اين افراد را نسبت به شبگردها، سرايداران و نگهبانان كه در گذشته به طور سنتي وظيفه مراقبت از اماكن را انجام داده اند، افزايش داده است.
سرهنگ سيد محمود تقي زاده با اعلام اين مطلب افزود: استفاده از هر نوع تجهيزات دفاعي- پليسي، توسط شركت هاي خدمات حفاظتي- مراقبتي منوط به كسب مجوز از نيروي انتظامي است.وي افزود: همچنين شركت هاي خدمات حفاظتي- مراقبتي، با كسب مجوز مي توانند، از خودروها و موتورسيكلت هاي با چراغ گردان و با هماهنگي كلانتري و پاسگاه ها در محدوده قرارداد استفاده كنند.سرهنگ تقي زاده يادآور شد: طرح ساماندهي شبگردها و سرايداران هم اكنون در سراسر كشور در حال اجرا مي باشد و تا كنون بيش از ۳۵ هزار شبگرد و سرايدار شناسايي شده اند.
وي با ابزار خوشوقتي از اين كه اعمال مديريت پليس بر فعاليت اين افراد و اقدامات توجيهي توسط كلانتري ها و پاسگاه ها، سبب افزايش توانمندي اين شركت ها در جهت ارايه خدمات مؤثر شده است، گفت: بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد، حفاظت و مراقبت از محل هايي كه نگهبانان محله در آنجا مشغول به فعاليت بودند، بهتر صورت گرفته كه اين امر، در كاهش ميزان جرايم تأثير بسزايي داشته است.

فعاليت خط  هاي اورژانس اجتماعي بهزيستي
در ايام تعطيلات عيد
ايلنا: كارشناس دفتر آسيب  هاي اجتماعي بهزيستي، اعلام كرد: در ايام تعطيلات عيد نوروز، خط  هاي اورژانس اجتماعي بهزيستي فعال است.
سلامي، كارشناس دفتر آسيب  هاي اجتماعي بهزيستي، گفت: خط ۱۲۳ كه براي اورژانس  هاي اجتماعي در نظر گرفته شده، در تعطيلات نيز فعاليت مي  كند و كار آنها متوقف نخواهد شد. وي تصريح كرد: در ايام تعطيلات خط ۱۲۳ با حضور مددكاران و مشاوران به كار خود ادامه مي  دهد و هيچ خللي در فعاليت اين مركز ايجاد نخواهد شد. به گفته سلامي، اين خط به صورت ۲۴ ساعته و شبانه  روزي به افرادي كه در معرض آسيب  هاي اجتماعي قرار دارند و نيازمند حمايت  هاي فوري هستند، ارائه خدمات مي  كند.
وي تصريح كرد: اين طرح با هدف پيشگيري از آسيب  هاي اجتماعي و كاهش زمينه  هاي بروز چنين آسيب  هايي راه  اندازي شده است. وي يادآور شد: خط ۱۲۳ كه اورژانس اجتماعي نام دارد، در خصوص كودك  آزاري، خشونت  هاي خانگي، همسرآزاري، اعتياد، طلاق، سرقت، ولگردي، خودكشي و غيره فعاليت مي  كند. سلامي در پايان خاطرنشان كرد: جلوگيري در كاهش آسيب  هاي اجتماعي، حمايت  هاي عاطفي، روانشناختي، اقتصادي و اجتماعي از گروه  هاي در معرض خطر، اطلاع  رساني، ارتقاي سطح كيفي و كمي امنيت ملي و اجتماعي از اهداف اجراي اين طرح است.

پاسخگويي ۱۰ميليون نفر در جهان به تقاضاي
مواد مخدر ۱۸۵ ميليون نفر
ايسنا: معاون دفتر امور اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور از پيش بيني ۵۲۳ ميليارد ريال اعتبار براي مبارزه با مواد مخدر در سال ۸۵ خبر داد.
دكتر سعيد قاسميان در اولين سمينار تخصصي پژوهشهاي سوءمصرف و وابستگي به مواد در دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي افزود: اعتبار مصوب براي مبارزه با مواد مخدر شامل بودجه در اختيار دستگاههاي اجرايي و ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال جاري، ۵۶۰ ميليارد ريال بود كه بودجه عملكردي آن در سال جاري ۴۹۰ ميليارد ريال است. وي با بيان اين كه قاچاق مواد مخدر جزء چهار تجارت بزرگ جهان است،  افزود: گردش مالي مواد مخدر سالانه يكهزار و ۵۰۰ ميليارد دلار است كه يك سوم آن سود خالص بوده و حدود ۱۰ ميليون نفر نيز در شبكه هاي مختلف عرضه مواد مخدر در جهان فعاليت و تقاضاي ۱۸۵ ميليون نفر را فراهم مي كنند. قاسميان مهمترين سياست كلي مبارزه با مواد مخدر را پيش بيني و اتخاذ راهكار پيشگيرانه دانست و گفت: بر اساس ماده ۹۷ قانون برنامه چهارم توسعه شاخص نسبت نوجوانان زير ۲۰ سال تحت پوشش برنامه هاي پيشگيري از اعتياد بايد از ۴ به ۱۰ درصد و اين برنامه ها براي افراد بالاي ۲۰ سال در محيط هاي كاري و محلات از ۵ به ۱۰ درصد در سال پاياني برنامه چهارم افزايش يابد. وي تصريح كرد: همچنين بر اساس برنامه چهارم توسعه، شاخص توسعه برنامه هاي درماني و بازتواني معتادان از ۱۸ درصد به ۳۰ درصد افزايش مي يابد و شاخص ميزان كشفيات مواد مخدر بايد نسبت به مواد مخدر ورودي كشور با توجه به رشد اين توليدات در رقم ۱۰ درصد ثابت بماند.

۵۰ هزار مدرسه در مناطق روستايي ايجاد مي شود
ايرنا: رئيس جامعه خيرين مدرسه ساز كشور گفت: براي حذف مدارس كپري ۵۰ هزار مدرسه در مناطق روستايي كشور ايجاد مي شود.
دكتر «محمدرضا حافظي» شامگاه شنبه در جمع خيرين استان مركزي افزود: براي تحقق اين مهم تلاش در جذب خيران در فعاليت هاي مدرسه سازي ضروري است.
وي اضافه كرد: حركت هاي خيرين در عرصه مدرسه سازي از برنامه هاي دولت جلوتر بوده و اين افتخار بزرگي براي آنان است. حافظي از مشاركت خيرين مدرسه ساز در ساير عرصه هاي آموزشي خبر داد و گفت: پس از تكميل و تامين فضاهاي فيزيكي مورد نياز كشور خيرين در عرصه تهيه نرم افزارهاي آموزشي و علمي براي دانش آموزان مشاركت مي كنند.
وي افزود: هم اكنون ۱۷ هزار خير مدرسه ساز در سراسر كشور در امر مقدس تامين فضاي آموزشي مورد نياز مشاركت دارند.

ايران روي كمربند سنگ كليه
ايسنا: رئيس مركز مديريت بيماري هاي خاص وزارت بهداشت گفت: سنگ سازي كليه در جمعيت ايراني بيشتر از ساير كشورهاي دنياست.
دكتر مهدوي با بيان اين كه نارسايي كليه بيماري پيش رونده تدريجي است، گفت: متاسفانه در بسياري از موارد بيمار در مرحله اوليه علايم جسماني ندارد، بنابراين لازم است در صورت تشخيص، بيمار درمان هاي پزشك معالجش را رعايت كند تا ديرتر به مرحله انتهاي كليه برسد.
مهدوي با بيان اين كه كشور ما روي كمربند سنگ است، گفت: سنگ سازي كليه در جمعيت ايراني بيشتر از ساير كشورهاي دنياست بنابراين مردم بايد از مصرف خوراكي هاي شور مانند پفك و نوشابه هاي گازدار تا حد امكان خودداري كنند زيرا اين مواد احتمال سنگ سازي را افزايش مي دهند.

اتاق فكر حركتي نوين در سلامت كشور
ايسنا:  دكتر قاسمي برومند تشكيل اتاق فكر سلامت، را نقطه عطفي در عرصه سلامت دانست و گفت: اين اتاق به عنوان اولين اتاق فكر سلامت در كشور بتواند به مرور زمان جاي خود را در عرصه توليد فكر سلامت باز كند.
رييس دانشكده توانبخشي دانشگاه شهيد بهشتي يادآور شد: يكي از كارهاي اصلي اين اتاق جا انداختن اين موضوع باشد كه صرفا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي متولي سلامت جامعه نيست، بلكه همه افراد و سازمانهاي جامعه بايد به فكر سلامت باشند.
دكتر محمدعلي حيدرنيا دبير انجمن پزشكي اجتماعي ايران ضمن بيان اهميت آموزش در اين زمينه اظهار كرد: دانشكده هاي توانبخشي و پزشكي بايد در خصوص تقويت و ترويج سلامت اقدام به الگوسازي كنند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |