دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۴ - Mar 13, 2006
طرح جديد ناسا براي تكميل ايستگاه فضايي
008145.jpg
گروه دانش و فناوري- محمد تقي رسولي: ناسا اعلام نمود كه طرح جديدي براي اتمام پروژه ناتمام ايستگاه بين المللي فضايي دارد تا سازه اين ايستگاه را پس از ۴ سال وقفه، تمام كند. بنابر گزارش رويتر از فلوريدا، ناسا همچنين قصد دارد تا سال آينده يك آزمايشگاه مجهز نيز در ايستگاه فضايي راه اندازي نمايد.
ناسا از سال ۲۰۰۳ و پس از انفجار فضاپيماي كلمبيا اين پروژه را متوقف كرده بود. كلمبيا به دليل اشكال در مخزن سوخت منفجر شد و كليه سرنشينانش از بين رفتند.پس از آن فقط ديسكاوري به اين ايستگاه فرستاده شد كه با مشكلات بسيار ناشي از مخزن سوخت به زمين برگردانده شد.
ناسا اميدوار است تا ماه مي فضاپيماي ديگري را به ايستگاه فضايي ارسال نمايد. ديسكاوري جولاي سال ۲۰۰۵ به مأموريت مشابهي رفته بود كه توانست بعضي از ابزارهاي لازم را به ايستگاه برساند ولي هنگام بازگشت دچار مشكل شد. فضاپيماي ناسا قرار بوده طي فواصل مختلف، قسمت هاي مختلف ايستگاه فضايي را به مقصد برساند ولي پس از سقوط كلمبيا، براي مدتي اين پروژه متوقف ماند. فضاپيماي ناسا كه مخصوص حمل قطعات است تا سال ۲۰۱۰ مي تواند به مأموريت فرستاده شود و پس از آن از رده خارج خواهد شد.
در طرح جديد ناسا، جلسه اي بين ۱۶ كشور مختلف كه در پروژه ايستگاه فضايي مشاركت دارند، مقرر شد كليه مأموريت هاي غيرضروري و بازديدها حذف گرديده و فضاپيما فقط قطعات را به ايستگاه ارسال نمايد تا علاوه بر كاهش هزينه ها، پروژه ساخت سريع تر انجام شود. ناسا معتقد است كه با حذف مأموريت هاي اضافي مي تواند تا سال ۲۰۱۰ و پيش از از رده خارج شدن فضاپيما، اين پروژه را به پايان برساند. طبق طرح جديد ناسا، فضاپيما مي بايست ۱۶مرتبه ديگر قطعات را به ايستگاه برساند. اين درحالي  است كه پيش از حادثه كلمبيا، ناسا ۲۸مأموريت را براي اتمام پروژه در نظر گرفته بود.
طبق طرح جديد ناسا، ۶مأموريت اول فضاپيما براي انتقال قطعات كوچكتر و اجزاي ساخته شده توسط ژاپن مي باشد كه در سال ۲۰۰۷ انجام خواهد شد. ۷مأموريت بعدي مخصوص ارسال قسمت هاي اصلي ايستگاه مي باشد كه در سال ۲۰۰۸ انجام مي شود.
در سال ۲۰۰۹ نيز ۶ فضانورد براي تكميل نهايي ايستگاه خواهند رفت. در حال حاضر دو فضانورد در ايستگاه فضايي مشغول به كار مي باشند و انتظار مي رود در اولين مأموريت نفر سومي هم به آنها اضافه گردد.

اوريگامي ،نسل جديد كامپيوترهاي خانگي
گروه دانش و فناوري _ محمدتقي رسولي: در زندگي الكترونيكي كه امروزه ما با آن مواجه هستيم، بدون شك اكثر مردم ابزارهاي الكترونيك دارند. معمولاً اعضاء خانواده در محيط كار با كامپيوترهاي پيشرفته كار مي كنند. بسياري از مردم، علاوه بر محيط كار در منزل نيز كامپيوتر دارند. بعضي از كاربران نيز به دليل كمبود جا و امكان حمل و نقل از نوت بوك استفاده مي نمايند.
علاوه بر PCها بسياري از كاربران با خريد تلفن هاي همراه كه توانايي هاي اجراي سيستم عامل را دارند امورات خود را انجام مي دهند. بسياري از كودكان و نوجوانان نيز با دستگاه هاي مخصوص كه توانايي اجراي بازي هاي مختلف را دارند سهمي در زندگي الكترونيكي دارند.باتوجه به افزايش ابزارهاي ديجيتال و حجم اشغالي توسط آنها، وجود يك ابزار جديد كه بتواند وظايف تمام آنها را انجام دهد ضروري به نظر مي رسيد.شركت نرم افزاري مايكروسافت با همكاري چند شركت سخت افزاري معتبر اقدام به توليد يك كامپيوتر كوچك همه كاره ۵/۲ پوندي نموده است كه با سيستم عامل ويندوز سازگاري داشته و داراي صفحه نمايش ۱۷ اينچي مي باشد. علاوه بر آن تمام قابليت هاي يك تلفن همراه پيشرفته را نيز دارد.
اين كامپيوتر فوق العاده كوچك بين ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار قيمت گذاري مي شود. مايكروسافت اعلام نموده است كه فروش اين محصول در ابتدا به صورت محدود خواهد بود ولي به نظر مي رسد چنانچه با اقبال عمومي مواجه شود، شركتهاي سخت افزاري در اين پروژه توانايي توليد انبوه آن را داشته باشند.
مايكروسافت اعلام كرده كه باطري هاي اوريگامي داراي سايز كوچكي بوده و مي تواند ۳ ساعت كار كند. كارشناسان پيش بيني مي كنند كه با وجود اعلام آمادگي مايكروسافت ۲ سال ديگر زمان لازم است تا اين محصول به بازار جهاني وارد شود. همچنين كارشناسان اعتقاد دارند كه اين محصول نهايتاً ۷ درصد بازار كامپيوترهاي خانگي را از آن خود خواهد نمود زيرا بسياري از كاربران علاقه دارند كه با كامپيوترهاي بزرگ و معمولي كار خود را انجام دهند. در حال حاضر نوت بوك هاي معمولي حدود يك درصد از كل بازار PCها را دراختيار دارند.
در واقع توليد اوريگامي، گامي جديد براي مايكروسافت در راه مقابله با رقيبانش مي باشد زيرا پيش از اين نيز شركتهاي معتبر كامپيوتري اقدام به توليد ابزارهاي مشابه نمودند كه از جمله آنها مي توان به آي پاد،پلي استيشن،Palm Teao و تلفن همراه بلك بري اشاره نمود.
البته اوريگامي به دليل اجراي ويندوز xp (و در آينده ويندوز ويستا) برتري بيشتري بر ديگر مدلها دارد زيرا بسياري از كاربران براي انجام امور خود احتياج به اين سيستم عامل و نرم افزارهاي تحت آن دارند.
اوريگامي داراي هاردديسك ۶۰ گيگابايتي بوده و از پردازنده مخصوص نوت بوك ها (موبايل) در آن استفاده گرديده است. ضمناً داراي دو درگاه يو اس بي و تكنولوژي هاي بيسيم بلوتوت و wi-fi است. در واقع هيچ تفاوتي با يك كامپيوتر خانگي معمولي به جز در سايز ندارند.تنها ايرادي كه مي توان از اوريگامي گرفت عدم تعبيه صفحه كليد بر روي دستگاه بوده و كاربراني كه احتياج به كي بورد دارند مي بايست از يك كي بورد يو اس بي كوچك كه همراه آن است استفاده كرده و آن را به درگاه يو اس بي متصل نمايند.
كارشناسان پيش بيني مي كنند كه مايكروسافت و شركايش كه شركتهاي معتبري نظير ماتسوشيتا و پاناسونيك هستند مي بايست براي صفحه كليد اوريگامي فكري انديشيده و با طراحي جديد، كي بورد را به آن اضافه نمايند.
ارائه اين كامپيوتر كوچك توسط مايكروسافت باعث واكنش هاي مختلفي گرديده است. در حالي كه بسياري از كارشناسان اعتقاد دارند اوريگامي به دليل كار با ويندوز مي تواند تمامي نيازهاي كاربران براي كار با عكس، فيلم، موزيك و كليه امور تجاري را برآورده سازد، مخالفان مايكروسافت اعتقاد دارند كه اين ابزار نمي تواند جايگزين آي پاد،پلي استيشن و Tablet pc گردد زيرا هركدام از ابزارها قابليت هاي خاص خود را دارد.

مك بوك سريعترين نوت بوك
گروه دانش و فناوري _ محمدتقي رسولي: شركت اپل با ارائه آخرين مدل نوت بوك خود به نام MacBook Pro نسل جديدي از نوت بوك هاي خود را ارائه نمود كه از سرعت و كارايي بالايي برخوردارند. شركت اپل كه از سال گذشته اعلام نموده بود كه با پيوستن به em از پردازنده هاي اينتل استفاده خواهد نمود، اقدام به توليد نوت بوك جديد خود با پردازنده اينتل به نام Duo نموده است.
اين نوت بوك جديد كه از نظر ظاهري شباهت بسياري به مدلهاي قبلي نوت بوك اپل به نام Power Book G4 دارد،  داراي كليدهاي حسي بسيار زيبايي است. بدنه آن به رنگ آلومينيومي و بسيار شيك است. علاوه بر آن داراي يك دوربين كه در كنار صفحه نمايش تعبيه شده و كي بوردي با كليدهاي روشن كه در يك صفحه تيره تعبيه شده است. همچنين داراي Wi- Fi و Blue Tooth تعبيه شده بر روي مادر بورد است.
مك بوك داراي يك صفحه نمايش ۴/۱۵ اينچي و پردازنده ۸۳/۱ گيگا هرتزي Duo و ۵۱۲ مگابايت حافظه و ۸۰ گيگابايت  هاردديسك داراي قيمت ۱۹۹۹ دلار مي باشد. مدل پيشرفته تر آن نيز با پردازنده ۲ گيگا هرتزي و حافظه ۱ گيگابايتي و ۱۰۰ گيگابايت هاردديسك داراي قيمت ۲۴۹۹ دلار است.
با يك محاسبه ساده مدل مشابه اين نوت بوك توسط شركتهاي معتبر كه سازنده نوت بوك مي باشند حداقل داراي قيمتي حدود ۳۲۰۰ دلار هستند. مك بوك براي مراحل بوت اوليه احتياج به ۲۰ ثانيه زمان دارد كه فوق العاده است و همچنين داراي ۶۹ مگابايت حافظه براي امور گرافيكي است.
طبق مقايسه انجام شده توسط كارشناسان و با استفاده از استاندارد Ziff davis كارايي و بازده مك بوك بسيار بالاتر از نوت بوك هاي جديد كه داراي پردازنده هاي دو هسته اي مي باشند، است.
اپل در نوت بوك هاي جديد خود قصد دارد از درايوهاي CD و DVD سازگار با IBM استفاده نمايد. حتي اين امكان وجود دارد كه با نام جديدي نوت بوك هاي خود را ارائه كند.
منبع: Computer World. Com

«سامانه پرداخت ملي»
شهريور ماه سال آينده راه اندازي مي شود
گروه دانش و فناوري- علي اصغر محمدي: براي تسريع در نقل و انتقال وجوه كلان بين بانكي، سامانه پرداخت ملي شهريور ماه سال آينده راه اندازي مي شود.
به گزارش همشهري، مسيح قائميان مشاور انفورماتيك رئيس كل بانك مركزي با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران افزود: با راه اندازي اين سامانه ارتباط با شعب خارجي بانك ها به سادگي و با امنيت بيشتر صورت مي پذيرد.
مديرعامل شركت انفورماتيك با اشاره به طراحي سامانه هاي خودپرداز بانك هاي ملي، صادرات، كشاورزي و بانك پارسيان اظهار داشت: با طراحي و راه اندازي شبكه شتاب بانك مركزي امكان استفاده دارندگان كارت بانكي از خودپردازهاي بانك هاي دولتي و خصوصي فراهم شده است.
وي با يادآوري مزاياي استفاده از كارت هاي بانكي براي خريدهاي روزانه گفت: پرداخت نشدن به موقع وجه فروشندگان از سوي بانك هاي عامل موجب شده فروشندگان تمايل كمتري به استفاده از اين دستگاه ها داشته باشند و در برخي موارد هم از مشتري كارمزد دريافت شده است.مديرعامل شركت انفورماتيك در ادامه با اشاره به مزاياي استقرار نظام بانكداري الكترونيكي در كشور اظهار كرد: با استقرار بانكداري الكترونيكي در شبكه بانكي، زمان انجام عمليات بانكي در سطح كشور حدود ۴۰ درصد كاهش مي يابد و از طرفي هزينه هاي نظام بانكي در زمينه چاپ، توزيع، جمع آوري، شمارش و امحاي اسكناس نيز كاسته مي شود.
وي افزود: بانك مركزي درصدد است با صدور دستورالعملي پرداخت وجه فروشندگان توسط بانك هاي عامل را به صورت روزانه اجباري كند.
قائميان با تاكيد براين نكته كه سامانه اتوماسيون بانكي كشور به گونه اي طراحي شده كه در صورت ايجاد تحريم عليه جمهوري اسلامي ايران گردش پول در كشور مختل نخواهد شد، گفت: ما در آينده نزديك شرايط را براي بومي و ملي كردن اينترنت فراهم خواهيم كرد.وي افزود: شركت داده پردازي ايران به زودي با راه اندازي ديتاسنتر، سايت هاي ايراني را ميزباني خواهد كرد.

طراحي و ساخت سيستم هاي موقعيت ياب متحرك
گروه دانش و فناوري: به همت متخصصان مركز سميم _ زيرمجموعه سازمان هوافضا و گروه صنايع فجر _ سيستم هاي موقعيت ياب متحرك با كاربري نصب روي انواع ناوگان زميني، هوايي و دريايي در كشور طراحي و ساخته شد.
اين سيستم با قابليت نصب بر روي كليه متحرك هاي زميني شامل انواع خودرو، ناوگان حمل و نقل جاده اي و ترانزيت، خودروهاي زرهي و راه سازي، هوايي از قبيل چرخ بال، هواپيما هاي كوچك و هواپيماهاي بدون سرنشين و دريايي (انواع شناورها) كاربري هاي متعددي دارد.
رديابي همزمان موقعيت فعلي با نرخ يك ثانيه، نمايش موقعيت واقعي متحرك، نمايش جزئيات مسير طي شده، نمايش كل ناوگان با يك نگاه و ورودي و خروجي ديجيتال به منظور كنترل از كاربردهاي مهم اين سيستم هاست.
سيستم هاي ردياب سميم، امكان موقعيت يابي و رديابي متحرك ها يا مديريت ناوگان را به كمك گيرنده هاي سيستم موقعيت ياب جهاني GPS _ يا سيستم ناوبري ديگر _ را فراهم مي سازد.
از ديگر قابليت هاي اين سيستم مي توان به يافتن نزديك ترين متحرك به يك نشاني: عيب يابي از راه دور، هشدار دادن به اپراتور در مركز كنترل (دزدگير هوشمند)، كنترل حمل و نقل و ترانزيت كالا و... اشاره كرد.
توسط اين سيستم، اطلاعات موقعيت وسيله در داخل حافظه دستگاه ذخيره شده و يا به طور مستقيم، از طريق يك سيستم مخابراتي (موبايل يا بي سيم هاي راديويي) به مركز كنترل ارسال مي شود.
نرم افزار ردياب، موقعيت واقعي و يا مسير طي شده را روي نقشه در مركز كنترل نمايش مي دهد.
باتوجه به اهميت اين سيستم، مراحل طراحي و ساخت بخش هاي مختلف اين سيستم شامل نرم افزار ردياب مركز كنترل و سخت افزار قابل نصب روي وسايل متحرك در داخل كشور، توسط متخصصان مركز سميم و با هدف بومي سازي دانش فني سيستم هاي ردياب و همچنين رقابت با نمونه هاي خارجي موجود در كشور كه به دليل ناسازگار بودن با شبكه هاي ارتباطي و اطلاعات جغرافيايي GIS موجود، داراي كارايي پايين و قيمت بالا بودند انجام گرفته است. اين سيستم ها در نمايشگاه ايپاس ۲۰۰۶ ارائه خواهند شد.

انتشار گزارش وضعيت ICT ايران در سال ۸۴
گروه دانش و فناوري: گزارش وضعيت فناوري اطلاعات و ارتباطات كشور در سال ۸۴ منتشر شد.
اين گزارش كه در بيست و پنجمين شماره ماهنامه دنياي مخابرات و ارتباطات منتشر شده است شامل بخش هاي متعددي همچون اخبار و گزارش هاي ICT ايران در سال ،۸۴ گزارش عملكرد ICT دستگاه هاي دولتي و خصوصي، طرح ها و پروژه هاي ملي حوزه ICT، آزادسازي و خصوصي سازي در سال ،۸۴ نگاهي به وضعيت بودجه بخش ICT در سال جاري، جامعه اطلاعات و قوانين و مقررات مصوب سال ۸۴ در حوزه ICT است.
گزارش عملكرد ۲۲ نهاد دولتي و ۱۳ سازمان، اتحاديه و انجمن هاي فعال خصوصي در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات از جمله زيرمجموعه هاي بررسي عملكرد ICT دستگاه هاي دولتي و خصوصي در سال ۸۴ به شمار مي رود.
بررسي آخرين وضعيت طرح هايي همچون لينوكس فارسي، ICT روستايي، ماهواره ها و شبكه تلفن همراه نيز ازجمله بخش هاي طرح ها و پروژه هاي گزارش وضعيت ICT كشور به شمار مي رود.
براساس اين گزارش در بخش قوانين و مقررات كه شامل آخرين قوانين مصوب سال ۸۴ در حوزه ICT به شمار مي رود برنامه جامع توسعه تجارت الكترونيكي كشور، آئين نامه گسترش بهره برداري از پول الكترونيكي، جزئيات اصلاح آئين نامه شوراي عالي اطلاع رساني و... را مي توان يافت.

گسترش امكانات اتصال بي سيم
گروه دانش و فناوري _ بهنام نظيري راد: كمپاني اينتل در حال برنامه ريزي براي قدرتمندتر كردن هرچه بيشتر قابليت Wireless بر روي نوت بوك هاست. اين سازنده تراشه در دنيا قصد دارد تا اواخر امسال قطعه كوچكي را به نام WiMax pz بر روي نوت بوك ها تعبيه كرده و سرعت اينترنت را بالا ببرد و تا سال ۲۰۰۷ ميلادي هدف اصلي خودش يعني مجهز كردن نوت بوك ها به سيستم Wi-Fi و گسترش آن را به انجام برساند.
همچنين آنها قصد دارند تا تركيبي از اين دو را (Wi-Fi/WiMax) با ساخت تراشه اي به معرض نمايش بگذارند. اينتل باور دارد كه سيستم Wireless جديد مي تواند به عنوان يك عنصر اساسي براي ادامه دادن مسير حركت آنها در بالا بردن هرچه بيشتر توان كامپيوترها براي برقراري ارتباط با يكديگر و ارسال اطلاعات باشد و سرعت شبكه ها را هم بالا ببرد تا شما بتوانيد در آينده از كار كردن با كامپيوترها و نوت بوكها لذت ببريد.

AOL از مؤسسات عام المنفعه پول دريافت نمي كند
گروه دانش و فناوري _ محمدتقي رسولي: بالاخره يك هفته پس از بحث هاي فراوان و كش و قوس هاي بسيار در مورد هزينه ارسال ايميل توسط AOL اين شركت اعلام نمود كه مؤسسات غيرانتفاعي و عام المنفعه از سرويس جديد به صورت رايگان مي توانند استفاده كنند.
پيش از اين AOL اعلام كرده بود كه سرويس جديدي را ارائه مي نمايد كه كاربران با پرداخت هزينه كمي به ازاي هر ايميل مي توانند نامه خود را مستقيماً و بدون فيلترينگ به گيرنده بفرستند.
اين سرويس كه به منظور استفاده توسط شركتهاي تجاري و مخاطبان AOL ايجاد شده باعث اعتراض بسياري از كاربران گرديد زيرا آنها معتقدند كه بسياري از كاربران حاضر نخواهند بود براي ارسال ايميل پول بپردازند و اين موضوع باعث انزواي سرويس ايميل AOL خواهد گرديد.

نسل جديد سينما
تصوير، صدا، بو وحركت!
گروه دانش و فناوري- مرتضي اسلام زاده:هنر هفتم شايد زيباترين هنر باشد، چرا كه انسان را با خود به فراسوي دوردست ها سوق مي دهد. فيلم هاي معمول در سينماها ۲ بعدي و گاه ۳ بعدي هستند كه قوه تخيل ما را به دوردست ها مي برند. حال تصور كنيد كه اين بار كه به سينما رفتيد با سينمايي نه سه بعدي و نه حتي چهار بعدي، بلكه با سينماي ۵ بعدي روبه رو شويد.
شركت غول پيكر سينماهاي زنجيره اي آلمان موسوم به «cinestar» به تازگي و در كاري بس تازه اولين سينماي ۵ بعدي را در شهر برلين افتتاح كرد. سالن اين سينما از هر نظر با سالن سينماهاي معمولي تفاوت دارد و در اين سينما، تماشاگران نه فقط تصاوير و صدا را به صورت ۳ بعدي ديده و مي شنوند، بلكه با استشمام بو و حركت همزمان صندلي هايشان كه بسته به صحنه هاي فيلم و در زمان هاي مشخص رخ مي دهد شاهد بي نظيرترين نوع سينما يعني سينماي ۵بعدي خواهند بود. صندلي هاي اين سالن سينما با استفاده از رايانه هايي قدرتمند به دستگاهي مجهز شده اند كه با افشاندن مايعي در فضا، بوي صحنه هاي مختلف فيلم را به بيننده منتقل مي كنند. اين تركيب از تصوير، صدا، حركت و بو همگي مجموعه اي را تشكيل مي دهند كه از اتاق كنترل سينما و توسط چندين رايانه قدرتمند و بسيار پيشرفته، تنظيم و براي نمايش آماده مي شوند.
لازم به توضيح است كه فكر ساخت اين گونه سينماهاي ۵ بعدي براي اولين بار توسط يك گروه اتريشي و در شهر وين پايتخت اتريش صورت گرفت كه وقتي شركت آلماني Cinestar اين استقبال را مشاهده كرد دست به كار شد و سينماي ۵ بعدي بسيار مجهزي را ساخت كه تكامل يافته سيستم پخش اتريشي ها بود.
آقاي دانيل سايبر، سخنگوي سينه استار در همين رابطه گفت: «سينماي ۵ بعدي باعث شده كه تمامي كاركنان هيجان زده شوند و با اشتياق بيشتري كار كنند چه رسد به بينندگان، ما همه روزه شاهد آن هستيم كه مردم در صف هاي سينما مي ايستند تا اين سينماي جديد را نيز تجربه كنند.»
منبع: DW.COM

مايكروسافت بهتر از گوگل جستجو مي كند؟
008142.jpg
گروه دانش و فناوري- بهنام نظيري راد: مايكروسافت به دنبال اين است كه موتور جستجوگر اين شركت در ۶ ماه آينده عملكرد بهتري نسبت به موتور جستجوگر گوگل در ايالات متحده، انگلستان و اروپا داشته باشد.نيل هالووي، مدير مايكروسافت در اروپا و آفريقا اعلام كرده كه اين كمپاني قصد دارد تا با وقت گذاشتن روي كيفيت موتور جستجو و بهبود آن، بازارها و مشتريان مناسبي را براي خود پيدا كند. كيفيت بهتر در جستجو و ارتباط با مشترياني كه مي خواهند نياز خود را مرتفع كنند، از اهداف آنهاست.
دادگاه هاي آمريكا و اتحاديه اروپا به اين موضوع پي برده اند كه مايكروسافت با از بين بردن نرم افزارNatscape و Real Network و تجاوز به قوانين آنتي تراست با اين مشكل روبه رو شده است.
نيل هالووي اضافه كرده است كه مايكروسافت تصميمي براي استفاده از برنامه جستجوگر خود در ويندوز ويستا ندارد. ويندوز ويستا سال آينده جايگزين ويندوز xp خواهد شد. هالووي در پايان گفت: مايكروسافت با موتور جستجوگر خود وعده پيشرفت در كنكاش، كاوش ها و جستجوها را به كاربران خود مي دهد. قرار است از اين موتور جستجوگر در نرم افزارهاي ارتباطي همچون Hotmail وMessenger ويندوز استفاده شود.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |