دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۴ - Mar 13, 2006
سهام سودآور سال ۸۴
سهامداران ۲۰ شركت با بيش از ۳۰درصد سود به خانه رفتند
008196.jpg
گروه بورس: بررسي هاي آماري نشان مي دهد ظرف يك سال گذشته با وجود آنكه توجه بيشترين تعداد خريداران به سوي سهام شركت هاي بزرگ بورس معطوف بوده، در اين مدت بالاترين سود از محل افزايش قيمت سهام، نصيب سهامداران شركت هاي كوچك بورس شده است.
به گزارش همشهري، در طول سال ۸۴ قيمت سهام ۲۰ شركت پذيرفته شده در بورس تهران بيش از ۳۰درصد افزايش يافته و در اين ميان سهام صنايع فلزي ايران با ۱۱۹درصد رشد قيمت، سودآورترين سهم بورس بوده است. سهام اين شركت را فقط ۱۳۵ نفر با پرداخت ۹/۱ميليارد ريال به سبد دارايي هايشان افزودند.
كيوان نيز دومين سهم سودآور بورس بود. قيمت هر سهم اين شركت، فقط با ۱۷ميليون ريال ۹۳ درصد افزايش يافت. شيمي كشاورز ديگر شركتي است كه قيمت سهام آن با صرف رقمي اندك به شدت جابه جا شده، ارزش سهام اين شركت در سال جاري ۸۱درصد بالا رفته است. عايق پلاستيك نيز از وضعيتي مشابه برخوردار بوده؛ حجم كل نقدينگي سرازيرشده به سوي سهام اين شركت در يك سال اخير ۱۶ميليون ريال بوده اما با همين حجم اندك، ارزش هر سهم آن ۸۰ درصد رشد كرده است.
كالسيمين و فرآوري مواد معدني از ديگر شركت هايي هستند كه قيمت سهام آنها بين ۷۵ تا ۹۰ درصد افزايش يافته، در طول سال جاري در مجموع ۱۵هزار نفر در صف خريد ۴۹ ميليون سهم كالسيمين ايستادند و چهار هزار و ۷۰۰ نفر نيز ۱۹ ميليون سهم فرآوري معدني را خريدند.
براساس اين گزارش در طول سال ۸۴ بانك پارسيان با ۴۲هزار خريدار، پرطرفدارترين سهام بورس تهران بوده، نكته جالب آنكه مسئولان سازمان بورس در يك ماه گذشته با وجود ارائه اطلاعات جديد نماد اين شركت را به حال توقف درآورده اند. در طول سال جاري يكهزار و ۵۰۰ ميليارد ريال نقدينگي به سوي سهام بانك پارسيان روانه شده و ۳۶۷ ميليون سهم اين شركت در تالارهاي بورس تهران دادوستد شده است.
ايران خودرو نيز با ۳۸ هزار خريدار و جذب يكهزار و ۳۰۰ ميليارد ريال نقدينگي، رتبه دوم را در جدول تقاضاي بورس تهران به خود اختصاص داده است. در يك سال گذشته ۳۶۰ ميليون سهم ايران خودرو دست به دست شده است.
معادن روي هم كه از حدود دو ماه پيش نماد آن مانند بانك پارسيان به حال توقف درآمده، دومين سهام پرطرفدار بورس در سال ۸۴ بوده است.
در سال جاري ۳۱ هزار نفر، ۱۵۲ ميليون سهم معادن روي را با پرداخت رقمي معادل ۷۵۶ ميليارد ريال به سبد دارايي هايشان افزودند.
در اين مدت سهام دو شركت سرمايه گذاري پتروشيمي و ليزينگ صنعت و معدن نيز هر يك ۲۸ هزار خريدار داشت. تعداد خريداران سايپا هم از مرز ۲۶ هزار نفر گذشت و تعداد خريداران سهام ليزينگ غدير به ۲۵هزار نفر نزديك شد.
آتيه دماوند و سرمايه گذاري توسعه ملي از ديگر شركت هايي بودند كه تعداد خريداران سهامشان در طول سال ۸۴ از مرز ۲۰ هزار نفر فراتر رفته است.

شاخص در ۲۶ قدمي ۹ هزار و ۸۰۰ واحد
008136.jpg
گروه بورس: افت ۵ واحدي شاخص كل قيمت سهام روز گذشته موجب شد اين شاخص تا مرز ۹ هزار و ۸۰۰ واحد فقط ۲۶ گام فاصله داشته باشد.
به گزارش «همشهري» در اين روز شاخص عملكرد تالار اصلي ۶ واحد افت كرد و به ۹ هزار و ۵۲۹ واحد بازگشت. شاخص عملكرد تالار فرعي هم روز گذشته با ۳ واحد كاهش به ۱۰ هزار و ۷۵ واحد رسيد. در جريان خريد و فروش هاي اين روز شاخص صنعت ۴ واحد ديگر افت كرد تا عملكرد شركت هاي صنعتي را نامطلوب ارزيابي كند. در پايان معاملات ديروز اين شاخص به رقم ۷ هزار و ۶۴۰ واحد رسيد. شاخص مالي نيز ديروز به سير نزولي خود ادامه داد و با ۶ واحد افت به رقم ۲۳ هزار و ۶۳۳ واحد كاهش يافت. اين شاخص عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري حاضر در بورس را نشان مي دهد.در اين روز شاخص سهام نفت و سوخت هسته اي ۱۹ واحد، شاخص گروه فلزات اساسي ۵/۷ واحد و شاخص سهام وسايل نقليه ۵/۳ واحد كاهش يافتند.
۸ هزار واحد
از سوي ديگر يك كارگزار بورس گفت: تمام تمهيدات لازم براي كنترل بورس اعمال شده و ناظرين بازار سرمايه بايد اجازه دهند قيمت ها و شاخص كل روال طبيعي خود را داشته باشد.
حسين خرازي درباره شرايط فعلي بورس اظهار داشت: اگر مسئولان بورس اجازه دهند كه شاخص پايين تر بيايد و مثلا به ۸هزار واحد برسد بسياري از سهامداران با توجه به پايين  بودن سهام اقدام به خريد خواهند كرد و همين روند منجر به افزايش حجم معاملات خواهد شد كه بسيار مهم است. وي ادامه داد: متأسفانه شرايط به گونه اي شده كه شاخص به عنوان ملاك عملكرد مديريتي بورس تلقي شده در حاليكه مهم حجم معاملات سهام است. هيچكدام از دبيران كل سابق و كنوني بورس اعتقادي به كنترل شاخص ندارند وليكن مسئولين كشور از مديران بورس مي خواهند شاخص كنترل شود كه اين به معناي موكول كردن افت شاخص به آينده است.

صف خريد تشكيل نشد
گروه بورس: در جريان مبادلات ديروز در بورس تهران تمام صف هاي خريد جمع شد.
به گزارش «همشهري» در اين روز سهام شركت هايي چون سرمايه گذاري غدير، سايپا، زامياد، چادرملو، پتروشيمي اصفهان،  صنايع شيميايي ايران، سايپا ديزل و سرمايه گذاري صنعت بيمه توسط كارگزاران بازارگردان،  بازارگرداني شد تا بازار متعادل تر و روانتر شود.
اما در كفه عرضه ۷۱۰ نفر تقاضاي فروش ۷/۴ ميليون سهم سرمايه گذاري غدير به ارزش ۴/۱۹ ميليارد ريال را داشتند. در اين روز ۱۰۳ نفر براي فروش ۳۳۵ هزار سهم كالسيمين به ارزش ۸/۵ميليارد ريال و ۲۹۳ نفر براي فروش ۴/۲ ميليون سهم ليزينگ ايران به ارزش ۶/۳ ميليارد ريال برگه دستور فروش صادر كردند.پس از شركت هاي يادشده روز گذشته بيشترين دستور فروش ها براي سهام سيمان خاش، فرآوري مواد معدني، چادرملو، نورد آلومينيوم و لوله و تجهيزات سديد صادر شد.
در پايان معاملات ديروز نماد شركت سرمايه گذاري بهمن هم بسته شد تا سهامداران اين شركت خود را براي حضور در مجمع عمومي عادي سالانه آن آماده كنند.

برنامه خصوصي سازي در سال ۸۵
گروه بورس: با تصويب نمايندگان مجلس، پرداخت بدهي هاي قطعي دولت در سال ۸۵ از طريق واگذاري اموال و سهام دولت تامين خواهد شد.
به گزارش ايسنا، به موجب مصوبه مجلس، دولت مكلف است به منظور پرداخت بدهي هاي قطعي خود به سازمان بازنشستگي كشوري، سازمان تأمين اجتماعي، صندوق ذخيره فرهنگيان، آستان قدس رضوي، شهرداري ها، سازمان بيمه خدمات درماني، صندوق ذخيره بسيجيان، صندوق تأمين اجتماعي نيروهاي مسلح و ساير دستگاه هاي اجرايي بر اساس ارقام ثبت شده و منعكس در دفاتر و صورت هاي مالي آنان كه مورد تأييد سازمان حسابرسي و مورد موافقت سازمان مديريت كشور باشد، از طريق واگذاري اموال منقول و غيرمنقول دولت، سهام دولت در شركت هايي نظير بيمه، مخابرات، تلفن سيار، شركت هاي پتروشيمي جم، مارون، تندگويان،  بوعلي سينا، زاگرس، بندر امام تبريز و پارس و شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران، شركت هاي صنايع مس ايران، سازمان توسعه و نوسازي صنايع معدني ايران، شركت ملي ايران، فولاد مباركه خوزستان، شركت سرمايه گذاري صنايع پتروشيمي، سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، شركت هاي سيمان و شركت هاي نيروگاهي و سهام شركت هاي مادر تخصصي و طرح هاي نيمه تمام تملك دارايي و سرمايه اي حداقل به ميزان ۴۰ درصد از سهام هر يك از شركتهاي مذكور تا سقف ۴۰هزار ميليارد ريال به شرح زير واگذار كند: ۱- صندوق تأمين اجتماعي ۱۵ هزار ميليارد ريال ۲- صندوق بازنشستگي كشوري ۱۰ هزار ميليارد ريال ۳- آستان قدس رضوي يكهزار و ۱۵۰ميليارد ريال ۴- سازمان بيمه خدمات درماني ۲ هزار ميليارد ريال ۵- صندوق تأمين اجتماعي نيروهاي مسلح ۲هزار ميليارد ريال ۶- صندوق ذخيره فرهنگيان ۳۵۰ ميليارد ريال ۷- صندوق ذخيره بسيجيان ۳۰۰ ميليارد ريال ۸- شهرداري ها ۵۰۰ ميليارد ريال
بر اساس اين گزارش، ساير دستگاه ها ۵ هزار و ۵۵۰ ميليارد ريال تصميمات واگذاري توسط كميته اي به رياست معاون اول رياست جمهوري و متشكل از وزراي امور اقتصادي و دارايي، رفاه و تأمين اجتماعي، كار و امور اجتماعي، دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و وزارتخانه، سازمان و يا مؤسسه دولتي ذيربط و رئيس سازمان مديريت اتخاذ شده و لازم الاجراست.
گزارشي ديگر حاكي است در ۱۱ ماه اول امسال درآمد دولت از محل سود سهام شركت هاي دولتي نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴۰درصد افزايش يافت. به گزارش «مهر» ، درآمد دولت از محل سود سهام شركت هاي دولتي در ۱۱ ماه اول امسال به ۱۶ هزار و ۴۷۶ ميليارد ريال رسيده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته كه ۴هزار و ۸۴۹ ميليارد ريال بوده و بيش از ۲۴۰ درصد افزايش يافته است. همچنين طبق رقم مصوب بودجه اي، دولت قرار بوده در ۱۱ ماه اول امسال از محل سود سهام شركت هاي دولتي ۹هزار و۱۵۵ ميليارد ريال بدست آورد كه در اين مدت، ۱۶هزار و ۴۷۶ ميليارد ريال درآمد داشته است. از اين رو، ميزان افزايش درآمد دولت از محل سود سهام شركت هاي دولتي در اين دوره نسبت به رقم مصوب بودجه اي ۱۸۰ درصد تحقق نشان مي دهد.

تحركات تازه براي رونق دوباره بورس دوبي
ايسنا: كاهش شديد شاخص ها در بازارهاي مالي امارات و بحراني شدن بورس هاي ابوظبي و دوبي، مسئولان اقتصادي امارات را وادار به پذيرش راهكارهايي براي گريز از بحران كرد و در اولين اقدام پس از سه بار درخواست سرمايه گذاران و كارشناسان اقتصادي از وزارت اقتصاد امارات، مذاكرات براي همكاري و عرضه مشترك سهام در بازارهاي مالي امارات و مصر در ۲۹ اسفند ماه در قاهره صورت خواهد گرفت.
در دوبي، هيأت مديره و مديران بورس مصر با مسئولان بورس دوبي ديدار كرده و اعلام كردند كه توافق اوليه براي عرضه سهام در بازارهاي مالي امارات و مصر به صورت مشترك صورت گرفته است و در ۲۹ اسفند مذاكرات پاياني و قطعي براي عرضه سهام در قاهره برگزار خواهد شد.
روزنامه البيان در همين زمينه نوشت: كارشناسان اقتصادي اميدوارند كه با عرضه سهام شركت هاي امارات در بورس مصر احتمال رشد و گريز از بحران در بورس امارات به وجود آيد.

۴درصد رشد در ۱۱ ماه
008139.jpg
گروه بورس: در ۱۱ ماه اول سال جاري ۴ميليون و ۷۴۸ هزار تن انواع فولاد، آلومينيوم، مس، روي، كنسانتره فلزات گرانبها و موليبدن به ارزش ۲۲ تريليون و ۳۲۰ميليارد ريال در بورس فلزات تهران داد و ستد شد.
به گزارش اطلاع رساني بورس فلزات تهران آمار معاملات انجام شده در ۱۱ ماه اول سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۴درصد و از نظر ارزش يك درصد افزايش نشان مي دهد.
اين گزارش حاكي است: در دوره ياد شده ۴ميليون و ۶۰۵ هزار و ۷۲۰تن انواع محصولات فولادي، به ارزش ۱۷تريليون و ۸۹۹ ميليارد ريال معامله شد كه از لحاظ وزن و ارزش به ترتيب ۹۷ و ۸۰درصد از كل بازار را در اين دوره به خود اختصاص داده و در جايگاه اول قرار داشته است و نسبت به ۱۱ ماه اول سال گذشته از لحاظ وزن ۵ درصد رشد داشته و از لحاظ ارزش با يك درصد كاهش روبه رو بوده است.
در گروه محصولات مسي نيز جمعاً ۸۴ هزار و ۷۰۰تن انواع مس به ارزش ۳تريليون و ۱۶۷ ميليارد ريال داد و ستد شده كه از نظر وزن و ارزش به ترتيب ۸/۱ و ۲/۱۴ درصد از كل بازار را در برگرفته و در جايگاه دوم اين بازار قرار گرفته است. ضمناً ميزان معاملات محصولات مسي در اين دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۱۱درصد كاهش و از نظر ارزش ۱۹درصد افزايش داشته است.
براساس اين گزارش پس از فولاد و مس، محصولات آلومينيومي قرارداشته كه جمعاً با معامله ۵۵هزار و ۲۶۰تن به ارزش يك تريليون و ۱۰ميليارد ريال، از لحاظ وزن و ارزش به ترتيب ۲/۱ و ۵/۴درصد از كل معاملات بورس را به خود اختصاص داده است.
شايان ذكر است ميزان معاملات محصولات آلومينيومي در ۱۱ماه امسال از لحاظ وزن و ارزش به ترتيب با ۳۳ و ۲۷ درصد كاهش نسبت به دوره مشابه در سال قبل روبه رو شده است.
در گروه روي نيز جمعاً يك هزار و ۵۸۰ تن شمش روي به ارزش ۲۲ميليارد و ۴۹۲ ميليون ريال داد و ستد شد. ميزان معاملات شمش روي در اين  دوره از لحاظ وزن و ارزش به ترتيب با ۶۷ و ۵۴ درصد كاهش نسبت به دوره مشابه در سال قبل روبه رو بوده است.

پنج شركت در آستانه برگزاري مجمع
گروه بورس: سهامداران پنج شركت به مجمع عمومي دعوت شدند.
به گزارش «همشهري» شركت دوچرخه و موتور سيكلت سازي ايران ۲۲ اسفند ماه جاري مجامع عمومي عادي به طور فوق العاده و فوق العاده خود را رأس ساعات ۳۰/۹ و ۱۱ برگزار مي كند. در اين مجامع كه در محل شركت برگزار مي شود به ترتيب اعضاي هيأت مديره انتخاب و در خصوص تغيير مركز اين شركت هم تصميم گيري مي شود.
پيش از اين در مجمع عمومي فوق العاده اي كه در تاريخ ۱۲بهمن ماه سال گذشته برگزار شد، فعاليت شركت از توليدي به سرمايه گذاري تغيير كرد. همچنين طي مصوبه مجمع عمومي فوق العاده اي كه در تاريخ ۱۵ مرداد ماه امسال برگزار شد، نام شركت از دوچرخه و موتورسيكلت سازي ايران به سرمايه گذاري اعتبار ايران تغيير يافت كه اين تغييرات قرار است پس از تصويب هيأت پذيرش اعمال شود.
بنابراين گزارش، مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده قند پارس نيز كه در روز ۱۵ اسفند ماه جاري به دليل رعايت نكردن آيين نامه انضباطي به تنفس كشيده شده بود، رأس ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه ۲۴ اسفند ماه در محل شركت برگزار مي شود.سهامداران سرمايه گذاري ملت هم مي توانند براي شركت در مجمع عمومي عادي سالانه سرمايه گذاري ملت رأس ساعت ۹ صبح روز شنبه ۲۷ اسفند ماه جاري به محل اتاق بازرگاني صنايع و معادن مراجعه كنند.
براساس اين گزارش مجمع عمومي دو شركت صنعتي كيميدارو و لاستيك دنا ۲۸اسفند ماه جاري برگزار مي شود. در اين روز سهامداران كيميدارو رأس ساعت ۱۰صبح براي شركت در مجمع عمومي فوق العاده به محل قانوني شركت مراجعه مي كنند تا در خصوص تغيير سال مالي اين شركت تصميم گيري شود. در مجمع عمومي لاستيك دنا هم كه رأس ساعت ۱۶ همان روز در محل مركز همايش هاي نگار تشكيل مي شود، صورت هاي مالي اين شركت بررسي خواهد شد.

تغييرات قيمت سهام
008211.jpg
008214.jpg
008217.jpg
008220.jpg

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |