سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۱ - Apr 4, 2006
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
نصيحت گفتن به فردي در حضور مردم، كوبيدن شخصيت آن فرد است.
شرح ابن ابي الحديد ج ۲۰ ص ۳۴۱
امروز با حافظ
كز عكس روي او شب هجران سرآمدي
ديدم به خواب دوش كه ماهي برآمدي
اي كاش هر چه زودتر از در درآمدي
تعبير رفت ،يار سفر كرده مي رسد
موفقيت ايران در هفتمين نمايشگاه بين المللي
نقاشي كودكان نابينا
در اين مسابقه فاطمه عبدالهي، مهدي مسيحي و ابوالفضل لطفعلي با خلق آثار ارزشمند توانستند فرهنگ و انديشه ايراني را به يونانيان معرفي نمايند
گروه ادب و هنر: نقاشي كودكان نابيناي ايراني در هفتمين نمايشگاه بين المللي نقاشي كودكان نابينا، مورد توجه و استقبال يونانيان واقع شد و لوح تقدير مو سسه بين المللي نقاشي كودكان يونان را به خود اختصاص داد.
به گزارش روابط عمومي رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در آتن رايزني فرهنگي و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ايران، مقدمات شركت كودكان ايراني را در اين مسابقه فراهم ساختند و فاطمه عبدالهي، مهدي مسيحي و ابوالفضل لطفعلي با خلق آثار ارزشمند توانستند، فرهنگ و انديشه ايراني را به يونانيان معرفي نمايند.
سيد محمدرضا دربندي رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در آتن در اين باره گفت: در اين مسابقه كه از ۳۰ كشور دنيا شركت كرده بودند، كشورهاي ايران، يونان، ژاپن، هلند، سوريه، اسپانيا، نيوزلند،  آلمان، دانمارك و ازبكستان برگزيده شدند. وي اضافه كرد: مؤسسه بين المللي نقاشي كودكان يونان كه زير نظر وزارت بهداشت يونان فعاليت مي كند، با برگزاري مسابقه نقاشي بين كودكان كشورهاي دنيا، با موضوع «فرهنگ و صلح» هدف از برگزاري اين مسابقه را بيان احساسات كودكان نابينا درباره صلح جهاني اعلام كرد.
دربندي گفت: قرار است موزه اي از نقاشي كودكان نابينا ايجاد شود تا اين آثار براي هميشه ماندگار شود.
گفتني است، در مراسم اهداي جوايز، گروه موسيقي مدرسه نابينايان آتن به اجراي سرود پرداختند و وزير سابق بهداشت و درمان، رئيس انجمن نقاشي كودكان يونان، رئيس انجمن نابينايان طي سخناني ضمن تشكر از اين اقدام انسان دوستانه بر گسترش صلح، در جهان ملتهب امروز تأكيد كردند.
ضمنا لوح تقدير كودكان ايراني به رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در آتن تحويل گرديد.

علت عدم استقبال از سينماي ايران از نگاه كمال تبريزي
در اكران فيلم ها هيچ گونه نوآوري صورت نمي گيرد
009735.jpg
ايسنا: كمال تبريزي كه دهمين ساخته اش «يك تكه نان» به نمايش عمومي درآمده است گفت: تمام فيلم هايي را كه ساخته ام دوست دارم و نمي توانم فرقي بين آنها بگذارم.
وي طي نشستي درباره فيلم «يك تكه نان» گفت: در مسير ساخت فيلم ها از «عبور» تا «يك تكه نان» درعين حال كه معتقدم اين فيلم ها از لحاظ مضمون هيچ شباهتي به هم ندارند، اما پختگي در فيلمسازي طي اين مسير پديد آمده ، باعث شده آخرين فيلمم از نظر ساختار نسبت به بقيه فيلمها كامل تر باشد، بنابراين مي توانم بگويم «يك تكه نان» كامل ترين و بي اشتباهترين فيلم من به لحاظ اجرا و كارگرداني است.
وي درباره شكل گيري فيلم نامه «يك تكه نان» گفت: از طرف شبكه دوم سيما طرحي را به من پيشنهاد كردند درباره افرادي كه سواد خواندن و نوشتن ندارند و حافظ قرآن هستند. قرار بر اين شد يك قصه اي درباره اين موضوع نوشته شود. من براي نوشتن فيلمنامه با آقاي گوهري تماس گرفتم و صحبتهاي اوليه انجام شد و سرانجام فيلم وارد مرحله توليد شد.
اين كارگردان سينماي ايران در ادامه تصريح كرد : در فيلمنامه «يك تكه نان» سعي براين بود كه پديده معجزه را در عصر حاضر به تصوير درآوريم ، بنابراين موضوع حافظان قرآن مبناي حركت قرار گرفت تا به موضوع اصلي كه «معجزه» بود بپردازيم و سعي كرديم از پيچيدگي ها كم كنيم و به سمت سادگي آن را پيش ببريم و نشان بدهيم اين پديده از فرط ساده بودن است كه براي ذهن بشر قابل فهم نيست.
تبريزي گفت: زماني كه طرح ساخت «يك تكه نان» پيشنهاد شد، هنوز «مارمولك» به اكران عمومي درنيامده و مشكلات براي اكران عمومي آن ايجاد نشده بود اما نگارش نهايي فيلمنامه بعد از اكران مارمولك اتفاق افتاد.
وي معتقد است: ساخت «يك تكه نان» نه تنها به نحوه نمايش «مارمولك» ربطي نداشت بلكه يك جور اگر با تيزبيني به موضوع فيلم توجه كنيم بدون اينكه بخواهم مقايسه كنم موضوع آن در ادامه نقطه نظراتي است كه در مارمولك بيان شده است اما چون در «يك تكه نان» ، آن موضوعات در لايه هاي پيچيده تري در مقايسه با فيلم مارمولك مطرح شده است شايد كمتر احساس مي شود، بنابراين معتقدم به لحاظ مضموني فيلم «يك تكه نان» در ادامه حرف مارمولك در ابعاد و مرتبه ديگر است.
وي گفت: زماني كه طرح اين فيلمنامه مطرح شد در بحثهاي مفصلي كه با آقاي گوهري داشتم به دو راه حل رسيديم، در ابتدا اين سئوال مطرح شد كه طرح موضوع «معجزه» در زندگي بشري در كدام بستر جواب مي دهد، در شهر پيشرفته امروزي يا در دامن طبيعت و استفاده از يك جور بدويت و سادگي؟!
تبريزي در ادامه تصريح كرد: معتقد بودم در دل طبيعت اين موضوع را به تصوير كشيدن باعث مي شود نسبت به شهر ، يكسري از مخاطبين را از دست بدهيم اما به يك مفاهيمي مي توانستيم دست پيدا كنيم كه امكانش در تصاوير شهري نبود، بنابراين محيط روستايي را براي روايت انتخاب كرديم اما هميشه اين موضوع دغدغه من بوده است كه چطور يك چنين موضوع معنوي را در دل شهر و زندگي مترقي امروزي به تصوير بكشم.
تبريزي درباره استفاده از عنصر طبيعت در فيلم «يك تكه نان» معتقد است: مناظر طبيعي كه در قصه استفاده شده در ارتباط با قصه بوده و از منظر زيبايي نبوده است، بنابراين طبيعت در «يك تكه نان» در راستاي قصه فيلم، شخصيت دارد. وي گفت: اگر نگوييم فيلم هنري، اما «يك تكه نان» يك فيلم خاص است كه براساس تفكر خاصي و براي مخاطبين خاصي ساخته شد.
وي افزود: فيلم اگر مردمي باشد، دچار مشكلي نمي شويم ولي به محض اينكه يك مقدار خاص مي شود آن موقع است كه مشكل بوجود مي آيد و هيچ جور نوآوري در تبليغات آن صورت نمي گيرد.
وي در ادامه تاكيد مي كند: همه فيلمها با يك شكل و يك صورت كليشه اي اكران مي شوند و مخاطبين خود را پيدا نمي كنند.

مجتبي رحماندوست:
بايد هزار رمان خلق كرد تا صدتاي آن خواندني شود
009744.jpg
فارس: مجتبي رحماندوست گفت: بايد هزار رمان خلق كنيم تا صدتاي آن خواندني شود و ده تاي آن قابليت ترجمه به زبان هاي ديگر پيدا كند و يكي از آنها در سطح جهان بدرخشد و جايزه بگيرد.
مجتبي رحماندوست (نويسنده) گفت: ما اگر بتوانيم دست و قلممان را در حدي راه بيندازيم كه هزار رمان بنويسد آن وقت مي توانيم انتظار داشته باشيم يكي از اين ها تاريخ رمان كشور شود. خوانندگان متعددي پيدا كند و جهانيان را تحت تاثير قرار دهد ولي اين سوال را بايد از خودمان بپرسيم مگر ما چند رمان براي خواننده هاي داخلي خودمان توليد كرده ايم كه انتظار جهاني شدن داريم. وي همچنين گفت: مشكل ما، انتقال مطلب از طريق زبان فارسي است. در بسياري از كشورها زبان انگليسي زبان رسمي است.در بعضي كشورها هم عربي. اما زبان فارسي ما فقط در ايران است. در هند و پاكستان هم فارسي آنها با ما تفاوت دارد پس زبان محدود، داريم كه چيزي به نام عشق كه مترجم را به سمت ترجمه و ناشر را به سمت انتشار مي كشاند مي طلبد زيرا مترجم و ناشر علاقه مند به انقلاب در سطح جهان بسيار كم داريم و البته من آينده  اين كار را بسيار روشن مي بينم هم موضوع انقلاب وهم موضوع دفاع مقدس مخاطبين خود را در سطح مردم جهان پيدا مي كند.

سياستگزاري موسيقي بي توجهي به موسيقي فاخر بود
گروه ادب و هنر: پس از انتقاد داريوش پير نياكان، از نحوه سياستگزاري موسيقي، عطاءالله چنگوگ، رديف دان، آهنگساز و نوازنده تار و سه تار نيز در گفت وگويي با مهر از بي توجهي سياستگزاران موسيقي به موسيقي جدي و نبود سرمايه گذاري براي اين گونه موسيقايي انتقاد كرد.چنگوگ با اشاره به سيطره موسيقي مصرفي بر بازار گفت: متاسفانه شرايط طوري پيش مي رود كه ارائه آثار جدي و غيرمصرفي براي هنرمند و سرمايه گذار مشكل شده است.

برگزاري مسابقه سراسري فيلم كوتاه
شهرداري تهران از نوجوانان فيلمساز حمايت مي كند
ايرنا: مسئول مركز آفرينشهاي هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران گفت: شهرداري تهران براي نخستين بار از فيلم هاي كوتاه نوجوانان در قالب برگزاري مسابقه اي حمايت مي كند.
سيدمهدي حسيني افزود: از فيلم هاي كوتاه نوجوانان سراسر كشور در دو بخش حمايت مي شود، در بخش اصلي نوجواناني شركت خواهند كرد كه هيچ گونه تجربه فيلم سازي نداشته اند. وي افزود: در اين بخش، نوجوانان ۱۴تا ۱۹ساله حضور داشته و فيلم هاي خو را در سه نسخه به دفتر آفرينش هاي هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران ارسال مي كنند.
حسيني تأكيد كرد: چنانچه فيلم هاي ارسالي نوجواناني كه هيچ گونه تجربه اي در زمينه فيلم سازي نداشته اند، توسط كارشناسان امر پذيرفته شود، از فيلم هاي آنان براي ساخت حمايت خواهد شد.
وي به بخش دوم اين مسابقه اشاره كرد و گفت: در بخش دوم اين مسابقه نوجواناني شركت خواهند كرد كه تجربه فيلم سازي داشته اند در اين صورت لازمه شركت در اين بخش، ارائه نمونه كاري در زمينه فيلم سازي است.
وي هدف از برگزاري اين بخش را توجه به توليد فيلم هاي كوتاه نوجوانان توصيف كرد و گفت از فيلم هاي كوتاه نوجواناني كه در اين بخش پذيرفته شوند نيز براي ساخت فيلم شان حمايت خواهد شد.

بهارستان
آسياب
گفت: جهت من آسيابي بساز و او كه در درودگري استاد بود گفت: جهت تو آسيابي سازم كه با روزگار بگردد.
تجارب السلف- يوسف شاه اتابك

يادداشتها و خاطرات احمد محمود منتشر شد
009741.jpg
ايلنا: كتاب «ديدار با احمد محمود» كه در برگيرنده يادداشت ها، عكس ها، خاطرات، نامه ها و مصاحبه هاي «احمد محمود» است به كوشش «سارك» ، «بابك» و «سيامك محمود» (اعطاء) روانه بازار كتاب شد.
كتاب «ديدار با احمد محمود» در برگيرنده موضوعاتي چون يادداشت هاي كوتاه، عكس ها، بيوگرافي «احمد محمود» از زبان خودش، هنر از ديدگاه «احمد محمود» و... است.
گفتني است، «احمد محمود» ، يكي از نويسندگان صاحب سبك است كه در ۴ دي ماه سال ۱۳۱۰ در اهواز متولد شد و تحصيلاتش را تا پايان دوره متوسطه در اهواز گذرانيد و اين زمان، همزمان با ملي شدن صنعت نفت و فعاليت هاي تند سياسي بود كه «احمدمحمود» هم بي نصيب نماند و ۵ سال از بهترين روزهاي عمر خود را در زندان و تبعيد گذرانيد و پس از آن تنها چيزي كه روح ناآرام او را آرام مي كرد، نوشتن بود. او ۱۲ آبان ماه سال ۱۳۸۱ در بيمارستان مهراد تهران درگذشت و پيكرش در امامزاده طاهر آرام گرفت.
از آثار او مي توان به «دريا هنوز آرام است» ، «زائري زير باران» ، «پرك بومي»، «غريبه» ، «همسايه ها» ، «داستان يك شهر» ، «ديدار» ، «زمين سوخته» ، «قصه آشنا» ، «مدار صفر درجه» و «درخت انجير معابد» اشاره كرد.

برگي از تاريخ
به توپ بستن تبريز
پس از آن كه محمد علي شاه قاجار در جريان مخالفت با نهضت مشروطه، مجلس شوراي ملي را به توپ بست و تعدادي از آزادي خواهان را قتل عام و سركوب نمود، مردم تبريز در اعتراض به اين حوادث، عليه حكومت مركزي قيام كردند. پيشرفت هاي مشروطه خواهان و عقب نشيني پياپي دولتيان، عين الدوله والي آذربايجان را به محاصره شهر تبريز وادار كرد. اين محاصره در حدود يازده ماه به طول انجاميد و چون راه رسيدن غله و آذوقه، توسط قواي دولتي مسدود شد، قحطي شديدي در شهر شايع گرديد. از اين روي مدافعين شهر درصدد يافتن راهي براي شكستن محاصره و دست يافتن به مواد غذايي بودند اما قواي دولتي هوادار محمد علي شاه، شهر تبريز را به توپ بستند و تلفات و خسارات بسياري وارد آوردند. اين محاصره سرانجام در نهم ارديبهشت ۱۲۸۸ شمسي پايان يافت و شهر به دست روس ها افتاد.
درگذشت پروين اعتصامي
پروين اعتصامي فرزند اعتصام الملك آشتياني در ۲۵ اسفند ۱۲۸۵ شمسي در تبريز به دنيا آمد و از ۵ سالگي به همراه خانواده راهي تهران شد. وي دستور زبان فارسي و قواعد عربي را نزد پدر آموخت. استعداد شاعري وي از همان دوران كودكي هويدا بود. در جواني به تدريس ادبيات فارسي و انگليسي پرداخت و در ۱۳۱۳ شمسي ازدواجي ناموفق داشت. پروين از آن پس كار ادبي جدي خود را شروع كرد و ديوان خود را در ۱۳۱۴ شمسي به چاپ رساند. در ديوان اشعار پروين، خبري از مسائل عياشي و عاشقانه نيست و در به كارگيري قالب هاي شعري مناظره نيز اشعار متعددي دارد. او در اشعار خود، مردم را به نوع دوستي و پاك قلبي فرامي خواند. شعر پروين از لحاظ فكر و معني بسيار پخته و متين است. وي از جمله كساني است كه سروده اي براي ثبت بر روي سنگ قبر خود انشاء كرده است. سرانجام پروين در ۳۵ سالگي بدرود حيات گفت و مقبره پروين در كنار پدر در يكي از حجره هاي صحن مطهر حضرت معصومه (س) در قم به خاك سپرده شد.
در گذشت استاد آرام
استاد احمد آرام، مترجم نامدار عصر حاضر، در اول فروردين ۱۲۸۳شمسي در خانواده اي متدين در تهران  زاده شد. پس از گذراندن دوران ابتدايي و متوسطه به مدرسه طب رفت ولي آن را ناتمام گذاشت. در اين زمان با تأليف كتاب هاي درسي فيزيك و شيمي با همكاري دو تن ديگر، شهرت زيادي به دست آورد. وي در كنار تدريس و تأليف به تحصيل منطق، فقه و معاني بيان همت گماشت و با همت عالي، زبان هاي عربي، انگليسي و فرانسوي را به خوبي فرا گرفت. استاد احمد آرام از اعضاي قديمي فرهنگستان زبان و ادب فارسي بوده و به دين، اخلاق، قرائت و تدبر در قرآن و دوري از گناه و حرام اهتمام مي ورزيد. ايشان در امر ترجمه آثار از زبان هاي ديگر به فارسي چيره دست بوده و علاوه بر هفتاد اثر ترجمه اي داراي پنجاه اثر تأليفي نيز هست. ترجمه كتب الحياه در ۳ جلد، علم و تمدن در اسلام، سه حكيم مسلمان، روح ملت ها و نيز تأليف نقشه آسمان، هديه سال نو و ۱۲۰ مسأله حساب از جمله آثار استاد آرام مي باشند. سرانجام اين محقق گرانمايه در نيمه فروردين ۱۳۷۷ ش در ۹۴سالگي دار فاني را وداع گفت و در قطعه فرهيختگان بهشت زهرا آرميد.

اصل مطلب ابوالفضل زرويي نصرآباد
در تبريك سال جديد و پيش بيني اوضاع فرمايد
009756.jpg
009753.jpg

كوتاه از هفت هنر
تشييع پيكر استاد صنعتي: پيكر استاد علي اكبر صنعتي _ پيشكسوت مجسمه سازي ايران _ ساعت ۳۰/۹ صبح روز چهارشنبه در تهران تشييع مي شود. پيكر اين استاد مجسمه ساز كه در آستانه ۹۰ سالگي، صبح ۱۳ فروردين ماه ۸۵ در منزلش _ تهران- درگذشت از مقابل نگارخانه صبا به سوي قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشييع خواهد شد.
۳ فيلم ايراني در فيلادلفيا : پانزدهمين جشنواره بين المللي فيلم فيلادلفيا فيلم زن زيادي ساخته تهمينه ميلاني را به نمايش مي گذارد. اين جشنواره كه بيش از دويست فيلم از چهل كشور را به نمايش مي گذارد، امسال بخش ويژه اي را به سينماي جهان اسلام اختصاص داده و در آن نه فيلم از جمله سه اثر ايراني را به نمايش مي گذارد و علاوه بر زن زيادي فيلمهاي جزيره آهني، سيماي زني در دوردست در اين بخش حضور دارند.
عصر جمعه در كن: فيلم سينمايي «عصر جمعه» به كارگرداني مونا زندي حقيقي در جشنواره بين المللي فيلم كن امسال شركت مي كند. «عصر جمعه» اولين فيلم بلند سينمايي مونا زندي حقيقي است كه در بيست و چهارمين جشنواره فيلم فجر مورد استقبال مخاطبان و هيأت داوران قرار گرفت و ماه آينده در جشنواره بين المللي فيلم كن ۲۰۰۶ شركت مي كند.
009738.jpg
ازدواج به سبك ايراني: فيلم سينمايي «ازدواج به سبك ايراني» به كارگرداني حسن فتحي از ۱۶ فروردين ماه در ۱۶ سينماي تهران به اكران عمومي درمي آيد.فيلم «ازدواج به سبك ايراني» اثري اجتماعي و كمدي درباره دختر يك حاجي بازاري متعصب است كه قصد ازدواج با يك جوان خارجي را دارد و در سر راه اين ازدواج اتفاقات ريز و درشتي رخ مي دهد.
داوران كاريكاتور شهري : سه نفر از كاريكاتوريست هاي آشنا و باسابقه به عنوان داور بخش كاريكاتور سومين جشنواره مطبوعات شهري معرفي شدند. سيدمسعود شجاعي طباطبايي، هادي حيدري و بهرام عظيمي، كار ارزيابي آثار رسيده به بخش كاريكاتور سومين جشنواره مطبوعات شهري را برعهده دارند.
اكران قلقلك: فيلم سينمايي «قلقلك» به كارگرداني مسعود نوابي تيرماه اكران مي شود. نوابي گفت: بهترين زمان اكران براي اين فيلم كه در ژانر كمدي ساخته شده است و موضوع آن درباره ورزش فوتبال است، بعد از جام جهاني فوتبال است كه مخاطبين هنوز در تب و تاب اين ورزش جهاني هستند و اين امر مي تواند بهانه اي براي جذب مخاطبين باشد. داستان فيلم درباره دزديده شدن يك داور بين المللي فوتبال توسط دو آدم آسمون جل و اتفاقهايي كه در اين ميان رخ مي دهد است.
محفل تازه خبرنگاران:مجمع خبرنگاران و نويسندگان مطبوعاتي دفاع مقدس خراسان رضوي به زودي در مشهد تشكيل مي شود. همزمان با فرا رسيدن سالروز شهادت سيد شهيدان اهل قلم، شهيد مرتضي آويني، مجمع خبرنگاران و نويسندگان مطبوعاتي دفاع مقدس استان خراسان رضوي تشكيل مي شود.
تمديد نمايشگاه: نمايشگاه جنبش هنر مدرن ايران و نمايش گنجينه ايراني موزه هنرهاي معاصر تهران، تا برپايي نمايشگاه هنر چين، بار ديگر تمديد شد. نمايشگاه عكاسي معاصر ايران نيز پيش تر قرار بود تا پايان سال ۸۴ داير شود، اما به تاريخي نامعلوم در سال جاري موكول شده است.
سينماي ايران در نيويورك: «كارگران مشغول كارند» به كارگرداني ماني حقيقي در ادامه حضور بين المللي در بخش مسابقه جشنواره «ترابيكا» نيويورك به نمايش درمي آيد. همچنين در بخش مسابقه فيلم كوتاه «راهها» از كيارستمي و در بخش جنبي فيلم «روزي روزگاري در مراكش» از سيف الله صمديان درباره كارگاه فيلم سازي عباس كيارستمي و مارتين اسكورسيزي به نمايش درخواهد آمد.«دم صبح» حميد رحمانيان نيز در بخش كشفهاي تازه اين جشنواره حضور دارد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
بعد
در خود خيره ماندم و خود را دريافتم. روشن شدم و درخشيدم.
او گفت: هستي خود را دريافته اي. بعد چي؟
اين بار با تمام قدرت درخشيدم و فراتر از خود چيزي نيافتم. متحير شدم و بهت زده برجا ماندم.
پرسش خود را تكرار كرد: بعد چي؟
خود را شكافتم و در خويشتن خويش غور نمودم. او پرسيد: بعد چي؟
همچنان خود را درمي يافتم. درك از هستي بود: بعد چي؟
در اوج قله معرفت بودم. او با سماجت تكرار كرد: بعد چي؟
متغير شدم و بانگ برآوردم: همين است ديگر. مگر قرار است بعدي هم داشته باشد!
عبدالحميد حسين نيا

گشتي در دنياي خبرها
دريافت رشوه آزاد
لاگوس: يكي از مقامات فدراسيون فوتبال نيجريه اعلام كرد، داوران فوتبال اين كشور مجاز به دريافت رشوه از باشگاهها هستند به شرطي كه اجازه ندهند رشوه هاي دريافتي روي تصميمات آنها تاثير گذار باشد. اين مقام گفت: ما مي دانيم كه دريافت رشوه توسط داوران امري رايج در نيجريه است به همين دليل اعلام مي كنيم آنها مجاز به دريافت اين رشوه ها هستند در صورتيكه قول بدهند به نفع باشگاههاي رشوه دهنده سوت نزنند.
سرقت سيل بند
پراگ: در پايتخت كشور جمهوري چك چند سيل بند فلزي نصب شده تا از وقوع احتمالي سيل در اين شهر جلوگيري بكند. اما پليس اين كشور دو شهروند جوان را به جرم سرقت بخشي از اين سيل بندها دستگير كرده است. اين افراد قصد داشتند اجزاي اين سيل بندها را به عنوان آهن قراضه بفروش برسانند.
ازدواج داخل قايق ماهيگيري
ميشيگان: يك زوج ماهيگير در ميشيگان به صورت غير عادي با يكديگر ازدواج كردند. اين دو كه در جريان ماهيگيري با يكديگر آشنا شده بودند تصميم گرفتند به جاي ازدواج در كليسا در داخل يك قايق ماهيگيري مراسم عقد خود را برگزار بكنند. به همين دليل ميهمانان مجبور شدند از كنار ساحل و با استفاده از دوربين شاهد مراسم عقد باشند.
دستگيري با فلفل
جرجيا: صاحب يك كاميون در آمريكا كه كاميونش به سرقت رفته بود با سلاح گرم به قدم زدن در يك خيابان پر رفت و آمد پرداخت. به محض اينكه وي از سرقت كاميون خود مطلع شد اسلحه گرم را در دست گرفت و با قدم زدن در خيابان به جستجوي كاميون سرقتي رفت. مردم هم كه با ديدن اين صحنه از ترس به خود مي لرزيدند بلافاصله پليس را خبر كردند اما وي حاضر به تسليم شدن نبود. سرانجام پليس با استفاده از اسپري فلفل اين مرد را دستگير كرد.
جوان باهوش
ايند يانا: قرار است براي اولين بار پس از ۳۰ سال، ساعت ها در ايند يانا يك ساعت به جلو كشيده شود. به همين دليل يك جوان فرصت طلب ۱۸ ساله قصد دارد درآمد قابل توجهي از اين تغيير ساعت كسب بكند. داستان از اين قرار است كه وي آمادگي خود را براي تصحيح كليه ساعت هاي ديجيتالي موجود در منازل از جمله ساعت كامپيوتر، اجاق گاز، ساعت ديواري و مچي، ساعت تلفن و همچنين ساعت خودرو اعلام كرده است. البته وي در ازاي اين خدمات ۱۰ دلار از هر مشتري دريافت خواهد كرد.
كاهداني
توكيو: يك سارق در ژاپن با يك بد شانسي بزرگ مواجه شد. هنگامي كه وي مشغول قدم زدن در يك خيابان بود ناگهان متوجه شد كه در يك خانه باز است به همين دليل براي سرقت به داخل اين منزل رفت. البته اين پايان ماجرا نبود چون داخل خانه ۱۰ ورزشكار رشته ورزشي سومو ساكن بودند كه ميانگين وزن هر يك از آنها ۱۸۰ كيلوگرم بود. به هر حال اين ورزشكاران تنومند پس از كتك زدن اين سارق وي را تحويل پليس دادند.
كنفرانس چرت بعد از ناهار
ليسبون: روز شنبه هفته گذشته كنفرانس دفاع از چرت بعد از ناهار در كشور پرتغال برگزار شد كه در اين كنفرانس اساتيد، پزشكان و كارشناسان مختلف در مورد مزاياي چرت بعد از ناهار به سخنراني پرداختند. هدف از برگزاري اين كنفرانس تشويق كشورهاي مختلف به گنجاندن ساعت مشخص براي چرت بعد از ناهار شهروندان به ويژه شهروندان شاغل است.

گل و گياه
بارانك
009732.jpg
نام علمي:
Corbus Vilmorinil
خانواده: ROSACEAE
درختي زيبا، خزان پذ ير با شاخه هاي كماني و تاج گسترده و برگهاي مركب از ۲۹-۱۹برگچه كه در فصل پاييز به رنگ نارنجي يا قرمز _ برنزي درمي آيند. گلهاي سفيدرنگ آن در آخر بهار ظاهر شده و در فصل پاييز به ميوه هاي كوچك و صورتي رنگ تبديل مي گردند. حداكثر بلندي و گستردگي آن به ۵ متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك خاصلخيز، مرطوب و داراي زهكش خوب، خاكهاي خشك را نمي پسندد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق قلمه هاي چوب نرم و يا كاشت بذر در تابستان و يا پيوندزدن در فصل زمستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
انقلاب
راهنما
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |