سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۱ - Apr 4, 2006
بازتاب رزمايش ايران در رسانه هاي خبري جهان
009798.jpg
آزمايش  موفقيت  آميز چند نوع  موشك  در رزمايش  پيامبر اعظم  (ص ) در خليج فارس  از سوي  محافل  خبري  بين المللي  به عنوان  توانايي  ايران  در شرايط خاص منطقه اي  ارزيابي  شده  است .
آزمايش  موشك  شهاب  فجر- ۳ و موشك  سريع  زيرسطحي  ايران  همچنان   در رسانه هاي  خارجي  بازتاب  دارد.
به گزارش ايرنا، رسانه هاي  آمريكايي  و انگليسي  سعي  كردند آزمايش هاي  موشكي  را با آنچه  كه نگراني  غرب  ناميدند همراه  كنند و اين  تحول  را با موضوع  هسته اي  ايران كنار يكديگر قرار دهند.
خبرگزاري  آسوشيتدپرس  نوشت : ايران  براي  دومين بار در چند روز گذشته اقدام  به  آزمايش  موشكي  جديد كرد و يك  فروند موشك  زيرسطحي  پرسرعت  را كه بنا به  گفته  اين  كشور هيچ  زيردريايي  و يا ناو جنگي  قادر به  گريز از آن نيست ، شليك  كرد.
اين  خبرگزاري  آمريكايي  از نقش  ايران  براي  تامين  امنيت  منطقه  چيزي نگفت ، اما نوشت  كه  آزمايش هاي  موشكي  ايران  احتمالا موجب  افزايش  نگراني آمريكا شده  است .
خبرگزاري  فرانسه  نيز با انعكاس  اظهارات  دريادار علي  فدوي  معاون نيروي  سپاه  پاسداران  در مورد آزمايش  موشك  زير سطحي ، از سپاه  به عنوان  نيروهاي  زبده  ياد كرد.
اين  خبرگزاري  نوشت : هزاران  تن  از نيروهاي  ايران  در حال  انجام  رزمايشي  در خليج  فارس  براي  آماده سازي  نيروهاي  مسلح  در برابر تهديدهايي  هستند كه  در بحبوحه  افزايش  تنش  با غرب  بر سر برنامه  هسته اي  ايران  به  وجود آمده است .
خبرگزاري  انگليسي  رويترز با اشاره  به  آزمايش هاي  موشكي  ايران  به اقتدار نيروي  دريايي  ايران  و تسلط آن بر منطقه  از جمله  تنگه  هرمز اشاره كرد.
اين  خبرگزاري  نيز مدعي  شد، آزمايش  دوم  موشكي  ايران  احتمالا موجب  تشديد نگراني  غرب  خواهد شد.
رويترز در ادامه  گزارش  خود به  نقل  از اصغر سلطانيه  نماينده  ايران در آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي نوشت : جهان  نبايد از آزمايش  موشكي  ايران نگران  شود چرا كه  هر كشوري  فعاليت هاي  نظامي متعارفي  براي  دفاع  از خود دارد.
راديو بي بي سي  يكشنبه  شب  در گزارشي  سعي  كرد آزمايش هاي  موشكي  ايران و موضوع  هسته اي  را با هم  مرتبط كند.
اين  راديو گفت : در حالي  كه  چند روز از مهلت  ۳۰ روزه  شوراي  امنيت  به جمهوري  اسلامي براي  بازنگري  در برنامه  هسته اي  آن مي گذرد، پرتاب  آزمايشي موشك  دوربرد فجر ۳ بار ديگر باعث  شده  است  تا نگراني هايي  از برنامه  نظامي  ايران  مطرح  شود.
راديو آمريكا نيز خبر آزمايش  موشكي  ايران  را با اظهارات  هميشگي مقام هاي  آمريكايي  عليه  ايران  مرتبط كرد.
اين  راديو مانند قبل ، موشك هاي  ايران  را خطري  براي  امنيت  اسرائيل  دانست  و گفت : آمريكا با ابراز نگراني  نسبت  به  آزمايش  موشك  رادار گريز فجر ۳ مي گويد، ايران  يك  برنامه  نظامي فعال  را دنبال  مي كند.
آسوشيتدپرس نوشت: سرعت حوت را سه يا چهار برابر سريعتر از يك اژدر معمولي و هم سرعت با سريعترين موشك زير آبي جهان (Va-111 shkval) ساخت روسيه است كه در سال ۱۹۹۵ توليد شد، دانسته اند. هنوز مشخص نيست كه آيا حوت بر پايه shkval ساخته شده است يا خير.
همچنين خبرگزاري آسوشيتدپرس استراليا با عنوان ايران فناوري جنگي را آزمايش مي كند و شبكه خبري بلومبرگ نيز در گزارشي با عنوان «نيروي دريايي ايران مي گويد اژدري فوق سريع را با موفقيت آزمايش كرده است» به انعكاس اين اخبار پرداختند.
همچنين پيشتر آمريكا و انگليس از آزمايش موفقيت آميز موشك فوق پيشرفته ايران به شدت ابراز نگراني كردند.
در پي آزمايش موشك رادارگريز ايران كه قادر به هدف قراردادن چند هدف به طور همزمان است، وزارت خارجه آمريكا با ابراز نگراني در اين باره اين آزمايش را نشانگر آن دانست كه ايران در حال دنبال يك برنامه نظامي پرخاشگرانه است.
آدام ارلي، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا گفت: اين حركت نشان مي دهد كه ايران يك برنامه نظامي خيلي فعال و پرخاشگرانه را دنبال مي كند. وي افزود: برنامه آنها شامل تلاش براي توسعه سلاحهاي كشتار جمعي و همچنين سيستم هاي پرتاب آنهاست.
راديو دولتي انگليس نيز در تحليلي با ابراز نگراني از موفقيت آميزبودن پرتاب اين موشك تصريح كرد: اين موشك قادر به حمل كلاهكي هزار كيلوگرمي است و به راحتي به خاك اسرائيل مي رسد.
همچنين به دنبال برگزاري مانور سپاه پاسداران در آبهاي خليج فارس، يگان هاي دريايي انگليس، آمريكا و استراليا در آبهاي شمال غرب خليج فارس و سواحل عراق به حالت آماده باش درآمدند.
منابع آگاه عراقي در بصره و فاو با تاييد اين خبر اعلام كردند نيروهاي دريايي اشغالگران با تقويت نيرو از طريق جزيره بوبيان كويت و آبهاي خور عبدالله يگان هاي خود را در سكوهاي نفت الاميه و البصره ام القصر و ابوالخصيب به حالت آماده باش درآورده اند.
سرفرماندهي تفنگداران سلطنتي انگليس در ذيل دستور آماده باش خود به فرماندهان واحدهاي انگليسي يادآور شده كه قايق هاي كوچك ايراني مي تواند مانند يك اژدر خطرناك باشد.

آيت الله مهدوي كني:
قاطع و محكم از حقوق خود دفاع خواهيم كرد
009795.jpg
ايسنا: آيت الله مهدوي كني با اشاره به نامگذاري امسال به نام پيامبر اعظم(ص)، تصريح كرد: «حمايت سران دشمن از يك كاريكاتور تحت عنوان آزادي بيان گوياي خيلي از خطرات براي اسلام است.»
رئيس دانشگاه امام صادق (ع) بعد از ظهر ديروز پس از اقامه نماز جماعت ظهر در مسجد اين دانشگاه، در جمع استادان، كاركنان و دانشجويان در سخناني به مناسبت سال جديد اظهار داشت: «نامگذاري بجاي رهبر عظيم الشان انقلاب كه امسال را به نام رسول اعظم (ص) ناميدند بسيار دقيق و مناسب بود؛ آن هم با صفت اعظم كه حضرت در بين فرق ديگر اسلامي با اين لقب بيشتر مشهور هستند تا رسول اكرم(ص). اين خود، اشاره  و دليلي براي وحدت بيشتر امت اسلامي حول رسول اعظم (ص) است.»
وي اين نامگذاري را هشداري براي امت اسلام برشمرد و افزود: «در اين روزها خطر براي كل اسلام و مسلمين است نه فقط مساله هسته اي ايران يا نفت يا اشغال عراق و افغانستان. مساله، مساله هتك نبي اكرم (ص) است و مقابله با اسلام و مسلمين.»
مهدوي كني با تأكيد بر اينكه حمايت سران دشمن از يك كاريكاتور تحت عنوان آزادي بيان گوياي خيلي از خطرات براي اسلام است، تصريح كرد: «ما قاطع و محكم ايستاده ايم و از حقوق خود دفاع خواهيم كرد. بايد ايستاد و نصر و ياري الهي قطعي است.»
رئيس دانشگاه امام صادق (ع) به دانشجويان توصيه كرد قدر فرصت ها، اساتيد و امكانات مطالعه و درس و تحقيق را بدانند.وي تأكيد كرد: «دانشگاه امام صادق (ع) بايد در اجرا و تحقق حقيقت اين نامگذاري به نام رسول اعظم (ص) خودش را نشان دهد و به وظيفه اش عمل كند.»

درخواست  عنان  از تمامي كشورها براي 
پيوستن  به  معاهده  منع  مين هاي  ضد نفر
ايرنا: كوفي  عنان  دبير كل  سازمان  ملل  متحد در پيامي به مناسبت  روز بين المللي آگاهي  درباره  مين  و كمك  در اقدام  عليه  آن ، از تمام  دولتها خواست  تا به معاهده  منع  مين هاي  ضد نفر ملحق  شوند.
در پيام  ديروز دبيركل  سازمان  ملل  آمده  است : مين هاي  زميني  ابزار بي رحم  جنگ  هستند، دهه ها بعد از اينكه  جنگ ها خاتمه  مي يابند، اين  قاتلان نامريي  آرام  در زمين  نهفته  و منتظر كشتن  و معلول  كردن  افراد باقي  مي مانند، به  وسيله  آنها جنگ هاي  قرن  بيستم ، قربانيان  خود را در قرن  بيست  و يكم  مي گيرند و هر ساعت  تلفات  جديد به  آنها افزوده  مي شود.
اين  پيام  مي افزايد: يك  مين  به  تنهايي  يا حتي  ترس  از وجود آن مي تواند تمامي جامعه اي  را به  گروگان  گيرد، مين هاي  زميني  مي توانند جلوي  ارايه  كمك هاي  انسان دوستانه  را گرفته  و حضور نيروهاي  حافظ صلح  را به  تأخير اندازد و يكي  از موانع  بزرگ  در راه  بازسازي  و تجديد ساختار هستند.
در اين  پيام  آمده  است : در اين  معاهده  كه  ۱۵۰ كشور عضو هستند و از قبل  نتايج  ملموسي  داشته ، دولت  ها، كمك كننده  ها، سازمان هاي  غيردولتي  و سازمان ملل  در مقياسي  بي سابقه  در حال  همكاري  براي  حل  اين  مشكل  در ۳۰ كشور جهان هستند.
در اين  پيام  تأكيد شده :مين هاي  زميني  هيچ  جايي  در جامعه  متمدن ندارند.

نمايش نسل موفق جنگ افزارهاي ايراني
در رزمايش پيامبر اعظم (ص)
009801.jpg
گروه سياسي: رزمايش بزرگ مشترك دريايي پيامبر اعظم(ص) در حالي برگزار مي شود كه نسلي تازه از جنگ افزارهاي ايراني با موفقيت آزمايش شده و كارايي دفاعي و پدافندي خود را نشان مي دهند. ويژگي اين نسل از جنگ افزار اين است كه فقط به خصوصيات پدافندي مختصر نشده و محوريت آفندي نيز در آن ديده مي شود. هرچند به گفته سخنگوي اين رزمايش، مهم ترين پيام اين مانور صلح  و دوستي است اما بازتاب رسانه هاي خارجي اين بود كه ايران توان دفاعي خود را به منطقه اي نشان مي دهد كه از حضور نيروهاي بيگانه در اشباع است؛ از نظاميان چند مليتي ناتو در افغانستان گرفته تا نيروهاي آمريكايي و انگليسي در عراق و دست آخر ناوگان جنگي آمريكا و انگليس و فرانسه كه در خليج فارس مستقر شده اند.
رزمايش مشترك دريايي پيامبر اعظم (ص) در محدوده خليج فارس تا چابهار روز جمعه گذشته با رمز «محمد رسول الله» در بندرعباس آغاز شد. نيروهاي مشترك نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، نيروي هوايي و موشكي نيروي مقاومت بسيج و نيروي انتظامي در اين رزمايش شركت داشتند.
ابراهيم دهقاني، سخنگوي رزمايش به ايرنا گفت كه اين مانور تا عمق ۱۰۰ هزار مايل مربع اجرا مي شود و ۱۷ هزار نفر از رزمندگان نيروهاي مسلح و نيروهاي بسيج مردمي در آن شركت دارند. ضمن اين كه يك هزار و ۵۰۰ فروند شناور رزمي به اضافه هواپيماهاي شكاري، بمب افكن، پشتيباني و هليكوپترهاي مختلف در اين رزمايش در خدمت نيروها است. دريادار دوم دهقاني همچنين اعلام كرد كه پرتاب يك فروند موشك شهاب ،۲ نشانه اعلام پيام صلح و دوستي به كشورهاي خليج فارس و درياي عمان مرحله اول رزمايش است. اين رزمايش تا هفدهم فروردين ماه ادامه دارد و روز گذشته مرحله چهارم آن آغاز شد. مرحله دوم از رزمايش در جزيره لارك واقع در تنگه هرمز انجام شد كه داراي چهار مرحله بود. آمادگي عمومي و پيش بيني احتمالي براي حمله دشمن فرضي و دفاع از اين حمله، پاسخ به حملات دريايي و يا موشكي دشمن فرضي، حملات سنگين و كوبنده و وادار كردن دشمن فرضي به عقب نشيني از مراحل چهارگانه بخش دوم بود كه انجام شد. در ادامه اين مرحله عمليات پدافند هوايي نيز صورت گرفت كه با بمباران هواپيماهاي «سوخو» دشمن همراه بود.
رزمايش بزرگ پيامبر اعظم(ص) در حالي در روز سوم دنبال شد كه عمليات تأمين امنيت تردد ناوگان تجاري، نفتي و صيادي در تنگه هرمز و آبهاي بين المللي خليج فارس و درياي عمان توسط يگانهاي سطحي و زيرسطحي هوا دريا و با همكاري نيروهاي هوايي سپاه و ارتش با موفقيت انجام شد. در اين مرحله نسل جديد موشك هاي پدافندي آزمايش شد كه شاخص ترين آن سريع ترين موشك زير سطحي جهان بود. سرعت اين موشك كه «حوت» نام دارد، حدود ۱۰۰ متر بر ثانيه است و هيچ ناوي نمي تواند از اين موشك فرار كند. به گفته سردار دهقاني، سرعت اين نوع موشك ها در دنيا ۲۵ متر بر ثانيه است و سرعت موشك حوت حدود چهار برابر اين نوع از موشك هاست. ضمن اينكه ناوهاي پرتاب كننده اين موشك رادار گريز هستند و نمي توان آنها را شناسايي كرد. اين اتفاق در مرحله سوم اين رزمايش تكميل كننده خبر روز اول بود تا تمام محافل خبري دنيا را به خود اختصاص دهد. در روز نخست اين همايش نيز پرتاب موشك جديد توسط نيروي هوايي سپاه بود كه مي تواند به صورت همزمان چند هدف را به شكل واگرا مورد اصابت قرار دهد.
اين نكته نيز قابل ذكر است كه اين موشك رادارگريز است و توانايي اين را دارد كه از تمامي ضد موشك ها هر چند با دقت بالا بگريزد.
روز چهارم اين رزمايش نيز در حالي آغاز شد كه در اين مرحله از عمليات پيش روي نيروهاي دشمن فرضي جلوگيري شد و با واكنش سريع و سهمگين مواجه شدند. جزيره لارك در حالي ميزبان اين رزمايش است كه اشراف كامل در تنگه هرمز و ورود كشتي ها به خليج فارس را دارد.
توان دفاعي و آفندي ايران در اين رزمايش در هر مرحله به شكل بارزي نمايان مي شود و دستاوردهاي تازه در هر مقطع خود را نشان مي دهد. سخنگوي رزمايش اعلام كرد كه يك فروند اژدر مدرن نيز در اين مقطع به اجرا در مي آيد. اين اژدر مدرن قابليت هدف قرار دادن زير دريايي را در اعماق دريا و شناورهاي رزمي سطحي در سطح آب را داراست.
اين در حالي است كه آزمايش موفق جنگ افزارهاي ايراني ادامه دارد. روز گذشته نيز موشك هاي دورپرتاب ايراني با موفقيت شليك شدند. اين موشك ها كه توسط نفر قابل حمل است مي تواند اهداف كوچكتر را مورد حمله قرار دهد.
اين رزمايش در حالي ادامه دارد كه در هفدهم فروردين ماه پايان مي يابد و حدود ۱۰۰ هزار مايل مساحت را به خود اختصاص مي دهد. اين عمليات در عمق ۴۰ كيلومتري از خط ساحل در درياي عمان و خليج فارس ادامه خواهد داشت.

سلطانيه: آژانس همچنان مسئول رسيدگي
به پرونده ايران است
ايرنا: علي اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت؛ پرونده ايران به شوراي امنيت ارجاع نشده و كماكان آژانس بين المللي انرژي اتمي مسئول رسيدگي به پرونده ايران است.
وي روز گذشته گفت: آژانس بين المللي انرژي اتمي رسيدگي به پرونده هسته اي ايران را ادامه خواهد داد و محمدالبرادعي مديركل آژانس نيز يك ماه ديگر گزارش خود را درباره فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران به شوراي حكام آژانس ارايه مي كند.
سلطانيه تصريح كرد: تنها نسخه اي از گزارش البرادعي به شوراي حكام، به شوراي امنيت سازمان ملل ارسال خواهد شد.
نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي با اشاره به اينكه وضع ايران با پرونده كره شمالي، متفاوت است، گفت: كره شمالي از ان. پي. تي خارج و مانع ورود بازرسان شد و كل پرونده اين كشور براي رسيدگي به شوراي امنيت ارجاع شد. وي خاطرنشان كرد: تنها گزارشي از وضعيت پرونده ايران به شوراي امنيت منعكس شده است وشوراي امنيت نمي توانست قطعنامه اي را عليه ايران به تصويب برساند. سلطانيه با تأكيد بر اينكه ايران همكاري خود را با آژانس قطع نخواهد كرد، گفت: بازرسان آژانس به طور معمول بازرسي هاي خود را در تاسيسات هسته اي ايران انجام مي دهند.
نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي درخصوص پيش بيني گزارش البرادعي مديركل آژانس به شوراي حكام، گفت: همانطور كه پيش از اين نيز البرادعي اعلام كرده است هيچ فعاليتي كه مبني بر انحراف از فعاليت هاي صلح آميز باشد، در ايران مشاهده نشده است.
وي تأكيد كرد:فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران به ويژه تحقيقات و توسعه غني سازي در نطنز زير نظر آژانس است و گزارش مديركل نيز اين مساله را تأييد خواهد كرد.
سلطانيه با اشاره به بيانيه شوراي امنيت ملي درباره فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران، گفت: در اين بيانيه به قطعنامه ماه مارس شوراي حكام اشاره شده كه در آن از ايران خواسته شده بود كه فعاليت هاي غني سازي خودرا تعليق كرده و پروتكل الحاقي را به تصويب برساند.
سلطانيه افزود: در پيش نويس هاي اوليه، نگراني از فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران از ديد بين المللي آمده بود كه در صورت باقي بودن اين مساله با توجه به فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد مسايلي را ايجاد مي كرد، اما اين مساله مطرح نشد.
نماينده  ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي تأكيد كرد: دراين بيانيه با توجه به اينكه مباني حقوقي براي رسيدگي به پرونده ايران در شوراي امنيت وجود نداشت، تأكيد شده كه آژانس مسئول رسيدگي به موضوع پرونده فعاليت هاي صلح آميز ايران است.

لاوروف پيشنهاد هسته اي روسيه
به ايران را دوباره در برلين مطرح مي كند
ايسنا: نووستي گزارش داد، وزير امور خارجه روسيه آخر هفته جاري در ديدار از برلين مجددا درباره طرح پيشنهادي هسته اي كشورش به ايران بحث خواهد كرد.
اين خبرگزاري روسي به نقل از ميخاييل كامينين، سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه اعلام كرد كه با وجود اين كه ايران طرح پيشنهادي مسكو براي غني سازي در خاك روسيه را پذيرفته، اين طرح هنوز به عنوان فرصتي براي دوري از كشمكش بر سر برنامه مشاجره انگيز هسته اي ايران نگريسته مي شود.
براساس اين گزارش، برنامه هسته اي ايران و تثبيت رژيم عدم اشاعه هسته اي با توجه به سابقه خطرات اشاعه تسليحات هسته اي در طرح منطقه اي و جهاني در دستور كار ديدار لاوروف در ۵ و ۶ آوريل از برلين است.

مواضع ضد ايراني بولتون در قطر
ايرنا: جان بولتون نماينده دائمي آمريكا در سازمان ملل در ادامه تلاشهاي خود براي بدبين كردن كشورهاي جهان به ويژه كشورهاي حاشيه خليج فارس به برنامه صلح آميز هسته اي ايران به قطر رفت و در آنجا ادعا كرد كه برنامه ايران خطر عمده اي براي كشورهاي منطقه است، وي از هرگونه پاسخ درباره علت بي اعتنايي واشنگتن به زرادخانه مخوف سلاح هاي هسته اي رژيم صهيونيستي طفره رفت.
به گزارش خبرگزاري كويت، جان بولتون نماينده دائم آمريكا در سازمان ملل متحد سفر خود به دوحه پايتخت قطر را مهم توصيف كرد كه در پايان نشست هفته گذشته برلين با حضور وزيران خارجه اعضاي دائم شوراي امنيت و آلمان كه به بررسي موضوع هسته اي ايران اختصاص داشت.
بولتون كه براي همراه كردن ديگر اعضاي شوراي امنيت با فشارهاي آمريكا بر ضد ايران به خاطر برنامه صلح آميز اين كشور رايزني هاي فشرده اي را آغاز كرده است، دردوحه اظهار داشت: رايزني هايي با شيخ حمد بن جاسم بن جبر وزير خارجه قطر و محمد بن عبدالله الرميحي معاون وي درباره پرونده هسته اي ايران به ويژه در سايه بيانيه چهارشنبه گذشته شوراي امنيت انجام دادم.
وي اظهار داشت كه سفرش به دوحه از اين نظر حائز اهميت است كه پس از نشست هفته گذشته وزيران خارجه پنج عضو دائم شوراي امنيت و آلمان در برلين انجام مي شود كه در آن گامهايي كه لازم است پس از مهلت ۳۰ روزه شوراي امنيت به ايران براي تبعيت از تصميمات آژانس بين المللي انرژي اتمي برداشته شود، بررسي شد.
بولتون گفت: به نظرات و ديدگاههاي مسئولان قطري به ويژه در آنچه مربوط به نگراني آنها از برنامه هسته اي ايران است، گوش فرا داده است.
وي افزود: در گفتگو با طرف قطري درباره نتايج بيانيه شوراي امنيت تبادل نظر كرده است و بر اهميت نقش دولت قطر به عنوان عضو غير دائم شوراي امنيت علاوه بر اينكه اين كشور از جايگاه مهم منطقه اي برخوردار است، تاكيد كرده است.
وي ادعا كرد كه هدفش از سفر به دوحه در دستيابي به تصميمات مشترك با دولت قطر نهفته نيست، بلكه به منظور تبادل ديدگاه ها و دستيابي به فهم و درك عميق از ديدگاههاي دولتهاي عضو شوراي امنيت(دائم وغير دائم) درباره مسائلي كه اين شورا با آن روبرو است، صورت گرفت.
بولتون خاطرنشان كرد كه آنچه براي دولت قطر درباره اين مسائل مهم است، نقشي است كه درمورد اهداف و برنامه هاي شوراي امنيت ايفا مي كند، مسئله اي كه دوحه را بخش مهمي از رايزني هاي شوراي امنيت كه معمولا در نيويورك انجام مي شود، قرار مي دهد.
بولتون در ادامه اظهارات خود براي بدبين كردن كشورهاي همسايه ايران در حاشيه خليج فارس به برنامه صلح آميز اين كشور مدعي شد: برنامه هسته اي ايران پيامدهايي بر امنيت منطقه اي دارد كه نگراني هاي مربوط به آن را توجيه مي كند و كشورش خواهان آن است كه در اين زمينه تا با دوحه تلاش كند، همانطور كه چهارشنبه گذشته با ديگر اعضاي دائم شوراي امنيت براي دستيابي به بيانيه رياستي با شركت ۱۵ عضو شورا تلاش كرد.
بولتون درباره تدابيري كه ممكن است آمريكا پس از پايان مهلت ۳۰ روزه شورا بر ضد ايران انجام دهد، اظهار داشت: اكنون توپ در زمين ايران است، ما گامهاي طولاني در اين زمينه در طول پيش از ۳ سالي كه ايران همچنان تهديدي براي صلح جهاني است و مستلزم دخالت شوراي امنيت است، برداشته ايم.
وي ابراز اميدواري كرد تا دولت ايران اين نكته را كه برنامه هسته اي آن در دسترس شوراي امنيت قرار گرفته است، درك كند، تصميمي همانند ليبي براي كنارگذاشتن آنچه تلاشهاي دستيابي به سلاح هاي كشتار جمعي ناميد، اتخاذ كند.
بولتون هرگونه نيت آمريكا براي حل اين بحران از طريق نظامي را تكذيب كرد و در عين حال تاكيد كرد كه واشنگتن براي حل مسالمت آميز اين مسئله به منظورتوقف نقض معاهده منع گسترش سلاحهاي هسته اي تلاش مي كند.
اين مسئول آمريكايي تصميم كشورش براي تكرار سناريوي عراق درباره ايران را تكذيب كرد و گفت: اقدام نظامي واشنگتن بر ضد عراق به منظور سرنگوني صدام از قدرت صورت گرفت.
بولتون درپاسخ به اين سوال كه چرا آمريكا از اسرائيل نمي خواهد سلاحهاي هسته اي خود را نابود كند و از جنجال سازي بر ضد ايران دست بردارد، در اظهاراتي فرافكنانه از پاسخ دادن به اين سوال طفره رفت و در اظهاراتي بي مربوط به اين سوال گفت: ايران به طور داوطلبانه معاهده منع گسترش سلاحهاي هسته اي را امضا كرده كه اين كشور را ملزم به عدم نقض آن كرده است.
وي در اظهاراتي پيش داورانه درباره ايران گفت: مخالفت ايران با اين معاهده، آن(معاهده) را در معرض خطر قرار مي دهد و امنيت و صلح بين المللي را نيز به مخاطره مي اندازد.

رئيس جمهور در ديدار وزير خارجه گينه:
مصمم به استفاده از حقوق هسته اي مان هستيم
009804.jpg
ايسنا: رئيس جمهور با اشاره به اين كه فن آوري هسته اي با تلاش دانشمندان ايران اسلامي بومي  شده است، تأكيد كرد: ملت و دولت ايران مصمم هستند كه از حقوق خود در زمينه فن آوري هسته اي استفاده كنند.
دكتر محمود احمدي نژاد، عصر امروز (دوشنبه) در ديدار «فاتوماتا سيديبه» ، وزير امور خارجه گينه با بيان اين كه امروز چند كشور اروپايي و آمريكايي در زمينه مسايل هسته اي ايران دچار مشكل و سردرگمي هستند، گفت: مسير جمهوري اسلامي ايران در دستيابي به فن آوري هسته اي روشن، مطابق قوانين و زير نظر آژانس بين المللي انرژي اتمي است.
دكتر احمدي نژاد با اشاره به جنگ تحميلي و تحريم هاي اقتصادي و سياسي دشمنان عليه ايران خاطرنشان كرد: امروز دولت و ملت ايران با تجديد قوا، حركتي دوباره را در زمينه استقلال همه جانبه و خودكفايي در تمام عرصه ها آغاز كرده اند.
رئيس جمهور در ادامه با اشاره به روابط عميق و همبستگي اسلامي بين دو كشور ايران و گينه گفت: توانمندي هاي جمهوري اسلامي ايران متعلق به دوستانش نيز هست و كشور هاي آفريقايي از جمله گينه در سياست خارجي ايران جايگاه ممتاز و ويژه اي دارند.
دكتر احمدي نژاد با ابراز خرسندي از تلاش مردم گينه براي دستيابي به استقلال كامل در تمام زمينه ها، استقرار اسلام و آزادي و پيشرفت هاي اقتصادي، افزود: حمايت هاي جمهوري اسلامي ايران و گينه از يكديگر در مجامع بين المللي، پايه خوبي براي روابط دو ملت مسلمان و آزاده است كه بايد در تمام عرصه ها گسترش و تعميق يابد.
«فاتوماتا سيديبه» وزير امور خارجه گينه نيز در اين ديدار با ابلاغ پيام مودت و دوستي دولت و ملت گينه، بر گسترش روابط دو جانبه با جمهوري اسلامي ايران و حمايت از تلاش هاي ايران براي دستيابي به دانش هاي نوين تأكيد كرد.
وزير امور خارجه گينه هم چنين از طرف رئيس جمهور كشورش از دكتر احمدي نژاد براي سفر به گينه دعوت كرد.
ديدار وزير خارجه گينه با متكي
فاطمه كابا سيديبه، وزير خارجه جمهوري گينه، صبح ديروز با منوچهر متكي ملاقات و پيرامون راه هاي گسترش مناسبات دو جانبه و موضوعات مختلف منطقه اي گفتگو كرد.
در اين ملاقات، منوچهر متكي، وزير امور خارجه كشورمان سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران را مبتني بر افزايش همكاري ها با كشورهاي جهان سوم اعلام داشت و در ارتباط با مناسبات گسترده تر با كشورهاي آفريقايي اظهار داشت كه ستادي به رياست معاون اجرايي رئيس جمهور كشورمان براي شناسايي و پيگيري راه هاي توسعه روابط با آفريقا فعالانه اين مسير را دنبال مي كند.
متكي افزود: مشتركات فرهنگي، ديني و اعتقادي دو كشور به صلح و امنيت بين المللي و عضويت در بسياري از سازمان هاي بين المللي از جمله سازمان كنفرانس اسلامي، از عواملي است كه زمينه را براي افزايش سطح مناسبات دو جانبه فراهم آورده است.
وي رايزني هاي مقامات را به عنوان راه هاي بالفعل نمودن ظرفيت هاي بالقوه معرفي كرد و گفت: كميته اي در كشور مسئول بررسي موافقتنامه ها و عملياتي كردن آنها شده و از اين به بعد موافقتنامه هايي را امضاء خواهيم كرد كه اولا طرفين مصمم به اجراي آن باشند و ثانيا طرف تعهد دهنده امكان عملياتي كردن آن را داشته باشد.
متكي با تشكر از حمايت هاي گينه از مواضع جمهوري اسلامي ايران در مجامع بين المللي، توانمندي هاي شركت هاي ايراني در زمينه هاي صنعتي، فني، خدماتي، آموزشي، بهداشتي، تجاري و كشاورزي را به عنوان محورهاي همكاري فيمابين معرفي نمود.
وزير خارجه همچنين فن آوري هسته اي ايران را بومي  و تحت مقررات ان. پي. تي دانست و اظهار اميدواري نمود كه در اين رابطه منطق و خردورزي بر فتنه انگيزي پيروز شود.
وزير خارجه گينه نيز به نوبه خود تشكيل كميسيون مشترك به عنوان نماد اراده دو كشور براي گسترش همكاري ها در بخش هاي كشاورزي، تجاري، حمل و نقل، آموزش و... توصيف كرد و عملياتي كردن موافقتنامه هاي فيمابين را از مهمترين ابزارهاي رشد مناسبات فيمابين دانسته، خواهان افزايش نقش بخش خصوصي در همكاري هاي دو جانبه شد.
وي پيشرفت هاي ايران را حاكي از اين واقعيت دانست كه جمهوري اسلامي در رديف كشورهاي مطرح جهان مي باشد و اعلام داشت كه گينه از مواضع ايران در مجامع بين المللي حمايت مي كند.
وزير خارجه گينه دستيابي به فن آوري هسته اي صلح آميز را حق مسلم جمهوري اسلامي  ايران دانست و از موفقيت هاي كشورمان در اين بخش اظهار خرسندي كرد.

كاهش فوق العاده حقوق مقامات دولتي در دولت تصويب شد
ايسنا:با تصويب هيات وزيران حداكثر حقوق مقامات دولتي به صورت فوق العاده اي كاهش يافت.
براساس اين مصوبه كه به بيست و هشتم اسفندماه ۱۳۸۴ به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ابلاغ شده است، هيات وزيران به استناد ماده ( ۸) لايحه قانوني مربوط به حداكثر و حداقل حقوق مستخدمين شاغل و بازنشسته و آماده به خدمت _ مصوب ۱۳۵۸ ـ و تبصره ماده (۲۲) قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت _ مصوب  ۱۳۷۰ _ تصويب نمود: حداكثر حقوق موضوع ماده (۱) لايحه قانوني مزبور از تاريخ  ۱/۱/،۱۳۸۵ هفت برابر بند ( ۱) تصويب نامه تعيين مي شود.
طبق بند ۱ تصويب نامه نيز حداقل حقوق از تاريخ  ۱/۱/،۱۳۸۵ يك ميليون و سيصد و پنجاه هزار ( ۱۳۵۰۰۰۰) ريال تعيين شده است.
بر اساس اين تصويب نامه كمك هزينه هاي عائله مندي و اولاد موضوع ماده (۹) قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت، علاوه بر مبلغ فوق پرداخت مي شود.
مفاد اين تصويب نامه درمورد مستخدمان كليه دستگاه هاي مشمول لايحه قانوني يادشده از جمله موسسات دولتي مذكور در ماده (۱۲) قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت، لازم الاجراست.

محل مذاكره ايران و آمريكا در مورد عراق بغداد خواهد بود
فارس: يك مقام آگاه در شوراي عالي امنيت ملي تصريح كرد: موضوع مذاكره با آمريكا درباره وضعيت كنوني و آينده عراق همچنان به قوت خود باقي است و منتفي نشده است.
اين مقام آگاه كه خواست نامش درج نشود ، گفت: هنوز زمان انجام اين مذاكرات تعيين نشده است ولي براساس صحبت هاي مقدماتي، محل آن در بغداد خواهد بود. وي افزود: هنوز مشخص نيست اين مذاكرات در چه سطحي انجام شود. وي همچنين تأكيد كرد: موضوع اين مذاكرات شرايط عراق است و با هدف جلوگيري از ناامني در عراق انجام مي شود.
اين مقام آگاه همچنين يادآور شد: اين مذاكرات به درخواست مكرر مقام هاي آمريكايي و با اصرار تمام مسئولان و شخصيت هاي عراق انجام مي شود.
اين مقام آگاه درخصوص احتمال تغيير «خليل زاد» سفير افغاني الاصل آمريكا در عراق كه موضوع مذاكره با ايران را پيگيري مي كند، گفت: تغيير وي در اين شرايط بعيد به نظر مي رسد.

استاندار زنجان از سفر هيأت دولت به اين استان خبر داد
فارس: استاندار زنجان گفت: همه مسئولان استان وظيفه دارند با همدلي و همفكري، اولويت هاي استان را مشخص كنند تا در سفر قريب الوقوع رئيس جمهوري و هيأت دولت، تصميماتي در زمينه هاي اجتماعي، اقتصادي و صنعتي اتخاذ شود.
قوام نوذري، صبح ديروز در اولين جلسه شوراي اداري استان زنجان در سال ۸۵ با اشاره به اولويت هاي استان در سال جديد گفت: ايجاد منطقه ويژه اقتصادي استان و ايجاد شهرك هاي صنعتي جديد در سراسر استان از اولويت هاي سفر رئيس جمهوري به استان زنجان است. وي از همه مسئولان استان خواست با كميته اي كه براي استقبال از هيئت دولت تشكيل مي شود، همكاري كرده و اولويت هاي استاني را مشخص كنند تا اين سفر دستاوردهاي خوبي داشته باشد.
سيدرضا موسوي امام جمعه موقت زنجان نيز در اين نشست گفت: اميدوارم سفر رئيس جمهوري به استان، پر خير و بركت باشد و بتوانيم كمبودهاي استان را به اطلاع رئيس جمهور محبوب برسانيم. وي ادامه داد: بايد علاوه بر رئيس جمهور، شاهد حضور رئيس قوه قضائيه و رئيس مجلس شوراي اسلامي در استان باشيم تا از بركات حضور آنها نيز بهره مند شويم.

حداد عادل براي شركت در چهارمين كنفرانس
روساي مجالس كشورهاي اسلامي دعوت شد
مهر: برلنت آرنيچ رئيس مجلس ملي كبير تركيه و رئيس چهارمين دوره اتحاديه مجالس كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي در پيامي از غلامعلي حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي براي شركت در چهارمين كنفرانس روساي مجالس كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي دعوت كرد.
چهارمين كنفرانس روساي مجالس كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي در روزهاي ۲۳ و ۲۴ فروردين ماه جاري در استانبول برگزار خواهد شد.
در كنفرانس استانبول تحولات و مسائل جهان اسلام بويژه تحولات و مسائل جهان اسلام بويژه تهاجمات اخير غرب عليه باورها و مقدسات مسلمانان، مسئله فلسطين و اوضاع عراق مورد بحث و تبادل نظر مجالس كشورهاي اسلامي قرار خواهد گرفت.

رئيس قوه قضاييه:
وحدت مردم و مسئولان در مسئله هسته اي
توطئه آمريكا را خنثي كرده است
009807.jpg
فارس: رئيس قوه قضاييه تاكيد كرد: وحدت مواضع مردم و مسئولان در مسئله انرژي هسته اي تاثير مثبتي در خنثي كردن توطئه امريكا و سعي آنها در به انحراف كشاندن جريان پرونده هسته اي از يك بحث حقوقي به يك مسئله سياسي دارد.
سيد محمود هاشمي شاهرودي روز گذشته در نخستين جلسه مسئولان عالي قضائي در سال جديد با تبريك آغاز سال جديد، نامگذاري امسال به نام پيامبر اعظم از سوي مقام معظم رهبري را در شرايطي كه برخي از عوامل استكباري اقدام به توهين به مقدسات اسلام كردند؛ بسيار هوشمندانه و ارزشمند خواند و گفت: مجموع حوادثي كه در سال ۸۴ در جهان اسلام شكل گرفت و مقاومت و ابراز انزجار مسلمانان جهان عليه اهانت به مقدسات اسلام نشانگر بيداري جهان اسلام در مقابل جريان انحرافي و استكباري است كه موجب سردرگمي روزافزون استكبار شده است.
هاشمي شاهرودي بر ادامه مواضع اصولي ايران در جريان بحث انرژي هسته اي تاكيد كرد و گفت: وحدت ملي ايرانيان و يكي بودن مواضع مردم و مسئولان در بحث انرژي هسته اي تاثير مثبتي در خنثي كردن توطئه امريكا و سعي آنها در به انحراف كشاندن جريان پرونده هسته اي از يك بحث حقوقي به يك مسئله سياسي دارد .
رئيس قوه قضائيه خواستار تقويت حضور و مشاركت مردم در امور اقتصادي كشور، همچون مشاركت آنان در امور سياسي شد و افزود: مشاركت مردم در اقتصاد را نتوانسته ايم پا به پاي مشاركت آنان در سياست پيش ببريم در حاليكه در اسلام بر مشاركت همه جانبه مردم تاكيد شده است و البته اين مساله نيازمند اعتماد سازي و ايجاد زمينه هاي مشاركت و فعاليت اقتصادي مردم است.
رئيس قوه قضائيه گفت: نبايد فعاليت اقتصادي سالم توسط بخش خصوصي مورد سرزنش قرار گيرد، چرا كه تاكنون هر فعاليت سالم بخش خصوصي توسط برخي افراد صاحب قدرت به عنوان دزدي و چپاول بيت المال نام گرفته بود و اين خود بزرگترين جفا و ظلم بر پيكره اقتصاد كشور است.

تصميم گيري امروز مجلس درباره
اصلاح قانون وزارت اطلاعات
مهر: مجلس شوراي اسلامي در نخستين جلسه علني پس از تعطيلات نوروز، طرح منطقي كردن سود تسهيلات بانكي و لايحه اصلاح قانون وزارت اطلاعات، لايحه ديوان عدالت اداري و لايحه توسعه محدوده مناطق آزاد تجاري - صنعتي قشم و چابهار را در دستور كار دارد. گزارش شور دوم كميسيون اقتصادي درمورد طرح منطقي كردن سود تسهيلات بانكي متناسب با نرخ بازدهي در بخشهاي مختلف اقتصادي (با تاكيد بر نظام بانكداري اسلامي ) و گزارش شوراول كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي درمورد لايحه الحاق موادي به قانون تاسيس وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي ايران نيز از ديگر دستور كارهاي مجلس در هفته جاري است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
داخلي
شهرستان ها
شهري
انقلاب
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |