سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۱ - Apr 4, 2006
سپرده هاي بانك هاي خصوصي كاهش نمي يابد
ايسنا: كاهش نرخ سود تسهيلات بانك هاي خصوصي، هزينه  فعاليت هاي اقتصادي را كاهش و توقع بازار را براي كسب سود پايين مي آورد.
غلامرضا مصباحي مقدم عضو كميسيون اقتصادي مجلس در رابطه با خبر كاهش نرخ سود تسهيلات بانك هاي خصوصي تا ۱۷ درصد گفت: اطلاع رسمي از اين مساله ندارم، اما قرار بود كه چنين تصميمي گرفته شود؛ با وجود اين معتقدم كه هم چنان كه نرخ سود تسهيلات بانكي در بانك هاي دولتي رو به كاهش است، در بانك هاي خصوصي نيز بايد كاهش يابد؛زيرا نرخ تورم نيز كاهش يافته است و لذا مطابق با نرخ تورم بايد نرخ سود تسهيلات كم شود.
وي با اشاره به آثار و پيامدهاي كاهش سود تسهيلات بانك هاي خصوصي اظهار كرد: اين حركت پيامدهاي مثبتي به دنبال دارد.
اولا هزينه  فعاليت هاي اقتصادي را كاهش مي دهد.
ثانيا توقع بازار را براي كسب سود پايين مي آورد و ثالثا اجاره خانه ها بر طبق كاهش نرخ سود تسهيلات بانك ها كاهش پيدا خواهد كرد.
نماينده  تهران، با تأكيد بر اين كه كاهش سود تسهيلات بانكي بر پايين آمدن نرخ تورم اثرگذار است، افزود: در حال حاضر بانك هاي خصوصي عنوان مي كنند كه به سپرده گذاران سود بيشتري مي پردازند، اما با توجه به تغييراتي كه در وضعيت اقتصادي رخ داده است هزينه ها كاهش يافته و نرخ تورم هم پايين آمده است، لذا جا دارد كه سود سپرده ها براي سپرده گذاران نيز كاهش داده شود.
مصباحي مقدم خاطرنشان كرد: بانك هاي خصوصي مطمئن باشند كه با اين كار چيزي از سپرده هايشان كم نخواهد شد، با توجه به نرخ سود بالاتري كه براي آنها در نظر گرفته شده است مي توانند هم چنان سپرده هاي خوبي را مثل گذشته جذب كنند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا نرخ سود ۱۷درصدي براي بانك هاي خصوصي رقم معقول و مناسبي است، افزود: بانك هاي خصوصي راه اندازي شده اند كه به رقابت با بانك هاي دولتي بپردازند، چون بانك هاي خصوصي مشكلات بانك هاي دولتي را ندارند و به راحتي مي توانند هزينه هايشان را كاهش بدهند و لذا معناي رقابت كاهش هزينه هاست، نه افزايش درآمدها.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به سرويس دهي بالاي بانك هاي خصوصي، اظهار داشت: در حال حاضر درآمدهاي سرشاري به بانك هاي خصوصي تعلق مي گيرد، چرا كه از بهترين نيروهاي كشور استفاده مي كنند و لذا خدمات رساني خوبي را به صاحبان حساب هاي خود مي دهند.
بنابراين وجود چنين مواردي باعث مي شود كه اين بانك ها در يك رقابت با بانك هاي دولتي، هزينه هاي خود را كم كنند و لذا جا دارد كه به تناسب كاهش هزينه ها، سود تسهيلات آنها هم كاهش يابد.

اجلاس رؤساي گمرك كشورهاي آسيا و اقيانوسيه در پكن
پكن _ ايرنا: محمد هاشم  رهبري  رئيس  كل  گمرك  ايران  در يازدهمين  اجلاس  رؤساي  گمرك  كشورهاي  منطقه  آسيا و اقيانوسيه  در پكن ، بر آمادگي  تهران  براي  تقويت هرچه  بيشتر همكاري  و تبادل  اطلاعات  با گمرك  منطقه اي  و بين المللي  تأكيدكرد.
رئيس  كل  گمرك  ايران  در نخستين  روز از اين  اجلاس  چهار روزه ، گفت  كه  گمرك ايران  خواستار همكاري  بيشتر با گمرك  منطقه  آسيا و اقيانوسيه  و گمرك  جهاني است .
وي  در اين  نشست  اقدامات  ايران  در زمينه  ظرفيت سازي ، تسهيل  تجارت ، امنيت تجاري ، مدرنيزه  كردن  گمركات  و مبارزه  عليه  تقلب هاي  تجاري  را تشريح  كرد.
رهبري  گفت  كه  ايران  در اين  زمينه ها اقدامات  موثري  انجام  داده  و آمادگي همكاري  با گمرك  منطقه اي  و جهاني  را دارد.
وي  با تقدير از تلاش هاي  چين  به  عنوان  رئيس  منطقه اي  سازمان  جهاني  گمرك  در منطقه  آسيا و اقيانوسيه ، از موشين  شينگ  وزير گمرك اين  كشور براي  رياست  بر شوراي  همكاري  گمركي  پشتيباني  كرد.
در اين  كنفرانس  همچنين  گزارش  مشترك  ايران  و ژاپن  در زمينه  ظرفيت سازي  ارايه  شد.
رئيس  كل  گمرك  ايران  در چارچوب  تقويت  همكاري هاي  ايران  و چين  در امور گمركي ديدارهاي  جداگانه اي  با وزير گمرك  چين  و معاون  وي  خواهد داشت .

از سوي معاون اول رئيس جمهور ابلاغ شد
سياست هاي جديد دولت براي بهبود و تقويت
نظام تغذيه اي كشور
* روغن جامد، نوشيدني هاي گازدار و نان جوش شيرين دار
به تدريج از نظام تغذيه اي كشور حذف مي شود
009708.jpg
009705.jpg
009702.jpg
گروه اقتصادي: از سوي معاون اول رئيس جمهور، سياستهاي جديد دولت در زمينه روغن، نوشيدنيهاي گازدار، تبليغات محصولات غذايي و ورود و توزيع مواد غذايي خارجي را اعلام كرد.
به گزارش دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت، بر اساس اين ابلاغ كه با شماره ۸۵۲۷۸/ت۳۴۶۸۶ه و در پي تصويب نامه هيات وزيران صورت گرفت، از اين پس كليه تبليغات محصولات غذايي بايد قبل از پخش از طريق سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران به تأييد كارگروهي كه در آن نمايندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي حضور داشته باشند برسند.
سازمان صدا و سيما نيز موظف است مصوبه شوراي عالي سلامت درخصوص تخصيص روزانه حداقل ۵ پيام رسانه اي با موضوع تغذيه را عملياتي نمايد.
طبق بند ۲ اين مصوبه به منظور كاهش عوامل تضعيف كننده سلامت، كليه سازمان ها و ادارات دولتي نيز موظفند از توزيع نوشابه هاي گازدار در غذاخوري ها و جلسات خودداري نموده و به جاي آن در مواقع لزوم از آب، دوغ هاي بدون گاز و كم نمك و آب ميوه يا يك نوع ميوه استفاده نمايند.
دولت وزارتخانه هاي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، امور اقتصادي و دارايي، بازرگاني و صنايع و معادن را نيز موظف نمود به تدريج سياست هاي حمايت از نوشيدنيهاي گازدار و مضر را حذف نمايند.
بر اساس بند ۴ اين تصويب نامه وزارتخانه هاي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، جهاد كشاورزي، بازرگاني و مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران موظفند با تشكيل كارگروهي درخصوص فرهنگ  سازي اصلاح الگوي مصرف روغن خوردني و همچنين بهبود كيفيت روغن هاي خوراكي و كاهش اسيدهاي چرب اشباع شده ترانس در روغن هاي توليدي فعلي ظرف دو ماه اقدام و نتيجه را به رئيس جمهور گزارش نمايند.
وزارت بازرگاني نيز مكلف است به تدريج سهميه روغن با تعرفه دولتي را به روغن مايع و به ويژه زيتون و روغن مايع مخصوص سرخ كردني تبديل نمايد.تغيير نظام كشت دانه هاي روغني ديگر بند اين مصوبه بود كه بر اساس آن وزارت جهاد كشاورزي بايستي در قالب طرح خودكفايي دانه هاي روغني نسبت به ترويج كشت انواع دانه هاي روغني از قبيل كلزا، زيتون، آفتابگردان و سويا اقدام نمايد.
همچنين به منظور رفع كمبود ريزمغذي ها و سوء تغذيه، وزارتخانه هاي رفاه و تأمين اجتماعي، آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و كميته امداد امام  خميني (ره) موظف شدند با تشكيل كارگروه نسبت به برنامه ريزي اجرايي جهت تأمين ميان وعده غذايي مناسب جهت دانش آموزان با اولويت مناطق محروم اقدام و مراتب را ظرف دو ماه گزارش نمايند.
طبق بخش ديگري از اين تصويب نامه كه از ابتداي سال جاري لازم الاجرا مي باشد، وزارتخانه هاي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، بازرگاني و امور اقتصادي و دارايي مكلفند بر ورود و توزيع مواد غذايي خارجي كنترل و نظارت دقيق تري اعمال نمايند به نحوي كه ورود مواد غذايي آماده نظير كنسروهاي غذايي محدود گردد.
سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، وزارتخانه هاي بازرگاني (شركت مادر تخصصي خدمات بازرگاني) و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز موظفند تمهيدات لازم براي اجراي برنامه كشوري غني سازي آرد با آهن و اسيد فوليك را از آغاز سال ۱۳۸۵ فراهم نمايند.
تصويب نامه هيات وزيران همچنين سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، وزارتخانه هاي جهاد كشاورزي، رفاه و تأمين اجتماعي، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و كميته امداد امام خميني (ره) را نيز موظف نمود نقشه آسيب پذيري و ناامني غذا و تغذيه را در كشور ظرف چهارماه تهيه و به شوراي عالي سلامت كشور گزارش نمايند.
وزارتخانه هاي جهاد كشاورزي و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز بر اساس بند۱۱ اين مصوبه موظفند هماهنگي و همكاري لازم در جهت اصلاح زيرمغذي هاي خاك را همگام با برنامه  غني سازي آرد در كشور داشته باشند تا هر دو برنامه به نحو مطلوب انجام شده و تداخل اجرايي نداشته باشند.وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز با همكاري وزارت بازرگاني مكلف است برنامه حذف جوش شيرين از طبخ نان را بررسي و جهت تصويب به هيات وزيران ارائه نمايد.

گمرك ايران براي انجام وظايف جديد آماده مي شود
گروه اقتصادي: گمرك ايران با توجه به دستورالعمل هاي جديد بين المللي براي كنترل ترانزيت كالاهاي غيرقانوني كه مي تواند كاربردهاي تروريستي هم داشته باشد خود را آماده مي كند.
محمد هاشم رهبري رئيس كل گمرك ايران در اظهاراتي هنگام ديدار از گمرك يزد با اعلام اين مطلب افزود: به گمركات كشورها از جمله گمرك ايران وظايف جديدي محول  شده كه اجراي اين وظايف نيازمند انجام برخي اقدامات است و گمرك ايران در اين راستا برنامه هايي را در دست بررسي و اجرا دارد.
محمد هاشم رهبري اضافه كرد: وظايف جديدي در سال هاي اخير به گمرك محول شده است كه انجام اقدامات ضدتروريستي يكي از آنهاست و سازمان جهاني گمرك به تمامي كشورهاي عضو از جمله ايران تأكيد كرده است كه در واردات و ترانزيت كالا و مواردي كه مي تواند اقدام تروريستي محسوب شود مراقبت جدي داشته باشد.
رهبري با بيان اين مطلب كه امروزه در مسايل امنيتي گمركات كشورها نقش ويژه اي دارند، افزود: گمركات كشورهاي مختلف تسهيل و تسريع در ترخيص كالاها و افزايش كنترل و نظارت بر آنها را بايد به طور همزمان انجام دهند كه اين موضوع تا حدودي با هم قابل جمع نيست اما گمرك ايران با اتخاذ تدابير لازم اهداف مذكور را در دستور كار خود داشته و به جديت آن را دنبال مي كند.

كشف ميدان گازي ۲۵۱ ميليارد مترمكعبي در چين
009696.jpg
گروه اقتصادي: يك ميدان گازي بزرگ به ظرفيت حدود ۲۵۱ ميليارد مترمكعب در جنوب غرب چين در منطقه سي چوان كشف شده است.
به گزارش منابع خبري چين، اين ميدان گازي توسط شركت نفتي سينوپك كه بزرگترين شركت نفتي اين كشور است، كشف شده و برنامه اكتشاف آن به مقامات رسمي ارائه شده است.
شركت نفتي سينوپك در گزارش عملكرد سالانه خود كه ديروز منتشر شد با اعلام اين خبر خاطرنشان كرده كه براساس برنامه اكتشافي ارائه شده توليد تجاري از اين ميدان گازي در سال ۲۰۰۸ آغاز مي شود كه ميزان آن ۴ ميليارد مترمكعب در سال است و تا سال ۲۰۱۰ به دو برابر افزايش مي يابد.
با توجه به رشد اقتصادي بالاي چين، نياز اين كشور به منابع انرژي به ويژه نفت و گاز روبه افزايش است و پكن طرحهاي مختلفي را با كشورهاي دارنده انرژي در حال اجرا، مذاكره و مطالعه دارد. از جمله اين طرحها، طرح صادرات ۱۰۰ ميليارد دلاري گاز ايران به چين است.

۲۳ هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت منتشر شده است
فارس : طي ۱۰ ماهه سال ۸۴ حدود ۲۳ هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت منتشر شده است.براساس آمار بانك مركزي در ۱۰ ماهه سال ۸۴ اوراق مشاركتي به ارزش ۲۳ هزار ميليارد ريال منتشر شده كه حدود ۸/۱۴۸۵۱ ميليارد ريال آن فروش رفته است.
براساس اين گزارش، اوراق مشاركت دولتي منتشر شده در ۱۰ ماهه سال ۸۴ حدود ۴۷۰۰ ميليارد ريال است كه تمام آن به فروش رفته است.
اوراق مشاركت بانك مركزي به ارزش ۱۳۵۰۰ ميليارد ريال منتشر شده است كه به ارزش ۸/۵۳۵۱ ميليارد ريال آن به فروش رفته است.توسط شركتها نيز به ارزش ۴۸۰۰ ميليارد ريال اوراق مشاركت منتشر شده است .

پايان فروردين آخرين مهلت كارگران
براي دريافت وجوه بن هاي سال ۱۳۸۰
گروه اقتصادي: آخرين مهلت كارگران جهت دريافت وجوه نقدي بن هاي سال ،۸۰ پايان فروردين ماه و همچنين آخرين فرصت مراجعه جهت تحويل كالاهاي بن دوره سال ۸۱ حداكثر تا اول خردادماه تعيين شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت كار و امور اجتماعي كارگران مشمول قانون كار كه بن دوره سال ۱۳۸۰ را در دست دارند و بنا به عللي تاكنون جهت دريافت وجوه نقدي مراجعه ننموده اند مي توانند، جهت اخذ وجوه بن حداكثر تا اول ارديبهشت ماه به مراكز اتحاديه امكان در استانها مراجعه و با تحويل بنها مبالغ ريالي آن را دريافت نمايند.
همچنين با توجه به اعلام آمادگي اتحاديه امكان جهت تأمين و توزيع كالا، دارندگان بن هاي دوره سال ۱۳۸۱ نيز كه تاكنون جهت تحويل كالا مراجعه ننموده اند فقط تا تاريخ اول خردادماه فرصت دارند با مراجعه به عاملان توزيع كالا و بدون پرداخت هيچگونه وجهي نسبت به دريافت سهميه اقدام نمايند بديهي است پس از پايان مهلت مقرر كليه بن هاي دوره سال ۱۳۸۰ باطل و از درجه اعتبار ساقط و بن هاي سال ۱۳۸۱ نيز جهت تحويل كالا فاقد اعتبار و مراكز اتحاديه امكان صرفاً به پرداخت وجوه نقدي هر قطعه بن دوره سال ۱۳۸۱ كارگران مبادرت خواهند نمود.

بانك جهاني دورنماي اقتصاد چين را مطلوب ارزيابي كرد
ايرنا: بانك جهاني در گزارش «شش ماهه اقتصاد شرق آسيا» ، دورنماي اقتصاد چين را مطلوب ارزيابي كرد.
به نوشته روزنامه «چاينا ديلي» ، بانك جهاني همچنين اقتصاد منطقه شرق آسيا را «در حال پيشرفت با گام هاي استوار» دانست و اعلام كرد درهاي اين منطقه بيشتر از مناطق ديگر جهان بر روي اقتصاد و تجارت گشوده شده است.
در اين گزارش همچنين پيش بيني شده است تحقق اهداف مطرح شده در يازدهمين برنامه پنج ساله توسعه چين براي دو برابر كردن ارزش كل سرانه توليدات داخلي تا سال ۲۰۱۰ ميلادي در مقايسه با سال ،۲۰۰۰ كار مشكلي نباشد.
بانك جهاني همچنين توسعه اقتصادي چين را در سال ۲۰۰۶ ميلادي سريع اعلام كرد و پيش بيني نمود ميزان رشد اقتصاد اين كشور ۲/۹ درصد باشد.
بر اين اساس، رشد اقتصادي چين در سال جاري ميلادي به طور عمده به توسعه صنعتي و افزايش سرمايه گذاري وابسته خواهد بود.
در گزارش سالانه بانك جهاني نيز تعديل مكانيسم تعيين نرخ ارز چين «يوان» در سال ۲۰۰۵ ميلادي براي تقويت ثبات توسعه اقتصادي چين مساعد ارزيابي شد و به پكن پيشنهاد كرد نسبت شغل هاي خدماتي را در ارزش كل توليدات ملي اين كشور بيش از پيش ارتقا دهد.

با تصويب هيأت وزيران
حق سرانه بيمه پايه درمان خويش فرما كاهش يافت
فارس: حق سرانه بيمه پايه درمان خويش فرماياني كه به مدت سه سال درخواست بيمه مي نمايند، در سال ۱۳۸۴ معادل افراد تبعي درجه ۳ و معادل ۴۳۰۰۰ ريال است.
به گزارش دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت، بر اساس اين مصوبه كه به وزارتخانه هاي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، رفاه و تأمين اجتماعي و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ابلاغ شده است، هيات وزيران بنا به پيشنهاد مشترك وزارت رفاه و تأمين اجتماعي و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و تأييد شوراي عالي بيمه خدمات درماني كشور و به استناد ماده (۹) قانون بيمه همگاني خدمات درماني كشور مصوب ۱۳۷۳ تصويب نمود حق سرانه بيمه پايه درمان خويش فرماياني كه به مدت سه سال درخواست بيمه مي نمايند، در سال ۱۳۸۴ معادل افراد تبعي درجه ۳ و معادل ۴۳۰۰۰ ريال است.
همچنين طبق تبصره ۱ اين ماده حق سرانه پايه بيمه درمان خويش فرمايان براي مدت سه سال و با فرانشيز (۱۰درصد) بستري تعيين مي شود و افرادي كه متقاضي استفاده از دو سال بيمه پايه درمان مي باشند، به رقم فوق الذكر (۳۳درصد) افزوده مي شود و كساني كه متقاضي يك سال بيمه پايه درمان به صورت خويش فرما باشند (۶۶درصد) بيشتر از حق بيمه سرانه فوق الاشاره پرداخت مي كنند.
سازمان بيمه خدمات درماني نيز طبق تصويب نامه ابلاغي مكلف شد هزينه هاي مربوط به بيماران خاص را به صورت جداگانه محاسبه و نگهداري و به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور اعلام نمايد تا جهت برنامه ريزي بودجه سال هاي آينده اعمال شود و فرانشيز بستري نيز در بند سوم اين تصويب نامه (۱۰%) و سرپايي (۳۰%) تعيين شده كه فرانشيز ذكر شده در اين بند بر اساس تعرفه هاي مصوب هيات وزيران در بخش دولتي قابل محاسبه و اعمال خواهد بود.

طرح منطقي كردن سود تسهيلات بانكي
امروز در مجلس بررسي مي شود
گروه اقتصادي: مجلس شوراي اسلامي امروز جلسه علني دارد و نخستين و مهمترين دستور كاري نمايندگان بررسي طرح منطقي كردن سود تسهيلات بانكي است.
اين طرح با درخواست ۵۰ نماينده مجلس و براساس ماده ۱۰۲ آئين نامه داخلي مجلس در دستور كار نمايندگان است. با ايرج نديمي مخبر كميسيون اقتصادي مجلس در اين زمينه گفتگو كرده ايم.
***
* طرح منطقي كردن سود تسهيلات بانكي امروز در مجلس بررسي مي شود هدف اين طرح چيست؟
- اين طرح از سوي ارائه دهندگان با قيد دو فوريت ارائه شد كه يك فوريت آن تصويب شد و هدف از ارائه آن كاهش هزينه هاي تمام شده پول براي سرمايه گذاري و ارائه كالا و خدمات در كشور است.
اين دو هدف اساسي مي تواند با افزايش سرمايه گذاري مولد در بخش هاي مختلف كشاورزي، صنعتي، آموزشي، خدماتي، فناوري و تجارت و گردشگري و كاهش هزينه ارائه خدمات و كالا فرصت هاي بيشتري براي مردم و زندگي بهتر آنان فراهم كند.
اكثريت جامعه در دهك هاي متوسط و پائين قرار دارند و به طور عمده هزينه هاي زندگي با درآمدهاي مردم سازگار نيست بنا بر اين هراندازه كه اين هزينه ها كاهش يابد فاصله طبقاتي كمتر شده و رضايت مردم نيز تأمين مي شود.
* اين طرح مخالفيني نيز دارد كه كاهش سپرده گذاري و عدم تناسب كاهش سود تسهيلات با تورم از آن جمله است؟
- در مخالفت با اين طرح بحث هاي مختلفي مطرح شده كه كاهش سپرده گذاري و تورم بخشي از آن ها است.
در مورد سپرده گذاري ارائه دهندگان طرح بر اين باورند كه بانك ها مطمئن ترين محل براي سپرده گذاري در كشور است و اگر گرايش به سوي بازارهاي غيررسمي وجود داشته باشد در درازمدت از بين خواهد رفت چرا كه امنيت نگهداري پول خارج از نظام بانكي بسيار پائين است.
بنا بر اين بازارهاي غيررسمي نمي توانند جايگزين سپرده گذاري بانكي شوند و چنين رويدادي تنها در كوتاه مدت رخ مي دهد و تداوم نخواهد داشت.
علاوه بر اين در مورد تورم نيز اين ديدگاه وجود دارد كه نرخ تورم واقعي نيست و بيشتر تحت تأثير عوامل رواني است در عين حال نرخ هاي منتشرشده از سوي بانك مركزي جامع نيست و تنها كلان شهرها را شامل مي شود و همه پراكنش جمعي كشور را دربر نمي گيرد.
توزيع پول تنها در كلان شهرها نيست. در عين حال اين نظر نيز وجود دارد كه عامل اثرگذار بر نرخ تسهيلات تنها تورم نيست و عوامل ديگري نيز وجود دارد.
در عين حال برخي مخالفان نيز بر اين باورند كه تنها مشكل سرمايه گذاري در ايران هزينه هاي پول نيست و علاوه بر اين اين انتقاد را دارند كه كاهش هزينه پول در سبد زندگي مردم تأثير ندارد و هيچ تضميني وجود ندارد كه كاهش هزينه هاي پول در توليد نهايي كالا و خدمات محاسبه شود و مردم از آن بهره مند شوند.
اين انتقادها حتي اين امر را نيز موردتوجه قرار مي دهند كه مشكل عرضه پول در ايران بيش از امكانات از عدم نظارت است و شاهد آن را نيز آمارهايي مي دانند كه نشان مي دهد ۳۰ تا ۷۰ درصد تسهيلات صرف طرح ها و هدف هاي تعيين شده نمي شود و صرف امور ديگري گرديده است.
* با تصويب اين طرح سود تسهيلات به چه ترتيب كاهش مي يابد؟
- در اين طرح مقرر شده تا نرخ تسهيلات هر سال ۲ درصد كاهش يابد و نوسان آن در محدوده مشخصي هر سال باشد كه در پايان برنامه چهارم دولت موظف مي شود تا اين نرخ را يك رقمي كند، علاوه بر اين هدف طرح اين است تا مرجع تصميم گيري در مورد پول در كشور كه شوراي پول و اعتبار است و تاكنون به عنوان حامي بانك ها و نهادهاي مربوط به دولت عمل كرده و بي طرف نبوده است و جانبدارانه تصميم گيري مي كرده است با دخالت مجلس و استفاده از اختيارات قانوني به سوي تصميم گيري منطقي روي آورد.
اين رويداد در واقع به ثبات بازار پول منجر مي شود و سرمايه گذاري امنيت بيشتري مي يابد.

در سال ۲۰۰۵ ميلادي
ايران با ۲۸ ميليارد دلار واردات بزرگترين
بازار صادراتي دوبي شناخته شد
009693.jpg
فارس: ايران با واردات ۷/۲۸ ميليارد دلار كالا از دوبي طي سال ۲۰۰۵ به عنوان بزرگترين بازار اين اميرنشين در اين سال شناخته شد.
به گزارش اتاق بازرگاني دوبي، طي سال ۲۰۰۵ به طور كلي ۱/۹۶ ميليارد دلار كالا از دوبي به كشورهاي مختلف صادر شد كه جمهوري اسلامي ايران با اختصاص ۷/۲۸ ميليارد دلار از اين رقم به خود براي چندمين سال متوالي به عنوان بزرگترين بازار صادراتي اين اميرنشين شناخته شده است.
صادرات كالا از دوبي به ايران در سال ۲۰۰۵ با ۷ درصد افزايش نسبت به سال قبل مواجه بوده است.
پس از ايران كشور عربستان با واردات ۷/۱۷ و قطر با ۸/۵ ميليارد دلار كالا بازارهاي بعدي صادراتي دوبي شناخته شده اند.
صادرات كالا از دوبي به عربستان در اين سال ۳۳ درصد و به قطر ۶۰ درصد نسبت به سال قبل افزايش داشته است.

براساس تازه ترين گزارش سيا
ايران نوزدهمين قدرت اقتصادي در جهان است
مهر: واحد مطالعات اقتصادي سازمان اطلاعات مركزي آمريكا، سيا، ايران را نوزدهمين قدرت اقتصادي جهان و بزرگترين اقتصاد منطقه خاورميانه در سال ۲۰۰۵ معرفي كرد.
واحد مطالعات اقتصادي سيا در گزارش جديد خود توليد ناخالص داخلي ايران بر حسب برابري قدرت خريد در سال ۲۰۰۵ را ۷/۵۱۶ ميليارد دلار اعلام كرده است كه بدين ترتيب ايران ۹۳/۰ درصد اقتصاد جهاني را در اختيار دارد.
واحد مطالعات اقتصادي سيا توليد ناخالص داخلي بر اساس برابري قدرت خريد ايران را در سال ۲۰۰۴ برابر با ۸/۴۷۷ ميليارد دلار اعلام كرده بود كه اين رقم با ۳/۱۵ درصد افزايش در سال ۲۰۰۵ مواجه شد.
بر اساس اين گزارش، كل توليد ناخالص داخلي جهان در سال ۲۰۰۵ به ۵۵ هزار و ۵۰۰ ميليارد دلار رسيد كه كشورهاي آمريكا، چين، و ژاپن به ترتيب بيشترين سهم را از آن داشتند و سه قدرت اقتصادي نخست جهان به حساب مي آيند.
توليد ناخالص داخلي آمريكا بر حسب برابري قدرت خريد در سال ۲۰۰۵ به ۱۱ هزار و ۷۵۰ ميليارد دلار رسيد و سهم اين كشور را از اقتصاد جهاني به ۲/۲۱ درصد رساند.
واحد مطالعات اقتصادي سيا همچنين توليد ناخالص داخلي بر اساس برابري قدرت خريد چين را ۷ هزار و ۲۶۲ ميليارد دلار، ژاپن ۳ هزار و ،۷۴۵ هندوستان ۳ هزار و ،۳۱۹ آلمان ۲ هزار و ،۳۶۲ انگلستان يك هزار و ،۷۸۲ فرانسه يك هزار و ،۷۳۷ ايتاليا يك هزار و ،۶۰۹ و توليد ناخالص داخلي روسيه را يك هزار و ۴۰۸ ميليارد دلار اعلام كرده است.
بر پايه همين گزارش، توليد ناخالص داخلي اتحاديه اروپا در سال ۲۰۰۵ به ۱۱ هزار و ۶۵۰ ميليارد دلار رسيد و آلمان، انگلستان، فرانسه، ايتاليا، و اسپانيا به ترتيب بزرگترين اقتصادهاي اين اتحاديه در سال ۲۰۰۵ بودند.
واحد مطالعات اقتصادي سيا همچنين توليد ناخالص داخلي كره جنوبي بر اساس برابري قدرت خريد را ۹۲۵ ميليارد دلار، تايلند ،۵۲۴ تركيه ،۵۰۸  مصر ،۳۱۶ عربستان ،۳۱۰ اسرائيل ،۱۲۹ امارت ،۶۳ سوريه ،۶۰ عراق ،۵۴ كويت ،۴۸ عمان ،۳۸ و اردن ۲۵ ميليارد دلار اعلام كرده است.

وام ۳ ميليون توماني وديعه مسكن
در شوراي پول و اعتبار تصويب نشده است
فارس : يك مقام مسئول در بانك مسكن گفت: عدم ابلاغ پرداخت تسهيلات ۳ ميليون توماني قرض الحسنه وديعه مسكن به بانك مسكن احتمالا به دليل تصويب نشدن اين مصوبه در شوراي پول و اعتبار است.
اين مقام مسئول افزود: مصوبات شوراي پول و اعتبار تا زماني كه ابلاغ نشود محرمانه است، بنابراين بانك مسكن هيچ اطلاعي از بابت اينكه وام ۳ ميليون توماني وديعه مسكن در اين شورا تصويب شده يا نه ندارد اما اين عدم ابلاغ نشان مي دهد كه هنوز شوراي پول و اعتبار اين مصوبه را تصويب نكرده است.
وي تأكيد كرد : تا زماني كه شوراي پول و اعتبار مصوبه پرداخت تسهيلات قرض الحسنه وديعه مسكن را به بانك مسكن ابلاغ نكند، بانك مسكن نمي تواند اين مصوبه را به مرحله اجرا بگذارد.

بانك مركزي اعلام كرد:
۱۵۹ هزار ميليارد ريال مجموع داراييهاي بانكهاي
غير دولتي و موسسات اعتباري غير بانكي است
009699.jpg
فارس: مجموع داراييهاي بانكهاي غير دولتي و موسسات اعتباري غير بانكي در پايان دي ماه سال ۸۴ به ۱۵۹ هزار و ۷/۴۶ ميليارد ريال رسيد.
به گزارش بانك مركزي، مجموع داراييهاي بانكهاي غير دولتي و موسسات اعتباري غيربانكي در پايان دي ماه سال ۸۴ با ۲/۱۳۰ در صد افزايش نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ۱۵۹ هزار و ۷/۴۶ ميليارد ريال رسيد.
رقم دارايي هاي بانك هاي غير دولتي و موسسات اعتباري غير بانكي در پايان دي ماه سال ۸۳ ، ۶۹ هزار و ۱/۷۸ ميليارد ريال بوده است.
دارايي هاي خارجي بانكهاي غير دولتي و موسسات اعتباري غير بانكي شامل طلا و ارز با ۳/۱۹۸ در صد افزايش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از ۳ هزار و ۲۹۷ ميليارد ريال در دي ماه ۸۳ به ۹ هزار و ۸۳۴ ميليارد ريال در دي ماه ۸۴ رسيد.

مركز پژوهشهاي مجلس:
۸۱۰۰ متقاضي برقي كردن چاه هاي
كشاورزي بلاتكليف هستند
ايرنا: مركز پژوهش هاي  مجلس  شوراي  اسلامي اعلام  كرد: با بودجه  اختصاص  يافته  براي  برقي  كردن  چاه هاي  كشاورزي ، از ۱۲ هزار متقاضي  تنها امكان  برق  رساني به  سه هزار و ۹۰۰ چاه  وجود دارد و بقيه  متقاضيان  بلاتكليف  هستند.
دفتر مطالعات زيربنايي  مركز پژوهش هاي  مجلس  مي افزايد: وزارت  نيرو با اعتبار اختصاص  يافته  فقط امكان  برق رساني  به  سه  هزار و ۹۰۰ حلقه  چاه  را دارد، اين  در حالي است  كه  موافقتنامه وزارت  جهاد كشاورزي  با سازمان  مديريت  و برنامه  ريزي  در اين  زمينه  مربوط به  ۱۲ هزار حلقه  چاه  است .
براساس  اين  گزارش ، تقريبا هشت  هزار و ۱۰۰ متقاضي  برقي  كردن  چاه هاي  كشاورزي  كه  نيازشان  برآورده  نمي شود جزو مراجعان  به  وزارت  نيرو و نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي خواهند بود. گرچه  برقي  كردن  چاه هاي  كشاورزي  در قالب  اقتصاد كلان  كشور به  نفع  همگان  است  ولي  وزارت  نيرو رضايت  چنداني  براي  تسريع  دراين  كار ندارد.
در ادامه  اين  گزارش  با تأكيد براينكه قيمت  انرژي  برق  در بخش  كشاورزي در حدود ۱۵ ريال  ( يعني  حداقل  قيمت  برق  در بين  ساير بخش ها) است ، تصريح شده  است : وزارت  نيرو مجبور است  مابه  التفاوت  اين  قيمت  با قيمت  خريد برق  كه حداقل  ۱۶۰ ريال  است  را از ساير محل ها تامين  و جبران  نمايد.
مركز پژوهش هاي  مجلس  براي  آسان سازي  و تسريع  در روند برق  دار كردن چاه هاي  كشاورزي  (بدون  تغيير در اعتبارات  تخصيص  داده  شده ) پيشنهاد كرد: برقي  كردن  چاه هاي  كشاورزي  يك  متولي  داشته  باشد و آن هم  وزارت  نيرو باشد در ادامه  اين  پيشنهاد همچنين  آمده  است : سازمان هاي  تحت  مديريت  اين وزارتخانه  موظف  باشند سرويس  برق  را روي  كليد چاه  به  متقاضي  تحويل  نمايند و كليه  مسئوليت هاي  مربوطه  كه  در حال  حاضر توسط اشخاص  حقيقي  و حقوقي  مختلف انجام  مي گيرد را عهده دار شوند.
در اين  پژوهش  تأكيد شده  است : اجراي  اين  عمليات  براي  وزارت  نيرو آسان تر از وضع  موجود خواهد بود.
در اين  گزارش  همچنين  پيشنهاد شده  است : بودجه  برقي  كردن  چاه ها كه  در حال حاضر با توجه  به  مصوبات  قانوني  مجلس  شوراي  اسلامي از طريق  وزارت  نفت  در اختيار وزارت  نيرو و وزارت  كشاورزي  قرار مي گيرد و همه  ساله  در قانون  بودجه  سالانه  توسط مجلس  شوراي  اسلامي در ذيل  تبصره  ۱۱ بخش  انرژي  ديده  مي شود بهتر است  در يك  بند به  وزارت  نيرو تعلق  گيرد.
مركز پژوهش هاي  مجلس  يادآور شد: وزارت  نيرو نيز بايد تكليف  شود كه در سطح  كشور، هر چاه  آب كشاورزي  كه  در فاصله  سه  كيلومتري  خطوط ولتاژ متوسط يا ضعيف  قرار دارد را برق دار كند.

توليد وانت پيكان از اول امسال متوقف شد
فارس: معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست از توقف توليد وانت پيكان از آغاز سال ۸۵ خبر داد.
سيدخلاق ميرنيا گفت: متأسفانه شركت ايران خودرو علي رغم اخطاري كه پيش از اين براي مطابقت استاندارد اين خودرو با استاندارد يورو ۲ داده شده بود هيچ گونه اقدامي  در اين زمينه انجام نداد و به ناچار توليد اين خودرو متوقف شد.
وي در ادامه افزود: پيش از اين مقرر شده بود تا پايان شهريور ماه سال ۸۴ اين خودرو به استاندارد يورو ۲ دست يابد اما چنين نشد و پس از اخطاريه هاي مكرر نيز اقدامي صورت نگرفت و محيط زيست به علت آلوده زا بودن اين خودرو توليد آن را متوقف كرد.

قيمت طلا و ارز
009711.jpg

اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
انقلاب
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |