سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۱ - Apr 4, 2006
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي:
محورهاي پرتصادف به شيوه الكترونيكي كنترل مي شود
گروه شهري: خواب آلودگي، استرس و اضطراب، سرعت غيرمجاز، بي حوصلگي و عجله از مهمترين عوامل بروز تصادفات تعطيلات نوروزي اعلام شد.
سردار رويانيان فرمانده پليس راه كشور ضمن بيان اين مطلب افزود: بيشترين مشكل تصادفات تعطيلات نوروزي واژگوني ناشي از سرعت غيرمجاز و تصادف از جلو به عقب به دليل رعايت نكردن فاصله قانوني و تصادف شاخ به شاخ به دليل سبقت غيرمجاز بوده كه در صورت رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي و استراحت به هنگام خواب آلودگي و خستگي اين تصادفات تا حد قابل توجهي كاهش مي يافت.
خبرنگار ما مي نويسد: اين در حالي است كه امسال پليس راهنمايي و رانندگي به ويژه پليس راه در اغلب محورهاي ارتباطي برون شهري به راهنمايي و ارشاد رانندگان مي پرداخت و كمتر از اهرم جريمه براي مقابله با تخلفات رانندگي استفاده مي كرد. رويكردي كه مسافران نوروزي تا پيش از اين كمتر شاهد آن بودند و همين امر باعث شد تا كام مسافران نوروزي با دريافت قبض هاي جريمه اي كه اغلب به حق براي آنها صادر مي شد تلخ نگردد.
هرچند كه برخي رانندگان بي توجه به هشدارهاي موجه و به جاي پليس كه در قالب پارچه نوشته و تابلوهاي متعدد در طول مسيرهاي برون شهري نصب شده بود، باعث بروز حوادث دلخراش و ناخوشايند شدند. با اين همه، اين رويكرد پليس همدلي بيشتر شهروندان را براي رعايت مقررات برانگيخت به ويژه آن كه راهنمايي و ارشاد مأموران پليس توأم با احترام و گشاده رويي بود.
به گزارش خبرنگار همشهري، سردار رويانيان همچنين با اشاره به افزايش حداقل ۴۰ درصدي سفرها در نوروز امسال از كنترل الكترونيكي تعدادي از محورهاي پرتصادف كشور تا پايان سال خبر داد و افزود:  بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده امسال محورهاي «تهران- مشهد» ، «تهران _ شيراز» ، «تهران- تبريز» و جاده هاي شمالي كشور با نصب تجهيزات ماهواره اي تحت پوشش كنترل الكترونيكي قرار مي گيرند.
وي با اشاره به اين كه رويكرد پليس راهنمايي و رانندگي تأكيد بر ارشاد و راهنمايي است تا جريمه، از شهروندان خواست با رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي پليس را در دستيابي به اين هدف ياري رسانند چرا كه هرچه مردم بيشتر قوانين را رعايت كنند كمتر جريمه خواهند شد.
۱۳ به در كم حادثه
فرمانده انتظامي تهران بزرگ، در تشريح وضعيت انتظامي ۱۳ فروردين ماه تاكيد كرد: خوشبختانه در «۱۳ به در» امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با هيچ جرم و حادثه خاصي مواجه نشديم و از اين رو دستگيري در اين حوزه نداشتيم.
سردار مرتضي طلايي در گفت وگو با ايسنا، همچنين در خصوص تصادفات وقوعي در روز گذشته تصريح كرد: با همكاري و تعامل شهروندان پايتخت با ماموران پليس با كاهش ۳۹ درصدي تصادفات جرحي و كاهش ۳۶ درصدي در تعداد مجروحان نسبت به ۱۳ نوروز سال قبل روبه رو شديم. سردار طلايي افزود: بدين ترتيب ۹۳ فقره تصادف جرحي مدت مشابه سال قبل با بر جاي گذاشتن ۱۰۹ مجروح در روز گذشته به ۵۷ فقره تصادف با ۵۷ مجروح كاهش يافت.
به گفته فرمانده پليس پايتخت، همچنين تصادفات خسارتي با وقوع ۲۴۳ حادثه هيچ گونه افزايش يا كاهش نداشت و در اين ميان تنها يك فقره تصادف فوتي عابر پياده به وقوع پيوست.

چشم انداز
009576.jpg
تلاش پليس راهنمايي و رانندگي به ويژه پليس راه در مسيرهاي برون شهري در تعطيلات نوروزي نشان داد راهنمايي و ارشاد بيش از جريمه در كاهش تخلفات رانندگي اثرگذار است؛ كاهش ميزان تلفات جاده اي دليلي بر اين مدعاست.
يكي از مشكلات هميشگي پليس راه در ايران اين است كه پليس عمدتا نه نقش راهنمايي و راهبري بلكه نقش يك ضابط قضايي براي ثبت و دريافت جرايم را داشته و از سوي ديگر بيش از آن كه توان پليس در ترافيك در حال تحرك متمركز باشد به ترافيك ساكن توجه دارد. اميدواريم تغيير اين رويكرد آرامش را به جاده هاي ايران بازگردانده و پليس راه را به انجام وظايف اصلي خود رهنمون كند.

راه اندازي قطار نيشابور- تهران
009561.jpg
ايرنا: مدير شركت قطارهاي مسافري رجاء در خراسان گفت: قطار مستقيم در مسيرهاي مشهد- سبزوار، نيشابور- تهران و بالعكس راه اندازي مي شود. غلامرضا زارعي گفت: قطار مستقيم مشهد _ سمنان نيز با گنجايش ۶۴۸ نفر و مجهز به واگن هاي درجه يك و دو از ۱۶ فروردين ماه بطور روزانه در اين مسير فعال خواهد شد.
وي افزود: حركت اين قطار هر روز ساعت ۱۳ از مشهد و ساعت ۱۶ از سمنان خواهد بود.
او ادامه داد: همچنين قطار مستقيم نيشابور _ تهران و بالعكس از هفدهم فروردين ماه به صورت روزانه فعال خواهد شد.وي هدف از راه اندازي اين قطارها را ايجاد امكانات ريلي بيشتر براي رفاه حال مردم در اين مناطق و نيز مسافران بين شهري استان عنوان كرد.او گفت: گنجايش اين قطار با واگن هاي درجه يك و دو ۷۵۰ نفر است كه روزانه در اين مسير حركت خواهد داشت. وي ادامه داد: با راه اندازي اين قطارها سهميه ايستگاه هاي بين راهي محور ريلي استان  براي جابه جايي مسافر افزايش خواهد يافت.

احداث۱۳هزار و ۴۲۰واحد مسكوني در شهر جديد پرند
009558.jpg
براساس آخرين آمار، ۱۳ هزار و ۴۲۰ واحد مسكوني تكميل شده و در دست ساخت و ۵۴۷ واحد غير مسكوني تكميل شده و در دست ساخت در شهر جديد پرند ايجاد شده است.
به گزارش ايلنا، شهر جديد پرند در مساحتي حدود ۱۷ هزار هكتار در ۳۵ كيلومتري جنوب غربي كلانشهر تهران در ۵ فاز مسكوني و ۲ فاز صنعتي به منظور اسكان بخشي از جمعيت سرريزشده حوزه غرب تهران در سال ۶۸ ايجاد شده است.
طبق اين گزارش، ظرفيت جمعيت  پذيري شهر پرند ۸۰هزار نفر پيش  بيني شده كه اين تعداد تا پايان سال ۸۳ به ۶۴۰ نفر رسيده و طبق آخرين آمار، تعداد ساكنان شهر به بيش از ۸۰۰ نفر رسيده است.
براساس اين گزارش، تاكنون ۱۸۶ واحد مسكوني تكميل شده توسط تعاوني  هاي مسكن و يك هزار و ۷۶۵ واحد مسكوني در دست اجرا به صورت تعاوني در اين شهر ايجاد شده است.گفتني است بر اساس آخرين آ  مار، در مجموع ۱۳ هزار و ۴۲۰ واحد مسكوني در اين شهر تكميل شده يا در دست اجراست.

۲۰۰ ميليون دلار ارز آوري گردشگران ايراني براي امارات
009573.jpg
كارشناس مسئول گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمان گفت: سالانه ۲۰۰ ميليون دلار ارز از ايران توسط گردشگران داخلي به كشور امارات سرازير مي شود.
هادي ايرانمنش با اعلام اين خبر به ايسنا افزود: ايران با توجه به ظرفيت ها، پتانسيل ها و جاذبه هاي منحصر به فردي كه دارد جزو ۵ كشور دنيا در زمينه گردشگري محسوب مي شود، اما متاسفانه به دليل ناهماهنگ بودن سياست هاي دولت در بحث گردشگري نتوانسته ايم بسترسازي مناسب را در زمينه جذب گردشگران فراهم آوريم.
وي از كشورهاي امارات و تركيه به عنوان سمبل جذب گردشگر ياد كرد كه توانسته اند با ساختارهاي مناسب هر ساله گردشگران بي شماري را به سوي خود جذب كنند. ايرانمنش خاطرنشان كرد: ايران با توجه به جاذبه هاي گردشگري در زمينه جذب توريست از بين ۱۲۰ كشور دنيا رتبه ۷۰ را به خود اختصاص داده، ولي متاسفانه هنوز نتوانسته در جذب توريست، به جايگاه واقعي خود دست پيدا كند. وي امنيت و تبليغات را از مهمترين شاخص هاي جذب گردشگران عنوان كرد.

آرم  هاي طرح ترافيك «باركد دار» مي  شود
009570.jpg
جانشين راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي تهران گفت: امسال آرم  هاي طرح ترافيك باركد دار مي  شود و بر اين اساس امكان استفاده از آرم  هاي جعلي از بين مي  رود.
سرهنگ حاتم محمدي، جانشين راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي تهران، در گفت و گو با ايلنا، گفت: بر اساس مصوبه موجود، آرم  هاي طرح ترافيك امسال باركددار مي  شود و ماموران نيروي انتظامي با دستگاه باركددار آرم  ها را كنترل خواهند كرد. وي يادآور شد: در صورتي كه خودرويي با آرم جعلي طرح ترافيك مشاهده شود، آرم گرفته شده و مشخصات خودرو به سازمان ترافيك اعلام مي  شود و چگونگي برخورد با اين متخلفان بر عهده سازمان حمل و نقل ترافيك است. جانشين راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي تهران افزود: خودروهاي با آرم جعلي در صورت ورود به محدوده  هاي طرح ترافيك به دليل نداشتن آرم طرح ترافيك جريمه خواهند شد.

مصوبه هاي شوراي عالي شهرسازي مانعي
بر سر راه توليد مسكن
«سياست هاي جديد دولت در زمينه خارج كردن بازار مسكن از ركود و افزايش توليد مسكن تاثيرگذار نخواهد بود.»
دكتر محمد منصوري كارشناس مسكن و استاد دانشگاه تهران در گفت وگو با ايسنا، درباره وضعيت مسكن در سال ۸۵ افزود:  خارج شدن بازار مسكن از ركود فعلي بستگي به طرح جامعي دارد كه وزارت مسكن در حال تدوين آن است.
او با بيان اين كه طرح جامع مسكن بايد تا پايان اسفندماه ۸۴ تدوين و تصويب مي شد، گفت: طرح جامع نيز سياست هاي مشخصي در رابطه با مسكن ندارد و بسيار خام است لذا اين طرح ها قادر نيستند كه بازار مسكن كشور را از ركود فعلي خارج كنند.
منصوري بيان كرد: ركود فعلي باعث شده كه نيازهاي بازار مسكن تهران هم چنان انباشته شود و زوج هاي جوان وساكنان بافت هاي فرسوده روز به روز به صف متقاضيان افزوده مي شوند. وي تصريح كرد: اما بازار مسكن نيز به دليل مصوبه هاي نادرست شوراي عالي شهرسازي و توقف ساخت و ساز مانع از توليد شده است.
اين كارشناس مسكن مصوبه هاي قبلي بازار مسكن تهران را ركودآور توصيف كرد و گفت: تنها موردي كه مي تواند شرايط فعلي بازار مسكن را تغيير دهد، تدوين طرح جامع است كه اين طرح نيز در بخش مسكن واقع گرا نيست و سياست آن اگر بدتر از مصوبه فعلي شوراي عالي شهرسازي نباشد بهتر از آن نيز نيست.
او در زمينه قيمت مسكن در سال آينده افزود:  در تهران به  دليل اين كه هنوز امكان توليد مسكن متناسب با تقاضا فراهم نيست، قيمت ها در سال ،۸۵ قيمت هاي تورمي راكد شده است.
منصوري بيان كرد: در صورتي كه نقدينگي به اين بخش تزريق شود قيمت مسكن از وضعيت فعلي نيز بيشتر خواهد شد و افزايش مي يابد به طوري كه اگر بحث وام هاي ۱۸ و ۲۰ ميليون توماني براي امسال جدي شود، مي تواند تأثير بسزايي در قيمت مسكن داشته باشد.

كمك ۵۰ ميليارد توماني ايراني ها براي
بازسازي عتبات عاليات
۳۰۰پروژه به مبلغ ۵۰ ميليارد تومان اعتبار از محل كمك هاي مردمي در سه بخش بازسازي،  خدماتي و فرهنگي اجرا شده است.
به گزارش ميراث خبر،  ستاد بازسازي عتبات عاليات عراق از سال ۸۲ فعاليت هاي  خود را با تمركز بر تعمير و نوسازي عتبات عاليات كربلا، نجف، سامرا، كاظمين، امامزادگان  عتبات ،مسجد كوفه و بارگاه مسلم بن عقيل آغاز كرد. 
اين ستاد در سه گروه بازسازي، تعمير و نوسازي عتبات  عاليات، گروه خدماتي با هدف سرويس دهي به مردم عراق در زمان هاي بحران و خدمات  جنبي چون پاكسازي حرمين در همه ايام و گروه  فرهنگي با هدف ترويج تفكرات اسلامي از طريق چاپ و توزيع كتب ديني و اعتقادي فعاليت مي كند. 
به گفته سيدعلي مير انوري، معاونت فرهنگي و امور بين الملل سازمان بازسازي عتبات  عاليات عراق اين ستاد تنها مركز جذب و ساماندهي كمك هاي مردمي براي فعاليت در  عتبات عاليات است كه با حمايت هاي معنوي جمهوري اسلامي و هماهنگي كامل با  مسئولان عراقي تاكنون نزديك به ۳۰۰ پروژه از جمله سنگ كاري كل حرم حضرت  اميرالمومنين(ع) و لوله كشي آب پايدار حرم با هزينه اي بالغ بر ۴هزار ميليون ريال،  پروژه طلاكاري گنبد حضرت جواد الائمه(ع) با هزينه اي حدود ۱۵ ميليارد ريال را به انجام  رسانده است.  در حال حاضر۵۰ پروژه عمراني در عتبات عاليات در دست اقدام است.ساخت ضريح قتلگاه امام حسين (ع) و گلدسته هاي بارگاه طفلان مسلم، انتقال و نصب  آن در عراق، سقاخانه طرح يكسان با سيستم آب بهداشتي كربلا، نجف و سامرا، تعويض  و تعمير كليه سيستم هاي الكترونيكي عتبات، سنگ كاري حرم امام حسين (ع) و حضرت  ابوالفضل (ع)، كاشي كاري و تعمير كليه ايوان هاي حرم كاظمين و در كنار آن تعويض و تعمير  طلاكاري حرمين شريفين از ديگر پروژه هاي انجام شده يا در دست اقدام اين ستاد  است. وي از جمله فعاليت هاي خدماتي و فرهنگي انجام شده اين ستاد را ايجاد آشپزخانه و توزيع بيش از  يك ميليون پرس غذا در مناسبت هاي ويژه با عنوان طرح اطعام، تامين جهيزيه يكصد  جوان و طرح جشن تكليف ۶ هزار و ۵۰۰دانش آموز عراقي نام برد.

برج مراقبت
ماه اسفند، كاهش جرايم نوروز را جبران كرد
شهروندان همواره از اين مسئله شكايت دارند كه نيروي انتظامي
در بسياري از درگيري هاي خياباني مداخله نمي كنند
فرمانده ناجا در مصاحبه اخير خود به كاهش ۲۰درصدي جرايم طي تعطيلات نوروز اشاره كرده است، اما اين سخن براي افرادي كه روزهاي نخست نوروز را در بيمارستان ها سپري كردند، چندان اطميناني را نسبت به امنيت شهر بوجود نمي آورد.
هر چند ممكن است جرايم در تعطيلات نوروزي كاهش يافته باشد، ولي شلوغي و شرايط خاص معابر و اماكن عمومي پيش از آغاز سال نو و عدم كنترل اين اماكن موجب شد تا ارتكاب جرايم آسيب هاي بسياري را به شهروندان وارد كند.
احمدي مقدم، فرمانده نيروي انتظامي با اعلام اين كه بيش از ۲۰هزار نيروي پليس به منظور برقراري امنيت و آسايش شهروندان فعاليت مي كنند گفته است جرايم نوروز امسال در مقايسه با اسفند سال ،۸۴ دوسوم كاهش يافته  است.
هرچند حضور پررنگ پليس و همچنين ماموران نيروي انتظامي در نوروز امسال در سطح شهر تهران بسيار پررنگ و براي يك كلانشهر خلوت ضروري بود، ولي كاهش جرايم مي تواند ناشي از عوامل مختلف از جمله كاهش جمعيت اين شهر در ايام تعطيل و كاهش نقاط كور شهري به دليل كاهش خودروهاي پارك شده در معابر و همچنين تعطيل بودن بانك ها و مراكز خريد باشد.
مراكز عمده خريد شهر تهران حتي در روزهاي عادي نيز نيازمند توجه و كنترل بيشتري هستند و اين كنترل مسلماً در روزهاي پاياني سال بايد از شدت بيشتري برخوردار باشد.
وقتي مراكز خاصي براي خريد شهروندان در نظر گرفته مي شود كه برگزاري فروشگاه هاي بهاره و اختصاص خيابان هايي به گذر عابر پياده در اين ايام از آن جمله اند، بايد به همان نسبت امنيت اين مراكز نيز مورد توجه قرار گيرد و اگر امكان برقراري امنيت وجود ندارد، با اتخاذ روش هاي ديگري از تجمع جمعيت در مراكز خريد جلوگيري شود.
شهروندان همواره از اين مسئله شكايت دارند كه نيروي انتظامي در بسياري از درگيري هاي خياباني مداخله نمي كنند.
حتي پيشرفته ترين پليس هاي دنيا هم قدرت كنترل همه جرايم را ندارند و گاهي جرم ها از چشمشان دور مي ماند، ولي درگيري خياباني درست جلوي ديد ماموران پليس و نتيجه بخش نبودن شكايت ها و پي گيري هاي اشخاص به دليل ترس از افراد شرور و خطرناكي كه مرتكب چنين جرايمي مي شوند، به هيچ عنوان امري عادي نيست.
موفقيت كيف قاپ هايي كه با پاي پياده، در روز روشن و در انبوه عابران، شهروندان را گاه تا پاي مرگ مجروح مي كنند، نه تنها كاهش نمي يابد، بلكه مردم شهر روز به روز خود را در مقابل اين جرايم خياباني آسيب پذيرتر مي بينند.

مجري طرحهاي ساخت و توسعه شبكه راه آهن كشور:
بودجه بخش حمل و نقل ريلي بايد سه برابر شود
009567.jpg
گروه شهري _ اميرموسي كاظمي: ساخت ۸۰۰ كيلومتر مسير اصلي راه آهن عظيم بافق _ مشهد در چهار سال به موازات اجراي ديگر طرحها و احداث راه آهن مشهد _ سرخس (جاده ابريشم) در عرض سه سال نشان داد كه توان و ظرفيت ساخت راه آهن در كشور به ميزان هزار كيلومتر در سال، قابليت ارزشمندي است كه ضرورت سرمايه گذاري مضاعف براي توسعه شبكه راه آهن كشور را مي طلبد. ضرورتي كه در لايحه بودجه سال ۸۵ هم به مانند سالهاي گذشته ناديده گرفته شد.
مجري طرحهاي ساخت و توسعه شبكه راه آهن كشور گفت: «توان ما احداث حدود هزار كيلومتر خط آهن در سال است ولي منابع و اعتباراتي كه وجود دارد تنها براي حدود يك چهارم از اين ميزان كفاف مي دهد.»
مهندس حسين تهراني در گفت وگو با همشهري با اشاره به روند صعودي احداث خطوط ريلي در برنامه هاي اول، دوم و سوم توسعه كشور، افزود: «در برنامه اول توسعه حدود ۸۵۳ كيلومتر، در برنامه دوم ۱۲۹۰ كيلومتر و در برنامه سوم حدود ۲۰۰۰ كيلومتر راه آهن ساخته شده است اما هنوز تا رسيدن به جايگاه واقعي اين صنعت در كل ناوگان حمل و نقل كشور فاصله بسياري وجود دارد.» عضو هيأت مديره شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور خاطرنشان كرد: «گر چه ما در راستاي سياستهاي پولي و مالي دولت و بودجه مصوب مجلس شوراي اسلامي حركت مي كنيم اما براي رسيدن به اهداف توسعه پايدار و بهينه كردن بخش حمل و نقل و تأمين منابع ملي بايد سهم حمل و نقل ريلي به چند برابر افزايش پيدا كند.»
مهندس تهراني از پروژه هاي قزوين _ رشت _ انزلي _ آستارا به طول ۳۷۲ كيلومتر، كرمان _ بم _ زاهدان به طول ۳۱۵ كيلومتر، راه آهن غرب كشور شامل اراك _ كرمانشاه  - خسروي و همدان _ ملاير به طول ۶۳۱ كيلومتر، انشعبات بافق _ مشهد به طول ۲۰۰ كيلومتر، ميانه _ بستان آباد _ تبريز به طول ۲۰۵ كيلومتر، اصفهان _ شيراز به طول ۵۰۶ كيلومتر، خط سريع السير قم _ اصفهان به طول ۱۸۳ كيلومتر، مراغه _ اروميه به طول ۱۸۳ كيلومتر، ميانه _ اردبيل به طول ۱۷۵ كيلومتر و تهران _ همدان _ سنندج به طول ۴۲۵ كيلومتر به عنوان طرح هاي مهم در دست احداث شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور نام برد و افزود: «به دليل كم توجهي گذشته و تكاليف انباشته شده، اجراي طرح هاي بسيار متعددي براي حصول به اهداف توسعه  راه آهن ضروري است.»
مجري طرح هاي ساخت و توسعه شبكه راه آهن كشور، اعتبار لازم براي تكميل طرح هاي اجرايي را ۴۷ هزار و ۸۰۰ ميليارد ريال ذكر كرد و گفت: «حداقل نياز ما براي پيشبرد طرحهاي در دست اجرا در سال آينده ۱۰ هزار ميليارد ريال است اما با توجه به كمبود منابع و اعتبارات، پيشنهاد شش هزار و ۳۸۰ ميليارد ريالي خود را اعلام كرديم كه اين مبلغ در لايحه بودجه سال ۸۵ به سه هزار و ۹۳ ميليارد ريال كاهش يافت. در واقع با اين مبلغ حدود يك سوم از توان شركت را مي توان به كار گرفت.»
وي تكميل شبكه هاي ترانزيتي راه آهن در كريدورهاي شمال _ جنوب و شرق _ غرب، تكميل شبكه ترانزيتي راه آهن هاي آسيايي، احداث راه آهن هاي سريع السير مسافري براي ارتباط كلانشهرها و مراكز مهم گردشگري، احداث راه آهن در سواحل شمالي و جنوبي، اتصال شبكه  راه آهن به بنادر مهم كشور، مراكز مهم توليدي، صنعتي و كشاورزي و مراكز استانها، رفع تنگناها و دو خطه كردن محورهاي شرياني شبكه ريلي موجود و احداث محورهايي براي كاهش مسافت و زمان حمل و نقل ريلي را به عنوان اهداف چشم انداز بلندمدت توسعه راه آهن ايران نام برد و افزود: «افق قابل پيش بيني در چشم انداز ۲۰ ساله پس از تكميل مطالعات در دست تهيه طرح جامع حمل و نقل ريلي كشور مشخص خواهد شد. اما با بررسي هاي دقيق و اجرايي انجام شده در برنامه ايران ،۱۴۰۰ افق ۲۰ ساله شبكه ريلي به طول ۲۸ هزار كيلومتر كه پنج هزار كيلومتر آن دو خطه و ۱۰ هزار كيلومتر آن برقي خواهد بود، پيش بيني شده است.»
مهندس تهراني طرحهاي مهم و در دست مطالعه توسط مجري طرحهاي ساخت و توسعه شبكه راه آهن كشور را ۳۸ طرح به طول حدود ۱۲ هزار كيلومتر ذكر كرد و از راه آهن هاي ترانزيتي بندر امام _ خرمشهر به راه آهن عراق، سنگان - هرات، اتصال بندر چابهار به شبكه راه آهن، راه آهن شيراز _ بوشهر- عسلويه و عسلويه _ بندرعباس، اتصال مراكز استانهاي خراسان شمالي و جنوبي، لرستان، چهارمحال و بختياري و ايلام به شبكه و رفع تنگناهها و دو خطه كردن محورهاي شرياني شبكه ريلي موجود در محور جنوب، تهران _ ميانه، قم _ اراك و اهواز _ خرمشهر به عنوان مهمترين طرحهاي مطالعاتي نام برد.
عضو هيأت مديره شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، استفاده از بودجه عمومي و صندوق ذخيره ارزي به ميزان سالانه حدود شش هزار ميليارد ريال و اختصاص عوارض سوخت به نفع توسعه راه آهن با توجه به تأثير اساسي حمل و نقل ريلي در صرفه جويي سوخت به ميزان سالانه حدود دو هزار ميليارد ريال را به عنوان راهكارهاي پيشنهادي براي تأمين اعتبار لازم در برنامه چهارم توسعه كشور نام برد و ادامه داد: «اختصاص منابع ارزي از صندوق ذخيره ارزي جهت خريد ماشين آلات ويژه راهسازي از خارج كشور به ميزان حدود ۵۰۰ ميليون دلار جهت افزايش ظرفيت و سرعت عمليات و كاهش هزينه تمام شده آن و ارتقاي بهره وري و همچنين اختصاص سهميه فاينانس ارزي براي برخي طرحهاي مهم و طرح و ساخت EPC-F به ميزان دو ميليارد دلار، راهكارهاي ديگري است كه مي توان براي تأمين اعتبار لازم در برنامه چهارم توسعه كشور به كار بست.»

افزايش سفر در نوروز
اطلاعات ارايه شده از سفرهاي نوروزي امسال نشان مي دهد كه ايراني ها امسال بيش از سال گذشته دست به سفر زدند.
«دلاور بزرگ نيا» به ايرنا افزود: تا پايان روز سيزدهم فروردين ماه جاري دو ميليون و۶۳۰ هزار مسافر از استان مازندران ديدن كرده اند كه اين تعداد نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۰درصد رشد نشان مي دهد.
وي تصريح كرد: محوطه تاريخي گردشگري عباس آباد بهشهر، پايگاه تاريخي گوهرتپه و موزه بابل بيشتر از ديگر مراكز تاريخي مورد توجه گردشگران و مسافران قرار داشته است.
از سوي ديگر، رئيس  اداره بنادر و كشتيراني شهرستان قشم، گفت: از آغاز تعطيلات نوروزي تا پايان روز سيزدهم  فروردين۲۷ هزار و ۸۲۱ دستگاه خودروي  مسافران نوروزي وارد جزيره قشم شد.
«سيد باقر موسوي» با بيان اين كه سال گذشته تا پايان تعطيلات نوروزي حدود ۱۸هزار خودروي مسافران نوروزي وارد جزيره قشم شده بود، افزود: ورود خودروهاي مسافران نوروزي به غير از اتوبوس و ميني بوس هاي مسافران، طي تعطيلات نوروزي امسال در مقايسه با مدت مشابه سال قبل روند رو به افزايشي داشت.
موسوي ميزان خودروهاي ترابري شده در اين مدت را ۵۵هزار و۶۴۲خودرو ذكر كرد و اظهار داشت: بخشي از خودروهاي ورودي همچنان در جزيره  قشم موجود است.
رئيس ستاد تسهيلات نوروزي ميراث فرهنگي و گردشگري ايلام نيز گفت:۵۲۳هزار گردشگر غيربومي در تعطيلات نوروز امسال از جاذبه هاي ديدني اين استان بازديد كردند.
جذب اين ميزان گردشگر غيربومي در ايلام در مقايسه با سال گذشته ۳۰درصد افزايش داشته است. وي ادامه داد: بيشتر اين افراد از مناطق تاريخي و تفرجگاه هاي گردشگري استان ايلام ديدن كردند.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
انقلاب
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |