سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۱ - Apr 4, 2006
امدادرساني و اسكان زلزله زدگان به كندي پيش مي رود
آخرين گزارش ها از وضعيت زلزله زدگان لرستان
009771.jpg
گروه اجتماعي: عليرغم گذشت ۵ روز از زلزله در لرستان به دليل پس لرزه هاي مكرر و نيز شرايط جوي نامساعد كار امدادرساني به مصدومان و مجروحان هنوز خاتمه نيافته و به كندي پيش مي رود.
سرعت كند امدادرساني به مصدومان از يك طرف و نيز نارسايي هاي مديريتي در اسكان و تأمين وسايل ضروري و اوليه مردم مناطق زلزله زده از سوي ديگر موجبات شكوه و گلايه و در برخي موارد اعتراض شهروندان مناطق زلزله زده را در پي داشته است.
گزارش هاي غيررسمي از سرقت و ناامني در مناطق زلزله زده نيز بر اين موج اعتراض و نگراني دامن زده است. اميد مي رود مسئولين امر با بهره گيري از تجارب زلزله بم هر چه سريعتر مديريت بحران را در مناطق زلزله زده سامان دهند.
در همين زمينه معاون  سياسي  امنيتي  استاندار لرستان  گفت : كار امدادرساني  به  مصدومان  و حادثه ديدگان  زلزله هاي  اخير اين  استان  همچنان  ادامه  دارد.
«مجيد نادرالاصلي» در گفت  و گو با ايرنا  افزود: از همان  ساعت  اوليه  وقوع  زمين لرزه  نيروهاي  امدادي  در مناطق  مستقر شده و مشغول  كمك رساني  به  سانحه ديدگان  هستند. وي  اظهارداشت : بر اساس  پيش بيني هاي  انجام  شده  در صورت  مساعد بودن  شرايط جوي  كار امداد رساني  به  مصدومان  تا امشب  پايان  يافته  و تأمين  ديگر نيازهاي  حادثه  ديدگان  از جمله  اسكان  دائم ، تأمين  سرويس هاي  بهداشتي  و آب  شرب  آغاز مي شود.
ابراز همدردي هيأت اعزامي مقام معظم رهبري با زلزله زدگان
هيأت اعزامي مقام معظم رهبري به مناطق زلزله زده لرستان با آسيب ديدگان اين حادثه ابراز همدردي كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي جمعيت هلال احمر نماينده ولي فقيه در جمعيت هلال احمر به اتفاق هيأت همراه صبح ديروز در مناطق زلزله زده دورود و بروجرد حضور يافته و با خانواده هاي حادثه ديدگان ديدار و گفت وگو كرده و از نزديك در جريان چگونگي امدادرساني به خانواده هاي آسيب ديده قرار گرفتند. غيوري به همراه هيأت اعزامي در طول بازديد از بخش هاي مختلف به ويژه روستاهاي زلزله زده با عوامل اجرايي هم گفت وگو كرده و ضمن تقدير از خدمات تمامي سازمان هاي درگير در منطقه رهنمودهاي لازم را جهت تسريع اقدامات و بهبود وضع آسيب ديدگان به مسئولين ارائه نمود.
توزيع ۳۰ هزار چادر
براساس گزارش ديگري رئيس جمعيت هلال احمر نيز اعلام كرد: با وجود اينكه چادرهاي امدادي اسكان موقت زلزله زدگان با تأخير صورت گرفت اما با توزيع ۳۰ هزار چادر امدادي هم اكنون در اين مورد مشكلي وجود ندارد و بر خلاف زلزله بم در هيچ كدام از مناطق آسيب ديده سرقتي از خانه ها صورت نگرفت.
به گزارش مهر، دكتر سيد مسعود خاتمي در جمع خبرنگاران افزود: با وجود اينكه پس از وقوع ۲ زلزله نخست در خرم آباد ، بروجرد ، ازنا و دورود ، مسئولان هشدارهاي لازم را به مردم اين مناطق در مورد خروج از ساختمان هاي مسكوني دادند ، در زلزله ۶/۶ ريشتري ۴ و ۷ دقيقه صبح ۱۰ فروردين ماه حدود ۳۰۰ خانه تخريب شد كه اغلب آنها قديمي و خالي از جمعيت بود.
وي گفت: مهمترين موضوع پس از فعاليتهاي امدادي اسكان موقت افراد بي سرپناه و نيز افراد ساكن در بروجرد به علت احتمال وقوع زلزله هاي مجدد بود كه بين آنان چادرهاي امدادي توزيع شد.
خاتمي گفت: پس از گذشت ۲۴ ساعت از زلزله براي بيش از ۹۰ درصد افراد فاقد سرپناه چادرهاي امدادي توزيع شده بود. همچنين براي افراد ساكن خانه هايي كه بين ۱۰ تا ۱۰۰ درصدتخريب شده بودند نيز اسكان موقت در نظر گرفته شد، چون به لحاظ ايمني ، سكونت در آنها خطرناك بود.وي ادامه داد: تاكنون ۵ هزار سبد غذايي شامل حبوبات ، قند، شكر و روغن و ۱۵۷ هزار قوطي كنسرو و همچنين موكت، پتو و نايلون براي جلوگيري از نفوذ باران توسط ۹۷۵ نفر از نيروهاي امداد و نجات مستقر در ۴۰ چادر بين زلزله زدگان توزيع شده است. ضمن اينكه ۳ تيم ۱۱ نفره نيروهاي حمايت رواني به اين مناطق اعزام شده اند.
خاتمي، تلفات جاني ناشي از زلزله را ۶۳ نفر و تعداد مصدومان را يك هزار و ۴۱۸ نفر عنوان كرد و گفت: اغلب مصدومان به صورت سرپايي مداوا شدند و چون بيمارستانهاي شهر به ويژه در بروجرد قديمي بودند به آنها نيز آسيب وارد شد. بنابراين برخي بيماران در بيمارستان صحرايي ۵۰ تخت خوابي معالجه و برخي ديگر نيز به شهرهاي امن تر منتقل شدند.
بازسازي خانه هاي زلزله زده لرستان پس از تصويب بودجه
از سوي ديگر وزير مسكن و شهرسازي گفت: به محض تصويب بودجه بازسازي مناطق زلزله زده لرستان در هيات دولت، عمليات اجرايي زير نظر بنياد مسكن آغاز خواهد شد.
محمد سعيدي كيا در گفتگو با مهر در مناطق زلزله زده لرستان گفت: هم اكنون كار شناسايي و آمارگيري از روستاهاي زلزله زده در دست اجراست تا پس از پايان و برآورد خسارت براي اختصاص بودجه به هيات دولت فرستاده شود.
وي افزود: به محض تصويب اين بودجه، بازسازي مناطق زلزله زده لرستان زير نظر بنياد مسكن انقلاب اسلامي به عنوان نهادي كه تجربه بازسازي بم را در كارنامه خود دارد آغاز خواهد شد. سعيدي كيا تصريح كرد: اميدواريم با تجربيات ارزنده اي كه از زلزله بم باقي مانده بتوانيم در بازسازي روستاهاي زلزله زده لرستان بسيار بهتر عمل كنيم. وزير مسكن با اشاره به اقدامات انجام شده براي مقاوم سازي سازه هاي مسكوني روستايي گفت: مدتي است اين كار آغاز شده كه بر اساس آن قرار است هر سال ۲ هزار واحد مسكوني روستايي مقاوم سازي شود.بدين ترتيب پيش بيني مي شود طي ۱۰سال آينده اكثر خانه هاي روستاييان كشور مقاوم سازي شود.سعيدي كيا در خصوص دليل تخريب وسيع ساختمانهاي روستايي در زلزله لرستان گفت: اكثر ساختمانهاي اين روستاها به شيوه هاي سنتي بنا شده و فاقد استحكام لازم است، به همين دليل درصد تخريب در اين مناطق بالا بوده است.
كمك هاي يونيسف
به كودكان زلزله زده
همچنين يونيسف ايران ۰۰۰/۱۰ تخته پتو و بيش از ۳۰۰ چادر براي كمك به كودكان و خانواده هاي آسيب ديده از زلزله لرستان ارسال كرد. اولين محموله اين كمك ها شامل چادر و حداقل ۲۰۰۰ پتو ديشب به بروجرد رسيد و به محض دريافت بين مردم منطقه توزيع شد. بقيه كمك ها نيز به زودي ارسال خواهند شد.
اين كمك ها نيازهاي اصلي ۰۰۰/۱۰ خانوار و كودكان آنها را كه در اثر زلزله  بي خانمان شده اند برطرف خواهد كرد. بسياري از خانوارها از بازگشت به خانه هاي نيمه مخروب خود هراس دارند و با وجود هواي باراني و سرد در چادرها زندگي مي كنند. نماينده يونيسف در ايران، كريستين سالازار ولكمن، كه ديشب وارد بروجرد شد گفت: «كودكان چندين شب را در هواي سرد مانده اند و اين خطر ابتلا به عفونت هاي ريوي را در آنها بالا مي برد» . وي افزود: «در واكنشي سريع به فاجعه اخير، يونيسف ۰۰۰/۱۰۰ دلار براي تأمين سلامت و بقاي كودكان كه آسيب پذيرترين قشر در اين نوع حوادث هستند، هزينه كرد» . اين كمك ها در راستاي پشتيباني از گروه هاي امدادي دولت و هلال احمر جمهوري اسلامي ايران كه بلافاصله پس از حادثه در محل حاضر و به توزيع چادر، پتو و مواد غذايي پرداختند، ارسال مي شوند.
اكثر مدارس منطقه به طور كامل و يا عمده تخريب شده اند و مقامات محلي، مدارس را تا اطلاع ثانوي تعطيل اعلام كرده اند. يونيسف ظرف دو روز آينده گروهي از متخصصان را جهت ارزيابي نيازهاي آموزشي و وضعيت رواني كودكان به منطقه اعزام خواهد كرد. سپس براساس نتايج اين ارزيابي ها، نيازهاي ضروري كودكان در قالب انواع امكانات آموزشي و تفريحي به منطقه ارسال خواهند شد.به علاوه يونيسف و سازمان بهزيستي برسر تأسيس روستا مهد در مناطق زلزله زده به توافق رسيده اند. اين اقدامات با هدف ايجاد محيطي امن براي بازي و آموزش كودكان در طول مدت بازسازي و كمك به آنها براي غلبه برترس و اضطراب ناشي از زلزله انجام خواهند شد.
لرستان ۱۴ بار ديگر لرزيد
لرستان طي دو روز گذشته ۱۴ بار ديگر لرزيد.
شبكه لرزه نگاري وابسته به مركز لرزه نگاري كشوري مؤسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران اعلام كرد: از ساعت ۱۳ روز يكشنبه تا ساعت ۱۴ دوشنبه، ۱۳ زمين لرزه در منطقه دورود و بروجرد در استان لرستان ثبت شده است.
اين مؤسسه در نمابري به خبرگزاري جمهوري اسلامي افزود: از مجموع زمين لرزه ها ۹ مورد مربوط به چهاردهم و چهار مورد در روز سيزده فروردين رخ داده است. شديدترين زمين لرزه با قدرت ۹/۳ ريشتر و خفيف ترين آن با ۷/۲ ريشتر در شهرستان دورود به ثبت رسيده است. تاكنون در مجموع ۱۰۷ زمين لرزه در شهرهاي استان لرستان ثبت شده است. زمين لرزه هايي به بزرگي۶ ، ۱/۵ ، ۵/۵ و ۷/۴ ريشتر پنجشنبه و جمعه گذشته مناطقي از استان لرستان (بروجرد و دورود) را لرزاند كه در جريان آنها تا ۶۳ نفر كشته و يك هزار و ۴۱۸ نفر مجروح شدند.

جزييات و تسهيلات جديد دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور
009606.jpg
ايسنا: ثبت نام دوره هاي فراگير مقطع كارشناسي دانشگاه از روز شنبه ۱۹ فروردين ماه در ۲۷۰ مركز دانشگاه پيام آغاز مي شود.
دكتر عليرضا علي احمدي، با اعلام اين خبر، افزود: ثبت نام دوره هاي فراگير مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور نيز از هفته چهارم فروردين ماه در كشور آغاز مي شود.
وي گفت: آزمون نيمسال دانش پذيري دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور در مرداد ماه سال جاري برگزار مي شود.
وي با اشاره به اعمال تغييرات و ايجاد تسهيلاتي در اين دوره از دوره هاي فراگير، گفت: امسال براي نخستين بار دارندگان ديپلم متوسطه نظام جديد و يا ديپلم فني و حرفه اي و كاردانش نيز مي توانند در دوره هاي فراگير مقطع كارشناسي شركت كنند.
وي تسهيلات ايجاد شده در اين دوره را ايجاد رشته هاي جديد و امكان حضور مستقيم داوطلبان در كلاسهاي درس بيان كرد.
حذف شرط ميانگين وزني دانش پذيري
دكتر علي احمدي با اشاره به تغيير در چگونگي اعمال معدل در پذيرش داوطلبان دوره هاي فراگير، گفت: معدل دوره پيش دانشگاهي و ديپلم داوطلبان تنها در صورتي كه تاثير مثبت در آزمون داشته باشد، اعمال مي شود.
وي در ادامه افزود: شرط ميانگين وزني با تصويب وزارت علوم حذف شده است و همچنين تسهيلاتي براي پذيرش كاركنان دانشگاه و وزارت علوم براي ادامه تحصيل در اين دانشگاه فراهم شده است.
به گفته دكتر علي احمدي، تعداد شهرها براي پذيرش دانشجوي فراگير افزايش يافته است و همچنين از امسال مركز تهران نيز مجددا در دوره هاي فراگير دانشجو مي پذيرد.
وي همچنين گفت: امكان قرارداد با دستگاه هاي اجرايي براي اجراي دوره هاي فراگير در مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد و با استفاده از امكانات خودشان در شرايط خاص فراهم شده است.
رييس دانشگاه پيام نور در خاتمه اظهار داشت: امسال براي جلوگيري از خطا و اشكالات احتمالي سؤالات قرار است قبل از تصحيح پاسخنامه داوطلبان، ايراد و اشكالات پاسخنامه ها توسط گروه هاي علمي دانشگاه بررسي و با توافق سازمان سنجش اصلاح  شود.
برگزاري آزمون دوره هاي فراگير
در مرداد ماه
معاون سنجش و دانشجويي دانشگاه پيام نور نيز اعلام كرد: ثبت نام دوره هاي كارشناسي دانشگاه تا هفتم ارديبهشت ماه در كليه مراكز دانشگاه ادامه دارد.
دكتر ابوالفضل فراهاني گفت: آزمون دوره هاي فراگير مرداد ماه سال جاري برگزار مي شود.
وي با بيان اينكه در آيين نامه پذيرش به شيوه فراگير اصلاحات اساسي صورت گرفته است، گفت: اين اصلاحات در جهت ايجاد فرصت هاي مناسب تر براي علاقه مندان به تحصيل است.
وي اظهار داشت: چند رشته جديد از جمله مهندسي كامپيوتر، مهندسي صنايع، تربيت بدني، تاريخ و آموزش زبان انگليسي به مجموعه رشته هاي فراگير در مقطع كارشناسي اضافه شده است.
دكتر فراهاني در پايان خاطر نشان كرد: ادامه تحصيل از طريق دوره هاي فراگير پيام نور با اصلاحات انجام شده نسبت به گذشته سخت تر خواهد بود.
اعلام نتايج اوليه آزمون كارشناسي ارشد اواسط ارديبهشت
نتايج اوليه آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي كشور، اواسط ارديبهشت ماه اعلام مي شود.
دكتر حسين توكلي، معاون سازمان سنجش آموزش كشور با اعلام اين خبر، گفت: حدود ۲۵ هزار نفر امسال در آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي كشور پذيرفته مي شوند.
وي افزود: نتايج اوليه آزمون كارشناسي ارشد در قالب كارنامه در همان حوزه هاي توزيع كارت آزمون، توزيع مي شود و طي آن افراد مجاز به انتخاب رشته، علاوه بر كارنامه، فرم و دفترچه راهنماي انتخاب رشته تحصيلي نيز دريافت مي كنند.
وي با بيان اينكه اسامي افراد مجاز به انتخاب رشته تا حدود سه برابر ظرفيت اعلام مي شود، تصريح كرد: احتمالاً در روزهاي ۱۴ و ۱۵ ارديبهشت ماه نتايج اوليه آزمون كارشناسي ارشد اعلام مي شود و افراد مجاز به انتخاب رشته نيز تا روز ۱۶ ارديبهشت ماه فرصت دارند تا فرم تكميل شده انتخاب رشته خود را تحويل دهند.
دكتر توكلي در خاتمه خاطر نشان كرد: جزئيات توزيع كارنامه از طريق هفته نامه پيك سنجش اعلام مي شود.

از فروردين ماه اجرا مي شود
پرداخت حداقل۲۰۰هزار تومان حقوق به بازنشستگان
حقوق بازنشستگان با ساير گروه هاي شغلي تفاوت فاحشي دارد و همين مسئله منشاء شكوه و اعتراض هميشگي بازنشستگان كشور بوده است.
هيأت دولت در چهارچوب همسان سازي حقوق بازنشستگان با اختصاص ۹۲۰ ميليارد تومان تصميم گرفته است از فروردين ماه امسال حداقل حقوق بازنشستگان را به ۲۰۰ هزار تومان در ماه ارتقاء دهد.
مهر: معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي اعلام كرد: حداقل حقوق دريافتي بازنشستگان از فروردين ماه جاري بر مبناي ۲۰۰ هزار تومان محاسبه و پرداخت مي شود.
سيد محمد قاسم حسيني گفت: دولت براي پرداخت حداقل حقوق ۲۰۰ هزار تومان به بازنشستگان در سال جاري، ۹۲۰ ميليارد تومان در نظر گرفته است.وي تأكيد كرد: حقوق دريافتي بازنشستگان از فروردين ماه جاري ديگر كمتر از ۲۰۰ هزار تومان نخواهد بود.معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي در خصوص پرداخت مطالبات معلمان نيز گفت: در ارديبهشت ماه سال گذشته مطالبات سال ۱۳۸۳ اين قشر جامعه را با وزارت آموزش و پرورش تسويه حساب كرده ايم.
حسيني خاطرنشان كرد: هم اكنون در بعضي از استان ها برخي پرداختي هاي مربوط به سال ۸۴ به معلمان پرداخت نشده و تا ۳۱ فروردين ماه جاري تسويه مي شود.

تشكيل معاونت آموزش پزشكي و
تخصصي در دانشگاه علوم پزشكي تهران
گروه علمي فرهنگي: معاونت آموزش پزشكي و تخصصي با هدف ساماندهي رشته هاي تخصصي و فوق تخصصي و استقرار استانداردهاي تدوين شده در دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران تشكيل شد.
دكتر عليرضا استقامتي، معاون آموزش پزشكي و تخصصي دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي با اعلام اين خبر، گفت: اين معاونت به بحث آموزش تخصصي و فوق تخصصي دانشكده مي پردازد و اجرايي كردن استانداردهاي تصويب شده برخي از رشته هاي تخصصي آموزش پزشكي از مهمترين اهداف تشكيل اين معاونت است.
وي افزود: ساماندهي امور مربوط به گروه هاي تخصصي و فوق تخصصي از ديگر وظايف اين معاونت است.

جديدترين نظرسنجي از تهراني ها!
ترافيك، آلودگي هوا و بيكاري در صدر معضلات قرار گرفت
ايسنا:  ترافيك، آلودگي هوا، بيكاري، فساد و فحشا، فقر و مسكن به ترتيب با ۷/۵۵ ، ۷/۴۷ ، ۵/،۳۵ ۱/۲۲ ، ۸/۱۹ و ۱/۱۹ درصد مهمترين معضلات و مشكلات شهر تهران از ديدگاه شهروندان است.
بر اساس نظرسنجي مركز افكارسنجي دانشجويان ايران كه بهمن ماه سال گذشته در ۲۲ منطقه تهران انجام شد، شهروندان تهراني در پاسخ به سؤالي مبني بر اين كه آيا دولت براي حل اين معضلات برنامه اي دارد؟
۸/۵۳درصد گفته اند دولت براي حل آنها برنامه  دارد، اما ۲/۴۳درصد بر اين باورند كه دولت برنامه خاصي ندارد و ۱/۳درصد افراد نيز در اين مورد اظهار بي اطلاعي كرده اند.
در خصوص توانايي دولت در حل معضلات شهر تهران ۵/۲۳درصد پاسخگويان اميدوارند كه اين معضلات در آينده توسط دولت برطرف شود، اين در حاليست كه ۹/۴۸درصد پاسخگويان اميد زيادي به حل اين مشكلات توسط دولت ندارند و ۲/۲۷درصد تا حدودي اميدوارند كه دولت اين معضلات را بر طرف كند.
چنانچه بر اساس توزيع جمعيت نمونه براي گزينه بسيار زياد امتياز پنج و براي گزينه خيلي كم امتياز يك در نظر بگيريم، ميانگين ميزان اميدواري پاسخگويان به حل معضلات توسط دولت ۵۳/۲خواهد شد كه بيانگر اميدواري كم افراد به حل معضلات شهر تهران توسط دولت است.
انتخاب دكتر قاليباف به عنوان شهردار تهران از جمله سؤالات ديگري بود كه ۲/۳۳درصد پاسخگويان انتخاب وي را به عنوان شهردار مناسب دانسته و ۸/۲۳ درصد تا حدودي مناسب و ۱/۱۹درصد نامناسب ارزيابي كرده بودند و ۹/۲۳درصد نيز اظهار بي اطلاعي كرده اند.
همچنين ۷/۹۱درصد از شركت كنندگان در اين نظرسنجي درباره اجراي طرح زوج و فرد خودروها اطلاع كافي داشته اند و ۶/۷۲درصد موافق و ۸/۱۶درصد مخالف اجراي اين طرح بودند و ۲/۷درصد آنها از اين طرح بي اطلاع و ۴/۳درصد نيز نظر خاصي در مورد اجراي اين طرح نداشته اند، از سوي ديگر ۶/۴۴ درصد پاسخگويان نيز معتقد بودند اجراي اين طرح تبعات منفي به همراه نخواهد داشت، اين در حاليست كه ۶/۴۳ درصد نظر مخالفي دارند و بر اين باورند كه اجراي اين طرح پيامدهاي منفي به دنبال دارد.
از ميان پاسخگويان مطلع از اجراي طرح «زوج و فرد» تردد خودروها، ۱/۴۰ درصد كمبود وسايط نقليه و ۹/۱۸ درصد گران شدن كرايه ها را از جمله معايب و پيامدهاي منفي اين طرح مي دانند و ۴۱ درصد افراد به موارد ديگري اشاره كرده اند كه مهمترين آنها ايجاد مشكل براي كساني است كه از راه مسافركشي و ماشين، امرار معاش مي كنند.
اجراي طرح «بستن كمربند ايمني» سوال ديگري بود كه ۲/۹۴ درصد پاسخگويان اجراي اين طرح را بسيار مهم مي دانند و تنها ۳/۲ درصد اهميت كمي براي آن قايل هستند كه با در نظر گرفتن امتياز پنج براي گزينه بسيار زياد و امتياز يك براي گزينه خيلي كم ميانگين ارزيابي پاسخگويان در مورد اهميت اين طرح ۶۲/۴ است كه بيانگر اهميت بسيار زياد اجراي اين طرح از ديد پاسخگويان است.
به اعتقاد ۳/۶۳ درصد پاسخگويان، تاكيد نيروي انتظامي براي اجراي طرح بستن كمربند ايمني در آينده نيز ادامه خواهد داشت و ۷/۳۲ درصد پاسخگويان نيز معتقدند كه تاكيد ناجا براي اجراي اين طرح به مرور زمان كمتر خواهد شد.
۷/۷۴ درصد تهراني هاي شركت كننده در نظرسنجي از اجراي طرح «ساماندهي موتورسواران» اطلاع داشتند و ۱/۲۵ درصد بي اطلاع بوده و ۲/۷۱ درصد پاسخگويان با اجراي اين طرح موافقت و ۸/۲ درصد مخالفت كرده اند.
همچنين ۱/۴۶ درصد تهراني ها با اجراي طرح سهميه بندي بنزين موافق و ۲/۳۸ مخالف بودند و ۶/۱۵ درصد نيز در اين خصوص اظهارنظري نكردند، از سوي ديگر ۱/۸۳ درصد پاسخگويان مصرف بنزين را در كشور زياد مي دانند و تنها ۲/۱ درصد بر اين باورند كه مصرف بنزين كم است كه با در نظر گرفتن امتياز ۵ براي گزينه خيلي زياد و امتياز يك براي گزينه خيلي كم، ميانگين ارزيابي شركت كنندگان در اين نظرسنجي از مصرف بنزين در كشور ۸۲/۳ است كه از مصرف متوسط به بالاي بنزين حكايت مي كند.
۶/۴۷ درصد از پاسخگويان قيمت ليتري ۸۰۰ ريال را براي بنزين مناسب دانسته اما از نظر ۴/۳۸ درصد اين قيمت گران و ۲/۱۰ درصد نيز آنرا ارزان ارزيابي كرده اند.

ترويج ورزش و تجهيز كتابخانه در دستور
كار سازمان زندان ها قرار گرفت
ايسنا: مدير كل فرهنگي _ تربيتي سازمان زندان ها گفت: هنر و ورزش به ويژه ورزش هاي همگاني و تهييج كننده  روحيه  جمعي جهت تخليه انرژي هاي مددجويان و ايجاد آرامش در محيط زندان، نخستين اقدام فرهنگي- تربيتي سازمان زندان ها در سال جاري است. منصور مقاره عابد ، آموزش هاي ديني، تحصيلات دانشگاهي، نهضت سوادآموزي، تربيت بدني و ورزش را از جمله  اقدامات جاري در راستاي اهداف بخش فرهنگي _ تربيتي در حال اجرا دانست و ادامه داد: امكان تحصيلات تا مقطع عالي براي زندانيان در حال حاضر در زندان ها وجود دارد تا مددجويان تحت پوشش بتوانند از مقطع نهضت سوادآموزي تا جايي كه تمايل داشته باشند تحصيل كنند و در اين راستا محدوديتي براي اين افراد وجود ندارد.
مقاره عابد با بيان اينكه يك سوم از جمعيت زندانيان كشور افراد پانزده تا بيست و نه سال و قشر جوان هستند، اظهار داشت: اين عده حدود بيست و هفت هزار نفر از زندانيان كل زندان هاي كشور را تشكيل مي دهند كه براي اجراي بهتر فعاليت هاي فرهنگي _ تربيتي در اين راستا، گفت وگوهايي با سازمان ملي جوانان براي آسيب شناسي، پيشگيري و در مواردي درمان زندانيان صورت گرفته و علاوه بر آن با سازمان بهزيستي هم صحبت هايي شده كه قرار است اين روابط و هماهنگي ها در سال جديد پررنگ تر باشد. مدير كل فرهنگي _ تربيتي سازمان زندان ها به تفاهم نامه  بخش فرهنگي _ تربيتي سازمان زندان ها با سازمان فني و حرفه اي اشاره كرد و افزود: با دريافت گواهي از اين سازمان در مقطع فني و حرفه اي و كار و دانش و اعطاي مدرك به مددجويان پس از گذراندن دوره هاي آموزشي و كسب مهارت، اقدام تازه اي جهت حمايت مددجويان پس از خروج از زندان و جذب شدن به بازار كار صورت مي گيرد. وي با اشاره به اينكه بايد فضاي بين قضات و زندانيان كمتر شود و اين دو قشر درك متقابلي از يكديگر به دست آورند، عنوان كرد: تعداد بسياري از زندانيان به واسطه  اختلال شخصيت و مشكلات روحي و در مواردي اجتماعي دچار جرائم مي شوند و ناچار به تحمل حبس در زندان ها هستند كه بي سرپرست شدن خانواده ها يكي از نتايج منفي اين امر است.
مدير كل فرهنگي _ تربيتي سازمان زندان ها، بر اينكه حبس بايد آخرين راه حل براي مجازات باشد، تاكيد و خاطر نشان كرد: طبق ماده  ۱۶ قانون مجازات اسلامي مجازات زندانيان بيشتر بايد از باب تعزير باشد و با توجه به مواد ۱۹ و ۲۲ كه مي توان بر اساس آنها تعزير را به ساير مجازات هاي بازدارنده تبديل كرد، بهتر است اين نوع مجازات در سال جديد نسبت به سال هاي گذشته مورد توجه بيشتر قضات قرار گيرد.
وي با اشاره به اينكه قاضي منوچهري يكي از قضات استان قم براي نخستين بار در سال ۸۱ از مجازات هاي جايگزين حبس استفاده كرد، گفت: تعيين مجازات جايگزين حبس پس از وي توسط قاضي مظفري در استان تهران براي تعداد بسياري از جوانان و نوجوانان مجرم در نظر گرفته شد و بسياري از اين افراد در كانون اصلاح و تربيت حضور يافتند و به اين ترتيب روند استفاده از مجازات هاي جايگزين آغاز شد.

آب بسته بندي شده مهمترين نياز فعلي
زلزله زدگان لرستان است
فارس: مسئول بهداشت محيط وزارت بهداشت در شرايط اضطرار اعلام كرد: با توجه به آسيب ديدگي شبكه آب منطقه زلزله زده لرستان آب بهداشتي و بسته بندي شده فعلا مهمترين نياز زلزله زدگان است تا از بروز بيماري هاي عفوني در منطقه پيشگيري شود.
محمد جواد دست آموز افزود: مهمترين مسائلي كه از نظر بهداشت محيط در منطقه زلزله زده لرستان مطرح است قبل از هر چيز ارسال آب و مواد غذايي سالم است و پس از آن با توجه به سرما و بارندگي در منطقه و احتمال بروز سرماخوردگي و بيماري هاي تنفسي وسايل گرمايشي است.
وي گفت: مسأله مهم ديگر از بين رفتن احشام و وجود لاشه حيوانات در زير آوارها و آلودگي و عفونت هاي ناشي از پراكندگي اجساد آنها در منطقه است و بوي بد آنها مردم منطقه را آزار مي دهد، وزارت بهداشت براي پيشگيري از بروز بيماري هاي عفوني ناشي از لاشه حيوانات كار گندزدايي و سم پاشي منطقه را تقريبا به پايان رسانده است و از اين نظر در وضعيت تثبيت محيط قرار داريم اما به علت وسعت و پراكندگي منطقه و فاصله زياد روستاها هنوز اين كار ادامه دارد.
وي افزود: خوشبختانه ماموران جهاد كشاورزي با كمك نيروهاي آتش نشاني تهران مشغول آواربرداري و خارج كردن لاشه حيوانات در منطقه و دفن آنها هستند و همزمان گندزدايي منطقه نيز انجام مي شود.
رئيس اداره آب و فاضلاب وزارت بهداشت كه براي رسيدگي به امور بهداشت محيط منطقه زلزله زده لرستان به اين منطقه رفته است، ادامه داد: انتظار ما از نهادهايي كه به توزيع اقلام مورد نياز زلزله زدگان مشغول هستند به خصوص هلال احمر و نيز مقامات سياسي كشور اين است كه در شرايط فعلي بيش از همه به تامين آب بهداشتي و بسته بندي شده در بطري براي آسيب ديدگان اقدام كنند و پس از آن تامين وسايل گرمايشي براي جلوگيري از سرماخوردگي زلزله زدگان لازم است.
دست آموز گفت: افراد خيري كه براي كمك به زلزله زدگان لرستان وارد عمل مي شوند و به ارسال مواد غذايي و ديگر اقلام مي پردازند بهتر است قبل از هر گونه اقدام با اداره بهداشت محيط استان لرستان هماهنگ شوند تا از ارسال مواد فاسد شدني يا هر گونه مواد غذايي كه مورد نياز زلزله زدگان نيست خودداري شود.
۵۰ درصد ديوارها و سقف هاي منازل مناطق زلزله زده لرستان ايمن شد
معاون عمليات سازمان آتش نشاني شهرداري تهران با اشاره به زلزله چند روز اخير در استان لرستان گفت:با كمك ماموران سازمان آتش نشاني شهرداري تهران بيش از ۵۰ درصد ديوارها و سقف هاي منازل در مناطق زلزله زده استان لرستان كه در اثر زلزله ترك برداشته بود، ايمن شده است.
پرويز رزميان فر افزود: ۵۰ نفر از ماموران سازمان آتش نشاني شهرداري تهران بعد از وقوع حادثه با امكاناتي اعم از لودر، ميني لودر، جرثقيل، ماشين هاي نورافكن و پنج دستگاه ماشين امداد نجات به كمك آسيب ديدگان مناطق زلزله زده شتافتند.
معاون عمليات سازمان آتش نشاني شهرداري تهران اظهار داشت:تمامي افراد اعزامي از سوي سازمان آتش نشاني شهرداري تهران متخصص و داراي تجربه در زمينه كمك رساني به آسيب ديدگان بودند.
رزميان فر با بيان اينكه خوشبختانه در اين زلزله تلفات جاني به دليل اطلاع رساني به موقع بسيار كم بوده است، اظهار داشت: ماموران اعزامي از ستاد فرماندهي آتش نشاني شهرداري تهران زماني كه به محل حادثه رسيدند، كليه اجساد توسط نيروهاي امدادي و نيروهاي مردمي از زير آوار خارج شده بود و هم اكنون در حال آواربرداري و خروج لاشه احشام از زير آوار هستند تا از ايجاد بيماري در سطح شهر جلوگيري كنند.
به گفته معاون عمليات سازمان آتش نشاني شهرداري تهران هنوز آمار دقيقي از ميزان خسارات و مقدار آواربرداري در دست نيست.

بنياد حمايت از كودكان مستمند، دانش آموزان
سرطاني اردبيل را تحت پوشش قرار مي دهد
ايلنا: رئيس بنياد حمايت از كودكان مستمند استان اردبيل، گفت: كودكاني كه به بيماري سرطان مبتلا هستند؛ تحت پوشش اين بنياد قرار مي  گيرند.
جواد قرآن  نويس، رئيس بنياد حمايت از كودكان مستمند استان اردبيل، گفت: دانش  آموزاني كه به بيماري سرطان مبتلا هستند، شناسايي و تحت پوشش بنياد قرار مي  گيرند. وي گفت: ما سعي مي  كنيم اين كودكان را در مرحله اول بيمه كنيم و هزينه درماني آنها را نيز تأمين خواهيم كرد. رئيس بنياد حمايت از كودكان مستمند استان اردبيل تصريح كرد: ابتدا كودكان سرطاني را تحت پوشش قرار مي  دهيم و در سال  هاي بعد نيز سعي خواهيم كرد كودكان مبتلا به تالاسمي، ديابت و يا ساير بيماري  ها را تحت پوشش قرار دهيم. قرآن  نويس، در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به خدمات ارائه شده به كودكان مستمند توسط بنياد حمايت از كودكان مستمند، گفت: احداث سه باب منزل مسكوني با مشاركت كميته امداد و خير حاج خسرو عجم، آسفالت پشت بام سه منزل مسكوني، تعمير يك باب منزل مسكوني و تحويل انواع محصولات غذايي از جمله خدماتي است كه سال گذشته به كودكان مستمند ارائه شده است. وي، با اشاره به تعداد كودكان يتيم تحت پوشش بنياد، گفت: حدود ۵۰۰ كودك يتيم تحت پوشش بنياد حمايت از كودكان مستمند قرار گرفته  اند. وي گفت: اين بنياد هزينه كودكان يتيم را به نحو مطلوب تأمين مي  كند.

تأمين نيازهاي خوني استان زلزله  زده لرستان
ايلنا: مشاور رئيس سازمان انتقال خون كشور، اعلام كرد: نياز خوني استان زلزله  زده لرستان تأمين شده است. دكتر بابك يكتاپرست، مشاور رئيس سازمان انتقال خون كشور، گفت: خوشبختانه از ابتداي وقوع زلزله در استان لرستان، ذخيره خوني خود استان، پاسخگوي نياز بود. وي افزود: براي اطمينان بيشتر، از استان معين لرستان كه استان كرمانشاه است خواسته  ايم كه آمادگي لازم براي پوشش نياز خوني استان داشته باشد. به گفته يكتاپرست، استان كرمانشاه ۵ هزار واحد خوني ذخيره دارد كه مي  تواند در اختيار استان لرستان قرار دهد. وي تصريح كرد: در صورتي   كه نياز خوني استان زلزله  زده لرستان بيشتر شود، مي  توانيم ذخاير خوني استان تهران را براي آنها بفرستيم. وي يادآور شد: در حال حاضر در زمينه خون و فرآورده  هاي خوني مورد نياز استان لرستان با كمبود روبه رو نيستيم و مشكل خاصي در اين زمينه وجود ندارد.

تنهايي؛ عامل افزايش فشار خون
009609.jpg
ايسنا: مطالعات اخير نشان مي دهد كه علاوه بر چاقي، ورزش نكردن و نداشتن تحرك جسمي «تنهايي» نيز از فاكتورهاي افزاينده فشار خون هستند.
براساس اين گزارش ، مطالعات جديد كه از سوي محققان مركز علوم عصبي ادراكي و اجتماعي در دانشگاه شيكاگو صورت گرفته، نشان مي دهد كه تنهايي مي تواند ۳۰ درجه به ميزان فشار خون در افراد بالاي ۵۰ سال بيفزايد. محققان دريافته اند كه تنهايي در افراد مسن حتي پس از ساير مسايل احساسي منفي مانند اندوه، استرس يا كينه توزي كه در اين مطالعات در نظر گرفته شده اند، عامل مجزايي است كه باعث بالا رفتن ميزان فشار خون مي شود. علاوه بر اين، تأثير تنهايي در افزايش فشار خون ظاهراً با بالا رفتن سن بيشتر مي شود.
سرپرست تيم تحقيقاتي در اين مطالعه اظهار كرد:  احساس تنهايي خطري براي سلامتي است كه هرچه شما تنهاتر باشيد احتمال بالا رفتن فشار خون شما بيشتر مي شود و ما مي دانيم كه افزايش فشار خون مي تواند تمام انواع پيامدهاي منفي را براي سلامتي شما در پي داشته باشد.

مكيدن آب نبات زمان تماس شيريني
با دندان ها را افزايش مي دهد
ايسنا: آكادمي آمريكايي دندانپزشكي اطفال اعلام كرد كه دفعات و زمان مصرف مواد خوراكي و نوشيدني هاي شيرين بر روي سلامت دندان ها و پيشگيري از پوسيدگي آنها در كودكان تأثير گذار است. در بيانيه اي كه از سوي اين آكادمي منتشر شده آمده است: اكثر والدين مي دانند كه بايد مراقب اين باشند كه فرزندانتان چه مي خورند و آنها را وادار كنند كه به طور منظم مسواك بزنند، اما متأسفانه بسياري از والدين مطلع نيستند كه اگر به فرزندانشان اجازه دهند ساعت ها نوشيدني هاي شيرين را مزه مزه كنند يا آنها را به همراه يك بطري شير كنار تخت خوابشان قرار دهند مي تواند تا چه اندازه مضر باشد. اين قبيل عادت ها، دندان ها را براي مدت زماني طولاني در معرض شيريني و قند قرار داده و در نتيجه خطر تخريب و پوسيدگي دندان ها را افزايش مي دهد.

مصرف دائمي دارو در بيماران آسمي
ايسنا: پزشكان متخصص ريه و مجاري تنفسي مي گويند: علي رغم توصيه هاي پي درپي در خصوص مصرف دائمي دارو در بيماران آسمي، بسياري از آنها تنها زماني از داروهاي خود استفاده مي كنند كه دچار حمله آسم مي شوند. بررسي ها نشان مي دهد تاخير در مصرف داروها و به كار بردن آنها در زمان بروز علائم شديد بيماري آسم، نه تنها موجب تشديد سير بيماري مي شود، بلكه فاصله بين بروز حملات را نيز كاهش مي دهد. بسياري از بيماران معتقدند تنها زماني واقعاً دچار آسم مي شوند كه حمله به آنها دست مي دهد، اما واقعيت اين است كه از زمان بروز اولين سرفه هاي شديد تا زماني كه بافت ريه كاملاً ترميم شده باشد (حدود ۱۰ سال و حتي مادام العمر) به فرد لقب بيمار آسمي داده مي شود و وي ملزم به مصرف مرتب داروهاي خود حتي در زمان فقدان علامت بيماري است.

يك چهارم از مددجويان كانون در تعطيلات
نوروز به مرخصي رفتند
ايسنا: يك چهارم از مددجوياني كه داراي حكم قطعي هستند در ايام تعطيلات عيد نوروز به مرخصي رفته اند. آيت با تأكيد بر اينكه مسئولان كانون اصلاح و تربيت تهران حداكثر تلاش خود را براي اعطاي مرخصي به مددجويان كانون اعمال كرده اند، اظهار داشت: طبق آيين نامه اجرايي سازمان زندان ها، مرخصي ها از حداقل ۷ روز تا حداكثر ۳۰ روز به مددجويان اعطا شد. تنها مددجوياني كه تحت قرار بوده اند و حكم قطعي آنها صادر نشده بود از مرخصي اين ايام استفاده نكرده اند، اما در ساير موارد با قرار دادن ضمانت نامه توسط خانواده مددجويان به صورت سند براي محكومان با وثيقه و اوراق شناسايي و هويتي براي متهمان تحت كفالت سعي شده است حداكثر همكاري صورت گيرد تا مددجويان كانون اصلاح و تربيت تهران از نعمت همراه بودن با خانواده در اين ايام بهره ببرند.

بخش هاي جديدي از صفه  تخت  جمشيد
پس  از ۷۰ سال نمايان مي شود
ايسنا: مرمت و بازسازي منطقه برزن جنوبي، برج و باروي تيغه كوه «مهر» ، آرامگاه داريوش سوم، كاخ صد ستون و لايروبي و آزادسازي ضلع جنوبي صفه تخت جمشيد (پارسه، پرسپوليس) از جمله برنامه هاي سال آينده بنياد پژوهشي پارسه پاسارگاد خواهد بود.
حسن راه ساز استادكار مرمت و مشاور بنياد پژوهشي پارسه ، پاسارگاد در اين باره گفت: مرمت و بازسازي منطقه برزن جنوبي كه آثار خشتي و كتيبه هايي ميخي در آن وجود دارد، سال آينده ادامه خواهد داشت. به علاوه، مرمت برج و باروي تيغه كوه مهر، كاخ صد ستون و آرامگاه داريوش سوم نيز انجام مي شود.
وي افزود:  لايروبي و آزادسازي ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر از صفه تخت جمشيد (پارسه، پرسپوليس) و هدايت كانال هاي خروجي آب روها به بيرون از صفه نيز از برنامه هاي سال آينده اين بنياد است؛ اين بخش، محوطه وسيعي را شامل مي شود كه خاك هاي دست ريز حفاري هاي سال هاي ۱۳۱۰ تا ۱۳۴۰ در ضلع جنوبي صفه انباشته شده است. با اجراي برنامه سال آينده، صفه جنوبي بخش شرقي كوه مهر هم از زير خاك بيرون مي آيد. هم چنين اميدواريم در سال ،۱۳۸۵ كانال هاي آب رو تا برزن جنوبي نمايان شوند؛ پيش از اين، كانال هاي داخلي كاخ هاي تخت  جمشيد (پارسه، پرسپوليس) به جز گوشه هايي مانند ضلع شمالي آن، باز شده بودند. راه ساز با اشاره به اين كه يك استخر سنگي و كانال هايي روباز در برزن جنوبي وجود دارند، اضافه كرد: احتمال دارد در برزن جنوبي و قسمت هاي جنوب شرقي صفه كه به ارتفاع حدود شش متر خاك انباشته شده است، كانال هايي براي هدايت سيلاب ها وجود داشته باشند. با توجه به اين كه از سال ۱۳۱۰ كه خاك هاي حفاري در اين منطقه انباشته شده، هيچ كاري در آن صورت نگرفته است، اميدواريم بخش هاي جديدي از صفه را پيدا كنيم.

هشدار صندوق كودكان ملل متحد
كاهش نرخ پيشرفت در اهداف توسعه هزاره
ميليون ها كودك را از رسيدگي بازمي دارد
009612.jpg
ايسنا: بر اساس پيش بيني صندوق كودكان ملل متحد (يونيسف)، با نرخ كنوني پيشرفت در اهداف توسعه هزاره، ميليون ها كودك كه مي توانند مورد رسيدگي قرار گيرند، جا مي مانند.
كودكاني كه دسترسي به آنها سخت تر از ساير كودكان است، عبارتند از آنهايي كه در فقيرترين كشورها و در محروم ترين جوامع زندگي مي كنند؛ كودكاني كه در مناقشات مسلحانه گرفتار شده اند يا مبتلا به اچ. آي. وي،ايدز هستند و كودكاني كه هويت رسمي ندارند، مورد بدرفتاري قرار مي گيرند يا با آنها همچون كودك رفتار نمي شود.
عواملي كه موجب به حساب نيامدن و نامرئي شدن آنها مي شود و تمهيداتي كه مسئولان بايد اتخاذ كنند تا از آنها حفاظت شود، موضوع اصلي گزارش وضعيت كودكان جهان در سال ۲۰۰۶ است.
بر اساس گزارش صندوق كودكان ملل متحد مفقود شدن هويت رسمي، ناكافي بودن حمايت دولتي از كودكان بدون پدر و مادر، استثمار كودكان از راه قاچاق يا كار اجباري، ورود زودهنگام كودكان به نقش هاي بزرگسالي همچون ازدواج، كارهاي پرخطر و جنگ از جمله عوامل موثر در افزايش خطر نامرئي شدن كودكان هستند.
بر اين اساس، كودكاني كه دچار اين مشكلات مي شوند عبارتند از آنهايي كه در هنگام تولد ثبت نشده اند، پناهندگان و كودكان جابه جا شده، يتيمان، كودكان خياباني، كودكان در بازداشت، كودكان مشغول به كارهاي پرخطر يا جنگ و قاچاق، كودكان فروخته شده و كودكان ازدواجهاي نخستين هستند.
محاسبات يونيسف از داده هاي مربوط به تغذيه، مرگ و مير و بيماري كودكان نشان مي دهد كه در ۵۰ كشور با كمترين توسعه يافتگي از هر ۳ كودك زير ۵ سال يك كودك از كم وزني متوسط يا شديد رنج مي برد و يك كودك از هر ۶ كودك قبل از ۵ سالگي مي ميرد.
اين در حالي است كه بيشتر كشورهايي كه يك كودك از هر ۵ كودك آنها قبل از ۵ سالگي مي ميرند تا سال ۱۹۹۹ دستخوش درگيري هاي مسلحانه شديد بودند.
محاسبات يونيسف بر مبناي داده هاي برنامه سازمان ملل متحد درباره اچ . آي . وي،ايدز گوياي اين است كه نسبت كودكان در ميان افراد مبتلا به اچ. آي. وي در حال افزايش است. همچنين كودكان ساكن فقيرترين كشورها با بيشترين خطر جاماندن از مدارس ابتدايي و متوسطه روبه رو هستند.
نابرابري هاي مشابهي نيز در راستاي جنسيت، قوميت يا معلوليت وجود دارد چرا كه احتمالا دلايل پيش آمد اين نابرابري ها، به حساب نيامدن مستقيم كودكان يا سرپرستان آنها از خدمات، زندگي در نواحي فقيرتر يا با خدمات كمتر، هزينه بالاتر دسترسي به خدمات اوليه و يا موانع فرهنگي مانند زبان، تبعيض قومي يا انگ زني است.
گزارش مشترك از برآورد يتيمان جديد نشان مي دهد كه در سال ۲۰۱۰ تعداد كودكان زير ۱۸ سالي كه پدر يا مادر يا هر دوي آنها را از دست داده اند در آفريقاي جنوب صحرا ۵/۱۲ درصد از كل كودكان زير ۱۸ سال، در آسيا ۷/۶ درصد و در آمريكاي لاتين و كارائيب ۶ درصد كودكان را شامل مي شوند.
همچنين بر اساس آمارگيري جمعيت و بهداشت (DHS) و ساير آمارگيري هاي ملي ۲۲ درصد زنان مناطق شهري و ۴۵ درصد زنان روستايي ۲۰ تا ۲۴ ساله كشورهاي در حال توسعه به جز چين در سن ۱۸ سالگي ازدواج كرده اند و اين آمار در مناطق شهري كشورهاي با كمترين توسعه يافتگي ۳۳ درصد و مناطق روستايي ۵۷ درصد است.
بررسي وضعيت ثبت تولد در كشورهاي در حال توسعه نيز نشان مي دهد كه ۶۲ درصد تولدهاي مناطق شهري و ۳۵ درصد در مناطق روستايي ثبت مي شوند.
بر اساس گزارش يونيسف از وضعيت كودكان جهان در سال ،۲۰۰۶ تعهد ما نسبت به كودكان نيازمند، صرف تمام تلاش براي رسيدگي به آنهاست. اما چگونه مي توانيم به كودكاني كه در خفا به سر مي برند دسترسي پيدا كنيم؟ چگونه مي توانيم از به حساب آمدن آنها در خدمات اساسي و پديدار شدنشان با حفاظت از آنها در مقابل آزار، بدرفتاري و خشونت و تشويق آنها به مشاركت در اجتماع مطمئن شويم.
به نظر مي رسد درك وضعيت ناگوار كودكان به حساب نيامده و نامريي و عواملي كه باعث حاشيه نشيني آنها شده و سپس تمركز بر اقداماتي براي آنها، بايد اجزاي جدايي ناپذير راهكارهاي ملي حقوق كودك و توسعه باشند و با دلايل ريشه اي به حساب نيامدن كودكان و عوامل نامريي شدن آنها برخورد كرد.
بر اساس گزارش يونيسف رسيدن به اهداف توسعه هزاره زندگي ميليون ها كودك را در ۱۰ سال آينده متحول خواهد كرد، اما با نرخ كنوني پيشرفت در زمينه اهداف توسعه، ميليون ها كودك كه مي توانند مورد رسيدگي قرار گيرند جا خواهند ماند.
چنانچه بر اساس اهداف توسعه هزاره ۳۰۰ ميليون كودك بايد تا سال ۲۰۱۵ به بهداشت عمومي بهينه دسترسي پيدا كنند؛ در حالي كه با روند كنوني پيش بيني مي شود، تنها ۱۷۰ ميليون كودك از اين امكان برخوردار شوند.
همچنين ۱۰۰ ميليون كودك بايد تا پايان سال ۲۰۱۵ ميلادي به منابع آب، ۶۰ ميليون به غذاي كافي و ۱۱۵ ميليون به آموزش ابتدايي دسترسي پيدا كنند، در صورتي كه با روند كنوني اين اهداف به ترتيب براي ،۷۰ ۵۰ و ۸۰ ميليون كودك محقق خواهد شد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
انقلاب
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |