سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۱ - Apr 4, 2006
دومين جشنواره ملي فيلم دانشجويي برگزار مي شود
رقابت دانشجويان فيلمساز در ارديبهشت
009636.jpg
گروه ادب و هنر- سعيده امين: دانشكده صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران دومين دوره جشنواره فيلم دانشجويي را از ۹ تا ۱۳ ارديبهشت ماه امسال برگزار مي كند.
برگزاري اولين جشنواره در سال گذشته نشان داد كه نه تنها در ميان دانشجويان دانشكده هاي هنري سطح كشور، بلكه در ميان ديگر دانشجويان رشته هاي مختلف تحصيلي، استعدادهاي قابل طرح بسيار زيادي وجود دارند و اگر زمينه عرضه آثار اين هنرمندان فراهم شود فرصت مناسبي براي شناسايي اين استعدادها خواهد بود.
در اين جشنواره دانشجويان فيلمساز در بخش مسابقه با موضوعات مستند، داستاني كوتاه، نماآهنگ، انيميشن و تيزر تلويزيوني با هم به رقابت مي پردازند. علاوه بر اين بخش ويژه اي با موضوع «مادر» و «هواي پاك» نيز براي اين مسابقه در نظر گرفته شده است.
معاونت فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، شبكه دوم سيما، هفته نامه همشهري جوان، معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و دانشگاه هنر در برگزاري اين جشنواره مشاركت دارند.جشنواره در دو بخش اصلي و ويژه برگزار مي شود. بخش اصلي شامل داستاني كوتاه و بلند، مستند، نماآهنگ، پويانمايي و تله تئاتر و تيزر است و بخش ويژه شامل دو موضوع مادر و هواي پاك است.
تعداد آثار رسيده به دبيرخانه تا پايان اسفند ۸۴ در زمينه داستاني ۲۰۰ اثر، مستند ۱۲۰ اثر، نماآهنگ ۵۰ اثر، پويانمايي ۴۰ اثر و تيزر ۸۳ اثر بوده است. در بخش جنبي ۳۰۳ اثر در زمينه عكس و ۲۰۰ اثر در زمينه گرافيك به دبيرخانه رسيده است.قرار بود اين جشنواره در آذرماه برگزار شود اما به علت تغيير و تحولاتي كه در سازمان صدا و سيما و ساختار مديريت معاونت آموزشي رخ داد جشنواره به تأخير افتاد.
دبيرخانه جشنواره ليستي از داوران دو بخش انتخاب و داوري نهايي را در اختيار مطبوعات قرار داده است. رجبعلي طهماسبي، مهدي رحيميان، سهيلا نجم، محمد بزرگ نيا، محمدباقر معلم هيأت داوران در بخش داستاني هستند و در هيأت انتخاب بخش مستند، محمود اربابي، محمد تهامي نژاد، فرهاد ورهرام، محمدرضا گلبهار و محمدرضا پاسدار حضور دارند.
داوران نهايي آثار در بخش داستاني مجيد مجيدي، كمال تبريزي، رضا ميركريمي، مسعود اوحدي و مهدي كلهر هستند. احمدرضا ضابطي جهرمي، ابراهيم مختاري، حجت الله سيفي و رسول صدرعاملي نيز در بخش مستند به داوري مي نشينند.
داوران انتخاب و نهايي در بخش عكس نيز محمود گل محمدي و محمود معالج هستند. نورالدين زرين كلك، اكبر عالمي، عبدالله عليمراد، ناصر گل محمدي و حسن زريابي در انتخاب و داوري انيميشن به قضاوت نشسته اند. هيأت انتخاب و داوري تيزر و نماآهنگ؛ مسعود آب پرور، شاهرخ دولكو و حسين فردرو هستند.
ابراهيم حقيقي، قباد شيوا و عليرضا امامي در هيأت انتخاب و داوري گرافيك و اسفنديار شهيدي، اصغر فهيمي فر و جواد شمقدري در بخش ويژه داوري مي كنند.دبيرخانه جشنواره يك سري مقررات عمومي در نظر گرفته است؛ از جمله اين كه آثار ارسالي نبايد در جشنواره قبلي شركت داده شده باشند.
دانشجويان علاقه مند مي توانند با شماره  تلفن هاي ۲۲۰۲۱۹۳۴- ۲۲۰۲۱۹۳۲ تماس بگيرند و ساير شرايط و اطلاعات را دريافت كنند.

همكاري گلاب آدينه و بابك محمدي
009639.jpg
ايسنا: گلاب آدينه با بازي در نمايش «مادام پي پي» به نويسندگي و كارگرداني بابك محمدي، بار ديگر بر صحنه  تئاتر حضور مي يابد.
آدينه چندين سال پيش در همين نمايش كه در تئاتر شهر اجرا شد، بازي كرده بود و حالا بعد از مدت ها دوباره سرگرم تمرين اين نمايش است كه به صورت تك بازيگر اجرا مي شود.
اين نمايش احتمالا ابتدا در فرهنگسراي نياوران اجرا خواهد شد و بعد از آن قرار است در مراكز و شهرستان هاي گوناگون، روي صحنه برود. البته آخرين حضور گلاب آدينه بر صحنه تئاتر به سال ۸۲ بر مي گردد كه وي در نمايش «در مصر برف نمي بارد» به كارگرداني علي رفيعي، نقش زليخا را بازي كرده بود.
بابك محمدي و كارهاي تازه
بابك محمدي، كارگردان اين نمايش، نمايش ديگري را با عنوان «درام هاي زندگي» در تالار اصلي فرهنگسراي نياوران اجرا خواهد كرد. اين نمايش كه متن آن را خود وي نوشته ، مجموعه اي از نمايش هاي كوتاه است كه تم طنز اجتماعي دارد.
محمدي پيش از اين نمايش موفق «حرفه اي ها» يك كمدي غمگين را در تالار گوشه  فرهنگسراي نياوران اجرا كرده بود كه مورد استقبال علاقه مندان تئاتر قرار گرفت و بعد از آن هم در تالار قشقايي تئاتر شهر روي صحنه رفت.

سينما ميلاد خاموش مي شود
باز هم يك خبر تازه از تعطيلي سالن هاي سينما به گوش مان رسيد. سينما «ميلاد» از سالن هاي قديمي نمايش فيلم در ميدان شهداي تهران تعطيل مي شود. اين سينما كه در دهه ۴۰ شمسي در ضلع جنوبي و مدخل ورودي به خيابان ۱۷ شهريور جنوبي در ميدان شهدا احداث شده، ظاهراً توسط شهرداري و براي استفاده در طرح مترو خريداري شده و از اواسط بهار تعطيل مي شود.
«زير درخت هلو» ساخته ايرج طهماسب آخرين فيلمي است كه در اين سينما به روي پرده رفته و بعد از آن سينما ميلاد براي هميشه خاموش مي شود. به طور قطع اجراي طرح مترو در محل اين سينما امري گريزناپذير بود. اما آيا نبايد به فكر جايگزين هايي براي اين دسته از قربانيان بود.قربانيان فرهنگي طرح هاي توسعه شهري.
از اين پس، به جاي اجراي برنامه اي براي افزايش تعداد سالن هاي سينما، خوب است به فكر حفظ همين تعداد اندك سالن ها باشيم.

آغاز فعاليت تئاتر شهر با اجراي هشت نمايش
مجموعه تئاتر شهر در سال جديد فعاليت خود را با نمايش هايي از اكبر زنجانپور، ميكائيل شهرستاني، حميد فلاحي، علي نرگس نژاد، مهرداد خرمن بيز، حميد فلاحي، حسين مهكام و آتيلا پسياني آغاز مي كند.
مجموعه تئاتر شهر در سال جديد با هشت نمايش فعاليت خود را آغاز مي كند. هشت نمايش از هفت كارگردان از تاريخ بيستم فروردين اجراهاي خود را آغاز مي كنند. نمايش «دشمن مردم» به كارگرداني اكبر زنجانپور در تالار اصلي اجرا مي شود.
ميكائيل شهرستاني نيز با دو نمايش از اكبر رادي با نام هاي «شب بخير جناب كنت» و «آهنگ هاي شكلاتي» در تالار قشقايي اجرا خواهد داشت. همچنين نمايش «تيغ و ماه» به كارگرداني آتيلا پسياني نيز در تالار چهارسو روي صحنه مي رود.
بر اين اساس، نمايش «آواز ستاره ها» به كارگرداني مهرداد خرمن بيز در تالار نو اجرا مي شود و تالار كوچك نيز پذيراي نمايش «وقتي فرشته خواب سگ مي بيند» به كارگرداني علي نرگس نژاد است.
نمايش «پدرم آدم مقصر نبود» نيز به كارگرداني حميد فلاحي در كارگاه نمايش روي صحنه مي رود. نمايش «سكوت» به كارگرداني حسين مهكام در تالار سايه روي صحنه مي رود. اين نمايش ها در حال تمرين هستند و از بيستم فروردين اجرا خواهند داشت.

مستند پارسا درايا در شبكه۴
مستند «پارسا درايا» براي پخش از شبكه ۴سيما مرحله تدوين را طي مي كند.
اين مستند در ۱۱۲ دقيقه براي پخش در ۴قسمت ساخته شده است و به دفاع از اصالت نام خليج هميشه فارس مي پردازد. «پارسا درايا» متشكل از ۴فيلم است و هر يك از اين آثار، موضوعي جداگانه دارند ولي بايد در هفته هاي متوالي پخش شوند.اين مستند در خردادماه سال جاري از شبكه ۴ سيما پخش مي شود.

توليد دو انيميشن قرآني
دو انيميشن با داستان هايي برگرفته از قرآن مجيد براي تلويزيون ساخته شد.
«موريانه و سليمان» و «عنكبوت غار» از توليدات جديد سيماي مركز خوزستان هستند. اين آثار در واحد انيميشن سيماي مركز خوزستان توليد شده اند و به مدت ۹تا۱۰ دقيقه به تهيه كنندگي رحيم كريم زاده ساخته مي شوند.

راز ققنوس ارديبهشت ماه مي آيد
مجموعه تلويزيوني «راز ققنوس» به كارگرداني نادر مقدس و تهيه كنندگي سيداحمد ميرعلايي ۱۵ ارديبهشت ماه از شبكه تهران روي آنتن مي رود. اين مجموعه در ۱۳قسمت ۴۵ دقيقه اي براي گروه فيلم و سريال شبكه تهران ساخته شده است. در اين مجموعه عبدالرضا اكبري، فاطمه گودرزي، مهدي ميامي، عنايت بخشي، امير مهدي كيا، هادي قمشي، پوراندخت مهيمن، افشين نخعي، اتابك نادري، امجد زارع، شيرين ايزدي، فريده سپاه منصور، مهرداد فلاحتگر، حسين رجايي، بابك حسني، بهزاد خداويسي و زنده  ياد رضا سعيدي به ايفاي نقش پرداخته اند.

دكه
تولد يك دوهفته نامه تمام گلاسه
شماره اول دو هفته نامه خبري تحليلي «فارسي» روي پيشخوان دكه ها قرار گرفته است.
«فارسي» شامل بخش هاي متنوع بهاريه، پرونده، اجتماعي، ورزش، فرهنگ، ايران و جهان و ايرانگردي است.
بخش اجتماعي حاوي مطالبي تحت عنوان بدرقه خروس، پنج تن از خانواده مطبوعات، آوار نوروز بر ميراث طبيعي و تاريخي، مردم بزرگ، ما همه خوبيم، جنگ جهاني با كابوس قرن بيست و يكم و وكالت رايگان كودكان بزهكار است.
صاحب امتياز و مدير مسئول اين دو هفته نامه فرج بال افكن و سردبير آن مسعود سفيري است. دو هفته نامه اجتماعي، فرهنگي و هنري فارسي با صفحات گلاسه نازك، با قيمت ۱۰۰۰ تومان به فروش مي رسد.

ديدار يگانه با «سوپرمن» تازه
009645.jpg
گروه ادب و هنر: دوستداران سينما منتظر سوپرمن ۳ بعدي باشند.
جديدترين قسمت مجموعه فيلم مرد پرنده اي روز ۳۰ ژوئن راهي پرده سينماهاي آمريكا و جهان مي شود. كمپاني برادران وارنر كه تهيه كننده «سوپرمن برمي گردد» است، تصميم گرفته همراه با اكران عمومي اين فيلم در سالن هاي معمولي نمايش، نسخه ۳ بعدي آنرا هم در سينماهاي عظيم ايمكس به نمايش بگذارد. به اين ترتيب دوستداران حرفه اي سينما مي توانند با زدن عينك هاي مخصوص فيلم هاي ۳ بعدي، اين فيلم را هم به شكلي نوين تماشا كنند.
پنجمين قسمت مجموعه فيلم كميك استريپي و ماجراجويانه «سوپرمن» يك بازيگر جديد را در نقش مرد پرنده اي دارد. براندون روث يك بازيگر گمنام تلويزيوني است كه تحليلگران اقتصادي سينما مي گويند در لباس سوپرمن تبديل به يك بازيگر بسيار مطرح خواهد شد. فيلم را برايان سينگر كارگراني كرده كه در كارنامه اش ۲ قسمت موفق «مردان ايكس» را دارد. او به خاطر كارگرداني «سوپرمن برمي گردد» مجبور شد از پروژه مورد علاقه اش «مردان ايكس» دل بكند. كارگرداني قسمت سوم اين فيلم علمي _ خيالي به كارگردان ديگري سپرده شد.
سينگر در ارتباط با «سوپرمن برمي گردد» به خبرگزاري رويتر مي گويد: سينماي ۳ بعدي ايمكس جادوي خاصي در دل خود دارد. اين شيوه نمايشي به تماشاگران علاقه مند سينما كمك مي كند تا خيلي خوب و دقيق حس و حال دروني قصه فيلم و درام و تعليق موجود در آنرا حس و درك كنند. اين مسئله باعث همراهي كامل آنان با قصه و ماجراجويي هاي فيلم مي شود. تجربه اين نوع فيلم ديدن، يك تجربه تازه و يگانه است. ۴ قسمت قبلي «سوپرمن» اواخر دهه هفتاد و اوايل دهه هشتاد توليد شد.

چه گوارا به روايت سودربرگ
009642.jpg
گروه ادب و هنر: صنعت سينما يك چه گواراي تازه پيدا مي كند.
استيون سودربرگ تهيه كننده و كارگردان سينما، ماه آينده پشت دوربين فيلمبرداري قرار مي گيرد تا قصه زندگي و فعاليت هاي سياسي ارنستو چه گوارا، انقلابي سرشناس آمريكاي لاتين، را از زاويه اي تازه براي پرده بزرگ سينما تعريف كند. به نوشته سايت اينترنتي فيلم استو، ايفاي نقش اين انقلابي سرشناس به بنيسيو دل تورو بازيگر مكزيكي تبار سينما سپرده شده است.
اين روزها در سراسر جهان جوانان تي شرت هايي به تن مي كنند كه عكس معروفي از اين مبارز آمريكاي لاتين را روي خود دارد. محبوبيت چه گوارا در بين جوانان كشورهاي مختلف، سودربرگ را ترغيب به ساخت فيلم تازه اي از اين مرد كرده است. منطقه وراكروز مكزيك- كه الهام بخش يك وسترن با بازي گري كوپر و برت لنكستر بود- به عنوان لوكيشن اصلي فيلم انتخاب شده است. فيلم، «گوريلا» نام دارد و قرار است نگاهي صادقانه و غير شعاري به زندگي چه گوارا داشته باشد.
چه گوارا در زمان انقلاب ۱۹۵۶ كوبا نفر دست راست فيدل كاسترو بود. او بعد از پيروزي انقلاب كوبا راهي كشورهاي ديگر آمريكاي لاتين شد تا به مبارزات مردم آن كشورها كمك كند. وي به دليل نوع فعاليت هاي خود الهام بخش بسياري از انقلابيون آمريكاي لاتين شد. چه گوارا سال ۱۹۶۷ در جريان مبارزه با نيروهاي نظامي بوليوي كشته شد و تا چند سال قبل كسي اطلاعي از محل دفن وي نداشت.
سودربرگ قبل از اين، فيلم موفق «يازده يار اوشن» و قسمت دوم آن را كارگرداني كرده است. او مي گويد: گوريلا در فضايي كاملاً متفاوت از اين فيلم ها ساخته خواهد شد و يك كار هاليوودي درباره اين انقلابي آمريكاي لاتين نخواهد بود.

بازگشت موفقيت آميز «عصر يخي» ها
009648.jpg
گروه ادب و هنر: «عصريخي۲» لقب فيلم پرفروش آخر هفته گيشه فروش سينماهاي آمريكا را گرفت.
انيميشن كامپيوتري جديد كمپاني فوكس قرن بيستم كه در ۳۹۶۴ سالن سينما روي پرده رفته است، موفق شد در ۳روز آخر هفته به يك فروش خيره كننده ۵/۷۰ ميليون دلاري دست پيدا كند. از آغاز سال جديد ميلادي اين انيميشن ديجيتالي اولين محصول صنعت سينماست كه موفق به يك چنين فروش بالايي شده است. خود مسئولين كمپاني پيش بيني مي كردند اين فيلم حداكثر يك افتتاحيه ۵۵ميليوني داشته باشد.
به نوشته خبرگزاري آسوشيتدپرس، قسمت اول فيلم كه سال ۲۰۰۲ به روي پرده رفت، اولين محصول انيميشن كمپاني فوكس بود كه توانست فروشي بالاي ۱۰۰ ميليون دلار داشته باشد. فيلم كه با افتتاحيه اي ۴۶ ميليوني شروع كرد موفق شد ۱۷۶ ميليون دلار در سينماهاي آمريكا فروش كند.
تحليلگران اقتصادي مي گويند قسمت دوم فيلم موفق به يك فروش كلي ۳۰۰ ميليون دلاري در آمريكا خواهد شد. فيلم كه از سوي منتقدين سينمايي با نقدهاي خوب و مثبتي روبه رو شده، دنباله ماجراجويي هاي ۳ حيوان عهد باستان و در رأس آنها يك ماموت و ببر است. ري رومانو و جان لگوئيزامو به جاي كاراكترهاي اصلي قصه فيلم صحبت كرده اند.
«مرد درون» فيلم جديد اسپايك لي كه هفته قبل صدرنشين جدول بود، اين هفته با يك فروش ۶/۱۵ ميليون دلاري، در رديف دوم نشست.
فيلم كه دنزل واشنگتن را در نقش اصلي دارد در ۱۰ روز اول نمايش، ۵۳ ميليون دلار فروش كرده است. ديگر فيلم هاي جدول هفتگي اينها هستند:۳- «اتل» ۵،/۱۲ ميليون۴- «شكست براي لائونچ» ، ۶/۶ ميليون (چهارمين هفته، ۷۳ميليون) ۵- «وي براي ونده تا» ۴،/۶ميليون(سومين هفته، ۵۷ميليون)۶- «زنده بمان» ۵/۴ميليون(دومين هفته، ۳/۱۷ميليون) ۷- «او يك مرد است» ،
۵/۴ميليون(سومين هفته۲۷،ميليون)
۸- «اسليتر» ۶/۳ميليون ۹- «سگ پشمالو»
۵/۳ميليون(چهارمين هفته، ۵۴ميليون)
۱۰- «غريزه اصلي۲» ۲،/۳ميليون.

بازي
PCrash Tag Team Racing
سيستم:Cube Game/PSP/PS2
سبك: رانندگي اكشن
009678.jpg
باز هم ماجرايي ديگر در دنياي روباه معروف پلي استيشن، كراش نبديكوت. البته اين بار هم سبك بازي مسابقه اي است و كراش به همراه دوستانش در مسابقات شركت مي كنند. سبك گرافيك بازي ساده و كارتوني بوده و استفاده از رنگ هاي شاد، فضاي بازي را دلچسب مي كنسد. كنترل بازي بسيار ساده و روان است و موسيقي تم فانتزي بيشتري به بازي اضافه مي كند. حالت هاي جالبي در مسابقات وجود دارد از جمله اينكه شما فقط نبايد اول بشويد بلكه بايد حريفان را از ميان برداريد. در اين بازي مي توانيد با همكاري يكي از رقبا، خودروي خود را با او تركيب كرده و به اتفاق، به انهدام خودروهاي ديگر بپردازيد. بازي داستان چندان خاصي را دنبال نمي كند اما مسابقات متنوع زيادي در آن گنجانده شده است.

Dragon Ballz Budokai
Tenkachi
سيستم:PS2
سبك: مبارزه اي
009681.jpg


اين بازي بدون اغراق يكي از گزينه هاي بسيار عالي براي طرفداران كارتون هاي ژاپني است. متاسفانه كساني كه چندان علاقه مند به كارتون هاي ژاپني نيستند شايد داستان بازي چندان برايشان جذاب نباشد اما سبك منحصر به فرد مبارزات در اين بازي بسيار جالب است. شما از بين حدود ۱۰۰ شخصيت مختلف كه هر يك تيپ سبك مبارزه و تكنيك منحصر به فرد خود را دارد مي توانيد قهرمان خود را انتخاب كرده و به ميدان نبرد تن به تن روانه كنيد. سبك مبارزه بازي بسيار جالب توجه و جديد است و حتماً نظر علاقه مندان را جلب مي كند. گرافيك بازي به حالت Cell Shade بوده و كاملاً مشابه كارتون ها طراحي شده است. مراحل بزرگ و مختلف بوده و دست شما در مبارزات كاملاً باز گذاشته شده است.


Crazy Frog Racer
سيستم:PC/PS2
سبك: رانندگي
009684.jpg


انيمشن «قورباغه ديوانه» سرانجام وارد دنياي بازي هاي كامپيوتري شد. در اين بازي شما يك مسابقه سوپر خيالي را تجربه خواهيد كرد. در اين بازي شما از بين ۸ شخصيت مي توانيد قهرمانتان را انتخاب كرده و با وسيله نقليه اش (كه تماماً تخيلي هستند) وارد عرصه مسابقات شويد. شما بايد در ۱۲ مرحله بازي، با كسب ۳ جام قهرمان شويد. مسابقات با سرعت ديوانه واري برگزار مي شوند و شما هيجان بسيار زيادي را تجربه خواهيد كرد. در حين مسابقات حتي مي توانيد در برخي مناطق با سلاح هايي كه در اختيار داريد، رقباي خود را مورد هدف قرار داده، آنها را از رقابت حذف كنيد.
Crazy Frog بهترين گزينه براي تعطيلات آخر هفته شماست.
راهنماي درجه بندي سني
009687.jpg
* اين درجه بندي داراي صحنه هاي شاد و سرگرم كننده براي كودكان و غالباً بدون خشونت و هيجان است و براي سنين زير ۷ سال مناسب است.
* مناسب براي تمام سنين، اين درجه بندي شامل بازي هاي فكري و داراي خشونت بسيار پايين است. شخصيت هاي اين بازي ها اغلب حالت كارتوني و كمدي دارند.
* براي نوجوانان ۱۱ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه داراي خشونت در حد متوسط و هيجان معقولي است.

تئاتر عروسكي
شيراز ميزبان جشنواره دانشجويي
مهر: دبير نهمين جشنواره بين المللي تئاتر عروسكي دانشجويي از اجرا شدن بخش خياباني اين جشنواره در ارديبهشت ۸۵ در شيراز خبر داد.
گلزار محمدي گفت: «بخش اجراهاي صحنه اي، كارگاههاي آموزشي و سخنراني اين جشنواره از ۲۲ تا ۲۹ فروردين ماه در تهران برگزار مي شود و بخش خياباني به صورت مجزا ارديبهشت ماه در شيراز برگزار خواهد شد.»
دبير نهمين جشنواره تئاتر عروسكي دانشجويي همچنين درباره بخش اجراهاي صحنه اي تهران توضيح داد: «۲۹ نمايش عروسكي در اين جشنواره روي صحنه مي رود كه ۳ اثر خارجي، ۹ اثر از شهرستان و باقي از تهران خواهند بود.»
محمدي بخش اجراهاي عروسكي ملي مذهبي جشنواره را نيز بخش ديگري از بخش مسابقه دانست و برگزاري سخنراني و كارگاههاي آموزشي عروسكي توسط اساتيد ايراني و خارجي را از برنامه هاي ديگر نهمين جشنواره بين المللي تئاتر عروسكي دانشجويي خواند.

نمونه آسان جدول اعداد ۴۷
009690.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضيدان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده، متوسط، دشوار و خيلي دشوار دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده، قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
حتماً شما هم تا حالا يكي از طرفداران پروپا قرص سودوكو شده ايد و اكنون پس از چند نمونه آسان و متوسط مي توانيد به راحتي نمونه هاي سخت را حل كنيد.
از اين پس به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم به شما مي كنيم. مطمئناً با تمرين و آمادگي ،شما هم مي توانيد يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد شويد.

جشنواره
دو جشنواره فيلم كوتاه در آلمان
جشنواره فيلم «مونيخ» و فستيوال فيلم هاي كوتاه «تيوبينگن» از۱۲ فروردين ماه در كشور  آلمان گشايش يافته و به نمايش و بررسي آثار منتخب مي پردازند.
بنا به گزارش وب سايت رسمي جشنواره فيلم مونيخ به آدرس اينترنتي: www.muc.intl.de اين رويداد سينمايي ويتريني از گونه ها و قالب هاي متنوع و كوتاه را در شهر مونيخ به نمايش گذاشته و به منظور تشويق فيلمسازان با استعداد از سراسر جهان به فعاليت مي پردازد. موضوع مورد اهميت در جشنواره فيلم مونيخ ايده هاي نو، داستانهاي بكر و ژانرهاي جديد است كه با اتكا به تكنولوژي هاي تازه و سبك هاي مدرن تهيه شده باشند.
جشنواره فيلم هاي كوتاه تيوبينگن نيز كه تا دهم ارديبهشت در جريان خواهد بود به شكل رقابتي برگزار مي شود و در دو بخش فيلم هاي كوتاه آلماني و بين المللي به نمايش آثار مي پردازد. جوايز بهترين فيلم، بهترين كارگرداني و بهترين فيلمنامه در اين جشنواره به آثار برتر اهدا مي شود. www.film tage-tuebingin.de نشاني وب سايت اختصاصي جشنواره فيلم تيوبينگن است.

پرده
* هوو(عليرضا داوود نژاد)
بازيگران: رضا عطاران، علي صادقي، رضا داوود نژاد، سپيده علائي و ...
عصر جديد،۱ ايران ،۲ جي ،۱ شاهد، ملت و ...
* يك تكه نان (كمال تبريزي)
بازيگران: هومن سيدي، رضا كيانيان،  احمد آقالو، رويا نونهالي
مركزي ،۲ سپيده ،۲ فرهنگ ،۲ شقايق
* زير درخت هلو
(ايرج طهماسب)
بازيگران: فاطمه معتمد آريا، ايرج طهماسب، حميد جبلي،  شهره لرستاني
آستارا، استقلال، ايران، بهمن، پايتخت، جوان، عصرجديد،۲ قيام، مركزي، المپيا
* چهارشنبه سوري
(اصغر فرهادي)
بازيگران: حميد فرخ نژاد، هديه تهراني، ترانه عليدوستي، پانته آ بهرام
آفريقا، ايران، جي ،۲ بهمن، فرهنگ، صحرا،  آسيا، عصرجديد ،۳ پارس،  ماندانا، گلريز، جوان، ناهيد و كانون
*كودكانه(مسعود كرامتي)
بازيگران: جهانبخش سلطاني، افسر اسدي، هوشنگ حريرچي، متين عزيزپور، دهكده المپيك، جي ،۲ فلسطين

نماي نزديك
يك تكه نان
گروهي از جوان ها بايد براي استخدام در اداره محيط باني در مسابقه اي، مسيري سخت را طي كنند تا به هدف برسند. در اين راه ماجراهايي پيش مي  آيد...
خلاصه داستان بالا مربوط به ساخته جديد كمال تبريزي است. «يك تكه نان» پيش از اين نام «سلوك» را بر خود داشت.
اين فيلم پس از «پايان كودكي» ، «ليلي با من است» ، «مهر مادري» ، «شيدا» ، «فرش باد» ، «گاهي به آسمان نگاه كن» و «مارمولك» جديدترين ساخته كمال تبريزي است.
در «يك تكه نان» رضا كيانيان، رويا نونهالي، اسماعيل خلج، احمد آقالو، گلاب آدينه، هومن سيدي و مريم بوباني به ايفاي نقش مي پردازند.

راهنما
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
انقلاب
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |