سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۱ - Apr 4, 2006
چرا ويستا جايگزين اكس پي مي شود؟
هر از چند گاهي حفره هاي جديد امنيتي را در اكس پي كشف مي كنند
كه شايد راز عمده اين تغيير ويندوز از سوي مايكروسافت باشد
009603.jpg
ايرنا - كيوان باقري:  در حالي كه روز به روز دنيا به زمان عرضه نهايي سيستم عامل جديد شركت مايكروسافت با نام ويندوز ويستا  نزديك مي شود، اين سوال مطرح مي گردد كه چرا مايكروسافت ، ويستا را جايگزين اكس پي مي كند. بايد در نظر داشت كه در حال حاضر برخي از كارشناسان هر از چند گاهي حفره هاي جديد امنيتي را در اكس پي كشف مي كنند كه شايد راز عمده اين تغيير ويندوز از سوي مايكروسافت باشد. با توجه به آنچه گفته شد بسياري از كارشناسان رايانه اي عقيده دارند ويژگي هاي مثبت و قابليتهاي گسترده سيستم  عامل ويستا دليل خوبي براي جايگزين كردن نسخه هاي قديمي تر ويندوز با ويندوز ويستا است كه در نهايت پاييز پيش رو به بازار مي آيد.
سيستم عامل جديد ويندوز ويستا نكات مثبت فراواني دارد كه شايد ذكر همه آنها به صورت يك جا ممكن نباشد اما از نكات مثبت مهم اين سيستم عامل مي توان به ۱۰مورد زير اشاره كرد:
۱ - ضريب امنيت بالا: به رغم آنكه شركت مايكروسافت تلاش كرد با انتشار مجموعه اصلاحي و به روزكننده سرويس پك ۲ براي ويندوز اكس پي اين سيستم عامل را از لحاظ امنيتي به حد قابل قبولي برساند، اما حتي ضريب امنيت ويندوز اكس پي مجهز به سرويس پك ۲ نيز با ضريب امنيت ويندوز ويستا قابل مقايسه نيست.
برخورداري از يك ديوار آتش (فايروال) قدرتمند و دو طرفه كه اطلاعات ورودي و خروجي از رايانه را بررسي مي كند، فناوري ويندوز سرويسز هاردنينگ كه از اجرا شدن مخفيانه كدهاي مخرب در رايانه و تغييرات ناخواسته تنظيمات سيستم عامل جلوگيري مي كند، رمزنگاري تمامي اطلاعات موجود در هارد ديسك رايانه به منظور جلوگيري از سوء استفاده از اطلاعات شخصي كاربران و فناوري يوزر اكاونت پروتكشن به منظور محدود كردن اختيارات امنيتي كاربر با هدف حفاظت از رايانه، تنها بخشي از توانمندي هاي جديد امنيتي سيستم عامل ويندوز ويستا هستند.
۲- برخورداري از اينترنت اكسپلورر ۷: مايكروسافت با تقليد از مرورگر محبوب فايرفاكس تلاش كرده  است نگارش جديد اكسپلورر را به قابليتهايي نظير مشاهده چند وب سايت در يك پنجره مرورگر ،TabBrowsing مديريت بهتر ويژگي هاي امنيتي، امكان شناسايي وب سايتهاي مشكوك به حملات فيشنگ و جلوگيري از دانلود و اجرا شدن كدهاي مخرب از اينترنت بدون آگاهي كاربر، مجهز كند.
۳ -كيفيت گرافيك بسيار بالا: شركت مايكروسافت براي نخستين بار كيفيت گرافيك سيستم عامل ويندوز خود را به حد بالايي رسانده  است. در ويندوز ويستا محيط گرافيكي زيبايي به نام ايرو گلس(Aero Glass) وجود دارد كه فعال كردن آن تصاوير متحرك، جلوه هاي سه بعدي و تصاوير شفاف،(Transparencies) آيكن ها و پنجره هاي شفاف را به ارمغان مي آورد و نه تنها ظاهر ويندوز را دگرگون مي كند بلكه كار كردن با آن را نيز بهبود مي بخشد. (فعال كردن قابليت ايرو گلس نيازمند كارت گرافيكي و پردازنده قدرتمند است)
۴- قابليت جست وجوي دسكتاپ: شركت مايكروسافت، جست وجوگر دسكتاپ بسيار قدرتمندي را در ويندوز ويستا گنجانده كه به هيچ وجه با گزينه كند و ناكارآمد جست وجوSearch در ويندوز اكس پي قابل مقايسه نيست و كاربران مي توانند با استفاده از آن با سرعت و دقت بالا در ميان انواع فايلها، ايميل ها و مطالب اينترنتي موجود در هارد ديسك رايانه خود و يا شبكه رايانه اي مورد استفاده، به جست وجوي موارد مورد نظر خود بپردازند.
۵ -به روزنگاري اينترنتي:ويندوز ويستا بر خلاف ويندوز اكس پي از مرورگر اينترنت اكسپلورر براي دانلود به روز نگارها (آپ ديت) استفاده نكرده و خود به يك برنامه به روزنگار مجزا مجهز شده كه نتيجه آن به روزنگاري متمركز و سريعتر ويندوز و برنامه هاي جانبي آن است.
۶- بهبود قابليتهاي صوتي تصويري: نرم افزار مديا پلير در ويندوز ويستا از ابزار نه چندان محبوبي كه هم اكنون در اكس پي مي بينيم، به يك برنامه صوتي و تصويري كامل و جذاب بدل شده  است.
برنامه ويندوز فوتو گالري (Windows Photo Gallery) سرانجام قابليت مديريت عكسهاي ديجيتالي را به ويندوز آورده كه به كمك آن مي توان به راحتي عكسها را مديريت، طبقه بندي، ويرايش و چاپ كرد. برنامه دي وي دي ميكر DVD Maker نيز امكانات جالبي را براي ساخت و ويرايش تصاوير ويدئويي در اختيار كاربران ويستا قرار مي دهد.
۷ -كنترل دسترسي اطفال:ويندوز ويستا به قابليتي مجهز شده كه والدين، معلمان و مسئولان كتابخانه ها مي توانند از جهات مختلف بر نحوه دسترسي اطفال به رايانه نظارت داشته  باشند. به كمك اين ويژگي مي توان وب سايتهاي خاص را در اينترنت فيلتر كرد، دانلود فايل را محدود نمود، برنامه ها و بازي هاي رايانه اي قابل اجرا در رايانه را مشخص كرد و حتي روز و ساعت دسترسي كودك به رايانه را نيز تعيين نموده و محدود كرد.
۸- قابليت پشتيباني از اطلاعات هارد ديسك: زماني كه ويندوز ۹۵ به بازار آمد، رايانه هاي شخصي داراي هاردديسكهاي حداكثر ۳۰۰ مگابايتي بودند. اين در حالي است كه هم اكنون رايانه هاي جديد داراي هارد ديسكهاي ۳۰۰ يا ۴۰۰ گيگابايتي هستند و به همين علت ويندوز ويستا به منظور حفاظت از كاربر در برابر احتمال فاجعه پاك شدن و يا از بين رفتن ناگهاني اين حجم اطلاعات، به قابليت پشتيباني Back upجديدي مجهز شده و به علاوه ويژگي سيستم ري استور (System Restore)در آن براي بازگرداندن رايانه به بهترين وضعيت قبلي در هر لحظه، بهينه سازي شده  است.
۹ - به اشتراك گذاري هارد ديسكها: ويندوز ويستا به توانايي به اشتراك گذاري هارد ديسكها(Peer-to- peer) مجهز شده كه كاربران گروه هاي مشخص شده مي توانند با استفاده از آن از طريق اينترنت به تبادل فايل و پيغام ميان يكديگر بپردازند.
۱۰ - نصب در تنها ۱۵ دقيقه!: هرچند نگارشهاي آزمايشي فعلي ويندوز ويستا براي نصب شدن روي رايانه همانند ويندوز اكس پي دست كم به حدود يك ساعت زمان نياز دارد اما مايكروسافت وعده داده  است نسخه نهايي اين سيستم عامل به گونه اي طراحي شده كه كاربران مي توانند در حدود ۱۵دقيقه آن را روي رايانه خود نصب و راه اندازي كنند.
با تمامي اين تفاسير، برخي نكات منفي نيز در ويندوز ويستا به چشم مي خورد كه اگرچه در مقايسه با نكات مثبت چندان به چشم نمي آيند اما توجه به آنها ارزشمند است:
* به خاطر داشته باشيم ويندوز ويستا براي عملكرد بهينه نيازمند يك رايانه قدرتمند است و به همين علت كاربران رايانه هاي قديمي تر بهتر است پيش از نصب آن به فكر ارتقاء رايانه خود باشند.
* ويندوز ويستا هنوز به يك نرم افزار ضد ويروس متمركز مجهز نشده و شما همچنان مجبور خواهيد بود پس از نصب آن از يك نرم افزار آنتي ويروس جداگانه براي حفاظت از رايانه خود بهره بگيريد.
* كار كردن با ويستا به ويژه با قابليتهاي در ظاهر پيچيده اي نظير فلدرهاي مجازي(Virtual folders) اندكي مشكل بوده و تغييرات فراوان در منوي استارت ممكن است كاربران نسخه هاي قديمي تر ويندوز را دچار سردرگمي كند.
* مايكروسافت برخي ويژگي هاي استاندارد شده در ويندوزهاي قبلي را در ويستا تغيير داده كه اين امر مي تواند سبب نارضايتي كاربران شود. به طور مثال پيش تنظيمات ويندوز ويستا به گونه اي است كه ويندوز به جاي خاموش كردن (شات داون) رايانه، آن را هايبرنيت مي كند و كاربر مجبور است براي شات داون كردن كامل رايانه، پيش تنظيمات ويندوز ويستا را تغيير دهد.
* برخي ويژگي هايي كه مايكروسافت با تبليغات فراوان به ويستا افزوده در واقع نگارشهاي به روز شده ويژگي هاي قديمي تر هستند. به طور مثال برنامه ويندوز ميل(Windows Mail)در حقيقت همان آوت لوك اكسپرس با تغييرات جزيي است و ويندوز ديفندر (Windows Defender) نيز همان مايكروسافت آنتي اسپاي ور است كه تنها به روزنگاري شده  است.
به هر ترتيب، سيستم عامل جديد مايكروسافت در پاييز سال جاري وارد بازار مي شود و با توجه به استفاده بيش از ۹۰ درصد رايانه هاي شخصي جهان از سيستم عامل ويندوز ، ميليونها كاربر رايانه هاي شخصي بايد كم كم خود را براي آشنايي با ويستا آماده كنند.

موفقيت جت ماوراء صوت
ايسنا: آزمايش يك موتور جت با طراحي جديد كه مي تواند با هفت برابر سرعت صوت پرواز كند با موفقيت بر فراز استراليا انجام شد. موتور جت «هاي شات ۳» كه در وومرا - ۵۰۰ كيلومتري شمال آدلايد در استراليا- آزمايش شد بر پشت يك موشك قرار داده شده بود.
اين موتور جت پس از پرتاب، با سرعتي كه كارشناسان اميدوارند در حد ۹ هزار كيلومتر در ساعت باشد، در ارتفاع ۳۱۴ كيلومتري به زمين بازگشت. در حال حاضر يك تيم بين المللي از كارشناسان، سرگرم تجزيه و تحليل اطلاعات مربوط به اين پروژه هستند تا ببينند آزمايش مورد بحث تا چه حد موفقيت آميز بوده است. اين موتور جت پرسرعت به نام «هاي شات ۳» شناخته مي شود و توسط شركت بريتانيايي «كينتيك» - سازنده تجهيزات دفاعي - طراحي شده است. با انجام موفقيت آميز اين پرواز آزمايشي، راه براي دستيابي به پروازهاي فرا قاره اي بسيار سريع، هموار مي شود. آزمايش «هاي شات» عملي كردن ايده استفاده تجاري از جت هاي پرسرعت را بيش از پيش به واقعيت نزديك خواهد كرد. به گزارش بي.بي.سي، در مرحله اول، اين موتورها احتمالا براي ارسال ماهواره ها به مدار پائيني زمين مورد استفاده قرار خواهند گرفت اما بسياري در اين انديشه اند كه از اين موتورها مي توان در هواپيماهاي مسافربري نيز استفاده كرد. هواپيماهاي مجهز به موتور «هاي شات» مي توانند مسير لندن به سيدني را تنها در دو ساعت طي كنند. موتور «هاي شات ۳» با يك موشك متعلق به دانشگاه كوئينزلند پرواز خواهد كرد.
اين اولين پرواز از سه پرواز آزمايشي برنامه ريزي شده براي اين موتور در سال جاري خواهد بود. اولين موتور «هاي شات» سال ۲۰۰۱ مورد آزمايش قرار گرفت اما با سقوط موشك حامل آن، اين آزمايش به شكست انجاميد.

اسرار شكل گيري ستاره هاي دنباله دار
009597.jpg
پارس اسكاي: تيم تحقيقاتي و پژوهشي فضايي Deep Impact در حال مطالعه چگونگي تشكيل دنباله دارها هستند. اين گروه در اين پژوهش بر لايه هاي بيروني و سطوحي كه بر اثر برخوردها ساييده شده متمركز شده اند. تيم علمي آمريكايي سال گذشته، پرتابه اي به وزن ۳۷۰ كيلوگرم را به دنباله دار تمپل ۱ فرستاد تا به آن برخورد كند و در اين تصادم دانشمندان بتوانند اسرار اين دنباله دار را آشكار كنند.
يكي از اعضاي اين تيم مي گويد كه تصاوير به دست آمده از اين برخورد كه در تيرماه ۱۳۸۴ اتفاق افتاد، وجود طبقات لايه اي در ساختار اين دنباله دار را نشان مي دهد.مايك پيلتون، يكي از اعضاي اين تيم در كنفرانس علمي كه در تگزاس برگزار شده بود، گفت كه وجود لايه هاي طبقاتي در اين دنباله دار نشان مي دهد كه اين دنباله دار از آنچه كه امروزه آن را مي بينيم كوچك تربوده است. همچنين مايك پيلتون اين دنباله دار را به بهمني تشبيه مي كند كه در سير حركتش، حجمش افزايش پيدا مي كند. در منظومه شمسي خرده سيارات و سيارك ها پيوسته در حال برخورد به يكديگر بودند و در برخي از برخوردها بر اثر حرارت، سطوح خارجي خرده سيارات بر يكديگر قرار مي گرفتند و دنباله دار ها را به وجود مي آوردند.
دانشمندان تصور مي كنند كه دنباله دار ها مدارك با ارزشي در مورد چگونگي شكل گيري منظومه شمسي در اختيار دارند.

اشباح در ارباب حلقه ها
009549.jpg
نجوم_ صدرا جزايري: وقتي فضاپيماي ويجر براي اولين بار در ۲۶ سال پيش ، به زحل رسيد ساختاري روي حلقه هاي آن سياره كشف كردند كه تا آن موقع از زمين رصد نشده بود. در ۱۹۹۰ هابل هم توانست اين پديده را براي دومين بار رصد كند و اما بعد از مدتي اين لكه ها ناپديد شدند!
محققان عامل اين لكه ها را جمع شدن ذرات باردار بر سطح حلقه ها مي دانند. در صورتي كه خورشيد با زاويه خاصي به اين مناطق بتابد اين جلوه ها بار ديگر ظاهر مي شوند. پيش بيني ها نشان مي دهد در اواخر خرداد ماه امسال با زاويه گيري مناسب حلقه ها بار ديگر مي توانيم شاهد ديدن اين اشباح بر سطح حلقه ها باشيم. اين لكه ها به طور متوسط طول و عرضي در حدود ۶۰۰۰ و۱۵۰۰ مايل دارند. در واقع ثبت دوباره و شناخت بيشتر آنها يكي از مهمترين ماموريت هاي كاسيني به حساب مي آمد . اما با ارسال اولين عكس ها اثري از اشباح حلقه ها ديده نمي شد و در كنار ديگر موفقيت هاي ماموريت كاسيني اين يكي بسيار مايوس كننده بود.
محققان فكر مي كردند پديدار شدن اين لكه ها به صورت فصلي اتفاق مي افتد و به خاطر تغيير شرايط محيطي در بخشي از حلقه ها صورت مي گيرد ، حال آن كه بعدها دليل ايجاد اين پديده مشخص شد. ذراتي كه قطري كمتر از ۰‎/۰۲ پهناي موي انسان دارند باعث مي شوند مقدار زيادي بار الكتريكي در بخش پلاسماي حلقه ها جمع شود و يك ميدان مغناطيسي و الكتريكي در بخشي از حلقه ها پديدار مي شود. وضعيت فوق سبب مي شود اين ذرات يك الكترون اضافه تر نيز جذب كنند و شروع به جست و خيز كردن در صفحه حلقه ها كنند، بدين معنا كه براي بازه هاي كوتاه مدت حلقه را ترك مي كنند و به ارتفاعي حدود ۵۰ مايل بالاتر مي روند و اين موضوع سبب مي شود كه نور خورشيد را به اندازه ديگر نقاط بازتاب نكنند، براي همين نسبت به بخش هاي ديگر تاريك تر ديده مي شوند.با نزديك شدن زحل به يكي از دو نقطه اعتدالي در مدارش زاويه حلقه ها كاهش پيدا مي كند (منظور زاويه بين صفحه حلقه ها و خط ديد ناظر است ).تيم تحقيقاتي معتقد است با شروع اين بازه زماني كاسيني تا ۸ سال ديگر مي تواند از اين پديده اطلاعات كافي جمع آوري كند.

نخستين ايراني در فضا
ايسنا : منابع خبري روسيه گزارش دادند كه انوشه انصاري، يك مدير ايراني مقيم آمريكا درصدد است طي چند ماه آينده به عنوان نخستين فضانورد گردشگر زن جهان به فضا سفر كند. انوشه انصاري اخيرا علاقه خود را نسبت به حضور در يك برنامه گردشگري فضايي اعلام كرده و به مركز آموزش هاي فضانوردي استارسيتي در روسيه نيز سفري داشته است.
انصاري و خانواده اش سابقه اي طولاني در فراهم آوردن مقدمات سفرهاي خصوصي فضايي دارند. اين خانواده، مبتكر جايزه ۱۰ ميليون دلاري X Prize است كه براي طراحان و سازندگان فضاپيماهاي خصوصي كه قابليت پرواز در ارتفاع بيش از ۱۰۰ كيلومتري زمين را داشته باشند در نظر گرفته شده بود. اين جايزه دو سال پيش به سازندگان نخستين فضاپيماي خصوصي جهان موسوم به «سفينه فضايي يك» اعطا شد. شركت تحت اختيار انصاري و خانواده اش كه در آمريكا مستقر است، در سال هاي اخير همكاري گسترده اي با شركت ماجراجويي هاي فضايي داشته است. اين شركت به دنبال طراحي و ساخت فضاپيمايي موسوم به كاوشگر است كه قرار است حداقل از دو مركز از پيش برنامه ريزي شده در امارات و سنگاپور به فضا پرتاب شود. اين درحالي است كه شركت ماجراجويي هاي فضايي براي اعزام يك گردشگر فضايي ژاپني كه در حال حاضر در حال گذراندن آموزش هاي ويژه فضانوردي و سفر به ايستگاه فضايي بين المللي است، قراردادي را امضا كرده است. هزينه اين سفر فضايي - گردشگري همچون سفرهاي مشابه در گذشته حدود ۲۰ ميليون دلار برآورد شده است. به گزارش خبرگزاري اينترفكس و به گفته سخنگوي شركت ماجراجويي هاي فضايي در روسيه،  تنظيم قراردادي براي اعزام انوشه انصاري به ايستگاه فضايي بين المللي به وسيله فضاپيماي سويوز در دست بررسي است. جزئيات اين قرارداد در حال بررسي است و پيش بيني مي شود كه خانم انصاري آموزش هاي لازم را در مركز آموزش هاي فضانوردي روسيه سپري كرده و به عنوان نخستين گردشگر فضايي زن، همراه فضانورد ژاپني سپتامبر سال جاري ميلادي به فضا اعزام شود. در اين راستا، وي زير نظر پزشكان متخصص روسي بوده و از لحاظ پزشكي هيچ مشكلي ندارد.

ستيز فناوري نانو و سرطان
سرطان ، بمباران مي شود
009555.jpg
ستاد ويژه توسعه فناوري نانو: ذرات نانومقياس، به رغم اندازه كوچك شان، در برخورد با اجسام، اثرات بسيار عجيبي از خود نشان مي دهند. ذرات بسيار كوچك در حد نانو نمي توانند سلول هاي سرطاني را مستقيما از بين ببرند. در همايش Nano Tech ۲۰۰۶ كه در۲۳-۲۱ فوريه ۲۰۰۶ در ژاپن برگزار شد محققين مركز Fraunhofer ثابت كردند كه نانوذرات به عنوان رها كننده دارو، داراي ويژگي بسيار موثري هستند.
رهايش هوشمند دارو بعد از عبور آن از نقاط مختلف بدن و حمله به يك نقطه خاص از پيش تعيين شده، يكي از روياهاي هميشگي داروسازان و فيزيكدانان بوده است.
محققين اين مركز با استفاده از فناوري نانو يك گام ديگر به اين امر مهم نزديك تر شدند. به گفته دكتر گونتر تورار، عضو برجسته موسسه مهندسي و بيوتكنولوژي Fraunhofer، آنها با استفاده از نانوذرات داراي عامل زيستي توانستند موجبات مرگ سلول هاي سرطاني را فراهم كنند. اين ساختار سلولي شكل از يك هسته جامد تشكيل شده است كه پروتئين هايي اين هسته را احاطه كرده اند كه وظيفه شناسايي و از بين بردن سلول هاي سرطاني را به عهده دارند. سئوالي كه اكنون مطرح مي شود اين است كه اين سيستم چگونه كار مي كند؟
ارتباطات اجزاي مختلف بدن انسان از طريق فرآيندهاي بيوشيميايي بوده كه بر پايه مبادلات مولكولي است. اين گروه تحقيقاتي سعي كردند تا به درك صحيحي از اين ارتباطات برسند تا پس از شناخت مكانيسم دقيق آن بتوانند آن را مهار كنند. آنها پس از آگاهي از اين مكانيسم عامل دارويي به نام TNF را تهيه كردند كه اين دارو پس از تزريق به بدن در محل سلول هاي سرطاني مولكول هايي را آزاد مي كند كه اين مولكول ها به گيرنده هاي سلول هاي سرطاني حمله كرده و پس از عبور از آن باعث مرگ سلول مي شود.
دكتر گونتر تورار و همكارانش در دانشگاه اشتوتگارت، براي طراحي اين دارو از نانوذرات داراي عامل زيستي موسوم به Nanocytes استفاده كردند كه قابليت حمل پروتئين هايي را روي خود داشته است. آنها براي ساخت اين دارو از قابليت ساماندهي پروتئين ها استفاده كردند، به اين شكل كه زماني كه پروتئين مورد نظر با نانوذره تماس پيدا مي كند پروتئين شروع به رشد و احاطه كردن هسته مي كند. دكتر گونتر تورار و همكارانش نانوذرات محاط شده را به ظرف كشت باكتري منتقل كرده و آنها را در جوار سلول هاي سرطاني قرار دادند و با نتيجه جالبي روبه رو شدند؛ سلول هاي سرطاني در تماس با نانوذرات از بين رفتند. وي اين فرآيند را روي نوار ويدئو ضبط كرده و در همايش Nano Tech ۲۰۰۶ در Fraunhofer نمايش داد.
اين Nanocyte ها قطعا در آينده نزديك در درمان بيماري سرطان به كار گرفته خواهد شد اما قبل از آن بايد تست هاي كلينيكي خود را پشت سر بگذارد. با وجود اين اثر ضد سرطاني نانوذرات داراي عامل زيستي ، اين دسته از مواد در پزشكي به عنوان ابزار مطالعه سلول ها و همچنين به عنوان معرف در آناليز هاي پزشكي مورد استفاده قرار مي گيرد.

ساخت اولين نانوموتور خورشيدي
009552.jpg
ستاد ويژه توسعه فناوري نانو: گروهي از محققان بين المللي موفق به ساخت اولين موتور مولكولي خورشيدي شدند. وينچنزو بالزاني، از شيميدانان دانشگاه بولونيا ايتاليا مي گويد: «از اين موتور كه همانند پيستون حركاتي به جلو و عقب دارد، مي توان در خواندن اطلاعاتي كه به صورت صفر و يك هستند، كمك گرفت. به عنوان مثال مي توان از اين موتور در الكترونيك و فوتونيك مولكولي كه به سرعت رو به رشدند، براي ساخت كامپيوترهاي شيميايي بهره برد.»
همچنين اين موتورها مي توانند به عنوان نانوشيرهايي كه سطوح نانوذرات متخلخل سيليسيومي را مي پوشانند، عمل نمايند. به اين ترتيب دانشمندان مي توانند با استفاده از نور، اين تخلخل ها را از نانوذرات مولكول هاي مختلفي همچون داروهاي ضدسرطان خالي و يا پركنند. فريزر استودارت، از نانوشيميدانان دانشگاه كاليفرنيا،مي گويد: «پس از هدف گيري غدد سرطاني با اين نانوذرات تنها كافيست با استفاده از نور، شير نانومقياس باز شده و دارو در محل مورد نظر رها شود.» اين موتور طي شش سال و توسط محققان دانشگاه بولونيا و كاليفرنيا لس آنجلس طراحي و ساخته شده است. اين نانوماشين شبيه دمبلي به طول تقريبي ۶ نانومتر است كه حلقه اي به پنهاي ۱/۳ نانومتر در اطراف ميله آن قرار گرفته است. اين حلقه مي تواند در طول ميله دمبل حركت كند، ولي نمي تواند از متوقف كننده هاي توده اي دو انتهاي آن رد شود.دو نقطه روي اين شكل دمبلي وجود دارد كه حلقه بيشتر در آن نقاط قرار مي گيرد. وقتي يكي از دو انتهاي دمبل، نور خورشيد را جذب مي كند الكتروني را به يكي از اين دو نقطه انتقال مي دهد و حلقه را به آن نقطه مي كشد و سپس با يك چرخش به وضعيت ديگر برمي گردد. پس از آن كه الكترون دوباره به سر دمبل برگردد، حلقه نيز به محل سابق خود باز مي گردد و همچنين چرخه مجدداً تكرار مي شود.
استودارت مي گويد: «حركات انجام شده توسط اين نانوموتور كاملاً سريع است و يك چرخه كامل آن در كمتر از يك هزارم ثانيه صورت مي گيرد كه تقريباً معادل ۶۰۰۰۰ دور در دقيقه موتور يك خودرو است.»
جالب آن كه اين نانوموتور براي حركت خود به هيچ سوخت شيميايي نياز ندارد. اين در حالي است كه موتورهاي مشابهي كه قبلاً ساخته شده بودند، از جمله موتورهاي بيولوژيكي، به سوخت نياز داشتند. اما نيروي اين موتور مستقيماً از نور خورشيد تأمين مي شود، بدون آن كه نياز به گردش سوخت و مصرف آن داشته و ماده زائدي توليد كند. درست همان نسبتي كه بين يك خودرو خورشيدي با يك موتور بنزين سوز وجود دارد، در اينجا نيز هست و اين گامي مهم و رو به جلو در تلاش هاي شيميدانان براي ساخت ماشين هاي مولكولي به شمار مي آيد؛ به طوري كه ديگر دانشمندان هم تحت تأثير پيچيدگي ساختار تركيبي آن قرار گرفته اند.
در حال حاضر اين نانوموتورها مي توانند در محيط محلول به طور تصادفي و نسبتاً مستقل از هم و بدون آن كه به هم بچسبند، حركت كنند. لذا فعلاً نمي توان كاري از اين سيستم انتظار داشت. دانشمندان به دنبال آن هستند كه بتوانند اين نانوماشين ها را به دنبال هم و روي يك سطح و حتي داخل غشاء سلول ها قرار دهند، به طوري كه بتوانند در كنار هم كاري انجام داده و در نهايت يك كار مكانيكي در مقياس ماكروسكوپيك به ثمر رسد.

ساخت ترانزيستور با استفاده از نانولوله هاي كربني
009600.jpg
ايسنا: تيم مهندسي الكترونيك و علوم فناوري نانو دانشگاه رايس با قرار دادن نانولوله هاي كربني در ميدان مغناطيسي قوي توانستند حفره هاي الكتروني آن را به حركت در آورند. اين تحقيقات دريچه اي نو را به سوي خواص نوري نانولوله هاي كربني نيمه هادي و مولكول هاي توخالي شكل كربني گشوده است.
شركت هاي پيشرو در صنعت محاسبات اميدوارند از اين نانولوله ها به عنوان اجزاي نوري در ساختار ميكروتراشه هاي در دست ساختشان استفاده كنند تا باعث افزايش قدرت و راندمان انرژي آن شوند. جونيكيرو كونو، مدير اين پروژه تحقيقاتي، معتقد است كه از اين نانولوله  تك ديواره مي توان به عنوان انتقال دهنده اطلاعات در تراشه ها استفاده كرد، به طوري كه به جاي حركت سيگنال هاي الكترونيكي در تراشه هاي معمولي، از حركت نقطه نوري در ساختار نانولوله ها استفاده شود. البته تاكنون به دليل فعل و انفعالات نوري ضعيف در نانولوله ها، هنوز اين فناوري به صورت كاربرد صنعتي به اجرا در نيامده است.
تحقيقات جديد به دانشمندان كمك مي كند تا به فرموله كردن تست هاي جديد براي سئوالات پيچيده درباره خواص نوري نانولوله ها پاسخ مناسب پيدا كنند. براي مثال دانشمندان در حال بحث روي اين مساله هستند كه آيا راندمان كم فلورسانس در نانولوله ها برخاسته از ساختار فيزيكي ذاتي آنهاست يا به عوامل خارجي همچون مشكلات ساختاري يا آلودگي بستگي دارد.
روش مغناطيسي ارائه شده اين گروه تحقيقاتي مي تواند در آزمايش خواص ذاتي نانولوله ها و پايان دادن به بحث و ترديدهاي موجود درا ين زمينه كمك شاياني كند. تست هاي تحقيقاتي اين گروه در آزمايشگاهي در فرانسه و همچنين آزمايشگاه ميدان مغناطيس بالا واقع در نيومكزيكو انجام شده است. ساسا زاريك كه اين پروژه به عنوان موضوع رساله دكتراي وي بوده، اميدوار است اين روش جديد بتواند به درك عميق تر تئوري ها و توسعه دستگاه هاي ساخته شده بر پايه فن آوري نانو كمك كند.
در ترانزيستورهاي جديد، نانولوله ها يك قسمتي از ساختار آن را تشكيل مي دهند و توانسته اند به عنوان يكي از قطعات الكترونيكي از نيروي مورد نياز براي ترانزيستورها و گرماي توليد شده در آن بكاهند ولي به عنوان اجزاي نوري، آنها هنوز آماده براي استفاده در صنعت نيستند، همانطور كه جايگزيني فيبرهاي نوري به جاي سيم هاي مسي توانسته است انقلابي در سرعت و حجم انتقال اطلاعات نسبت به ۲۰ سال پيش ايجاد كند، استفاده از نانولوله ها به جاي فيبرهاي نوري بسيار شوق انگيز و اميدبخش است.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
انقلاب
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |