سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۱ - Apr 4, 2006
چهار فصل را در بهار خوزستان ببينيد
009579.jpg
009585.jpg
009588.jpg
009591.jpg
اهواز- شايد براي  كساني  كه  با جغرافياي  خوزستان  آشنايي  كامل  ندارند و نام  اين استان براي  آنان  تنها تداعي كننده  منظره اي  از سرزميني  گرم  و تفتيده  با مردماني  با چهره هاي  آفتاب  سوخته  است ، دعوت  به  ديدن  كوههاي  با قله هاي  پوشيده  از برف  ايذه ، دامنه هاي  سر سبز اطراف  اين  شهر، نرگس  زارهاي  وسيع  بهبهان  و دشتهاي  لاله هاي  واژگون  رنگارنگ  لالي  و مسجدسليمان ، غريب  بنمايد اما واقعيت  اين  است  كه  اينها تنها گوشه  كوچكي  از زيبايي هاي  استان  خوزستان  است .
كارون  پرپيچ  و تاب  كه  بر پهنه  دشت  وسيع  خوزستان  مي خرامد جلوه اي  منحصربه  فرد در طبيعت  اين  استان  دارد و در جاي  جاي  آن مي توان  از طنازي  اين يار ديرين  دشت  خوزستان  و شاخه  هايش  لذت  برد.ساحل  كارون  در اهواز و شاخه هاي  انتهايي  آن مثل اروند و بهمنشير در آبادان  و خرمشهر حال و هواي ديگري  دارد، قايقرانان  با قايقهاي  كوچك  و ناخدايان  با لنجهاي چوبي  نه  چندان  بزرگشان  در اروند آماده اند تا ميهمانان  را در سفرشان  به  استان  تا آخرين  كرانه هاي  اروند به  ميهماني  پيوندگاه  اين  رود بزرگ  با خليج  فارس  در دهانه  اروند در خرمشهر ببرند، جايي  كه  يادآور دلاوريها و پايمرديهاي  رزمندگان  در دوران  دفاع  مقدس  است .
غير از كارون ، رودخانه  كرخه  به  عنوان  طولاني ترين  رود خوزستان ، رود دز، مارون ، هنديجان  (زهره ) و شاوور ديگر رودخانه هاي  جاري  اين  استان  جاذبه هاي  خاص  خود را دارند و سدهاي  احداث  شده  بر رودخانه هاي  مختلف  چشم  انداز زيبايي  داشته  و مأمن  مسافران  است  تا ساعاتي  از اوقات  خود را در كنار آنها با آرامش  سپري  كنند.
بازديد از سد عظيم  كارون سه، خاطره اي  فراموش  نشدني  براي  آنان   را بر جاي  خواهد گذاشت .
بزرگترين  پل  قوسي  كشور روي  درياچه  سد كارون  سه  در خوزستان  چشم  اندازي  بسيار زيبا دارد و بنا به  گفته  مسئولان  اين  سد، براي  رفاه  حال  گردشگران  و مسافران ، توقفگاهي  به  ظرفيت  يكصد خودرو در اين  محل  در نظر گرفته  شده  تا آنها از چشم اندازهاي  زيبا و طبيعي  آن بهره  برند.
سد دز با ارتفاع  ۲۰۳ متر، در شمال  خوزستان  و سد شهيد عباسپور(كارون ) در شمال  شرقي  مسجدسليمان  كه  سال  ۵۵ ساخته  شده محل  هاي مناسبي  براي گذراندن  يك  روز مفرح  هستند.
سد كرخه  كه  به  عنوان  بزرگترين  سد خاكي  خاورميانه ، روي  رود كرخه  احداث  شده  و سد گتوند عليا، گدارلندر روي  رودخانه  كارون  از ديگر سدهاي  ديدني  استان  هستند.
در دو درياچه  تفريحي  پشت  سدهاي  كارون  سه  و كرخه  براي  پذيرش  ميهمانان امكانات  شناوري  فراهم  شده  و بازديدكنندگان  مي توانند از مناطق مختلف  پشت  اين  دو سد ديدن  كنند.
زندگي  عشايري  كه  در اين  ايام  از سال  به  خوزستان  كوچ  كرده اند و طبيعت  سرسبز كه  گوسفندان  ايل  و بزغاله هاي  زيباي  نو رسيده  آنها را در دامن  خود مي پرورد و نواي  زنگوله هاي  آنها براي  هر گردشگري جالب  توجه  است .
تالابهاي  زيبا و وسيع  مانند تالاب  هورالعظيم  در دشت  آزادگان  و تالاب  بين المللي  شادگان،پاركهاي  جنگلي  دزفول ، شوشتر، مسجدسليمان ، نرگس زارهاي  طبيعي  بهبهان  و منطقه  جنگلي  دب  حردان  از ديگر جاذبه هاي  طبيعي  خوزستان  هستند.
مناطق  جنگي  هشت  سال  دفاع  مقدس  و يادمانهاي  ايجاد شده  در مناطق  اروندكنار، شلمچه ، فكه ، طلاييه  و شهرهاي  آبادان  و خرمشهر نيز به  فراخور ظرفيت  موجود كاروانهاي  راهيان  نور و ساير بازديدكنندگان  را پذيرا مي شوند.خوزستان  در بحث  جاذبه هاي  تاريخي  نيز با برخورداري  از پيشنيه اي  غني  از تمدنهاي  باستاني  ايران  زمين  جايگاه  خاصي  دارد و جاي  جاي  استان  از شوش  ، شوشتر و ايذه  گرفته  تا بهبهان  ، مسجدسليمان  و اهواز كه  هر يك  نشاني  از هويت  تاريخي  اين  مرز و بوم  را برتارك  خود دارند، بازديدكنندگان  علاقه مند به  اين  جاذبه ها را به  گرمي پذيرايند.
شهرستان  ايذه  واقع  در منطقه  كوهستاني  شمال  خوزستان  در ۲۰۵ كيلومتري  اهواز مركز ايالت  آياپير در دوره  ايلاميان  بوده  و يكي  از موزه هاي  بي نظير سنگ  نگاره ايران  و جهان  محسوب  مي شود.
بيشتر آثار ديدني  و با ارزش  ايذه  كه  در دوره  پارتها نيز از شهرهاي  مهم بوده  است ، به  صورت  نگاركنده  و گنجينه هاي  جاويدان  نقش  برجسته ها بر دل  كوه  هستند كه  از وراي  قرنها استوار و پرشكوه  همچنان  ايستاده اند و عظمت  آنها گويي  گذر زمان  را به  سخره  گرفته اند.
كول  فره  واقع  در هشت  كيلومتري  شمال  شرقي  دشت  ايذه ، اشكفت  سلمان  در جنوب  ايذه ، شيرهاي  سنگي  يادماني  از شجاعان  بختياري  و خونگ  اژدر يادماني  از دوره  ايليماييدها از جمله  آثار ديدني  اين  شهرستان  هستند.
بهبهان  در جنوب  شرقي  استان  خوزستان ، با بافتي  زيبا و كهن  آثاري  همچون شهر ارجان  يادمان  دوره  ايلامي ، پل  ساساني  خيرآباد يادمان  دوره  پيش  ازاسلام ، آتشكده  خيرآباد، كاروان سراي  دژ مهتابي  يادمانهاي  دوره  ساساني  و مقبره هاي  امامزاده  اباذر و بشير و نذير را در خود جاي  داده  است . قديمي ترين  پل  جهان  به  نام  پل  ساساني  نيز در دزفول  قرار دارد كه  هنوز عبور و مرور بر روي  آن در جريان  است . آرامگاه  يعقوب  ليث ، سبزقبا برادر امام  رضا (ع )، بقعه  شاه  ركن الدين ، بقعه  رودبند و بقعه  محمدبن  جعفر طيار در دزفول  از شمار آثار ديني اين  شهرستان  هستند.
شهر شوش  در شمال  غرب  خوزستان ، شهري  است  با قدمت  چند هزار ساله  كه  تاريخ، نام  آن را به  عنوان  نخستين  خاستگاه  شهرنشيني  و يكجانشيني  در ايران  به  ثبت رسانده  است. اين  شهر حدود دو هزارو ۴۰۰ سال  مركز و پايتخت  دو امپراطوري بزرگ  و متمدن  ايلام  و هخامنشي  بوده  و مقبره  دانيال  نبي  (ع ) ، قلعه  شوش شهر شاهي ، كاخ  شاوور و معبد باستاني  چغازنبيل  با قدمت  سه  هزارسال  از مهمترين  آثار اين  شهرستان  به  شمار مي آيند.
شوشتر شهر سازه هاي  آبي  شگفت  آور و گنجينه  مهندسي  آب ايران  باستان  در خوزستان  حكايت  ديگري  دارد كه  آسيابها و آبشارهاي  آن در كنار بافت  قديمي خاص  با محله ها و خانه هاي  قديمي در ۹۵ كيلومتري  اهواز نيز گواه  تاريخ  كهن  اين  سرزمين  است . يادمانهايي  چون  كلاه فرنگي ، آسيابها يا آبشارها، قلعه  سلاسل ، پل شاپوري ، مسجد جامع ، امامزاده  عبدالله  از جمله  آثار ارزشمند اين  شهر است  كه  از دوره هاي  مختلف  تاريخي  در دل  آن به  جاي  مانده اند.
مسجدسليمان  را شايد بتوان  نخستين  شهر پارسي  در خوزستان  و جنوب  غرب ايران  به  شمار آورد، اين  شهر به  روايتي  همان  شهر پارسوماش  نخستين  شهر آرياييهاي  مهاجر به  اين  سرزمين  است .
معبد بردنشانده  مربوط به  دوره  پارتها، چاه  نمره  يك  نخستين  چاه  نفت  ايران  و خاورميانه ، صفه  سر مسجد و آتشكده  آن از جمله  آثار تاريخي  اين شهر هستند.
در شهرستان  رامهرمز شهر سلمان  فارسي،  قلعه  داودختر از دوران  ساساني ، شهر مختارك  و تل برمي  بزرگترين  سايت  ايلامي  از جمله  يادمانهاي  تاريخي هستند كه  در شرق  خوزستان  قرار دارند.استان  خوزستان  سرزمين  چهارفصل  با برخورداري  از اين همه جاذبه ،گردشگران   را در فصل بهار به  خود مي خواند.

امام جمعه بندر گز:
ساحل توريستي- تجاري بندر گز به
پفك فروشي مبدل شده است
گرگان - امام  جمعه  بندرگز از اين كه بندر نيمه  كاره  توريستي-  تجاري  بندرگز تبديل به پاتوق پفك فروشان شده است، انتقاد كرد.
حجت الاسلام  مرتضوي  به ايرنا گفت: اين  در حالي  است  كه  در چندين  سال  گذشته  از پول بيت المال  براي  راه اندازي  مجدد اين  بندر ميلياردها تومان  هزينه  شد.وي  با اشاره  به  اقدامات  مسئولان  شهرستان  براي  پيگيري  و مشخص  شدن  وضعيت اسكله  بندرگز در غرب  گلستان ، تصريح  كرد: اين  اقدامات  هيچ  ثمري  براي شهرستان  نداشته  است .
به  گفته  وي ، با اين  وضعيت  اگربه  جاي  احياي  مجدد بندر طرح  ديگري اجرا مي شد، بدون  شك  مشكلات  فعلي  كه  در اين  منطقه  گريبانگير مردم  شده  است ، به وجود نمي آمد.
بندرگز قبل  از اين  دومين  بندر فعال  و مهم  شمالي  ايران  درتبادلات  بين ايران  و روسيه  بوده  و سهم  گسترده اي  در ميزان  صادرات  و واردات  كالاي  كشورداشته  است .نگاهي  به  تاريخچه  اين  بندر و موقعيت  ممتاز جغرافيايي  آن گوياي  قابليت بالاي  بندرگز در اقتصاد كشور است، اما متاسفانه  اكنون  از اين  بندر تنهانامي بيش  نمانده  است .
امام  جمعه  بندرگز گفت : برغم  صرف  هزينه هاي  گزاف  متاسفانه  اكنون  اين  پروژه  عظيم  به  ورطه  فراموشي  سپرده  شده  و  به بندري متروكه تبديل شده است.
به  باور برخي  از كارشناسان ، احياي  مجدد اين  بندر نقش  ويژه اي  در بهبودامور اقتصادي  و بدنبال  آن امور اجتماعي  و فرهنگي  منطقه  و انجام  مراودات با كشورهاي  همسايه  ايفا مي كند و حركت  اقتصادي  تازه اي  درمنطقه  شكل  مي گيرد.

يادي از رونق بازار مسگرهاي جهرم
009582.jpg
جهرم- تا همين چند سال پيش،  صداي چكش هايي كه در بازار مسگرهاي جهرم بر سر ظرف هاي دست ساز آنان فرود مي آمد، از فاصله هاي دور قابل شنيدن بود و از گرمي بازار حكايت مي كرد، اما امروزه پيرمرداني كه يادگاران بازار مسگران هستند، ديگر مس را رها كرده و به سراغ ظرف هاي روي و معدني رفته اند و فقط يك نفر از اين۶۰ ، ۷۰ نفر در بازار مسگرها هنوز از اين كار دست نكشيده است.
مسگرها در جهرم از محله كلوان بوده اند كه اين شغل را بيش تر از پدر به ارث مي بردند و درآمد اقتصادي آنها از اين حرفه است.
امان الله شعباني - تنها مسگر جهرمي  حال حاضر - مي گويد: از سنين كودكي با پدر خود محمداسماعيل شعباني كه از اولين مس سازان جهرم بوده، با اين شغل آشنا شدم و تا الان ظرف هاي مسي مي سازم.
وي مي افزايد: بازار كهنه مسگري و آهنگري در جهرم كه ۷۰-۶۰ سال قدمت دارد، از كوچه دلال ها تا حمام بازار، امتداد داشت كه تعداد آنها به ۸۰-۷۰ مغازه مي رسيد. ماده اوليه را از تهران با ماشين هاي قديمي  به جهرم مي آوردند و در آن زمان، يك كارخانه مس كوچك هم در شيراز داير بود.
او مي گويد:در دهه هاي اخير با روي كار آمدن ظرف هاي روي (روحي)، تفلون و بي توجهي به اين حرفه، ظرف هاي مسي بي رونق شدند و با توجه به اين كه خواستار زياد نداشتند، شاغلان در اين حرفه، كار خود را رها كرده و به شغل هاي ديگري روي آوردند.
ظرف هاي مسي در ساليان دور، هم به عنوان جهيزيه براي عروس ها خريداري مي شدند و واقعاً از نظر ضخامت و استفاده كردن در طبخ غذا مورد استفاده بودند كه در حال حاضر فقط براي شيريني پزي و بعضي از آشپزي هاي سنتي و سنگين و پاتيل از اين ديگ ها استفاده مي شود.
طعم غذاي پخته شده در اين ظرف ها خوشمزه است، اما ديگر از آنها استفاده اي نمي شود؛ شايد دليل آن، يكي گراني مس است و ديگر اين كه مردم به دنبال زندگي مجلل رفته و از حالت سنتي خارج شده و ظرف هاي مسي جايگاهي ندارند.

لرزه نگاري يك حوزه نفتي در شهرستان دشتي
بوشهر - لرزه نگاري  حوزه  نفتي  منطقه  اسلام آباد شهرستان  دشتي  آغاز شد.
به گزارش  واحد مركزي  خبر از بوشهر، مدير طرح  عمليات  لرزه نگاري  حوزه نفتي  اسلام آباد گفت : براي  نخستين  بار است  كه  مهندسان  و كارشناسان  ايراني  لرزه نگاري اكتشاف  و استخراج  نفت  وگاز را انجام   مي دهند.
مهندس  محمدحيدري، وسعت  حوزه نفتي  اسلام  آباد را۹۵۰ كيلومترمربع  اعلام  كردوگفت:  عمليات  اجرايي  اين  طرح  در مدت  ۴ ماه انجام  خواهد شد.
وي  از اتمام  اين  طرح  در تيرماه خبر داد و افزود: در عمليات  لرزه نگاري ابعاد حجم و عمق  چاه هاي  نفت  وگاز مشخص  مي شودو براي  حفاري  دراختيار شركت نفت  و گاز وزارت  نفت  قرار مي گيرد.

كمي بودجه، طرح آبخيزداري در درود
نيشابور را متوقف كرد
نيشابور - مدير جهاد كشاورزي  نيشابور گفت : بدليل  كمبود اعتبار ۵۰ درصد عمليات اجرايي  حوزه  آبخيزداري  شهر درود نيشابور همچنان  متوقف  مانده  است .
عبدالله  يوسفي  به ايرنا افزود: تاكنون  ۱۲۰۰ مترمكعب  بند خشكه  چين  و ۵۵۰۰ مترمكعب  بند گابيوني  و ۳۰۰ مترمكعب  بند سنگي ملاتي  جهت  كنترل  سيل  و رسوب  اجرا شده  است .
وي  اعلام  كرد: حوزه  آبخيز شهر درود با ۴۵۰۰ هكتار وسعت  و يك  رودخانه دائمي پرآب  داراي  شيب هاي  تند با خاك هاي  مارني  حساس  به  فرسايش  و دامنه هاي  سنگي  واريزه اي  و لغزشي  بوده  و اين  خصوصيات  باعث  بوجود آمدن  سيل هاي مخرب  و فرسايش  شديد خاك  حاصلخيز مي گردد.
وي  گفت : در راستاي  حل مشكلات  مذكور، آبخيزداري  شهرستان  نيشابور در سال ۱۳۷۸ مطالعات  اجرايي  حوزه  را انجام  داده  و از سال  ۱۳۷۹ عمليات  اجرايي  آن را شروع  كرده  است .
وي  ادامه  داد: در اين سالها نسبت به  اجراي  عمليات  بيولوژيك در سطح  دو هزار هكتار از مراتع  حوزه  و ۱۰ هكتار احداث  بانكت  و كاشت  دوهزار اصله  بادام  ديرگل ، اقدام شده است.يوسفي  هدف  از اجراي  اين  پروژه  را جلوگيري  از تخريب  بي رويه  مراتع  واحياي  پوشش  گياهي ، حل  مشكل  كم آبي ، كنترل  سيل  و رسوب  و جلوگيري  از فرسايش خاك  دانست  و افزود: با اجراي  عمليات  آبخيزداري  درهر هكتار سه  تا چهار مترمكعب  رسوب  كاهش  يافته  است .
شهر ييلاقي  درود در بخش  زبرخان  نيشابور و در ۸۰ كيلومتري  جنوب  غربي  مشهد واقع  شده  است .

مجموعه تاريخي بسطام، نگيني در دل خانه هاي خشتي
009594.jpg
شاهرود- در ۶ كيلومتري شمال شرقي شاهرود و در جنوب رشته كوه البرز شهر بسطام قرار دارد كه به عنوان يكي از جاذبه هاي مهم زيارتي و گردشگري شهرستان شاهرود شمار زيادي گردشگر، جهانگرد و زائر را به سوي خود مي كشاند و همه روزه پذيراي مهمانان داخلي و خارجي است.
با توجه به متون تاريخي، اين شهر در زمان هاي گذشته، مركز ايالت قومس بوده و روايت است كه بين سال هاي ۲۵۸ تا ۲۶۰ هجري قمري، امامزاده محمد (ع) از نوادگان امام جعفر صادق (ع) به همراه بايزيد بسطامي به منظور ارشاد مردم به اين شهر سفر كرده و در همين شهر به ديار باقي شتافت و به خاك سپرده شد.
پس از چندي بايزيد بر فراز تربت اين امامزاده، بارگاهي (بقعه و بارگاه فعلي) را بنيان نهاد و ديري نپاييد كه خود نيز در سال ۲۶۱ هـ.ق درگذشت و در جوار آرامگاه امامزاده محمد(ع) دفن شد.
مجموعه تاريخي بسطام شامل چندين اثر تاريخي است كه هر يك از آنها تعريف و تاريخچه مربوط به خود را دارد و اين مجموعه ارزشمند و تاريخي همچون نگيني در دل خانه هاي خشتي بسطام است.بقعه امامزاده محمد (ع): در جنوب صحن مجموعه تاريخي بسطام و در جوار تربت با يزيد،قرار گرفته است كه همچون خورشيدي بر تارك شهر مي درخشد.بناي اوليه اين بقعه مربوط به قبل از حكومت سلجوقيان بوده و در زمان حكومت غازان خان مغول و سلطان محمد خدابنده الجايتو مجدداً مرمت و بازسازي شده است.
آرامگاه بايزيد: اين آرامگاه نيز در جنوب صحن مجموعه مزبور قرار دارد و متعلق به بايزيد طيفور ابن عيسي ابن سروشان بسطامي ملقب به سلطان العارفين يكي از عرفاي نامي و مشهور ايران در قرن سوم هجري قمري و معاصر با معتصم بالله، خليفه عباسي است.اكنون قبر وي كه فقط يك پنجره مسقف فلزي دارد پذيراي زائران زيادي از نقاط مختلف ايران و جهان است.
مسجد بايزيد:مسجدي است كه در كنار بقعه و بارگاه امامزاده محمد (ع) بنيان گذاشته شده و بيش از هر بناي ديگر در داخل مجموعه جلب توجه مي كند.
تاريخ ساخت اين مسجد مربوط به دوره هاي تاريخي آل بويه، سلجوقي، ايلخاني و قاجاريه است كه مرمت و بازپيرايي و احداث گنبد مربوط به سال ۶۶۰ هـ.ق است و در دوره قاجاريه قسمتي از فضاي داخل مسجد با سقف چوبي مرمت اساسي شده است.
مسجد جامع بسطام:اين مسجد در قسمت جنوبي مجموعه تاريخي بسطام قرار دارد و از بناهاي دوره حكومت غازان خان و معماري آن متعلق به سال هاي ۷۰۰ تا ۷۰۶ هـ.ق است.
مدرسه شاهرخيه:يكي از زيباترين مدارس علميه استان سمنان به شمار مي رود كه در شرق مجموعه تاريخي و به صورت دو طبقه با ۲۸ حجره و معماري زيبا و منحصر به فردي ساخته شده است.
صومعه بايزيد:به صورت دو اتاق تو در تو و كوچك ساخته شده و در زمان حكومت ايلخانان با گچبري هاي فوق العاده جذاب تزيين شده است .اين مكان معتكف گاه بايزيد و مريدانش بوده است.
مسجد سلجوقي:اين مسجد كه اكنون جز مناره و ديوار قديمي چيزي از آن بر جاي نمانده در اوايل قرن پنجم هجري قمري بنا شده است.
برج كاشانه:در جنوب شرقي مسجد جامع بسطام، برجي ۳۰ ضلعي قرار دارد كه در ورودي آن كنار محراب مسجد واقع شده است.اين برج از داخل ۲۴ متر و از بيرون ۲۰ متر ارتفاع دارد.نام اصلي اين برج غازانه بوده كه به مرور و بدون توجه به اصل آن كاشانه ناميده شده است.مناره گنبد غازان خان، ايوان غربي و دالان ورودي از ديگر آثار و بناهاي مجموعه تاريخي بسطام است.

آثار تاريخي بروجرد در زلزله لرستان آسيب جدي ديده است
بروجرد- در زلزله هاي نسبتاً شديد چند روز گذشته در دشت سيلاخور استان لرستان، بيشتر آثار تاريخي بروجرد تخريب و يا آسيب جدي ديده است.
به گزارش ايسنا، مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان لرستان با اعلام اين خبر گفت: در اين زلزله مسجد جامع بروجرد، قديمي ترين مسجد موجود در نواحي غربي ايران،خسارت ديد و مسجد امام اين شهر و بسياري از آثار تاريخي از جمله نقاط آسيب ديده است.
مدير ميراث فرهنگي و گردشگري بروجرد نيز گفت: در زلزله اخير گلدسته و مناره ها، ايوان و گنبدخانه مسجد جامع تخريب شده است.
به گفته وي، كاربندي ايوان شمالي مسجد امام (ره) اين شهر نيز كاملاً فرو ريخته، ايوان شرقي، سردر ورودي و اتاق هاي طبقه  فوقاني آن نيز شكستگي هاي شديد برداشته است. يارمحمدي هم چنين از تخريب و يا آسيب بخشي از بافت تاريخي بروجرد، خانه هاي تاريخي حاج افتخار الاسلام، مصري، بيرجندي، تخريب كلاه فرنگي، تكيه مرحوم موثقي و فرو ريختن سردر سالن اجتماعات دبيرستان امام خميني(ره) خبر داد.

ساخت بزرگترين چاپخانه شمالغرب كشور در اردبيل
اردبيل- كار ساخت بزرگترين چاپخانه شمالغرب كشور در شهرك صنعتي شماره دو اردبيل آغاز شد.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اردبيل در آيين آغاز عمليات اجرايي اين طرح گفت: اين مجتمع چاپخانه اي در زميني به مساحت دو هزار متر مربع و با ۱۵ ميليارد ريال سرمايه گذاري، توسط بخش خصوصي اجرا مي شود.اصغر تقي زاده شكيبا افزود: با بهره برداري از اين واحد تا آخر سال ۸۵ كه شامل تمام زنجيره چاپي از قبيل چاپ رنگي، بسته بندي، صحافي و جعبه چسباني است، تحول مهمي در حوزه فرهنگ استان اردبيل روي مي دهد.تمام ماشين آلات اين چاپخانه محصول كارخانه هايدليرگ آلمان است و پس از راه اندازي، امكان چاپ ۱۰ هزار نسخه ورق چاپي چهار رنگ به صورت همزمان در يك ساعت فراهم مي شود.

صدور۳۳۰ ميليون دلار كالا از مرز باشماق مريوان
مريوان- معاون فرماندار شهرستان مريوان اعلام كرد: در سال گذشته، ۳۳۰ ميليون دلار كالا از مرز باشماق مريوان به كشور عراق صادر شد.
«محمد فلاحي» در بازديد از بازارچه مرزي باشماق افزود: اين بازارچه سال پر رونقي را پشت سر گذاشت و عامل اصلي اين افزايش صادرات، حذف بوروكراسي اداري، شفاف سازي امور صادرات و دادن تسهيلات به صادر كنندگان بود.
وي حجم وزني اين ميزان كالا را ۷۰۰ هزار تن اعلام كرد و افزود: اين ميزان صادرات نشان مي دهد كه يك سوم صادرات ايران به عراق از طريق اين مرز صورت مي گيرد.كالاهاي صادر شده شامل مصالح ساختماني، ميوه، پوشاك، نوشابه، كولر آبي و شير آلات بوده است.معاون فرماندار مريوان افزود: به منظور تجهيز اين بازارچه ساخت ۵۰۰ باب واحد تجاري با پيشرفت فيزيكي ۶۰ درصد در دست اقدام است.

ساخت دهكده گردشگري سرعين ماه آينده آغاز مي شود
اردبيل- معاون امور عمراني استاندار اردبيل گفت: براي احداث دهكده گردشگري طبيعت سبز سرعين هزار و يكصد ميليارد ريال اعتبار نياز است.
اكبر بهنام جو در گفت وگو با ايرنا افزود: عمليات اجرايي اين طرح در ۶۰۰ هزار متر مربع زيربنا و ۸۲ هكتار مساحت ارديبهشت ماه امسال آغاز مي شود.
وي گفت: اين طرح با ظرفيت ايجاد زمينه اقامت شبانه روزي براي شش هزار نفر گردشگر، داراي مجموعه هاي اداري، ورزشي، فرهنگي، هتل، ويلا، آپارتمان هاي مسكوني، كاربري هاي مدرن، كلينيك آب درماني، واحدهاي تجاري و آژانس هاي مسافرتي و خدماتي است.
وي به قابليت هاي شهر گردشگري سرعين اشاره كرد و افزود: ارتقاي امكانات عمومي در آن تا حد پذيرش اردوهاي تيم هاي ملي و المپيك پيش بيني شده است. وي بر اجراي طرح هاي مهم معطل مانده اين منطقه، فراهم كردن زمينه حضور هر چه بيشتر بخش خصوصي در سرمايه گذاري هاي كلان و افزايش مدت اقامت گردشگران در شهر گردشگري سرعين تأكيد كرد.تاكنون براي مقدمات دهكده توريستي سرعين سبز ۲۵ ميليارد ريال هزينه شده است.
شهر سياحتي سرعين واقع در ۲۵ كيلومتري غرب اردبيل به لحاظ داشتن ده ها چشمه آب معدني گرم و سرد، مناظر كوهستاني دل انگيز و مجتمع هاي آب درماني سبلان و بش باجيلار از مراكز مهم گردشگري ايران محسوب مي شود.

شوراي سازش كارگر و كارفرما در قم تشكيل شد
قم- رئيس سازمان كار و آموزش فني و حرفه اي قم گفت: براي نخستين بار شوراي سازش كارگر و كارفرما در اين استان تشكيل شد.
«مجيد آوري فرد» در گفت وگو با ايرنا افزود: مشكلات كاري بسياري از كارگران با ارجاع به مراجع قضايي تشديد مي شود و در بسياري از موارد، تمديد قرارداد كارگر و كارفرما را با مشكل مواجه مي كند.
وي ادامه داد: بهترين روش براي حفظ حقوق كارگر و كارفرما، ارايه خدمات مشاوره اي، قبل از مراجعه به مراجع قضايي است.
در اين راستا، شوراي سازش با حضور نمايندگاني از كارگر، كارفرما و دولت تشكيل شده تا اختلافات كاري اين افراد از طريق واسطه گري و راهنمايي برطرف شود.وي اضافه كرد: احكام صادره از شورا براي كارگر و كارفرما الزام آور نيست و تنها جايگاه ارشادي دارد.

نمايشگاه بزرگ تمبر در مشهد گشايش يافت
مشهد- همزمان با سالروز ۱۲ فروردين، روز جمهوري اسلامي ايران، نمايشگاهي از تمبرهاي پستي و يادگاري و پاكت هاي مهر روز مربوط به دوره جمهوري اسلامي در محل كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي داير شد.مسئول گنجينه تمبر و اسكناس آستان قدس رضوي اعلام كرد: در اين نمايشگاه كه تا ۱۸ فروردين پذيراي علاقمندان است براي اولين بار در سطح كشور، تمام تمبرهاي جمهوري اسلامي از بدو انقلاب تاكنون در يك مكان به نمايش درآمده است.

بازسازي دوسوم مناطق زلزله زده استان قزوين
قزوين- بيش از ۱۴ هزار واحد مسكوني روستايي در چهار سال اخير در مناطق زلزله زده استان قزوين بازسازي شده است.
به گزارش واحد مركزي خبر معاون امور بازسازي و مسكن روستايي بنياد مسكن استان قزوين گفت: به دنبال وقوع زلزله در مناطق آوج و آبگرم در سال ۱۳۸۱ و مناطق رودبار الموت و رودبار در سال ۱۳۸۳ ، ۲۱ هزار و ۶۰۰ واحد مسكوني روستايي در استان قزوين آسيب ديد كه تاكنون بيش از ۱۴ هزار واحد آن بازسازي شده است.
رضا صادقي تعداد واحدهاي در حال ساخت در مناطق روستايي را هزار واحد دانست و افزود: تاكنون بيش از ۴۹۴ ميليارد ريال اعتبار در قالب وام و ۸۲ ميليارد و ۷۵ ميليون ريال كمك بلاعوض براي بازسازي منازل مسكوني روستايي مناطق زلزله زده اين استان هزينه و ۶۷۵ هزار تن مصالح ساختماني مصرف شده است.

شمشيربازي، ورزشي ناشناخته در استان زنجان
زنجان - رئيس  هيات  شمشيربازي  استان  زنجان  گفت  : اين  رشته   ورزشي  هنوز در استان  زنجان  ناشناخته  است .
محمدرضا سودي  در گفت و گو با ايرنا افزود: هيات شمشيربازي استان  با تدوين  و اجراي  برنامه ريزي هاي  لازم  درجهت  رشد، تعالي  ومعرفي  ورزش  شمشيربازي  گام  برمي دارد.
وي  گفت : فعال كردن  هيات هاي  اين  رشته   ورزشي  در شهرستان هاي  ابهر و خرمدره  و جلب  و جذب  ورزشكاران  علاقه مند به  شمشيربازي  ، از اولويت هاي  برنامه   كاري  هيات  استان  در سال  جديد جهت  توسعه   اين  ورزش  است .
سودي  يادآورشد: درزمان  حاضر علاوه بر استفاده  از آناتولي  پطروسيان مربي  بين المللي  ارمنستاني ، از وجود كامبيز روحاني  ، علي  يوسفي ، محمدرضا سودي ، مرتضي  جليلي  و فرزانه  بيات ، از مربيان  زنجاني  براي  آموزش  علاقه مندان  رشته   شمشيربازي  استفاده  مي شود.

شهرستان ها
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
انقلاب
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |