دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۶ - Apr 10, 2006
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
اگر طالب نجات و رستگاري هستيد، بي خبري و غفلت را ترك گوييد و پيوسته ملازم كوشش و مجاهدت باشيد.
غررالحكم ص ۲۷۷
امروز با حافظ
هرگز از ياد من آن سرو خرامان نرود
هرگزم نقش تو از لوح دل و جان نرود
كه اگر سر برود از دل و از جان نرود
آن چنان مهر توام در دل و جان جاي گرفت
نقش تازه بر هنر ملي
۱۵ فيلمساز برجسته ايراني در كنار هم گره مي زنند
010845.jpg
گروه ادب و هنر : فرش دستباف هويت ايران است به همين دليل از هنرمندان سرشناس در عرصه سينما دعوت كرديم تا با عزم ملي خود و توليد فيلم هاي كوتاه به احيا و گسترش صنف فرش ايران كمك كنند.
رضا ميركريمي، منوچهر محمدي و مرتضي فرجي رييس مركز ملي فرش ايران صبح ديروز در جمع خبرنگاران از چگونگي ساخت نخستين مجموعه فيلم هاي كوتاه در زمينه فرش دستباف ايران به تفصيل سخن گفتند.
به گزارش همشهري، رضا ميركريمي طراح و مجري پروژه از بهروز افخمي، رخشان بني اعتماد، بهرام بيضايي، كمال تبريزي، ناصر تقوايي، مسعود جعفري جوزاني، ابراهيم حاتمي كيا، سيف الله داد، مجتبي راعي، نورالدين زرين كلك، خسرو سينايي، عباس كيارستمي، داريوش مهرجويي، مجيد مجيدي و محمدرضا هنرمند به عنوان كارگردانان اين مجموعه نام برد و گفت: هريك از اين ۱۵ كارگردان قرار است در ۵ دقيقه حس آزادشان را از فرش ايراني در فرمتي آزاد به تصوير بكشند. فيلمنامه اين آثار هم جمله اي ا ست كه توسط اين هنرمندان در توصيف فرش ايراني بيان مي شود كه با دستخط خودشان در تيتراژ فيلم مي آيد.
ميركريمي همچنين در گفت وگويي جداگانه با همشهري اظهار اميدواري كرد اين آثار مثل هنر فرش در آينده به قسمتي از حيات سينماي كشور تبديل شود. وي افزود: اين طرح كه از ۵ ماه قبل اجراي آن آغاز شد چند هدف را پيگيري مي كند.
اول آنكه با توليد آثار مستند در اين زمينه حساسيت مردم را نسبت به فرش كه مهم ترين و قديمي ترين محصول كشور و به تعبيري بخشي از هويت ايراني است بالا ببريم، به همين دليل از هنرمندان سرشناس سينما دعوت كرديم، دوم اينكه حامل اين طرح آثاري از كارگردانان نامدار كشور است كه مي تواند كمك بسياري به معرفي فرش ايران كند و ديگر اين كه ساخت اين آثار هدف بلندمدتي است كه فراتر از توليد فيلم مي تواند ساليان بسياري باقي بماند و همانند فرش ايران هرچه از قدمت آن مي گذرد باارزش تر شود.
رضا ميركريمي گفت: ما اميدواريم در آينده از آهنگسازان، شاعران، گرافيست ها و عكاسان هم دعوت كنيم تا در اين مقوله وارد شوند و يك مجموعه هنري خوب شكل بگيرد. زماني فرش ايراني سفره اي بود كه پهن شده بود و همه هنرمندان عرصه هاي مختلف پاي سفره مي نشستند و در ضيافتش شركت مي كردند. اين سفره به كمك همه هنرمندان و به ياري مركز ملي فرش ايران دوباره پهن خواهد شد و همه در آن حضور خواهند داشت.
ميركريمي افزود: وقتي من به عنوان مجري با تك تك كارگردانان صحبت كردم متوجه شدم اين عرق ملي در همه آنها وجود دارد. ساخت اين آثار فرصت مناسبي براي سينماگران است چراكه ما عادت كرده ايم به تنهايي آثاري را خلق كنيم اما طراحي كارگروهي و شركت در چنين پروژه اي هدف والا و عزمي ملي را مي طلبد.
مجري طرح اين پروژه درباره زمان كار گفت: كارگردانان از اول ارديبهشت ماه كار خود را شروع خواهند كرد و قصد داريم تا ۴ ماه آينده اين پروژه را به پايان رسانيم. البته خسرو سينايي كار فيلمبرداري را انجام داده و هم اكنون مشغول تدوين اين فيلم كوتاه است.
منوچهر محمدي مشاور هنري مركز ملي فرش ايران نيز در اين نشست گفت: مجموعه فيلم هاي كوتاه در جهت معرفي فرش ايران در عرصه ملي و بين المللي است تا به زيرساخت هاي تازه اي براي معرفي فرش ايران برسد. در مجموع اين حركت نويني است كه پيوندي ميان دو هنر ملي و بزرگ كشور يعني فرش و سينما برقرار مي كند. به همين دليل از هنرمندان سرشناس سينما دعوت شده است تا در يك عزم ملي شركت كنند و با نگاهي تازه و هنرمندانه به فرش ايران كارهاي خوبي ارايه دهند.وي افزود: اين حركت مي تواند آغازگر مناسبي براي احيا و گسترش فرش ايران باشد چراكه از ديرباز فرش ايران هويت ايران بوده و هنر شناخته شده اي است كه در بسياري از كشورها مترادف با نام ايران است. اين حركت از سوي ديگر مي تواند به اشتغال و گسترش صادرات فرش و بازاريابي متنوع براي فرش ايران كمك كند، به همين دليل براي نمايش اين آثار از رسانه هاي بصري بهره خواهيم برد و در جشنواره هايي كه متناسب با اين امر باشد آثار توليدشده را به نمايش خواهيم گذاشت.
مرتضي فرجي رييس مركز ملي فرش ايران درباره توليد اين آثار گفت: ما قصد داريم فرش ايران را با رويكردي تازه در سطح بين المللي و ملي مطرح كنيم و به همين دليل از پتانسيل هاي هنر سينما و هنرمندان بهره گرفته ايم تا بتوانيم فرش ايران را دوباره و با نگاهي تازه به جهان معرفي كنيم.
با اجراي اين طرح جديد ۱۵ فيلمساز برجسته ايراني در كنار هم نقش تازه اي از هنر ملي را گره خواهند زد.

راه اندازي سايت انجمن قلم
نويسندگان ، رئيس جمهور را در سفرهاي استاني همراهي مي كنند
ايسنا: سايت اينترنتي انجمن قلم ايران به زودي به طور رسمي راه اندازي مي شود.
سايت اين انجمن با آدرس anjomanghalam.ir مراحل آزمايشي را مي گذراند كه به زودي فعاليت خود را به شكل رسمي شروع مي كند. محسن پرويز - سخنگوي انجمن قلم - اين سايت را پايگاه رسمي انجمن دانست و گفت: قرار نيست كه يك سايت ادبي باشد؛ هرچند اين امكان درنظر گرفته شده كه امكان پيوند به سايت ها و مطالب ادبي وجود داشته باشد. او سايت اينترنتي اين انجمن را براي انعكاس خبرهاي انجمن، معرفي اعضا، ايجاد كانال ارتباطي بين هيأت مديره و اعضا و همچنين افراد علاقه مند دانست.
انجمن قلم حدود  ۲۰۰ نفر عضو، هفت عضو اصلي و سه عضو علي البدل هيأت مديره دارد. نخستين جلسه هيأت مديره در سال جديد نيز با حضور طاهره صفارزاده برگزار شده و انتخاب او به عنوان زن نخبه مسلمان از سوي انجمن نويسندگان آسيا و آفريقا تبريك گفته شده است. پيرو مذاكره انجمن قلم با معاونت اسناد نهاد رياست جمهوري، در هر سفر استاني رييس جمهور، حضور يكي از اعضاي انجمن قلم ايران با هدف انعكاس درست سفرهاي رئيس جمهور، ايجاد نگاه نقادانه  هنري و حضور متعهد نويسندگان در عرصه هاي حكومتي انجام مي پذيرد.
تاكنون نويسندگاني همچون محمدعلي گوديني، صاحب تاليف هايي مانند «لبخند تلخ»،« گوني نان » و اصغر استاد حسن معمار،نويسنده  «داستان شيدا» در سفرهاي استاني محمود احمدي نژاد به گلستان و كهگيلويه و بويراحمد حضور داشته اند. رضا رسولي نيز قرار است در سفر بعدي، رئيس جمهور را به عنوان نويسنده همراهي كند. يادداشت هاي گوديني و استاد حسن معمار به زودي منتشر خواهند شد.

ابراز نگراني شاهين فرهت از وضعيت اركستر سمفونيك
010842.jpg
گروه ادب و هنر: ۸ ماه پس از درگذشت استاد فريدون ناصري و چند ماه از رفتن علي رهبري، هنوز رهبري براي اركستر سمفونيك تهران انتخاب نشده است و همين امر نگراني هايي را بين چهره هاي نامي موسيقي ايجاد كرده است.
شاهين فرهت كه مدتي پيش سرپرستي اين اركستر را برعهده داشت دراين باره مي گويد «اگر براي اركستر سمفونيك فكري نشود، مردم عادت رفتن براي كنسرت هاي موسيقي كلاسيك را فراموش مي كنند.»
وي ضمن ابراز نگراني از وضعيت اركستر سمفونيك گفت: «اركستر سمفونيك نماد موسيقي كلاسيك در ايران است. نمي دانم چرا نسبت به سرنوشت آن توجهي نمي شود. نگراني من از اين است كه شرايط فعلي عادي شود و حساسيت ها از بين برود.»
او ادامه داد: «حداقل در دوراني كه مرحوم ناصري زنده بود، اركستر كج  دار و مريز كارش را ادامه مي داد. اما امروز كاملا بلاتكليف مانده است.»
فرهت همچنين درباره پيش نرفتن فعاليت هاي موزه نت گفت: «سر و سامان دادن به وضعيت اركستر سمفونيك هزينه زيادي دارد اما راه اندازي موزه نت نه زحمت و نه بودجه زياد مي خواهد. كسي هم با آن مخالفتي نكرده است، با اين وجود وضعيت آن هم هنوز مشخص نشده است.»
او افزود: «بخش اعظم كارها براي راه اندازي موزه نت انجام شده است، اما نمي دانم چرا به بهره برداري نمي رسد. براي راه اندازي آن كافي است هماهنگي ها صورت بگيرد و كارها پيگيري شود.»

حق بزرگ آويني بر سينماي ايران
واحد مركزي خبر: مديرعامل  مركز گسترش  سينماي  مستند و تجربي  گفت:نشان  سيد شهيدان  اهل قلم  سيد مرتضي آويني، سهم  عمده  اي  در تشويق  هنرمندان  و اعتلاي  كيفيت  مستندسازي  در سينماي  ايران  خواهد داشت . محمد آفريده افزود :با تصويب  طرح  اعطاي  نشان آويني در حوزه  مستندسازي  كشور از سال  ،۸۶ خلأ انتخاب  اثر برگزيده  در اين  حوزه  برطرف  خواهد شد. وي  گفت  باتوجه  به  انتخاب  اثر برگزيده  در حوزه  هاي  مختلف  سينما، همواره  توقع  و انتظار به  حق  هنرمندان  مستندساز، برپايي مراسم ويژه  براي  برگزيدگان  آثار ويژه  اين  حوزه  بود، كه  از چند سال  پيش ، طرح  معرفي و تشويق  آثار برگزيده  در حوزه  مستند در حال  بررسي بود و سرانجام  مقررشد اين  نشان  با ارزش، همزمان  با سالگرد شهادت  سيد مرتضي آويني اهدا شود.

بهارستان
محنت آباد
دو سه روز به عاريت در اين محنت آباد در كشاكش طبايع و اضداد بسر بردن و به آخر به ناكامي دوستكامي ساقي اجل خوردن چه عشرت باشد، حقا كه طوطي روح را كه مرغ باغ ملكوتست، مجلس دنيا قفسي است و روزگار زندگاني به نزد دانا نفسي.
تذكره الشعرا _ علاءالدين غازي

برگي از تاريخ
ترور شاه
در ساعت ۹ صبح ۲۱ فروردين ،۱۳۴۴ هنگامي كه محمدرضا پهلوي عازم دفتر كار خود در كاخ مرمر بود، سرباز وظيفه رضا شمس آبادي او را به مسلسل بست، ولي گلوله ها به شاه اصابت نكرد و دو نفر از محافظين محمدرضا كشته و دو نفر نيز زخمي شدند. پس از اين تيراندازي بلافاصله شمس آبادي توسط گارد محافظ به شهادت رسيد. شاه براي نشان دادن سلامتي خود، در اتومبيلي رو باز به گردش پرداخت و روزنامه ها نوشتند: بين چند نفر سرباز در كاخ مرمر نزاع در گرفت كه به تيراندازي و كشته و مجروح شدن چند سرباز منجر گرديد. علي رغم سركوب انقلاب مردم در ۱۵ خرداد ۴۲ و تبعيد رهبر اين نهضت، اين ترور نشان داد كه مخالفان شاه حتي در كاخ وي نيز رسوخ كرده اند و حركت انقلابي همچنان ادامه دارد.
تأسيس بنياد مسكن
قبل از پيروزي انقلاب، با تبعيض هاي فراواني كه در جامعه وجود داشت قشر عظيمي از مستضعفان از داشتن خانه محروم بودند. با پيروزي انقلاب اسلامي، حضرت امام خميني(ره)، در جهت احقاق حقوق محرومان، طي حكمي، اولين نهاد سازندگي براي رفع مشكل مسكن را تأسيس كردند. امام در اين فرمان، حساب ۱۰۰ را در تمامي شعب بانك ملي افتتاح فرمودند و پايه و اساس بنياد مسكن انقلاب اسلامي را بنا نهادند. حضرت امام در پيام خود فرمودند: «هيچ كس در هيچ گوشه مملكت نبايد از داشتن خانه محروم باشد. بر دولت اسلامي است كه براي اين مسأله مهم چاره اي بينديشد و بر همه مردم است كه در اين مورد همكاري كنند» .
بنياد مسكن انقلاب اسلامي، بنا به اقتضاي زمان، در اول انقلاب شروع به توزيع زمين در بين محرومان كرد. بعد از شهريور سال ۱۳۷۲ و تشكيل شوراي عالي اداري، كار اصلي بنياد كه در آغاز در شهرها تمركز يافته بود به روستاها منتقل شد و كار بازسازي مناطق آسيب ديده از حوادث به اين بنياد محول گرديد.
شهادت صياد شيرازي
امير سپهبد علي صياد شيرازي در سال ۱۳۲۳ شمسي در شهرستان درگز در استان خراسان به دنيا آمد و پس از تحصيلات دبيرستان، وارد دانشگاه افسري شد. وي در سال ۱۳۴۶ موفق به اخذ درجه كارشناسي از دانشگاه افسري گرديد و پس از طي دوره تخصصي توپخانه، به عنوان استاد در مركز آموزش توپخانه اصفهان مشغول به تدريس شد. او از مخالفان رژيم شاه بود تا جايي كه توسط عوامل آن رژيم دستگير و زنداني شد و در آستانه پيروزي انقلاب، در بهمن ۵۷ آزاد گرديد.
شهيد صياد شيرازي نقش حساسي در آزادسازي خرمشهر ايفا نمود و حضور او در هشت سال دفاع مقدس، پيروزي هاي متعددي را براي كشور اسلامي به همراه داشت. وي در تيرماه ۱۳۶۵ به فرمان امام به عضويت شوراي عالي دفاع منصوب شد و در ارديبهشت ،۱۳۶۶ به درجه سرتيپي ارتقاء يافت. امير شجاع اسلام، در سال ۱۳۶۸ به سمت معاونت بازرسي ستاد ارتش، در شهريور ۱۳۷۲ به سمت جانشين رئيس ستاد كل ارتش و در فروردين ،۱۳۷۸ از طرف مقام معظم رهبري به درجه سرلشكري نائل آمد كه اين درجه با افتخار شهادت به سپهبدي ارتقاء يافت. سرانجام امير سپهبد صياد شيرازي، جانشين ستاد كل نيروهاي مسلح در بامداد بيست و يكم فروردين ۱۳۷۸ به دست عوامل گروهك منافقين در تهران به شهادت رسيد و در تشييعي با شكوه،  با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي و انبوه مردم در بهشت زهرا به خاك سپرده شد.

برابري ناشران دولتي و خصوصي در چاپ آثار دفاع مقدس
فارس: در سال ۱۳۸۴ تعداد ۳۳۸ عنوان كتاب با موضوع دفاع مقدس منتشر شد كه از اين ميان ۲۴۰ عنوان چاپ اول بود و بيشترين عناوين به كتاب هايي با موضوع خاطرات رزمندگان از جبهه هاي نبرد مربوط مي شود.
در سال ۱۳۸۴ تعداد چهل و هشت هزار و يكصد و ۲۵ عنوان كتاب در ۱۰ حوزه فعاليت ناشران چاپ شد كه از اين ميان بنابر گزارش خانه كتاب، تنها ۳۳۸ عنوان به كتاب هاي دفاع مقدس اختصاص دارد. با نگاه مقايسه اي به كتاب هايي كه در سال گذشته و سال پيش از آن (۱۳۸۳) منتشر شد (۳۸ هزار و نهصد و نود و يك عنوان)، اگرچه در مجموع شاهد رشد ۴۱/۲۳ درصدي كل كتاب ها هستيم، اما چاپ كتاب هاي نخست دفاع مقدس تنها ۱۴/۷ درصد افزايش داشته است.
در سالي كه گذشت، بيشترين تعداد عناوين كتاب با تعداد ۱۱۵ عنوان در حوزه خاطره نويسي دفاع مقدس منتشر شد كه ۰۲/۳۴ درصد از كل كتاب هاي منتشر شده در حوزه دفاع مقدس را شامل مي شود و بعد از آن كتاب هايي با موضوع «شعر و داستان» قرار دارند. اين آثار كه ۶۲/۲۶ درصد از كل كتاب ها چاپ شده اند، ۹۰ عنوان كتاب را شامل مي شوند. بر اساس اين گزارش و بنابر آمار موجود در خانه كتاب، پس از اين كتاب ها به ترتيب آثار مربوط به «زندگي نامه»، «تحقيق و پژوهش» و «سفرنامه» قرار گرفته اند.در اين بخش ها به ترتيب تعداد ۶۶ عنوان كتاب، ۵۴ عنوان كتاب، هشت و پنج عنوان كتاب منتشر شده است. سال ۱۳۸۴ از ميان ۳۳۸ عنوان كتاب منتشر شده، ۱۲۰ عنوان اثر را ناشران دولتي چاپ و توزيع كرده اند و ۱۱۸ عنوان باقي مانده به وسيله ناشران خصوصي انتشار يافته است. در اين ميان فعال ترين ناشر دولتي «سوره مهر» با ۲۷ عنوان و فعال ترين ناشر خصوصي هم «تسنيم انديشه» با ۱۹ عنوان كتاب به شمار مي آيد.

ذائقه
وقتي از چاه مي نگري ...
010836.jpg
سروده: فكرت قوجا
(شاعر معاصر جمهوري آذربايجان)
ترجمه: مرتضي مجدفر
وقتي از چاه مي نگري
آسمان؛ به اندازه كف دست
كائنات؛ پنج _ شش ستاره
هوا ؛ تاريك
و زندگي؛ سرد و يخ زده است.
وقتي از چاه مي نگري
چهار طرفت ديواري نمور
دلت نم دار
و چشمانت خيس؛
ديگر از اين زندگي، چه مي ماند؟
اي مشنگ!
اي حشره!
از ته چاه بيرون بيا
از آداب كهن خود دور شو
و چشم و دلت را
از چاه بيرون بكش؛
زندگي زيباست!
نگاه كن به رنگ گل ها،
بلنداي كوه ها،
آهنگ رودخانه ها،
عروسي صبحگاهي پرندگان...
و آسمان، كه ستارگانش
چون خوشه هاي انگور رسيده، به هم آميخته.
انسانم؛
بايد، كائنات را
به آغوش بكشم!

كوتاه از هفت هنر
بچه هاي آسمان در ژاپن: فيلمنامه فيلم «بچه هاي آسمان» ساخته مجيد مجيدي در متون درسي آموزش زبان انگليسي دوره دبيرستان ژاپن تدريس مي شود. گنجاندن متن درسي فيلمنامه بچه هاي آسمان در كتاب آموزشي زبان انگليسي دوره دبيرستان، با توجه به دقتي كه ژاپني ها در انتخاب متون درسي دارند بيانگر مضامين عميق و والاي انساني در اين اثر ايراني بوده است.
لبخند ژوكوند: فيلم مستند ايراني «لبخند ژوكوند» به كارگرداني محمود رحماني و تهيه كنندگي حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي در عراق ساخته شد. اين مستند ۲۵ دقيقه اي به روايت احوالات يك خانواده مرزنشين در عراق و مصائب آنها در جنگ هاي مختلف در اين كشور مي پردازد.
گشايش قشنگ: سينما «دنياي قشنگ» در مراسمي با حضور معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در مارليك شهريار گشايش يافت. عمليات اجرايي اين سينما در سال ۱۳۸۰ در زميني به مساحت ۸۰۰ متر مربع توسط بخش خصوصي آغاز شد. اين مجتمع داراي ۵۲ واحد تجاري و يك سالن سينما با ظرفيت ۵۰۰ صندلي است.
بيضايي در جشن تئاتر: بهرام بيضايي در جشن جهاني تئاتر، نمايش هاي شرق و سبك هاي مربوط به اين گونه نمايش را مورد نقد و تحليل قرار مي دهد. اين برنامه در روز جشن نمايشنامه نويسان برگزار مي شود. فيلمي از تئاترهاي شرقي نيز در اين برنامه نمايش داده مي شود كه بيضايي همزمان با نمايش آن، سبك هاي نمايش شرقي را تحليل و بررسي مي كند. جشن روز جهاني تئاتر در هفته تئاتر از ۹ تا ۱۶ ارديبهشت ماه برگزار مي شود.
خبرنگاران خارجي در ايران: برنامه هاي تور يك هفته اي ايرانگردي روزنامه نگاران و خبرنگاران خارجي پانزدهم ارديبهشت ماه آغاز مي شود. بازديد از تخت جمشيد و نقش رستم، بازديد از دروازه قرآن، حافظيه، نارنجستان و مسجد نصيرالملك و نشست با رئيس سازمان ميراث فرهنگ و گردشگري استان فارس از جمله برنامه هاي گروه در شيراز است.
010839.jpg
اشعار منزوي: اين بار و با نام «تيغ و ترمه و تغزل» ، دفتري از شعرهاي چاپ نشده و برخي شعرهاي چاپ شده زنده ياد حسين منزوي منتشر مي شود. پيش از اين، مجموعه «از ترمه و تغزل»، دربرگيرنده برخي غزل هاي اين شاعر، منتشر شده بود. «تيغ و ترمه و تغزل» ، اغلب غزل ها و شعرهاي جديد اين شاعر و برخي شعرهاي منتشر شده پيشين اوست.
شعر جهان: شاعران پارسي گوي جهان از كشورهاي مختلف مي توانند اشعار خود را در ايران به چاپ برسانند. انجمن شاعران پارسي گوي در راستاي برنامه هاي خود در معرفي شاعراني كه به زبان فارسي شعر مي گويند قصد دارد براساس برنامه اي مشخص هرساله تعدادي از دفاتر شعر از سروده هاي شاعران پارسي گوي جهان را منتشر كند. به گفته دبير انجمن شاعران پارسي گوي جهان، اين مجموعه ها از ميان آثار بهترين شاعران معاصر كشورهاي فارسي زبان تاجيكستان، افغانستان و ازبكستان انتخاب خواهد شد.
آثار شفيعي كدكني: مجموعه سه جلدي «ميراث عرفاني ايران» به قلم دكتر محمدرضا شفيعي كدكني دراختيار اهل ادب قرار مي گيرد.دفتر روشنايي (در شرح سخنان و افكار بايزيد بسطامي)، نوشته و دريافت (در بيان ميراث عرفاني ابوالحسن خرقاني) و چشيدن طعم وقت (در شرح عرفان و افكار ابوسعيد ابوالخير) عنوان كتابهاي اين مجموعه است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
صبر
شادبود. شاد شاد. چه روزها كه برايش شعر خوانده بود و چه شبها كه كنار گوشش لالايي زمزمه كرده بود.
تمام پرده ها را كنار زد و از خانه بيرون رفت. وقتي برگشت چهره اش از زير خريدها ديده نمي شد. شب تمام چراغها را روشن كرد بهترين لباسش را پوشيد و خودش را به جشن كوچكي دعوت كرد. يك كيك كوچك با يك شمع و دسته گلي زيبا... تنهايش بگذاريم.كاكتوس او امروز گل داده است.
نازيلا ديژن

گشتي در دنياي خبرها
مرگ به خاطر رشد اقتصادي
واشنگتن: همگان تصور مي كنند عامل اصلي حمله قلبي فقط مصرف غذاهاي چرب و پركلسترول است، اما تحقيقات دانشمندان حاكي از آن است، وضعيت مطلوب اقتصادي نيز تعداد مرگ و ميرها را افزايش مي دهد. بر اساس گزارشي كه اخيرا منتشر شده هر زمان اقتصاد آمريكا رشد مي كند به موازات آن تعداد مرگ وميرها افزايش مي يابد. به عبارتي ديگر به ازاي كاهش يك درصدي نرخ بيكاري در اين كشور، ميزان مرگ و مير افراد ۳/۱ درصد افزايش مي يابد. به گفته دانشمندان در هنگام رشد اقتصادي مردم بيشتر كار مي كنند، كمتر در خانه غذا مي خورند و وقت كافي براي ورزش كردن ندارند به همين دليل آمار حملات قلبي افزايش مي يابد.
عمل به وصيت
توكيو: سه مرد سنگاپوري كه براي عمل به وصيت پدر خود در كوههاي ژاپن گم شده بودند از خطر مرگ نجات يافتند. پدر اين سه نفر وصيت كرده بود آنها پس از مرگ وي به كوههاي كشور ژاپن بروند و با يك استاد رشته ورزشي كاراته ديدار كنند. اين سه نفر نيز با مراجعه به نقشه كشور ژاپن تصور كردند اين كشور بسيار كوچك است و به راحتي مي توان در آن فرد مورد نظر را يافت، اما هنگامي كه به كوه رفتند مسير خود را گم كردند و به همين دليل در تماسي با پليس درخواست كمك نمودند. به هر حال پليس پس از چند ساعت جستجو آنها را از ارتفاع ۱۶۰۰ متري يك كوه نجات داد.
مجرم با پشتكار
ميلواكي: يك مجرم در آمريكا كه به جرم نوشتن شعار و نقاشي كردن روي در و ديوارهاي شهر به زندان محكوم شده بود در زمان بازداشت نيز مجددا مرتكب تخلفات قبلي خود شد. اين مجرم در حين بازداشت در ۶ سلول متفاوت نگهداري شد اما روي ديوارها، درها، كمدها و تختخوابهاي هر ۶ سلول شعار نوشته و نقاشي كرده بود.
حق الزحمه
لندن: يك مرد در انگليس براي اينكه از پزشك معالج خود انتقام بگيرد برايش بمب ارسال كرد. چندي پيش پزشك مورد نظر روي اين مرد عمل جراحي زيبايي انجام داد و ۴۵۰۰ پوند حق الزحمه دريافت كرد؛ اما اين عمل جراحي موفقيت آميز نبود و به همين دليل وي تصميم گرفت از جراح انتقام بگيرد. او سپس داخل يك جعبه جواهر بمب كار گذاشت و آن را به آدرس پزشك ارسال كرد. خوشبختانه پزشك زيرك پيش از منفجرشدن جعبه جواهرات از محتويات آن آگاه شد و پليس را خبر كرد.
جمع آوري سيم خاردارها
منچستر: چندي پيش ديويد بكهام كاپيتان تيم ملي فوتبال انگليس اطراف ويلاي خود سيم خاردار بسيار مرتفعي كشيد، به همين دليل همسايگان بكهام به شهرداري شكايت كرده و خواستار جمع آوري سيم خاردارها شدند. به هر حال شهرداري تا ديروز به خانواده بكهام فرصت داده بود تا نسبت به اين حكم اعتراض كند. قرار بود پدر خانم بكهام به نمايندگي از اين خانواده به شهرداري مراجعه و درخواست تجديد نظر بدهد، اما او كه براي اسكي در فرانسه بسر مي برد، فراموش كرد در موعد مقرر به شهرداري برود و به همين دليل خانواده كاپيتان تيم فوتبال انگليس بايد به اين حكم تن بدهد.

گل و گياه
لاله تابستاني
010779.jpg
نام علمي: Tulipa sprengeri
خانواده: LILIACEAE
اين گونه در نيمه دوم بهار و اوايل تابستان با گلبرگهايي قرمزرنگ به طول ۶-۵/۴ سانتي متر كه در انتها باريك مي شوند توليد مي كند. سه گلبرگ خارجي داراي سطح پشتي زردرنگ هستند حداكثر بلندي گياه به ۴۵ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك سبك با زهكش خوب، پس از خشك شدن برگها در اواخر تابستان مي توان پيازها را از خاك درآورده و در مكاني خشك و خنك ذخيره نمود و مجدداً در فصل پاييز آنها را كاشت. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم پيازها در فصل پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |